F1-kausi 2006

  • 20 441
  • 499

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
V-man kirjoitti:
Vähän ihmetyttää jos Kimi menee Ferrarille. Jos Todt, Brown ja kumppanit jättävät tallin niin ei Ferrari kyllä aivan heti voittaja-autoa pysty tarjoamaan. Luulisi, että Kimin tavoitteena on vain ja ainoastaan maailmanmestaruus. McLarenilla siihen olisi mielestäni parhaat mahdollisuudet. Toki jos välit ei ole kunnossa niin pakkohan se on johonkin lähteä.

F1 piireissähän huhuttiin että Alonsolla olisi ollut kaudesta 2007 sopimus jo toyotan kanssa ,mutta eipä sitten ollut. Toyota on koko ajan kehittyvä talli ja jos kehitys jatkuu eteenpäin koko ajan niin en näkisi aivan mahdottomana ajatuksena että kaudella 2007 Kimi ajaisi Toyotalla jolla on ainakin rahaa millä ostaa Kimi. Mitkä ovat Kimin vaihtoehdot kaudelle 2007? Realistisesti ne ovat:McLaren,Ferrari&Toyota ,mutta myös Red Bull tai Bmw voisivat tulla kysymykseen jos saavat rakennettua voittaja auton. Renault on sanonut että eivät todellakaan maksa kuljettajille samanlaisia palkkoja kuin muut huipputallit joten Kimi ei siirry Renaultille. Bar tallilla on taas pitkät sopimukset Barichellon&Buttonin kanssa joten Bar tuskin edes on Kimillä vaihtoehtona.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Aika pommi tuo Alonson siirtyminen McLarenille kyllä oli. Itse olen M. Schumacher fani henkeen ja vereen ja veikkaan, että Schumi ei vielä ensi kauden jälkeen lopeta. Tämä tarkoittanee sitä, että Räikköselle ei ole paikkaa Ferrarilla.(ellei sitten Räikkönen halua olla kakkoskuski) Veikkaan, että Räkän uusi osoite on BMW tai Toyota. Varsinkin BMW tuntuu loogiselta vaihtoehdolta, sillä Jacques Villeneuve siellä tuskin toista kautta ajaa. Lisäksi bemarilla on valtavat resurssit ja he varmasti maksaisivat Räikköselle niin paljon kuin räkä vain rahaa haluaa.

Alonson ratkaisu myös enteilee vahvasti sitä, että Renault on jättämässä f1-sarjan. Michelinin lähtö, Alonson lähtö ja ilmeisesti myös Briatoren lähtö ovat aika isoja merkkejä siitä. Tämä jättää taas Heikki Kovalaisen avoimeksi kortiksi siirtomarkkinoille ja heitän hatusta, että Heikki Kovalainen ajaa Ferraria vuonna 2007. Toinen mahdollisuus on Nico Rosberg, koska Ferrarihan haluaa aina aikansa parhaan kuljettajan maksoi mitä maksoi.

Jos Schumi päättää ensi kauden jälkeen lopettaa Räikkösen Ferrari siirto on lähes varma. Veikkaan kuitenkin, että Ferrari haluaa kouluttaa Kovalaisesta tai Rosbergista uuden Schumin talliinsa ja haluaa näin ollen ajattaa jompaa kumpaa tallissa Schumin kanssa samaan aikaan. McLarenille jäisi silloin kaksikko Alonso - Montoya. Tämä tietää varmasti hampaiden kiristystä sillä ovathan molemmat kuljettajat "lämminverisiä", varsinkin Montoya.

Jäädään katsomaan mitä tapahtuu :P
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Kysymys:

Tuolla eräässä viestissä tuli ilmi, että suomalaiset vihaavat Ferraria? Ymmärrän sen johtuvan siitä, että Ferrarilla on ajanut viimeisen 10 kauden ajan maailman paras f1-kuljettaja Michael Schumacher, joka on vienyt maailmanmestaruuksia niin Häkkisen kuin Räikkösenkin nenän edestä. Mutta jos Schumi on parempi kuin suomalaiset niin eihän sen pitäis Ferrarista vihattua tehdä? Eikös olisi vaan reilua myöntää tosiasiat? Räikkönen ei tule koskaan saavuttamaan Schumin tilastoja eikä tule kukaan muukaan. Ja ai niin, Schumi on maailmanmestari 2006!
 

scholl

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Tuolla eräässä viestissä tuli ilmi, että suomalaiset vihaavat Ferraria? Ymmärrän sen johtuvan siitä, että Ferrarilla on ajanut viimeisen 10 kauden ajan maailman paras f1-kuljettaja Michael Schumacher, joka on vienyt maailmanmestaruuksia niin Häkkisen kuin Räikkösenkin nenän edestä. Mutta jos Schumi on parempi kuin suomalaiset niin eihän sen pitäis Ferrarista vihattua tehdä? Eikös olisi vaan reilua myöntää tosiasiat? Räikkönen ei tule koskaan saavuttamaan Schumin tilastoja eikä tule kukaan muukaan. Ja ai niin, Schumi on maailmanmestari 2006!

Pitää muistaa se, että Ferrari on legendaarisin formulatalli ja ilman kyseistä tallia tuskin koko sarjaa olisi olemassa. Vielä siihen kun liitetään vahvat perinteet, legendaarisuus ja elämää suuremmat asiat niin suomalaisten viha on taattua. Suomalaisethan ovat hiljattain vasta tulleet puusta ja vihaavat jo ruotsalaisiakin, saati sitten niitä, joilla on enemmän luksusta tai perinteitä käytössään kuin suomalaisilla. Suo, kuokka ja jussi - niitä ei vihata, mutta jos on vähänkin parempaa niin viha on jo eksponentiaalinen.

Suomalaiseen kotona vässyköimiskulttuuriin ei oikein sovi mielikuva siitä, että Didier Pironi ja Gilles Villeneuve ajavat radalta kisasta toiselle puolelle Eurooppaa kilpaa kaasupohjassa. Eikä Eddie Irvinen hieman toisenlainen playboymaisuus, eikä Michael Schumacherin ylivertaisuus. Nämäkään tosin eivät ole pohjimmaisia syitä siihen, miksi Suomessa parasta inhotaan. Syynä on Stefan Johansson. Jokainen formulakuljettaja haluaa ajaa Ferrarilla ja suomalaisista siihen ei ole yltänyt kuin Salo parissa skabassa tuuraajana. Sen sijaan ruotsalaisilla on tuo homma ollut paremmin hanskassa ja siitä jälleen kerran tämä alemmuuskompleksi nousee suomalaisen veijon päähän.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Suomalaiseen kotona vässyköimiskulttuuriin ei oikein sovi mielikuva siitä, että Didier Pironi ja Gilles Villeneuve ajavat radalta kisasta toiselle puolelle Eurooppaa kilpaa kaasupohjassa.
Tiedä sitten olenko vässyköitymiskulttuurin edustaja muutenkaan, mutta ainakin itseeni tuo Pironin ja Villeneuven harrastus teki suuren vaikutuksen jo siitä pikkupoikana lukiessani.

Miehethän taisivat olla yleensä Villeneuven Ferrarilla liikenteessä keski-Euroopan maanteillä niin tasaisella kuin vuoristossakin, ja löivät vetoa siitä, kummalla on pokeria ajaa kauemmin kaasu pohjassa. Erittäin päättäväistä toimintaa.

Ja vaikka en olekaan Ferrarin suurin ystävä, en voi kyllä muuten allekirjoittaa tuosta suomalaisten Ferrari-vihaa koskevasta osiosta riviäkään. Irvinekin oli erilaisesta, räväkästä tyylistään johtuen yksi suosikeistani, siitä huolimatta että ajoi juuri Ferrarilla. Ferrarihan on F1-maailman HIFK, eli paikka jossa kaikki alan ihmiset sekä fanit haluavat joskus työskennellä tai käydä edes siellä pyhätössä vierailulla. Tämän vuoksi Maranellon sekä Nordiksen edusta kuhisee vuodesta toiseen turisteja ympäri maailman.

Juuri Ferrarin suuruuden ja legendaarisuuden vuoksi Räikkösen ja aikanaan Häkkisen näkeminen Ferrarilla olisi ns. formulaunelmieni täyttymys, olisihan siinä jotain suurempaa kuin McLarenissa. Molemmat kyseisistä kuskeista kun o(li)vat vielä sitä kaliiperia, että istuisivat Ferrarin tykkiin kuin nyrkki nenänpäähän.

Joutuisi Kimikin ryhtymään italian opetteluun, jos Ferrarille joskus tosiaan siirtyy, mutta sitä siirtoahan ei koskaan Schumin aikana olisi voinut eikä tule vastaisuudessakaan tapahtumaan. Jännä juttu, että Schumin aikana talliin ei olla vakavasti edes harkittu tai huhuiltu Häkkistä, Villeneuvea, Montoyaa tai Alonsoa, sen sijaan supernopeat Irvine sekä myöhemmin Barrichello ovat saksalaisen mielestä maailman parhaita tallikavereita.

Schumin aikakauden jälkeen on mielenkiintoista seurata Ferrarin kehityksen suuntaa, sekä ensinnäkin sitä, kuka sinne hankitaan Schumin manttelinperijäksi.

Ja jos se on Kimi, niin silloin elitistiä vituttaa, koska Räkähän narisee. Onneksi Kimi on itsekin monimiljonääri luksuskämppineen, Lamborghineineen ja Mersuineen sekä kaikkein tärkeimpänä saatanan hyvä kuski. Ehkä nämä tosiasiat lievittävät rajuimmakin amisvihaajan kantaa Räikkösen mahdolliseen Ferrari-pestiin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
scholl kirjoitti:
Syynä on Stefan Johansson. Jokainen formulakuljettaja haluaa ajaa Ferrarilla ja suomalaisista siihen ei ole yltänyt kuin Salo parissa skabassa tuuraajana. Sen sijaan ruotsalaisilla on tuo homma ollut paremmin hanskassa ja siitä jälleen kerran tämä alemmuuskompleksi nousee suomalaisen veijon päähän.

Nojaa. Menestys mitataan ykkösissä kuitenkin maailmanmestaruuksissa, voitoissa, paalupaikoissa ja pisteissä - usein vielä tuossa järjestyksessä. Ferrarilla ajaminen ei, vaikka monille lapsuuden unelma ehkä onkin, määritä kuitenkaan millään tavoin kuskien paremmuutta. Formula 1:set ovatkin yksi alue, jolla ruotsalaiset ovat aina olleet, ja tulevat näemmä aina olemaankin, suomalaisia jäljessä.

Och det är roligt det.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Iker kirjoitti:
Jännä juttu, että Schumin aikana talliin ei olla vakavasti edes harkittu tai huhuiltu Häkkistä, Villeneuvea, Montoyaa tai Alonsoa, sen sijaan supernopeat Irvine sekä myöhemmin Barrichello ovat saksalaisen mielestä maailman parhaita tallikavereita..

Tottakai ferrari ottaa Schumin pariksi aina selvästi heikomman kuskin ,koska kun Schumi lyö aina tallikaverin 30 pisteellä niin tottakai se saa näyttämään Schumin niin mahtavalta. Massan siirron voi perustella näin Massa oli paras kuski selvästi Schumia heikompien kuskien listalla :D. Ferrari ei halua ottaa riskiä että joku kuski tulisi ferrarille ja olisikin nopeampi kuin Schumi ja vaarantaisi Schumin maailmanparhaan formula kuskin asemaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bloogi kirjoitti:
Ferrari ei halua ottaa riskiä että joku kuski tulisi ferrarille ja olisikin nopeampi kuin Schumi ja vaarantaisi Schumin maailmanparhaan formula kuskin asemaa.
Eiköhän kyse ole lähinnä siitä, että Schumi on antanut omat suosituksensa tallikaveriehdokkaistaan, ja siihen sakkiin eivät Montoyat, Alonsot, Villeneuvet ja Räikköset mahtuneet. Sellainen asema Schumilla ferrarilla kaikesta päätellen on aina ollut, että tallilla ei juuri ole valinnanvaraa siinä vaiheessa, kun Schumi on oman mielipiteensä tallikaveriasiassa lausunut.

No, nyt ehkä Ferrari-pestin myötä nähdään, onko Felipe Massa "parempi kuin Räikkönen". Näinhän Peter Sauber sanoi Kimin siirtyessä McLarenille ja brassin liittyessä sveitsiläistalliin, mutta kovasti on Massan urakehitys ja vauhti ollut toisenlaista kuin Kimillä. Nyt toki Ferrari-diili, mutta tuskin tulee vauhdilla muita sokaisemaan edelleenkään. Ja siitähän Schumi tykkää, jälleen uusi loistava tallikaveri.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Taisin ilmaisin tuon Ferrarin ''vihaamisen'' väärällä tavalla, ainakin joidenkin nimimerkkien kirjoituksista päätellen. Tuskin sitä Ferraria nyt kukaan vihaa, mutta Häkkisen ja Kimin 2003-kaudella Ferrari oli suomalaisen kuljettajan ''päävastustaja'' taistelussa mestaruudesta. Tästä johtuen monet suomalaiset pitävät Ferraria vastustajana, ''vihollisena''. Tätä mielikuvaa vahvistavat ainakin minulla Ferrarin tietynlainen ''suosiminen'' FIA:n taholta. Ja minä tuskin olen ainoa, sillä esimerkiksi Paul Stoddart taisi todeta, että FIA tekee päätökset Ferrarin mielipiteen mukaan. Tosin Stodartilla oli kyllä muutenkin riitoja Ferrarin kanssa.

Itselle muistuu ainakin mieleen se legendaarinen sääntöpelleily kauden 1999 toiseksi vimesen kisan jälkeen (Malesia). No jos joku ei muista niin kerrataanpa. Irvine taisteli mestaruudesta Häkkisen kanssa ja ennen tuota Malesian kisaa piste-eroa taisi olla Häkkisen hyväksi kaksi pistettä. Schumacher joka oli palannut pahan loukkaantumisen jälkeen radalle, auttoi Irvinen taitavasti voittoon, jättäen Mikan kolmanneksi. No kisan jälkeen selvisi kuitenkin, että Ferrareissa oli ollut sääntöjen vastaiset ilmanohjaimet. No tämän seurauksena Ferrarit tietenkin hylättiin ja Häkkinen varmisti mestaruuden. Kuinka ollakaan, Ferrari valitti kuitenkin päätöksestä ja käsittelyn jälkeen valitus meni läpi FIA:n tuomioistuimessa. Näin ollen Irvine pääsikin lähtemään viimeiseen kisaan neljän pisteen etumatkalla.

Siinä olen kuitenkin täysin samaa mieltä, että Ferrari on suurin ja mahtavin talli mitä F1:ssä on ikinä ollut tai tulee olemaan. Jo pelkästää se, että Ferrari on ollut alusta asti mukana riittää tekemään tämän. Ferrari taitaa kuitenkin olla myöskin kaikilla mittareilla (voitot, mestarudet, ym.) katsoen menstynein talli. Enkä myöskään kiistä Scumacherin asemaa maailman ylivertaisesti parhaimpana kuskina. Enkä myöskään väitä että, Kimi pystyisi rikkomaan Schumacherin ennätyksiä. Niitä tuskin rikkoo ikinä kukaan. Toisaalta pelkkänä jossitteluna 31.4.1994 kuoli eräs jopa mielestäni Schumacheria parempi kuski, jolla olisi ollut mahdollisuudet vielä Schumacherin ennätyksiäkin kovempiin lukemiin. Miehellä olisi kuitenkin ollut vielä monia hyviä ajovuosia edessään.

Kimin mahdollisesta Ferrari siirrosta vielä. Nyt kun olen tässä päivän sulatellut tätä mahdollista Ferrari siirtoa, niin se tuntuu jopa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Kuitenkaan en usko Kimin suostuvan Ferrarille samaan aikaan Schumin ollessa vielä siellä, koska tällöin Kimi joutuisi todennäköisesti kakkoskuskiksi. Toinen ongelma on, että Schumi lopettessaan vie todennäköisesti mukanaan myös joukon Ferrarin tärkeimpiä henkilöitä. Ja Kimi ei mielestäni ole kuljettaja, joka rakentaa tallia, vaan hänelle pitäisi kaiken olla mahdollisimman valmista. Kun Schumacher tuli Ferrarille vuonna 1996, talli oli melko heikossa tilassa. Schumilta ja hänen taustajoukoiltaan kesti neljä vuotta rakentaa tallista mestari. Schumi on enemmän kuin kuljettaja Ferrarilla, Kimi olisi vain kuljettaja, mutta toisaalta todella nopea sellainen.

Kimin kannattaa rauhassa katsella ensi vuosi ja se miten voimasuhteet muuttuvat, jos ne muuttuvat. Ferrari ei kuitenkaan loppuen lopuksi olisi huono vaihtoehto ja onhan siinä jotain sellaista pitkän ja menestyksekkään historian tuomaa, mitä muissa talleissa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni ainakin Ferrari- viha(tai mikälie) johtuu liiasta ylivoimasta joka Ferrarilla joskus oli ja tuosta Spegulaattorin mainitsemasta Suomi v. Ferrari asetelmasta.
scholl kirjoitti:
Nämäkään tosin eivät ole pohjimmaisia syitä siihen, miksi Suomessa parasta inhotaan. Syynä on Stefan Johansson. Jokainen formulakuljettaja haluaa ajaa Ferrarilla ja suomalaisista siihen ei ole yltänyt kuin Salo parissa skabassa tuuraajana. Sen sijaan ruotsalaisilla on tuo homma ollut paremmin hanskassa ja siitä jälleen kerran tämä alemmuuskompleksi nousee suomalaisen veijon päähän.
Stefan who? Onneksi olen sen verran nuori ettei sentään noin kaukaiset asiat pääse sylettämään.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
pelikielto kirjoitti:
Stefan who? Onneksi olen sen verran nuori ettei sentään noin kaukaiset asiat pääse sylettämään.
Älä nyt, Stefan Johansson saavutti Ferrarilla peräti 49 MM-pistettä italialaistallissa ajamissaan 31 kisassa. Johansson, joka ei urallaan voittanut kilpailun kilpailua, on taatusti jokaisen suomalaisen sisällä kytevän katkeruuden esilähde sekä kantava voima. Hän kun on ajanut Ferrarilla 20 vuotta sitten.

Hehkutetaan nyt vielä, koko F1-urallaan Johansson saalisti 79 osakilpailussa järkyttävät 88 MM-pistettä, ja onpa tilastojen mukaan ajanut peräti kolme kierrosta kilpailun johtoasemassa.

Joten kyllähän Johanssonin saavutukset F1-kuskina ovat aina päällimmäisinä nousseet ajatuksiin, kun Ferrari-talli nousee puheenaiheeksi. Tai ylipäätänsä, jos F1-sarja on esillä. Häkkinen, Rosberg, Räikkönen, jopa Salo ja J.J? Keitä he ovat?
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Speedye kirjoitti:
Tuolla eräässä viestissä tuli ilmi, että suomalaiset vihaavat Ferraria? Ymmärrän sen johtuvan siitä, että Ferrarilla on ajanut viimeisen 10 kauden ajan maailman paras f1-kuljettaja Michael Schumacher, joka on vienyt maailmanmestaruuksia niin Häkkisen kuin Räikkösenkin nenän edestä.

Kyllähän tuossa on varmasti paljon tuotakin. Mutta kuten tuossa aiemmin huomautettiin, niin Ferrari on varmasti myös vaikutusvaltaisin talli mitä F1-sirkuksesta löytyy. Mikään muu talli ei varmasti olisi selvinnyt mm. tuosta ilmanohjainten sääntöhässäkästä voittajana (toleranssit laitettiin kattamaan sitten muutakin kuin pohjalevyn kuluminen, vai miten se nyt menikään).

Yhdessä vaiheessahan McLaren kehitti sen ylimääräisen polkimen ohjaamoon, jolla pystyi jarruttamaan mutkasta (vai oliko itse mutkassa) ulos tultaessa ja sen turvin autot olivat alkukaudesta täysin ylivoimaisia. FIA oli tämän apuvälineen jo aiemmin hyväksynytkin, mutta päätti sitten kieltää sen kauden aikana. Ferrari olisi varmaan saanut tämänkin päätöksen pysymään voimassa. Toinen mieleen tuleva esimerkki on Coulthardin hylkääminen aikanaan Interlagosin kisasta, kun kilpailun aikana McLarenin etusiipi oli tärinän voimasta liikkunut normaalista asennostaan ja oli siten "toleranssien" ulkopuolella. Käsittääkseni McLaren vetosi siihen, että oli hyvin havaittavissa kyseessä olleen rikkoutumisesta aiheutunut ongelma, joka kaiken lisäksi haittasi auton suorituskykyä ja ajettavuutta. Ei auttanut. Hylkäys tuli. Ferrari olisi tämänkin onnistunut kääntämään voitokseen.

Välillä on tosiaan vaikuttanut siltä, että Ferrari selviää rangaistuksitta monista paikoista, joissa joku muu talli olisi saanut nenilleen oikein huolella. Samoin on Ferrarin ratissa Schumin laita (Schumi ajaa esim. varikolta ulos tullessaan merkityn viivan päälle/yli ja selviää ilman normaalia varikon läpiajorangaistusta).

Pistetään nyt vielä lusikkana soppaan spekulaatiota siitä, miten ah niin ylivoimaisen ja ajettavuudeltaan kiskoilla kulkevan Ferrarin suorituskyky putosi dramaattisen jyrkästi viime kauden tasolle? Liika menestys laski liikaa F1:n markkina-arvoa ja pojat päättivät (Bernie ja Max) tehdä asialle jotain? Vähän korvausta ja yllättäen Ferrari "rauhottuukin" kaudeksi. It's just business. Who knows? Sopiihan ne näemmä säälittävästi jotain Suomen fudispelejäkin, miksei pientä kulissipeliä olisi sitten F1-tasoisessa sarjassa. Rahahan tätä koko roskaa kuitenkin pyörittää.

Alonson siirto McLarenille tuli kyllä aivan puskan takaa. Oletin, että Dennis pitää Räkän tallissaan hamaan tulevaisuuteen. Alonson siirto vaikuttaa siltä, että näin ei todellakaan tule tapahtumaan. En oikein osaa nähdä Räikköstä ja Alonsoa samassa tiimissä.

Ferrarille siirto olisi Kimille suuri riski, varsinkin jos Schumin varjoon joutuu. Odotukset olisivat ihan megalomaaniset ja paineet sen mukaiset. Schumi on ilmeisesti aina ollut kova tiimityön tekijä ja kova kehittämään autoa. Kimi taasen on tupannut viettämään vapaa-aikaa aina kun siihen on mahdollisuus. Näin teki myös Häkkinen ja se sopi McLaren-tallin johdolle Dennis etunenässä. Ferrarilla vaadittaisiin varmasti paljon tiiviimpää osallistumista kaikkeen. Lisäksi mikään ei takaa, että Maranellossa saadaan aikaan jatkossakin voittaja-auto. Kimin turhautuminen yhdistettynä tifosojen älyttömiin odotuksiin voisi olla kohtalokas yhdistelmä. Lisäksi Kimin eleetön olemus ei todellakaan toimi italialaisiin - Schumi sentään osaa esittää innostunutta. Vai voitteko kuvitella Kimin puhumassa lehdistötilaisuudessa "Ferrari-perheestään ja uskomattomasta tuesta, kiittäen samalla kaikkia semivakavana lähestippa linssissään". Maranellon porukalle ei ihan PR-lausunnoksi taida riittää: "On se iha hyvä et saatii tää ykköspaikka".

Edit: Alonso ja Kimi -lisäys
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Aika kovaa tekstiä

En olisi kanssasi aivan samaa mieltä noista väitteistä. Ensinnäkin uusilla sääntömuutoksilla oli mielestäni vain yksi tarkoitus, joka oli kaventaa Ferrarin etumatkaa muihin. Esitän vertauksen: Mietihän jos joku joukkue olisi täysin ylivoimainen SM-liigassa vaikkapa kolme kautta putkeen(esim. Kärpät). Pitäisikö heitä "rangaista" hyvin tehdystä työstä ja laittaa kärppä-pelaajille muita tylsemmät luistimet jalkaan? Mielestäni jos joku on tehnyt/tekee työnsä niin hyvin, hän on ylivoimansa ansainnut.

Sitten Schumiin. Suurin syy siihen, että kaikki Schumin pienetkin rikkomukset(mm. ratavalvojien työntäessä Schumin auton hiekalta radalle) muuttuvat isoiksi on se, että siinä vaiheessa Suomen "asiantuntevat" selostajat aloittavat helvetinmoisen meuhkauksen. Olen suorastaan iloinen, että studiossa on yleensä joko JJ-Lehto tai Mika Salo kertomassa miten asiat todella ovat. Monesti kisan loppupuolella selostajat ovat joutuneet vaivautuneena toteamaan olleensa väärässä(kuten tuossa työntö-asiassa joka on muuten sallittua), mutta eihän se siinä vaiheessa ketään suomalaista enää kiinnosta.

Lisäksi haluan ottaa kantaa tähän Schumin suosimiseen tallissa. Miettikää minkä takia Schumin tallikaveriksi ei kukaan oikeasti halua. Kyse ei ole varsinaisesti Schumin suosimisesta. Mies vaan on niin järjettömän nopea, lisäksi hänen medianäkyvyytensä on hieman eri tasoa kuin esim. Räkällä ja lisäksi Schumi osaa rakentaa voittaja-auton. Hänen lyömisensä on siis lähes mahdotonta, joten miksi kukaan menisi Ferrarille. Aikoinaan kun Rubinho tuli Ferrarille hän oli todella lahjakas/nousujohteinen kuljettaja. Mutta heti ensimmäisestä kisasta lähtien oli selvää, ettei miehellä ole mitään mahdollisuutta pärjätä Schumille. Moni tuskin muistaa sitäkään seikkaa, että kun Eddie Irvine taisteli maailmanmestaruudesta Schumi auttoi hänet kahdessa kisassa voittoon Mika Häkkisestä. Ja ihan hyvää hyvyyttään.

Tähän loppuun aion vielä sanoa. Ihmettelen suuresti jos M. Schumacher lopettaa tämän kauden jälkeen. Mies palasi auton rattiin talvilomaltaan, koska yksinkertaisesti polte ajamiseen oli liian kova! Lisäksi hän teki suoranaisen ihmeen, voitti v8 koneella kaikki v10 koneella ajavat kuljettajat ja vielä reilusti.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Anteeksi vaan. Pakko kommentoida. Sain päivän naurut kuin luin sanat "asiantuntija" ja "Jari Porttila" samassa lauseessa. Tuon miehen jutut ovat aivan kuusta, minäkin keksisin parempia :)
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Kun niistä tallikavereista alettiin puhua, niin Häkällähän se vasta nopea tallikaveri oli. En nyt Häkä/Räkä-fanina alkaisi hirveästi pöyhkeilemään sillä, että Räkä on ajanut yhden kauden Montoyan kanssa samassa tallissa. Miehen, joka on ajoittain nopea ja napsii voittoja, mutta tuskin tulee silti voittamaan mitään suurta, kun pää ei kestä. Joku Coulthardhan nyt oli korkeintaan Irvinen tasoa ja ehkä jopa alle, sillä Eddie on kuitenkin taistellut maailmanmestaruudestakin ja mistä lähtökohdista? Eddie selvästi kehittyi Ferrari aikanaan, toisin kuin kuutiopää, joka kyllä napsi voittoja silloin tällöin, mutta kuten Michael sanoi "David is just David".

Sitten kun tuossa joku listasi huippukuljettajia, joita Schumi "ei huolinut" tallikaverikseen, niin mitä se Villeneuve siellä teki? Miehellä ei olisi mestaruuden mestaruutta, jos Damon olisi jatkanut Williamsilla. Aika hyvin Schumi pisti kampoihin silläkin kaudella ja jos se viimeinen rengassarja ei olisi ollut sellainen susi, kuin se oli, niin väitän että Maranellossa olisi juhlittu kuljettajien mestaruutta tuolla kaudella.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse vihaan Ferraria, koska niillä on omat säännöt. Mikäli Ferrari rikkoo sääntöjä, niin FIA keksii heti jotain porsaanreikiä, jolla ne pääsee pälkähästä. Ferrari ei ajattele pätkän vertaa lajin etua, vaan ainoastaan oma perse on tärkeä, mm. testirajoitussopimus. Viime kausi oli suuri nautinto kun ne kusipäät rämpi oikein kunnolla. Mistään ei saa parempaa nautintoa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KPL kirjoitti:
Sitten kun tuossa joku listasi huippukuljettajia, joita Schumi "ei huolinut" tallikaverikseen, niin mitä se Villeneuve siellä teki? Miehellä ei olisi mestaruuden mestaruutta, jos Damon olisi jatkanut Williamsilla.
Kun ei kerran idea auennut, niin selvennetään.

Nimet Villeneuve, Montoya, Häkkinen, Räikkönen ja Alonso ovat kuitenkin kuuluneet/kuuluvat oman aikansa kuumimpiin nimiin, ja heitähän ei missään nimessä oltaisi ikinä Ferrarille viety Schumin rinnalle. Tämä lienee päivän selvä asia.

Toisaalta Ferrarilla kun on olemassa vain yksi (Schumin miehittämä) tallipaikka mestaruuden tavoittelemista varten, miehet kuten Villeneuve, Häkkinen, Montoya, Räikkönen ja Alonso eivät ikipäivänä menisikään sinne saksalaisen apupojaksi.

Eli idea kaikessa yksinkertaisuudessaan: Irvine, Barrichello ja Massa ovat olleet sinne sopivia ukkoja, sen sijaan kaikkein kuumimpiin lukeutuvat ukot eivät sinne halua eikä heitä sinne haluta.

Ja Jaqcues Villeneuvesta: Sanot mitä sanot, vuoteen 1997 mennessä Villeneuve oli urallaan voittanut Indy 500-ajon, IndyCar-sarjan mestaruuden sekä saavuttanut kahden F1-kautensa aikana hopeasijan sarjassa sekä maailmanmestaruuden. Aika paska saldo 26-vuotiaalta kuskilta? Ehkä ei vakuuta sinua, mutta mielestäni oli aikanaan sarjan kuumimpia kuljettajia, ja oli sen vuoksi listallani. Ilmeisesti saavutti kaiken tuurilla, mutta kuului kuitenkin aikansa koviin tekijöihin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
KPL kirjoitti:
Sitten kun tuossa joku listasi huippukuljettajia, joita Schumi "ei huolinut" tallikaverikseen, niin mitä se Villeneuve siellä teki? Miehellä ei olisi mestaruuden mestaruutta, jos Damon olisi jatkanut Williamsilla. Aika hyvin Schumi pisti kampoihin silläkin kaudella ja jos se viimeinen rengassarja ei olisi ollut sellainen susi, kuin se oli, niin väitän että Maranellossa olisi juhlittu kuljettajien mestaruutta tuolla kaudella.

Villestä en nyt niin välitä, mutta pakko oikoa tuo mestaruuden ratkaisu. Schumi veti mutkassa ulkokautta Villen kylkeen, jonka jälkeen ajatui itse hiekalle. Villen auto hajosi sen verran, että päästi Mackit ohi ja eräs martinlaaksolainen sai ensimmäisen voittonsa.
Schumin rengas hajosi Suzukassa epätoivoisessa takaa-ajoyrityksessä Häkkistä vastaan, kun oli ensin sammuttanut autonsa lähtöruutuun ja joutui lähtemään viimeisenä. Nousi toki hienosti kohti kärkeä, tosin ainoastaan Damon Hill pyrki estelemään ohittamista ennen kuin riskillä valittu pehmeän seoksen rengas hajosi.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mekabyte kirjoitti:
Villestä en nyt niin välitä, mutta pakko oikoa tuo mestaruuden ratkaisu. Schumi veti mutkassa ulkokautta Villen kylkeen, jonka jälkeen ajatui itse hiekalle.
Näin on, tempauksensa seurauksena saksalainen menetti kauden pistesaldonsa ja joutui rangaistukseksi osallistumaan yhdyskuntapalvelunomaisesti johonkin liikenneturvakampanjaan.

Silloin oli vahingonilo ylimmillään, Hillin Schumi oli jo 1994 torpannut keskeytyskuntoon mestaruuden ratkaisuhetkillä, mutta kanadalaista vastaan kolme vuotta myöhemmin se ei enää onnistunutkaan.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Iker kirjoitti:
Kun ei kerran idea auennut, niin selvennetään.

Nimet Villeneuve, Montoya, Häkkinen, Räikkönen ja Alonso ovat kuitenkin kuuluneet/kuuluvat oman aikansa kuumimpiin nimiin, ja heitähän ei missään nimessä oltaisi ikinä Ferrarille viety Schumin rinnalle. Tämä lienee päivän selvä asia.

Toisaalta Ferrarilla kun on olemassa vain yksi (Schumin miehittämä) tallipaikka mestaruuden tavoittelemista varten, miehet kuten Villeneuve, Häkkinen, Montoya, Räikkönen ja Alonso eivät ikipäivänä menisikään sinne saksalaisen apupojaksi.

Kyllä se aukesi. Se vaan on ollut vuodesta 1996 lähtien niin, että Ferrarilla tehdään kaikki Schumin eteen ja kakkoskuski saa sitten samanlaisen auton, jolla yrittää päristellä mukana(kuten mainitsit). Ferrarilla lyötiin kaikki munat yhteen koriin(Schumiin) ja katsottiin mihin sillä päästään. Kiistatta sarjan kaikkien aikojen parhaaseen kuljettajaan luotettiin 100 prosenttisesti, niin mihin siinä olisi jotain Häkkistä enää tarvittu? 90-luvulla Ferrari oli vielä kehitysvaiheessa ja silti mestaruus oli aivan hilkulla pariin otteeseen. 97-99 Williams ja McLaren vain tekivät hommansa niin paljon paremmin, että mestaruudet lipuivat niille.

Sitten jos vähän listataan noita kandidaatteja:

Montoya: Ylimielinen, antanut Schumia väheksyviä kommentteja enemmän kuin kukaan muu. Ei kuulu top-3 kuljettajien joukkoon. Väitän, ettei tule ajamaan Ferrarilla koskaan. Ei edes Schumin lopetettua.

Villeneuve: Aikanaan rankasti yliarvostettu, nykyään tavallinen kuolevainen. Ura ollut jyrkässä laskussa sitten vuoden 97. Ei käyttöä silloin, eikä todellakaan nykyään.

Häkkinen: Ron Denniksen suosikkipoika, jonka lojaalisuus tallia/mersua kohtaan on niin suurta, ettei siirto olisi edes ollut kovinkaan helppo. Toki kaikki haluavat ajaa Ferrarilla, mutta olisiko Häkällä ollut kanttia jättää McLarenia?

Alonso: Jean Todt sanoi, että Räkä on parempi kuljettaja, joten Alonsolle ei tällöin ole käyttöä. Ferrarilla laitetaan jatkossakin munat yhteen koriin?

Räikkönen: Spordekin sen jo tietää, 2007 Räikkönen ajaa Ferrarilla.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
mekabyte kirjoitti:
Villestä en nyt niin välitä, mutta pakko oikoa tuo mestaruuden ratkaisu. Schumi veti mutkassa ulkokautta Villen kylkeen, jonka jälkeen ajatui itse hiekalle. Villen auto hajosi sen verran, että päästi Mackit ohi ja eräs martinlaaksolainen sai ensimmäisen voittonsa.

Mitäs oikomista tuossa oli? Kyllä minä sen muistan oikein hyvin. Schumi johti kisaa muutamalla sekunnilla, kunnes tuli viimeiset varikkostopit. Renkaidenvaihdon jälkeen Ville alkoi saavuttaa uhkaavasti Schumia. Sitten tulikin ohitusyritys ja Michael tiesi, että se on "all or nothing", eli joko estät ohittamisen hinnalla millä hyvänsä, tai päästät ohi reilusti ja annat mestaruuden ilman todellista taistelua. Nyt kävi niin, että harmittavasti kiilausyritys meni vähän pieleen ja oma auto hiekalle. Pisteet meni, mutta voitot säilyivät historiankirjoissa.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Nämä Schumin uran alkupuolen ''törttöilyt'' on yksi asia minkä takia en miehestä juuri tykkää vaikka hän suurin kuljettaja onkin. Muistuu tosiaan mieleen tuo vuoden 1994 päätöskisa, missä Schumi torppasi Hilliä kylmästi. Ajoi itse heti ulos, Hillkin joutui keskeyttämään käytyään varikolla tarkastuttamassa autonsa. Schumin käytös radalla on kuitenkin muuttunut huomattavasti rauhallisemmaksi miehen vanhetessa.

Ei Schumi kuitenkaan ollut ainoa mikä näitä kilpakumppanien torppailuja harrasti. Muistuu mieleen kaksikko Senna ja Prost jotka taisivat molemmat kerran torpata toisen ulos.

Sporden kirjoitus herättää lähinnä huvittuneisuutta. Kuitenkin se edellinen juttu oli vielä parempi. Siinä silmäpussikoala löysi salaliiton Norjan mäkimaajoukkueen ja kansanvälisen hiihtoliitto FIS:n ''vehkeilyistä''.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
KPL kirjoitti:
Mitäs oikomista tuossa oli? Kyllä minä sen muistan oikein hyvin. Schumi johti kisaa muutamalla sekunnilla, kunnes tuli viimeiset varikkostopit. Renkaidenvaihdon jälkeen Ville alkoi saavuttaa uhkaavasti Schumia. Sitten tulikin ohitusyritys ja Michael tiesi, että se on "all or nothing", eli joko estät ohittamisen hinnalla millä hyvänsä, tai päästät ohi reilusti ja annat mestaruuden ilman todellista taistelua. Nyt kävi niin, että harmittavasti kiilausyritys meni vähän pieleen ja oma auto hiekalle. Pisteet meni, mutta voitot säilyivät historiankirjoissa.

Kyseessä ei ollut kilpailun vimeiset kierrokset. Schumin totaalinen kämmi oli niin huvittava, ettei voinut kuin ääneen nauraa. Samoin tosin olisi pitänyt tapahtua jo vuosia aiemmin kuin saksalainen leukamies tuhosi Hillin ansaitseman mestaruuden laittomalla Benettonillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös