Mainos

F1-ketju

  • 664 000
  • 5 069

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hauska ajatella niin, että jos tuon kuskien syytesuojan ja ilmiantosopimuksen takia saatiin ne "todisteet", niin mahtaa Alonso olla suosiossa tallin sisällä. Antoi ilmi muun tallin, pelasti oman nahkansa mm:n suhteen ja saattaa lähteä viemään vaikka auton numero 1 Renaultille ensi vuodeksi. Tällöin Rellu vie kaiken huomioarvon ensi kauden varikolla tyyliin "meillä on kolminkertainen mestari täällä, lehtimiehet ja sponsorit tänne päin!".

Ok, koko totuutta nyt ei julkaistu ja kuinka paljon kuskien paljastukset auttoivat FIA:n päätöstä mutta iso sotku on käsillä.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Ja FIA siksi, että sitä päivää vaan ei näy, jolloin noissa rangaistuksissa olisi edes jotain johdonmukaisuutta. Jumalauta, ensin heristellään sormea, ja vähän ajan päästä vedetään matto koko tallin alta. Ei näin!

Vedetään matto koko tallin alta?. Aika liioiteltu ilmaisu, sillä ensimmäisessä vakoilujupakan käsittelyssähän FIA ilmoitti McLarenille että jos asian tiimellyksessä tulee uusia raskauttavia todisteita vakoilusta niin McLaren suljetaan myös ensi kauden osalta. Eli siinä olet oikeassa ettei FIAn päätöksissä mitään logiikkaa ole.

Mausteensa tähän tuo vielä se että jättääkö Ferrari asian puimisen tähän? Vai viekö mahdollisesti erillisiin oikeusasteisiin jolloin McLaren saa lisää paskaa niiskaansa ja sanktiot voivat olla sieltäkin huolestuttavan kovat.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Vedetään matto koko tallin alta?. Aika liioiteltu ilmaisu, sillä ensimmäisessä vakoilujupakan käsittelyssähän FIA ilmoitti McLarenille että jos asian tiimellyksessä tulee uusia raskauttavia todisteita vakoilusta niin McLaren suljetaan myös ensi kauden osalta. Eli siinä olet oikeassa ettei FIAn päätöksissä mitään logiikkaa ole.

Vedetään sillä tavoin, että sanktiot ovat taloudellisesti ajatellen äärimmäisen kovat. Eilen illallahan noita summia on jo spekuloitukin, mutta itse uskon vaikutusten olevan yli 200 miljoonaa. En kritisoi tätä nyt annettua sanktiota, sen McLaren on täysin ansainnut, mutta korpeaa tuo raju ero siitä mitä lätkäistiin ensin ja mitä sen jälkeen. Totta tosin se, että FIA toimi antamansa ukaasin mukaisesti. Voi olla, että kirjoituksiani kannattaa nyt lukea tietyn suotimen läpi. Näitä kun kirjoittaa tähän touhuun melkoisein leipiintynyt mies.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Vedetään sillä tavoin, että sanktiot ovat taloudellisesti ajatellen äärimmäisen kovat. Eilen illallahan noita summia on jo spekuloitukin, mutta itse uskon vaikutusten olevan yli 200 miljoonaa.

Jostain sattui silmään että tuo sadan miljoonan dollarin sanktio pitäisi sisällään tallipisteistä tulossa olleet fyffet ja loppu pitäisi kaivaa tileiltä ja taseilta. Helvetin huono kaava jos on totta. Jos kerran rankaistiin kahdella eri sanktiolla eli pisteiden pois ottamisella(josta suorana seurauksena palkintorahat & matkakulujen maksut nollille) ja rahallisella sakolla niin eihän noita nyt voida noin yhdistellä?? Toivottavasti oli toimittajan virhetulkinta. Törkeästä teollisuusvakoilusta sanktioiden pitääkin olla helvetin suuret.

Vituttaa että Ron ja kumppanit onnistuivat kaivamaan näin saatanan ison kuopan koko lajille ahnehtimalla liikaa. Yhtälailla vituttaa Ron Dennisin vakuuttelut syyttömyydestä jotka jatkuvat edelleen, vitun spede. Sitä saa mitä tilaa.

Se on se ja sama kuka tällä kaudella mestaruuden nappaa. Jonkun mielestä se tulee aina olemaan väärinvoitettu.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Muistinvaraisesti väittäisin, että sarjan historiassa on ainoastaan kerran langetettu kovempi rangaistus. Tyrrell hylättiin sekä kuljettajien että valmistajien MM-sarjasta kaudella 1984 painosääntöjen kiertämisen takia. Sakko taas hakee vertaistaan koko urheilumaailmassa.

Moottoriurheilun historiassahan on käynyt jo rajumpikin ennakkotapaus kun Toyota suljettiin 1995 ja 1996 rallin MM-sarjasta tiimin jäätyä kiinni laittomasta turboahtimesta loppukaudesta 1995. Sinällään epäilyttää että tuolla FIA:n
käsittelyssä ei välttämättä vieläkään saatu mitään vedenpitävää näyttöä sille että McLaren olisi edelleenkään hyödyntänyt tietoja(lehdissä julkaistu Alonson ja De La Rosan välinen sähköposti osoittautui huijaukseksi), se ilmeisesti on osoitettu että tietoisuus siitä että hallussa on Ferrarin teknisiä tietoja on ollut laajempi kuin annetaan ymmärtää. Tuo on oikeastaan ainut looginen selitys sille miksei FIA nyt toteuttanutkaan uhkauksiaan sarjasta sulkemisesta.


Harvinaisen vahva paskan maku suussa koko tästä sirkuksesta. Helvetin McLaren ja helvetin FIA. McLaren siksi, että homma on ryssitty hämmästyttävän lahjakkaasti jo siitä hetkestä lähtien, kun ensimmäiset Ferrarin tiedot tallille saapuivat. Lopulta sitten jäätiin kiinni housut nilkoissa satsin ollessa juuri tulossa ulos, ja pahoitteluni jos tästä tulee joillekin ikäviä mielikuvia. Saattepahan osan fiiliksistäni ja se on teille ihan oikein. Ja FIA siksi, että sitä päivää vaan ei näy, jolloin noissa rangaistuksissa olisi edes jotain johdonmukaisuutta. Jumalauta, ensin heristellään sormea, ja vähän ajan päästä vedetään matto koko tallin alta. Ei näin!

Montakohan kertaa saman käsittelyn on saanut Ferrari? Heitetään nyt vaikka esimerkkeinä Schumin yritys kiilata Villeneuve ulos mestaruudesta, henkilökohtaisten pisteiden vieminen tilanteessa jossa olet jo hävinnyt MM:n ei ole oikein mikään rangaistus, 1999 FIA vapautti Ferrarin vaikka oli osoitettu että talli käytti sääntöjenvastaista siipiratkaisua ja Ferrarin sisäiseen tallipeliinkin FIA on tyytynyt käytännössä sanomaan vain "Hyi hyi".


Suurin mielenkiinto loppukaudesta lienee, miten McLarenin henkilökuntaa motivoi auttaa kuljettajiaan voittoon. Ei ole jengillä enää omaa rahaa kiinni touhussa. Hamiltonin puolesta harmittaa, legendaariseksi nousemassa ollut tulokaskausi meni rumaksi ja ilmeisesti itsestä riippumattomista syistä. No, se on Formula ykkösiä se.

Tuskinpa kukaan vuosien päästä jaksaa kitistä mikäli Hamilton mestaruuden vie. Paitsi ne fantaattisimmat amiskimi-fanaatikot siinä tapauksessa että Kimi ei urallaan sitä mestaruutta tule koskaan saamaan.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Pari kohtaa tossa päätöksessä mun mielestä kusee..

1. Missään ei ole kerrottu (en ainakaan löytänyt) että Hamilton olisi antanut vastauksensa FIA:n lähettämään kirjeeseen tai muuten avustanut tutkimuksissa. Tämä pistää Alonson ja Hamiltonin eriarvoiseen asemaan.

2. Auton tarkistus. Ajankohta on mun mielestä väärä, tarkistus pitäisi tehdä lähempänä avauskisaa.

Mitä tulee sakkoon, se on täysin järjetön. Oikeampi rangaistus olisi ollut puolittaa sekä tallin että kuskien pisteet. McLaren on varmasti käyttänyt hyväkseen tietoja mitä ovat saaneet, ja käyttäneet niitä omassa kehitysohjelmassa. Eli puolet omaa työtä puolet toisen muun. Ja sama homma jatkuisi kauden loppuun. Toinen puoli pisteistä katoaisi kuin pieru Saharaan.

Ja jos tuo sakko summa menee FIA:lle.. Dennis varmaan nauttii tiedosta että Mosley & Co heittää vapaalle McLarenin rahoilla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ferrari on häviämässä tämän kauden tittelin ennen kaikkea luotettavuuteen, eikä laittomasti hankittujen tietojen käyttämättä jättäminen olisi tehnyt tallin autosta yhtään sen luotettavampaa.
Kauden alussahan tehtiin valitus Ferraria vastaan liittyen pohjasuojiin, ja -levyihin. Ei tällaista valitusta olisi osannut kukaan tehdä ilman, että oman tallin pöydällä makaavat Ferrarit tekniset ratkaisut. Kun valitus meni läpi, Ferrarin vauhti katosi saman tien, eikä ole vieläkään palannut kunnolla takaisin. Auton ajettavuuteen tällä ratkaisulla on ollut sellainen vaikutus, ettei edes Kimi, vaikka vetomies onkin, saa kulkemaan autoa tällä hetkellä niinkuin haluaa. Luotettavuudessa Ferrarilla on ollut tällä kaudella yllättävänkin paljon puutteita, mutta siitäkin huolimatta Ferrari ja Kimi olisivat mestareita ilman tätä vakoilujupakkaa.
Onko tietoa että kenelle tuo sakko maksetaan, siis kuka ne rahat saa? FIA?
FIA kattojärjestönä tietenkin ottaa rahat tililleen, ja siitä voidaan olla varmoja, että FIA:n tämän kauden päätössaunailta on komea tilaisuus, jonka järjestämisessä ei rahasta ole pulaa.

Virallinen selitys saattaa tulla joskus myöhemmin julkisuuteen, jossa järjestö kehuu kuinka se taas kehittää omaa toimintaansa parempaan suuntaan. Jäähän sitä rahaa toki siihenkin toimintaan, jos vaan halua kehittämiseen löytyy.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Maikkarin selostustiimillä jotain papereita, joidenka perusteella tuomio on eilen annettu. Ja lueskelivat niitä sitten vapaissaharjoituksissa.

F1 forumilta:
Noniin, nyt sitten Oskari Saari sai nivaskan todisteita käteensä ja valoitti hieman sähköposti keskustelua.

De la Rosa kysyi Coughlanilta mikä on painonjakauma Ferrarin autossa, jotta voimme kokeilla sitä simulaattorissa. Alonso kysyi että mistä nämä tiedot on peräisin ja että onko luotettavia, niin siihen de la Rosa mainitsi että tiedot tulevat Stepneyltä, joka on Ferkun entinen insinööri, sama kaveri jolta saimme tiedon että Kimi pysähtyy Melbournessa kierroksella 18.

Eli täysin harkittua tavaran hyväksi käyttöä.

Tästä voi päätellä, että rangaistus oli paska.

Ilmeisesti todistettavaa ei löytynyt siitä, että tiedot joita McLaren testasi, olisi ollut McLarenille hyötyä.

Ja maksuaikaa sakkoihin Dennisillä on aikaa 3 kk. Ku täällä joku spekuloi että Dennisillä 3 kk aikaa erota tehtävästään..

Tämä siis Maikkarin selostustiimiltä.

EDIT: de la Rosa sai tietää että Ferrari käyttää renkaita täyttäessä jotain kaasua ilman seassa, jonka idea on pitää renkaan sisäilma viileänä. ja Pedro kysyy että eikö tätä kannattaisi kokeilla. Tähän Alonso vastaa, että se olisi erittäin tärkeätä, koska heillä on jotain jota meillä ei ole, ja on tainnut olla aiempinakin vuosina..

En siis itse töiden takia voinut noita harjoituksia katsoa, mutta jos nuo tiedot on oikeata, niin voihan perseensuti.
Eihän tuossa tarvitse enää miettiä, onko tiedoista ollut hyötyä, sillä niistä on ollut. Ja kuskit on olleet hommassa mukana samalla tavalla, kuin tallin johtokin.
Ei kyllä ole tämän kauden titteleillä enää mitään arvoa, ihan sama kuka ne vie. Menee maku formuloista kokonaan tämmöisen paskan takia.

EDIT: Maikkarin selostajien jutut perustuvat kuulemma FIA:n omaan tiedotuspakettiin, joka oli jaettu koppeihin kesken toisen harjoitus session.
 
Viimeksi muokattu:

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Iltalehti puolestaan olettaa, että kyseessä oli Max Mosleyn henkilökohtainen kosto Ron Dennisille: http://www.iltalehti.fi/formulat/200709146589488_fo.shtml

Tässä vaiheessa taitaa yhden arvaus olla yhtä hyvä kuin toisenkin.

Se tosiaan on valitettavaa, että voittaapa tämän kauden mestaruuden kuka hyvänsä, on se tämän vakoiluskandaalin tahrima mestaruus.

Olisi kiva tietää, mitä sopan pääkeittäjille eli herroille Coughlan ja Stepney, tästä tulee.

Ja miten Ferrari tiesi viime vuonna valittaa Renault'n massaiskunvaimentimista?
 

VMJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Real Madrid
Aika vähällä McLaren pääsee lopulta. Sakkosummasta vähennetään kauden mittaan saadut palkintorahat ja mahdollinen maailmanmestaruusrahat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tässäpä nyt sitten lontooksi sama juttu, jota maikkarilla on kerrottu.

3.5 On 21 March 2007 at 09.57 Mr. de la Rosa wrote to Coughlan in the following
terms:
“Hi Mike, do you know the Red Car’s Weight Distribution? It would be
important for us to know so that we could try it in the simulator. Thanks in
advance, Pedro.
p.s. I will be in the simulator tomorrow.”

3.6 In his evidence given to the WMSC, Mr. de la Rosa confirmed that Coughlan
replied by text message with precise details of Ferrari’s weight distribution.

3.7 On 25 March 2007 at 01.43 Mr. de la Rosa sent an e-mail to Fernando Alonso
which sets out Ferrari’s weight distribution to two decimal places on each of
Ferrari’s two cars as set up for the Australian Grand Prix.

3.8 Mr. Alonso replied to this e-mail on 25 March 2007 at 12.31 (they were in
different time zones). His e-mail includes a section headed “Ferrari” in which he
says “its weight distribution surprises me; I don’t know either if it’s 100%
reliable, but at least it draws attention”. The e-mail continues with a discussion
of how McLaren’s weight distribution compares with Ferrari’s.

3.9 Mr. de la Rosa replied on 25 March 2007 13.02 stating the following:
“All the information from Ferrari is very reliable. It comes from Nigel Stepney,
their former chief mechanic – I don’t know what post he holds now. He’s the
same person who told us in Australia that Kimi was stopping in lap 18. He’s very
friendly with Mike Coughlan, our Chief Designer, and he told him that.”


Eiköhän tuo tule vielä maikkarin omillekkin sivuille illan aikana + kerrotaan eri urheilu-uutissa.
Noiden perusteella on jotenkin vaikea ymmärtää, mitenkä Mclaren saa jatkaa kilpailemista autolla, jonka setuppeja on parannettu Ferrarin tekemällä työllä. Tai miksi kuskit - joista Alonso näkyy olevan yksi pääpahiksista -, saa säilyttää pisteensä.
Toisaalta taas, ei tuo juttu sen kauniimmaksi lajin kannalta muutu, olivat ne rangaistukset mitkä tahansa.

Ja pistetäämpä linkki vielä autosportin juttuun: http://www.autosport.com/news/report.php/id/62346

EDIT: Ja vielä sitten linkki päätökseen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/62348
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti perjantaina McLaren-tallin kuljettajien Fernando Alonson ja Pedro de la Rosan väliset sähköpostiviestit, jotka liittyvät brittitallin ja Ferrarin väliseen tietovuotojupakkaan.

FIA:n mielestä Alonson ja testikuljettaja De la Rosan väliset sähköpostikeskustelut todistivat selvästi, että McLaren hyödynsi Ferrarilta vuotaneita tietoja. Alonso ja De la Rosa kävivät keskustelua mm. Ferrari-auton painonjakaumasta. De la Rosa sai tiedot McLarenin pääsuunnittelijalta Mike Coughlanilta, joka sai tiedot Ferrarin entiseltä pääinsinööriltä Nigel Stepneyltä.

- Kaikki Ferrarilta tuleva tieto on erittäin luotettavaa. Tieto tulee Nigel Stepneyltä, heidän entiseltä pääinsinööriltään. En tiedä hänen nykyistä asemaansa tallissa. Hän on se sama henkilö, joka kertoi meille Australiassa Kimi Räikkösen tulevan varikolle kierroksella 18. Hän on hyvissä väleissä pääsuunnittelijamme Mike Coughlanin kanssa, ja kertoi hänelle nämä tiedot, De la Rosa kirjoitti Alonsolle lähettämässään sähköpostissa 25. maaliskuuta.

De la Rosa hankki tietoa aktiivisesti Coughlanilta. Asian todistaa FIA:n julkaisema De la Rosan lähettämä viesti:

- Hei Mike, tiedätkö, minkälainen on punaisen auton painojakauma? Meidän olisi tärkeä tietää se, jotta voisimme kokeille sitä simulaattorissa. Kiitos jo etukäteen, Pedro.

De la Rosa vahvisti FIA:lle saaneensa Coughlanilta pyytämänsä tiedon ja välittäneensä sen Alonsolle. Samanlaista tiedonvaihtoa käytiin kolmikon välillä myös Ferrarin aerodynamiikkaa, bensatankkia, jarrujärjestelmää ja varikkotaktiikoita koskien.

FIA:n todisteisiin kuului myös Coughlanin ja Stepneyn välinen yhteydenpito. Heidän välillään vaihdettiin 23 sähköpostia aikavälillä 1. maaliskuuta - 14. huhtikuuta. Aikavälillä 11. maaliskuuta - 3. heinäkuuta heidän välillään oli 288 tekstiviestiä ja 35 puhelua. FIA todensi tämän perusteella Coughlanin hankkineen Ferrari-tiedot Stepneyltä ja välittäneen ainakin osan niistä muille McLarenin työntekijöille.

(MTV3-Reuters-AFP)


Ja samat maikkarin sivuilta.

Voi vittu! 100 milliä ei tunnu missään kun vertaa, että mäkki sai vähintään vuoden kehitystyön ja tieto&taidon Ferrarilta ja varmasti se tieto näkyy/on näkynyt mäkin vauhdissa.

Alonso on teki kyllä tämän episodin parhaat peliliikkeet ja nauraa ne viimeiset röhönaurut. Kuin koira veräjästä vahingoittumattomana...
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei sovi kyllä mitenkään suomalaiseen oikeustajuun McLarenille langetettu rangaistus. Vaikka perusteluissa todetaan tallin saaneen "jonkinlaista urheilullista hyötyä" Ferrarin auton teknisistä tiedoista, ja vaikka kuljettajat ovat tienneet ja keskustelleet näistä asioista keskenään, koskee rangaistus vain tallipisteitä.

Merkkimestaruuden arvo suuren yleisön silmissä on häviävän pieni verrattuna kuljettajien maailmanmestaruuteen. FIA:n päätös tarkoittaa kaikessa karuudessaan sitä, että F1:ssä sääntöjenvastaiset teot voi hyvittää riittävän suurella rahamäärällä. Olen täysin vakuuttunut siitä, että jos kyseessä olisi ollut esimerkiksi Spyker-talli, sanktiot olisivat olleet huomattavasti kovemmat. Brittilupaus Hamiltonin ja kaksinkertaisen maailmanmestarin Alonson taistelua mestaruudesta ei uskallettu puhaltaa tylysti poikki, koska seuraukset koko lajille olisivat olleet katastrofaaliset. Urheilullisessa mielessä se olisi ehdottomasti pitänyt tehdä, mutta viimeistään nyt jokaiselle F1-maailmaa seuraavalle on valjennut totuus koko "sirkuksesta", kuten sarjaa on osuvasti kuvailtu jo useiden vuosien ajan.

Ihmetyttää myös monien asiantuntijoiden kommentit koko jupakasta. Keke Rosbergkin on vetänyt niin rajusti kotiinpäin (McLaren Mercedes), etten olisi vanhasta miehestä uskonut. Kaikki kunnia Kekelle, mutta jonkinlainen objektiivisuus näinkin raskauttavaa asiaa kommentoidessa olisi ihan suotavaa.

Span harjoituksissa jatketaan siitä mihin Monzassa jäätiin. McLaren on selkeästi Ferrarin edellä, ja Massa Kimin edellä. Suomalaisen formula-katsojan kausi alkaa olla paketissa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Alonso on teki kyllä tämän episodin parhaat peliliikkeet ja nauraa ne viimeiset röhönaurut. Kuin koira veräjästä vahingoittumattomana...

Ja sitten jos mies vielä pääsee McLadalta pois, takaisin Flavio sedän hellään huomaan, tämän jutun takia, niin kyllähän pelasi mies pelinsä hyvin.
Toisaalta pakko heittää vähän rispektiä Alonson suuntaan, mies on valmis tekemään mitä tahansa mestaruuden voittamiseksi. Vaikka sitten vetämään tallinsa mukaan vakoiluskandaaliin. Ja kylläpä muuttui käsitys De la Rosastakin kertaheitolla.

P.S. Vittu mikä kuljettaja kaksikko taistelee mestaruudesta. Toinen ei kuuntele talllinsa ohjeita/määräyksiä, ja toinen hoitaa vapaa-ajallaan vakoilubisneksiä. ;)

EDIT:
Ron Dennis: 'Emme käyttäneet tietoa hyväksi'
"Lehdistössä ja tämänpäiväisessä kuulustelussa on puhuttu paljon sähköposteista ja tekstiviesteistä kuljettajiemme välillä. Moottoriurheiluneuvosto sai Fernando Alonsolta, Lewis Hamiltonilta ja Pedro de la Rosalta lausunnot, joissa todettiin selvästi, ettei McLaren käyttänyt mitään Ferrarilta tullutta tietoa ja että mitään luottamuksellista tietoa ei luovutettu tallille."

Hyvin se vetää.
 
Viimeksi muokattu:

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistinvaraisesti väittäisin, että sarjan historiassa on ainoastaan kerran langetettu kovempi rangaistus. Tyrrell hylättiin sekä kuljettajien että valmistajien MM-sarjasta kaudella 1984 painosääntöjen kiertämisen takia. Sakko taas hakee vertaistaan koko urheilumaailmassa.

Tämä sakkohan on vain se sama summa millä Bernie parivuotta sitten lahjoi ferrarin lipeämään muiden autonvalmistajien puuhaamasta uudesta sarjasta.
Silloin ferrari sai tuon 100 miljoonaa ja nyt bernie setä haluaa rahansa takaisin.
Kyllä ferrarilla sitten osataan kieroilu enemmän kuin hyvin ja FIA(T) hoitaa loput.
Esim nykyinen moottori(2.4L V8) on täysin ferrarin haluama ja jota muut tallit vastusti mutta FIA runnoi väkisin säännön läpi.
Ja miksi ferrari halusi nämä pienemmät koneet johtui siitä että he alkoivat
kehittää tätä moottoria lähes 10 vuotta sitten ja kun saivat valmiiksi sanottiin
muille talleille että seuraavana vuonna ajetaan sitten näillä.
Kyllä siinä sitten saa oskari (olematon) saari hehkutella että ferrarilla on luotettavuus kunnossa ja mm macilla hajoilee vähän päästä.
Tälle vuodelle ferrari sai vielä ajettua tämän moottorin kehityksen jäädyttämisen kun kävi ilmi että muut ovatkin onnistuneet uusien moottoreiden kanssa paremmin kuin ferrarilla oli laskettu.
Sitten tämä nykyinen rengas sääntö jonka myös yllätys yllätys ferrari halusi.
Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta ei jaksa.
Ja tämä rangaistus on ainoastaan Ron Dennisiä varten koska yritti jättää Max
ja Bernie sedät pois kelkasta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Esim nykyinen moottori(2.4L V8) on täysin ferrarin haluama ja jota muut tallit vastusti mutta FIA runnoi väkisin säännön läpi.

Tälle vuodelle ferrari sai vielä ajettua tämän moottorin kehityksen jäädyttämisen kun kävi ilmi että muut ovatkin onnistuneet uusien moottoreiden kanssa paremmin kuin ferrarilla oli laskettu.

Sitten tämä nykyinen rengas sääntö jonka myös yllätys yllätys ferrari halusi.
Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta ei jaksa.
Ja tämä rangaistus on ainoastaan Ron Dennisiä varten koska yritti jättää Max
ja Bernie sedät pois kelkasta.

Näistä mitään faktaa (siis linkkiä kehiin), vai veteletkö vain omasta päästä? Ja kyllä kiinnostaa ihan oikeasti, ja ihan oikea faktatieto, eikä mikään f1 x-files forum, "näin kaikki oikeasti tapahtuu ketju."
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Täytyy sanoa, että kun lukee noita linkkejä ja paljastunutta todistusaineistoa niin onpas aika villiä menoa ollut... Ehkä tämä sitten on ollut maan tapa, mutta vähän ihmettelee sitä, että kuskit pääsevät tästä vyyhdistä ilman mitään sanktioita. Täysin epäloogista että tallille annetaan erittäin ankara rangaistus mutta ajajille ei yhtään mitään. No, F1:n suhde normaaliin urheiluun taitaa olla poikkeuksellisenkin etäinen.
 

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näistä mitään faktaa (siis linkkiä kehiin), vai veteletkö vain omasta päästä? Ja kyllä kiinnostaa ihan oikeasti, ja ihan oikea faktatieto, eikä mikään f1 x-files forum, "näin kaikki oikeasti tapahtuu ketju."

En nyt ehdi etsimään mutta n1998-2002 välisenä aikana mm vauhdinmaailma nimisessä lehdessä oli juttua tästä ferrarin suunnittelemasta 2.4 L V8 moottorista ja jota kovasti ihmettelivät että miksi tuhlaavat rahojaan tällaiseen moottoriin kun sellaisella ei ikinä tulla ajamaan.
No,nyt sitten ajetaan.
Minua ainakin kyrsii kun Mclarenista on tehty mediassa oikein iso roisto ja ferrari on kuin pyhäkoulu porukka vaikka totuus on aivan päinvastoin.

Vielä tähän FIAn ferraria suosivaan linjaan niin muistuuko mieleen Mika Häkkisen aikaan mitä sääntörikkomuksia oli ferrarilla(mm malesiassa ilmanohjaimet)ja ne kaikki painettiin villaisella eikä niistä rangaistu mutta muita talleja kylläkin (mm Williams jarrujen jäähd. putki 0.2mm liian iso) rangaistiin heti.
Pari vuotta sitten kun Renault taisteli MMstä ferrarin kanssa eikä punaiset oikein pärjänneet niin ferrari sai tietää eron johtuvan ainakin suurelta osin
Renaultin erittäin hienosti toimivista kaksoismassa iskunvaimentimista,yritti ferrari kopioida näitä mutta kun eivät onnistuneet niin saivat silloikin (kuten aina ennenkin) FIAn kieltämään nämä vaimentimet.

1990 luvun lopulla kun Mclarenin moottori(Mercedes)oli erittäin tehokas ja luotettava niin ferrari onnistui silloikin FIAn välityksellä kieltämään mersun moottorissa käytettävän Berilliym nimisen aineen ja sen jälkeen sillä moottorilla ei enää tehnytkään mitään .

Ja tosiaan näitä tapausia on kymmenittäin vuosien varrella ollut ja aina toisella puolella on ollut ferrari ja toisella puolella milloin Mclaren Williams Renault tai joku jonka ferrari on nähnyt uhkana itselleen.

Tämän kauden alussa ferrarin käyttämä pohjaratkaisu oli selvästi sääntöjen vastainen ja jolla he voittivat alkukaudesta kisoja.
Kuinka ollakkaan siitä ei tullut mitään rangaistuksia eikä pistemenetyksiä mutta olen aivan 100% varma että jos tuo poja olisi ollut esim BMWllä niin kyllä olisi vähintään pisteet menetetty.

Mutta ei se mitään,Italialaisethan ovat maailman rehellisimpiä ihmisiä ja he tekevät maailman parhaat autot.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tämän kauden alussa ferrarin käyttämä pohjaratkaisu oli selvästi sääntöjen vastainen ja jolla he voittivat alkukaudesta kisoja.
Kuinka ollakkaan siitä ei tullut mitään rangaistuksia eikä pistemenetyksiä mutta olen aivan 100% varma että jos tuo poja olisi ollut esim BMWllä niin kyllä olisi vähintään pisteet menetetty.

Paljon tuli juttua, mutta vastataan nyt vain tähän. Voitti alkukaudesta kisan, jonka jälkeen homma tarkastettiin. Ja kuulemman mukaan, vastaavaa pohjaratkaisua käytti muutkin tallit, mm sinun mainitsemasi BMW.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:0:0:0;4:35:465:1:2007-04-06;4:36:0:0:0,104:35:450539,1:0:0:0:0:0:

Ja nuo ilmanohjaimet, sun muut kyllä muistuu mieleen. Ja silloinkin FIA teki itsestään naurettavan pellen.
Mutta on kyllä aikalailla turhaa miettiä menneitä, ja peilata niitä tähän tapaukseen, kun niillä ei ole mitään merkitystä tämän kyseisen tapauksen kanssa.
Vai pitäisikö meidän kaikkien myös muistella, kuinka Mclaren ajoi Unkarissa(?) autolla, joka ei ollut läpäissyt FIA:n törmäystestejä, ja vaatia Mclarenilta niitä pisteitä pois, pohjaten tähän vakoilutapaukseen?

Ja kyllä yleisfiilis itselläni on semmoinen, että Ferraria suositaan, mutta tässä tapauksessa Ferraria kyllä potkaistiin munille, ja kustiin vielä päälle.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ja kyllä yleisfiilis itselläni on semmoinen, että Ferraria suositaan, mutta tässä tapauksessa Ferraria kyllä potkaistiin munille, ja kustiin vielä päälle.

Kutakuinkin tismalleen samaa mieltä.

Loppukauden keskityn toivomaan että Alonso pääsee jättämään Ronin ja kumppanit maailmanmestarina, pahoin pelkään että Ron sen vielä jotenkin Hamiltonille sabotoi. Ai miksi en ole Hamiltonin puolella? No onhan se vittu kumma että yhtä ja ainoaa kuskia paapotaan nostelemalla hiekalta ja antamalla ajaa shikaanit suoriksi ilman pienintäkään pelkoa rangaistuksesta. Ja kumma että se on sitten Alonso jota rangaistaan tiputtelemalla lähtöruudukossa näiden kahden kisaillessa sääntöjen ja hyvän maun rajoilla milloin varikkosuoralla ja milloin missäkin. Yrittäkööt Hamilton voittaa mestaruutta ensi vuonna autolla jota Alonso ei ole ollut kehittämässä ilman tietoa Ferrarin viimeisistä kujeista ihan kaikessa rauhassa. Kyllä se sen joskus voittaa mutta voittakoon sitten reilulla jaolla ilman bluffia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Dennis on ilmoittanut toimineensa aktiivisesti uuden todistusaineiston kertomisessa FIA:lle. Taisi olla se viimeinen keino siinä vaiheessa pelastaa talli sanktioilta, mutta ei se ihan onnistunut.

Juttu
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja kyllä yleisfiilis itselläni on semmoinen, että Ferraria suositaan, mutta tässä tapauksessa Ferraria kyllä potkaistiin munille, ja kustiin vielä päälle.

Toisaalta Ferrari sai valmistajien maailmanmestaruuden, johon se ajamalla ei olisi kyennyt. Olisiko pitänyt vielä kuskienkin mestaruus lahjoittaa?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Toisaalta Ferrari sai valmistajien maailmanmestaruuden, johon se ajamalla ei olisi kyennyt. Olisiko pitänyt vielä kuskienkin mestaruus lahjoittaa?

Toisaalta, olisiko Mclaren vienyt sitäkään mestaruutta, jos sillä ei olisi ollut mitään Ferrarin tietoja? Fakta kuitenkin on se, että kuskit ainakin yrittivät käyttää tietoja hyväkseen, jos ei muussa niin säätötyössä, joka sitten loppupeleissä vaikuttaa aika perkeleen paljon lopputulokseen radalla.
Toisaalta, Mclaren on ollut huipulla ennenkin, joten ei tuo tämän kautinen palaaminen todelliseksi huipputalliksi mikään yllätys ollut. Talli pystyy siihen siis ihan omillaankin, ehkä teki sen tälläkin kaudella omillaan.
Kysymysmerkkejä tästä kaudesta jää kuitenkin liikaa.

P.S. En kuitenkaan toivo, että Kimi/kukaan suomalaiskuski ikinä voittaa mestaruutta "kabinetissa". Jossittelua sekin jättäisi.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Huh huh, olipa tiukkaa... Räkä ajoi paalulle. Trebient.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös