Mainos

Euroviisut 2023 ja UMK 2023

  • 380 801
  • 3 678

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Mitä luultavammin vuosi, puoli vuotta, kolme kuukautta!!! sitten kellään ollut helvettiäkään ideaa mitä tuleman pitää. Sikäli ihan täysin ei voi tietää mitä tuolla on kytemässä ja kasvamassa, työpöydillä ja syrjäisillä treenikämpillä.

Voisko silti ajatella, että. Biisi, laulu/soittotaito ym. korostuisi ensi vuoden kärkinimessämme. Ei täysin poista sirkus sariolan mahdollisuutta siinä ympärillä.

En nyt ihan mies/nainen ja kitara-linjallakaan lähtisi. Ja suomenkielellä pärjää vain jos mies ja esitys nousee kuin Käärijä.

Ja millanen vaikutus tän vuoden ilmiöllä on innostumaan, suunnittelemaan, luomaan strategioita jne.

Onko alkuvuodesta 2024 edessämme kaikkien_aikojen kovatasoisin ja monivivahteisin UMK!?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä luultavammin vuosi, puoli vuotta, kolme kuukautta!!! sitten kellään ollut helvettiäkään ideaa mitä tuleman pitää. Sikäli ihan täysin ei voi tietää mitä tuolla on kytemässä ja kasvamassa, työpöydillä ja syrjäisillä treenikämpillä.

Voisko silti ajatella, että. Biisi, laulu/soittotaito ym. korostuisi ensi vuoden kärkinimessämme. Ei täysin poista sirkus sariolan mahdollisuutta siinä ympärillä.

En nyt ihan mies/nainen ja kitara-linjallakaan lähtisi. Ja suomenkielellä pärjää vain jos mies ja esitys nousee kuin Käärijä.

Ja millanen vaikutus tän vuoden ilmiöllä on innostumaan, suunnittelemaan, luomaan strategioita jne.

Onko alkuvuodesta 2024 edessämme kaikkien_aikojen kovatasoisin ja monivivahteisin UMK!?

UMK on ihan viimeisimpinä vuosina kivasti nostanut profiiliaan kisana. Tämä toivottavasti tekee sille entisestään hyvää - ja ehkei enää edes harkita näitä Aalto-Darude-sekoiluja. Suomessa riittää erilaisia biisintekijöitä, Euroviisut ovat niille loistava kanava.
 

BaronFIN

Jäsen
Eikö me vaan voitaisi ostaa Ruotsista popbiisiä? Eikö siellä ole joku biisintekijä, joka on osallistunut 37 kertaa Euroviisuihin. Kait siltä irtoais joku geneerinen sävelkulku, joka kestää 3min 15sek?

Mitä sitä itse tekemään, kun kaverilta ostamalla selviää vähemmällä.

*sarkasmi varoitus*
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Eikö me vaan voitaisi ostaa Ruotsista popbiisiä? Eikö siellä ole joku biisintekijä, joka on osallistunut 37 kertaa Euroviisuihin. Kait siltä irtoais joku geneerinen sävelkulku, joka kestää 3min 15sek?

Mitä sitä itse tekemään, kun kaverilta ostamalla selviää vähemmällä.

*sarkasmi varoitus*
Eikös Ruotsilla muuten ole historiassa ollut aika paljonkin näitä että tehdään biisejä muille? Sitä en tosin muista onko ne miten hyvin muiden kohdalla toimineet. Ja joo, sarkasmi ymmärretty. Eikös se Saara Aallon biisi ollut ruotsalaista alkuperää.

Hrrr...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös Ruotsilla muuten ole historiassa ollut aika paljonkin näitä että tehdään biisejä muille? Sitä en tosin muista onko ne miten hyvin muiden kohdalla toimineet. Ja joo, sarkasmi ymmärretty. Eikös se Saara Aallon biisi ollut ruotsalaista alkuperää.

Hrrr...

Osittain oli, olihan siinä Aalto itse myös mukana ja joku britti-DJ. Esimerkiksi G:son on toki tehnyt niin valtavasti viisubiisejä ja Mello-biisejä, että matkaan mahtuu monenlaista. Ruotsalaistaustaa on useissa joka vuosi.
 

BaronFIN

Jäsen
Tämän vuoden Kypros oli juurikin niin muovinen kuin alkuperältään YouTubesta löydetty karaoke+sixpackpakkaus, jonka biisi oli Ruotsista hankittu. Ja juryt tykkäsi.

Niin originellia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käärijällä enää 30 000 seuraajaa matkaa Robin Packaleniin instassa. Tällä hetkellä Käärijällä on 347 000 seuraajaa. Sillä mennään mm. Jare Tiihosen yms. ohi heittämällä.
Nastolan suurmiehellä eli Valtteri Bottaksella seuraajia on 3,7 miljoonaa, minkä Kärtsy voisi ottaa tavoitteeksi. Toimituspääministeri Sanna Marinin miljoona sitä ennen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö me vaan voitaisi ostaa Ruotsista popbiisiä? Eikö siellä ole joku biisintekijä, joka on osallistunut 37 kertaa Euroviisuihin. Kait siltä irtoais joku geneerinen sävelkulku, joka kestää 3min 15sek?

Mitä sitä itse tekemään, kun kaverilta ostamalla selviää vähemmällä.

*sarkasmi varoitus*
2018 tätä sapluunaa yritettiin ihan tosissaan, kun Saara Aallolle tilattiin Ruotsista kolme biisiä, joista kansa pääsi sitten valitsemaan. Näin retroperspektiivistähän tuo näyttää yhä omituisemmalta caselta. Joo totta kai Saara Aalto Britannian X-Factorissa toiseksi sijoittuneena omasi jonkin verran kansainvälistäkin tunnettavuutta, mutta menestys jäi täysin piippuun, vaikka Monsters oli juurikin tätä ruotsalaista täydellisyyteen hiottua euroviisupoppia.

Yhtä lailla mielenkiintoista, että Aalto nostettiin Suomen viisuedustajaksi Ylen mahtikäskyllä, siinä missä vaikkapa huomattavasti häntä kansainvälisesti menestynyt ja meritoitunut The Rasmus osallistui kisaan viime vuonna yhtenä muista.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tämä tekee suomen maabrändille????
Oletettavasti hyviä asioita. Pitää käydä etsimässä, onko Gangdam Stylen Etelä-Korealle tuottamista tuloista tehty jotain karkeaa laskelmaa. Vaikka YouTube-katselukerrat ja Spotify-kuuntelut eivät suoranaisestikaan juuri tuota, kyllähän Etelä-Korean kansainvälinen tunnettavuus on K-Popin myötä lisääntynyt merkittävästi.

En väitä suoraan, että Cha Cha Chasta kehkeytyisi automaattisesti vuoden suurinta hittiä, tai että tämä buustaisi suomalaisartisteja muutenkin, mutta kaikki tämä nyt nähty hype on kotiinpäin.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tämä meemi kuvaa viikonlopun tapahtumia hyvin.
 

Liitteet

  • the-feeling-as-a-swede-today-v0-nqjnfpdxpvza1.jpg
    the-feeling-as-a-swede-today-v0-nqjnfpdxpvza1.jpg
    137,5 KB · kertaa luettu: 415

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitää muistaa sekin, että ammattilainen monesti katsoo asioita vähän eri kulmasta ja hakee erilaisia musiikillisia arvoja. Enkä minä siinä mitään väärää näe. Totuus on minusta, että niin hyvä yleisönhuudatusbiisi ja yleisön villitsijä tuo Käärijän Cha Cha Cha olikin, niin musiikillisesti se oli kyllä yhtä ohkainen kuin joku random kesähitti. Siinä oli omat arvonsa, miksi se nousi hitiksi ja niin suureen yleisön suosioon, mutta näen kyllä hyvin että joku musiikillisista lähtökohdista arvioiva musiikin ammattilainen ei välttämättä tuolle isosti syty. Täytyy sanoa, että en syttynyt kovin paljoa minäkään, vaikka en nyt musiikin ammattilainen olekaan.

En tosin syttynyt kyllä yhtään tuolle voittajabiisillekään. Jotenkin jopa ruotsalaisille ihan överilaskelmoitua ja munatonta, ja tuo Loreen vaikuttaa kyllä muutenkin aika kylmältä kalkkunalta joka ei ole edes ihminen, vaan rakennettu excel-taulukon avulla jossakin ruotsalaisessa hittitehtaassa.
Asiaa voi katsoa tietysti monin tavoin mutta jos näin ammattilaisen näkökulmasta katsoo niin en ihan kaikin tavoin sanoisi että cha cha cha on niin ohkainen vaan siinä on aika hyvä idea pohjalla. Ryyppäämisestä on toki veisattu ja räpätty ikuisuudet mutta tässä tarinankerronnallisesti on ihan hyvin hommaa tukevia musiikillisiä elementtejä ja tehoja ja onhan toi genrevaihdos tähän aika nerokas, ei toki ennenkuulumatonta mutta ei niin yleistäkään.

Jos puhutaan raatityöskentelystä niin asiaa voi lähestyä monelta kantilta. Kriteerejä oli annettu neljä erillistä. Otan esimerkkitavan raatitoimintaan. Pisteet 0-25 per kriteeri ja sitten lasketaan. Tattoota voisi käydä läpi vaikka näin:

1. Vocal capacity of the artist
En kuunnellut juryvetoa mutta finaalivedon uudestaan kriittisellä korvalla. Aika kiva tumma saundi, alun kuiskuttelussa ei juuri sointia, yleisilme jatkuvasti hieman alavireinen ja alakautta liu'uteltu. Välillä vähän huutolaulua. Fraasien loppuun tullaan pitkille nuoteille jotka kaikki alakautta hitaasti avaten, onko tyylikeino vai teknistä puutetta, jälkimmäiseltä kuulostaa. Ääni ei itseasiassa ole niin iso ja vähän prässätty ison osan ajasta. Ja ei siis ihan niin notkea. En katsonut eilen koko skabaa ajatuksella mutta joukossa oli tässä kategoriassa vahvempiakin laulajia. Pisteet olisi haarukkaan 16-20, ehkä maastossa 16-18, en sen tarkempaa tee nyt.

2. Performance on stage
Kovat ammattilaiset tekemässä, ei tästä voi purnata, 21-25

3. Composition and originality of the song
Ehkä vaikein kriteeri koska sisältää kaksi asiaa, kuinka suuri painoarvo originaliteetille annetaan? Täällä on plagiaattikysymystä esitetty mutta en usko sen olleen suoraan haettu vaan kun on tehty koneistolla geneerisen laskelmoitua, on osuttu samaan kuin joku ennenkin. Alun winner takes it all -viittauksistakin voi olla kahta mieltä: muovista laskelmointia tai älykäs viittaus. Kuinka paljon sitä originaaliutta sitten painottaa, rankalla painotuksella ollaan vajaassa 10 pisteessä, vähemmän rankalla 15 pistettä noin suunnilleen. Jos unohdetaan se, voidaan mennä korkeammalle koska on tämä sinänsä ihan laadukkaasti tehty. Mutta toisaalta on kyllä tosi muovisen geneerinen, kun ei tää oo mikään oikeesti muistettava hitti vaan sitä samaa pyörittelyä.

4. Overall impression of the act
Tämä on kai se kaikkein subjeltiivisin asia. Mutta siis joo, 2 on varmaan ensimmäinen numero.

Mutta joo, näitä voi kukin kokeilla itse. Jos taas menetelmä on että "muistellaan kriteereitä" mutta vedetään yksi numero niin menee enemmän fiilispohjalle sitten ja painotuserot eri raatien ja raatilaisten välillä kasvaa. Tietysti näistä on voitu tehdä tarkempia ohjeita, en tiedä mitä menetelmää (paitsi että lopulta jokainen vetää kaikki esiintyneet maat lapulle järjestykseen) käytetään rankkaamisessa vai vedetäänkö vaan "fiilispohjainen" ranking suoraan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Järjestelmä oli ja on hyvä sekä toimiva, parempi voitti ei kahta sanaa. Käärijä vaan ottamaan nyt kaikki hyöty irti hypesta ja kohti uusia tuulia.

Sähän olet lystikäs kaveri. Järjestelmä ei ole millään tapaa hyvä jos puolet maan pisteistä päättää noin 10 henkilöä. Toimiva saattaa olla mutta hyvästä se on kaukana.

Ei toki siihenkään voi täysin palata että yleisöäänet pelkästään ratkaisee.

Toimiva konsepti olisi sellainen että yleisöäänet annettaisiin vanhaan tyyliin 12p asti ja ne annetaan lähetyksessä. Juryn äänet voitaisiin antaa köntässä siten että 10 parasta saa pisteitä logiikalla 1-1-2-2-3-3-4-5-6-7
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Fraasien loppuun tullaan pitkille nuoteille jotka kaikki alakautta hitaasti avaten, onko tyylikeino vai teknistä puutetta, jälkimmäiseltä kuulostaa.

Kun ottaa värilasit päästä ja kuuntelee vaikkapa Euphorian esityksen, tekninen kapasiteetti tulee kyllä aika hyvin selville - poppariksi hyvin korkea. Puhdas tyylikeino se niekkaus oli tässä Tattoossa, aika lailla kuulijan korvassa, ovatko ne vähän glissandon tapaiset hyviä vai huonoja.

Loreen on erittäin taitava artisti, mutta jollain tavalla ehkä persoonaton. Tämäkin toki on katsojan ja kuulijan omaa tulkintaa.



EDIT: tuossa sitä aiempaa on analysoitukin.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mitä tämä tekee suomen maabrändille????

Ne alkaa maailmalla kuvitella, että suomalaiset ryyppää paljon.

Herkistävää nähdä, miten kaikkien viisu-uutisten kommenttikentät on täynnä kommentteja siitä, miten raadit ryösti voiton kansan suosikilta. Eikä yksikään noista kommentoijista ole ollut suomalainen.

Lopulta tämä tuomariston grande catastroph tuntuu lisäävän Jeren sympatia-arvoa ja vie tarinaa jotenkin sopivalla tavalla eteenpäin. Mahtaa olla aika paljon sulattelua, kun alkaa pikku hiljaa hahmottua, että tässä valloitetaan maailmaa paraikaa.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Esimerkiksi niin sanottu kolmas osuus, eli melodinen osuus. Ilman UMK:n autotunea se valitettavasti paljastaa Jeren puutteellisen laulutaidon.
Omasta mielestäni tuo Jeren biisi ja esitys oli täydellinen juuri tuollaisenaan. Jos tuon Cha Cha Chan olisi esittänyt joku jumalainen laulaja, siitä olisi jäänyt uupumaan tuota Jeren tuomaa aitoutta ja fiilistä. Jere ei tietenkään ole laulajana yhtä hyvä kuin Loreen, mutta ei hän esiintyjänä ollut yhtään huonompi - kuten yleisön reaktioista voitiin todeta. Eikä Euroviisut ole laulukilpailu vaan viisukilpailu. Jos laulutaidon välittymisestä tulisi saada yhtä paljon pisteitä kuin nyt, niin mitä järkeä kenelläkään on lähettää viisuihin mitään muita kuin dramaattisia ballaadeja megajulkkiksen esittäminä?

Ymmärrän sen, että laulutaidossa Loreen saa tuomaristolta sen 12 pistettä, mutta asiantuntijoiden pitäisi arvostella esityksen muutkin osa-alueet ja antaa pisteitä tunnelmasta, omalaatuisuudesta ja vaikka mistä muusta, ja rehellisesti sanottuna Ruotsin biisi ei esittäjää lukuunottamatta ollut kovin kummoinen tai erityinen. Aika laskelmoitu tavanomainen viisubiisi, jonka takia nämä plagiointisyytöksetkään ei oikein yllätä. Siksi noin korkeat pisteet asiantuntijaraadeilta eivät oikein tuntuneet oikeilta. Yleensä voittanut viisubiisi on kuitenkin erottunut massasta jostain muustakin syystä kuin sen esittäjänsä takia. Ja toki Loreen sai toiseksi parhaat yleisöäänet, mutta pitää myös muistaa, että hänellä on iso määrä kansainvälisiä faneja, jotka äänistävät Loreenia Loreenin vuoksi, ei hänen biisinsä vuoksi. Tämän ilmiön takia ammattituomaristojen olemassa olo on perusteltavaa, jotta megajulkkiksen tai ammattilaulajan mukaan tulo ei ole automaattinen voitto. Jos kansan mielestä huumoribiisi on tarpeeksi hyvä, silläkin tulisi olla mahdollisuus voittaa koko paska. Mutta ei genrebiiseillä voi olla koskaan mitään voitonmahdollisuuksia, jos laulutaito ja kuuluisuus painaa näin paljon vaakakupissa.
 

Spire

Jäsen
Eikä tuo Loreenin laulataito ja ääni nyt niin hyvä ja ylivertainen ole esimerkiksi Norjan edustajaan, jotta se selittäisi ensinmainitun täydellisen yliarvostamisen ja Norjan unohtamisen. Tämän sanoisin Marille (en vittu teitittele tässä tilanteessa) Iltalehteen. Toisekseen sääntöjen kunnioittamisesta sen verran että kauniisti sanottuna niitä on ehkä hieman syytä muuttaa. Tiedän että jutun tarkoituksena on vain ja ainoastaan suututtaa, mutta jos ihan oikeasti on sitä mieltä että voitto oli ansaittu koska tuomaristo tietää paremmin, niin miksi kisoja ei sitten pidetä pelkälle jurylle. Turha kai sitä on itse kuunnella musiikkia kun ei kuitenkaan ymmärrä, joku tietää paremmin, antaa hänen hoitaa tällaiset.

EDIT: ja vielä että kehtasi verrata jääkiekon sääntöjä viisujen vastaaviin, voi helvetti kaikissa arvostelulajeissa on aina tilaa subjektiivisille näkemyksille, jääkiekossa tietenkin paljon vähemmän kuin laulukilpailussa.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä tekee tämän vuoden viisuista vielä absurdimman näytelmän. Eihän tuo voi mitenkään olla edes EBU:n etujen mukaista, että historian toiseksi eniten yleisöääniä saanut esitys häviää viisut.
Olen ihan samaa mieltä tästä. Tässä tullaan nyt semmoisen kysymyksen äärelle, että kenelle näitä viisuja tehdään?

No tästä tuloksesta päätellen näitä tehdään muutamien ihmisten ammattiraadeille. Ja sellainen konsepti on aivan helvetin tylsää. Niin pitkään, kun minä olen Euroviisuja katsonut, niin näiden idea on kuitenkin aina ollut se, että tätä tehdään nimenomaan kansalle. Mitä järkeä on yleensäkään äänestää, jos äänestyksessä voi kuitenkin käydä näin?

Vihkoon meni. Ymmärrän sen ajatuksen, että noilla ammattiraadeilla on haluttu tasata ihmisten taipumusta äänestää naapureitaan. Mutta nyt niiden painoarvo on liian suuri.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Ei helvetti, Bess postasi selvennyksen että hän ei päättänyt kenelle raadin pisteet menevät. Kuulemma tullut "palautetta" somessa. Voi, ihmiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös