Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

F1-ketju

  • 664 210
  • 5 069

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Viestin lähetti Shane
Koska viimeksi olet TaoTao nähnyt Michael Schumacherin joutuvan/juuttuvan tiukoissa paikoissa vastaavanlaisen JordanSauberMinardi-lössin taakse...

Eipä muistu mieleeni, vaikken usein formulaa töllötökään, mutta ei se silti mistään tuurista kerro. Ennen varikko stoppia tiimin aivot laskeskelee minkäläiset kierrokset pitää heittää ja milloin tullaan sisään, että päätyy stopin jälkeen sopivaan rakoon. Ilman yllätyksiä tuollaiset laskeskelut hoituvat noilta neroilta nopeasti ja Schumi on taas ihmeen tuurilla tunkenut itsensä sopivaan rakoon ja kärkeen.

Tuossa lajissa ei lasketa asioita tuurin varaan, korkeintaan sää on sellainen asia.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti TaoTao
Ennen varikko stoppia tiimin aivot laskeskelee minkäläiset kierrokset pitää heittää ja milloin tullaan sisään, että päätyy stopin jälkeen sopivaan rakoon.
No mites jos esim. Schumin autoon olisi ennen aika-ajoja laitettu sen verran vähän bensaa, että hän olisi joutunut tulemaan sisään silloin kun Kimi nyt? Ja vastaavasti Kimillä olisi ollut löpöä pari litraa enemmän? Tällöinhän Schumi olisi joutunut tuon lössin taakse jumiin, vai väitätkö että senkin olisi oikeanlaisella taktiikalla pystynyt välttämään? Tai että Ferrarin väki tiesi jo tuolloin, millaisella taktiikalla nämä BARit ja Sauberit ajoivat ja milloin ne menevät varikolle, niin että rata on vapaa?

Melkoisia meedioita kyllä nuo Ferrarin miehet, jos jo ennen aika-ajoja osaavat laittaa kilpailun taktiikan kannalta juuri oikean määrän bensaa Schumin auton tankkiin..
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Viestin lähetti Shane
...Melkoisia meedioita kyllä nuo Ferrarin miehet, jos jo ennen aika-ajoja osaavat laittaa kilpailun taktiikan kannalta juuri oikean määrän bensaa Schumin auton tankkiin..

Tuskin on mitään juuri oikeaa määrää, vaan bensamäärässä voi helposti joustaa pari kiekkaa suuntaan ja toiseen. Ei sinne varikoille aina ihan hajuilla tarvitse mennä. Taktiikat muuttuu aina kisan aikana. Ei ne katsele siellä muurilla kisaa sipsien ja kaljan kanssa kuten me sohvillamme vaan miettii koko ajan muutamia siirtoja kisaa eteenpäin.

Ja voi olla että ne tietävät aika tarkkaan muiden tallien taktiikoita. Omien taktiikoiden eteen tehdään muutakin kuin lorotellaan vihellellen pari sataa litraa menovettä tankkiin. Kaikkea ei voi tietenkään laskea etukäteen, mutta kaikki mahdolliset muuttujat yritetään sulkea pois yhtälöstä.

Arvailua tämä vain on...
 

Shane

Jäsen
Toki tajuan mitä tarkoitat, on näitä kisoja kaikesta huolimatta tullut jo yli 10 vuotta katseltua. Siltikin väitän, että Schumilla kävi tänään mäihä tuon ensimmäisen varikkosession aikana.

Sitäpaitsi jäihän myöskin Barrichello ruuhkiin vielä jopa Kimiä pahemmin, miksei Ferrari eliminoinut tätäkin jos kerran joustovaraa oli ja muiden taktiikat selvillä..? Ja miksi toimiva taktiikka osui jälleen kerran Schumille eikä Barrichellolle? Tuurinkauppaa, sanon minä edelleen, tuskin Ferrari ihan tarkoituksella näin tekee kisasta toiseen.

Mutta joo, tuskin tästä kovin kummoista sotaa kannattaa järjestää..
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Olihan sumilla pientä onneakin kun tuo Sato tuli Räikkösen eteen. Mutta kyllähän se niin on vaan, että Ferrarin tiimi osaa täällä hetkellä nuo varikkokäynnit parhaiten. Uskaltavat ottaa tarvittavat riskit, miten sumi saadaan kisan kärkeen. Rubenillahan ei ole väliä("joten kuten kuin vaan menestyy" riittää merkkimestaruuteen), vaan sillä että sumi pärjää ja sen eteen tehdään kaikki työ.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomussalmen salama, vaalea viikinkimme sekä tulevan ajan gladiaattorimme Heikki Kovalainen ajoi tänään päätökseen kolmipäiväisen testirupeamansa Renaultilla.

Mikä parasta, tänään Heikki oli jo 0,8 sekuntia nopeampi kuin Renaultin varsinainen testikuski, Kovalaisen tallikaverina viime kaudella ajanut Franck Montagny. Testipäivän nopein oli Williamsin Antonio Pizzonia, joka kellotti parhaallaan 1.17,4. Heikin paras oli siis 1.18,3.

Kommenteista päätellen Kovalainen on selvinnyt hyvin ensimmäisestä isosta testirupeamastaan, ja vauhti on ollut jatkuvasti nousujohteista. Ilmeisesti myös Heikin antama "fiidbäkki" autostaan on ollut tallin mielestä hyvää ja ammattimaista. Ulosajoja ei sattunut, ja kilometrejä kertyi runsaasti.

Ei muuta kun mestaruus taskuun tämän kauden Nissan-sarjassa, ja Montagnyn jalanjälkiä eteenpäin, Renaultin F1-talliin. Montagny voisi itse asiassa samantien lopettaa säälittävän uransa, se on kuitenkin Kovalainen joka jatkossa juhlii. Autosport-lehti ei turhaan valinnut Heikkiä maailman parhaaksi F3-kuskiksi pari vuotta sitten. Muistaakseni sama lehti valitsi Heikin maailman 50 parhaan kuljettajan joukkoon vuonna 2003. Mukana oli kaikkien autourheilulajien edustajia.

Mutta mutta...

Valitettavasti Schumin lopettaminen aikanaan ei heti jätä Kovalaista ja Räikköstä F1-luokan halitsijapariksi, sillä Israelista tuulee ja kovaa.

Chanoch Nissany, varsinainen autourheilun aabraham, on päässyt ensimmäisenä israelilaisena ajamaan F1-autoa. Mikään turha kaveri tuskin on kyseessä, sillä tämä 41-vuotias nuori lahjakkuus pääsi keskiviikkona ajamaan Silverstonen testeissä Jordanin kolmatta autoa.

Kimi Räikkönen oli testipäivän nopein, mutta aivan peesissä tuli Jordania käskyttänyt Nissany. Moottoririkon takia 25 kierrosta ajanut nuorukainen jäi parhaalla ajallaan Kimistä vain 18,5 sekuntia. Tiedä vaikka tämä nasaretin nikilauda ajaisi Williamsilla seuraavan kisan, Ralfin paikalla, you know...

Hänestä kuulemme vielä. Jos ei ykkösissä, niin ainahan Nissany voi kokeilla Formula Nissania... Hehheh.
 
Viimeksi muokattu:

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mika Saloa ollaan kuulema kutsuttu takaisin F1 ympyröihin. Ferraria pääsee testaamaan, Williams pyytänyt Mikaa testamaan ja myös Jaguar, mutta "– Jaguar otti yhteyttä noin kuukausi sitten, sillä he etsivät kuljettajaa ensi kaudeksi. Jos palaan ykkösiin, niin teen sen kuitenkin huipputallissa. Muuten en ole valmis lähtemään raskaaseen leikkiin mukaan. Jaguar on siis poissuljettu vaihtoehto. Williamsin tilanne tallina ei myöskään kovin hyvältä näytä, Salo jatkaa."

Kovaa tekstiä Iltalehdestä poimittuna.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Grome
Kovaa tekstiä Iltalehdestä poimittuna.

Todella kovaa on juu. Tekstihän on saatu kuulostamaan siltä ikäänkuin Mika Salolla olisi mahdollisuus valita tallinsa. Kaverihan saisi olla tyytyväinen jos joku Minardi edes olisi vielä kiinnostunut palveluksista.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mika Salon formula1 ajoilta tulee vain mieleen runsaat selittelyt auton ongelmistaan.

Olisi kiva saada Salo oikeasti johonkin hyvään talliin tai edes testiajoihin niin vois nähdä onko siitä kuljettajasta oikeasti mihinkään. Formulan viat hän tunnisti aina hyvin. =/
 

Aksu

Jäsen
Salon osaamisen tasoa emme vieläkään tiedä, kenties emme koskaan tule sitä tietämäänkään. Puheet ovat aina olleet isoja, tallit ja tallikaverit paskoja jne... iso kasa möykkää, mutta vähän näyttöjä. Tavallaan toivon, että näkisimme herran vielä formuloissa, jotta nämä asiat selviävät, mutta en toisaalta ymmärrä miksi yksikään talli haluaisi tuon ikäisen jätkän ottaa kuskikseen. Taukoa on kuitenkin takana jo jonkin aikaa ja toisaalta hän ei tule nykytasosta enää kehittymään. Testikuskin paikka lienee loogisempi, mutta onkohan Salo siihen liian kunnianhimoinen kaveri?
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Itse en ottaisi omaan talliin Saloa ajamaan. Kovat puheet pienet teot. Ainoastaan silloin kun Schumi ajoi Silverstonessa sinne rengasvalliin ja loukkaantui niin Salo pääsi ajamaan Ferraria ja ajoikin ihan mallikkaasti. Muutoin kyllä ajosuoritukset ovat olleet ailahtelevia, milloin mikäkin vika autossa ja milloin aika-ajoissa oli hitaita edessä ja siksi jäi paalupaikka ajamatta. No minusta Salo olisi sopiva kuljettaja Jaguaarille, mutta jos Salo ei itse halua ajaa kyseisessä tallissa niin en usko että sitte missään. Williamsillekkin on kova saavutus jos siellä ajaa. Ferrarille tuskin Salo menee tai edes Ferrari häntä pyytää. Jos jommankumman suomalaisen Salo tai Häkkinen ajaa Williamssia niin se on Häkkinen. Salolla ei ole tarpeeksi näyttöä. Näin se vain menee.

Ja tapaus Kovalainen. Loistava nuori kuljettaja jolla on potentiaalia ajaa F1:ssä jos vain saa paikan. Hyviä aikoja Renaultin testeissä antaa jo esimakua siitä mihin Kovalainen pystyy ja kun ajaisi enemmän F1 autoa niin uskoisin että Kovalainen pystyisi näyttämään kyntensä kilpailuissakin.

Tällähetkellä Ferrarit ovat lyömättömiä ainakin Schumi, mutta ei sitä koskaan tiedä milloin McLaren saa auton kunnolla kulkemaan ja Kimi hätyttelee jo korkeinta palkintopallia. Häkkisen ja Salon paluuseen en usko, mutta ei sitä koskaan tiedä.

-Stouni-
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Kovalaisessa tosiaan tuntuu olevan potentiaalia vaikka mihin. Paljon tosin riippuu onnesta; pääseekö hän koviin talleihin, valitseeko oikeita sarjoja joissa kilpailla yms..

Kovalainenhan testasi viime vuonna Minardilla ja tallissa oltiin erittäin tyytyväisiä hänen esityksiinsä ja väläyteltiin (liekkö olleet vain kohteliaita suomalaisille median edustajille) jopa mahdollisuutta, että Kovalainen olisi voinut ajaa Minardilla ainakin testikuskina jo tällä kaudella. Minardilla Kovalainen tuskin kuitenkaan koskaan tulee kilpaa ajamaan, sillä hän on todennut, että rahalla hän ei paikkaansa suostu ostamaan, vaan sen on auettava ajotaidoilla. Minardilla ei taida olla edellytyksiä ottaa kuskia, jolle pitäisi maksaa palkkaa eikä päinvastoin.

Toinen (ja todennäköisempi) vaihtoehto olisi päästä, jonkun muun tallin testikuskiksi ensi kaudeksi ja antaa sitä kautta näyttöjä sekä opetella ratoja. Mutta mikä se talli sitten voisi olla? Kovalainenhan on Renaultin mies, mutta sinne ovi sulkeutuu ainakin, jos Trulli saa jatkopestin. Toisaalta, jos Trullin sopimusta ei uusita, noussee Montagny kilpakuskiksi ja Kovalaisella olisi mahdollisuudet testikuskin paikkaan. Montagnyhan oli viime vuonna samanlaisessa tilanteessa kuin Kovalainen tänä vuonna; Renaultin junioritiimin jäsen ja hallitsi Formula Nissan-sarjaa. Renault-sopimus ei tosin ole mikään este ajaa muissakaan talleissa, päinvastoin. Briatorella on sen verran vaikutusvaltaa Formula 1:ssä, että jos hän Kovalaisen haluaa jonkun keskikastin tallin testikuskiksi, hän todennäköisesti myös saa tahtonsa läpi.

Toivottavasti Kovalainen saa ensi kaudeksi testikuskin paikan jostain tallista ja sitä kautta ajaisi Formula 1:ssä kaudella 2006. Potentiaalia hänellä siihen ainakin on.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti stouni
Itse en ottaisi omaan talliin Saloa ajamaan. Kovat puheet pienet teot. Ainoastaan silloin kun Schumi ajoi Silverstonessa sinne rengasvalliin ja loukkaantui niin Salo pääsi ajamaan Ferraria ja ajoikin ihan mallikkaasti.

-Stouni-

Salon Ferrari visiittihän oli miltei totaalinen floppi! Okei Hockenheimissa kulki hyvin, kun ei tarvinut kuin avata hanat, mutta miten kävikään Unkarissa? Tosiasia on, että ei se niin hyvin mennyt, kuin sitä on monasti muisteltu mediassakin.

Salo oli kyllä kommenttien suhteen melko kurko äijä, vaikkei ihan Eddielle pärjännytkään sillä saralla.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Komeasti lensi Hockenheimissa "MäkLäärenin" takasiipi taivaan tuuliin ja kuski Räikkönen muuttui matkustajaksi. No tuskin olisi voittoon ollut saumaa, joten eiköhän tämäkin kisa tänään ole Schumin heiniä.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
God save the Queen

Vittu ei se oo ihme että imperiumi mureni kun ne ei saa vitun mäclairolla ees kahta ruuvia kunnolla kiinni
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi meni ja "paikallinen" yleisö...

...hurrasi kun auto menee reilusti yli 200km/h rengas valliin. Hienoa formulayleisöä Saksassa. Hidastuksessa näkyi kuinka oikein penkistä noustiin ylös tuulettamaan. MUR!
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Re: Kimi meni ja \o/ \o/ \o/ \o/ \o/ \o/

Viestin lähetti Sammy
...hurrasi kun auto menee reilusti yli 200km/h rengas valliin. Hienoa formulayleisöä Saksassa. Hidastuksessa näkyi kuinka oikein penkistä noustiin ylös tuulettamaan.
Sama pisti silmään juuri äsken kisakoosteessa. Onhan tuo McLarenin puppelointi sen verran huvittavaa, että väkisin meinaa yhtyä tuuletuksiin. McLaren, HAH!

Toivottavasti Suomen brömbröm-hullut eivät ihan masennu tästä kaudesta, mielenterveyshuolto on muutenkin huonossa jamassa.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Viestin lähetti Eino_Mies
Komeasti lensi Hockenheimissa "MäkLäärenin" takasiipi taivaan tuuliin ja kuski Räikkönen muuttui matkustajaksi. No tuskin olisi voittoon ollut saumaa, joten eiköhän tämäkin kisa tänään ole Schumin heiniä.

Selostajapässit olivat taas vauhdissa. "Kimi kolmen, Schumi kahden pysähdyksen taktiikalla..". Schumin ensimmäinen pysähdys kesti todellisuudessa vain kuusi sekuntia - ei 9,8s - mutta nähtävästi jotain ongelmia oli lähdössä. Taaskaan ei huomattu mitään. Kimin pysähdyksessä, 8,5 sekuntia, annettiin löpöä koko rahan edestä. Revi siitä sitten Kimille kolme stoppia ja Schumille kaksi! Voitto olisi ollut siis hyvin todennäköinen ja vähintäänkin täysin mahdollinen kisassa Kimille.

Oskari Saari on vähintään yhtä kauhistuttava selostaja kuin Mika Saukkonen. Ääni on kimitystä, viisastelevia sivistyssanoja tulee aivan liikaa älykkyyteen nähden, tietysti myös väärissä paikoissa ja näköjään on Anulta opittu myös se uskomattoman nolo Rrrrr-venytys. Mutta näillä mennään. Mustakarin ääntä on sentään edes mukava kuunnella.

Suurin kysymys: Miksi Timo "hullunkiilto" Pulkkinen ei selosta?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Mustakarin ääntä on sentään edes mukava kuunnella.

Suurin kysymys: Miksi Timo "hullunkiilto" Pulkkinen ei selosta?

Mustakaria on kaikkea muuta kuin mukava kuunnella, mies on ehdottomasti yksi tv:n rasittavimpia naamoja. Ollaan niin asiantuntijaa että. Kaiken huippuna miehen kolumnit tuulilasissa, jopa Saukkosen kirjotukset vaikuttavat hyviltä miehen raapustusten ohella.

Pulkkinen on taasen uusi Porttila. On vain ajan kysymys milloin Räikkösellä palaa hihat tähän hang-aroundiin.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Wannabe Kyllönen

Oli siellä nyt selostamassa kuka tahansa niin onko niitten kaikkien vitun mulkkujen pakko yrittää olla Kyllös-klooneja? Luulis että sinne joskus vois saada jonkun jolla on oma tyyli.
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Re: Kimi meni ja "paikallinen" yleisö...

Viestin lähetti Sammy
...hurrasi kun auto menee reilusti yli 200km/h rengas valliin. Hienoa formulayleisöä Saksassa. Hidastuksessa näkyi kuinka oikein penkistä noustiin ylös tuulettamaan. MUR!

..ttu olipa todella hieno ele punaista paitaa päällään pitäneiltä. Mutta muuten tuo mäklaarenin touhu ihmetyttää. Ensin räjäytellään motteja oikein urakalla alkukausi ja sitten tämä takasiiven irtoaminen. Ei ihme että Räikköstä vähän kiukutti.
Ostaisinko Mersun? Jännittäisi koko ajan koska takaluukunkansi lentää ojaan.. vitsi, vitsi.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Re: Kimi meni ja "paikallinen" yleisö...

Viestin lähetti Sammy
...hurrasi kun auto menee reilusti yli 200km/h rengas valliin. Hienoa formulayleisöä Saksassa. Hidastuksessa näkyi kuinka oikein penkistä noustiin ylös tuulettamaan. MUR!
Jep, sen jälkeen hieman v*tutti kun nämä kokopunaiseen sonnustautuneet "Tifosot" siellä tuulettelivat.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
McLada is a JOKE!
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Ron Dennisin selitys vian syystä MTV3:n nettisivujen mukaan: "Kimi joutui keskeyttämään autonsa takasiivekkeen rakenteellisen vian takia. Tulemme tutkimaan vian syyn perinpohjaisesti. Kyseessä ei ollut suunnitteluvirhe, vaan valmistevika, joten ei ollut olemassa vaaraa, että Davidin autolle olisi käynyt samoin."

Paljon mieluummin tällaisia naurettavia vikoja, joita tuntuu voivan sattua vain Räikköselle, katselee nyt kun mestaruusmahdollisuudet ovat aikoja sitten menneet kuin jos Kimillä vielä olisi jotain toivoa mestaruudesta.

Ja vielä selostajista: Ärsyttää, kun veikkailevat noita varikkopysähdyksien määriä, kun eivät ikinä saa niitä kohdalleen. Yleensä muuttavat veikkaustaan vielä kisan aikana ja kas; eipä mennyt sekään oikein. Voisiko niiden spekulaatioden määrää vähän vähentää? Annetaan katsojan vaikka itse laskeskella tai sovitaan vaikka siten, että autot tulevat varikolle, kun tulevat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös