EU:n ja euron tulevaisuus?

  • 592 908
  • 4 708

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Sen verran välihuomautuksenä, että EU:saa on ollut pari vuotta yhtenäinen kuluttajansuoja eräkaupassa.
 

Baldrick

Jäsen
Kun Soini kommentoi Britannian euroeroa, hän puhui taas kerran populistipuolueen puheenjohtajana eikä Suomen ulkoministerinä, kun hän haukkui EU:ta brexitistä. Ero oli valtava verrattuna Sipilään joku painotti, että Suomen kriiseistä puhumisen sijaan pitäisi keskittyä tulevaisuuden rakentamiseen.

Itsellä mennyt nämä nyt ohi riennoista johtuen, mutta varmasti totta joka sana. Siksi arvostankin Sipilää henkilönä, vaikka nykyinen hallitus on kussut mm. koulutusbudjetin suhteen, jopa suorasti valehdellut. Rakentavaa asennetta silti aina tarvitaan. Vaikka se hullulta ehkä sinusta kuulostaakin, niin oma rakentava asenteeni kuitenkin kehottaa harkitsemaan, että onko britit oikealla tiellä pitäisikö Suomen suunnitella varautumista EU-erosta.

Ensimmäinen ajatukseni Brexitistä oli, että toivon niin EU:n kuin brittien kehuvan toisiaan kauppakumppaneina, kuten on näyttänyt käyneen. Monet keskustelupalstojen pahakurjet ovat maalanneet, että UK tullaan jättämään oman onnensa nojaan, mutta harva ymmärtää kuinka iso markkina Euroopan mittakaavassa Iso-Britannia oikein on.

Hienoa huomata, että maailma ei siihen kaadu, vaikka joku näkee paremmaksi tehdä eri tavalla. Vähän niinkuin hyvä ero parisuhteesta. Ollaan hyviä kavereita silti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Euroopan kuluttajakeskus auttaa tarvittaessa ihan täällä Suomessa. Ei tarvitse lähteä Saksaan. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisujahan ei kenenkään ole mikään pakko noudattaa. Eli ihan yhtä lailla viime kädessä pitää Suomessakin lähteä käräjöimään. Ja kun en kuitenkaan aio lähteä käräjöimään maksimissaan muutaman satasen arvoisten härpäkkeiden takia, niin se on täysin sama mun kohdalla, tilaanko Saksasta vai Suomesta.

Lue itse tullin sivuilta, jos et usko: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli...aminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdf

Mä kirjoitin tuotteen palauttamisesta kokonaan. Norjan kauppa maksaisi mulle takaisin sen, mitä mä maksoin niille. Valtiolta pitäisi erikseen ruinata se osa, minkä valtio vei. Ja kyllä, olen palauttanut jokusen tuotteen Saksaan, kun eivät olleetkaan sitä mitä piti.
Huoh... älä usko, soita sinne euroopan kuluttajakeskukseen ja kysy että entäs jos se kauppa sanoo ettei maksa. Älä tee itsestäsi enempää tyhmää tässä asiassa. Enkä nyt tiedä sinusta, mutta kyllä ainakin allekirjoittanut lähtisi ilomielin oikeuteen jos kuluttajariitalautakunta olisi takana tukemassa. Vai meinaatko ettei tässä maassa ole köyhällä tai pihillä oikeutta mennä oikeuteen? Kyllä on ja se on, edelleen, yksi niistä syistä miksi uskon tämän maan oikeusjärjestelmään. Samaan perustuu se että sillä kuluttajariitalautakunnalla on niin vahva sananvalta, kun firmat ei halua lähteä niiden kanssa kilpasille, kun sieltä tulee turpaan ja tukka pois. Siinä on jäätävä ero oikeuksissa.

Enkä nyt ymmärrä sun tulliohjeen juttua, mitähän sä haluat tällä kertoa? Sinä olet näköjään ymmärtänyt asiat ihan pitkin vituraa ja säätänyt omiasi, suosittelen ensikerralla soittamaan vaikka sinne tulliin, siellä on oikeasti asiantuntevia ja avuliaita ihmisiä duunissa. Ne ihan oikeasti sua jeesaa.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Ensimmäiseen kohtaan on se, että joka latin minkä maksan veroja, niin osa menee mm. sen vitun Käteisen palkkaan. Sen jo pitäisi olla helvetin iso miinus.

Eli sulla ei ole omasta elämästä esimerkkiä kankeasta ja hitaasta byrokratiasta? Aika tyhjäksi jää kritiikki ja kuka on Käteinen vai onko tämä taas mutu tason öyhöttämistä, olisin odottanut enemmän.


Mitä tulee isoihin maihin, niin tottahan toki kaikki ajaa omia etujaan, suomalaisilla vain tuntuu olevan joku mystinen sairaus, että ne uskoo ettei näin tapahdu, saati että näin ei tapahdu jos tehdään byrokratia nimeltä EU. Sittenhän se ei ainakaan tapahdu ja ei ne ainakaan pysty vielä paremmin ajamaan omia etujaan. Esim. ne Venäjän pakotekorvauksethan meni just silleen kuin kärsijät, eiks jeh?

On sulla ultrakyyninen näkemys. Velkakriisin neuvotteluissa Suomella ei painosrvoa, jep. Pakote asia meni ihan ok, olisi pitänyt olla tiukemmat pakotteet.

Minun esimerkit kertoo siitä, ettei se maailma ole kaatunut siihen ettei joku maa X tai Y ole EU:ssa. Kun se maailma toimii edelleen ja se kauppa kannattaa on joku EU:ssa tai ei, niin miksi se EU on joku pyhä kristuksen uudelleen nousemus? Minä en ymmärrä. Kannattava firma menestyy vaikka satais kiviä taivaalta, ei koska on olemassa jokin mystinen taho, joka (muka) tekee sen kannattavaksi.

Lueppa esimerkkini uudestaan.
 

ipaz

Jäsen
Samaan perustuu se että sillä kuluttajariitalautakunnalla on niin vahva sananvalta, kun firmat ei halua lähteä niiden kanssa kilpasille, kun sieltä tulee turpaan ja tukka pois. Siinä on jäätävä ero oikeuksissa.

Olen töissä vähittäiskaupan alalla ja aina välillä asiakas vie jonkun tapauksen kuluttajariitalautakuntaan, joka on antanut sitten aikanaan lausuntonsa ja sovitteluehdotuksen. Joissakin tapauksissa olemme jättäneet noudattamatta tätä ja pitänyt oman pään koska olemme olleet oikeassa. Joissakin katsoneet että sovittelu on järkevä ja siihen suostunut. Kuluttajariitalautakunta on hieno asia, mutta ei asiakas aina saa haluamaansa kun sinne valittaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eli sulla ei ole omasta elämästä esimerkkiä kankeasta ja hitaasta byrokratiasta? Aika tyhjäksi jää kritiikki ja kuka on Käteinen vai onko tämä taas mutu tason öyhöttämistä, olisin odottanut enemmän.
Nyt en ihan ymmärrä. Onko sinulla omasta elämästäsi esimerkkiä vaikka rutosta tai muusta vastaavasta? Onko nämä siis mielestäsi satua kunnes osuu kohdalle? Siitä huolimatta minulla oikeasti on kokemusta hitaasta byrokratiasta, kun olen vääntänyt paperilappuja (en itselle) EU:n maataloustukiaisiin. Ei ole ihan helppoa hommaa.
On sulla ultrakyyninen näkemys. Velkakriisin neuvotteluissa Suomella ei painosrvoa, jep. Pakote asia meni ihan ok, olisi pitänyt olla tiukemmat pakotteet.
Kyyninen? Mites olisi realistinen? Mites ne velkakriisin neuvottelut meni? "me tienataan tällä"? Olisko ehkä se minun kyyninen ajatusmalli ollut kuitenkin oikeassa?
Lueppa esimerkkini uudestaan.
Taisitpa itse sortua omaan nokkeluuteesi. Edelleen se kauppa kannattaa jos se kannattaa, on tielä vaikka mitä esteitä. EU ei itsessään poista mitään, se ei ole itseisarvoltaan mikään vaatimus kaupan kannattavuudelle. Onkin lähinnä huvittavaa että ihmiset jotenkin rinnastavat sen, että maa X voisi viedä tavaraa maahan Y ilman tullia (TTIP anyone?) ilman että sitä asiaa pitää vartioida sen sata byrokraattia. Koko touhu on käytännössä vastuun ulkoistamista "sille muulle" ja sen "muun" saaminen taas vastuuseen on käytännössä mahdotonta. Tänäkin päivänä se kauppa toimii ja kannattaa myös niiden maiden välillä joilla ei turhaa byrokratiaa ole, surullisimpina esimerkkeinä ne liian käyrät kurkut.
 

ipaz

Jäsen
Siitä huolimatta minulla oikeasti on kokemusta hitaasta byrokratiasta, kun olen vääntänyt paperilappuja (en itselle) EU:n maataloustukiaisiin. Ei ole ihan helppoa hommaa.

Olisiko välttämättä yhtään sen helpompaa vääntää niitä papereita jos tuet maksaisikin Suomen valtio? Nyt voimme vain arvailla koska tuet tulevat EU:lta. Emme saa tietää kuinka tehokas Suomen oma tukiosasto voisi olla niin kauan kun kuulumme EU:hun.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olen töissä vähittäiskaupan alalla ja aina välillä asiakas vie jonkun tapauksen kuluttajariitalautakuntaan, joka on antanut sitten aikanaan lausuntonsa ja sovitteluehdotuksen. Joissakin tapauksissa olemme jättäneet noudattamatta tätä ja pitänyt oman pään koska olemme olleet oikeassa. Joissakin katsoneet että sovittelu on järkevä ja siihen suostunut. Kuluttajariitalautakunta on hieno asia, mutta ei asiakas aina saa haluamaansa kun sinne valittaa.
Kyllä, olet oikeassa. Silti kuluttajalla on oikeus sitten haastaa firma oikeuteen, niin kotimaassa, kuin ulkomailla. Se nyt vaan on "hieman" kalliimpaa haastaa se firma käräjille Saksalaisessa käräjäoikeudessa kuin kotomaassa. Vaikka olisit kuinka oikeassa siinä asiassa. Lisäksi se lainsäädäntö mitä toteutetaan perustuu lähdemaan kuluttajasuojaan, ei kohdemaan, eli esim. suomalainen 2-10 vuoden odotettu elinikä (riippuen laitteesta) vaikka puhelimelle, tai pesukoneelle ei päde muualla. Mutta nämä ulkomailta tilaajat ei sellaisia mieti, ei kunnes kosahtaa ja sitten istutaan sormi suussa. Se takuu kun ei ole mikään määre, vaan firman hyvää hyvyyttään määräämä aika minkä aikana ne, ehkä, hyväksyy sen korjattavaksi. Tämäkin asia lienee sen määrätynlaisen aivopesun tulosta, kun ihmiset kuvittelee että takuu on jokin maaginen asia, eikä vain firman "lupaus".
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olisiko välttämättä yhtään sen helpompaa vääntää niitä papereita jos tuet maksaisikin Suomen valtio? Nyt voimme vain arvailla koska tuet tulevat EU:lta. Emme saa tietää kuinka tehokas Suomen oma tukiosasto voisi olla niin kauan kun kuulumme EU:hun.
Ei välttämättä, mutta niistä tuista ei maksettaisi Käteisen (Kataisen... jos joku ei tajunnut internet meemiä... me tienataan tällä) palkkaa välistä ennen kuin ne maksettaisiin sille viljelijälle. Me voidaan puuttua omaan toimintaan, me voimme tehostaa sitä, kuten SOTE yms. jutuissa ollaan pyritty, mutta miten me vähennetään byrokratiaan jossain mikä syö rahaa saatanasti ja mihin emme voi vaikuttaa?

Olisikin äärimmäisen nerokasta jos Suomi ei koskaan maksaisi EU:lle sitä rahaa minkä EU maksaa takaisin viljelijöille, jäsenmaksut putoisi murto-osaan ja Suomi maksaisi suoraan viljelijöille, kuten se maksaa jo puolet koko potista muutenkin. Mikä sinällään on hyväksyttävää, vaikka moni vastustaa, mutta allekirjoittanut ei, koska tuossa naapurissa on yksi diktaattori ja peltoja ei voi päästää kesannolle sen takia, makso mitä makso.

Mutta kun tuon EU:n ja suojatyöpaikkojen pitää elää jollain... sillä jollain mistä pitäisi taikoa sitä plussaa, mitä ei vain näy eikä kuulu ja mitä kukaan ei pysty mittaamaan. Tulee tulee.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enkä nyt tiedä sinusta, mutta kyllä ainakin allekirjoittanut lähtisi ilomielin oikeuteen jos kuluttajariitalautakunta olisi takana tukemassa.
Kerrotko tarkemmin, miten se kuluttajariitalautakunta sinua tukisi siellä oikeudessa?

Vai meinaatko ettei tässä maassa ole köyhällä tai pihillä oikeutta mennä oikeuteen? Kyllä on ja se on, edelleen, yksi niistä syistä miksi uskon tämän maan oikeusjärjestelmään. Samaan perustuu se että sillä kuluttajariitalautakunnalla on niin vahva sananvalta, kun firmat ei halua lähteä niiden kanssa kilpasille, kun sieltä tulee turpaan ja tukka pois. Siinä on jäätävä ero oikeuksissa.
Köyhällä saattaa ollakin varaa käräjöidä. Työtä tekevällä voi olla hankalampaa. En edes tiedä maksaisiko oikeusturvavakuutukseni tämän kaltaisesta jutusta koituvia kuluja ja onko siinä esim omavastuuosuutta.

Linkin takaa löytyy kuluttaja -lehden ylläpitämä musta lista yrityksistä, jotka eivät ole noudattaneen kuluttajariitalautakunnan päätöksiä: Musta lista - Kuluttaja.fi

Osaatko kertoa miksi tuollaista listaa ylläpidetään, jos kerran tuo oikeudenkäynti on vain jonkinlainen pikku muodollisuus?

En tiedä lähtisinkö käräjöimään muutaman satasen arvoisen tavaran takia. Eipä ole tuollaista tarvinnut koskaan pohtia. Luulisin, että koko härdeli ei olisi sen arvoista. Ehkä voisin lähteä käräjöimään, jos joku muu suostuisi maksamaan kaikki kulut. Mutta eipä nuo kuluttajaviranomaisetkaan taida siinä suhteessa auttaa kuin korkeintaan poikkeustapauksissa, kun haetaan ennakkopäätöstä. Jos edes silloin.

Enkä nyt ymmärrä sun tulliohjeen juttua, mitähän sä haluat tällä kertoa? Sinä olet näköjään ymmärtänyt asiat ihan pitkin vituraa ja säätänyt omiasi, suosittelen ensikerralla soittamaan vaikka sinne tulliin, siellä on oikeasti asiantuntevia ja avuliaita ihmisiä duunissa. Ne ihan oikeasti sua jeesaa.
Mä soitinkin ja tulin siihen tulokseen, että nämä mun tilaukset mä teen jatkossakin EU alueelta. Sä voit toki kertoa, miten itse palautat tavaran Norjaan, jonka olet maksanut ja haluat rahasi takaisin ilman erityisempää vaivaa ja byrokratiaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kerrotko tarkemmin, miten se kuluttajariitalautakunta sinua tukisi siellä oikeudessa?
Kuka on väittänyt, että se kuluttajariitalautakunta siellä oikeudessa olisi? Kaiva vaan kuoppaasi.

Köyhällä saattaa ollakin varaa käräjöidä. Työtä tekevällä voi olla hankalampaa. En edes tiedä maksaisiko oikeusturvavakuutukseni tämän kaltaisesta jutusta koituvia kuluja ja onko siinä esim omavastuuosuutta.
Missähän maassa sinä luulet eläväsi? Tiedätkös edes, että emme kuulu Amuriikan malliseen oikeusjärjestelmään, vaan romaanis-germaaniseen, meillä jokainen voi voittaa oikeudessa riipumatta ennakkotapauksista.
Linkin takaa löytyy kuluttaja -lehden ylläpitämä musta lista yrityksistä, jotka eivät ole noudattaneen kuluttajariitalautakunnan päätöksiä: Musta lista - Kuluttaja.fi

Osaatko kertoa miksi tuollaista listaa ylläpidetään, jos kerran tuo oikeudenkäynti on vain jonkinlainen pikku muodollisuus?

En tiedä lähtisinkö käräjöimään muutaman satasen arvoisen tavaran takia. Eipä ole tuollaista tarvinnut koskaan pohtia. Luulisin, että koko härdeli ei olisi sen arvoista. Ehkä voisin lähteä käräjöimään, jos joku muu suostuisi maksamaan kaikki kulut. Mutta eipä nuo kuluttajaviranomaisetkaan taida siinä suhteessa auttaa kuin korkeintaan poikkeustapauksissa, kun haetaan ennakkopäätöstä. Jos edes silloin.
Kyllä tiedän, koska meidän oikeusjärjestelmä ei ole täysin ongelmavapaa ja ihmiset ei ymmärrä meidän oikeusjärjestelmää, he ovat saaneet kuvan siitä, että pitäisi olla kalliita asianajajia ja meno on kuin jenkkiläisissä TV-sarjoissa, kun todellisuus on, että meidän oikeus on ihan muuta ja jokainen voi edustaa itseään, kun se oikeus perustuu lakiin, ei muiden päätöksiin.
Mä soitinkin ja tulin siihen tulokseen, että nämä mun tilaukset mä teen jatkossakin EU alueelta. Sä voit toki kertoa, miten itse palautat tavaran Norjaan, jonka olet maksanut ja haluat rahasi takaisin ilman erityisempää vaivaa ja byrokratiaa.
Minä palautan tavarat Norjaan edelleenkin ihan kirjoittamalla siihen kirjeeseen, että se on palautus. Sä voit toki vetää omalla tyylilläsi, kuten tähänkin asti. Meille muille kun se homma ei ole mikään ongelma, ei kun olin siellä töissä, eikä nyt kun en ole enää siellä töissä ollut moneen vuoteen. Ne palautuksetkin tulee ihan sukkana läpi, katsos kun samaa tavaraa ei saa lain mukaan verottaa kahdesti, hui kääk. Sen verran kauan tuolla (postissa) tuli oltua duunissa, ettei jaksaisi sun juttujasi (paskaasi) enää hirveästi lisää, kiitos.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oletko koskaan kuullut vaikka Thaimassa olevista supi suomalaisista yrityksistä? Ihme juttu että siellä se onnistuu ja eivät muuten ole EU:ssa. Aika monesta muustakin maasta löytyy firmoja, ihan ilman EU:ta, mitkä omistaa suomalainen. Ihme juttu.

Lisään vielä, että kun jääkiekkopalstalla ollaan, niin tuntuu tuo ulkomaalaisten tai sanotaan että ei EU kansalaisten palkkaaminen olevan täysin ylitsepääsemätön juttu Liigassa. Pärkele kun ne ei millään pääse tänne duuniin, on niin paljon paperisotaa ja hommaa sen kanssa, ei vaan onnistu, mutta onneksi on EU.

Anteeksi nyt BlackWolf, mutta kannattaisko nyt hieman hengähtää välillä... En väitä etteikö iso osa viesteistäsi olisi asiaa, mutta kuitenkin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Anteeksi nyt BlackWolf, mutta kannattaisko nyt hieman hengähtää välillä... En väitä etteikö iso osa viesteistäsi olisi asiaa, mutta kuitenkin.
Älä nyt, hauskaahan tämä on, kyllä minä lopetan heti jos alkaa hengästyttää ;)
Eli tullimaksun saa automaationa takaisin, kun kirjoittaa pakettiin "palautus"?

Sitähän tässä kysyttiin.
Kyllä ja paketin saa läpi tullista maksamatta tullia jos kirjoittaa että se on lahja tai hinta on alle 20€ (en nyt muista suoraan tarkkaa nykyistä määrää, joku kuitenkin nillittää siitäkin), missä maailmassa me elämmekään.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllä ja paketin saa läpi tullista maksamatta tullia jos kirjoittaa että se on lahja tai hinta on alle 20€ (en nyt muista suoraan tarkkaa nykyistä määrää, joku kuitenkin nillittää siitäkin), missä maailmassa me elämmekään.

Joku nuljumpi voisi kutsua esittämääsi toimintamallia petokseksi/tullirikokseksi.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joku nuljumpi voisi kutsua esittämääsi toimintamallia petokseksi.
Miksi? En nyt ihan ymmärrä, olenko minä sanonut että noin tulisi toimia, jos ei syytä ole?

Ihmiset tuntuu elävän jossain utopiassa. Luuleeko joku, että siellä postissa istuu joku ihminen koneella, joka kirjoittaa jokaisen kirjeen ja vastaanottajan johonkin koneeseen ja sitten ne pitää kirjaa niistä? Ei pidä paikkaansa. Siellä on ihan tavallisia ihmisiä ja ajoittain siellä käy huumekoiria haistelemassa ja silloin jokin kirje jostain sadoista jää kiinni siitä, että sisällä oli huumeita. Kai tämä on lintukoto, kun ihmiset uskoo kaikenlaista. Koko touhu perustuu siihen, että kirje ja hinta vastaa about toisiaan, jos päällä lukee 200€ ja on tullien leimat ulkomailta, niin sitten se laskutetaan sen hintaisena vaikka sisällä olisi timantteja, ei sitä kukaan avaa ja tiedä... vinkkiä vaan kaikille tuleville salakuljettajille, kovat rahat saa tuolla kun maksaa vähän ja ikänä ei jää kii.

Sama pätee kaikkiin lahjoihin ja palautuksiin. Jos ne nyt huomaa että siellä on se 700€ puhelin lahjapussissa niin selittämällä siitäkin selviää, kun ei kannata lähteä tappelemaan. Aspalit (asiakaspalautukset) menee sitten täysin rutiinilla, toki jos 10 kertaa satuu se sama työntekijä näkemään samalla tyypille sen palautuksen niin kyllä se väkisin vähän ihmettelee. Mutta jos on verot maksettu ja tulli on sen paketin kirjannut, kuten nyt vaikka Norjan tapauksessa, niin ei se tulli:n työntekijä nyt tyhmäkään ole, kyllä se osaa laskea 1+1. Että kun on tullut sinne samaan osoitteeseen sellainen paketti mistä on maksettu XX määrä alvia ja sinne tulee 5kk myöhemmin samanlainen paketti ja päällä lukee jotain tyyliin warranty return tms. niin ei kai nyt kauheasti ole epäselvää, että mistä on kyse. Tai no kai siis utopiassa porukka luulee, että tähän maahan ei huumeita yms. postitella ja kaikkea seurataan.

edit. lisätään nyt vielä, että siellä ei postissa kauheasti koulutettuja ihmisiä duunia tee, siis kuin johtoportassa, ne on niitä kammoksuttuja elämämkoululaisia jotka teitin kaikkien posteja hoitaa. Ettäs tiiätte.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Brittien idioottileiri tulee kuulemma neuvottelemaan vientisopimukset uudestaan Eu:n kanssa. Fish&chips, oliko muuta?
 

Morgoth

Jäsen
Kyllä tiedän, koska meidän oikeusjärjestelmä ei ole täysin ongelmavapaa ja ihmiset ei ymmärrä meidän oikeusjärjestelmää, he ovat saaneet kuvan siitä, että pitäisi olla kalliita asianajajia ja meno on kuin jenkkiläisissä TV-sarjoissa, kun todellisuus on, että meidän oikeus on ihan muuta ja jokainen voi edustaa itseään, kun se oikeus perustuu lakiin, ei muiden päätöksiin.

Suomalaisten rahat ei riitä oikeuteen

Edustaa itseään? En uskoisi kovinkaan suurta menestystä tuolla taktiikalla tulevan maalikkona oikeudessa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Brittien idioottileiri tulee kuulemma neuvottelemaan vientisopimukset uudestaan Eu:n kanssa. Fish&chips, oliko muuta?

Ei mitään noin merkittävää, mutta jotain sentään:

  1. Machines, engines, pumps: US$63.9 billion (13.9% of total exports)
  2. Gems, precious metals: $53 billion (11.5%)
  3. Vehicles: $50.7 billion (11%)
  4. Pharmaceuticals: $36 billion (7.8%)
  5. Oil: $33.2 billion (7.2%)
  6. Electronic equipment: $29 billion (6.3%)
  7. Aircraft, spacecraft: $18.9 billion (4.1%)
  8. Medical, technical equipment: $18.4 billion (4%)
  9. Organic chemicals: $14 billion (3%)
  10. Plastics: $11.8 billion (2.6%)
http://www.worldstopexports.com/united-kingdoms-top-exports/

Edit: Vertailuksi huipputeknologiaan ja korkeaan koulutustasoon nojaavan Suomen Top-10.

  1. Paper: US$7.5 billion (Down by -22.5% since 2011)
  2. Wood: $1.9 billion (Up by 19.7%)
  3. Iron and steel: $1.9 billion (Down by -9.3%)
  4. Woodpulp: $1.7 billion (Up by 11.9%)
  5. Medical, technical equipment: $936.8 million (Up by 55.2%)
  6. Machines, engines, pumps: $833.5 million (Down by -58.7%)
  7. Ships, boats: $771.1 million (Up by 95.8%)
  8. Copper: $744.1 million (Down by -15.1%)
  9. Zinc: $564.7 million (Down by -13.8%)
  10. Gems, precious metals, coins: $493 million (Up by 4.3%)
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Huvittavaa, että täällä jotkut uskovat venäjän kauppaan ja sen mahtiin vieläkin, mitä se oli vielä Neuovostoliiton aikana. Kun Neuvostoliitto hajosi, rosvot tulivat valtaan ja ovat vieläkin. Pienyrittäjien näkökulmasta, Venäjän kauppa on epävarmaa, kun ei tiedä mitä maksuja milloinkin Venäjän viranomaiset lätkäisevät ulkomaisille tuotteille. Välistä vetäjiä on siellä ihan älytön määrä.

Jos Suomi eroaisi EU:sta ja markka palautuisi valuutaksi, mitä hyötyä siitä olisi? Hinnat eivät ainakaan tule laskemaan ja maailman talouskriisit seuraisivat Suomea joka tapauksessa, jopa pahempina, kun olemme eristäytyneet. Tämä on nähty 80- ja 90-luvulla varsinkin. Aina voi devalvoida valuuttaa, mutta ei se hyödytä pitkällä aikavälillä.
 

Tuamas

Jäsen
Toistan siis kysymyksen, että mihin Euroopan Unionia tarvitaan ja miksi siihen kuuluminen byrokratioineen ja korruptioineen on järkevämpää, kuin pelkän ETA-sopimuksen takaamat neljä perusvapautta? Tämä ETA-sopimus voitaisiin käytännössä toteuttaa lähes ilmaiseksi kaikkien Euroopan itsenäisten valtioiden kesken, eikä se vaatisi juurikaan byrokratiaa tai epädemokraattista ja vahvalla vallalla varustettua komissiota päättämään "itsenäisten" valtioiden asioista. Kun tätä kysymystä miettii, ei voi olla päätymättä siihen lopputulokseen, että EU:n on tarkoitus muuttua (nimenomaan epädemokraattiseksi) liittovaltioksi. Sen on jo kauan ollut tarkoitus muuttua liittovaltioksi. Tuo asia lienee päätetty jo kauan ennen Suomen liittymistä EU:n jäseneksi.

Tuosta nyt useampi kohta putoaisi pois EU:n ja euron tulevaisuus? | sivu 160 | Jatkoajan keskustelupalsta
 
Kaikessa monimutkaisuudessaan huolimatta EU:n todellinen olemus on yksinkertaisuudessaan edustaa näille ns. "pikkuvaltioille" jotain sellaista, missä nämä "pikkuvaltiot" voivat leikkiä olevansa iso valtio. Näitä pikkumiehiä kuten Jyrki Katainen löytyy eri toten täältä Kokoomuksen riveistä harvinaisen paljon. Mitään järkeä siinä ei ole muuta kuin se, että halutaan leikkiä maailman napaa.

Ainoa todellinen asia mitä Suomi on tuottanut historiansa aikana on loistava urheilumenestys ja suomalaiset tunnetaankin maailmalla erityisesti hiihtäjistään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös