F1-ketju

  • 661 063
  • 5 107

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Vaikealta näyttää taas Räkän tilanne mestaruutta ajatellen. 15 pistettä on aika paljon nykyisellä pisteenlaskusysteemillä, joka suosii tasaisia suorituksia. Kaiken lisäksi Mclada näyttää pelottavan vahvalta. Pitää tosin muistaa, että Mclaren on aina pärjännyt Monacossa, vaikka auto olisi muuten ollut täysi susi. Itse väitän Ferrarin olevan jopa hieman nopeampi, kun mennään takaisin oikeille kilparadoille. Barcelonassa, mikä yleensä näyttää sen, kuinka tallit ovat onnistuneet kehitystyössään Aasian kiertueen jälkeen vei Ferrari (Massa) Mcladoja kuin kuoriämpäriä.

Enkä usko, että Ferrarin todellinen suorituskyky selvisi eilen. Jotenkin Massan ajo oli munattoman tuntuista ja brassi tuntuikin luovuttaneen tastelun ylemmistä palkintopallisijoista lähdön jälkeen Mclareneille. Tästä voi tosin syyttävää sormea osoittaa myös FIA:n suuntaan. Ohittaminen on jälleen onnistuttu tekemään entistä vaikeammaksi. Tällä menolla F1:lle ei voi povata kovin ruusuista tulevaisuutta. Voidaan myös pohtia kuuluuko Monaco F1-kalenteriin myös tulevina vuosina (paskat perinteistä).

Kimin täytyisi siis alkaa napsimaan vähitellen voittoja. Se on nimittäin varmaa, että Alonso ei tule keskeyttämään mihinkään tekniseen vikaan. Hamiltonille niitä saattaa ilmestyä muutama kauden kuluessa, jotka tiputtavat hänet mestaruustaistelusta. Massaan en itse jaksa uskoa mestaruustaistelussa. Nopeuttahan mieheltä löytyy, se on kiistatonta, mutta kuinka kuuppa kestää, kun aletaan tosissaan ratkomaan mestaruutta?
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Saattaa toteutuessaan auttaa hieman Kimiä:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/05/530978

Epäilen silti ettei toteudu pistemenetyksien muodossa.

Go FIA! Ferrari tarvitsee apua jälleen joten apuun tulee kukas muu kuin lajin kattojärjestö sääntöviidakkoineen. Jos jotain sääntörikkomuksia ja todisteita mahdollisista tallimääräyksistä löytyy niin kyllä taas on pakko kysyä mitä Ferrari teki Schumin aikaan enemmän kuin yhdessä kisassa. Kuinka monta kertaa FIA tutki näitä tilanteita? Niinpä.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tuossa Hamiltonissa on ainesta. Kundi vetää ensimmäistä kauttaan F1:ssä ja huikealla tasolla. Mies ei alistu kaksinkertaisen maailmanmestarin apuppojaksi vaan kritisoi julkisesti talliaan, jos ei saa ajaa voitosta. Loistava asenne!

Ei tästä mitään pisteitä kuitenkaan keneltäkään vähennetä. Pienet rapsut korkeintaan. Tosin se, että Ferrari tarvitsee nyt apua, voi kyllä vaikuttaa päätökseen ;). Ainakin Schumin aikana olisi vaikuttanut.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tuossa Hamiltonissa on ainesta. Kundi vetää ensimmäistä kauttaan F1:ssä ja huikealla tasolla. Mies ei alistu kaksinkertaisen maailmanmestarin apuppojaksi vaan kritisoi julkisesti talliaan, jos ei saa ajaa voitosta. Loistava asenne!

Hamiltonin lausunnoissa kisan jälkeen on myös tarpeeksi todisteita tallimääräyksestä. Ei tainnut poika ajatella mitä laukoo.
Toisaalta Alonson "oli urani helpoin voitto", ei myöskään ollut hirven fiksu kommentti, sillä Hamilton kuitenkin oli ohitusetäisyydellä useamman kierroksen.

Mutta tuskin tuosta tulee mitään penaltia, eikä kyllä pitäisikään tulla.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Go FIA! Ferrari tarvitsee apua jälleen joten apuun tulee kukas muu kuin lajin kattojärjestö sääntöviidakkoineen. Jos jotain sääntörikkomuksia ja todisteita mahdollisista tallimääräyksistä löytyy niin kyllä taas on pakko kysyä mitä Ferrari teki Schumin aikaan enemmän kuin yhdessä kisassa. Kuinka monta kertaa FIA tutki näitä tilanteita? Niinpä.

Mielestäni tätä ei voi suoraan verrata Ferrarin vanhoihin tekosiin, sillä ensin ne tallimääräykset eivät olleet kiellettyjä ja sen jälkeen kun ne kiellettiin 2002 niin Jean Todt ei ole ollut niin tyhmä että hän menisi tallimääräyksestä lehdistölle kertomaan ja näin "pakottamaan" FIA:n tutkimaan asiaa.

BBC:n uutisesta pari lainausta Dennisin lausunnoista, jotka hyvinkin antavat aihetta ainakin epäillä sääntörikkomusta:
But Dennis admitted he "virtually had to decide in advance" which one of the drivers would win in Monaco.

"There will be places where they will be free to race, but this is not one of them..."
 

scholl

Jäsen
Hamilton on ollut ihan kassallaan lausunnoissaan. Hän mussutti jotain ruuhkastakin aika-ajossa, että joku olisi pilannut hänen kierroksen. Siihen Ron Dennis sanoi, että Hamilton ei osannut antaa tarpeeksi edelliselle välimatkaa eteen ennen kuin aloitti nopean kierroksensa. Samalla tavalla Kovalainen mokasi kaksi aika-ajokierrosta. Siis jos tiesi, että kierros meni pilalle Coulthardin takana niin tyhmyyttään väkisin yritti ohitusta, eikä uima-altaan jälkeen painanut jarrua ja antanut Coulthardille (joka oli aloittamassa nopeaa kierrosta) riittävästi etumatkaa, jolloin molemmat oisivat voineet vetää kunnolla omat nopeat kierroksensa.

Kokemattomat yksinkertaiset jannut eivät osaa ajaa Monacossa. Olisi pitänyt olla pikkupoikana hereillä ja katsoa niitä kisoja televisiosta.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Tietääkö joku, onko FIA oikeutetu saamaan telemetriatietoja todistusaineistoksi?

Mitä tulee FIA:n Ferrarin suosimiseen, Schumacher sai viime vuonna Monacon Rascasse-mutkaan stumppaamisestaan vähintäänkin ohueen näyttöön perustuvan rangaistuksen. Toki tahallinen toisten hidastaminen on tuomittavaa - jos näin ko. tapauksessa oli tilanne.

Tallimääräykset sinällään ovat hiukan vaikea asia tuomita. Kukapa meistä tallipäällikkönä käskisi tallikaverusten tapella verissäpäin kisan lopussa ja samalla heittäisi kenties 20 valmistajien pistettä romukoppaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tietääkö joku, onko FIA oikeutetu saamaan telemetriatietoja todistusaineistoksi?

Mitä tulee FIA:n Ferrarin suosimiseen, Schumacher sai viime vuonna Monacon Rascasse-mutkaan stumppaamisestaan vähintäänkin ohueen näyttöön perustuvan rangaistuksen. Toki tahallinen toisten hidastaminen on tuomittavaa - jos näin ko. tapauksessa oli tilanne.

Tallimääräykset sinällään ovat hiukan vaikea asia tuomita. Kukapa meistä tallipäällikkönä käskisi tallikaverusten tapella verissäpäin kisan lopussa ja samalla heittäisi kenties 20 valmistajien pistettä romukoppaan.

Saa telemetriat käyttöönsä. Niiden nojallahan esim tuo Schumin tapaus päätettiin.

Tallimääräykset on tosiaan vaikea näyttää toteen, ellei radioliikenteestä saada poimittua jotain, tai sitten pojat mene laukomaan haastatteluissa tyhmyyksiä.
Ja nyt on tuo jälkinmäinen tapahtunut, jonka takia koko hommaa tutkitaan.

Oma veikkaus on, että Mclada saa sakot + nuhteet, ja homma on sillä selvä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ajamalla ne kisat voitetaan, eikä missään kabinetissa jälkikäteen tehdyillä naurettavilla päätöksillä. Ei kai tässä tosiaankaan ole muusta kysymys, kuin Hamiltonin hieman harkitsemattomista lausunnoista, joita sitten tulkitaan ehkä liian orjallisesti. Säännöt ovat aina sääntöjä, ja niitä pitää noudattaa kaikkien tasapuolisesti, mutta kyllä tässä kohtaa olisi kaikkein järkevintä, jos FIA rahastaa vaan McLarenilta muutaman kymmenentuhatta euroa huonoista sanavalinnoista, ja kaikilla säilyvät ansaitut pisteet.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tallimääräykset sinällään ovat hiukan vaikea asia tuomita. Kukapa meistä tallipäällikkönä käskisi tallikaverusten tapella verissäpäin kisan lopussa ja samalla heittäisi kenties 20 valmistajien pistettä romukoppaan.
Pilkun nussintaa, mutta 18 pistettä tulee kaksoisvoitosta.

Teamien ja kuskien välinen radioliikennekin pistettiin juuri näiden tallimääräysten varjolla julkiseksi, ettei näitä lapsellisia voiton antamisia tallikavereille enää nähtäisi. Ne eivät sovi kyllä mitenkään moottoriurheilun imagoon, joten ihan hyvä jos vaan saadaan kytkettyä kokonaan pois.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Johan se olisi Mclarenillekin tavallaan noloa, jos kakkoskuski, jonka palkka on järkyttävästi pienempi, voitaisi ykköskuskin statuksen ennen kauden alkua ilmaiseksi saaneen kaksinkertaisen maailmanmestarin.

Alonsollekin tilanne on varmasti nolo, vaikka paalupaikkoja ja voittoja tulee, ei hän saa millään karkoitettua nuorta brittiä pistetaulukossa, vaikka on jo onnistunut Kimin hävittämään. Vai tekikö Kimi sen itse itselleen?

Tässä vaiheessa kautta McLarenilla on seliteltävää, mutta jos, huom. jos, Hamilton voittaisi mestaruuden, tuskin Ron Dennisin leirissä kovin hapanta väkeä olisi.
Heti, kun McLaren on päässyt Kimistä eroon, sen auto liitää ja nyt on Ferrarin vuoro maleksia, ihme kun se auto on hidas ja huono vain toisessa autoisa. Massalla menee lujaa radalla, Kimillä menee lujaa 'radalla'.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ferrari ja McLaren eivät anna kilpailun aikaista radioliikennettä eetteriin kuitenkaan. Ferraria olemme kyllä kuulleet muuten, esim. tunnelmia voitetun kisan jälkeen.
 

Cube

Jäsen
Heti, kun McLaren on päässyt Kimistä eroon, sen auto liitää ja nyt on Ferrarin vuoro maleksia
Sattumaako? Väittäisin, että ei, kuten väitin jo viime vuonna(?) tähän ketjuun edellisen kerran(?) kirjoittaessani. Tosin edelleen pitää todeta, että en enää nykyään juurikaan seuraa laijia ja tämä on täysin amatöörimielipide.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Sattumaako?

Jos joku onnistuu lukemaan mun viestistä sen, mikä siinä on olennaisinta. Vika on siis Kimissä. Okei, Kimi siirtyi uuteen talliin ja sitä rataa. Niin teki Alonsokin ja niin teki Hamiltonkin, joka siirtyi kokonaan uuteen sarjaan. Jospa Kimi siirtyisi sieltä venekaupasta testiradoille purjehtimaan niin tulostakin voisi tulla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Sattumaako? Väittäisin, että ei, kuten väitin jo viime vuonna(?) tähän ketjuun edellisen kerran(?) kirjoittaessani. Tosin edelleen pitää todeta, että en enää nykyään juurikaan seuraa laijia ja tämä on täysin amatöörimielipide.

Sattumaako myös, että toissa vuonna Mclaren oli sirkuksen nopein auto, vaikka Räkänokka ajoi sitä?
Nyt on Mclarenilla joka toinen kausi menossa, joten todellinen taso nähdään vasta ensi vuonna.
Ja toisaalta, Ferrrarilla on ollut alkukauden nopein auto, vaikka eivät nyt satu sarjaa johtamaankaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jospa Kimi siirtyisi sieltä venekaupasta testiradoille purjehtimaan niin tulostakin voisi tulla.

Kimi on kuitenkin noista Ferrarikuskeista se joka on kauden alun jälkeen ajanut enemmän testiä.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Kimi on kuitenkin noista Ferrarikuskeista se joka on kauden alun jälkeen ajanut enemmän testiä.

Jos näin on, niinkun loogista tulokaskuskille olisikin, niin hyvä. Tuloksissa se ei tosin näy.
Tottakai mäkin toivon että suomalaiset voittaisivat kisoja ja tittelejä ja kyllä se Kimin pistesaalis tuosta karttuu vielä ja paljon. Riittääkö se, siitä en ole varma.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jos näin on, niinkun loogista tulokaskuskille olisikin, niin hyvä. Tuloksissa se ei tosin näy.

Kimillä on ollut ongelmia säätöjen kanssa. Kuulemma eivät ole esim Ferrarilla uskoneet kuinka paljon yliohjaavalla autolla Kimi ajaa. Tämän lisäksi nämä nykyrenkaat eivät suosi Kimin ajotapaa.
Monacossa oli kuitenkin näkyvissä jo merkkejä paremmasta, mutta moka aika-ajoissa vei menestymis mahdollisuudet.
P-Amerikan kiertueella nähtäneen se, mitkä Kimin eväät on tällä kaudella. Ja itse edelleen uskon niiden olevan vauhdillisesti hyvät, se on sitten eriasia riittääkö se mestaruuteen asti.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Hamiltonilla käynyt uskomaton tuuri kokonaisuudessaan. Törmäyksiä seiniin, mutta auto kestää ne ja sitten suurin tuuri on ollut päästä ensimmäisellä kaudella parhaassa kunnossa olevaan autoon. Mäkithän tekivät autojaan koko viime vuodenkin, kun selvisi etteivät pärjäisi sillä kaudella. Jännä nähdä miten tälle jätkälle myöhemmin käy kun tulee huonompien aikojen kausia, ehkä liian paljon liian aikaisin.

Kimiltä ei ole minnekään vauhti hävinnyt, nyt on pieniä takaiskuja (Barcelona auto hajosi, Monacon kaiteet jne) ja toki tutustuminen Ferrariin. Eiköhän muillekin satu tekniikan pettämistä ja keskeytyksiä. Ja olen aivan varma että kun tullaan pois Pohjois-Amerikasta niin Hamilton on tehnyt jo virheen.

Nyt vain hanaa ja kärkisijoja ja voittoja. Torjuntavoitto kaudesta olisi jättää Massa kakkoseksi pisteissä. Edelleen pysyn kannassani, että Kimi voittaa kolmen vuoden sopparinsa aikana kaksi kappaletta henkilökohtaisia maailmanmestaruuksia.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
No nyt on sitten Bernie avannut sanaisen arkkunsa Mclarenin mahdollisesti rangaistuksesta, jos talli todetaan syylliseksi tallimääräykseen.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/05/531431

Reiluilta nuo vaihtoehdot eivät kuulosta, mutta kait tästä nyt on tarkoitus tehdä se esimerkkitapaus, siis jos toteavat Mclarenin syylliseksi.
Aikalailla vaan perseestä, että koko viikonlopun ylivoimaisesti esiintynyt talli voi saada jotain tuon kaltaisia sanktioita, vain siitä että halusi molemmat autot varmasti maaliin. Vaihtoehto kun olisi voinut olla molempien keskeytys, Hamiltonin yrittäessä ohitusta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tallin sulkeminen sarjasta ei voi tulla kysymykseen, mutta olisi mielenkiintoista mikäli talli menettäisi pisteitä, mutta kuljettajat eivät. Onko tämä nyt sitten "kova" rangaistus vai ei, mene ja tiedä. En usko kuitenkaan, että kuljettajilta lähtee ensimmäistäkään pistettä, ja eihän se heidän vikansa olekaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika naurettava olisi joku sarjasta sulkeminen, saattaisi aavistuksen kärsiä se vähäinenkin mielenkiiinto mikä vielä on. Ihan hyvä, että otetaan kovat rangaistukset ja nimenomaan joku muu kuin rahallinen sakko, mutta jotain malttia kuitenkin.

Sinänsä outoa, että miksi mäkki teki (jos teki) tallimääräyksen Monacossa, jossa ohi ei pääse. Olisi antanut vain ajella poikien jonossa, tuskin Alonso antaisi tilaa Hamiltonille kun kyseessä Monacon kisan voitto. Kolariinkin olisi vaadittu kunnon töpeksimistä. Ja aiempien kisojen perusteella tuskin Hamiltonkaan olisi syyllistynyt mihinkään hasardiohitukseen tyylin Takuma Sato.

Tapahtuiko tämä mahd. tallimääräys sitten kisan alkupuoliskolla vai viimeisten stoppien jälkeen? Olisiko sitten jo kisan alkupuolella annettu ohjeita kuinka ajetaan? Ainakin kierrosajat esim. varikkokäyntien (eli ainoan ohitusmahdollisuuden) aikana olivat "kilpailullisia", Hamilton takoi heti violettia tauluun kun Alonso meni varikolle molemmilla kerroilla ennen brittiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös