F1-ketju

  • 660 964
  • 5 107

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti KPL
Niin siltä näyttää vahvasti! Niin sinä sanoit, mutta et sitten todellakaan tainnut tajuta, ettei Scholl taatusti tarkoittanut pelkäksi testikuskiksi, vaan ihan oikeaksi KISAKUSKIKSI. Toki ensi kaudeksi, mutta tuskin Häkää ajateltaisiikaan muuhun, jos testit ajettaisiin ja todettaisiin Mikalta löytyvän vielä vauhtia.

Niin pesäpallohan on aina tunnettu älykkäitten lajina, joten sinä et siitä sitten varmaan mitään ymmärräkkään.

Pyydän anteeksi! Luettuani uudelleni Schollin tekstin, pitää myöntää, että sekoilin! Äh, tällaista tämä on, kun alkaa sekoilemaan miestä väkevämmän kanssa. Sori, että menin henkilökohtaisuuksiin. Saat vetää mua täysillä turpaan, ku seuraavaksi näet!
 
Viimeksi muokattu:

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti Blackie
Pyydän anteeksi! Luettuani uudelleni Schollin tekstin, pitää myöntää, että sekoilin! Äh, tällaista tämä on, kun alkaa sekoilemaan miestä väkemmän kanssa. Sori, että menin henkilökohtaiksuusiin. Saat vetää mua täysillä turpaan, ku seuraavaksi näet!

Eipä mitään, tuskin näistä kukaan itseensä ottaa(edes pesis kuitista). Tappelut eivät välttämättä kuulu suuriin vahvuuksiini, mutta pistetään korvan taakse.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti KPL
Eipä mitään, tuskin näistä kukaan itseensä ottaa(edes pesis kuitista). Tappelut eivät välttämättä kuulu suuriin vahvuuksiini, mutta pistetään korvan taakse.

Tappelu ei todellakaan kuulu myöskään minun vahvuksiini! Olen muutenkin rauhaa rakastava ihminen. Pesäpallosta en mitään ymmärrä, joten sitäkään kommenttia ei kannata huomioida yhtään. Marko Hovi on silti kova vahvistus KPL:lle.
 

Spede#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
MTV3 nettisivut kertoo aika-ajo järjestelmän muuttuvan

"F1-aika-ajojärjestelmä muuttumassa
28.05.2004 22:48



Formula ykkösten aika-ajokäytäntö muuttuu heinäkuisesta Ison-Britannian GP:stä lähtien. Asiasta kertoo Autosport-lehti.

Lehden mukaan uudessa aika-ajokäytännössä ajetaan kaksi 20 minuutin aika-ajojaksoa. Kuljettajat eivät jatkossa enää aja yksi auto kerrallaan, vaan kaikki ovat radalla samaan aikaan. Kuljettajat saavat ajaa kuusi kierrosta kummallakin jaksolla. Lopullinen aika-ajoaika määräytyy siten, että kuljettajan ensimmäisen ja toisen jakson nopeimmat kierrosajat lasketaan yhteen.

Merkittävä muutos on myös se, ettei Britanniasta GP:stä eteenpäin aika-ajoja enää ajeta kisabensat tankissa. Molemmat aika-ajojaksot ajetaan siis kevyellä polttoainekuormalla. Parc ferme -huoltokielto alkaa vasta aika-ajojen jälkeen.

20 minuutin aika-ajojaksot sijoitetaan tunnin sisälle siten, että niiden välissä on 20 minuutin mittainen tauko.

(MTV3)"
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Spede#17

Formula ykkösten aika-ajokäytäntö muuttuu heinäkuisesta Ison-Britannian GP:stä lähtien. Asiasta kertoo Autosport-lehti.

Vastustan tätä periaatteesta. Oli ehdotus sitten miten hieno tahansa. Syy vastustukseeni on yksinkertaisesti se, ettei ole tallien toiminnan kannalta oikein muuttaa kesken sesonkia näinkin merkittäviä asioita ja toiseksi tempoileva toiminta katto-organisaation taholta ei ole koskaan hyvä merkki. Kausi mennään säännöillä, joihin on varauduttu. Piste.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Tuo uusi aika-ajosysteemi ei kuulosta kovin hyvältä.
Kun kaikki saavat olla samaan aikaan radalla syntyy helposti ruuhkia ja kärkitallien nopeat yritykset voivat mennä vituilleen jos pari Minardia sattuu sopivasti eteen.

Nykyinen systeemi on ollut myöskin parempi tv:ssä kun seurataan selkeästi jokaista kuskia vuorollaan. Nyt siitäkin tulee paljon sekavampaa.

Tuollainen systeemi olisi myös erinomainen yllätysten karsimiseen. M Schumacherille varmasti sopii monta yritystä; jos hän joskus sattuu tekemään inhimillisen virheen ja kierros menee pieleen, voi hän ajaa uudet kierrokset ja ottaa paalun.

Kaikista typerintä olisi muokata sääntöjä kesken kauden. Kyllä noin radikaalit muutokset pitäisi tehdä jo ennen kauden alkua.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Kun BAR-tallin joku johtohahmo sanoi talvitestien aikaan että BAR tulee kilpailemaan tällä kaudella voitoista, nauroin partaani.

Mutta hienoa, totta se on!

BAR ja Renault haastavat jo tosissaan Ferrarin ylivallan.

Vielä kun Williams ja McLaren nostavat tasoaan niin saattaa tulla vielä mielenkiintoinen loppukausi.

Enpä olisi arvannut Schumin voittoputken jälkeen.
 

scholl

Jäsen
Mitenköhän voimasuhteet muuttuu, kun tulee 2,4l V8 moottorit 2006.
Sehän on kuitenkin niin iso muutos, että epäonnistumisen mahdollisuus kasvaa. Varsinkin ekalla kaudella. Jos esim. Ferrari ei saa kunnon V8:a aikaan niin muut voivat jyllätä.
Aika monellahan on kuitenkin kokemusta kasikoneen suunnittelussa, joten voihan olla, että tulee enemmänkin kilpailua formuloihin, kenties uusia moottorivalmistajiakin.

Montoya taas heti ekassa kurvissa kolariin. Se kaveri ei osaa kyllä ajaa.
 

Aksu

Jäsen
Kimin kauden paras viikonloppu päättyi kuten monta kertaa aikaisemminkin. Kone paskaksi kierroksella 10(?). No, kauan kesti ja mäkkäri pitää taas palavereja. En voi lakata ihmettelemästä kuinka tuollainen määrä rahaa voidaan käyttää noin luokattoman huonosti.
 

Rosa 55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sport, NYR
Montoya odottaa varmaan onnessaan, että pääsee keskeyttämää Mclarenilla.
Aivan käsittömäntä luotettuvuutta?
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti Aksu
Kimin kauden paras viikonloppu päättyi kuten monta kertaa aikaisemminkin. Kone paskaksi kierroksella 10(?). No, kauan kesti ja mäkkäri pitää taas palavereja. En voi lakata ihmettelemästä kuinka tuollainen määrä rahaa voidaan käyttää noin luokattoman huonosti.

Mielenkiintoista nähdä alkaako päitä McLarenilla nyt putoilla. Syvä kyykkyhän otettiin sentään Mercedeksen kotikentällä?

Luulisi pikkuhiljaa jotain tapahtuvan, lonkerothan voi ulottaa paitsi tallin urheilullisiin "saavutuksiin" myös ko. automerkin myyntiin ja markkinointiin. Vanhat testiradalla kaatuilleet pikku-Mersut muistaen ei luulisi negatiiviseen inputtiin enää olevan tälläkään saralla varaa?
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Formulat tylsää katsottavaa

Olen seurannut Formuloita aktiivisesti vuodesta 1995. Täytyy
sanoa, että lajista on tullut maailman ylivoimaisesti tylsin
urheilulaji. On mielenkiintoisempaa katsoa, kun ruoho kasvaa
pihalla. Kun paras kuski ajaa parhaalla autolla, on tulos tämä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti Bauer


Nykyinen systeemi on ollut myöskin parempi tv:ssä kun seurataan selkeästi jokaista kuskia vuorollaan. Nyt siitäkin tulee paljon sekavampaa.

Tuollainen systeemi olisi myös erinomainen yllätysten karsimiseen. M Schumacherille varmasti sopii monta yritystä; jos hän joskus sattuu tekemään inhimillisen virheen ja kierros menee pieleen, voi hän ajaa uudet kierrokset ja ottaa paalun.


Selvempää ehkä, mutta jos kyllähän nykyään voi huoletta jättää kymmenen ensimmäistä katsomatta, sillä ketä kiinnostaa Minardin pyöriminen radalla.

Onko niitä yllätyksiä niin kauheasti nähty uudellakaan systeemillä? Okei silloin tällöin joku tekee virheen, mutta keskimäärin siellä on aina ne miehet kenellä kulkee koviten sillä hetkellä(kisaviionloppu). Alku kohinan jälkeen uuden systeemin mainostetut edut ovat olleet häviävän pienet, miltei olemattomat. Ja eiköhän Schumille käy melkein mikä tahansa systeemi, kunhan nopeinta kuljettajaa(Schumia) ei sorsita millään lailla.


Kisa oli loistavaa viihdettä, jälleen kerran. Kyllä tuota ylivoimaa kelpaa katsella. Vielä kun BAR ja Renault ovat nousseet selkeästi MacLarenin ohi, niin mikäs noita on katsellessa. Ja JJ selostamossa tekee kisojen katsomisesta huomattavasti nautinnollisempaa, kuin että Mustakarin Eki olisi siellä hölmöilemässä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti KPL
Kisa oli loistavaa viihdettä, jälleen kerran. Kyllä tuota ylivoimaa kelpaa katsella. Vielä kun BAR ja Renault ovat nousseet selkeästi MacLarenin ohi, niin mikäs noita on katsellessa. Ja JJ selostamossa tekee kisojen katsomisesta huomattavasti nautinnollisempaa, kuin että Mustakarin Eki olisi siellä hölmöilemässä.

Onko tämä sarkastinen kommentti, joka allekirjoittaneelta menee täysin ohitse? En oikein jaksa ymmärtää miten Schumin kannattajilla jaksaa löytyä innostusta katsella tätä F1-sirkusta tällä hetkellä. Schumin ylivoima on vienyt mielenkiinnon ykkösistä.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Timi
Schumin ylivoima on vienyt mielenkiinnon ykkösistä.

Siis tarkoitat kai Ferrarin ylivoima, Ferrarin omat säännöt, Italialainen tapa käsitellä raha-asioita sekä la famiglia...
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Timi
Onko tämä sarkastinen kommentti, joka allekirjoittaneelta menee täysin ohitse? En oikein jaksa ymmärtää miten Schumin kannattajilla jaksaa löytyä innostusta katsella tätä F1-sirkusta tällä hetkellä. Schumin ylivoima on vienyt mielenkiinnon ykkösistä.

Mielestäni tuossa kilpailussa jännitystä vähensivät:

a) Montoya
- molemmat williamsit pois pelistä
b) McLarenin moottoririkot
- räkä oli hyvässä vauhdissa ja Coulthardkin nousi mukavasti
c) Alonson mokailu ja putoaminen kärkitaistosta
d) Saton moottoririkko

Ja mikä kisassa oli hyvää:
a) Saton esitykset
-toivat väriä kisaan. Harmi, ettei kantanut loppuun saakka
b) runsaat tapahtumat
- Schumin takana oli keskinäistä kilvanajoa
c) Schumin ja Ferrarin varma työskentely
- ammattitaitoa hieno seurata

Mielestäni formuloita ei ole tylsistyttänyt yksistään se, että Schumi on muita parempi, vaan myöskin sääntömuutokset. Se, että moottoreiden pitää kestää koko viikonlopun, aiheuttaa melko vähän keskeytyksiä eli jos 15 autoa pääsee maaliin niin harvoin pikkutallien yllättäjät ovat pisteillä. Ja useimmat tallit panostavat silloin enemmän luotettavuuteen, tekee se heistä Schumiin verrattuna hitaita. Parempi entinen systeemi, jossa tallit hakivat nopeutta ja jos kone paukahti harjoituksissa tai aika-ajoissa niin uutta kehiin. Ja jos kone pamahti kisassa niin yllättäjät nousivat pisteille. Toinen tylsistyttävä sääntömuutos on se, että kuljettaja putoaa lähtöruudukossa 10 sijaa, jos moottori vaihdetaan esim. perjantain harjoituksissa. Näin ollen osa huippukuljettajista joutuu painimaan keskijoukoissa, jolloin eturivistä päästään lähdössä nätisti karkuun. Kun kaikki hyvät lähtevät ensimmäisistä riveistä, on enemmän kilvanajoa. Kolmas tyhmä sääntö on kielto tankata aika-ajojen jälkeen. Ferrari on kisataktiikassa muita edellä ja systeemi, missä ajettiin aika-ajo tyhjällä tankilla ja sen jälkeen tankattiin kisabensat, oli kilvanajon kannalta parempi juttu.

Ei tämänpäiväinen kilpailu mielestäni huono ollut. Williams ja McLaren suuria pettymyksiä. Sauber hieman odotuksia parempi. BAR taattua kovaa tasoa ja Renaultkin kohtalainen. Michael omaa luokkaansa, mikä oli erityisen iloinen asia Monte Carlon katastrofin jälkeen.

Hauskaa oli myös nähdä se, kun Christian Danner ajoi turboajan Zakspeedillä, jossa on reilut tuhat pollea ja se, kun Schumi voitti vedossa korin kaljaa RTL:n varikkotoimittaja Kai Ebeliltä, kun oli ykkösenä ensimmäisessä kaarteessa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti Timi
Onko tämä sarkastinen kommentti, joka allekirjoittaneelta menee täysin ohitse?

No, Schumacher ainakin osaa olla...sanotaanko...kuittimainen. Ainakin BBC:n uutisessa Schumi hehkuttaa Kimiä estoitta: "It was fantastic to see how much I was able to pull away. I was greatly helped by Kimi being second and not being passed." Täytyy sanoa, että aika hyvin on Schumi asetellut sanansa. Rivien välistä voi lukea aika paljon. Luulisi, että tämän uutisen jälkeen Kimin kuititus kasvaa entisestään..
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Huerzo
No, Schumacher ainakin osaa olla...sanotaanko...kuittimainen. Ainakin BBC:n uutisessa Schumi hehkuttaa Kimiä estoitta: "It was fantastic to see how much I was able to pull away. I was greatly helped by Kimi being second and not being passed." Täytyy sanoa, että aika hyvin on Schumi asetellut sanansa. Rivien välistä voi lukea aika paljon. Luulisi, että tämän uutisen jälkeen Kimin kuititus kasvaa entisestään..

Tuohan oli lehdistötilaisuudesta. Tosin sanat eivät olleet mielestäni tuolla tavalla hehkuttavat. Samankaltaisen kommentin ovat antaneet lehtitoimittajatkin tämänpäiväisessä lehdissä. Ja tottahan se on. Kimin takana tulleet Renaultit ja BARit olivat nopeampia autoja ja koska formuloissa on vaikea ohittaa niin Kimi pystyi pitämään heidät takanaan, jolloin Schumin etumatka kasvoi. Hesarihan tämänpäiväisessä numerossa peräänkuuluttaa uudistuksia, jossa auton nopeus ei olisi niin paljon kiinni mekaanisesta pidosta, jolloin ohitukset tulisivat enemmän mahdollisiksi. Raskaalla autolla, vain kahden stopin strategialla liikkeellä ollut Barrichello oli Hesarin analyysin mukaan Kimin hidastelun selkeä hyötyjä, koska mm. kukaan ei näin ollen päässyt Schumin lisäksi hänen edellään karkuun.

En usko, että kukaan kuittaili Kimille sen kummemmin. Räkä sai hyvän lähdön ja ajoi kakkossijalla, mutta auto ei ollut niin nopea, että olisi voinut vastata Schumin vauhtiin ja näin ollen hidasti nopeampia vetämällä letkaa. Se on puhdasta faktaa, jota analyyseissa tuotiin esiin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Huerzo
Täytyy sanoa, että aika hyvin on Schumi asetellut sanansa. Rivien välistä voi lukea aika paljon. Luulisi, että tämän uutisen jälkeen Kimin kuititus kasvaa entisestään..

Siis mitä tosta voi lukea rivien välistä? Asiahan oli esitetty täysin suoraan, ja kuten totuus oli. Näkihän sen nyt tyhmempikin (paitsi Oskari Saari, joka on luokattoman huono selostaja, mutta ei nyt jaksa jauhaa siitä), että Kimi oli siinä tulppana, ja tiesi sen varmasti täysin hyvin itsekin.
 
Viestin lähetti scholl
b) runsaat tapahtumat
- Schumin takana oli keskinäistä kilvanajoa

Mielestäni tuossa on suurin syy miksi formulat ovat tylsää seurattavaa - joskus "keskiajalla" kilvanajossa kamppailtiin sijoituksista eli ohiteltiin ja tai ainakin yritettiin ohittaa, mutta nykypäivänä kilvanajo on toisen perässä ajamista ja sitten ohitse mennään, jos mennään, varikkopysähdysten aikana. Toki aina silloin tällöin jotain tapahtuukin, mutta pääosin kisat on tuollaista perässä ajamista mikä on äärimmäisen tylsää katsottavaa. Tapahtumia on äärimmäisen vähän.

Toinen syy tylsyyteen on yhden kuskin (ja tallin) ylivoima: toki jos voittaja olisi oma suosikki niin tuota hommaa olisi voinut kauemminkin katsella, mutta silti itse kaipaan formuloilta jännitystä ja kovaa kilpailua ja sitä ei tällainen ylivoima tarjoa. Itse en ainakaan halua ensisijaisesti, että joku tietty talli tai henkilö voittaa vaan, että tulisi taistelua voitoista: tämä olisi viihdettä jota haluaa katsella voitti oma suosikki tai ei. Vika ei ole Ferrarin eli turha heitä on syyttää, mutta silti nykytilanne on kaikkea muuta kuin mielenkiintoinen. Jos ei voittajasta saada kamppailua niin saataisiin edes muista sijoista, mutta ei (vähäisiä poikkeuksia lukuuntottamatta). Mclarenin tarjoama savushowkin alkaa olla jo vanhan toistoa eli ei sekään tarjoaa enää mitään erikoista katsottavaa...
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Niin kisan alussa Schumin nopeusylivoima kuitattiin Schumin bensa määrällä. Ja olihan Schumilla sitä menovettä huikeat yhden kierroksen kiertämiseen tarvittava määrä enemmän kuin Kimillä. Jos jollekkin oli ennen starttia epäselvää kuka voittaa, niin ei sitä enää kolmen kierroksen jälkeen tarvinut paljoa arvailla. Muutenkin Oskari Saari on ollut pettymys. JJ pitää lähetystä kasassa asiantuntemuksellaan, Saari ei tajua F1:stä edes Kyllösen vertaa ja Pulkkinen on käytännössä ylimääräinen, jolla harvoin on mitään "uutta" kerrottavaa. Kyllähän Monacon kisan kuunteleminen oli varsinaista kärsimys näytelmää, kun Mustakarin Eki oli JJ:n tilalla, todella luokaton esitys koko lähetys silloin. Mitäs se Saari sanoikaan siitä Montoyan käden nostosta startti kolarin jälkeen? Jotain tyhmää se oli, en vaan muista.

Kisojen tylsyydestä sen verran, että onhan siellä väriä kaipaaville Sato ja Montoya, jotka aiheuttavat pientä actionia radalla. Montoya törmäilee miltei joka kisassa, yleensä jompaan kumpaan Schumacheriin. Sato taas on ihan piristävä ilmestys, mutta se ohitus yritys Rubensista oli melko epätoivoinen ja onneksi se kolahti Takuman nilkkaan eikä Rubensin. Kierros myöhemmin Satolla olisi voinut olla jo oikeasti mahdollisuus ohittaa RB, mutta kun ei malta niin ei malta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti KPL
Niin kisan alussa Schumin nopeusylivoima kuitattiin Schumin bensa määrällä. Ja olihan Schumilla sitä menovettä huikeat yhden kierroksen kiertämiseen tarvittava määrä enemmän kuin Kimillä.

Mutta toisaalta Satolla taisi olla polttoainetta 4-5 kierrosta pidemmälle kuin M.Schumacherilla ja kun Mikko tuli varikolle jo 7 kierroksella niin tuo 4-5 kierrosta isonpi polttoaine-lasti on prosentuaalisesti melkoisen merkittävä ero. Joten yllättävän kevyellä autolla se Schumacher sinne matkaa lähti. Ferrarin ylivoimaa kuvasi se että niin 2 kuin 3 pysähdyksen taktiikalla Michael ja Rubens oli muita nopeampia ja ottivat Ferrarille jälleen kerran kaksoisvoiton.

Ja mitä pidemmälle tätä kautta on seurannut niin sitä varmemmaksi tulee että se ennustamani tylsääkin tylsenpi F1-kausi on menossa.

Boring! Ruohon kasvamisen katseleminenkin on rutkasti jännempää.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kanadan GP

Eipä näytä F1 kiinnostavan EM-futiksen viedessä penkkiurheilijoiden mielenkiinnon. Ymmärrettävää toki, sillä eihän nuo shumi-shumi ajot juurikaan jaksa enää viehättää. No kai sen verran voi hehkuttaa, että Räikkönen sentään ajoi kauden parhaaseen sijoitukseensa eli oli 7.

Nyt veljekset Kerpenistä Michael ja Ralf pääsivät sitten pokkaamaan kirkkaimmat palkinnot. Aika-ajojen perusteella olisi odottanut tuonne kärkeen vähän muitakin nimiä, mutta kyllä se Ferrarin dominointi on sitä luokkaa että eipä tuo lopputulos yhtään yllättänyt.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Mitä nyt tuli jalkapallon lomassa vähän silmäiltyä formulaa, niin yksi huomio jäi mieleen: Kimiltä ei pamahtanut moottori, vaan ratti irtosi (!), mutta silti ajoi seitsemänneksi. Kummallista touhua McLarenilta; nyt kun moottori kestää, niin tulee tilalle mitä ihmeellisempiä vikoja.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Williamsit ja Toyotat on YLEn teksti-TV:n mukaan hylätty. Autojen jarrujärjestelmät eivät ole menneet läpi teknisestä tarkastuksesta. Näin ollen Kimi nouseekin viidenneksi, jos ei vastaprotestia tehdä tjsp...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös