Mainos

F1-ketju

  • 663 978
  • 5 069

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Kuljettajien mestaruus taisi ratketa juuri. Oi Fernando Fernando. Oliko Japanin pikku purot liikaa sinulle. Hamilton jos pitää päänsä ja ajelee voittoon niin se on siinä.

Edit: Hyvä kisa suomalaisittain kun Heikki ja Kimi kumpikin palkintopallille. Taitaa olla ensimmäinen kerta ever, kun kaksi suomalaista on samassa kisassa top-3:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Taitaa olla ensimmäinen kerta ever, kun kaksi suomalaista on samassa kisassa top-3:ssa.
On.

Sääliksi käy Kimiä. Loistava kisa häneltä, ehkä yksi uran parhaista. Valitettavasti PR-neekerin auto vaikuttaa kestävän jopa kaikenlaisten tunarien törmäilyt. Salaliitto.

Alonsolla ei pää kestänyt. Sinänsä ei mikään yllätys, ensimmäistä kertaa joutui tilanteeseen jossa ei ole ylivoimaisessa johdossa kauden puolivälissä, ja näinhän siinä sitten kävi.

Aivan loistava kilpailu, olisi ollut kaikkien aikojen paras jos Hamilton olisi joutunut varikolle vielä lopussa. Räikkönen - Kovalainen ja Massa - Kubica battlet viimeisellä kierroksella olivat jotain sellaista, jota nykypäivän formulakisoissa näkee noin kerran kaudessa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Todella värikäs kisa, kuten yleensäkin sateella. Luulivatko selostajat muuten aivan vakavissaan, että Massa otettiin lopussa varikolle vain Kimin päästämiseksi ohi? Massalla oli toki yhtä monta stoppia kuin Kimillä tuossa vaiheessa, mutta yksi niistä oli varikon läpiajorangaistus. Toinen tankkaus oli tekemättä.

Kuinka monta silmäparia tarvittaisiin lisää selostamoon, että voitaisiin havaita sellainenkin seikka, että Kimi ei ottanut ensimmäisessä tankkauksessa läheskään tarpeeksi bensaa ajaakseen sillä maaliin asti? Nyt jaksettiin spekuloida sillä, meneekö Kimi vielä varikolle vai ei.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Alonsolla ei pää kestänyt. Sinänsä ei mikään yllätys

Alonson pää lienee kisatilanteissa sarjan paras. Noissa oloissa voi sattua kenelle tahansa. Se on aina myös tuuripeliä.

Hamilton on mitä todennäköisimmän mestaruutensa ajamisen perusteella ansainnut. Muusta voidaan sitten olla mitä mieltä vain.
 

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ferrari päästi Kimin Massan edelle, Massa tippui sijalle 7.

Eikö toi kimin päästö edelle olisi voinnut tapahtua vaikka niin, että massa olisi käynnyt vähän ajolinjan ulkopuolella ja kimi olisi päässyt siitä ohi. Nyt Massa menettää muutenkin pisteitä, koska 4 hän ei ehdi.
 

Outsider

Jäsen
Ferrari päästi Kimin Massan edelle, Massa tippui sijalle 7.

Eikö toi kimin päästö edelle olisi voinnut tapahtua vaikka niin, että massa olisi käynnyt vähän ajolinjan ulkopuolella ja kimi olisi päässyt siitä ohi. Nyt Massa menettää muutenkin pisteitä, koska 4 hän ei ehdi.

Pari postausta ylempää:

Todella värikäs kisa, kuten yleensäkin sateella. Luulivatko selostajat muuten aivan vakavissaan, että Massa otettiin lopussa varikolle vain Kimin päästämiseksi ohi? Massalla oli toki yhtä monta stoppia kuin Kimillä tuossa vaiheessa, mutta yksi niistä oli varikon läpiajorangaistus. Toinen tankkaus oli tekemättä.
 

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Outoa kun ei ollut bensaletkua tankkauksessa.
 

Pietari02

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olipas aikamoinen kisa, tapahtumia oli enemmän kuin koko kaudella yhteensä. Harmi vaan, että mestaruus ratkesi jo kaksi kisaa ennen kauden loppua.

Ihmetytti vaan tuo Ferrarin rengas juttu. Olisi mukava tietää, että voiko tuomaristo määrätä kuka ajaa milläkin renkailla ja milloin?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Todella värikäs kisa, kuten yleensäkin sateella. Luulivatko selostajat muuten aivan vakavissaan, että Massa otettiin lopussa varikolle vain Kimin päästämiseksi ohi? Massalla oli toki yhtä monta stoppia kuin Kimillä tuossa vaiheessa, mutta yksi niistä oli varikon läpiajorangaistus. Toinen tankkaus oli tekemättä.

Kuinka monta silmäparia tarvittaisiin lisää selostamoon, että voitaisiin havaita sellainenkin seikka, että Kimi ei ottanut ensimmäisessä tankkauksessa läheskään tarpeeksi bensaa ajaakseen sillä maaliin asti? Nyt jaksettiin spekuloida sillä, meneekö Kimi vielä varikolle vai ei.

Massalle ei tankattu viimeisellä stopilla ollenkaan. Vaihdettiin vain renkaat.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmetytti vaan tuo Ferrarin rengas juttu. Olisi mukava tietää, että voiko tuomaristo määrätä kuka ajaa milläkin renkailla ja milloin?
Tuon vielä ymmärtää, mutta miten voi olla mahdollista, että Ferrarilla ei muka ollut tietoa tästä määräyksestä? Sitä en ymmärrä lainkaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huh, jo oli meininkiä. Olisipa Formulakisat aina yhtä värikkäitä. Massan ja Kubican taistelu lopussa oli huikeaa katsottavaa.

Parasta tietysti Kovalaisen sijoitus, vaikka tietysti tuo mestaruus Hamiltonille on käytännössä jo lipsahtanut osin sen myötä ja kai muutenkin.

Piristävä kisa joka tapauksessa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Sinänsä sama tiesivätkö Ferrarilla tuosta säännöstä vai ei. Eihän kisaan olisi ollut mitään järkeä lähteä välikelin renkailla. Kimi ei meinannut pysyä niiden kanssa radalla edes lämmittelykierroksella.

Karkea taktinen virhe Ferrarilta.

Mielestäni Jean Todtin potkut alkaa tämän myötä olla entistä lähempänä. Ross Brawn tallipäälliköksi hoitamaan palikat taas kohdalleen Schumin vuosien malliin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kuljettajien mestaruus taisi ratketa juuri. Oi Fernando Fernando. Oliko Japanin pikku purot liikaa sinulle.

Uskoisin, että Alonson keskeytys johtui hajonneista takaripustuksista, jotka saivat kolhuja Alexander Wurzin ajaessa päin. Toki saattoi olla pelkkä ajovirhekin, mutta tuskin auto sataprosenttisessa kunnosa oli.

Hamiltonilla on kyllä uskomaton tuuri, kun missään kontaktissa tai ulosajossa ei käy ikinä mitään. Schumacherin perintöä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tuohon en kiinittänyt huomiota, mutta miksi Ferrari olisi muka laskenut Kimin Massan edelle tuolla tavalla?

No siinä vain parenneltiin Räikkösen minimaalisia MM-mahiksia. Tuolla tempulla ei menetetty yhtään mitään nykyisten pistetilanteiden vallitessa. Merkkimestaruus jo varmistettu, Massa ulkona kuskien mestaruustaistelusta ja Massan sijoitus MM-sarjassa käytännössä varma.

Ainoa asia jolla Ferrari pystyi parantamaan osakkeitaan, oli yhden lisäpisteen antaminen Kimille ja olihan siinä mahdollisuus vielä Heikinkin ohitukseen. Vaikka se olikin pieni liike, niin mitään siinä ei menetetty. Mitä tahansa vielä voi tapahtua, jopa Hamiltonillekin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hienoa Heikki ja kyllähän Kiminkin kisa oli aivan upea! Minne olisikaan vauhti riittänyt jos olisi ilmoitettu renkaista. Meneekös se niin, että aika-ajon jälkeen ei saa vaihtaa renkaita? Nyt kun Ferrari ei tiennyt, että renkaat pitää vaihtaa (vaikka olisivatkin sen älynneet, että välikelin kumit on väärät) niin episodi oli kaiken kaikkiaan huono alku Kimin ja Massan kisalle. Silloinhan ne saa vaihtaa jos sääoloissa on selkeä ero kisan ja aika-ajon välillä esim. aika-ajo kuivalla ja kisan alkaessa sataa. Siinä lopussa kun Kimi kävi jo ulkona oltuaan Massan takana ja kuvan leikkautuessa Jean Todt'iin ensimmäisenä kävi mielessä, että Massa ja Kimi ei saa ajaa kilpaa, saattaa rytistä kun Kimi raivoaa kohti kärkeä.Ei vaaranneta mitään, sormet radiolle ja Massalle stoppi. Etenkin kun ei tankattu niin tuskin se Felipen stoppi oli aivan välttämätön. On ennenkin sadenakeilla ajettu vaikka koko kisa.

Ihmeellinen oli myös se Vettelin kolarointi turva-auton takana. Kai se huono näkyvyys ja se, kun autot pumppaa sitä vauhtia ylös alas pitääkseen renkaat ja jarrut lämpimänä, saattoi olla osasyynä siihen.

Hienosti ajoi Hamilton mutta on sillä järjetön tuurikin. Taas kolari ilman damagea ja suurempia menetyksiä.

Eikös Wurz kolaroinut Massan kanssa lähdössä? Alonso otti jonkun muun kanssa kontaktia kun "pleksit repsotti" takarenkaan seutuvilta.

Se lopun taisto Kimin ja Heikin välillä oli kovaa ja välillä pelättiin etteivät vaan osu. Massa&Kubica -vääntö oli ehkä kauden paras. "Hieman" ajattivat toisiaan ulos, Massa ensin ja sitten Kubica viimeisessä kaarteessa mutta Massa sai hyvät vauhdit turva-alueelta suoralle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuosta Alonson ulosajosta, että RTL:n haastattelussa sanoi, että lähti vesiliirtoon ja ei voinut mitään.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tankattiinpas. Tarkistin juuri videolta.

No niin, sitä minäkin. Ja se oli täysin etukäteen suunniteltu stoppi, koska Massa ei ottanut ekalla tankkauksella tarpeeksi löpöä tullakseen sillä maaliin. Turva-auton (Alonson mälli) takia riitti kuitenkin noinkin pitkälle.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ainakin bensaletku oli kiinni ja eiköhän sinne löpöä laskettu.

Edit. Tomppa olikin jo tarkistanut.


Homma selvä sitten. Joku olikin tuolla Formula-forumilla jo laskeskellut, että stintti (77% kisamatkasta) oli mahdottoman pitkä ajettavaksi loppuun asti.
 

Särki

Jäsen
Sinänsä sama tiesivätkö Ferrarilla tuosta säännöstä vai ei. Eihän kisaan olisi ollut mitään järkeä lähteä välikelin renkailla. Kimi ei meinannut pysyä niiden kanssa radalla edes lämmittelykierroksella.

Karkea taktinen virhe Ferrarilta.

Mielestäni Jean Todtin potkut alkaa tämän myötä olla entistä lähempänä. Ross Brawn tallipäälliköksi hoitamaan palikat taas kohdalleen Schumin vuosien malliin.

Välikelin renkaat monsiinisateessa ei todellakaan ole paras yhdistelmä, mutta pitääkö kisaan lähteä samoilla renkailla kuin aika-ajot ajettiin? Tuskin sentään. Aika-ajoissa suurimmalla osalla oli juuri nämä välikelin renkaat alla ja siksi Ferrari lähti niillä liikkeelle? Entäs kun lähdetään turva-auton perässä kisaan liikkeelle pitääkö silloin kaikilla olla monsuunit alla? Olisi ainakin aika looginen sääntö, mutta onko asia näin sitä en tiedä. Jokatapauksessa FIA onnistui jälleen tupeksimaan (pyysivät Ferrarilta anteeksi myöhäistä ilmoitusta) ja siinä meni Räikkösen lopulliset MM-haaveet.

Alonso jatkaminen McLarenilla tuntuu tällä hetkellä varsin epätodennäköiseltä vaihtoehdolta. Onko edessä välivuosi, paluu Renaultille, Ferrarin "testikuskiksi" vai mikä? Toivoisin paluuta Rellulle jolloin olisi kolme tallia mukana MM-taistossa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Välikelin renkaat monsiinisateessa ei todellakaan ole paras yhdistelmä, mutta pitääkö kisaan lähteä samoilla renkailla kuin aika-ajot ajettiin? Tuskin sentään. Aika-ajoissa suurimmalla osalla oli juuri nämä välikelin renkaat alla ja siksi Ferrari lähti niillä liikkeelle? Entäs kun lähdetään turva-auton perässä kisaan liikkeelle pitääkö silloin kaikilla olla monsuunit alla? Olisi ainakin aika looginen sääntö, mutta onko asia näin sitä en tiedä. Jokatapauksessa FIA onnistui jälleen tupeksimaan (pyysivät Ferrarilta anteeksi myöhäistä ilmoitusta) ja siinä meni Räikkösen lopulliset MM-haaveet.

Ferrarilla varmaan odotettiin, ettei kisan alussa rupea satamaan enää uudestaan. Startti hetkellähän ei tainnut sataa ollenkaan, mutta siinä turva-auton perässä pyöriessä, rupesi sitten tulemaan vettä uudestaan. Jos vettä ei olisi tullut uudestaan, niin ajoura olisi muodostunut nopeasti, ja välikelinrenkaat huomattavasti monsooneja nopeammat.
Ferrari lähti kisaan siis tietoisella riskillä, jota eivät saaneet edes lopulta toteuttaa, kun FIA päätti millaisilla renkailla saa ylipäänsä ajaa.
Sikäli tuolla FIA:n päätöksellä ei ole mitään merkitystä, sillä metsään tuo riski olisi mennyt kuitenkin. Asiasta ilmoittaminen 7 minuuttia startin jälkeen, on kuitenkin jotain semmoista, mitä ei saa tapahtua tuolla tasolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös