Minä tykkäsin käydä katsomassa divarimatsejakin. En ymmärrä, mikä siinä on niin kauheaa. Kärppien tapauksessa tosin se ylivoima oli pari viimeistä kautta vähän puuduttavaa.
En ikinä sanonutkaan etten tykännyt, päinvastoin. I-Divisioona oli aikanaan helvetin kiinnostava sarja, kun Liigaan oli tyrkyllä vuosittain monta joukkuetta, vaihtuvuutta oli, ja pelikin oli laadukasta. Ja ne jokavuotiset karsinnat.
Mutta sinä taidat sekoittaa I-divarin ja Mestiksen. Mestis syntyi seuraavana kesänä Kärppien nousun jälkeen. Silloinhan Liiga suljettiin, ja koko Mestis oli kuin vitsi. Katsojat katosivat, sponsorit katosivat, näkyvyys katosi. Syy: I-divisioonan aikainen kilpailu liigapaikoista poistui. Ketään ei kiinnostanut katsoa alasarjan mestaruuspelejä, missä palkintona vain oli mehupöntöltä kuulostanut kiertopalkinto, ja hikinen viiri kattoon.
EDIT: Oma mielipiteeni tähän on se, että sarja on jo etukäteen floppi. Taloudellisesti niin iso riski, että toteutuminen on todella epätodennäköistä. Samalla varmasti kotimaan pääsarjasta tulee suljetun Mestiksen kaltainen jämäsarja, missä panokset ovat mitä ovat, ja tiedä sitten mikä vaikutus sillä on pelaajakasvatukseen.
SM-Liigan kannattaisi unohtaa tällaiset haahuilut, ja keskittyä itse asiaa, eli
oman liigan kiinnostavuuteen ja
itse pelitapahtumaan jäällä. NHL-kaukalot kaikkiin halleihin, NHL-tuomarilinja kaikkiin peleihin, reilut karsintasarjat Liigan ja I-divisioonan välille (ja Mestis-nimi helvettiin), sekä Nuorten SM-Liigan käsittämättömän tyhmä nousu/putoamismalli myös suoraan helvettiin. Reilu kilpailu sarjoihin ja myös sarjojen väliin, kaikki "tammikuun tasaukset" v*ttuun, paikallispelikierrokset pois tai sitten NHL:n tapaan lohkojako yms. milloin paikalliskierrokset on loogisia.
Ja ensimmäisenä kaikki bisnes-miehet kravatteineen äkkiä pois jääkiekkoliiton ja Liigan puolelta. Asioita päättämään ihmisiä, kenellä on jotakin tietoa lajista, eikä sellaisia ketkä ovat mukana pelkästään bisnes mielessään. He nimittäin ovat alunperin kotimaisen kiekkosarjojen alemmuustilan takana, legendaarisen "maailman heikkotasoisimman MM-kullan" jälkikiimassa tehtyjen linjausten seurauksena.