Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 307 390
  • 3 919

Luolis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo, Montreal Canadiens
Viron ja Suomen laimea menestys harmitti. Molemmat sellaisia esityksiä joista jäi vain hymy huuleen. Sveitsille ansaittu voitto. Kroatian voitto ei olisi sekään haitannut yhtään. Upea Ukraina myös kolmossijalle todella vaikeasta paikasta. Tuolla vedolla olisi hyvin voinut voittaa paremmalla esityspaikalla. Mahtava.
 

Palvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänä vuonna itsellä ei ollut varsinaista suosikkia, vaan monta aika tasoissa olevaa kappaletta/artistia/bändiä, joista Nemo (sattumalta myös toisen kissani nimi) oli yksi. On silti pakko todeta, että näistä raadeista olisi joko luovuttava kokonaan tai vähintään muutettava painoarvoa huomattavasti pienemmäksi. Yleisön suosikkia näissä kisoissa kuitenkin haetaan.

Toivotaan nyt kuitenkin ensisijaisesti, että ensi vuoden viisut päästäisiin läpi huomattavasti vähemmillä konflikteilla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Nelfor En voi enää lainata viestiäsi, koska modet sulki ketjun. Näin kirjoitit:
"No nyt ymmärrän pointin, mutta ei kai tämä nyt ihan katastrofi ollut, kun tälläkin kertaa sateenkaariväen edustaja vei voiton? Ja vieläpä juryjen ansiosta.

Kyllä ne juryt vituttaa muitakin kuin sateenkaariväkeä.
"

Pitää ihan paikkaansa, että Sveitsin edustaja on sateenkaariväkeä ja mielestäni se on hyvä ettei edustajan seksuaalisuus ratkaise mitään.

Kuitenkaan edustajan sateenkaariväkiedustus ei saisi mielestäni ratkaista asiaa, sille ei tulisi antaa mielestäni mitään merkitystä. En usko, että Sveitsin edustajan seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuoli ratkaisi asiaa. En halua antaa tällaiselle puheelle tilaa.

Sen sijaan minua ärsyttää se, että muutamien satojen ihmisten mielipide ratkaisee voittajan eikä miljoonien äänestäjien mielipide. Euroviisut olivat minulle tapa tuoda oma mielipide esille. Nykyisin näen oman mielipiteen turhana, kun keski-ikäiset levysetämiehet päättävät kuka ansaitsee voiton.

Vittu mitä paskaa ovat Euroviisut nykyisin. Yleisön suosikki ei voita, vaan se mistä saadaan kovin brändi tuotettua levysetämiehille!
Sulla on tärkeä pointti tässä ja onhan noista raatien paskuudesta puhuttu vaikka kuinka. Kannattaa kuitenkin muistaa, että yleisöäänetkään eivät ole aina puhdas totuus. Israelin älytön yleisöäänisaalis ei takuulla johtunut siitä, että biisi oli yleisön mielestä niin hyvä. Kyllä siellä on hämärää touhua taustalla, sekä poliittista äänestämistä hirvittävät määrät.

Aiemmin olin sitä mieltä, että 100% yleisöäänet olisi paras vaihtoehto, mutta tänä vuonna Israelin myötä en enää tiedä.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki voi olla osunut se oma seuraaminen sopivaan väliin, mutta viisuissahan vain 6/67 kisoista (2003-2008) on ollut puhtaasti yleisöäänestyksiä.
Ja tämä onkin viisujen suurin ongelma. Politiikassa jokaisella saa olla yhtä tärkeä ääni, mutta musiikin kuuntelussa näemmä ei. Minä haluaisin, että jokaisen ääni olisi yhtä tärkeä ja arvokas.
Itselle ainakin eniten upposi nimenomaan voittajabiisi. Ja voin sanoa että kyllä myös Sveitsiä äänestettiin urakalla.
Mitäs jos Israel olisi saanut 15 pistettä enemmän telestä, mutta Sveitsi olisi silti voittanut koko kisan? Olisiko silloinkin voitto "ryöstetty" Kroatialta?
Jos herättää noin negatiivisa tunteita, niin ehkä ei sitten ensi vuonna kannata seurata.
Aina ei oma suosikki voita ja se täytyy hyväksyä.
edit. Ja lisätään vielä tähän tuo Hollanti case. Mitä jos ei oltaisi diskattu niin miten olisi sekoittanut pakkaa.
Sveitsiä äänestettiin urakalla, se on selvää. Sekin on myös selvää, ettei se ollut yleisön suurin suosikki. Ukrainaa ja Israelia äänestettiin "muista syistä", mutta Kroatiaa ei. Mun oikeustajuun ei mahdu millään se, että muutama sata levymiestä haluaa toisen voittajan kuin miljoonat ihmiset.

Mä haluan vain yleisöäänet viisuihin. Tässä tapahtumassa jokaisen ääni on yhtä tärkeä riippumatta asemasta, sukupuolesta, iästä, seksuaalisuudesta tai muusta. Tästä en suostu joustamaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä haluan vain yleisöäänet viisuihin. Tässä tapahtumassa jokaisen ääni on yhtä tärkeä riippumatta asemasta, sukupuolesta, iästä, seksuaalisuudesta tai muusta. Tästä en suostu joustamaan.
Ongelma on, että 100% yleisöäänilläkään ei saavuteta sitä, että jokaisen ääni olisi yhtä tärkeä. Tai tavallaan toki, mutta lopputuloksen puolesta ei. Niin älytön määrä hämärää touhua liittyy yleisöäänestykseen, että pahimmillaan lopputulokset olisivat aivan järkyttäviä.
 

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Viron ja Suomen laimea menestys harmitti. Molemmat sellaisia esityksiä joista jäi vain hymy huuleen. Sveitsille ansaittu voitto. Kroatian voitto ei olisi sekään haitannut yhtään. Upea Ukraina myös kolmossijalle todella vaikeasta paikasta. Tuolla vedolla olisi hyvin voinut voittaa paremmalla esityspaikalla. Mahtava.
Yks illan parhaista viesteistä.

Vähän jopa ihmetyttää etenkin Suomen äänisaalis, kun esitys oli viihdyttävä, biisi menevä ja vielä englanniksi. Youtuben perusteella en alunperin pitänyt Suomen vedosta lainkaan, mutta saivat shown kuntoon finaaliin. Siis minun mielestäni, selvästikään eivät Euroopan mielestä..

Virolla ääniä vei varmaan tuo täysin olematon lavashow yhdistettynä outoon kieleen. Lavashow kai piti olla vähän erilainen, mutta problems ja eivät saaneet hommaa kasaan. Biisi silti erittäin viihdyttävä.

Kroatiasta en tykännyt, mutta Ukrainan mahtipontinen kombo oli todella hyvä. Siis kylmiä väreitä hyvä.

Sveitsi taas oli selvä voittaja itselleni heti biisin alusta asti. En ollut ennen kuullut, mutta biisin parin ensimmäisen sekunnin jälkeen tuli todettua avopuolisolle, että nyt kuulostaa hyvältä, hän totesi samaa. Ei pettänyt. Finaalin paras biisi.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ongelma on, että 100% yleisöäänilläkään ei saavuteta sitä, että jokaisen ääni olisi yhtä tärkeä. Tai tavallaan toki, mutta lopputuloksen puolesta ei. Niin älytön määrä hämärää touhua liittyy yleisöäänestykseen, että pahimmillaan lopputulokset olisivat aivan järkyttäviä.
Joo ei tietenkään. Saksalaisen äänestäjän mielipide ei ole yhtä painava kuin äänestäjän San Marinosta, se on selvää. Kuitenkin pelkästään jo varmaan San Marinon kansan on äänenä suurempi kuin raatien.

Euroviisut ovat minulle konservatiivinen jäänne. Mä vaadin kansan ääntä esille, en pienen joukon. Nyt jo kaksi kertaa peräkkäin on voittajaksi tullut esiintyjä, jota kansa ei ole selvästikään voittajaksi halunnut. Tämä sotii Euroviisujen ideaa vastaan.
 

Jaksaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NHL
Olipa tasoltaan paskimmat Euroviisut vuosiin ja Israelin delegaation pelleilyt latisti tunnelmaa hyvin kanssa, ei heitä tuolla olisi pitänyt olla edes.

Omaan mieleen Kroatia ja Sveitsi oli parhaimpia, ei pahemmin haitannu kumpi voittaa, mutta kyllä tuntui että Windowsmiestä vedettiin kuivana hanuriin, tuossa paskassa poppoossa helposti top-10 suoritus.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
@Freakish mä koen että voin anonyymillä keskustelupalstalla itsestään binääritöntä laulajaa kutsua vaikka taisteluhelikopteriksi jos siltä tuntuu, samoin kun laulaja itse voi kutsua itseään sukupuolettomaksi. Minulla on oma mielipiteeni sukupuolien määrästä syntyessä mutta en ala tässä väittelemään asiasta. Varsinkaan kun en todellakaan ole kouluttamattomana mikään asiastuntija näissä asioissa.

Jotenkin tuntuu näissä Euroviisuissa että visuaalisuudella on, ellei suurempi niin ainakin yhtä suuri merkitys kuin itse lauluesityksellä. Sveitsi lauloi todella hienosti enkä aio muuta väittääkkään, mutta olihan se esitys tylsyydessään samaa luokkaa Loreenin viime vuoden kahden laatikon välissä lauletun laulun kanssa. Ei tuollaiset esitykset saa minussa mitään inmostavaa reaktiota aikaiseksi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
@Nelfor En voi enää lainata viestiäsi, koska modet sulki ketjun. Näin kirjoitit:
"No nyt ymmärrän pointin, mutta ei kai tämä nyt ihan katastrofi ollut, kun tälläkin kertaa sateenkaariväen edustaja vei voiton? Ja vieläpä juryjen ansiosta.

Kyllä ne juryt vituttaa muitakin kuin sateenkaariväkeä.
"

Pitää ihan paikkaansa, että Sveitsin edustaja on sateenkaariväkeä ja mielestäni se on hyvä ettei edustajan seksuaalisuus ratkaise mitään.

Kuitenkaan edustajan sateenkaariväkiedustus ei saisi mielestäni ratkaista asiaa, sille ei tulisi antaa mielestäni mitään merkitystä. En usko, että Sveitsin edustajan seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuoli ratkaisi asiaa. En halua antaa tällaiselle puheelle tilaa.

Sen sijaan minua ärsyttää se, että muutamien satojen ihmisten mielipide ratkaisee voittajan eikä miljoonien äänestäjien mielipide. Euroviisut olivat minulle tapa tuoda oma mielipide esille. Nykyisin näen oman mielipiteen turhana, kun keski-ikäiset levysetämiehet päättävät kuka ansaitsee voiton.

Vittu mitä paskaa ovat Euroviisut nykyisin. Yleisön suosikki ei voita, vaan se mistä saadaan kovin brändi tuotettua levysetämiehille!
Mä en myöskään usko, että muiden maiden juontajat näin paljoa korosti edustajien sukupuoli-identiteettiä. Toki ehkä Nemosta pystyi päättelemään että on sateenkaariväkeä, mutta itselleni se ei mitään tällaisessa kilpailussa ratkaise. Toki varmasti etenkin staeenkaarinuorille voi olla Iso asia.

Jotenkin sitä ajattelisi että ne kovin homofoobiset ihmiset tajuaisi katsoa jotain muuta kuin euroviisuja. Tai ehkä ihan hyvä että näkisivät että ihan samanlaisia ihmisiä se sateenkaariporukkakin on.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ei tietenkään. Saksalaisen äänestäjän mielipide ei ole yhtä painava kuin äänestäjän San Marinosta, se on selvää. Kuitenkin pelkästään jo varmaan San Marinon kansan on äänenä suurempi kuin raatien.

Euroviisut ovat minulle konservatiivinen jäänne. Mä vaadin kansan ääntä esille, en pienen joukon. Nyt jo kaksi kertaa peräkkäin on voittajaksi tullut esiintyjä, jota kansa ei ole selvästikään voittajaksi halunnut. Tämä sotii Euroviisujen ideaa vastaan.
Eihän ainakaan nykysysteemillä ole väliä mistä maasta äänestää, kun yleisöpisteitä ei jaeta äänestysmaiden perusteella.

Mutta jos olisi 100% yleisöäänet ja voittajaksi päätyisi joku maa poliittisen suhmuroinnin myötä, niin silloinkaan yleisön suosikki ei voita.

Täydellistä systeemiä on mahdoton kehittää.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Näin vasta finaalissa ensimmäistä kertaa tuon Kroatian esityksen. Siis tätäkö on tosissaan pidetty jonain Käärijä-kopiona? :D Eihän näissä ole kerta kaikkiaan niin mitään samaa, muuta kuin laulajan liikkeet kappaleen lopussa ja neonvihreä väri visuaalisessa ilmeessä. Kaikkea sitä.
 

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
@Freakish mä koen että voin anonyymillä keskustelupalstalla itsestään binääritöntä laulajaa kutsua vaikka taisteluhelikopteriksi jos siltä tuntuu, samoin kun laulaja itse voi kutsua itseään sukupuolettomaksi. Minulla on oma mielipiteeni sukupuolien määrästä syntyessä mutta en ala tässä väittelemään asiasta. Varsinkaan kun en todellakaan ole kouluttamattomana mikään asiastuntija näissä asioissa.

Jotenkin tuntuu näissä Euroviisuissa että visuaalisuudella on, ellei suurempi niin ainakin yhtä suuri merkitys kuin itse lauluesityksellä. Sveitsi lauloi todella hienosti enkä aio muuta väittääkkään, mutta olihan se esitys tylsyydessään samaa luokkaa Loreenin viime vuoden kahden laatikon välissä lauletun laulun kanssa. Ei tuollaiset esitykset saa minussa mitään inmostavaa reaktiota aikaiseksi.
Niin. Olen muuten itsekin ihan perinteisen sukupuolikäsityksen kannattaja (2 sukupuolta). En silti koe tarpeelliseksi alkaa halventamaan ihmisiä, jotka kokevat toisin esim. kutsumalla heitä taisteluhelikoptereiksi. Erittäin sateenkaarisissakin piireissä pyörineenä ei ole koskaan tullut ongelmia tämän kanssa.

Eri mieltä ollaan myös esitysten tylsyydestä molempien vuosien voittajien suhteen. Tosin viime vuonna Käärijä oli oma suosikkini, Loren siinä kakkosena ja Norjan edustaja numerolla 3. Järjestys meni yhdellä pieleen, mutta kaiken kaikkiaan olin erittäin tyytyväinen tuloksiin.
 
Tämän vuoden esityksistä kunnolla mieleen jäi ainoastaan Slovenian esiintyjän ulkonäkö ja asuste, sekä Ranskan esiintyjän upea ääni. Mon Amourin koukut soi edelleen päässä, joten kaipa Ranska sitten oli oma suosikkini. Lordi säilyttää tämänkin vuoden jälkeen ylivoimaisen paikkansa ranking ykkösenäni näistä karkeloista.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Joku voisi sanoa juryt oon aina uskonut teihin. Henkilökohtaisesti olisi ihan sama olisiko voittaja ollut Sveitsi, Kroatia, Irlanti, Ranska tai Ukraina jne.

Yllättävän hyvin meni nelituntinen. Martin Österdahl taisi olla isoin häviäjä. Buuakset tuntu kyllä varmasti. Normaalisti nyt päättyisi euroviisukausi ja uusi alkaa kouluntienoilla, mutta näiden viisujen jälkipyykkiä kyllä pestään varmaan pitkälle keväälle. Eiköhän Alankomaiden yleisradio jotain kivaa keksi. Enkä yhtään ihmettelisi, vaikka EBU:ssa porukkaa vaihtuisi. Ja luultavasti kyllä jotain ensi vuodella on tulossa. Eihän tämä näin voi jatkua?
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Niin. Olen muuten itsekin ihan perinteisen sukupuolikäsityksen kannattaja (2 sukupuolta). En silti koe tarpeelliseksi alkaa halventamaan ihmisiä, jotka kokevat toisin esim. kutsumalla heitä taisteluhelikoptereiksi. Erittäin sateenkaarisissakin piireissä pyörineenä ei ole koskaan tullut ongelmia tämän kanssa.

Eri mieltä ollaan myös esitysten tylsyydestä molempien vuosien voittajien suhteen. Tosin viime vuonna Käärijä oli oma suosikkini, Loren siinä kakkosena ja Norjan edustaja numerolla 3. Järjestys meni yhdellä pieleen, mutta kaiken kaikkiaan olin erittäin tyytyväinen tuloksiin.
Mielipidekysymyksiä nuo biisien viihdyttävyydet. Sukupuoiasian jätän tähän, en yritä loukata ketään.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
@Freakish mä koen että voin anonyymillä keskustelupalstalla itsestään binääritöntä laulajaa kutsua vaikka taisteluhelikopteriksi jos siltä tuntuu, samoin kun laulaja itse voi kutsua itseään sukupuolettomaksi. Minulla on oma mielipiteeni sukupuolien määrästä syntyessä mutta en ala tässä väittelemään asiasta. Varsinkaan kun en todellakaan ole kouluttamattomana mikään asiastuntija näissä asioissa.
Minä taas olen sitä mieltä, että jos kokee vaikeaksi kutsua ihmistä hänen toivomallaan sukupuolinimityksellä niin sitten voi kutsua ihan vaikka nimellä tai puhua jostain muusta. Ihmisen kutsuminen taisteluhelikopteriksi on ihan vain turhaa provokaatiota.
 
Aiemmin olin sitä mieltä, että 100% yleisöäänet olisi paras vaihtoehto, mutta tänä vuonna Israelin myötä en enää tiedä.
Eli on parempi, että asiantuntijaraati vastoin arviointikriteerejä jättää antamatta jollekin maalle pisteitä poliittisten syiden takia?

Tämän vuoden osalta ei ainakaan voi väittää, että euroviisuissa ei äänestettäisi poliittisesti, myös asiantuntijaraadissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eihän ainakaan nykysysteemillä ole väliä mistä maasta äänestää, kun yleisöpisteitä ei jaeta äänestysmaiden perusteella.

Mitä tarkoitit tällä, oliko tässä joku kielellinen mutka? Samaan tapaanhan ne yleisöpisteet maittain määräytyvät 1-12 ja äänestyksen yhteydessä järjestelmä ainakin periaatteessa tsekkaa maakategorian SIM-kortin mukaan. Kiertää tietty varmaan voi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itelle taas avautui se, että ilmeisesti en ymmärrä kovinkaan paljon musiikista, kun tuota Sveitsin viisuja on pidetty jotenkin alusta lähtien todella hyvänä ja voittajasuosikkina. Ihan Jatkoaikaa myöten.

Itse taas en löytänyt tuosta juuri mitään tarttumapintaa eikä se saanut millään tavalla ainakaan omaa ”tanssijalkaa” vipattamaan.

No joo, näillä säännöillä mennään ja niiden mukaan paras voitti, mutta joku vuosi voisi kokeilla pienentää Juryn vaikutusvaltaa entisestään…
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itelle taas avautui se, että ilmeisesti en ymmärrä kovinkaan paljon musiikista, kun tuota Sveitsin viisuja on pidetty jotenkin alusta lähtien todella hyvänä ja voittajasuosikkina. Ihan Jatkoaikaa myöten.

Itse taas en löytänyt tuosta juuri mitään tarttumapintaa eikä se saanut millään tavalla ainakaan omaa ”tanssijalkaa” vipattamaan.

No joo, näillä säännöillä mennään ja niiden mukaan paras voitti, mutta joku vuosi voisi kokeilla pienentää Juryn vaikutusvaltaa entisestään…
Ei tartte olla paras, kunhan on paras paikallaolijoista. Biisi erottui selkeästi harmaasta massasta. Eikä huonossa mielessä, kuten esim. Eestin rallatus. En mä tota spotifyn soittolistaani lisää, mutta olin heti sitä mieltä, että voittakoot. Muut oli aika puppaa, Ranska sentään poikkeuksena.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itelle taas avautui se, että ilmeisesti en ymmärrä kovinkaan paljon musiikista, kun tuota Sveitsin viisuja on pidetty jotenkin alusta lähtien todella hyvänä ja voittajasuosikkina. Ihan Jatkoaikaa myöten.

Itse taas en löytänyt tuosta juuri mitään tarttumapintaa eikä se saanut millään tavalla ainakaan omaa ”tanssijalkaa” vipattamaan.

No joo, näillä säännöillä mennään ja niiden mukaan paras voitti, mutta joku vuosi voisi kokeilla pienentää Juryn vaikutusvaltaa entisestään…
Samaa mieltä. Unohdin koko esityksen noin minuutissa kun sen olin nähnyt. Mutta kai se sitten oli hyvä. Pakko olla.

Itse tykästyin Irlantiin. Erottui joukosta.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksei voi olla silleen että se mistä minä tykkään eniten voittaisi? Ihan paskaa kun on joku muu tapa!

Onneksi menin nukkumaan, paskat viisut, tylsä voittaja, ei mitään jännää tapahtunut ite kisoissa ja Suomikaan ei saanut mitään isoa äänipottia yleisöltä. Koska yleisö on tyhmää, ja jury on tyhmä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös