Ex-Kärpät maailmalla

  • 1 843 174
  • 5 251

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totesin myös itse viestini alkuun, että olen sitä mieltä, että toimintaa voi kehittää ja varmasti toimistolla ollaan samaa mieltä. Miten tämä käytännössä tapahtuu? Sitä en tiedä, eikä minulla ole tällä hetkellä heittää tähän oikein mitään ratkaisuvaihtoehtoa, joten tältä osalta minun antini tälle keskustelulle jää hieman heikoksi. Yksi vaihtoehto voi tosiaan olla, että lainataan pelaajia muihin liigaseuroihin tai vastaavasti, että annetaan rohkeammin peliaikaa ja pelipaikkoja edustuksessa. Tiedä sitten. Aika sen näyttää, mihin tulokseen Kärppien toimistolla tullaan. Mutta siitä sen sijaan olen suhteellisen varma, että Kärppien toimistolla ei lepäillä laakereilla tämä asian suhteen.

Kirjoitan pikaisesti sulle kun en pysynytkään pois vaan vastasin Porvoon Kärpälle. Pitää uskoa, että toimistolla pohditaan avoimesti ja rohkeasti uusiakin malleja. Oma kokemukseni on kuitenkin sellainen, että hämmästyttävän usein hommia painetaan laput silmillä vanhoihin toimintamalleihin nojautuen. Varmasti hommia tehdään tosissaan ja kunnolla, mutta joskus tarvittaisiin joku ulkopuolinen korostamaan sitä, että ajat muuttuu ja rinnalle tarvitaan mahdollisia uusia visioita.

Urheilussakin on nähty monen monta kertaa tilanne, jossa yhden seuran tai vaikka formulatiimin menestys loppuu siihen kun jatketaan kyllä niiden asioiden tekemistä jotka nostivat seuran/tiimin huipulle, mutta samaan aikaan toiset oppivat tekemään tuota samaa ja ottavat uusia innovatiisia askeleita, joilla repivät eroa nyt ja etenkin lähitulevaisuudessa.

Kärppien toiminnassa on paljon hyvää tai oikeastaan superhyvää. Ihan valtakunnan ykköshuipulla on ollut ainakin rahan kerääminen ja bisnespuolen kehittäminen, juniorityö, todella hyvien vahvistusten hankinta rahalla ja omien liigatason supertähtien kiinnittäminen pitkäksi aikaa. Mielestäni pari jonkinasteista kehityspaikkaa on ollut juurikin tuo kovimpien junnujen karkaaminen muualle ja ehkä myös vähän pienemmän rahan vahvistusten löytäminen/kehittäminen huippuvahvistuksiksi. Eli paljon tehdään loistavasti, mutta en näe pakettia niin täydelliseksi etteikö siitä voisi puristaa vieläkin enemmän irti.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppien toiminnassa on paljon hyvää tai oikeastaan superhyvää. Ihan valtakunnan ykköshuipulla on ollut ainakin rahan kerääminen ja bisnespuolen kehittäminen, juniorityö, todella hyvien vahvistusten hankinta rahalla ja omien liigatason supertähtien kiinnittäminen pitkäksi aikaa. Mielestäni pari jonkinasteista kehityspaikkaa on ollut juurikin tuo kovimpien junnujen karkaaminen muualle ja ehkä myös vähän pienemmän rahan vahvistusten löytäminen/kehittäminen huippuvahvistuksiksi. Eli paljon tehdään loistavasti, mutta en näe pakettia niin täydelliseksi etteikö siitä voisi puristaa vieläkin enemmän irti.
Ketä ne on ne kovimmat junnut, jotka on karanneet muualle? Sanoit aiemmin että niitä on lähtenyt läjäpäin. Mutta kun minä en hoksaa vaikka kuinka yritän miettiä. Ruotsalainen ja Saarijärvi jo mainittiin, niille löysin ainakin itse loogisen selityksen, miksi lähtivät. Ketä muita? Sanotaan nyt case-Granlundin jälkeen?
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ketä ne on ne kovimmat junnut, jotka on karanneet muualle? Sanoit aiemmin että niitä on lähtenyt läjäpäin. Mutta kun minä en hoksaa vaikka kuinka yritän miettiä. Ruotsalainen ja Saarijärvi jo mainittiin, niille löysin ainakin itse loogisen selityksen, miksi lähtivät. Ketä muita? Sanotaan nyt case-Granlundin jälkeen?

En mä jaksa enää vängätä kun et tule käytännössä koskaan vastaan vaikka kuinka yrittäisi tehdä liikkua sinne suuntaan. Olen luetellut nimiä jo aiemmin, mutta uskon tietäväni jo etukäteen mitä kirjoitat eli säästän molemmilta tuon vaivan. Siellä on myös peli menossa joten seuraan mieluummin sitä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
En mä jaksa enää vängätä kun et tule käytännössä koskaan vastaan vaikka kuinka yrittäisi tehdä liikkua sinne suuntaan. Olen luetellut nimiä jo aiemmin, mutta uskon tietäväni jo etukäteen mitä kirjoitat eli säästän molemmilta tuon vaivan. Siellä on myös peli menossa joten seuraan mieluummin sitä.
Asia on niin, että niitä nimiä ei löydy. Väitteiltäsi putoaa pohja pois. Kävin läpi viimeisen kymmenen vuoden ajalta kaikki Kärppien A-junnujoukkueet, eikä sieltä löytynyt Ruotsalaisen ja Saarijärven lisäksi oikeastaan kuin Balazs Sebok sellaisena nimenä, joka on noussut liigatasolla tekijämieheksi, mutta ei ole saanut mahdollisuutta tehdä sitä Kärpissä.

Sebok on -94 ikäluokkaa. Sebokin A-junnuaikaiset ketjukaverit Saku Mäenalanen ja Ville Leskinen saivat sopparin edariin. Kärppien ringissä oli myös pari vuotta vanhempi lupaava sentteri Sakari Manninen. Sebokilla oli Ruotsalaisen tavoin ikävä tilanne siinä mielessä, että edellä oli jokunen vähän kovempi kaveri. Noista Leskinenkin joutui vielä myöhemmin hakemaan vauhtia muualta. Mitä mieltä olet näin jälkikäteen, valitsiko Kärpät oikein? Kenellä kolmikosta Mäenalanen, Leskinen, Sebok on tähän mennessä ollut heikoin ura? Voidaan ottaa vielä Manninenkin samaan nippuun, kun hän pelaa periaatteessa samaa pelipaikkaa Sebokin kanssa.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asia on niin, että niitä nimiä ei löydy. Väitteiltäsi putoaa pohja pois. Kävin läpi viimeisen kymmenen vuoden ajalta kaikki Kärppien A-junnujoukkueet, eikä sieltä löytynyt Ruotsalaisen ja Saarijärven lisäksi oikeastaan kuin Balazs Sebok sellaisena nimenä, joka on noussut liigatasolla tekijämieheksi, mutta ei ole saanut mahdollisuutta tehdä sitä Kärpissä.

Sebok on -94 ikäluokkaa. Sebokin A-junnuaikaiset ketjukaverit Saku Mäenalanen ja Ville Leskinen saivat sopparin edariin. Kärppien ringissä oli myös pari vuotta vanhempi lupaava sentteri Sakari Manninen. Sebokilla oli Ruotsalaisen tavoin ikävä tilanne siinä mielessä, että edellä oli jokunen vähän kovempi kaveri. Noista Leskinenkin joutui vielä myöhemmin hakemaan vauhtia muualta. Mitä mieltä olet näin jälkikäteen, valitsiko Kärpät oikein? Kenellä kolmikosta Mäenalanen, Leskinen, Sebok on tähän mennessä ollut heikoin ura? Voidaan ottaa vielä Manninenkin samaan nippuun, kun hän pelaa periaatteessa samaa pelipaikkaa Sebokin kanssa.

Nimet on tosiaan mainittu jo aiemmin, sieltä niitä löytyisi, mutta en jaksa enää ylimielistä jankutusta mitä seuraa jos alan luettelemaan nimiä. Nimiä tulisi ehkä kymmenisen kappaletta ja jokaisen kohdalla sulta tulisi selostus siitä miksi mitään ei voitu tehdä milliäkään paremmin. Seurataan nyt peliä ja annetaan tämän asian olla joohan. Kyllä minä suon sulle sen tunteen että uskot olevasi oikeassa, mieluummin jätän tämän nyt tuolle mallille kun suoraan sanottuna itselleni ei sovi yhtään sun keskustelutyyli eikä tämä oo enää hauskaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nimet on tosiaan mainittu jo aiemmin, sieltä niitä löytyisi, mutta en jaksa enää ylimielistä jankutusta mitä seuraa jos alan luettelemaan nimiä. Nimiä tulisi ehkä kymmenisen kappaletta ja jokaisen kohdalla sulta tulisi selostus siitä miksi mitään ei voitu tehdä milliäkään paremmin. Seurataan nyt peliä ja annetaan tämän asian olla joohan. Kyllä minä suon sulle sen tunteen että uskot olevasi oikeassa, mieluummin jätän tämän nyt tuolle mallille kun suoraan sanottuna itselleni ei sovi yhtään sun keskustelutyyli eikä tämä oo enää hauskaa.
Löysin tällaisen listan toisesta ketjusta sinun kirjoittamanasi:
Erätauko kirjoitti:
Mikael Granlund - lähti HIFK:iin ja oli nostamassa heidät mestaruuteen; NHL-korvaukset lähes täysin HIFK:lle
Markus Granlund - siinä ja siinä kuuluuko listalle, mutta HIFK:iin vei hänenkin tie; NHL-korvaukset HIFK:lle
Saarijärvi - lähti Kärpistä ennen pelejä edustuksessa, on nyt pistepörssin kärkikahinoissa Lukossa
Kuokkanen - pelasi vain kaksi peliä Kärpissä ennen siirtymistään pois
Kalapudas - lähti Kärpistä läpimurron kynnyksellä
Aho - pelasi Kärpissä yhden hyvän kauden ja lähti sitten odotetusti NHL:ään
Puljujärvi - sama juttu, lähti odotetusti heti kun mahdollista; paluu plussaa
Aatu Räty ja ehkä Tieksola - kiinnostavia ja ovat yhä Kärpissä
Ruotsalainen - ei pelejä Kärppien edustusjoukkueessa
Päkkilä - ei pelejä Kärppien edustusjoukkueessa
Leskinen - kuuluu ehkä vielä tälle listalle; lähti Kärpistä ennen pelejä edustuksessa, mutta palasi onneksi takaisin
Noista Granlundit olivat päivänselvä emämunaus Kärpiltä. Tässä asiassa ei ole mitään puolusteltavaa.

Saarijärvi ja Ruotsalainen ollaankin käsitelty jo aiemmin. Myös NHL-ukkelit Aho ja Pulju voitaneen jättää keskustelematta. Räty ja Tieksola puolestaan ovat edelleen joukkueessa. Leselle annettiin mahdollisuus, mutta ei riittänyt. Ja tuli takaisin.

Jäljelle jää Kuokkanen, Kalapudas ja Päkkilä.

Kuokkanen tosiaan pelasi yhden liigaottelun Kärpissä kaudella 15-16 ja teki siinä kaksi maalia. Kauden jälkeen Hurricanes varasi Kuokkasen 2.kierroksella. Kärpät halusi pitää Kuokkasen, mutta Janne itse halusi lähteä Kanadaan. Epäselvää on, millainen ohjaava vaikutus Hurricanesilla tässä keississä oli. Sopimuksenhan he kuitenkin tekivät Kuokkasen kanssa vasta vuoden päästä.

Kalapudas pelasi Kärpissä kaksi kautta. Ekalla kaudella 21 peliä ja toisella kaudella 58 matsia, eli käytännössä täyden kauden. Mielestäni Kalaputaalle annettiin aito mahdollisuus Kärpissä. Ensimmäisen kauden aikana häntä lainailtiin sekä Hokkiin että myös KalPaan ja järjestettiin sitä kautta peliaikaa. Kalis ei kuitenkaan noussut sille tasolle kun haluttiin ja takaa oli tulossa neljä vuotta nuorempi superlupaava Rasmus Kupari ja vähän vähemmän lupaava kolme vuotta nuorempi Jesse Koskenkorva. Molemmat senttereitä Kalaputaan tavoin. Rehellisesti, nimimerkki @Erätauko , tekikö Kärpät väärin kun Kalapudas lähti ja Kupari otti paikan edustuksesta?

Päkkilä taas on vielä liian nuori arvioitavaksi, tekikö Kärpät virheen vai ei kun päästi Päkkilän Ilvekseen. Eetu mätti 18-19 hirveät maalimäärät A-junnuissa, mutta ihan nuori poika hän ei enää ole. 1999-syntyneenä 21-vuotias. Samassa A-junnujengissä pelasi mm. Tieksola, Sedlak ja Rädyt, joilla kaikilla on Kärppien kanssa soppari. Jossitellaan myöhemmin, tekikö Kärpät vääriä valintoja.

Kalapudas on itse asiassa loistava esimerkki siitä, kun itse olet puhunut aiemmin että pitäisi antaa aikaa ja rakentaa vaikka lainapolkuja muualle. Juuri näin Kalaputaan kohdalla tehtiin, mutta ongelmaksi tässä muodostuu se, että junnuista tulee joka vuosi uusia talentteja. Tässä tapauksessa ne olivat Koskenkorva ja Kupari, jotka tulivat syömään Kalaputaan paikan. Ja ihan rehellisesti jos arvioidaan Kalapudasta, niin ei hän ole edelleenkään sillä tasolla, että tulisi suorilta Kärppiin tulosketjuihin. Pari suhteellisen onnistunutta kautta heikossa Sportissa, mutta nyt on ollut jo toista kautta putkeen heikompaa tekemistä vähän kovemmassa Jypissä. Kalapudas on itse osoittamassa parhaillaan, että Kärpät teki ihan oikein kun luopui hänestä.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Löysin tällaisen listan toisesta ketjusta sinun kirjoittamanasi:

Noista Granlundit olivat päivänselvä emämunaus Kärpiltä. Tässä asiassa ei ole mitään puolusteltavaa.

Saarijärvi ja Ruotsalainen ollaankin käsitelty jo aiemmin. Myös NHL-ukkelit Aho ja Pulju voitaneen jättää keskustelematta. Räty ja Tieksola puolestaan ovat edelleen joukkueessa. Leselle annettiin mahdollisuus, mutta ei riittänyt. Ja tuli takaisin.

Jäljelle jää Kuokkanen, Kalapudas ja Päkkilä.

Kuokkanen tosiaan pelasi yhden liigaottelun Kärpissä kaudella 15-16 ja teki siinä kaksi maalia. Kauden jälkeen Hurricanes varasi Kuokkasen 2.kierroksella. Kärpät halusi pitää Kuokkasen, mutta Janne itse halusi lähteä Kanadaan. Epäselvää on, millainen ohjaava vaikutus Hurricanesilla tässä keississä oli. Sopimuksenhan he kuitenkin tekivät Kuokkasen kanssa vasta vuoden päästä.

Kalapudas pelasi Kärpissä kaksi kautta. Ekalla kaudella 21 peliä ja toisella kaudella 58 matsia, eli käytännössä täyden kauden. Mielestäni Kalaputaalle annettiin aito mahdollisuus Kärpissä. Ensimmäisen kauden aikana häntä lainailtiin sekä Hokkiin että myös KalPaan ja järjestettiin sitä kautta peliaikaa. Kalis ei kuitenkaan noussut sille tasolle kun haluttiin ja takaa oli tulossa neljä vuotta nuorempi superlupaava Rasmus Kupari ja vähän vähemmän lupaava kolme vuotta nuorempi Jesse Koskenkorva. Molemmat senttereitä Kalaputaan tavoin. Rehellisesti, nimimerkki @Erätauko , tekikö Kärpät väärin kun Kalapudas lähti ja Kupari otti paikan edustuksesta?

Päkkilä taas on vielä liian nuori arvioitavaksi, tekikö Kärpät virheen vai ei kun päästi Päkkilän Ilvekseen. Eetu mätti 18-19 hirveät maalimäärät A-junnuissa, mutta ihan nuori poika hän ei enää ole. 1999-syntyneenä 21-vuotias. Samassa A-junnujengissä pelasi mm. Tieksola, Sedlak ja Rädyt, joilla kaikilla on Kärppien kanssa soppari. Jossitellaan myöhemmin, tekikö Kärpät vääriä valintoja.

Kalapudas on itse asiassa loistava esimerkki siitä, kun itse olet puhunut aiemmin että pitäisi antaa aikaa ja rakentaa vaikka lainapolkuja muualle. Juuri näin Kalaputaan kohdalla tehtiin, mutta ongelmaksi tässä muodostuu se, että junnuista tulee joka vuosi uusia talentteja. Tässä tapauksessa ne olivat Koskenkorva ja Kupari, jotka tulivat syömään Kalaputaan paikan. Ja ihan rehellisesti jos arvioidaan Kalapudasta, niin ei hän ole edelleenkään sillä tasolla, että tulisi suorilta Kärppiin tulosketjuihin. Pari suhteellisen onnistunutta kautta heikossa Sportissa, mutta nyt on ollut jo toista kautta putkeen heikompaa tekemistä vähän kovemmassa Jypissä. Kalapudas on itse osoittamassa parhaillaan, että Kärpät teki ihan oikein kun luopui hänestä.

Asiallisempisävyinen viesti, jollaiseen viitsii vastata paremmin. Osasta oon samaa mieltä, mutta saanhan olla eri mieltä joistain asioista.

Esim. Kalapudaksesta luovuttiin mielestäni turhan aikaisin, hän oli antanut edeltävällä kaudella viimein hyvinkin lupaavia näyttöjä. Uskon, että hänestä olisi tullut hyödyllinen pelaaja siitäkin huolimatta, että nyt on hiljaisempaa toisaalla. Ei kyse ollut siitä, että Kuparia ja Kalapudasta ei olisi voitu istuttaa samaan joukkueeseen. Kuokkasen kohdalla oli hyvin erikoiset säädöt, jatkosopimusta ei ollut tehtynä ennen liigaesiintymistä ja koko soppari tehtiin hämmästyttävän myöhään vasta sen jälkeen kun vahvojakin huhuja Kuokkasen lähdöstä pyöri täällä. Kun harmittelin Kuokkasen lähtöä minulle sanottiin, että Kossu tulee hänen paikalleen. No ei tullut. Saarijärvelle ei ilmeisesti annettu tarpeeksi vastuuta joten hän lähti sen perässä Ameriikkoihin. Leskisestä luovuttiin mielestäni helposti, mutta hänen kohdalla kaikki meni hyvin kun loukkaantumiskaudet meni muualla ja Ouluun saatiin valmiimpi ja terveempi tapaus. Päkkilän kohdalla aika vasta näyttää, mutta onhan se harmi että kovimman maalimäärän 10 vuoteen junnuissa takonut pelaaja ei mahtunut Kärppiin. Ruotsalainen oli sen tasoinen junnu, että olisin mielelläni nähnyt joko kuvion jossa Kärpät lainaa hänet ensin muualle tai sen, että Kärpät olisi osannut haistaa potentiaalin (mikä ei toki ole helppoa) ja haalinut hänet Kärppiin Ilveksen sijaan. Niin ja mainitsemasi Manninen, syystä tai toisesta hänkin vaihtoi seuraa juuri kun potentiaali oli tullut Kärpissä esille.

Muille kirjoittajille välikommenttina, että olen täynnä tätä aihetta eli saatte olla täysin eri mieltä näistä.

Mutta... Korostan(!!!), että ei nämä helppoja hommia ole enkä nyt väitä että Kärpät olisi hoitanut asiat täysin vihkoonkaan. Herättelin vaan keskustelua siitä voitaisiinko jotkut superlupaukset pystyä pitämään Kärpissä sillä, että pelaajat aloittaisivat polkunsa toisessa liigaseurassa ja palaisivat sitten Kärppiin. Tuli selväksi, että mielestäsi tällaisille pohdinnoille ei ole tarvetta eli lopetataanko tämä niin, että ollaan sopuisasti tästä eri mieltä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Esim. Kalapudaksesta luovuttiin mielestäni turhan aikaisin, hän oli antanut edeltävällä kaudella viimein hyvinkin lupaavia näyttöjä. Uskon, että hänestä olisi tullut hyödyllinen pelaaja siitäkin huolimatta, että nyt on hiljaisempaa toisaalla. Ei kyse ollut siitä, että Kuparia ja Kalapudasta ei olisi voitu istuttaa samaan joukkueeseen. Kuokkasen kohdalla oli hyvin erikoiset säädöt, jatkosopimusta ei ollut tehtynä ennen liigaesiintymistä ja koko soppari tehtiin hämmästyttävän myöhään vasta sen jälkeen kun vahvojakin huhuja Kuokkasen lähdöstä pyöri täällä. Kun harmittelin Kuokkasen lähtöä minulle sanottiin, että Kossu tulee hänen paikalleen. No ei tullut. Saarijärvelle ei ilmeisesti annettu tarpeeksi vastuuta joten hän lähti sen perässä Ameriikkoihin. Leskisestä luovuttiin mielestäni helposti, mutta hänen kohdalla kaikki meni hyvin kun loukkaantumiskaudet meni muualla ja Ouluun saatiin valmiimpi ja terveempi tapaus. Päkkilän kohdalla aika vasta näyttää, mutta onhan se harmi että kovimman maalimäärän 10 vuoteen junnuissa takonut pelaaja ei mahtunut Kärppiin. Ruotsalainen oli sen tasoinen junnu, että olisin mielelläni nähnyt joko kuvion jossa Kärpät lainaa hänet ensin muualle tai sen, että Kärpät olisi osannut haistaa potentiaalin (mikä ei toki ole helppoa) ja haalinut hänet Kärppiin Ilveksen sijaan. Niin ja mainitsemasi Manninen, syystä tai toisesta hänkin vaihtoi seuraa juuri kun potentiaali oli tullut Kärpissä esille.
Loppupuheenvuoronani pyydän vielä kiinnittämään huomiota seuraavaan seikkaan. Ruotsalaisen ja Kalaputaan tasoisilla lupauksilla menee hyvin tyypillisesti kolme-neljä kautta miehissä ennen kuin heistä tulee vastuunkantajia ja oikeita tulosyksikön miehiä. Käytännössä ainoastaan kirkkaimmat helmet pystyvät heti nousemaan tulosyksiköihin.

Kärppien junnutuotanto puolestaan on sitä tasoa, että sieltä pukkaa joka ikinen vuosi pari kolme tuon tason ukkoa lisää.

Tämä yhtälöpari johtaa siihen, että jos Kärpät pyrkisi hyödyntämään kaikki itse niin edustuksen kokoonpanossa olisi 6-8 "junnua" joka kausi. Tämä puolestaan on täysin kestämättömän paljon mestaruuden tavoittelun kannalta. Oikeampi määrä junnuja mestarikandidaattirosterissa on 2-3 jos sitäkään.

Tämän paremmin en oikeastaan pysty kuvaamaan "positiivista ongelmaa", josta olen kokoajan puhunut. Kärpät joutuu valitettavasti tekemään valintoja ja luopumaan toisinaan sellaisistakin junnuista, joista periaatteessa voisi leipoa pidemmän kaavan kautta ihan ok liigamiehen. Hyvä puoli asiassa on kuitenkin, jonka olen myös monta kertaa aiemminkin sanonut, että mitä enemmän Kärppäjunnuja lähtee maailmalle, sitä helpompi Kärppien on myöhemmin hankkia kovia paluumuuttajia valmiina pelimiehinä joukkueeseen.
 

Zinetula

Jäsen
Esim. Kalapudaksesta luovuttiin mielestäni turhan aikaisin, hän oli antanut edeltävällä kaudella viimein hyvinkin lupaavia näyttöjä. Uskon, että hänestä olisi tullut hyödyllinen pelaaja siitäkin huolimatta, että nyt on hiljaisempaa toisaalla.
Kalapudaksen kärppä- ja liigaura lähti hyvin vauhtiin -16-17 kaudella vasta joulukuussa. Me palstalaisethan muistamme kyseisen päivän Mikkelin ihmeenä ja päivämäärä 5.12.2016 on syöpynyt kaikkien mieliin siinä missä liiganousu ja mestaruudet. Kalis oli vetänyt muistaakseni parikymmentä peliä ennen tuota kiikareilla ja sitten kiekko painui jukurinuottaan. Ketjun Mäenalanen - Kalapudas - Leskinen peli oli takunnut, mutta peli lähti sujumaan tuosta kuin napin painalluksella.

Lopulta Kalapudaksen tehot 9+12=21 olivat ihan hyvät nuorelle sentterille ja ketju toimi hyvin. Harmitti kun poika lähti Sportiin. Muistan kuinka lähtöä pohdittiin täällä ja parlamenteissa. Tietystikään varmaa tietoa ei ole, mutta kyllä se monien mielestä tuntu olevan selviö, että Kalis oli omaan tilanteeseen tuskastuneena kirjoittanut pahvin Vaasaan ennen tuota Mikkelin ihmettä. Silloin se tuntuu hyvin ymmärrettävältä ratkaisulta, kun oma peli on solmussa.

Olisihan se ollut molempien etujen mukaista jatkaa sopimusta hyvin menneen loppukauden jälkeen. Fisu olisi saanut jatkaa tutussa ketjussa ja Kärpät olisi saanut pitää lupaavan sentterin. Ei nämä helppoja asioita ole pohtia kun emme tiedä välttämättä kaikkia faktoja. Kyllä siellä Kärppien johdossa tehdään hyvää työtä, vaikka tietystikään ihan jokainen tapaus ei voi aina nappiin mennäkään.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Loppupuheenvuoronani pyydän vielä kiinnittämään huomiota seuraavaan seikkaan. Ruotsalaisen ja Kalaputaan tasoisilla lupauksilla menee hyvin tyypillisesti kolme-neljä kautta miehissä ennen kuin heistä tulee vastuunkantajia ja oikeita tulosyksikön miehiä. Käytännössä ainoastaan kirkkaimmat helmet pystyvät heti nousemaan tulosyksiköihin.

Kärppien junnutuotanto puolestaan on sitä tasoa, että sieltä pukkaa joka ikinen vuosi pari kolme tuon tason ukkoa lisää.

Tämä yhtälöpari johtaa siihen, että jos Kärpät pyrkisi hyödyntämään kaikki itse niin edustuksen kokoonpanossa olisi 6-8 "junnua" joka kausi. Tämä puolestaan on täysin kestämättömän paljon mestaruuden tavoittelun kannalta. Oikeampi määrä junnuja mestarikandidaattirosterissa on 2-3 jos sitäkään.

Tämän paremmin en oikeastaan pysty kuvaamaan "positiivista ongelmaa", josta olen kokoajan puhunut. Kärpät joutuu valitettavasti tekemään valintoja ja luopumaan toisinaan sellaisistakin junnuista, joista periaatteessa voisi leipoa pidemmän kaavan kautta ihan ok liigamiehen. Hyvä puoli asiassa on kuitenkin, jonka olen myös monta kertaa aiemminkin sanonut, että mitä enemmän Kärppäjunnuja lähtee maailmalle, sitä helpompi Kärppien on myöhemmin hankkia kovia paluumuuttajia valmiina pelimiehinä joukkueeseen.

Asiallinen loppupuheenvuoro ja ihan hyvin avasit ajatuksiasi. En näköjään pystynyt avaamaan ihan omia ajatuksiani kun vastaat vähän asian vierestä, mutta ei siinä mitään. Noihinkin kommentteihin olisi sanottavaa, vaikka osin samaa mieltä olenkin, mutta annan nyt olla.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kalapudaksen kärppä- ja liigaura lähti hyvin vauhtiin -16-17 kaudella vasta joulukuussa. Me palstalaisethan muistamme kyseisen päivän Mikkelin ihmeenä ja päivämäärä 5.12.2016 on syöpynyt kaikkien mieliin siinä missä liiganousu ja mestaruudet. Kalis oli vetänyt muistaakseni parikymmentä peliä ennen tuota kiikareilla ja sitten kiekko painui jukurinuottaan. Ketjun Mäenalanen - Kalapudas - Leskinen peli oli takunnut, mutta peli lähti sujumaan tuosta kuin napin painalluksella.

Lopulta Kalapudaksen tehot 9+12=21 olivat ihan hyvät nuorelle sentterille ja ketju toimi hyvin. Harmitti kun poika lähti Sportiin. Muistan kuinka lähtöä pohdittiin täällä ja parlamenteissa. Tietystikään varmaa tietoa ei ole, mutta kyllä se monien mielestä tuntu olevan selviö, että Kalis oli omaan tilanteeseen tuskastuneena kirjoittanut pahvin Vaasaan ennen tuota Mikkelin ihmettä. Silloin se tuntuu hyvin ymmärrettävältä ratkaisulta, kun oma peli on solmussa.

Olisihan se ollut molempien etujen mukaista jatkaa sopimusta hyvin menneen loppukauden jälkeen. Fisu olisi saanut jatkaa tutussa ketjussa ja Kärpät olisi saanut pitää lupaavan sentterin. Ei nämä helppoja asioita ole pohtia kun emme tiedä välttämättä kaikkia faktoja. Kyllä siellä Kärppien johdossa tehdään hyvää työtä, vaikka tietystikään ihan jokainen tapaus ei voi aina nappiin mennäkään.

Täällä on hirveän vaikea välillä sanoa asiaansa oikein, tai siis kun aloin puolustelemaan sitä miksi KESKUSTELU mahdollisista uusista tuulista junnupolun suhteen voisi olla tervettä aloin saamaan tiukkaa kommenttia siitä, ettei Kärpät ole tehnyt mitään väärin eikä mitään voitaisi tehdä toisin. Pääajatukseni oli siis se, että ehkä voitaisiin löytää keino, jolla lupauksia saataisiin pysymään Kärpissä aiempaa paremmin.

Yksittäiset nimet ovat sivuseikkoja, niiden kohdalla minun on vaikea puolustella kantaani kun oikeastaan jokaisen kohdalla voidaan selittää asioita jollain tavalla. Toivoisin kuitenkin, että kokonaisuus saisi avaamaan silmiä sen suhteen, että vaikka Kärpät ei olisi tehnytkään mitään väärin on tosiasia se, että paljon kovan luokan tekijöitä on mennyt toisiin liigaseuroihin. Tämä on tosiasia. Osa saattaa ajatella, että tuolle vaan ei ole mitään tehtävissä, mutta minä olen sellainen, että näkisin tuossakin mahdollisuuksia uusille tuulille entisten rinnalle.
 

Zinetula

Jäsen
Yksittäiset nimet ovat sivuseikkoja, niiden kohdalla minun on vaikea puolustella kantaani kun oikeastaan jokaisen kohdalla voidaan selittää asioita jollain tavalla.
Minusta yksittäiset nimet ovat juuri niitä, mitkä ratkaisee. Onko Kärpät siis menettänyt ja mitä jossakin pelaajassa tai toiminut vastoin etuaan.

Kyllä siis jos arvostelee tai esittää toivomisen varaa Kärppien toiminnan suhteen, sisältyy siihen kyllä todistelun tarve juuri nimien suhteen. Ottamatta siis muuten kantaa väittelyynne, kun en ole sitä kovin tarkasti seurannut.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta yksittäiset nimet ovat juuri niitä, mitkä ratkaisee. Onko Kärpät siis menettänyt ja mitä jossakin pelaajassa tai toiminut vastoin etuaan.

Kyllä siis jos arvostelee tai esittää toivomisen varaa Kärppien toiminnan suhteen, sisältyy siihen kyllä todistelun tarve juuri nimien suhteen. Ottamatta siis muuten kantaa väittelyynne, kun en ole sitä kovin tarkasti seurannut.

Taitaa olla niin, että sellaiset kirjoittajat jotka puolustavat usein Kärppiä lukevat nämä minunkin kirjoitukseni kritiikkinä, vaikka koko lähtökohta oli se että pohdittaisiin voitaisiinko tuohon keksiä jotain uusia tuulia tulevaa varten. Ja tarkoitin sitä, että minä kyllä voin mainita listan (kuten teinkin) huippulahjakkaista pelaajista joiden lähtö on harmittanut, mutta yksi kerrallaan jokaisen kohdalla voidaan selitellä sitä ettei mitään olisi ollut tehtävissä. Kokonaisuutena nuo kuitenkin kertovat mielestäni jotain tarinaa. Vaikka pitäisi Kärpät kaiken kritiikin ulkopuolella ainakin sitä, että moni pelaaja tekee läpimurtonsa toisaalla.

En vaan ymmärrä sitä miksi juuri kukaan teistä ei ole halukas pohtimaan voisiko tuohon mahdollisesti löytyä uusia polkuja. Tuollaisella asenteella Mestisseurojen kanssa ei olisi aloitettu yhteistyötä, junnupuolen ja edustusjoukkueen kuvioita yhdenmukaistettu, juniorivalmennukseen panostettu tai pelaajien ruokapuoleen alettu kiinnittää huomiota.

Hommaa pitää kehittää ja kulkea ajan hengessä. Joskus voidaan tutkiskelun jälkeen todeta, että hei tässähän me on tehty täydellistä työtä, mutta nuokin on hyvä tarkistaa aina välillä, koska muuten voi käydä niin että junnataan vanhassa ja muut alkaa mennä ohi.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hei kiitokset keskustelukumppaneille, mutta nyt jätän aiheen oikeasti taakse. Toivottavasti oma pääajatukseni tuli lopulta selväksi, eli päälähtökohta ei ollut kritiikki Kärppiä kohtaan vaan avoin toive siitä, että mahdollisia uusia toimintamalleja kehitettäisiin tai ainakin keskusteltaisiin voisiko niille olla tarvetta. Korostan vielä tätä.

Koko homma meni väärään suuntaan ja paisui turhan isoksi, siitä sitten jotkut lukevat pikaisesti viestejä ja katsovat että taas tämä örkki jankkaa samasta asiasta. Koko ajan kuitenkin koitin vaan puolustautua kilvellä kun tuntui, että ajatusta vietiin sivuraiteille ja keihästä pukkasi niskaan.

Pitäisi toki vanhana kettuna tietää ettei se noin mene täällä, vaan tuollaisella puolustautumisella kerjää vaan verta nenästä kun keihäitä pukkaa lisää ja jokunen osuu matkalla maaliin. Tai no ei ehkä niskaan, mutta nenään. En ole myöskään lähtenyt siihen, että houkuttelisin tykkäyksiä loppuviestien teksteillä jotta näyttäisi siltä, että aluksi ohimennen ilmaistun ajatuksen takana olisi isompi porukka. Tuohonkin olen törmäävinäni, mutta voin toki olla väärässäkin. Oli miten oli, laiskat launtain loput ja suksee-sunnuntait kaikille, tämä mies lähtee nyt syömäpuuhiin palkinnoksi rankasta keskustelu-urakasta :) !
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Eilen minut yllätti positiivisesti Aleksi Matinmikon esitykset Ässissä. Hyökkääjäpulasta johtuen pelasi nelosketjussa laiturina ja hoiti roolinsa hyvin. Oli myös todella luisteluvoimainen. Matinmikko on edennyt urallaan tutkan alapuolella. Esiintyi jo Kärpissä pelatessaan U20-maajoukkueessa, mutta lähes kaikissa muissa organisaatioissa sinne valittavat pelaavat jo vakituisesti liigaa. Ässien A-nuorissa teki viime kaudella jo tehot 14+16=30. Toki vielä taistelee pelipaikasta Ässissä, mutta näkisin hänellä hyvän tulevaisuuden, oli rooli ylivoimapakkina tai vauhtihyökkääjänä.

Tilastojen valossa myös Petteri Puhakalla näyttää kulkevan. TuTossa on tehnyt lainalla viiteen otteluun tehot 4+3=7 ja on mukana U20-maajoukkueessa. Pelipaikan ottaminen Tapparasta ei ole sen helpompaa kuin Kärpistäkään, mutta liigadebyytti on tapahtunut ja suunta on oikea. Mustana hevosena taistelemassa U20-kisapaikasta.

Matinmikko, Puhakka ja Eetu Päkkilä ovat Kärppien juniorimyllystä ainakin sellaisia, jotka eivät ole päässeet liian helpolla muissa liigaorganisaatioissa. Kehitys on jatkunut maltillisesti ja pelipaikka on täytynyt ansaita.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Siellä Jokereiden puolella ollaan ilmeisen turhautuneita Junttilan suoritustasoon.

Tervetullut toki Kärppiin koska tahansa.
 

Käppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Siellä Jokereiden puolella ollaan ilmeisen turhautuneita Junttilan suoritustasoon.

Tervetullut toki Kärppiin koska tahansa.

Ovat näköjään heittämässä Krejcikkiäkin pihalle. Molemmat vain sitten samaan junaan.

Uskon, että Junttilan kohdalla on suht todennäköistä, että mies nähdään viimeistään ensi kaudella Kärppien paidassa.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Vaikka itse pari päivää sitten kirjoitin toiseen ketjuun, että nyt korona aikana ei ole järkevää alkaa mihinkään kilpavarusteluun, niin kyllä omat pojat ovat nyt tässä tapauksessa poikkeus. Varsinkin, kun puhutaan Junttilan kaliberin tasoisesta pelimiehestä Liigaan. Ja jos (ja kun) Kuokkanen tuosta häipyy, niin Julle olisi siihen tilalle, kuin nyrkki silmään. Jopa upgrade Kuokkaseen verrattuna, sen verta "heikkoa" alisuorittamista on ollut Jannen tekeminen.

Krejcik taasen...oli huikea viime kaudella ja ehkä yksi parhaista pakeista, jonka olen Kärppä-paidassa nähnyt, mutta Kärpillä on tällä kaudella on leftin kahteen kärkipariin Sulak ja Byström. Ja muutenkin Kärpillä on pakistossa pelaavassa kuusikossa 4 leftiä ja 2 rightia (jos siis Ronkainen jatkaa kokoonpanossa, kaikkien tervehdyttyä, kuten alkukaudesta ja esim. T.Niemelä tai Puutio ei varasta paikkaa).

Joten olisiko Krejcikin sainaaminen taloudellisesti järkevä vaihtoehto tässä tilanteessa, jossa jokainen penni merkitsee? Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "oma poika" tai omaa muutenkaan mitään vahvoja tunnesiteitä Kärppiin a'la Hakkis. Eikä Kärpillä ole puolustuksessa mitään akuuttia tarvetta Krejcikille, koska puolustus on ilman häntäkin jo aivan Liigan terävintä kärkeä. Eli tässäkin tilanteessa taloudellinen järkevyys ja budjetti edellä. Jätetään ne rahat niihin pelipaikoille, jonne tarvetta on, eikä ostella vaan kaikkia entisiä Kärppä-pelaajia, jotka vapautuvat markkinoille. Näin siis jos sattuisivat vapautumaan markkinoille ja kausi pelataan loppuun. Varmasti Kärpätkin seuraa pelimiesten liikkeitä tarkalla korvalla.
 

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vaikka itse pari päivää sitten kirjoitin toiseen ketjuun, että nyt korona aikana ei ole järkevää alkaa mihinkään kilpavarusteluun, niin kyllä omat pojat ovat nyt tässä tapauksessa poikkeus. Varsinkin, kun puhutaan Junttilan kaliberin tasoisesta pelimiehestä Liigaan. Ja jos (ja kun) Kuokkanen tuosta häipyy, niin Julle olisi siihen tilalle, kuin nyrkki silmään. Jopa upgrade Kuokkaseen verrattuna, sen verta "heikkoa" alisuorittamista on ollut Jannen tekeminen.

Kuokkanen -> Junttila
Puljujärvi -> Aaltonen

Jos korvaajia ollaan hankkimassa ja ylläoleva on mahdollista, niin antaa paukkua.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Kuokkanen -> Junttila
Puljujärvi -> Aaltonen

Jos korvaajia ollaan hankkimassa ja ylläoleva on mahdollista, niin antaa paukkua.

Juuri näin. Elämme niin vaikeita aikoja, että koskaan ei tiedä milloin se viimeinen peli on. Tässä tilanteessa pitäisi ehdottomasti kotiuttaa omat pojat pelaamaan kotiin, eikä haalia muualta vahvistuksia. Tuskin voivat kovin kalliita olla, kun moni varmasti haluaa päästä jo pelaamaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Rohkeasti vaan Rädyille, Tieksolalle ja Tuomaalalle lisää vastuuta.
Jos Kuokkanen ja Pulju vaihdetaan junnuihin päikseen, niin mestaruudesta emme ainakaan tällä kaudella taistele. Valitettavasti.

Kyllähän Puljun sopimuksen purusta luulisi lohkeavan edes jompaan kumpaan rahaa. Kuokkasen sopparista en muista, että mikä oli kuvio.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Kyllähän Puljun sopimuksen purusta luulisi lohkeavan edes jompaan kumpaan rahaa.
Varmaan lohkeaa rahaa, mutta se saatetaan joutua käyttämään ottelutapahtumista saamatta jääneiden tulojen paikkaamiseen. Tällä kaudella taloudelliset olosuhteet ovat hyvin erilaiset kuin normaalisti. Nyt tärkein asia on selvitä tämän poikkeuskauden yli mahdollisimman pienin taloudellisin vaurioin. Urheilullinen menestys on tässä kohtaa toissijainen asia. Sikäli tähän on pakko suhtautua eräänlaisena välikautena. Tokihan urheilupuolellakin toivoisi, että sarjasijoitus saataisiin sinne top4:ään ja pysymään siellä, jotta runkosarjan päättyessä aikataulun mukaisesti tai ennenaikaisesti oltaisiin kiinni CHL-paikassa ensi kaudelle.
 

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Varmaan lohkeaa rahaa, mutta se saatetaan joutua käyttämään ottelutapahtumista saamatta jääneiden tulojen paikkaamiseen. Tällä kaudella taloudelliset olosuhteet ovat hyvin erilaiset kuin normaalisti. Nyt tärkein asia on selvitä tämän poikkeuskauden yli mahdollisimman pienin taloudellisin vaurioin. Urheilullinen menestys on tässä kohtaa toissijainen asia. Sikäli tähän on pakko suhtautua eräänlaisena välikautena. Tokihan urheilupuolellakin toivoisi, että sarjasijoitus saataisiin sinne top4:ään ja pysymään siellä, jotta runkosarjan päättyessä aikataulun mukaisesti tai ennenaikaisesti oltaisiin kiinni CHL-paikassa ensi kaudelle.

Niin toisaalta samassa veneessä tässä kaikki ollaan ja siellä Sportit hankkii parhaillaan Janne Keräsiä. Taitaa työttömät pelaajatkin tulla aika paljon palkoissa vastaan. Pääasia että saisivat pelata. Top nelosessa ei tulla todellakaan olemaan, jos molemmat lainat jätetään korvaamatta. Eikö muuten Manner jossain ole jo paljastanut, että Puljujärvelle korvaaja tullaan hankkimaan ajan kanssa?

Lisäksi ei ne yleisömäärät ainakaan tule kevätkaudella nousemaan, jos pelit jatkuu ja tässä aletaan jotain välikautta suosiolla viettämään. Kakspiippuisia juttuja.
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Niin toisaalta samassa veneessä tässä kaikki ollaan ja siellä Sportit hankkii parhaillaan Janne Keräsiä. Taitaa työttömät pelaajatkin tulla aika paljon palkoissa vastaan. Pääasia että saisivat pelata. Top nelosessa ei tulla todellakaan olemaan, jos molemmat lainat jätetään korvaamatta. Eikö muuten Manner jossain ole jo paljastanut, että Puljujärvelle korvaaja tullaan hankkimaan ajan kanssa?

Lisäksi ei ne yleisömäärät ainakaan tule kevätkaudella nousemaan, jos pelit jatkuu ja tässä aletaan jotain välikautta suosiolla viettämään. Kakspiippuisia juttuja.
Joo Manner tai Aho kommentoi, että Puljujärvi tullaan jossain vaiheessa korvaamaan ykköskorin pelaajalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös