Minun ongelmani on se, että itse liputan täyden liittovaltion puolesta. Euroopan Yhdysvallat yhteisillä asevoimilla ja ulkopolitiikalla olisi meikäläiselle mieleen. Demokraattinen, pluralistinen, oikeusvaltioperiaatteeseen nojaava vahva Eurooppa, siinä olisi se minun unelmani. Ikävä kyllä en koskaan sitä tule näkemään..
Kuitenkin, minun ääneni saa ehdokas joka ajaa tätä samaa linjaa ja jolla on realistiset läpimenon edellytykset. Ehdotuksia?
Suomessa ei tuollaista linjaa ajavia taida oikeastaan ollakkaan. Kokoomus nyt ehkä lähimpänä, mutta kokoomusta jos äänestät äänestät lisälainan ja hyvinvoinnin rappeutumisen puolesta.
EDIT: Vihreiden energia politiikka on todella kaukana realistisesta, ainakin itselleni tämä on kynnyskysymys jonka takia lasken puolueen pois ehdotuksistani.
Jos lähtökohtana voidaan pitää kuitenkin
realismia niin itse tuossa tilanteessa äänestäisin sellaista puoluetta, joka ajaa euroopan yhtenäisyyden puolesta, mutta varovaisesti, eikä esim eurobondeja kannata tässä vaiheessa.
Tällä tavalla viiden vuoden päästä, saattaa Suomestakin löytyä niitä jotka kannattavat liittovaltiokehitystä ilman sitä, että yhteiskunta eriarvoistetaan ja verovarat ohjataan enenevissä määrin suuryrityksille vähempiosaisilta.
Äänestä siis ALDE puoluetta, eli toisinsanoen Keskustaa (Rehn tai Jäätteenmäki?) tai RKP:tä.
Ajatusketjuna voit käyttää tätä: Eurooppaa ei käännetä päivässä liittovaltioksi ja sen toteuttaminen tulee tehdä rauhallisessa, mutta päättäväisessä tahdissa. Äänestämällä varovaista euromyönteisyyttä, tulevaisuudessa siirtyminen Euroopan kokonaisvaltaiseen integraatioon on helpompaa, kuin äänestää nyt sellaista joka ajaa tätä asiaa vahvasti. Koska jos äänestää sellaista henkilöä/puoluetta joka ei saa mitään ehdotuksistaan läpi tai ei edes pääse parlamenttiin, ei eurooppa tule siirtymään kohti liittovaltiota.
Ylläoleva ajatusketju ei ole oma ajattelutapani, mutta jos tuosta on apua, niin hyvä.
-----
Kokoomuksen äänestäminen näissä vaaleissa on verrattavissa ihmisoikeusrikokseen.