2. Riski-Tuotto. Vanha tuttu lainalaisuus bisnesmaailmasta. Mahdollinen tuotto on suoraan verrannollinen mahdolliseen riskiin. Ei ole olemassa riskitöntä rahasampoa. Pysymmekö tutussa ja turvallisessa liigassa jossa tuoton kasvu ja riskit tulevaisuudessa ovat melko pieniä, vai tavoittelemmeko kasvua hallitulla riskin otolla? Potentiaalia liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen on reilusti, mutta toisaalta riskinä on mahdollisen uuden sarjan näivettyminen ja hankaluudet päästä takaisin tuttuun ja turvalliseen liigaan.
Tähän projektiin liittyy paljon spesifisiä riskejä (vrt. systemaattinen riski, joka on tuotto-odotuksen volatiliteetti), jotka eivät korreloi tuotto-odotusten kanssa. Semmoinen on esimerkiksi juuri suomalaisen kiekkoilun yleinen näivettyminen, jonka sanotkin tässä seuraavassa lainauksessa...
Häviäjäksi jäisi jäljelle jäävä sm-liiga. Ikävää heidän kannaltaan mutta semmosta se elämä joskus on.
Niinpä. Se vain johtaa siihen, että liigaan jäljelle jäävien seurojen toiminta muuttuu myös junioripuolella paljon matalaprofiilisemmaksi. Tällä taas on suorat ja pitkäkestoiset vaikutukset koko maan kiekkoilulle: myös ylikansallisen liigan porukalle.
Mutta, uskon että tässä isojen luokassa (Stora Enso, Wärtsilä, Neste Oil yms.) voisi olla potentiaalia kasvulle. Esim. Stora Enso toimii vahvasti sekä Suomessa että Ruotsissa. Heidän kannaltaan voisi olla jopa parempi että Lappeenranta vaihtuu Linköpingiin ja Rauma Karlstadiin. Lisäksi samalla avautuisi mahdollisuuksia houkutella näitä isoja sponsoreita myös Ruotsin puolelta.
Samalla kannattaa muistaa, että suurten business-to-business teollisuusyritysten saama hyöty urheilusponsoroinnista on hyvin vähäinen. Lähinnä heidän yhteistyönsä liigaseurojen kanssa on tähänkin mennessä rajoittunut edustukselliseen toimintaan, kuten aition hankkimiseen, jossa sitten kestitsevät asiakkaitaan ja työntekijöitään + halvahkoon paitasponsoriin, josta he eivät juurikaan myynnillisesti hyödy, vaan kyseessä on osoitus siitä, että paikkakunnalla on heidän tehdas. Tämä ei muuttuisi ylikansallisissa liigoissakaan. Sen sijaan joku lifestyle brändi, parhaimpana esimerkkinä Red Bull saattaisi hyötyä hyvinkin profiloitumalla sponsoriksi jollekin seuralle vauhdikkaassa urheilulajissa. Tämmöisiä brändejä meillä ei Suomessa ole juuri nimeksikään.
Makis kirjoitti:
Täällä lähdetään arvioimaan asiaa aivan väärästä päästä, ei täällä kenelläkään ole todellisuudesta sitä tietoa, mikä näillä seurapomoilla on. Jos ajatus olisi täysin toteuttamiskelvoton, ja sen huomaisi jopa joku foorumikirjoittelija, niin ihanko tosissaan täällä joku kuvittelee, että seurat silti ajaisivat asiaa?
Kaikella kunnioituksella Färjestad BK:n toimitusjohtajaa, legendaarista Håkan Loobia kohtaan. Hänhän on se, joka tässä on suurimpana pääpäsmärinä. En usko, että tällä kaverilla on kovinkaan suurta kompetenssia talouselämän puolella, puhumattakaan siitä, että hän ymmärtäisi pintaa syvemmältä urheilubusineksen lainalaisuuksia tai eurooppalaista palloiluperinnettä ja -kulttuuria. Pelaajana näitä asioita ei opi, niihin täytyy perehtyä.
Oman kompetenssinsa rajallisuuden Loob ilmeisesti ymmärtää, sillä hän on palkannut jotain asiantuntijoita selvittämään ylikansallisia liigoja. En tiedä tarkkaan, mitä heille on annettu selvitettäväksi, mutta luulisin, että asioita selvitetään ainoastaan ylikansalliseen liigaan mielivien seurojen businessnäkökulmasta. Toivoisin, että puolueeton ja asiantunteva selvitys tehtäisiin myös siitä, miten ylikansallinen liiga vaikuttaisi jäljelle jäävien seurojen toimintakykyyn. Niissä kun lepää yhtä paljon maiden jääkiekkoilun tulevaisuus ja siten myös ylikansallista liigaa pelaavien seurojen tulevaisuus.
Tshekki77 kirjoitti:
Lisäksi, vaikka uusi liiga ei olisi "koko Suomen liiga", niin se olisi tasokkain liiga, mitä täällä pelataan ja siten olen täysin vakuuttunut, että se kiinnostaa katsojia eniten. Jopa Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja sen sellaisissa, puhumattakaan paikkakunnista, joilla ei ole omaa liiga seuraa.
Jos näin kävisi, sehän myös tarkoittaisi sitä, että SM-liigaseurojen olosuhteet romahtaisivat ja siten niiden olosuhteet tehdä vahvaa juniorityötä. Jos taas näin ei käy, romahtaa euroliigaa pelaavien seurojen edellytykset nykyistä huomattavasti suurempiin yleisömääriin, joka taas vaikuttaa sponsoreiden ja television kiinnostukseen. Lose - lose tilanne.
Tshekki77 kirjoitti:
"Lopulta saatetaan huomata" Tässä on tuo sana saatetaan hyvin olennainen. "Saattaapi olla, vaan saattaa tuo olla olemattakin" tekisi mieli vastata tähän, mutta tottakai tuotetta markkinoidaan kovasti alussa ja tehdään joukkueita ja liigaa tunnetuksi katsojille.
...
Jos näin surkeasti kävisi, niin voidaan todeta, että osallistuneet joukkueet ovat rohkeasti olleet viemässä kiekkoa eteenpäin Euroopassa ja vaikka se ei onnistunut, niin ainakin on yritetty.
Ja siis silloin huomataankin suorastaan ritarillisista aikeista huolimatta, että ollaan penailtu ja kustu omaan pesään. Onko siis järkeä lähteä moiseen venäläiseen rulettiin?