Taisin ilmaisin tuon Ferrarin ''vihaamisen'' väärällä tavalla, ainakin joidenkin nimimerkkien kirjoituksista päätellen. Tuskin sitä Ferraria nyt kukaan vihaa, mutta Häkkisen ja Kimin 2003-kaudella Ferrari oli suomalaisen kuljettajan ''päävastustaja'' taistelussa mestaruudesta. Tästä johtuen monet suomalaiset pitävät Ferraria vastustajana, ''vihollisena''. Tätä mielikuvaa vahvistavat ainakin minulla Ferrarin tietynlainen ''suosiminen'' FIA:n taholta. Ja minä tuskin olen ainoa, sillä esimerkiksi Paul Stoddart taisi todeta, että FIA tekee päätökset Ferrarin mielipiteen mukaan. Tosin Stodartilla oli kyllä muutenkin riitoja Ferrarin kanssa.
Itselle muistuu ainakin mieleen se legendaarinen sääntöpelleily kauden 1999 toiseksi vimesen kisan jälkeen (Malesia). No jos joku ei muista niin kerrataanpa. Irvine taisteli mestaruudesta Häkkisen kanssa ja ennen tuota Malesian kisaa piste-eroa taisi olla Häkkisen hyväksi kaksi pistettä. Schumacher joka oli palannut pahan loukkaantumisen jälkeen radalle, auttoi Irvinen taitavasti voittoon, jättäen Mikan kolmanneksi. No kisan jälkeen selvisi kuitenkin, että Ferrareissa oli ollut sääntöjen vastaiset ilmanohjaimet. No tämän seurauksena Ferrarit tietenkin hylättiin ja Häkkinen varmisti mestaruuden. Kuinka ollakaan, Ferrari valitti kuitenkin päätöksestä ja käsittelyn jälkeen valitus meni läpi FIA:n tuomioistuimessa. Näin ollen Irvine pääsikin lähtemään viimeiseen kisaan neljän pisteen etumatkalla.
Siinä olen kuitenkin täysin samaa mieltä, että Ferrari on suurin ja mahtavin talli mitä F1:ssä on ikinä ollut tai tulee olemaan. Jo pelkästää se, että Ferrari on ollut alusta asti mukana riittää tekemään tämän. Ferrari taitaa kuitenkin olla myöskin kaikilla mittareilla (voitot, mestarudet, ym.) katsoen menstynein talli. Enkä myöskään kiistä Scumacherin asemaa maailman ylivertaisesti parhaimpana kuskina. Enkä myöskään väitä että, Kimi pystyisi rikkomaan Schumacherin ennätyksiä. Niitä tuskin rikkoo ikinä kukaan. Toisaalta pelkkänä jossitteluna 31.4.1994 kuoli eräs jopa mielestäni Schumacheria parempi kuski, jolla olisi ollut mahdollisuudet vielä Schumacherin ennätyksiäkin kovempiin lukemiin. Miehellä olisi kuitenkin ollut vielä monia hyviä ajovuosia edessään.
Kimin mahdollisesta Ferrari siirrosta vielä. Nyt kun olen tässä päivän sulatellut tätä mahdollista Ferrari siirtoa, niin se tuntuu jopa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Kuitenkaan en usko Kimin suostuvan Ferrarille samaan aikaan Schumin ollessa vielä siellä, koska tällöin Kimi joutuisi todennäköisesti kakkoskuskiksi. Toinen ongelma on, että Schumi lopettessaan vie todennäköisesti mukanaan myös joukon Ferrarin tärkeimpiä henkilöitä. Ja Kimi ei mielestäni ole kuljettaja, joka rakentaa tallia, vaan hänelle pitäisi kaiken olla mahdollisimman valmista. Kun Schumacher tuli Ferrarille vuonna 1996, talli oli melko heikossa tilassa. Schumilta ja hänen taustajoukoiltaan kesti neljä vuotta rakentaa tallista mestari. Schumi on enemmän kuin kuljettaja Ferrarilla, Kimi olisi vain kuljettaja, mutta toisaalta todella nopea sellainen.
Kimin kannattaa rauhassa katsella ensi vuosi ja se miten voimasuhteet muuttuvat, jos ne muuttuvat. Ferrari ei kuitenkaan loppuen lopuksi olisi huono vaihtoehto ja onhan siinä jotain sellaista pitkän ja menestyksekkään historian tuomaa, mitä muissa talleissa ei ole.