Eurovaalit 25.5.2014

  • 76 344
  • 605
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Luulenpa että nykymuotoinen EU tulee vähitellen yksinkertaisesti ajautumaan umpikujaan, näillä ei voi mennä.

Paul Krugman kirjoittaa tästä mahdollisuudesta aika hyvin. Ulkopuolelta näkee paremmin.

Englanninkielentaitoisille


Log In - The New York Times

EDIT: Linkin nimestä huolimatta ei ole siis mitään loginniä, vaan menee NYtimesin mielipideosastolle Krugmanin kolumniin
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tutkitusti Kokoomus on suosituin korkeakoulukseen saaneiden keskuudessa, sitten Vihreät. Eli ihmiset joilla on kykyä ymmärtää ja omaksua tietoa ja tehdä niistä kokonaisuuksia koskevia johtopäätöksiä (sitähän se koulutus opettaa, tiedon hankintaa ja käsittelyä).

"Älykkö-vihreät" haluaa jaella varallisuutemme ympäri Eurooppaa, joka ei tietenkään tule kenellekään yllätyksenä. Jakaisivat omat rahansa, ei muiden
Näkökulma: Vihreiden kyydissä kohti liittovaltiota | Yle Uutiset | yle.fi
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Jokuhan taisi tässä taannoin sanoa, että kannattaa mieluummin äänestää sen mukaan mihin ryhmään tuo ehdokkaan puolue kuuluu tuolla itse parlamentissa kuin sen mukaan mikä puolue on Suomessa, koska erot saattavat olla isojakin.

Tällaiseen päätelmään olen itsekin nyt tullut. Tuntuu vain jotenkin nurinkuriselta päätyä eurovaaleissa äänestämään ihan eri puoluetta kuin mitä kotimaan sisäisissä vaaleissa äänestäisin ja olen systemaattisesti äänestänytkin.

Mutta minkäs teet, näyttää olevan ainoa tapa huolehtia äänestäjän kuluttajansuojan ja demokratian konkreettisesta toteutumisesta tässä systeemissä. Unohda (kotimaisen) puolueen nimi, linjaukset ja puheet. Teot ratkaisevat.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Euroryhmistä puhuttaessa on edelleen muistettava, että niissä ei ole puoluekuria, minkä vuoksi niitä ei voi ajatella samalla tavalla kuin puolueita eduskuntavaaleissa. Suomalaismepeistä voi ottaa esimerkiksi vaikkapa kokoomuksen Sirpa Pietikäisen ja Eija-Riitta Korholan, jotka istuvat molemmat EPP-ryhmässä. Vaikkapa ympäristö- ja ilmastopolitiikassa äänestävät kuitenkin aivan eri tavalla. Jos molemmat taas istuisivat Suomessa eduskunnassa, mentäisiin kokoomuksen ryhmäpäätöksen mukaisesti. Sama koskee kaikkia muitakin ryhmiä: keskustan Takkula vetää Aldessa omaa linjaansa, niin tulisi vuorenvarmasti vetämään myös Väyrynen. Jotain ohjaavaa merkitystä eurooppalaisella taustapuolueellakin on, mutta sen merkitystä ei tule liioitella.

Yksi mielenkiintoinen äänestystulos osui silmiin: 23.10.2013 Äänestys Maksetaanko tupakalle maataloustukia? | Vihreät Euroopan parlamentissa Eli siis tupakkaviljelmille maksetaan edelleen maataloustukea suurimman osan suomalaismepeistä kannattessa jatkoa....Ei sillä että tuo yksittäinen äänestystulos omaa äänestyspäätöstäni ratkaisisi, mutta mielenkiintoista miten järjettömiäkin päätöksiä EP:n asialistalta paljastuu....

E: Hyvin mielenkiintoisia löytyy kyllä muitakin: Miten mepit äänestivät Katso tärkeimpiä äänestyksiä! | Vihreät Euroopan parlamentissa Pitää kyllä vielä kertaalleen miettiä itsekin, ketä ja mitä ryhmää sitten lopulta äänestää...

E2: No jaa, "oman puolueeni" edustaja on kuitenkin pääsääntöisesti äänestänyt "oikein" (Jäätteenmäki), joten turha yksittäisten kysymysten takia vaihtaa muun muassa useiden vaalikoneiden perusteella päätettyä tarkkaan harkittua kokonaisuutta :). Kun en edes istuvaa meppiä äänestä, vaikka puoluetta äänetäessä on otettava huomioon tod. näk. läpimenijät ja heidän mielipiteensä. Ilmasto, energia, ruokaturvallisuus ym. politiikassa olen mielipiteiltäni lähellä vihreitä, joten toivon kyllä Takkulan tippumista....
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
"Älykkö-vihreät" haluaa jaella varallisuutemme ympäri Eurooppaa,

Huomasitko ollenkaan hassunhauskaa ristiriitaa lähes jokaisen muun puolueen puheenjohtajan sanomassa? (Eilienen YLE vaalitentti, meni matshin kaa päällekkäin, vaan on areenassa)

Eli lähes kaikki vastusivat liittovaltiokehitystä mutta vaativat EU:ta tekemään asioita jotka veisivät päätäntävaltaa kansallisilta parlamenteilta? Sipilä etunenässä, samoin röhöttäjä. Heitin äänestäjät ei vaan näe tätä ristiriitaa, vaan hyrisevät tyytyväsinä kun pistetään "pankkiirit kuriin" käytännössä lisäämillä EU:n valtaa ja vastustetaan samalla liittovaltiokehitystä..

.. aika spedeiltä kuulostivat tämmösen "älykkö-vihreän" korvissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Paul Krugman kirjoittaa tästä mahdollisuudesta aika hyvin. Ulkopuolelta näkee paremmin.

Englanninkielentaitoisille


Log In - The New York Times

Niinpä, karua, hyvin, hyvin karua tekstiä, mutta se mikä on vielä karumpaa, on että tuo kritiikki osuu täsmälleen oikeaan. Saksalla on jonkinlainen Jumalan suoma luontainen kyky johtaa Eurooppa katastrofiin, eikä tietysti tätä ole auttanut, että EU on olennaisesti alunperin perustunut ylibyrokraattiselle, raskaalle ja tyhmän elitistiselle Ranskan mallille. Näin ei vain voi jatkua, jossain vaiheessa seinä tulee vastaan.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Huomasitko ollenkaan hassunhauskaa ristiriitaa lähes jokaisen muun puolueen puheenjohtajan sanomassa? (Eilienen YLE vaalitentti, meni matshin kaa päällekkäin, vaan on areenassa)

Eli lähes kaikki vastusivat liittovaltiokehitystä mutta vaativat EU:ta tekemään asioita jotka veisivät päätäntävaltaa kansallisilta parlamenteilta? Sipilä etunenässä, samoin röhöttäjä. Heitin äänestäjät ei vaan näe tätä ristiriitaa, vaan hyrisevät tyytyväsinä kun pistetään "pankkiirit kuriin" käytännössä lisäämillä EU:n valtaa ja vastustetaan samalla liittovaltiokehitystä..

.. aika spedeiltä kuulostivat tämmösen "älykkö-vihreän" korvissa.

No en huomannut kun en ole katsonut kyseistä lähetystä. Kerrotko kuka puoluejohtajista on tuo "röhöttäjä"?
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Pari päivää vaaleihin eikä vielä ole aivan selvillä että ketä äänestää. Sen tiedän että näissä vaaleissa aion heittäytyä populistiänkyräksi ja äänestää jotain mahdollisimman eurokriittistä ehdokasta. Persuista olen ollut aina sitä mieltä että heitä en äänestä, mutta täytyy sanoa että näissä vaaleissa Juho Eerola tai Sampo Terho voisi periaatteessa saada ääneni. Mutta luultavasti lähden jonnekin pikkupuolueosastolle.

Miksi tällainen käännös henkilöltä, joka on ennen äänestänyt Vihreitä?
-Siksi että olen kyllästynyt lässytykseen vastuusta ja solidaarisuudesta. Kummatkin ovat toki äärimmäisen tärkeitä arvoja minulle, mutta asiat, joita näillä sanoilla yritetään markkinoida eivät ole. Oras Tynkkynen on sanonut suoraan että EU:ta pitäisi viedä enemmän liittovaltion suuntaan, mikä ei ole minusta tällä hetkellä järkevää. Toki Oras Tynkkynen ei ole sama asia kuin Vihreät, mutta käsittääkseni Vihreät on ollut aina melko euromyönteinen puolue. Liittovaltiokehitys/lisäintegraatio ei ole mielestäni järkevää tällä hetkellä koska EU-alueella on maita, jotka eroavat toisistaan liikaa sekä kulttuuriltaan, hallinnoltaan että taloustilanteeltaan.

Kaikki jotka aikovat äänestää hankalia änkyröitä tai olla itse sellaisia, muistakaa tämä: ärsyttävät änkyrät jäävät monesti historiaan palvottuina henkilöinä ja epäoikeudenmukaisuuden vastustajina. Kyllä, juuri sinut joka raapustaa näissä vaaleissa äänestyslipukkeeseen jonkun eurokriittisen ehdokkaan numeron tullaan muistamaan aikamme Jeesuksena tai Gandhina. Että miettikääpäs sitä. Ei Raamatussa ole kuin muutama maininta joistain tärkeilevistä fariseuksista, Jeesuksesta useampi sivu!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Pari päivää vaaleihin eikä vielä ole aivan selvillä että ketä äänestää. Sen tiedän että näissä vaaleissa aion heittäytyä populistiänkyräksi ja äänestää jotain mahdollisimman eurokriittistä ehdokasta. Persuista olen ollut aina sitä mieltä että heitä en äänestä, mutta täytyy sanoa että näissä vaaleissa Juho Eerola tai Sampo Terho voisi periaatteessa saada ääneni. Mutta luultavasti lähden jonnekin pikkupuolueosastolle.

Miksi tällainen käännös henkilöltä, joka on ennen äänestänyt Vihreitä?
-Siksi että olen kyllästynyt lässytykseen vastuusta ja solidaarisuudesta. Kummatkin ovat toki äärimmäisen tärkeitä arvoja minulle, mutta asiat, joita näillä sanoilla yritetään markkinoida eivät ole. Oras Tynkkynen on sanonut suoraan että EU:ta pitäisi viedä enemmän liittovaltion suuntaan, mikä ei ole minusta tällä hetkellä järkevää. Toki Oras Tynkkynen ei ole sama asia kuin Vihreät, mutta käsittääkseni Vihreät on ollut aina melko euromyönteinen puolue. Liittovaltiokehitys/lisäintegraatio ei ole mielestäni järkevää tällä hetkellä koska EU-alueella on maita, jotka eroavat toisistaan liikaa sekä kulttuuriltaan, hallinnoltaan että taloustilanteeltaan.

Kaikki jotka aikovat äänestää hankalia änkyröitä tai olla itse sellaisia, muistakaa tämä: ärsyttävät änkyrät jäävät monesti historiaan palvottuina henkilöinä ja epäoikeudenmukaisuuden vastustajina. Kyllä, juuri sinut joka raapustaa näissä vaaleissa äänestyslipukkeeseen jonkun eurokriittisen ehdokkaan numeron tullaan muistamaan aikamme Jeesuksena tai Gandhina. Että miettikääpäs sitä. Ei Raamatussa ole kuin muutama maininta joistain tärkeilevistä fariseuksista, Jeesuksesta useampi sivu!

Harmi, että Vihreät ovat menettäneet luottamuksesi. Oras on hyvä vaihtoehto, sillä hän lupasi lahjoittaa 100 000 euroa hyväntekeväisyyteen, mikäli hänet valitaan. Lisäksi hän ei aio asettua ehdolle seuraavissa eduskuntavaaleissa. Vihreissä ei kaikki kannata liittovaltiokehitystä. Toivottavasti löydät ehdokkaasi ja ennen kaikkea äänestät!
 
Minun mielestäni "liittovaltiokehitys" ja euroopan yhtenäistyminen sekoitetaan keskenään.

Oma näkökulma on se, että nuo on kaksi eri asiaa. Eurobondit on hyvä esimerkki liittovaltio kehityksestä, kun taas euroopan laajuinen kansallinentransaktiovero hyvä esimerkki yhtenäisyydestä.

Ei liittovaltiolle, mutta kyllä yhtenäisemmälle euroopalle on oma mielipide.

Yle on ratsastanut tällä liittovaltio sanalla siinäkin mielessä, että saisi vastakkain asettelun eurokriittisyydelle.
Kritisoinkin Ylen vastuun käyttöä sillä kyseinen kanava ja kanavan toimittajat, tuntuvat olevan räikeän puolueellisia, vaikka valitettavan harva tätä ymmärtänee.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Oras on hyvä vaihtoehto, sillä hän lupasi lahjoittaa 100 000 euroa hyväntekeväisyyteen, mikäli hänet valitaan. Lisäksi hän ei aio asettua ehdolle seuraavissa eduskuntavaaleissa.
Helppo luvata, kun hänellä ei liene mitään mahdollisuuksia europarlamenttiin ainakaan gallupien mukaan.

Eikö Oras ole ehdoilla seuraavissa eduskuntavaaleissa, vaikka ei pääsisi europarlamenttiin? Jos on ehdolla niin käynee jo ensi kevään vaalien esivaaleja hankkimalla julkisuutta ja keräämällä sympatiaa lahjoituslupauksella. Onko hän muuten lahjoittanut kansanedustajan palkasta osan hyväntekeväisyyteen?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kyllä, juuri sinut joka raapustaa näissä vaaleissa äänestyslipukkeeseen jonkun eurokriittisen ehdokkaan numeron tullaan muistamaan aikamme Jeesuksena tai Gandhina. Että miettikääpäs sitä. Ei Raamatussa ole kuin muutama maininta joistain tärkeilevistä fariseuksista, Jeesuksesta useampi sivu!

Nää tyypit taisteli tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden, humaanin inhimillisyyden ja kaikkien samanlaisten oikeuksien puolesta. Olivat siis aikansa "suviksia".

Nämä eurokriittiset änkyrät taasen ovat vähemmistöjen oikeuksia vastaan, itsekeskeisen ajattelun puolella ja eriarvoisen yhteiskunnan kannalla.

kummat nyt sitten mahtaisi olla näitä ”fariseuksia”?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eikö Oras ole ehdoilla seuraavissa eduskuntavaaleissa, vaikka ei pääsisi europarlamenttiin?


Pääsee tai ei, ei ole ehdolla EK vaaleissa.

Olen ilmoittanut, että en asetu ehdolle enää seuraavissa eduskuntavaaleissa. Päätös ei johdu siitä, että olisin kyllästynyt tai pettynyt työhön eduskunnassa. Tehtävä on etuoikeus, josta olen kiitollinen. Kansanedustajana olen päässyt tapaamaan mahtavia ihmisiä, vierailemaan kiehtovissa paikoissa ja tutustumaan tärkeisiin asioihin. Työ on avannut ovia, jotka muuten olisivat pysyneet visusti säpissä.Päätös ei johdu myöskään siitä, että en jaksaisi repivää arvostelua. Julkisuudessa työskentelevät ihmiset joutuvat tottumaan siihen, että välillä joku epäilee antikristukseksi, toinen nimittelee ”RUSKEAN REIJÄN RITARIKSI” ja kolmas ilmoittaa, että minut pitäisi ampua. Se ei ole mukavaa, mutta sen kanssa pitää osata elää.
Eikä päätös johdu siitäkään, että olisin väsynyt työtahtiin. Olen tehnyt kymmenen vuotta 12-tuntisia työpäiviä enkä muuta edes toivo, kunhan saan työskennellä tärkeäksi kokemieni asioiden parissa. Jos olisin uupunut, en olisi kiertänyt eurovaalien alla 76 kunnassa ja kampanjoisi aamusta iltaan.
Syy on toisenlainen.
Olen toiminut kansanedustajana nyt kymmenen vuotta. Uskon, että sekä minulle ihmisenä että eduskunnalle kansanvallan foorumina on hyvästä, että teen välillä jotain muuta.
Näin voin itse kehittyä työssäni maailman ja Suomen ongelmien ratkaisemiseksi. Näin eduskunta saa tuoreita ajatuksia ja uusia näkökulmia.
Olen yhtä innostunut rakentamaan Suomesta reilumman ja kestävämmän kuin kymmenen vuotta sitten, kun nousin eduskuntaan. Olen yhtä innostunut pelastamaan maailman kuin 22 vuotta sitten, kun lähdin mukaan kansalaistoimintaan.


- Oras Tynkkynen

Onko hän muuten lahjoittanut kansanedustajan palkasta osan hyväntekeväisyyteen?


Aikaisempina vuosina kansanedustajana olen lahjottanut joulukorttirahat esimerkiksi seurakuntien Mustalle Lampaalle, joka tekee asunnottomien parissa työtä. Olen myös tukenut Kainuun luonnonsuojelupiiriä, joka on yrittänyt vähentää Talvivaaran ympäristövaikutuksia. Kymmenen vuoden aikana eduskunnassa olen omilla rahoillani palkannut puolipäiväisen avustajan. Hän on helpottanut työtäni Pirkanmaan alueella. Tämä on oma tapani antaa osani takaisin pirkanmaalaisille ihmisille.

- Oras Tynkkynen
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Nyt täytyy sanoa, että olet, piiskat eivät suuremmin houkuttele! Eivätkä nahka-asut - ilmeisesti ne kuvat jäivät sitten pois vaalikampanjasta... Eikä siinä elämäntyylissä ja harrastuksessa tietenkään mitään pahaa ole, etenkin britti-konservatismissa puhutaan kai jo suorastaan kunnianarvoisasta perinteestä kun parhaiden yksityiskoulujen kasvatit käyvät sessioissa verestämässä muistiaan ihanista kouluajoista.

Kirjoitat brittikonservatismin yläluokasta. Minä kirjoitin Eija-Riitta Korholasta. Hän on sodan käyneen myyntitehtävässä toimineen isän suurperheen nuorin lapsi. Itse sympatiseeraan torppari- ja työläistaustaisena kaulusköyhänä Eija-Riittaa. Sieltä on noustu nykyisiin asemiin ilman katkeruuden häivääkään parempiosaisia kohtaan. Kookomus on puolueena löytynyt molemmille arvoiltaan oikeaksi puolueeksi.

Anyway, Korholan imago on huolella ja ammattitaidolla rakennettu, mutta samalla jotenkin kaikessa ei-puhuttelevuudessaan huvittava. (Toki siis löytyy kohdeyleisö, jota se puhuttelee suuresti.)

Minä taas odotan suurella mielenkiinnolla filosofian lisensiaatti Eija-Riitta Korholan ilmastopolitiikkaa käsittelevän tohtorinväitöskirjan julkaisemista. Eija-Riitta Korhola on Vanhasen hallituksen aikaisen energiapolitiikan näkyvin kokoomuslainen kritisoija. Hän on myös eri mieltä ilmastopolitiikasta meppien Satu Hassi ja Sirpa Pietikäinen kanssa. Minusta siinä imagon rakentamisessa ei ole mitään huvittavaa vaan kunnioitettavaa omaan tietoon perustuvaa ajattelua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä taas odotan suurella mielenkiinnolla filosofian lisensiaatti Eija-Riitta Korholan ilmastopolitiikkaa käsittelevän tohtorinväitöskirjan julkaisemista.

Niin varmasti odotat - kuten myös Jyrki Kataisen valtiomiesuran (sic) jatkoa! Mukavaa kun elämässä positiivisia asioita, joita odottaa. Elät hyvää jääkiekkotilastoinnin ja politiikan seuraamisen täyttämää elämää!
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Harmi, että Vihreät ovat menettäneet luottamuksesi. Oras on hyvä vaihtoehto, sillä hän lupasi lahjoittaa 100 000 euroa hyväntekeväisyyteen, mikäli hänet valitaan. Lisäksi hän ei aio asettua ehdolle seuraavissa eduskuntavaaleissa. Vihreissä ei kaikki kannata liittovaltiokehitystä. Toivottavasti löydät ehdokkaasi ja ennen kaikkea äänestät!

Niinno, ei se Anssi Joutsenlahden hyväntekeväisyyskään kovin paljoa kiitoksia kerännyt PS:n ulkopuolelta. Populismia, epäreilua muita kohtaan, kohde väärä, ym... Summa taisi jotain 250-300 kilon väliltä.

Kyllä Ville Niinistö linjasi puolueen hyvin vahvasti liittovaltion kannattajaksi, kuten sisarpuolueet EU:ssa ajavat. Mutta totta kai aina voi sanoa, että emme kannata liittovaltiota, vaikka puolue tukisikin jokaista liittovaltiomallia tukevaa esitystä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Niin varmasti odotat - kuten myös Jyrki Kataisen valtiomiesuran (sic) jatkoa! Mukavaa kun elämässä positiivisia asioita, joita odottaa. Elät hyvää jääkiekkotilastoinnin ja politiikan seuraamisen täyttämää elämää!

Hyvä yhteenveto sinulta. Mielenkiintoinen viikonloppu on tulossa. Olli Rehnin valinta Euro-parlamenttiin avaa ovet Jyrki Kataisen valtiomiesuran arvokkaalle jatkolle. Alexander Stubbin valinta Euro-parlamenttiin avaa tien kokoomuksen viidenneksi jäävälle meppiehdokkaale. Eli Eija-Riitta Korholan jatko Brysselissä näyttää lähes varmalta.

Suomen maailmanmestaruus sunnuntaina olisi jo kermaa kakun päälle. Mutta on tässä huoliakin. Viljamaat alkavat tarvita välttämättä runsaasti vettä. Rengille kuuluvat myös isännän murheet. Petri Sarvamaa (kok) EU-meppinä ja maatalousministeri Jari Koskinen (kok) saivat isännältä kiitoksia hyvin hoidetuista Brysselin neuvotteluista. EU-vaalit ovat tärkeät vaalit eikä niitä kannata boikotoida, vaikka Jyrki Kataisen voittokulku onkin vastustamatonta. Näin on aiemmista broileripuheista (sic) huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Nää tyypit taisteli tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden, humaanin inhimillisyyden ja kaikkien samanlaisten oikeuksien puolesta. Olivat siis aikansa "suviksia".

Nämä eurokriittiset änkyrät taasen ovat vähemmistöjen oikeuksia vastaan, itsekeskeisen ajattelun puolella ja eriarvoisen yhteiskunnan kannalla.

kummat nyt sitten mahtaisi olla näitä ”fariseuksia”?

Läppäähän tuo Jeesus/fariseus -setti oli, mutta se pointti säilyy ettei kannata välittää siitä, miten tietyt puolueet "väärin äänestäviä" leimaavat. Vastuuttomuus, solidaarisuuden puute yms. Ja minulle kyllä on selvää se etten äänestä ketään joka polkee vähemmistöjen oikeuksia. Olen vain sitä mieltä, että nykyisen laajuinen/vieläkin laajentuva EU ei ole millään tavalla järkevä asia mm. aikaisemmassa viesissäni mainitsemeni erojen vuoksi. Se, että EU-maat antavat kriisimaille rahaa naamioidaan ovelasti solidaarisuudeksi, vaikka lainan ehtoihin kuuluu se, että samaan aikaan kriisimaat leikkaavat palveluitaan, mm. terveydenhuoltoaan. Ja samaan aikaan toisin äänestävät leimataan epäsolidaarisiksi. Hävytöntä paskaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kun valitaan 13 meppiä ja on vain yksi vaalipiiri, niin ehdokkaan puolueen pitää saada n. 6%:n kannatus, että saa yhden ehdokkaan läpi Brysseliin. Jos tulos on esim. kok 23, Ps 18, Kesk 18, Sdp 14, Vihr 10, Vas 8, ym. puolueet yhteensä 9, niin Kd ja Rkp jäävä ilman meppiä, Kok, Ps ja Kesk saavat 3 paikkaa, Sdp 2 ja Vihr ja Vas yhden paikan. Kokoomuksen pitäisi päästä yli 24 %:n, että saisivat ryöstettyä Keskustalta tai Ps-puolueelta yhden paikan. Sdp:n kriittinen raja on 12%:n kannatus. Ps ja Kesk joutuvat tiukoille noin 17-17,5%:n kannatuksen kanssa, että jäävätkö kahteen meppiin. D`Hondtin menetelmä tekee kisasta viimeisistä paikoista aina vähän vaikeaselkoisen tulkita etukäteen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perussuomalaisten kannatus tulee olemaan reilusti alle galluppien, n. 10 %. Tämä johtuu siitä, ettei Soinia voi äänestää kuin uudellam... eikun siis missään.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minun mielestäni "liittovaltiokehitys" ja euroopan yhtenäistyminen sekoitetaan keskenään.

Oma näkökulma on se, että nuo on kaksi eri asiaa. Eurobondit on hyvä esimerkki liittovaltio kehityksestä, kun taas euroopan laajuinen kansallinentransaktiovero hyvä esimerkki yhtenäisyydestä.

Ei liittovaltiolle, mutta kyllä yhtenäisemmälle euroopalle on oma mielipide.

Yle on ratsastanut tällä liittovaltio sanalla siinäkin mielessä, että saisi vastakkain asettelun eurokriittisyydelle.
Kritisoinkin Ylen vastuun käyttöä sillä kyseinen kanava ja kanavan toimittajat, tuntuvat olevan räikeän puolueellisia, vaikka valitettavan harva tätä ymmärtänee.

Minun ongelmani on se, että itse liputan täyden liittovaltion puolesta. Euroopan Yhdysvallat yhteisillä asevoimilla ja ulkopolitiikalla olisi meikäläiselle mieleen. Demokraattinen, pluralistinen, oikeusvaltioperiaatteeseen nojaava vahva Eurooppa, siinä olisi se minun unelmani. Ikävä kyllä en koskaan sitä tule näkemään..

Kuitenkin, minun ääneni saa ehdokas joka ajaa tätä samaa linjaa ja jolla on realistiset läpimenon edellytykset. Ehdotuksia?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Minun ongelmani on se, että itse liputan täyden liittovaltion puolesta. Euroopan Yhdysvallat yhteisillä asevoimilla ja ulkopolitiikalla olisi meikäläiselle mieleen. Demokraattinen, pluralistinen, oikeusvaltioperiaatteeseen nojaava vahva Eurooppa, siinä olisi se minun unelmani. Ikävä kyllä en koskaan sitä tule näkemään..

Kuitenkin, minun ääneni saa ehdokas joka ajaa tätä samaa linjaa ja jolla on realistiset läpimenon edellytykset. Ehdotuksia?

Tarja Cronberg. Nimenomaan eurooppalaisen yhteisen armeijan ja turvallisuuspolitiikan kannattaja ja tuntija.

Istuva MEP, mutta jos Vihreät jää yhteen paikkaan ei menne läpi. Kahdenpaikan kuviossa (joka siis on ihan muutamantuhannen äänen peliä koko maassa) lienee se toka (vaikka Orasta kovasti toivoisinkin)

Tarja Cronberg

Linkki Cronbergin puolustuspoliittisille blogimerkinnöille mm. Yheisestä puolustuksesta NATOn sijaan.
 
Minun ongelmani on se, että itse liputan täyden liittovaltion puolesta. Euroopan Yhdysvallat yhteisillä asevoimilla ja ulkopolitiikalla olisi meikäläiselle mieleen. Demokraattinen, pluralistinen, oikeusvaltioperiaatteeseen nojaava vahva Eurooppa, siinä olisi se minun unelmani. Ikävä kyllä en koskaan sitä tule näkemään..

Kuitenkin, minun ääneni saa ehdokas joka ajaa tätä samaa linjaa ja jolla on realistiset läpimenon edellytykset. Ehdotuksia?

Suomessa ei tuollaista linjaa ajavia taida oikeastaan ollakkaan. Kokoomus nyt ehkä lähimpänä, mutta kokoomusta jos äänestät äänestät lisälainan ja hyvinvoinnin rappeutumisen puolesta.
EDIT: Vihreiden energia politiikka on todella kaukana realistisesta, ainakin itselleni tämä on kynnyskysymys jonka takia lasken puolueen pois ehdotuksistani.

Jos lähtökohtana voidaan pitää kuitenkin realismia niin itse tuossa tilanteessa äänestäisin sellaista puoluetta, joka ajaa euroopan yhtenäisyyden puolesta, mutta varovaisesti, eikä esim eurobondeja kannata tässä vaiheessa.
Tällä tavalla viiden vuoden päästä, saattaa Suomestakin löytyä niitä jotka kannattavat liittovaltiokehitystä ilman sitä, että yhteiskunta eriarvoistetaan ja verovarat ohjataan enenevissä määrin suuryrityksille vähempiosaisilta.

Äänestä siis ALDE puoluetta, eli toisinsanoen Keskustaa (Rehn tai Jäätteenmäki?) tai RKP:tä.

Ajatusketjuna voit käyttää tätä: Eurooppaa ei käännetä päivässä liittovaltioksi ja sen toteuttaminen tulee tehdä rauhallisessa, mutta päättäväisessä tahdissa. Äänestämällä varovaista euromyönteisyyttä, tulevaisuudessa siirtyminen Euroopan kokonaisvaltaiseen integraatioon on helpompaa, kuin äänestää nyt sellaista joka ajaa tätä asiaa vahvasti. Koska jos äänestää sellaista henkilöä/puoluetta joka ei saa mitään ehdotuksistaan läpi tai ei edes pääse parlamenttiin, ei eurooppa tule siirtymään kohti liittovaltiota.

Ylläoleva ajatusketju ei ole oma ajattelutapani, mutta jos tuosta on apua, niin hyvä.

-----

Kokoomuksen äänestäminen näissä vaaleissa on verrattavissa ihmisoikeusrikokseen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Kokoomuksen pitäisi päästä yli 24 %:n, että saisivat ryöstettyä Keskustalta tai Ps-puolueelta yhden paikan. Sdp:n kriittinen raja on 12%:n kannatus...

Äänestysprosentti on jäämässä alhaiseksi, toki Kokoomuksen korkeakoulutetut äänestäjät ovat normaaliin tapaan liikkeellä vaaliuurnilla.

En muuten pitäisi ihan mahdottomana, että jos äänestysprossa jää alle viime vaalien, että Kokoomus voisi päästä lähelle tuota 24%.

Vastaavasti mietityttää, että mitenköhän demarit ovat saaneet äänestäjiä liikkeelle? Vähän on sellainen fiilis, että kaikkien aikojen katastrofi tulossa heille, ainakin mitä puolueen kannatukseen tulee (sikäli mikäli puolueen kannatusta haluaa eurovaaleissa arvioida), Rinne ei vaikuta inspiroineen uutta punaista vyöryä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös