Mainos

F1-ketju

  • 664 007
  • 5 069

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Nico Rosberg sitten kuudentena. Liekö muutes paras aika-ajosuoritus hänen urallaan? Muistaako kukaan?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ylivoimainen suoritus Kimiltä. Täysin eri sekunttiluvulla muihin nähden. Saas nähdä mitä ensimmäisessä mutkassa tapahtuu kun parhaat kaverukset Alonso ja Hamilton joutuvat ottamaan yhteen edes vähän enemmän "liikenteen" keskellä kuin yleensä. Eturivistä kun kuitenkin on tarjolla enemmän tilaa siihen kisan "ahtaimpaan" paikkaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Saas nähdä mitä ensimmäisessä mutkassa tapahtuu kun parhaat kaverukset Alonso ja Hamilton joutuvat ottamaan yhteen edes vähän enemmän "liikenteen" keskellä kuin yleensä.

Vieläkö muistatte tämän?

Spassa on todellakin parempi lähteä eturivistä. Saattaa tulla muuten vähän turbulenssia!
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
En olisi kyllä uskonut että FIA:n julkistamien todisteiden valossa McLaren saa jatkaa radalla kurvailua ja kerätä kuljettajien pisteitä mestaruuden varmistamiseksi. On täysin käsittämätöntä että on kirjallista todistusaineistoa tietojen suorasta hyväksikäytöstä ja vieläpä aivan kiistämätöntä.

Kukaan meistä ei tiedä missä suhteessa McLaren on hyötynyt tiedoista, mutta selvää on että hyötyä on saatu ja törkeällä vilpillä. Tällaisesta urheilun hengen rikkomisesta minimirangaistus olisi kyllä pitänyt olla tämän kauden osalta McLarenin pelin poikki viheltäminen. Olkoonkin että tietoa varmasti liikkuu tallien välillä muutenkin (varsinkin henkilökunnan vaihtaessa tallista toiseen) ja osittainhan tuo on väistämätöntä. Silti näin selvästi verekseltään kiinni jääminen ja noin suuren tietomäärän hallussapito ja hyväksikäyttö on anteeksiantamatonta.

Muutenkin on todettava että F1-sarja on mennyt kummalliseksi nimenomaan näiden erilaisten tulkintojen vuoksi. Tallithan joutuvat hyväksyttämään FIAn kautta kaikki tekniset muutokset ennen kauden alkua (ja kauden aikanakin käsittääkseni). Moneen kertaan on kuitenkin käynyt niin, että esim. Macin aikanaan kehittämä lisäpoljin jota käytettiin mutkissa, kiellettiin tylysti kun Ferrari asiasta valitti. FIA siis oli ensin talvella ratkaisun hyväksynyt, mutta sitten myöhemmin kieltänyt. Samoin taisi käydä Ferrarin kuuluisien ilmanohjaimien kanssa sekä Rellun vaimentimien kanssa. Esimerkkejä riittää. Samoin kisan aikana tapahtuneet vauriot (vrt. aikanaan Coulthardin etusiiven kiinnitysten pettäminen Interlagosin pompuissa aiheutti rangaistuksen, vaikka ongelmasta ei aiheutunut kuin haittaa) ovat uskomaton syy hylätä tai rangaista kilpailijaa ja tallia. FIA:n pitäisi kyllä pystyä luomaan järjestelmä jossa starttiviivalla on laillisia autoja, joita ei kisan aikana tahallaan saa laittomiksi tehtyä. Vakoilutapaukset tietenkin sitten erikseen tapauskohtaisesti.

Mikähän on Alonson ja Hamiltonin fiilis ajaa mestaruudesta, kun suuren yleisön tietouteen on tullut käytetyt tiedot auton testaamisessa ja kehittämisessä? Ainakin minulle McLarenin todennäköinen kuljettajien mestaruus ei paina vaakakupissa oikeastaan ollenkaan. Mestaruutta ei ole hankittu sääntöjen mukaisesti eikä urheilun hengen arvoisesti. Vaikuttavaa on toki nuoren Hamiltonin otteiden seuraaminen ollut. Saattaa olla seuraava lajin dominoiva kuljettaja.

Harmin paikka kokonaisuudessaan. Kauden odotusarvot olivat mukavat. Heikki Rellulla, jonka piti olla ainakin kilpailukykyinen auto. Kimi Ferrarilla ja kaikki näytti mahtavalta. Heikin osalta alku oli pettymys, mutta kauden mittaan mies on näyttänyt että taitotaso on huippuluokkaa. Ferrarin alku muuttui pohjalevyneppailun myötä selviytymistaisteluksi ja McLaren näytti yllättäen löytäneen Ferrarin vuosien mittaan tutuksi tulleet asiat, luotettavuus ja nopeus samassa paketissa. Ja sitten tämä vakoiluhässäkkä. Jepjep. Mediahuomiota kausi on ainakin saanut, mutta urheilullisesti en ainakaan itse oikein tiedä miten tähän pitäisi suhtautua. On aika selvää että Macci on kahden huipputiimin tietojen avulla saanut melkoisen määrän etua, joka kantanee hedelmää tulevaisuuteenkin. Kalliiksihan tämä tieto toki tuli, mutta tosiaan suhteessa selvisivät ihmeen helpolla. Niin kait se on että niin suuret rahat taustalla pyörivät, että McLarenin kaltaista suurta tallia ei yksinkertaisesti enää uskalleta poistaa lähtöruudukosta vaikka mitä tapahtuisi. Harmillista urheilun kannalta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni Räikkönen on ajanut olosuhteitten valossa ihan hyvän kauden ja on sentään sarjassa kolmantena ja edelleen mukana mestaruustaistossa kaikesta huolimatta. Muistetaan vaikka millainen oli Räikkösen viimekausi. Ei yhtään voittoa edes, keskeytyksiäkin taisi tulla enemmän kuin mitä nyt on tullut.

Eikä Ferrarin merkkimestaruuttakaan ole tullut muutamaan vuoteen, mutta nyt on kaiken järjen mukaan tulossa. Eikä Schumi kaikesta taidostaan huolimatta pystynyt voittamaan mestaruutta tässä viimevuosina. Toissakaudella jäi mm. Räikkösen taakse pisteissä. Eli ei se Ferrari ole mielestäni tässä mitenkään tippunut alaspäin, se kovempi talli edessä on vaan vaihtunut Renaultista McLareniin. Tosin jälkimmäisen puhtaista jauhoista ei tosiaan ole taetta.

Ajan kysymys, milloin Ferrari rynnistää taas huipulle, tälläistä se vaan on. Saas nähdä, onko Ross Brawnin takaisintulolla vaikutusta asiaan, jos mies tosiaan Ferrarille palaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Muistetaan vaikka millainen oli Räikkösen viimekausi. Ei yhtään voittoa edes, keskeytyksiäkin taisi tulla enemmän kuin mitä nyt on tullut

Viime kaudella keskeytyksiä tuli tekniikan takia 2kpl, ja kolareista johtuen 4kpl, joista muistini mukaan vain Unkarin mälli oli Kimin vika. Tällä kaudella lukema tekniikan kanssa on sama, mutta kolareita ei ole sattunut kisassa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Viime kaudella keskeytyksiä tuli tekniikan takia 2kpl, ja kolareista johtuen 4kpl, joista muistini mukaan vain Unkarin mälli oli Kimin vika.
Eikä ollut edes se. Tai ainakin Liuzzi kävi heti kolarin jälkeen pyytämässä anteeksi. Ja aika harvoinpa tuollaisilla egoilla varustetut jätkät turhaan anteeksi pyytelevät.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Esim nykyinen moottori(2.4L V8) on täysin ferrarin haluama ja jota muut tallit vastusti mutta FIA runnoi väkisin säännön läpi.
Ja miksi ferrari halusi nämä pienemmät koneet johtui siitä että he alkoivat
kehittää tätä moottoria lähes 10 vuotta sitten ja kun saivat valmiiksi sanottiin
muille talleille että seuraavana vuonna ajetaan sitten näillä.

Honda tuota ehdotteli kovasti silloin kun ajettiin vielä V10-koneilla, itse en muista Ferrarin ajaneen tuota ehdotusta läpi ja olisi se F1-forumillakin ollut puheenaiheena jos Ferrari olisi sen säännön vaatinut kuin tuossa edellä niin kerroit.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Löysin sopcastin kautta yhden kanavan josta toi spankisa tulee livenä mutta kieli selostus on ranskaksi, onko tietoa englanninkielisestä kanavasta?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
On tuo Oskari varsinainen sankari. Millä perusteella Hamilton on painavammalla autolla kun Kimi ja Alonso, vaikka varikkostopit kestivät suurinpiirtein yhtä pitkään?

Edit: oli se oskari oikeassa. helvetti.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Millä perusteella Hamilton on painavammalla autolla kun Kimi ja Alonso, vaikka varikkostopit kestivät suurinpiirtein yhtä pitkään?

Varmaan sen takia, koska oli aika-ajoissa hitaampi. Suomi-mtv3-suomi sanakirjan mukaanhan sekin, että Räikkönen on painavammalla autolla liikkeellä tarkoittaa aina suomeksi sitä, että Räikkönen syystä tai toisesta ei menestynyt aika-ajoissa.

Harvinaisen tylsä kisa. Ei jaksa pitää kisaa edes tuossa taustalla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Räikköseltä sitten kauden paras kilpailu, heti kun meikäläinen ehti arvostelemaan miestä. No ei kyllä haittaa yhtään.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Niin kaunista! Kaksoisvoitto.

Kimi oli suveriini ja kuten koko Ferrari jos vertaa McLareniin. Täydelliseen kohtaan täysisku McLareenin vyön alle kun vakoilutuomiokin annettiin juuri ennen GP-viikonloppua.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hyvä kilpailuhan tämä oli Ferrarille, ja järjestyskin meni Kimin kannalta niinhyvin kuin vain voi. Kun yksikään neljän kärjestä ei kohtaa mitään ongelmia, niin samat sällit siellä aina riehuvat.

Nopeasti tilannetta laskettuani päädyin sellaiseen tulokseen, että Kimi on mestari, jos kaikki loput kolme kisaa tullaan maaliin vastaavassa järjestyksessä, mitä tänään nähtiin. Aika teoreettinen vaihtoehtohan se on, mutta mahdollinen toki.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kimi oli lehdistötilaisuudessa sen verran epäileväinen Japanin suhteen, että saattaa siellä ottaa McLaren vuorostaan 1-2-voiton.

Erikoisinta tässä kisassa oli se, että jäähdyttelykierroksella autot ohjattiin ympäri ja saman tein takaisin varikolle.

Noin kärkisijojen suhteenhan kilvanajo kesti oikeastaan sen Alonson ja Hamiltonin otatuksen verran, joka kieltämättä oli tiukka, kun Eau Rougeen painettiin rinta rinnan. Sitten olikin järjestys valmis.

Parhaat ja oikeastaan ainoat taistelut tarjosi Heikki Kovalainen, josta pyrki monta autoa ohi. Renault'n taktiikka oli huono ja sitä yhtäkään pistettä ei olisi tullut, ellei Coulthard olisi hidastanut Kubicaa eräässä kisan vaiheessa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aikalailla tyypillinen kisa, lähdössä tosiaan oli tapahtumaa, minkä jälkeen köröteltiin maaliin. Kimiltä vakuuttava kisa, ei ollut oikeastaan missään vaiheessa ongelmissa. Kimillä on vielä pienoiset mahikset mestaruuteen, mutta täysin nappiin täytyy mennä loppukausi. Alonso on nähdäkseni saannut pienoisen yliotteen Hamiltonista ja on ainakin tällä hetkellä vahvempi suosikki mestariksi, mutta tiukkaahan tuo on varmasti viimeiseen kisaan asti.

Renault'n taktiikka oli huono ja sitä yhtäkään pistettä ei olisi tullut, ellei Coulthard olisi hidastanut Kubicaa eräässä kisan vaiheessa.

Oli kyllä surkea taktiikka Rellulta, eikä muuten ollut ensimmäinen kerta tällä kaudella. Heikki on useasti noussut lähdössä hienosti, mutta tippunut kisan aikana heikon taktiikan vuoksi. Kaiken järjen mukaan Heikki olisi taistellut tänään Nicon kanssa kahden pysähdyksen taktiikalla, mutta Rellun matemaatikot taas ryssivät.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Erikoisinta tässä kisassa oli se, että jäähdyttelykierroksella autot ohjattiin ympäri ja saman tein takaisin varikolle.

Noin on Spassa toimittu ennenkin.

Kimiltä nätit donitsit loppuun. Hieno suoritus ja täydellinen viikonloppu radalla, jota kuskit arvostavat ja joka tunnetaan todellisena rattimiesten ratana. Kolmas putkeen Spassa.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Hyvä Kimi! Mahtava viikonloppu! Span rata näyttää sopivan Kimille loistavasti. Seuraavana sitten Japania valloittamaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Parhaat ja oikeastaan ainoat taistelut tarjosi Heikki Kovalainen, josta pyrki monta autoa ohi. Renault'n taktiikka oli huono ja sitä yhtäkään pistettä ei olisi tullut, ellei Coulthard olisi hidastanut Kubicaa eräässä kisan vaiheessa.

Itsekkin ihmettelin Renaultin taktiikkaa. Olisi ollut ihan ok, jos varikolle kestäisi pidempään, mutta kyseessä taitaa olla MM-sarjan lyhin varikkosuora (tai ainakin yksi lyhimmistä), niin tuon taktiikan tiesi tuhoon tuomituksi jo alkuunsa. Väittäisin, että jopa 3 stoppia olisi ollut tuota taktiikkaa huomattavasti nopeampi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös