No tuosta voidaan tulkita kolme virhettä:
1. Hamiltonin oudohko ajaminen.
2. Webberin äkkijarrutus.
3. Vettelin ajaminen edellisen päälle.
Jokainen näkee tuossa tapahtuvan, mitä haluaa nähdä.
Mielestäni niin kiistatonta virhettä tuossa ei ole, että pitäisi Alonso ja Räikkönen nostaa mestaruustaisteluun.
--
Koska viestini näköjään herättää hämmennystä, niin koitan selvittää näkemystäni. Mielestäni F1:ssä maailmanmestaruustaistelu on tietyssä mielessä ensisijainen tapahtuma. Käytännössä tämän pitäisi ilmetä siten, että aivan mestaruustaistelun kiivaimmissa vaiheissa muut kuskit kuin mestaruudesta ajavat eivät tarpeettomasti "osallistuisi" taisteluun esimerkiksi tönimällä mestaruuskandidaatteja ulos radalta.
On totta, että kussakin autokilpailussa samalla kierroksella olevat autot ovat oikeutettuja taistelemaan sijoituksista tasavertaisesti. Kuitenkin on aika kyseenalaista, jos nyt vaikkapa Kubica tai Yamamoto tai Liuzzi ratkaisisi mestaruuden kolaroimalla jonkun toisen eduksi.
Esimerkki: Kauden viimeinen kilpailu. Hamiltonilla yhdeksän pisteen johto Alonsoon ja enemmän voittoja. Kahdeksas sija riittää mestaruuteen. Alonso ajaa kärjessä, Hamilton kahdeksantena. Ajetaan kisan viimeisiä kierroksia, jarrutellaan, ettei moottori enää hajoaisi. Jenson Button on sijalla yhdeksän. Hänellä on 2 MM-pistettä ja hän on sijalla 16 MM-pisteissä. Hänen edelleen MM-pisteissä on Takuma Sato 4 pisteellä, jota Button EI saavuta, vaikka sijan nousisikin. Myöskään Hondan asema ei autonvalmistajien sarjassa muutu yhdestä pisteestä.
Tässä tilanteessa Buttonin pitäisi mielestäni kunnioittaa mestaruustaistelua sen verran, ettei ainakaan hillittömällä riskillä tuhoa omaa ja Hamiltonin kilpailua. Vähän siten, että antaa MM-kandidaattien ratkaista kisa keskenään. Tämä ei tarkoita tietystikään sitä, että on laskettava MM-kandidaatit vapaasti ohi.
Mielestäni tilanteessa on jotakin samaa kuin siinä, että kierroksella ohitettavan tulee laskea nopeampi siististi ohi, vaikka oma kisa kärsisikin. Mielellään niin, että ohitettava menee itselle likaiselle puolelle ja antaa nopeamman säilyttää optimiajolinjan. Jotkut tekevät sitä, että jarruttavat ajolinjalla ja ohittava joutuu kiertämään likaiselta puolelta.
Sanoisin kyllä, että joissakin tilanteissa F1-autot ovat eriarvoisessa asemassa. Niitä ovat yllä mainitsemani tilanteet.
--
Miksi tein vertauksen siihen, että Hamilton olisi häirinnyt Alonson tai Räikkösen kisaa, johtuu siitä, että he ovat mukana MM-taistossa. Sitä on nähty useasti, että MM-johtaja ajaa MM-kakkosen päälle ja tilanne johtaa molempien keskeytykseen ja MM-ykkösen maailmanmestaruuteen. Tällöin voitaisiin katsoa, että MM-ykkönen teki tempun todennäköisesti tahallaan ja hyötymistarkoituksessa.
Nyt Hamiltonilla ei ollut mitään tarvetta häiritä Webberin ja Vettelin ajamista.
Sekin on nimittäin nähty, että turva-auton takana Monacossa Montoya oli kärkiautona, venkuroi ja takana ajanut Schumacher ajoi seinään. Rangaistusta ei tullut.
Räikkönen keksi ensimmäisenä sen, että kun turva-auto oli tulossa radalle (kaikki säntäsivät varikolle siihen maailmanaikaan) ja Montoya johti ja Räikkönen oli kakkosena, niin Räikkönen hidasti normaalia enemmän varikkosuoran alussa. Montoyalle ehdittiin tehdä varikkopysähdys, Kimin ei tarvinnut odotella ja kaikki muut olivat hänen takanaan jumissa. Kätevää, mutta tämä menettely kiellettiin sittemmin.
Tämän Hamiltonin tapauksen ennakkotapauksena voi pitää tuota Montoya-Schumacher -tapausta.