Re: Re: Re: Re: Kimi meni ja "paikallinen" yleisö...
Viestin lähetti Trancezz
¨
Jos oikein ymmärsin tekstistäsi niin et ole ikinä edes omistanut itse mersua? Aika raskasta kritiikkiä kuitenkin annat ko. automerkille. Itsellänikään ei mersua ole, mutta pari ihmistä tunnen jolla on jo ties kuinka mones mersu ja hyvin ovat pelanneet. Eiköhän niitä vikoja jokaiselta automerkiltä löydy.
Juu en ole omistanut. Mutta ainoa keino tietää jotain autoista ei ole omistaa niitä. Daimler-Chrysler yhdistymisen jälkeen on tapahtunut juuri se mitä voitiin odottaakin: Ulkonäkö menee ehkä karvan verran äijämäisemmäksi+mauttomammaksi, ja laatu heikkenee.
Mersu kärsii nykyään varsinkin imagoonsa suhteutettuna uskomattoman paljon laatuongelmista. Sen lisäksi autojen suunnittelussa on menty enemmän jenkeille ominaiseen "kertakäyttö" -mentaliteettiin. Mikä ennen suunniteltiin viimeistä piirtoa myöten täydellisyyttä hakien, nykyään mennään linjalla "vedetään siihen vaikka joku muovipleksi".
Loistoautojen luokassa Mersun S600 häviää jo selkeästi monelle kilpailijalleen niin ajettavuudessa, tyylissä, omaperäisyydessä, kuin siinä loistokkuudessa. Ei sillä, Lexus, Jaguar, BMW, Audi, VW, jne ovat liikkeellä tuoreemmalla loistoautomallistolla kuin Mersu.
Mersu on ollut se autojen "mersu" vuosisadan alusta aina 90-luvulle saakka, mutta se onkin sitten siinä.
Ja tuo "eiköhän niitä vikoja jokaiselta automerkiltä löydy" on yksi suosikkikommenttejani ihmisiltä jotka haluavat uskoa että heidän autonsa on niin hyvää laatua kuin se vain nykyään on mahdollista. Esim. muuan Bemarifani-kollegani on sitä mieltä että kaikissa autoissahan on sähkövikoja, siksi myös hänen Bemareissaan, ja siksi Bemarilla on maailman paras laatu. Hassua sinänsä, itse olen harrastanut autoilua tietyn merkkisillä autoilla jo kymmenisen vuotta, ja niissä ei ole muuten ollut ikinä ensimmäistäkään vikaa.
Ja tässä tulee esiin yksi perustavaa laatua oleva ajatteluero eri maiden autonvalmistajilla, noin karkeasti yleistäen. Oletetaan että jenkkiläinen, eurooppalainen ja japanilainen autonvalmistaja tekevät kaikki identtisiä autoja, kunnes eräänä päivänä autosta löytyy valmistuksessa syntyvä vika. Mitä tehdä?
- Jenkkiläinen autotehdas jatkaa tuotantoa, ja kutsuu myydyt autot jossain välissä takaisin korjaukseen.
- Eurooppalainen jatkaa tuotantoa, ja korjaa vian tuotannon jälkeen, ennen autojen myyntiin päästämistä.
- Japanilainen pysäyttää tuotannon, korjaa havaitun vian, ja jatkaa tuotantoa virheettömillä autoilla.
Mutta toki jos joku haluaa edelleen olla sitä mieltä että Mersu on paras, ja noin yleensä pitää yllä mielikuvaa "saksalaisista laatuautoista", niin siitä vaan. Kaikillahan meillä on omat mielipiteemme. Toivottavasti mersunomistajilla ei mene herne nenuseen siitä että joku joskus kyseenalaistaa niiden "erinomaisuuden".
Niin, ja intopic, luulisin että Häkkisen siirto BARille olisi oikein hyvä veto. Ensinnäkin se olisi Mersulle pienempi imagotappio kuin Häkän meno BMW:n leipiin, ja toisaalta BAR on uusi nouseva talli, jolla on rahoitus kunnossa. Ainoa talli josta voisi sanoa että on selkeästi "huipumpi", olisi Ferrari. Odotamme mielenkiinnolla.