F1-kausi 2006

  • 20 444
  • 499

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
repe_joke kirjoitti:
Kisassa Montoya yllättäen taas hyytyi loppua kohden.

Kertoi lehdistötilaisuudessa, että oli sen verran kaukana kärjestä, että oli viisainta keskittyä vain hoitelemaan auto maaliin.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olipas kyllä nolon tylsä kilpailu, vaikka voitosta "taisteltiin" aina viimeiselle kierrokselle asti. Paras mahdollinen juttu sirkukselle olisi päästä eroon näistä nysväys-radoista. Kyllähän se on nähty, että tietyillä radoilla tulee ohituksia ja vaarallisia tilanteita vuodesta toiseen kun taas toisilla ei ohiteta kertaakaan ellei auringonpilkut ja tähdet ole juuri oikeissa asennoissa. Alonso olisi mennyt heittämällä karkuun 'macherilta jos olisi ohi päässyt.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HCM kirjoitti:
Totahan se on aina Räikkösen kohdalla - jos, jos, jos... Alonso, nuorempi kuin Räkä ja huomattavasti vähemmän kilpailukokemusta, silti kovaa vauhtia matkalla jo kaksinkertaiseksi mestariksi. Ehkä tämä ärsytys Kimiä kohtaan johtuu siitä, että tulee seurattua kisoja Maikkarilta, jolle Kimi on jumala ja Montoya juustoja vetävä pelle. Viime kaudella Montoya sähläsi yksityiselämän puolella ja se heijastui ajamiseen. Oliko se muistaakseni Silverstonen kisa, jonka JPM voitti ja sen jälkeen mies oli lähes jokaisessa kilpailussa nopeampi kuin Räkä. Nyt tuo herääminen tapahtui kauden neljännessä kilpailussa, mitä onkaan luvassa loppukaudesta? Montoyan tämän päivän suoritus ei ollut sattumaa. Siinä missä Kimi ajoi testejä ennen Imolaa yhden päivän ajan ja noin 100 kierrosta, JPM tahkosi kolmen päivän ajan ja lähes 300 kierrosta.

Alonsoon vertailu sentään pätee jotenkin. Montoyasta ja Kimistä on turha puhua sama päivänä, jos puhutaan pätevistä formulakuskeista.

Sen viime kauden Silverstonen kisan jälkeen oli vielä 8 kisaa. Joista 3:ssa Montoyta tuli ennen Kimiä maaliin, Kimille siis jää vain 5 parempaa kisasijoitusta.
Mitä tulee nopeuteen, niin noissa 8 kisassa Kimi ajoi nopeamman kierroksen kisassa 6 kisassa, ja joka kerta se oli myös koko kisan nopein kierros. Montoya ajoi tuolla välillä vain yhden kerran kisan nopeimman kierroksen, ja yhden kerran muuten vain Kimiä nopeamman kierrosajan.
Aika-ajoissa oli sentään tasaista, mutta nekin Kimi vei 4-3. Tosin johtuen idioottimaisesta moottorisäännöstä Kimi starttasi kuitenkin useammin Montoyaa kauempaa.
Tuo sääntö maksoi Kimille voiton mm. tuossa Silverstonen kisassa, ja sen jälkeen Monzan kisassa.
Pisteitähän Kimi keräsi noissa 8 kisassa 64 ja Montoya 34. Montoyalla olisi voinut kerätä ainakin 10 pistettä enemmän, mutta Spa:n kisassa mies ajoi ulos 4 kierrosta ennen maalia, ja Turkin kisassa mies onnistui päästämään Alonson ohi pari kierrosta ennen maalia.

Ainoa kisa jossa Montoya oli kiistatta Kimiä nopeampi viime kauden lopussa oli Brasilian kisa. Siellä Montoya oli aika-ajoissa parempi, ja voitti kisan.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Arttu#29 kirjoitti:
Ja jos hiirellä olisi siivet niin se voisi lentää.

No menikös se Alonso Schumin ohi, vaikka oli lähes 2 sekuntti kierroksellaan nopeampi? Niin aivan. Katsoppas kuinka paljon Webber jäi Kimistä lopputuloksissa, ja mieti sitten hidastiko Webber Kimin vauhtia lähes 2/3 osaa kisasta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suuremmat erot saatuihin pisteisiin niin näkisimme ohituksia tai edes yrityksiä. Toki Imolassa on erittäin vaikea ohittaa mutta silti. Nyt kun mennään pisteen tai kahden erolla sijalta toiselle niin ei kannata riskeerata sitä lisäpistettä hurjaan ohitusyritykseen. Eikä mestaruuksia voitettaisi kakkossijoilla. Kaikki kunnia Alonsolle, hän hyödyntää vallitsevia sääntöjä viisaasti.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Repe, hyviä tilastoja mutta älä turhaan kirjoita joukkoon fraaseja jos Kimi sitä ja jos Kimi tätä. Mielenkiintoista muuten, että tänään Oskarilla ja Mika Salolla (joka muuten on harvinaisen huono kommentaattori, mutta kun on Ferraria ajanut niin Maikkarille kelpaa - puolista miehen jutuista ei saa mitään selvää lähetyksen aikana, on kuin olisi pullaa suussa / oho, olipas pitkä sulkeisiin kirjoitettu teksti *hymiö*) oli kovin hauskaa, kun olivat nähneet Montoyan ruokapöydässä. Oli kuulemma juustot maistunut, heh heh ja flegmaattinenkin on kuulemma Salon mielestä. Kimihän se onkin oikea ammattilainen, niin iloinen ja avoin aina, hymyilee kaikille ihmisille ja vapaa-aikanaan harrastaa pitsinnypläystä Coca Colaa juoden.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HCM kirjoitti:
Repe, hyviä tilastoja mutta älä turhaan kirjoita joukkoon fraaseja jos Kimi sitä ja jos Kimi tätä.

Kimi oli koko viime kauden kiistatta parempi kuski ilman jossittelua. Ja itse en tuosta äskeisestä postauksesta kyllä jossittelua löytänyt. Ellet sitten laske tätä jossittteluksi.
"Tuo sääntö maksoi Kimille voiton mm. tuossa Silverstonen kisassa, ja sen jälkeen Monzan kisassa."
Monzan kisaan voisi ehkä myös lisätä ylimääräisen varikkostopin Kimin kohdalla, mutta jätetään se lisäämättä. Niin ylivoimaisesti "nopeampi" Montoya tuossa kisassa oli.
Vai oliko kyse moottorisäännön kritisoimisesta?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HCM kirjoitti:
Montoyan tämän päivän suoritus ei ollut sattumaa. Siinä missä Kimi ajoi testejä ennen Imolaa yhden päivän ajan ja noin 100 kierrosta, JPM tahkosi kolmen päivän ajan ja lähes 300 kierrosta.

Ikävä puuttua tähänkin, mutta tarkistin asian Mclarenin omilta kotisivuilta.
Ja siellä lukee seuraavaa:
"Total number of km driven during the test: 2198km (Kimi 1087km, Juan Pablo 1111km)"
Kierrosmäärät menivät seuraavasti: Kimi 235, Montoya 240. Että se JPM niin paljon enemmän niitä testejä tahkonnut.
Testejä molemmat kuskit muuten ajoivat 3 päivää. Ja kahtena ekana päivänä Kimi ajoi Montoyaa enemmän kierroksia.

Nuo kierrokset on ajettu Barcelonan radalla. Lisäksi Mclaren ajoi kisojen välilä testejä Paul Richardin radalla, jossa ajoivat testikuskit.
Noista testeistä sivuille lukee seuraavaa: "Total km during test: 3287
Pedro de la Rosa – MP4-21 – approx. 2,207km
Gary Paffett – MP4-20 – approx. 1,080km"
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Imolan kisan televisioinnin hoitanut ohjaaja olisi pitänyt ampua. 2/3 kisasta näytettiin scumia tai alonsoa kun herrat ajelivat yksin tai 3 sekunnin sisällä toisistaan. Eikö muka löytynyt taistelupareja jotka ajoivat peräperää?? Erittäin tuskasta oli yrittää katsoa kisaa jossa kaksi autoa ajaa yksinään. Ratahan on pallit poistettu ori elikkäs ruuna, ei siitä sen enempää.

Erittäin harmillista kun moottori ei anna williamssin ajaa enempää kisaviikonloppuna.
Toivottavasti kausi palaa taas alkuruutuun mitä tulee viihdyttävyyteen tämän fiaskon jälkeen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sniper kirjoitti:
12.8. on varmistunut päivämääräksi, ja jos multa kysytte niin haiskahtaisi kyllä Räikkösen sopimuksen julkistamistilaisuudelta. Vai miksi ne heti Kölnin (Toyotan F1-päämaja) jälkeisenä vuonna valitsisi semmoisen suurkaupungin kuin Helsinki...
Ei olisi hyvä tallivalinta. Rahaa toki saisi, mutta eipä näytä kulkevan voittotahtiin tuon tallin autot.

Toisaalta ei kait tuo Ferrarikaan todennäköistä ole, vaikka siitä jaksetaan jauhaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Turun Sanomat on nyt tiedottanut viimeisen kuukauden aikana Räikkösen Ferrari-sopimusta niin varmana asiana, että jos se ei ole totta niin melkeinpä varmasti sytyttävät koko toimitilansa tuleen ja työntekijät muuttavat pohjoisnavalle igluun asumaan.
Lähinnä sitä nyt pähkäillään uskaltaako Schumacher jatkaa Räikkösen kanssa samassa tallissa.
Vähän oudon varmaa linjaa kyllä pitävät yllä..?
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Sniper kirjoitti:
12.8. on varmistunut päivämääräksi, ja jos multa kysytte niin haiskahtaisi kyllä Räikkösen sopimuksen julkistamistilaisuudelta. Vai miksi ne heti Kölnin (Toyotan F1-päämaja) jälkeisenä vuonna valitsisi semmoisen suurkaupungin kuin Helsinki...

Pistetään vielä kovempi skenaario (ihan tuulesta temmattu, mutta mahdollisuus tämäkin):

Briatore kosti Alonson hyppäämisen Mäkille ja palkkasi samoin tein Räkän Rellulle. Samassa Kovalainen jäi ilman kisapaikkaa Rellulta ensi kaudelle, joten Heikin osoite on Tojota.

How about that? Riittävän kaukaa haettu?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
stiflat kirjoitti:
Turun Sanomat on nyt tiedottanut viimeisen kuukauden aikana Räikkösen Ferrari-sopimusta niin varmana asiana, että jos se ei ole totta niin melkeinpä varmasti sytyttävät koko toimitilansa tuleen ja työntekijät muuttavat pohjoisnavalle igluun asumaan.
Lähinnä sitä nyt pähkäillään uskaltaako Schumacher jatkaa Räikkösen kanssa samassa tallissa.
Vähän oudon varmaa linjaa kyllä pitävät yllä..?

Miksei uskaltaisi? Schumacher on kaikkien aikojen paras f1-kuski, mitataan sitä sitten millä tahansa mittarilla. Räikkönen taas ei ole saavuttanut vielä mitään kovin suurta ja esim. tälläkin kaudella näyttää että Schumi ja Räikkönen kamppailevat tasavahvasti. Uskallan jopa väittää McLarenin olevan nopeampi autona, mutta Schumacherin taito ajaa ali/yliohjaavaa autoa niin kuin Imolassa nähtiin on hämmästyttävä. Lisäksi Ferrarin taktinen kypsyys on McLarenia parempi. Räikkösen kannalta paras siirto olisi Renault joka on tällä hetkellä selvästi MM-sarjan paras auto ja on sitä luultavasti myös ensi kaudella. Tätähän ei kyllä voi tietää, mutta sen verran hyvä johto rellulla on muihin nähden. Ja olisihan se hienoa nähdä Räkä ja Kova samassa tallissa. Itse olisin tällöin aina Kovan puolella, tietyistä ulkoannillisista syistä. Mutta Der Meister on aina ykkönen!
 

JayV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Speedye kirjoitti:
Miksei uskaltaisi? Schumacher on kaikkien aikojen paras f1-kuski, mitataan sitä sitten millä tahansa mittarilla. Räikkönen taas ei ole saavuttanut vielä mitään kovin suurta ja esim. tälläkin kaudella näyttää että Schumi ja Räikkönen kamppailevat tasavahvasti. Uskallan jopa väittää McLarenin olevan nopeampi autona, mutta Schumacherin taito ajaa ali/yliohjaavaa autoa niin kuin Imolassa nähtiin on hämmästyttävä. Lisäksi Ferrarin taktinen kypsyys on McLarenia parempi. Räikkösen kannalta paras siirto olisi Renault joka on tällä hetkellä selvästi MM-sarjan paras auto ja on sitä luultavasti myös ensi kaudella. Tätähän ei kyllä voi tietää, mutta sen verran hyvä johto rellulla on muihin nähden. Ja olisihan se hienoa nähdä Räkä ja Kova samassa tallissa. Itse olisin tällöin aina Kovan puolella, tietyistä ulkoannillisista syistä. Mutta Der Meister on aina ykkönen!

Schumi ei halua potentiaalisesti nopeampaa tallikaveria viimeisiä kausiaan ja gloriaansa pilaamaan. Räikkönen ja Schumi eivät samassa tallissa aja ensi kaudella.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Ja olisihan se hienoa nähdä Räkä ja Kova samassa tallissa. Itse olisin tällöin aina Kovan puolella, tietyistä ulkoannillisista syistä.!
Ei tule tapahtumaan. Kaksi suomalaista samassa tallissa ei olisi lainkaan järkevää yhdeltäkään tallilta, ei nyt niinkään, etteikö nämä kaverit voisivat molemmat onnistua, mutta siltikin. Asiassa painaa muutkin seikat. Suomi on pieni markkina-alue, vähän ihmisiä ja sitä kautta vähän rahaa ja tallin kiinnostuksen takia on tärkeää, että toinen kuski olisi jostain suurelta markkina-alueelta (Englanti, Ranska, Saksa, Italia, Espanja, Japani, Brasilia jne.).

Toki Mika Häkkiselläkin oli runsaasti faneja ympärimaailman ja Räikköselläkin voi olla (ei tosin varmaankaan lähellekkään yhtä paljon), mutta kaksi suomalaista samassa tallissa olisi tosiaan hieman arpapeliä. Maanmiehiin ne kannattajat enimmäkseen samaistuvat.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
JayV kirjoitti:
Schumi ei halua potentiaalisesti nopeampaa tallikaveria viimeisiä kausiaan ja gloriaansa pilaamaan. Räikkönen ja Schumi eivät samassa tallissa aja ensi kaudella.

Tästä nopeammasta haluan todellakin perusteita. Ei ole mitään perusteita sille, että Räikkönen on Schumacheria nopeampi kuljettaja. Ei sitten yhtään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Tästä nopeammasta haluan todellakin perusteita. Ei ole mitään perusteita sille, että Räikkönen on Schumacheria nopeampi kuljettaja. Ei sitten yhtään.
Taisi olla puhe, että "potentiaalisesti" nopeampi. Mikä on ihan totta kyllä mielestäni.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
MTV3:sen formulaääliöt pistivät taas parastaan aika-ajoissa. Ensiksi Fisichellan tuulettelut 10. nopeimmasta ajasta, vaikka kuka tahansa ymmärsi, ettei se nyt sitä voinut tuulettaa, vaan heilutti kättään edessä menneelle. No tämä sentään korjattiin, mutta sitten kisoja sata vuotta kiertänyt ammattilainen Erkki "Eki" Mustakari pisti päivän parhaan. Nico Rosbergin auto tankattiin ja letkun poisvedon yhteydessä bensaa roiskui vähän auton päälle ja sitten se bensa syttyi palamaan. No vähän vaahtoa peliin, jotta palo saatiin sammutettua, mutta mitä Eki tuumasikaan tästä. Mahdollinen moottorivaihto edessä! Ei herran jestas, miten se voi olla niin jäässä, siis moottorinvaihto sen takia, että pieni määrä roiskunutta bensaa syttyi tuleen. Taitaa Ekiä vaivata sama syndrooma, kuin Linkkuakin, tosin Linkku sentään tajuaa jotain selostamastaan lajista, vaikkei selostukset menisikään aina ihan putkeen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
M. Schumacher voitti jälleen..

Michael Schumacher toisti tänään Nurburgringillä imolan temppunsa ja päihitti Fernando Alonson kaksintaistelussa. Ratkaisu tapahtui toisen varikkopysähdyksen aikana jolloin Alonso joutui tulemaan neljä kierrosta ennen Schumia sisään ja Schumacher repi mukavan eron ja palasi varikkokäynniltään kisan kärkeen(tuossa vaiheessa toiseksi). Ferrarin Felipe Massa täydensi Ferrarin panosta ollen kolmas, Kimi Räikkönen taisteli neljänneksi. Myös Nico Rosberg ajoi hienon kilpailun, nousu 22. lähtöruudusta seitsemänneksi on oiva näyte miehen taidoista.

Näyttää siis siltä, että Ferrari ja erityisesti Schumi ovat palanneet huipulle. Renault oli ensimmäistä kertaa tällä kaudella jopa hieman altavastaajan roolissa. McLarenilla on tapahduttava ihmeitä mikäli Räikkönen aikoo taistella maailmanmestaruudesta tällä kaudella. Mutta itse näin Schumi-fanina olen todella iloinen Der Meisterin ja Ferrarin vahvasta esityksestä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kahden kauppaa se mestaruus tulee olemaan, ellei jotain poikkeuksellista satu, tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä. Alonso on varma suorittaja ja maalintulija ja Schumi on löytämässä saman vireen, joka sillä on ollut vuosikausia ja mies on silloin lähes voittamaton. Räikköselle jää taisteltavaksi se kolmas sija, muita uhkaajia ei pahemmin ole. Ellei Massa ja Fisichella ja tallitoveri.

Joka tapauksessa kaksi miestä ratkaisee mestaruuden.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tämä kausi alkaa olla putkessa Kimin kannalta. Toivon todella sydämmestäni että Schumi ja Kimi ajaa Ferrarilla ensi vuonna, niin Speedyekin saa perustaa Schumin voittamattomuuden muuhunkin kun mutuihin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
fastasashark kirjoitti:
Tämä kausi alkaa olla putkessa Kimin kannalta. Toivon todella sydämmestäni että Schumi ja Kimi ajaa Ferrarilla ensi vuonna, niin Speedyekin saa perustaa Schumin voittamattomuuden muuhunkin kun mutuihin.

Ai niihinkö tämän väitteeni perustan? Voin perustella paremmin.. Schumi ja Kimi ovat ajaneet nyt neljä vuotta samaan aikaan formuloita, joista Kimi kolme McLarenilla. Ja voitko tosissasi väittää Kimin olleen nopeampi kuljettaja? Jos voit niin iskehän faktat tauluun ja heti. Ja jos Kimi on mielestäsi nopeampi kuljettaja niin miksiköhän voittajan nimi oli tänään ja viime osakilpailussa Schumacher eikä Räikkönen. Ja hyvähän se Räikkösen on valmiiseen talliin tulla, Schumacher on itse omalla työllään ansainnut menestyksen tekemällä Ferrarista voittajatallin. Siihen ei Räikkönen pysty koskaan, ei koskaan.

EDIT: Tämä siis Kimin ja Schumin neljäs yhteinen vuosi formuloissa.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Täydellisesti samaa mieltä Speedyn kanssa. Räikkönen on nopea, sitä en kiellä, mutta se että väitetään miehen olevan maailman nopein ja paras F1-kuski - täyttä paskaa. Räikkönen ajaa viidettä kauttaan huipputallissa ja ei ole vielä voittanut yhtään mitään. Siinä missä Kimi lähtee jokaisen keskeytyksen jälkeen suutuspäissään (kusi noussut päähän, pikkupoika) saman tien kohti kotia, Schumi on koko uransa ajan jäänyt keskeytyksen jälkeen keskustelemaan mekaanikkojen ja insinöörien kanssa mikä meni pieleen ja missä voisi parantaa. Juuri tästä syystä Ferrari & Schumi ovat hallinneet selkeästi 2000-lukua. Katsokaapa historiankirjoja millaisessa tilassa Ferrari oli ennen Schumin liittymistä talliin. Puhumattakaan Benettonista. Ja Benettonista / Renaultista ennen kuin Alonso liittyi talliin ja on nyt maailmanmestari, historian nuorimpana kautta aikojen. Kova työnteko ja asenne, siinä ne eväät millä mestareita tehdään. Kimillä ei ole kumpaakaan.

Edelleen väitän - Kimi ei tule ikinä voittamaan F1'n mestaruutta. Naurakaa vaan. Samalla kun nauratte, tutustukaapa mieheen nimeltä Stirling Moss ja hänen historiaansa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös