Niin. En tiedä, mitä tässä ajat takaa. Voin kuitenkin kertoa, että löysin itseni viime kaudella junioripeleistä (joista maksoin 5 euroa / kerta) enkä ollut ainoa näissä halleissa. Voitko väittää tosissasi, että "jäljelle jäävä sm-liiga" olisi nykyisiä juniorisarjoja vähemmän vastinetta rahoille antava sarja?
Sinä oletkin ilmeisesti jääkiekkoihminen ja fani, kuten minäkin. Minäkin maksan mielelläni jääkiekkomatseista vaikka taso ei olisikaan huikea. Ongelmana on se, että statuksen romahtaessa todella moni "ei niin paljon jääkiekkoihminen" jäisi pois katsomoista ja tekisi säästyineillä rahoillaan ja ajallaan jotakin muuta. Samoin semmoiset ihmiset, joille vastustaja on tärkeä kriteeri päätöksessä "mennäkö matsiin vai ei".
Niin, tästäkin kovasti erimieltä. Itse en päässyt mestisfinaaleja paikanpäälle katsomaan, mutta katsojia tuntui riittävä ihan halleille asti. Tietenkin nyt sitten vedät hatusta, että panosta oli, joten kerrotaan, että olen seurannut noita mestisfinaaleja useamman kauden ja kertaakaan (silloinkaan kun ei ollut mahista nousta liigaan) en ole tyhjää hallia nähnyt telkkarin kautta.
Minä olen kerholainen varpaista päälakeen asti ja seuraisin HPK:n edesottamuksia tarkasti, vaikka se pelaisi kolmosdivaria. Tiedän kuitenkin, että abosoluuttisesti suurin osa hämeenlinnalaisista eivät ole yhtä kerholaisia, kuin minä ja siksi sarjatason statuksen huonontuessa katsojakeskiarvo ja sponsoritulot putoaisivat vuoren varmasti. Eli jos Kerho putoaisi Mestikseen, katsojamäärät putoaisivat. Sama tilanne olisi SM-liigan statuksen romahtaminen, minkä Euroopan Superliigan perustaminen aiheuttaisi.
Todelliset fanit löytäisivät tiensä halleille kyllä, mutta ainoastaan pieni osa katsojista on sanan tässä merkityksessä todellisia faneja.
Mestiksestä voi varmasti sanoa sen, että vaikkapa Vaasassa toivo liigan aukeamisesta on pitänyt katsojamäärät suhteellisen korkealla, mutta tilanne olisi ollut täysin toinen, mikäli SM-liiga olisi sanonut aikanaan, että toiveet noususta voidaan haudata ikuisiksi ajoiksi. Mikkelissä puolestaan kaupungin joukkueen nousu historiansa korkeimmalle tasolle nosti buumin, joka kuitenkin on nyt laantunut. Joensuussa katsojamäärät olivat olemattomia pitkään, mutta talouden vakautumisesta, menestyksestä sekä liigan aukeamisesta johtunut uudelleen herännyt toivo siitä, että Jokipojat pelaisi vielä joskus liigaa, on taas nostanut katsojakeskiarvoa. Ja kyllähän jo KooKoonkin katsojakeskiarvojen vertailu selvästi osoittaa, että sarjastatuksen vaihtumisella on todella suuri vaikutus.
Näin on ja kaikki osallistuvat saavat kamppailla siitä. Mitä tällä tahdot sanoa? Jos Markus Grönholm ei aja rallin sm sarjaa, niin kyseessä on silti sm sarja (en tiedä onko tuollaista edes oikeasti, mutta pointin varmaan jokainen kykenevä ymmärtää).
Tämä on hyvä esimerkki. Rallissa on olemassa SM-sarja tai ainakin joku SM-kilpailu - sen tiedän varmasti. Mutta kun en varsinaisesti ole laji-ihminen, ei minua kiinnosta pätkääkään rallin Suomen mestaruus. Juuri siksi, että rallin Suomen mestari ei oikeasti ole Suomen paras - ainakaan todistettavasti. Seuraan kyllä rallin MM-sarjaa jonkun verran.
Sama ilmiö varmasti kävisi myös jääkiekon SM-liigalle. Todelliset laji-ihmiset, kuten minä tai sinä sitä varmasti yhä seuraisivat, mutta vähemmän laji-ihmiset varmasti vähentäisivät sen seuraamista hyvinkin paljon ja ehkä lopulta jättäisivät sen seuraamisen kokonaan. Nykyisen statuksen kiistattoman Suomen parhaan selvittämisestä SM-liiga varmasti menettäisi.
Ne rahat löytyvät sieltä yhteisöstä aivan samallalailla, kuin aikaisemmin. Tästä on väännetty jo aikaisemminkin eikä tätä ole järkeä aloittaa uudestaan. Kysymys on vain tahdosta. Riittääkö tahto kaivaa se raha uudessa tilanteessa junioritoiminnalle?
Jos olisin itse hämeenlinnalaisen yrityksen toimitusjohtaja, sponsoroisin Kerhoa kaikissa tapauksissa mahdollisimman suurella rahalla. Mutta minä olenkin henkeen ja vereen kerholainen, joten HPK:n kysymys on minulle sydämen asia, ei järjen.
Puhtaasti rationaalisesti tässä kysymyksessä ajatteleva hämeenlinnalainen yritysjohtaja ei sponsoroisi Kerhoa samalla määrällä, koska katsojamäärät ovat edellä jälleen kerran jankutetuista syistä selvästi alhaisemmat ja näkyvyys Hämeenlinnassa siten yhtä selvästi pienempi. Sanomattakin on selvää, että myös kansallinenkin näkyvyys olisi selvästi pienempi: jos stadilaisseurat pelaisivat Euroopan Superliigaa, HIFK:n ja Jokereiden kannattajia hyvin vähän kiinnostaisi mennä katsomaan vaikkapa K-Vantaa - HPK matsia. Enkä puhu nyt sinusta HIFK-kannattajana - olet sanonut, että sinä seuraisit SM-liigaa joka tapauksessa. Olet siis todellinen laji-ihminen ja se on hieno asia. Mutta varmasti myönnät, että hyvin harva HIFK-kannattaja investoisi aikaansa, rahojaan ja energiaansa myös SM-liigan seuraamiseen, jos oma joukkue pelaa Euroopan Superliigaa.
Ei se välttämättä sitä ole, mutta niinkuin sanottua, tästä on väännetty jo aika pitkään ja tuskin kumpikaan vetäytyy omista lähtöoletuksistaan. Eli jos tämä "kuolin isku" nyt kuitenkin toteutuisi, niin miten sinä neuvoisit sm-liigaa siinä tilanteessa jatkamaan. Toivottavasti kuitenkin neuvoisit jatkamaan.
Tottakai neuvoisin jatkamaan. Eikä tarvitsisi neuvoakaan, koska SM-liigan pelaaminen kyllä jatkuisi. Toimintaympäristö kuitenkin muuttuisi niin paljon epäedullisempaan suuntaan, että samantasoisen edustus- ja junioritoiminnan pyörittäminen muuttuisi mahdottomaksi.