Mainos

Eutanasia

• 19 262
  • 127

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Erinomainen kirjoitus ja voin kyllä allekirjoittaa tuon. Esim. Hollannissa lakia on hyväksymisen jälkeen muovailtu ja sallii jo käsittääkseeni jälkiabortoinnin vammaisten vastasyntyneiden kohdalla. Eli Tuomaksen pelot vammaisten kohdalta ei ole ihan tuulesta temmattuja juttuja.

Loppujen lopuksi niin kauan kuin elinkelpoisten ja "ihmisiksi kehittyneiden" sikiöiden abortointi on sallittua, niin mitä eettistä eroa on hieman vanhempien vastasyntyneiden jälkiabortoinnilla? Toinen on toki ehtinyt syntyä, mutta ei muuten eroa kovin olennaisesti sellaisista sikiöistä, jotka voisivat periaatteessa jäädä eloon keskosina mutta jotka sitten abortoidaan. Lapsen vakavan vamman kohdallahan abortoinnin takaraja on 24 viikkoa, varhaisimmat eloonjääneet keskoset ovat olleet siinä 22 viikon kohdalla.

Ajatus vastasyntyneen vammaisen vauvan elämän lopettamisesta on tietysti kauhistuttava ajatus, mutta jos asiaa ajattelee, niin elävän ja kehittyneen mutta vammaisen sikiön tappaminen kohtuun on ihan samalla viivalla ja yhtä ikävä ajatus. Varhaisemman vaiheen sikiöiden aborttia voi vielä perustella sillä, että kyseessä on pieni solumöykky, jossa ei vielä ole mikään valmista tai järin tietoista, mutta jos kyseessä on "keskosikäinen" sikiö, joka siis voisi jäädä eloon niin sen elämän päättäminen on loppujen lopuksi tismalleen sama asia kuin vastasyntyneen elämän päättäminen. Kummallakin on jo elämä ja mahdollisuus jatkaa sitä, ja kummankin elämä lopetetaan ennenaikaisesti.

Tästä huolimattakin (eli suomeksi sitä, että ei kai murha-sanaa voi oikein välttää) olen kuitenkin taipuvainen siihen ajatukseen, että erittäin vaikeasti vammaisten ja elinajanodotteeltaan lyhyiden sikiöiden ja vauvojen kannalta voisi olla armeliaampaa lopettaa tuleva kärsimys heti alkuunsa. Lievät vammat ovat eri asia, mutta ei kukaan haluaisi syntyä ihmiseksi, jonka jokainen elinvuosi on silkkaa kärsimystä fyysisesti ja henkisesti ja ainoa, mitä elämällä on tarjottavanaan on muutama vuosi hoitolaitoksessa kunnes vihdoin kuolema korjaa.

Tästä tosiseikasta huolimatta minusta ei olisi kumpaankaan tekoon, ei abortoimaan pitkälle kehittynyttä sikiötä eikä murhaamaan vastasyntynyttä. Ylipäätään aborttien määrää tulisi saada vähennettyä rajusti, ei se ole mikään ehkäisykeino, eikä tietyn pisteen (viikkomäärän) jälkeen naisella ole enää oikeutta sanoa, että "päätän itse omasta kehostani", koska kyseessä ei ole enää pelkkä oma keho vaan myös jonkun toisen keho ja jonkun toisen elämä. Alkuvaiheessa vielä voi painaa paniikkinappulaa, mutta jos jonkun toisen sydän alkaa sykkimään ja aivoihin asennetaan käyttöjärjestelmää niin sitten on liian myöhäistä.

Tällä saa varmaan jonkun natsitohtorin leiman, mutta olen vladin kanssa samoilla linjoilla enkä pidä toivottavana, että esimerkiksi perinteiset kansantaudit ja vakavat sairaudet leviäisivät geenien myötä sukupolvelle toisensa perään ja kurjistaisivat tulevienkin ihmisten elämän. Tästä syystä kaipaisin lisääntymiseen jonkin sortin lisenssiä, jossa ensin selvitettäisiin pariskunnan muu kelpoisuus (toisin sanoen ei lapsilupaa millekään pedofiilille tai väkivaltaiselle alkoholistille) ja sitten kartoitettaisiin geenit. Jos kummallakin olisi vakava geneettinen vajavaisuus tai sairaus joka siirtyisi lapselle, niin sitten suositeltaisiin adoptiota.

Myös vammaisten lasten hyväksi olisi tehtävä kaikki mahdollinen heidän vammojensa lieventämiseksi, olivat heidän vanhempansa mitä mieltä tahansa. Esimerkiksi täyskuurojen parissahan on välillä esiintynyt ilmiötä, jonka mukaan kuurous on "kulttuuria" ja kuurot vanhemmat ovat jopa kieltäytyneet leikkauttamasta lapsiaan, jotka saataisiin kuuleviksi, koska kuurouden poistaminen muka riistäisi heiltä heidän kulttuurinsa. Ei täyskuurous ole mikään kulttuuri, se on vammaisuutta ja rajoite siinä missä sokeuskin tai liikkumakyvyttömyys. Näissä tapauksissa yhteiskunnan pitäisi tehdä päätöksiä lapsien hyväksi heidän vanhempiensa tahtoa vastaan, koska lapsi itse ei kykene itsenäisesti päätöstä tekemään, eli lapset vain pakolla leikkaukseen ja muun yhteiskunnan pariin. Jos vanhemmilla on vamma, niin ei sitä pidä katkerana kostaa omille lapsilleen ja höpistä mistään vähemmistökulttuurista yhtään mitään.

"Rodunjalostus" tuo sanana mieleen Auschwitzin ja Mengelen ynnä muut mielisairaat hulluudet, mutta pitäisi silti selvittää millä kansalla on parhaat geenit mitäkin sairautta vastaan ja pyrkiä vähän sekoittamaan ja jalostamaan geenejä siten, että ei pääsisi muodostumaan umpiperä-henkisiä sukurutsaisia klaaneja, joissa kaikki ovat lopulta kaikille sukua ja kaikilla on diabetes, sydänvaivoja, verenpainetta, astma, korkea kolesteroli ja suvun vanhuksilla alzheimer, sikäli kun joku vanhaksi sattuu elämään. Tämä jalostus pitäisi vain tehdä porkkanalla eikä kepillä sekä pyrkiä seulomaan vaikeavammaiset sikiöt niin varhaisessa vaiheessa, että vaikeavammaisia lapsia syntyisi mahdollisimman vähän. Jos syntyisi, niin niistä pitäisi sitten huolehtia sivistyneen yhteiskunnan normien mukaisesti loppuun asti.

Henkilökohtaisesti toivon, että aikoinaan äitini pieneen syrjäiseen kotikylään olisi muuttanut parisataa vuotta sitten lauma kiimaisia hollantilaisia, jotka olisivat levittäneet geenejään vimmatusti ja vähän sekoittaneet geenipoolia.

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen eutanasian kannattaja, mutta tuon Tuuren kirjoitus oli ajatuksiaherättävä. Se voi olla lähtölaukaus johonkin sellaiseen, jota ei ole ajateltu.

Toisaalta en tiedä, lasketaanko tätä eutanasiaan, mutta olen aikuisille lapsilleni sanonut, että jos minua letkut jossain vaiheessa pitävät hengissä ilman mitään toivoa, niin veks ne ja äkkiä. En ymmärrä sitäkään, että ihmisiä pidetään hengissä jonkinsortin lääketieteellisenä testaustapauksena Hippokrateen valan myötä, vaikka kärsisi kuinka. Tiedän kyllä, että esim. syöpäpotilaiden loppuvaiheessa, kun huumeetkaan ei enää auta annetaan potilaan kuolla ns. luonnollisesti. Ainakin näin eräs hoitaja on mulle kertonut.

Jäsen
Aamun Hesarissa oli mielenkiintoinen tieto aiheesta eli Suomessa itsemurha ei ole kriminalisoitu eli siinä voi vapaasti avustaa. Tämä tietysti edellyttää, että ihminen on vielä kykenevä tekemään itsemurhan.

Tietysti aiheesta saa raflaavia otsikoita, miten nyt eutanasian sallimisesta seurauksena olisi potilaiden kannattavuuslaskelmat eli onko taloudellisesti kannattavaa yrittää pelastaa potilasta x tai miten jatkossa "huonon" perimän omaavat ihmiset teloitettaisiin rodun puhdistuksen hengessä.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Keskusteluun tuo kapuloita, vaikka myös väriä uskonnon rooli mielipiteen muodostamisessa. Voidaanko ajatella, että se saataisiin erotettua aiheesta?

Päästäisiin puhumaan siitä mitä on "ihmisarvoinen elämä" ilman keskustelua "Jumalan tahdosta" vai ovatko nämä käsitteet peruuttamattomasti sidottuina toisiinsa?

Itselleni "elämän pyhyys" on aina ollut vähän vieras käsite, ei tämä elämä nyt niin mittaamattoman arvokkaalta tunnu. (Vaikka helvetin kalliilta joskus.)

Siten viimeinen käyttöpäivä ei ainakaan tässä vaiheessa tunnu erityisen pelottavalta tai kaukaiselta ajatukselta jota pitäisi kynsinhampain vältellä.

Päivi Räsänen selitti kuolemankaipuuta suurin piirtein arvostuksen/kaipauksen hakemisena, tarpeettomuuden tunteella. Kuin viitaten, että jokainenhan haluaa elää niin pitkään kuin vain suinkin voi. Minulla on suuria vaikeuksia löytää moisia tuntemuksia itsestäni, paljon paremmin minä ymmärrän niitä jotka lopettavat itsensä kun eivät vain enää jaksa elää. Ovat heidän vaikeutensa sitten mitä ovat, ei tämä elo yleensä mitenkään hääviä ole.

Ehkä en osaa arvostaa elämää, se tosin tuntuu aika yleiseltä "taudilta" nykyisin. Nautintoja voi ostaa sen enempää ponnistelematta, hyvänolon tunteita saa hankittua vähällä vaivalla. Viihdettä on parin klikkauksen päässä.

Mihin suuntaan haluamme "ihmisarvoisen elämän" käsitettä viedä?

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aamun Hesarissa oli mielenkiintoinen tieto aiheesta eli Suomessa itsemurha ei ole kriminalisoitu eli siinä voi vapaasti avustaa. Tämä tietysti edellyttää, että ihminen on vielä kykenevä tekemään itsemurhan.

Tästä saisi hyvän Alibin otsikon.
Repa,45, puukotti Peraa 56 kertaa - "avustin vain itsarissa!"

Tietysti aiheesta saa raflaavia otsikoita, miten nyt eutanasian sallimisesta seurauksena olisi potilaiden kannattavuuslaskelmat eli onko taloudellisesti kannattavaa yrittää pelastaa potilasta x tai miten jatkossa "huonon" perimän omaavat ihmiset teloitettaisiin rodun puhdistuksen hengessä.

Teloittaa ei tarvitsisi ketään huonon perimän nimissä, mutta siitä ei olisi haittaa jos huonon perimän omaavat ihmiset eivät saisi lisääntyä toisten yhtä huonon perimän omaavien ihmisten kanssa noin vain. Joko pitäisi vähän seuloa partnereita siten, että geeniperimä vähän tervehtyisi ja saisi vaihtelua tai sitten voisi tarjota rahapalkkiota vastaan mahdollisuutta sterilointiin. Tätä voisi käyttää humaanimpana ratkaisuna myös kehitysmaiden väestön liikakasvuun ja nälänhätien ehkäisyyn. Kun hevonvittumaan panomies ei saisikaan enää neljän vaimon kanssa kolmeakymmentä lasta, niin väestön määrä tasoittuisi yhdessä sukupolvessa ja ruokaa ynnä muita resursseja riittäisi kaikille.

Lisäksi pitäisi saada nimenomaan koulutetut, keskimääräistä älykkäämmät ja fyysisesti terveimmät yksilöt lisääntymään nykyistä enemmän ja hillitä white trashin sekä gheton sankarien kanilaumaa muistuttavaa parittelu- ja lisääntymistahtia. Vituiksi menee se kuuluisa huoltosuhdekin, jos ne ihmiset, jotka voisivat teoriassa antaa lapselleen parhaat lähtökohdat hankkivat ehkä yhden lapsen ja alkoholia ja tupakkaa raskauden aikana vetävä läskiperseinen yh-mama Kontulasta tai Turun Lumikonkadulta hommaa viisi ADHD-lasta viiden eri vankilakundin kanssa, koska sossu maksaa ja lapsilisillä tienaa viinarahat.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen sinänsä Mustan Nuolen kanssa aika lailla samaa mieltä tuon väestönrajoittamisen suhteen noilla keinoin. Ne kuulostaa toki aika rankoilta ja helposti fasistisiltakin, mutta jossain kohtaa se voi olla ainoa ratkaisu. Tuota vaan olisi aika vaikea laajentaa juuri kehitysmaihin missä väkiluku kasvaa nopeiten. Noin muuten hyvä idea ja olen tuota siis itse pyöritellyt usein ja en siis usko, että kuuluisin siihen väestön osaan joka saisi lisääntyä. Ihan tyynesti astelisin sterilointijonoon muiden hyödyttömien kanssa.

Tuossa on vaan tosiaan myös se ongelma, että jos hyvin koulutetut, fyysisesti hyvässä kondiksessa olevat ja älykkäät saisi vaan lisääntyä, niin suostuisivatko he siihen? Eikös se ole vähän niin, että juuri tuossa väestönosassa on paljon näitä jotka haluavat ennemmin tehdä uraa, kuin keskittyä perheenkasvatukseen. Nuo jutut ei siis välttämättä oikein täsmää keskenään. Lapsi veisi heti paljon pois työelämästä ja tehokkuus sillä puolin kärsisi.

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tämä jalostus pitäisi vain tehdä porkkanalla eikä kepillä sekä pyrkiä seulomaan vaikeavammaiset sikiöt niin varhaisessa vaiheessa, että vaikeavammaisia lapsia syntyisi mahdollisimman vähän.

En sitä sano etteikö tästä voisi olla hyötyökin, mutta käytännössä tuntuu aika vaikealta.

Millaista porkkanaa tarkoitatko? Että saisi jonkun palkkion jos tekisi lapsia jonkun tietyt geeniperimän omaavan henkilön kanssa?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten tämä rodunjalostus lipsahti mukaan eutanasia-keskusteluun?

Olen vankkumaton eutanasian kannattaja. Lääkärien ja uskovaisten pitäisi jäävätä itsensä koko asiasta.

Jäsen
Minusta on hyvä keskustella asia kokonaisuudessaan. Itse olisin valmis parantamaan saattohoitoa ja sallimaan hoitohenkilökunnalle aktiivisen eutanasian, mutta asettaisin ehdoksi oikeuden/hoitolautakunnan päätöksen ettei päätöstä tekisi omaiset tai hoitava lääkäri yksin. Lisäksi mahdollistaisin hoitotestamenton, missä ihminen voisi itse määrittää koska hän haluaa päivänsä päättää. En kannata eutanasiaa taloudellisin tai geneettisin perustein. O

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta on hyvä keskustella asia kokonaisuudessaan. Itse olisin valmis parantamaan saattohoitoa ja sallimaan hoitohenkilökunnalle aktiivisen eutanasian, mutta asettaisin ehdoksi oikeuden/hoitolautakunnan päätöksen ettei päätöstä tekisi omaiset tai hoitava lääkäri yksin. Lisäksi mahdollistaisin hoitotestamenton, missä ihminen voisi itse määrittää koska hän haluaa päivänsä päättää. En kannata eutanasiaa taloudellisin tai geneettisin perustein. O
Olen melko lailla samoilla linjoilla. Mutta en vieläkään käsitä, miksi aktiivista rodunjalostusta pitäisi harrastaa? Siitä on riittämiin esimerkkejä historiassa (laajennan tätä kommenttia kaikkiin selkärankaisiin), juurikaan positiivista vaikutusta tuolla ei ole ollut.

Tai jos palataan tuohon päätöksentekoon, ei se oikeastaan kovin helppo asia ole. Jos on täysi vihannes, tai diagnoosi on armoton, on vielä helppo sallia eutanasia. Mutta tuota harmaata aluetta riittää niin paljon, että minun henkinen kapasiteettini ei riitä rajanvetoon.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
uskovaisten pitäisi jäävätä itsensä koko asiasta.

Samaa mieltä tästä. Käsittämätöntä, miten tietty porukka kuvittelee olevansa oikeutettu sanelemaan miten muiden pitää elämänsä elää siksi, että he uskovat johonkin ikivanhaan taruun juutalaisesta kuolleista heränneestä. Kukin tehköön vaikka testamentin, jossa määrittelee, haluaako eutanasian vai ei.

Minä muuten tunsin parantumattomasti sairaan, joka väsyi kipuihin ja kuoleman odottamiseen ja ampui päänsä tohjoksi viimeisellä visiitillään saattokodista omaan kotiin. Varmaan hänen vaimonsakin olisi mieluummin suonut miehelleen rauhallisen lähdön kuin löytänyt miehensä kuolleena noin, heidän omasta kodistaan.

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Lääkärit hippopotamuksen valan, uskovaiset pyhien kirjojensa takia. Heitä ei siis ohjaa oma järki.

Kun katsoo näitä vapaa-ajattelu huru-ukkokerhoja ja niiden Jehovan todistajien tyylistä hegemoniaa, niin järki ei sielläkään kyllä kovasti päätä pakota.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta on hyvä keskustella asia kokonaisuudessaan. Itse olisin valmis parantamaan saattohoitoa ja sallimaan hoitohenkilökunnalle aktiivisen eutanasian, mutta asettaisin ehdoksi oikeuden/hoitolautakunnan päätöksen ettei päätöstä tekisi omaiset tai hoitava lääkäri yksin. Lisäksi mahdollistaisin hoitotestamenton, missä ihminen voisi itse määrittää koska hän haluaa päivänsä päättää. En kannata eutanasiaa taloudellisin tai geneettisin perustein.

Tässä on hyvä lähtökohta eutanasian mahdollistamiselle. Hoitotestamentti, ja ylipäätään testamentti voisi jopa olla pakollinen.

Siitä huolimatta jokainen eutanasia kulkisi läpi useamman kuin yhden lääkärin lausunnon kautta, siinä tulisi kuulla asianomaista/omaisia ja lopullisen päätöksen tekisi erillinen lautakunta tai muu päättävä elin.

Näin voisi olettaa, että eutanasia-tapaukset pysyisivät erityislaatuisina tapahtumina.

Aatos

Jäsen
Lääkärit hippopotamuksen valan. Heitä ei siis ohjaa oma järki.

Ei nyt oikein ymmärrä. Luuletko että ammatti-ihmiset kulkevat vala mielessään valoa polulle näyttämässä ?

Vai jos sittenkin mennään kokemuksen ja tiedon valossa ? Ja jos asioiden mustavalkoisuus ei toimikaan ratkaisujen äärellä..

Eutanasia edellyttää yleensä myös, että potilas kärsii ja kärsimys ei muilla keinoin ole lievitettävissä.Kreikankielisen alkuperänsä mukaan sana eutanasia tarkoittaa hyvää kuolemaa. Nykyisin eutanasiaksi kutsutaan aktiivista toisen ihmisen elämän päättämistä tämän omasta pyynnöstä.

Tässä kohtaa olis hyvä määritellä tarkoitako eutanasialla aktiivista kuoleman jouduttamista vai sitä että jätetään hoitamatta ? Jälkimmäistä tehdään saattohoidossa jatkuvasti.

Käytännön työssä joudutaan kohtaamaan moraalinen dilemma: onko parempi aktiivisesti surmata potilas vai antaa hänen kuolla hitaammin luonnonmukaisesti? Edelliseen voidaan ajatella kuuluvan vähemmän kärsimystä kuin hitaaseen, mahdollisesti kärsimyksentäyteiseen kuolemaan.

Miksi lääkärit suhtautuvat aktiiviseen eutanasiaan kielteisemmin kuin kansalaiset yleensä? Yksi ilmeinen selitys on se, että kyselytutkimukseen vastatessaan lääkäri mieltää itsensä potentiaaliseksi eutanasian toteuttajaksi ja maallikko taas kärsiväksi potilaaksi, jolla ei ole muuta ulospääsyä kärsimyksestään kuin kuolema.

En usko että lääkärin vala asiaa määrittää, vaan aiheen monisyisyys. Kuinka hoidetaan vastasyntyneet parantumattomat lapset ?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kun katsoo näitä vapaa-ajattelu huru-ukkokerhoja ja niiden Jehovan todistajien tyylistä hegemoniaa, niin järki ei sielläkään kyllä kovasti päätä pakota.
Ne onkin niin marginaaliporukoita, ettei niistä kannata välittää.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nyt oikein ymmärrä. Luuletko että ammatti-ihmiset kulkevat vala mielessään valoa polulle näyttämässä ?
No minä näen tässä hiukan saman dilemman kuin RAY:n pyörittämässä peliongelmaisten hyysäämisessä. Tarkoitus on kerätä pelaajilta niin paljon rahaa kuin mahdollista. Se on ainoa tarkoitus tuolle lafkalle. Mutta sitten niiden pitää hurskastella peliongelmaisten takia valtion mieliksi, samalla kun taas pitävät kynsin hampain kiinni monopolistaan. Analogia ei ole ihan suora, mutta minä näen asian niin mustavalkoisena, että lääkärin tehtävä on pitää ihminen hengissä hinnalla millä hyvänsä.

Sen verran voin joustaa lääkärien kohdalla, että heiltä voi pyytää diagnoosin eutanoitavan tilasta, mutta mitään päätöksiä heille ei saa jättää. Lasken tässä kohtaa lääkäreiksi myös psykiatrit, koska joku voi olla niin elämäänsä kyllästynyt, että haluaa eutanasian välttääkseen tekemästä itsaria. Päätökset tekee sitten joku sitoutumaton lautakunta, whatever. Pääasia, ettei tuon jengin päätehtävä ole säilyttää ainuttakaan elävää sielua, tervettä tai sairasta. Menee utopian puolelle, mutta en vain näe tässä asiassa kovin realistisia vaihtoehtoja.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen verran voin joustaa lääkärien kohdalla, että heiltä voi pyytää diagnoosin eutanoitavan tilasta, mutta mitään päätöksiä heille ei saa jättää. Lasken tässä kohtaa lääkäreiksi myös psykiatrit, koska joku voi olla niin elämäänsä kyllästynyt, että haluaa eutanasian välttääkseen tekemästä itsaria. Päätökset tekee sitten joku sitoutumaton lautakunta, whatever. Pääasia, ettei tuon jengin päätehtävä ole säilyttää ainuttakaan elävää sielua, tervettä tai sairasta. Menee utopian puolelle, mutta en vain näe tässä asiassa kovin realistisia vaihtoehtoja.

No tämä kanta on jo hieman enemmän ymmärrettävissä, mutta kyllä keskusteluun tulisi voida ottaa osaa niin lääkäreiden kuin uskovaistenkin.

Kaikissa yhteiskunnallisissa keskusteluissa on samankaltainen dilemma, parhaat asiantuntijat eivät juuri koskaan ole riippumattomia. Lisäksi he ovat liian syvällä asian teknisesssä toteutuksessa voidakseen kunnolla ymmärtää maallikkojen ajatusmaailmaa.

Aatos

Jäsen
. Analogia ei ole ihan suora, mutta minä näen asian niin mustavalkoisena, että lääkärin tehtävä on pitää ihminen hengissä hinnalla millä hyvänsä.

Että niinkuin olet Eutanasian kannalla..? Kuten aikaisemmin sanoit.

Ja kuitenkin lääkärin tehtävä on pitää ihminen hengissä hinnalla millä hyvänsä. Öööö?

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
En sitä sano etteikö tästä voisi olla hyötyökin, mutta käytännössä tuntuu aika vaikealta.

Millaista porkkanaa tarkoitatko? Että saisi jonkun palkkion jos tekisi lapsia jonkun tietyt geeniperimän omaavan henkilön kanssa?

Totta kai olisi vaikeaa, ei mitään näistä saisi käden käänteessä toteutettua eikä kovin nopealla aikavälillä, mutta jos saisi suuntauksen tähän suuntaan, niin pitkällä tähtäimellä näillä keinoin voisi saada sekä maapallon väkilukua pienennettyä että hieman pienemmälle ihmiskunnalle entistä terveempi ja hyvinvoivampi elämä, kun geeniperimää saataisiin sen verran kohennettua, että esimerkiksi suomalaisia vaivaavat lukuisat kansantaudit saataisiin vähenemään ja muutenkin geneettisiä virheitä pystyttäisiin ennaltaehkäisemään ja jopa korjaamaan eikä ihmisten tarvisisi niin paljon kärsiä sairauksista ja vammoista.

Lisäisin myös geenimanipulaation listaani, eli mitä paremmin geenit saadaan kartoitettua ja mitä paremmin niitä saataisiin manipuloitua jo sikiövaiheessa niin sen vähemmän vaikeasti vammaisia, perinnöllisistä sairauksista kärsiviä ynnä muita. Toki tämäkään ei käden käänteessä tapahtuisi, mutta tieteen kehittyessä vaikutusmahdollisuudet parantuisivat.

Mitä tulee lapsien tekemiseen tietyntyyppisen geeniperimän omaavan kanssa, niin palkkio voisi olla yksi mahdollisuus, tai sitten sellainen ajattelutavan muutos, että lapsien hankkiminen keinohedelmöityksellä lisääntyisi ja äidille valittaisiin "geenipankista" sopivin lahjoittaja, jonka geenien kanssa hänen lapselleen ei periytyisi esim. sellainen tauti tai huono ominaisuus, joka periytyisi jonkun toisen geenimateriaalin kanssa. Toki suorat "geenitreffitkin" voisivat olla mahdollisia.

Jos halutaan olla vähän suurpiirteisempiä, niin homma hoituisi ihan sitenkin, että vaikkapa Suomen miehille saataisiin vaimoiksi enemmän puolisoita muista länsimaista, sellaisilta alueilta joissa ihmisissä ei olisi niin paljon sydäntautisia, verenpaineesta kärsiviä ja sokeritautisia. Aasialaisetkin naiset kävisivät, edellyttäen että esimerkiksi japanilaisnaiset sitten kasvattaisivat hybridilapsensa Japanissa sikäläisen kulttuurin parissa, koska japanilaisilla on muistaakseni maailman korkeimpia älykkyysosamäärän keskiarvoja ja tämän kyllä huomaa maan teknologisesta kehityksestä ja innovaatioista.

Eli kärjistettynä Mikko Koivu, Jari Litmanen ja Teemu Selänne vain ihmiskunnan tulevaisuuden nimissä siitosreissulle Japaniin. Se on tietysti selvää, että lähipubin Peraa ja Repaa ei päästettäisi lisääntymistouhuihin ollenkaan, ellei Pera sitten olisi Ozzy Osbournen kaltainen lääketieteellinen ihme, joka ei kuole millään vaikka huume- ja viinamäärä olisi tappanut kymmenen normaalia ihmistä.

Asian selventämiseksi toteaisin, että eipä näissä minunkaan geeneissäni niin kehumista ole, joten mielelläni saisivat geenitohtorit tehdä ylitöitä ja poistaa mahdollisesta minun aikaansaamastani ihmisen puolikkaasta ison kasan perinnöllisten sairauksien altistajageenejä.

Toisaalta tilanne ei ehkä ole täysin toivoton, koska isäni puolelta sentään olisi tarjolla pitkäikäisempää sukuperimää (isoisä kuoli 87-vuotiaana, hänelläkin haavoittumisia kolmessa eri sodassa), lahjakkuuksia urheiluun (isäni pelasi TuTon edustusjoukkueessa aikoinaan ja oli lahjakas jalkapalloilija) ja keskimääräistä suurempaa älykkyyttä (jonkin sortin korkeakoulututkinto lähes kaikilla isän sisaruksilla ja heidän lapsillaan, on professoria, rehtoria, tutkijaa sun muuta). Äitini puolelta tilanne onkin sitten vähän huonompi, sieltä on tarjolla kuolema vähän yli kuusikymppisenä, kaikki-kaikille-sukua-kyläyhteisötausta sokeritautiin kuolleine serkkuineen ja vastaavaa. Ikävä todeta, mutta sieltä suunnalta kotoisin olevien ihmisten ei olisi hyvä kauheasti lisääntyä, ei ainakaan keskenään.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Että niinkuin olet Eutanasian kannalla..? Kuten aikaisemmin sanoit.

Ja kuitenkin lääkärin tehtävä on pitää ihminen hengissä hinnalla millä hyvänsä. Öööö?
Newsflash: minä en ole lääkäri! Ja vielä vähemmän uskovainen.

PS. Koska sinulla on vaikeuksia hahmottaa kertomaani kokonaisuutta, niin kertaan tässä vielä, että minusta lääkäreitä ei saisi päästää eutanasia-päätöksiin kuin puolueettomina asiantuntijoina henkilön terveydentilan kartoittamiseksi. Tämä mielipiteeni perustuu siihen mielikuvaan, että minusta lääkäreillä on päätehtävänä säilyttää elämää, kun eutanasiassa siitä yritetään päästä aktiivisesti eroon.

Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

Olen vankkumaton eutanasian kannattaja. Lääkärien ja uskovaisten pitäisi jäävätä itsensä koko asiasta.

+1
Olen vahvasti sitä mieltä että ihmisellä pitää olla itsemääräämisoikeus omasta kehostaan ja elämästään.
Lääkärien ja uskovaisten, pidetään pakolla hengissä, on käsittämätöntä joissain tapauksissa.
Päivi Räsänen kirjoitti jossain että nykyään kaikki kivut pystytään hoitamaan. Paskat. Olen tavannut syöpäsairaita joille mikään lääke ei tuo enää helpotusta, ainoastaan tajun ottaminen kankaalle, hetkellisesti tai pysyvästi auttaa. Mitä järkeä on kiduttaa terminaalipotilasta jolla on valtavat kivut ja ei oikeastaan minkään laatuista elämää enää. Tästä kivunlievityksestä, ja sen puutteesta voisi kirjoittaa enemmänkin...

Aatos

Jäsen
+1
Olen vahvasti sitä mieltä että ihmisellä pitää olla itsemääräämisoikeus omasta kehostaan ja elämästään.

Itsemääräämisoikeuden periaatteen mukaan ihminen saa päättää elämästään, miksi ei sitten myös kuolemastaan? Argumentti on kuitenkin ongelmallinen useista syistä.

Itsemääräämisoikeuden täydellinen noudattaminen tarkoittaisi sitä, että potilas voisi sanella lääkärilleen, miten häntä tulee hoitaa.

Tämä periaate ei toteudu missään muussakaan hoidossa. Potilaalla on oikeus kieltäytyä mistä tahansa hoidosta mutta hänellä ei ole oikeutta päättää itse siitä, mitä hoitoa hän saa. Miksi eutanasian tulisi olla poikkeus säännöstä? Itsemääräämisoikeus ei toteudu Hollannissakaan, mistä on osoituksena se, että eutanasiapyynnöistä toteutetaan vain runsas kolmannes.

Mites mielenterveys potilaat joilla taudin kuvaan saattaa kuulua toive kuolemasta ?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy