Mainos

Eutanasia

• 19 262
  • 127

Morgoth

Jäsen
Itsemääräämisoikeuden täydellinen noudattaminen tarkoittaisi sitä, että potilas voisi sanella lääkärilleen, miten häntä tulee hoitaa.

Toisaalta eikö voi sanoa, että (yli)lääkärit jossakin tapauksessa tavallaan päätävät jo nyt potilaan elämästä? Esim. päätetään lopetaa potilaan syöpähoito. No, tietysti potilas kuolee kuitenkin, koska mitään ei ole tehtävissä.

Onhan sekin jonkinlainen fakta, että resurssit hoitoon ovat rajalliset ja niitäkin pitää priorisoida. Niin kamalan raadollista ja kauhealta kuin se kuulostaakin. Vaikea uskoa etteivätkö ylilääkärit jossakin mielessä tuotakin ajattele?

Viimeksi muokattu:

Aatos

Jäsen
Toisaalta eikö voi sanoa, että (yli)lääkärtitkin jossakin tapauksessa tavallaan päätävät jo nyt potilaan elämästä? Esim. päätetään lopetaa potilaan syöpähoito. No, tietysti potilas kuolee kuitenkin, koska mitään ei ole tehtävissä.
'

Kyllä siinä elämästä päättää silloin sairaus tai lähinnä sen loppumisesta. Lääkärin tehtävä on tuolloin lievittää kärsimystä.

Joku on sanonut että kuolema on äärimmäinen kipulääke.

Hoitohenkilökunnan toimia määrittää mm. Suomen laki. Potilaslaki ja esim. rikoslaki.

Eli ei lääkäri ihan mielivaltaisesti päätä asioista.

Joku aikaisemmin täällä kertoi nähneensä syöpäpotilaan kovissa tuskissa saamatta tähän apua. Ei ole mitään syytä epäillä etteikö tuo pidä paikkaansa. Kohtuutonta on vain leimata koko ammattikunta tämän perusteella.

Aatos

Jäsen
Onhan sekin jonkinlainen fakta, että resurssit hoitoon ovat rajalliset ja niitäkin pitää priorisoida. Niin kamalan raadollista ja kauhealta kuin se kuulostaakin. Vaikea uskoa etteivätkö ylilääkärit jossakin mielessä tuotakin ajattele?

Niinpä mutta minkäs teet. Mutta niinkuin tuossa mainitsin asioita määrittelee mm. rikoslaki. Eli mielivaltaiset päätökset tulee päätyä käräjille.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
En ymmärrä, miksi lääkäreiden asema hahmotetaan eutanasiassa niin tärkeäksi. Eutanasia on itsemurha eikä hoitotoimenpide. Ei lääkärillä ole minkäänlaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta ottaa kantaa siihen, tappaako ihminen itsensä vai ei.

Eiköhän jonkin muunkin kuin lääketieteen alan ihmiset osaa tehdä koktailin, joka tappaa kivuttomasti.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ymmärrä, miksi lääkäreiden asema hahmotetaan eutanasiassa niin tärkeäksi. Eutanasia on itsemurha eikä hoitotoimenpide. Ei lääkärillä ole minkäänlaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta ottaa kantaa siihen, tappaako ihminen itsensä vai ei.

Eiköhän jonkin muunkin kuin lääketieteen alan ihmiset osaa tehdä koktailin, joka tappaa kivuttomasti.

Mielestäni lääkärin tehtävä on diagnosoida potilaan tilanne eli hän määrittelee on sairaus parantumaton sen hetkisen lääketieteen valossa.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Eutanasia tulee tietysti erottaa itsemurhasta, koska eutanasia ainakin minulle tarkoittaa lähinnä hoitotoimenpidettä. Se on siis tavallaan yhteiskunnan hyväksymä itsemurha, jossa avustetaan. Ei kukaan voi itselleen tehdä eutanasiaa, vaikka itsensä voikin tappaa.

Toki voidaan keskustella ihan siitäkin, että miten suhtaudutaan itsemurhiin yleensä ja niiden toteuttamistapoihin. Mitkä ovat hyväksyttäviä ja mitkä eivät, miten niissä sopii avustaa ja miten ei. Mikä on tyylikäs tapa ja mikä ei ole.

Eutanasian kohdalla siis ei ole kyse siitä, että kuka osaa ja paljonko sattuu vaan se, että teko on hyväksyttävä. Että siihen on lupa.

Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen

Ei edes psykoottisen potilaan osalta? Mielestäni siinä mennään jo metsään, jos jokin virallinen taho tarjoaa "itsemurhaa" ilman mitään lääketieteellistä pohdintaa tai vaikkapa masennus koetaan riittäväksi syyksi. Itsemurhan voi tehdä terveenä itse, jos siltä tuntuu.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Eutanasia tulee tietysti erottaa itsemurhasta, koska eutanasia ainakin minulle tarkoittaa lähinnä hoitotoimenpidettä. Se siis tavallaan yhteiskunnan hyväksymä itsemurha, jossa avustetaan. Ei kukaan voi itselleen tehdä eutanasiaa, vaikka itsensä voikin tappaa.

Joissain maissa kuolemaa toivovalle annetaan hedelmämehuun sekoitettu koktail, jonka hän itse juo. Eikö tämä ole itsemurha?

Aseella ampuminen päähän. Itsemurha. Hirttäytyminen. Itsemurha. Rekan alle ajaminen. Itsemurha. Junan alle jääminen. Itsemurha. Hyppääminen korkealta (tämä on minulle vaihtoehto). Itsemurha. Teltan tiivistäminen muovilla ja keittimen polttaminen sen sisällä (tämä on minulle vaihtoehto). Itsemurha. Koktail. Eutanasia. Miksi ei itsemurha?

Koktaileja voisi jakaa myös terveille, jotka tahtovat itsensä tappaa. Emmehän me muutenkaan toisistamme välitä. Emme etenkään yhtään kauempana asuvista. Emme myöskään heikko-osaisista.

En biologisella ja ateistisella maailmankatsomuksellani kerta kaikkiaan ymmärrä asiaan liittyvää kohua. Kettu osuu auton kulmaan ja jää kitumaan tien varteen. Kalikalla päähän, jotta ei kärsi. Syöpä kalvaa sisimmässä eikä ihminen tahdo enää kärsiä. Kalikalla päähän, jotta ei kärsi. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Lääkärien sekoittaminen asiaan sun muu on turhaa mutkistamista. Nykytekniikalla ja -tietämyksellä pystytään luomaan tappamisen tapa, jossa potilas lähes kaikissa tapauksissa pystyy tekemään itsemurhan niin ettei ulkopuolisen tarvitse häntä tappaa. Siihen ei tarvitse lääkärien arvioita. Ihminen lähtee kun haluaa, vaikka masentuneena.

Elämä usein kantaa, mutta ainoastaan jollain todennäköisyydellä. Kuolema on varma valinta. Sen jälkeen helpottaa aina. Kuolemaa tulee suosia ja siitä tulee tehdä helppo vaihtoehto jokaiselle, niin terveelle kuin sairaallekin.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joissain maissa kuolemaa toivovalle annetaan hedelmämehuun sekoitettu koktail, jonka hän itse juo. Eikö tämä ole itsemurha?

Eutanasia ja itsemurha. Itsemurha on konkreettinen teko, eutanasia siihen osallistuminen ja teon hyväksyntä. Ajatus aktiivisesta eutanasiasta, eli siitä että elämän lopettavan toimenpiteen suorittaa joku muu koska toinen ei siihen syystä tai toisesta kykene on minustakin ihan ok, kunhan ketju on kunnossa ja harkittu.

Aseella ampuminen päähän. Itsemurha. Hirttäytyminen. Itsemurha. Rekan alle ajaminen. Itsemurha. Junan alle jääminen. Itsemurha. Hyppääminen korkealta (tämä on minulle vaihtoehto). Itsemurha. Teltan tiivistäminen muovilla ja keittimen polttaminen sen sisällä (tämä on minulle vaihtoehto). Itsemurha. Koktail. Eutanasia. Miksi ei itsemurha?

Kuten kirjoitin, on se teknisesti itsemurha. Mutta käsitteet menevät minun mielestäni siten, että eutanasia on aina itsemurha, mutta itsemurha on harvoin eutanasia.

Koktaileja voisi jakaa myös terveille, jotka tahtovat itsensä tappaa. Emmehän me muutenkaan toisistamme välitä. Emme etenkään yhtään kauempana asuvista. Emme myöskään heikko-osaisista. .

Totta kai, jos tahto on vakaa eikä kyseessä ole hetken mielenjohde, tunnekuohuissa tehty. Välittäminen on vaikea laji, siitä voi olla montaa mieltä. Mutta kukin oman filosofiansa mukaan.

En biologisella ja ateistisella maailmankatsomuksellani kerta kaikkiaan ymmärrä asiaan liittyvää kohua. Kettu osuu auton kulmaan ja jää kitumaan tien varteen. Kalikalla päähän, jotta ei kärsi. Syöpä kalvaa sisimmässä eikä ihminen tahdo enää kärsiä. Kalikalla päähän, jotta ei kärsi. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

Olen aina ihmetellyt ateistien varmuutta, toki uskovienkin varmuutta. Ylipäätään varmuutta siitä, että "eivät asiat sen monimutkaisempia ole". Mitä enemmän jotain asiaa olen ajatellut, niin sen monimutkaisemmaksi se on yleensä tullut.

Lääkärien sekoittaminen asiaan sun muu on turhaa mutkistamista. Nykytekniikalla ja -tietämyksellä pystytään luomaan tappamisen tapa, jossa potilas lähes kaikissa tapauksissa pystyy tekemään itsemurhan niin ettei ulkopuolisen tarvitse häntä tappaa. Siihen ei tarvitse lääkärien arvioita. Ihminen lähtee kun haluaa, vaikka masentuneena.

Ei tässä olekaan kyse tekniikasta, vaan elämän pyhyyden käsitteestä. Mitä yhteiskunta voi hyväksyä ja mitä ei, ja silti pysyä koossa ja toimintakykyisenä. Jos ihmisen elämää aletaan pitää "halpana", "vähäarvoisena" niin miten voimme rankaista tapoista ja murhista ketään?

Miten voimme perustella niiden hoitamisen yhteiskunnan toimesta, jotka haluavat elää?

Elämä usein kantaa, mutta ainoastaan jollain todennäköisyydellä. Kuolema on varma valinta. Sen jälkeen helpottaa aina. Kuolemaa tulee suosia ja siitä tulee tehdä helppo vaihtoehto jokaiselle, niin terveelle kuin sairaallekin.

Jopa tavoittelemisen arvoinen vaihtoehto?

Aatos

Jäsen
Olen aina ihmetellyt ateistien varmuutta, toki uskovienkin varmuutta. Ylipäätään varmuutta siitä, että "eivät asiat sen monimutkaisempia ole". Mitä enemmän jotain asiaa olen ajatellut, niin sen monimutkaisemmaksi se on yleensä tullut.

Sama juttu.

Ja kun nalli napsahtaa omalle kohdalle, asia ei olekaan selkeä ja/tai yksinkertaisen mustavalkoinen.

Saattohoidossa tämä on todettu vuosien saatossa.

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ

Anestesialääkärit osaisivat homman varmaan kaikista parhaiten.

Eutanasiassa varmasti se vaikein asia on määritellä ne rajat, joiden puitteissa toimenpide voitaisiin suorittaa. Lääkäreitä ei voida pakottaa surmaamaan ketään, mutta uskoisin, että maamme lääkärikunnassa on riittävästi niitä, joiden eettisyyttä vastaan eutanasia ei sodi.

Kotimainen saattohoito ja kivunlievitys ovat varmasti laadullisesti hyvää ellei jopa erinomaista. Mielestäni olisi kuitenkin miettimisen arvoista tuoda näiden rinnalle nopeampi tapa "poistumiseen". Kivun poistaminen on ensiarvoisen tärkeää, mutta onko siinä lopulta kauheasti mieltä, että kuolemansairaaseen potilaaseen pumpataan opiaatteja, jotta tämä ei tuntisi kipua viimeisinä kuukausinaan riutuessaan saattohoitokodissa. Varsinkin jos potilas itse ilmaisee tahtonsa poistua maanpäällisestä ennen kuin keho tekee sen hänen puolestaan.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikä muuten on politiikka ja käytäntö niiden suhteen, jotka ovat täysinä vihanneksina hengityskoneissa? Kuka saa, vai saako kukaan tehdä päätöstä letkujen irroittamisesta ja millä perusteilla? Ihan siis vain näin ääriesimerkkinä.

Aatos

Jäsen
Mikä muuten on politiikka ja käytäntö niiden suhteen, jotka ovat täysinä vihanneksina hengityskoneissa? Kuka saa, vai saako kukaan tehdä päätöstä letkujen irroittamisesta ja millä perusteilla? Ihan siis vain näin ääriesimerkkinä.

Vegetatiivinen tila voidaan todeta ja hoidot lopetetaan omaisten toiveiden mukaisesti.

Lapsien kohdallakin joudutaan näin tekemään jos kyse on aivokuolemasta..

Kehoa voidaan jossain tapauksissa pitää hengissä vaikka aivotoiminta on mennyttä.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jännä, ettei eutanasian laillistamista vaativa kansalaisaloite ole kerännyt huomiota täällä. Nimittäin aloitteen tiimoilta nimiä on kerätty yli kuukauden ajan, ja aloitteen meno eduskuntaan lienee vain ajan kysymys. Aloitteella on erittäin nimekkäät taustapirut eli Esko Seppänen, Iiro Viinanen, Osmo Soininvaara ja Henrik Lax.

Minä kannatan tätä aloitetta. Mielestäni ihmisellä tulee olla oikeus päättää elämästään (ja kuten aloite vaatii, sen on oltava oma päätös), mutta perusteellisen prosessin kautta.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2212 (Linkki aloitteeseen)

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannatan myös ehdottomasti aloitetta. Uskonnolliset perusteet asiassa ovat häpeällisiä.

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei hyvänen aika sentään, kuinka surullista luettavaa tämä juttu oli. En muista, koska olisin oikeasti itkenyt jotain lukiessani.

Tuo linkkaamani juttu kannattaa todella lukea ajatuksella. Olen samaa mieltä kuin @Runtulin, että uskonnolliset perusteet asiassa ovat jopa häpeällisiä ja suorastaan itsekkäitä. Minusta asiaa tulisi ensisijaisesti lähestyä pragmaattisesti siitä näkökulmasta, että mikä siellä ihan oikeasti on tilanne, kun ihminen ei enää ihan oikeasti tule toipumaan ja kärsii hirmuisista kivuista (tai jos on jopa aivokuollut). Mitä kaikkea se tarkoittaa tälle ihmiselle ja hänen läheisilleen. Muut lähestymiskulmat tähän asiaan ovat mielestäni ulkopuolisten ihmisten itsekkäitä näkökulmia.

Olin jo jonkin aikaa miettinyt, että tuon eutanasiaa kannattavan lakialoitteen voisi käydä allekirjoittamassa, mutta tämän myötä kävin sen nyt konkreettisesti tekemässä.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kirjoitin alle tuossa jokunen viikko sitten eutanasia-kansalaisaloitteen. Se, että tätä perustellaan 2000 vuotta vanhalla satukirjalla on pahimman laatuista itsekkyyttä.

Jeffrey

Jäsen
Ei hyvänen aika sentään, kuinka surullista luettavaa tämä juttu oli. En muista, koska olisin oikeasti itkenyt jotain lukiessani.

Itse jouduin kanssa muutaman kerran lopettamaan lukemisen kesken. Isän kommentointi käsittämättömän hienoa.

Itse aloin jutun perusteella suunnittelemaan palvelua, jossa lapsilta tsekattaisiin kaikki, aivan kaikki mahdolliset tämänkaltaiset synnynnäiset heikkoudet. Samalla kuitenkin kansalaisaloite menee allekirjoitettavaksi.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olipahan hieno lehtiartikkeli - yksi vuoden hienoimmista lukemistani. Aihe on raskas, mutta juttu on mahtavasti tehty. Sana hieno voi olla tässä yhteydessä huono sanavalinta, mutta en tähän nyt parempaakaan keksinyt.

Aloite allekirjoitettu jo avausviikolla.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kirjoitin alle tuossa jokunen viikko sitten eutanasia-kansalaisaloitteen. Se, että tätä perustellaan 2000 vuotta vanhalla satukirjalla on pahimman laatuista itsekkyyttä.

En ole kiinnostunut seuraamaan kansalaisaloitteita, mutta tästä kuulin ja on ollut tarkoitus laittaa nimi. Luin juuri BBC:lta sen belgialaisen paralympiastaran haastattelun millä on jo lupalappu taskussa. Nyt sitten törmäsin sattumalta tähän juttuun. Arvasin heti mistä on kyse, kun näin ketjun.

Melkoinen tarina ja vastakkaista mielipidettä ei yksinkertaisesti pysty millään perustelemaan. Siis oikeilla järkisyillä. Juuri nyt ei jaksa kaivaa pankkitunnuksia, mutta heti viikolla loppuu jahkailu ja käyn nimmarit laittamassa.

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
En kannata aloitetta. Syitä on monia joista järkyttävät kokemukset Sveitsistä tai Hollanista ei vähäisimmät.

Tuetaan kuolevaa ihmistä kaikin tavoin. Ei tapeta pois.

Byvajet

Jäsen
Hyvää:
-Mahdollisuus päästä eroon turhista kärsimyksistä
-Elämän ja ihmisen arvon kunnioitus, sopuisa ja inhimillinen tämänpuoleisen jättäminen
-Lohtu, jonka jo pelkkä mahdollisuus eutanasiasta suo, sairastamisen aikaisen stressin pieneneminen ja kärsimyksen pelon hälveneminen
-Sivullisia henkisesti tai käytännöllisesti vahingoittavien itsemurhien väheneminen

Pahaa:
-Mahdollisesti syntyvä kokemus velvollisuudesta tappaa itsensä esimerkiksi hoitokulujen pienentämiseksi
-Mahdolliset joskin kaiketi hyvin harvinaiset painostustapaukset

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy