EU:n ja euron tulevaisuus?

  • 592 638
  • 4 708

julle-jr

Jäsen
Jos euro ei kestä sitä, että kansalaiset ja poliitikot käyvät avointa, joskus kriittistäkin keskustelua sen tulevaisuudesta, eduista ja haitoista, niin eikö moisen kyhäelmän ole silloin vähän tarkoitettukin hajoavan? Eikö esimerkiksi Kreikan tukipakettien ja siihen yhdistettyjen järjettömien säästötoimenpiteiden (ja niiden noudattamatta jättämisen) kritisointi ole sinunkin mielestäsi ihan asiallista keskustelua?
Hyviä pointteja. Minusta moderniin maailmaan ei oikein sovi hyssyttely, tosiasioista puhumisen välttely ja kritiikinesittäjien paheksunta. Minulla on melko läheistä kokemusta eräästä tiukasta uskonnollisesta yhteisöstä. Niissä piireissä on yleistä se, että kaikki yhteisön toimintaan liittyvä kritiikki on syntiä ja väärin. Kritiikki yritetään vaientaa ja kritiikin esittäjät nähdään lammasten keskellä riehuvina susina, jotka aiheuttavat hämmennystä ja eksyttävät tosiuskovaisia pois ainoasta oikeasta uskosta.

Toki onkin niin, että tosiasioiden esiintuonti ja perustelujen vaatiminen on monelle uskonnolliselle yhteisölle haitallista, siis jos kunnon perusteluja ei ole, niin korttitalo kaatuu. Tietenkin uskonnolliset johtajat haluavat vaientaa soraäänet. Mutta että tällä tavalla pitäisi suhtautua kritisointiin ja kyseenalaistamiseen myös muualla yhteiskunnassa, että joku sijoittaja ei saisi asioista pelkästään vaaleanpunaiseksi väritettyjä näkökulmia? Ei kiitos, kyllä korttitalojen kuuluukin kaatua ja jos joku talo on niin hatara, että se saadaan kaadettua vain jonkun poliitikon puheilla, niin eikö tosiaan sellaisen kyhäelmän kuulukin kaatua?
 
K

kiwipilot

Nyt Suomi näyttää keskittyvän rikkomaan euroa, sen sijaan että se yrittäisi rakentaa. Tulee mieleen pikkupoikka, jonka näin eilen. Kaveri itki äidille, että miksi pitää lähtee kotiin kun uiminen on niin kivaa. Äiti kävi sitten laittamassa kaverin uimaan vähän pidemmälle ja itkuhan siitä tuli kun poika ei päässyt takas rantaan.

Ei. Mieleen tule perhe (Euroalue), joka hyssyttelee, jotta humalainen isä (sijoittajat & rasvattukkien lainakorot) ei herää ja pistä koko kämppää palasiksi. Eli hyssytellään vain; ei puhuta ongelmasta niin ongelma poistuu.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mut me ollaan niiiiiiin erinomaisia, maailman paras maa ja kaikkea..
Tästä kulttuurillisista eroista ja niiden olemassaolon kieltämisestä / tulevasta häviämisestä kun puhutaan, niin jonkun pitäisi Alexiakin hieman valistaa, koska alle vuosi sitten tämä kirjoitti blogissaan mm. seuraavasti (suoria lainauksia):

"Suomalaisuus on Suomen erityislaatuisuutta maailmassa"

"Olen ylpeä suomalaisuudestani. Minulle suomalaisuuden vahvuuksia ovat muun muassa: ratkaisukeskeisyys, sääntöjen noudattaminen, luonnonläheisyys, hyvä koulujärjestelmä ja opettajat, toimiva ja kestävään kehitykseen pohjautuva yhteiskunta, korruptionvastaisuus, kilpailukyky, turvallisuus, avoimuus, tasa-arvo sekä matalat hierarkiat ja tietysti suomalainen sisu."

Lainaukset otettu Alex Stubb -sivustolle 24.11.2011 postatusta blogikirjoituksesta.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mun puolesta kävisi hyvin niin, että Helsinki säilyisi EU:ssa ja muu, oikea Suomi lähtisi omille teilleen. Siihen väliin vielä muuri tyyliin Länsiranta, ettei vaan pääsee enempää meitä maalaisia ja muita b-luokan kansalaisia saastuttamaan Stadin kansainvälisen siniveristä(vai Somalian ruskeaa?) idylliä. Siinä voisivat sitten keskenään leikkiä Berliiniä ja yrittää tuoda esiin omaa erinomaisuuttaan ja ah, sitä urbaanisuuttaan, siellä Euroopassa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mun puolesta kävisi hyvin niin, että Helsinki säilyisi EU:ssa ja muu, oikea Suomi lähtisi omille teilleen. Siihen väliin vielä muuri tyyliin Länsiranta, ettei vaan pääsee enempää meitä maalaisia ja muita b-luokan kansalaisia saastuttamaan Stadin kansainvälisen siniveristä(vai Somalian ruskeaa?) idylliä. Siinä voisivat sitten keskenään leikkiä Berliiniä ja yrittää tuoda esiin omaa erinomaisuuttaan ja ah, sitä urbaanisuuttaan, siellä Euroopassa.

Poistetaanko Helsingistä ensin muualla Suomessa syntyneeet ja tänne muuttaneet, kun niitä on yli 50% väestöstä Helsingissä. Sen jälkeen idea saattaisi toimia. Ei enää "yks snadi pitkä"-tilaajia baaritiskeillä Stadissa. : ) Itse en paheksu muun Suomen väestöä Helsingissä, mutta kun ei tuo ideasi toteutus ole ihan noin yksinkertainen juttu, jos sitä ajattelee edes hetken puolivakavissaan.
 

kovalev

Jäsen
Kirjailija Antti Tuurihan visioi jo 80-luvulla "Maakunnan mies"-nimisessä näytelmässä päähenkilönsä suulla, että Etelä-Pohjanmaa pitäisi erottaa omaksi valtiokseen, koska muualla Suomessa ei ymmärretä "eteläpohjalaasen piänyrittäjyyren erikoosluannetta".
Oma mielipiteeni on, että Kepulandian voisi kyllä erottaa omaksi reservaatikseen. Varsinkin Lapissa tuntuu elävän erityisen kiimaisia kepuleita.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Poistetaanko Helsingistä ensin muualla Suomessa syntyneeet ja tänne muuttaneet, kun niitä on yli 50% väestöstä Helsingissä. Sen jälkeen idea saattaisi toimia. Ei enää "yks snadi pitkä"-tilaajia baaritiskeillä Stadissa. : ) Itse en paheksu muun Suomen väestöä Helsingissä, mutta kun ei tuo ideasi toteutus ole ihan noin yksinkertainen juttu, jos sitä ajattelee edes hetken puolivakavissaan.

No siis ehdottomasti pois kaikki väärän perimän omaavat juntit. Maalta muuttaneidenkin jälkeläiset toki tulisi laittaa tiukkaan seulontaan ja karanteeniin sen varalta, että jotain landepaukkujen maneereja yhä ilmenee. Sehän ei ole ollenkaan eurooppalaista ja cityidylliin istuvaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
No siis ehdottomasti pois kaikki väärän perimän omaavat juntit. Maalta muuttaneidenkin jälkeläiset toki tulisi laittaa tiukkaan seulontaan ja karanteeniin sen varalta, että jotain landepaukkujen maneereja yhä ilmenee. Sehän ei ole ollenkaan eurooppalaista ja cityidylliin istuvaa.

Jep, jep. Helsinki on kiva iso pikkukaupunki Suomessa ja kaukana oikeasta citystä. Ollaan kaikki landepaukkuja, kun lähdetään edes Euroopan isompiin kaupunkeihin, mutta ollaan vaan pää pystyssä ja ajetaan Suomen asiaa Euron kanssa, eikä koko Euroopan asiaa "stubbina". Ei kukaan aja Suomen asiaa, jos me ei itse tehdä sellaista politiikkaa ja tosi itsekkäästi.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
..mutta ollaan vaan pää pystyssä ja ajetaan Suomen asiaa Euron kanssa, eikä koko Euroopan asiaa "stubbina". Ei kukaan aja Suomen asiaa, jos me ei itse tehdä sellaista politiikkaa ja tosi itsekkäästi.

Tähän vahva sama. Suomalaiset eurovaikuttajat vain ovat askeleen kaikkia edellä ja pelaavat jo liittovaltion pussiin, jota ei onneksi vielä edes ole olemassa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ei monikulttuurinen ja suvaitsevainen Ruotsi missään nimessä ota osakseen mitään, johon kuulu Pori ja porilaisia. Tämän palstan porilaispersut eivät taitaisi ruotsalaisten silmissä olla niitä toivottuja kavereita?
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Itse olen eri mieltä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kulttuurillisissa eroissa ja tavoissa olisi mitään pahaa saati sellaista, että pitäisin suomalaisia jotenkin lähtökohtaisesti parempina kuin muita. En kuitenkaan luottaisi omia rahojani kreikkalaisen hoidettavaksi, jos vaihtoehtona on saksalainen tai suomalainen. Samalla tavoin ottaisin lähtökohtaisesti mieluummin ranskalaisen kokin suomalaisen sijaan, jos haluan hyvää ruokaa.

Ihan esimerkkinä - olisiko sinulle ok, jos vaikkapa suomalaisten eläkeyhtiöiden varat annettaisiin jonkun Brysselissä päämajaa pitävän toimijan hallinnoitavaksi per heti ja yhtiön johtoon tulisi kreikkalainen liikemies ja talousjohtaja olisi italialainen pankkiiri?

Ymmärrän kyllä, että sinun on hankalampi luottaa tällä hetkellä kreikkalaisen kuin saksalaiseen, mutta mitä ajoin takaa on, että asiat voivat muuttua ja niin on muuttunutkin, ei siitä kauan ole kuin Saksaa pidettiin Euroopan sairaana miehenä. Eli jos tarkasteluperiodi on pitkä, niin kansalliset erot hälvenee. Tällä hetkellä ottaisin mielummin modernia skandinaavista ruokaa (think ateljee finne) kuin ranskalaista, viisi vuotta sitten valinta olisi voinnut olla toisin.

Mitä tulee sinun esimerkkiin, niin olen rehellinen ja totean, että esittämäsi kombo on kieltämättä epäilyttävä. Tosin, samanlaisen kombon saisi väännettyä vaikka savolaisista, hämäläisistä ja helsinkiläisistä. Ihan rehellisesti, luottaisitko rahasi jonkun savolaisen pariin? Esimerkki on triviaali, koska se ei vastaa todellisuutta päätöksenteosta.

Jos euro ei kestä sitä, että kansalaiset ja poliitikot käyvät avointa, joskus kriittistäkin keskustelua sen tulevaisuudesta, eduista ja haitoista, niin eikö moisen kyhäelmän ole silloin vähän tarkoitettukin hajoavan? Eikö esimerkiksi Kreikan tukipakettien ja siihen yhdistettyjen järjettömien säästötoimenpiteiden (ja niiden noudattamatta jättämisen) kritisointi ole sinunkin mielestäsi ihan asiallista keskustelua? Vai uskotko sinä vakaasti, että Kreikan talous toipuu ja maa maksaa velkansa täysimääräisenä takaisin lähitulevaisuudessa?

Niin, olen täysin samaa mieltä. Avointa keskustelua pitää olla, kovaakin kritiikkiä saa esittää. Tosin, sitä ei ole näkynyt hirveästi kummaltakaan puolelta. Kritiikki on ollut yllä olevien suurimmaksi osaksi yllä olevien triviaalien esimerkkien kanssa kikkailua tai sitten jotain "Jan Hurri"-pankkihöpinää, eurofanipojat huutavat vastuunkannon höttöä. Itse olisin odottanut esim. Kataiselta paljon suorempaa perustelua euron puolesta. Oma tuntuma, että tämä euro-kriisi on vain enemmän seurausta siitä, että julkinen keskustelu on niin rappiolla - kukaan ei perustele asioita.

Toisekseen, pitää ottaa huomioon kritiikin ajoitus. Kokeillaan vaikka näin vertauskuvan kautta:

Pelataan sm-liigan karsintaa, panoksena liigassa säilyminen. Onko sinun mielestä hyvä ajatus valmentajana avautu viimeisellä erätauolla kuinka paskaa kaikki on ja me ollaan hävitty tää peli/kausi. Vai pitäisikö kenties sparrata joukkue voittoon, korjata virheet kesällä ja aloittaa sm-liigassa eikä mestiksessä?
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ihan rehellisesti, luottaisitko rahasi jonkun savolaisen pariin? Esimerkki on triviaali, koska se ei vastaa todellisuutta päätöksenteosta.

Johan me nyt kaikki luotamme rahamme Suuren ja Hikoilevan savolaisen Johtajamme, eli Jyrki Kataisen hoteisiin. Mieshän on itse luotettavuus, vai?

En muuten ikinä ole ymmärtänyt tätä helsinkiläisten savolaisallergiaa, mutta se ei tämän ketjun asioita kai olekaan. Olihan toki sakutkin allergisia juutalaisille silloin joskus jne. Aina tarttee jonkun, jota voi katsoa alas päin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tulee sinun esimerkkiin, niin olen rehellinen ja totean, että esittämäsi kombo on kieltämättä epäilyttävä. Tosin, samanlaisen kombon saisi väännettyä vaikka savolaisista, hämäläisistä ja helsinkiläisistä. Ihan rehellisesti, luottaisitko rahasi jonkun savolaisen pariin? Esimerkki on triviaali, koska se ei vastaa todellisuutta päätöksenteosta.
Kyllä kansallisilla eroilla ja tavoilla todellakin on merkitystä ihan päivittäisessä päätöksenteossa, ainakin bisnesmaailmassa. Jos olen kanssakäymisissä suomalaisten yritysten kanssa, niin silloin minulle on aivan yksi lysti, mistä päin suomea vastapuolen henkilö on kotoisin. Vaikkei nyt EUhun liitykään, niin nykyisessä työssä tulee toimittua paljon venäläisten kanssa ja heihin ei kyllä voi luottaa pätkän vertaa. Sama juttu edellisessä duunissa, jossa hankintapuoli teki paljon kauppaa akselilla Suomi-Ranska-Espanja-Italia. Kantapään kautta olivat hekin oppineet, että varsinkin italialaisten kanssa kirjalliset sopimukset ovat viitteellisiä dokumentteja, joiden noudattaminen on toisarvoista. Sama juttu maksu- ja toimitusaikataulujen kanssa.

Tämän takia pidän itse naivina ajatuksena sitä, että vaikkapa EKPn italialainen pääjohtaja on toimii duunissaan puolueettomasti, eikä missään tapauksessa pelaa päätöksillään Etelä-Euroopan ja entisen työnantajansa Goldman Sachsin pussiin. Sama juttu vaikkapa jonkun korruption kuriin saamisen ja yleensäkin uusien sääntöjen suhteen. Jos jo nyt EUssa on kategorisesti rikottu sen omia sääntöjä, niin miten ihmeessä kukaan voi tosissaan uskoa siihen, että pistämällä sääntökirja uusiksi, tulevaisuudessa kaikki on toisin ja toiminta rehellistä.

Niin, olen täysin samaa mieltä. Avointa keskustelua pitää olla, kovaakin kritiikkiä saa esittää. Tosin, sitä ei ole näkynyt hirveästi kummaltakaan puolelta. Kritiikki on ollut yllä olevien suurimmaksi osaksi yllä olevien triviaalien esimerkkien kanssa kikkailua tai sitten jotain "Jan Hurri"-pankkihöpinää, eurofanipojat huutavat vastuunkannon höttöä. Itse olisin odottanut esim. Kataiselta paljon suorempaa perustelua euron puolesta. Oma tuntuma, että tämä euro-kriisi on vain enemmän seurausta siitä, että julkinen keskustelu on niin rappiolla - kukaan ei perustele asioita.
Eikö perusteluvastuu ole ensisijaisesti niillä, joiden johdolla päätökset on tehty? Esim. Kreikan kohdalla ainoa kestävä ja toimiva pitkän aikavälin ratkaisu on ulostautua eurosta, nollata velat ja palata drakmaan. Kaikki talouden mittarit osoittavat sen, että maa ei edes teoriassa voi selvitä veloistaan ja jatkaa nykyisellä valuutalla, joka on sellaiset 50-70% liian vahva sen suorituskykyyn nähden. Siitä huolimatta esim. Suomessa hallituspuolueet selittävät tukipaketteja tyyliin: "Meidän on pakko olla tässä mukana, koska Lehman Brothers ja impivaara".

Toisekseen, pitää ottaa huomioon kritiikin ajoitus. Kokeillaan vaikka näin vertauskuvan kautta:

Pelataan sm-liigan karsintaa, panoksena liigassa säilyminen. Onko sinun mielestä hyvä ajatus valmentajana avautu viimeisellä erätauolla kuinka paskaa kaikki on ja me ollaan hävitty tää peli/kausi. Vai pitäisikö kenties sparrata joukkue voittoon, korjata virheet kesällä ja aloittaa sm-liigassa eikä mestiksessä?
Jos valmentajalla olisi tarpeeksi näkemystä, niin tämä saattaisi ymmärtää sen saman tosiasian, minkä kaikki ulkopuoliset jo tietävät, että liiga on joukkueelle väärä sarjataso ja sen kannattaisi suosiolla jatkaa pelaamista mestiksessä ja palata liigaan sitten, kun homma taas toimii. Muussa tapauksessa edessä on taas uudet liigakarsinnat vuoden päästä, joissa ollaan oltu joka kevät viimeiset 5 vuotta.

Jenkkilästä mielenkiintoinen twist liittyen eurokriisin hoitoon ja nimenomaan Kreikka-caseen:

Obama asks eurozone to keep Greece in until after election day

"American officials are understood to be worried that if they decide Greece has not done enough to meet its deficit targets and withhold the money, it would automatically trigger Greece's exit from the eurozone weeks before the Presidential election on 6 November."

Linkki vie The Independent-lehden nettisivuille.

Oman lisänsä jenkkien Kreikka-intresseihin tuo se, että kyseessä on NATOon kuuluva maa, jonka ajautuminen nykyistäkin sekavampaan tilanteeseen ei ole toivottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Ei monikulttuurinen ja suvaitsevainen Ruotsi missään nimessä ota osakseen mitään, johon kuulu Pori ja porilaisia. Tämän palstan porilaispersut eivät taitaisi ruotsalaisten silmissä olla niitä toivottuja kavereita?

No no. En oikein sovi porilaispersun määritelmään, mutta itse olen asunut myös Ruotsissa ja viihtynyt hyvin. Ainakin Porin tavoin rajun rakennemuutoksen läpikäynyt, mutta nyt vahvasti porskuttava Norrköping, tuntuu oikein kotoisalta.

Satakunnalla on ollut vanhat, yli tuhatvuotiset, tiiviit yhteydet Ruotsiin, erityisesti Upplantiin ja Gotlantiin. Professori Unto Salon mukaan koko Satakunnan nimi tulee germaanisesta ledung- sotilasyksiköstä, neljä laivaa, sata miestä. Eikä tässä parin sadan vuoden autonimian/itsenäisyyden aikana olla oltu täysin erityksissä. Pitkälle 1900- luvulle, kuljettiin rannikkopitäjistä enemmän kaupoilla Ruotsissa kuin "Sisä- Suomessa".

Geneettisestä satakuntalaiset ja varsinais-suomalaiset ovat paljon lähempänä ruotsalaisia, kuin itä- suomalaisia, tai edes hämäläisiä. Hesarin kuukausiliittestä oli tähän pohjaava juttu, jossa verrattiin Laitilaa (Varsinais-Suomen ja Satakunnan välissä) johonkin Itä- Suomalaiseen kuntaan. Laitila oli selkeästi "ruotsalaisempi", hoidettuine pihoineen, tapakulttuureineen, ym.

Mulle sopii kyllä Helsingin tilalle kuningas ja kruunu, kun en ymmärrä lippalakkien ja hedelmien yhteensopivuudesta mitään. Mitä Poriin tulee, niin meidän suurin kiekkotähtemme opiskelee Björneborgs svenska samskolanissa ja Porin lentokentältä pääsee päivittäin reittilennolla Tukholmaan, ei Helsinkiin.
 
Nyt Suomi näyttää keskittyvän rikkomaan euroa, sen sijaan että se yrittäisi rakentaa.
Aikansa kutakin, sanoi itä-berliiniläinen, kun muurin juurella piikkausporaan tarttui.
Käytkö sinä syyttämässä häntä rikkomisesta, sen sijaan että olisi yrittänyt pitää muurin pystyssä ja rakentaa siitä entistä vahvemman?

msg kirjoitti:
Ei monikulttuurinen ja suvaitsevainen Ruotsi missään nimessä ota osakseen mitään, johon kuulu Pori ja porilaisia. Tämän palstan porilaispersut eivät taitaisi ruotsalaisten silmissä olla niitä toivottuja kavereita?
Äläs sano. Porilaiset niittivät mainetta lähes kaksisataa vuotta kuninkaan joukoissa ja pistivät venäläisiä päihin mm. Lapualla heinäkuussa 1808. Pari kuukautta tuota ennen oli Helsingin Viaporissa nostettu kädet pystyyn ja antauduttu.
 

kalle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Yllättävän vähän= 0 )" tullut Molli-Ollilta ärjäisyjä Germaanien toisinajattelijoiden suista päässeistä sammakoista.
Vai, olisiko niin, että ei sen niin ole väliä, mitä sanoo, vaan kuka?

t. Vastuutakannattamaton
 
Barroso: Eurooppaan luotava "kansallisvaltioiden liittovaltio" .
Mitähän tuo maolainen on napsinut ennen lausuntoaan? Sama kuin laittaisi lehteen ilmoituksen "palkataan lastenhoitajaksi kelvollinen pedofiili."

Velkojen ja varallisuuden uusjaosta tässä on kysymys. Veloista pääsee eroon maksamalla. Mukavampi toki, jos käytetyt varat saadaan muiden veloiksi.

Lisätään vielä tämä Taloussanomien juttu ja sieltä pari lainausta.

– Venäjän vallan aikana Suomen vapausaste ja itsemääräämisoikeus oli suurempi kuin nyt EU:ssa.

– Silloin ei tarvinnut vastata Venäjän ja Venäjän imperiumin muiden suurruhtinaskuntien veloista.
 
Viimeksi muokattu:

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Hollannissa ainakin euro-myönteiset puolueet näyttävät voittavan vaalit (linkki HS.fi:n uutiseen), Saksan korkein oikeus hyväksyi eilen EVM:n, kommissio esittelee suunnitelman pankkiunionille, EKP esittelee rahanprinttauskoneen...

Voidaanko sanoa, että valoa rupeaa näkymään tunnelin päässä ... vai onko se juna?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hollannissa ainakin euro-myönteiset puolueet näyttävät voittavan vaalit (linkki HS.fi:n uutiseen), Saksan korkein oikeus hyväksyi eilen EVM:n, kommissio esittelee suunnitelman pankkiunionille, EKP esittelee rahanprinttauskoneen...

Voidaanko sanoa, että valoa rupeaa näkymään tunnelin päässä ... vai onko se juna?
Jos asiaa lähestyy liittovaltiounelmien ja EUn integraation näkökulmasta, niin siinä mielessä nuo uutiset varmaankin ovat valoa tunnelin päässä. Toisin sanoen, europrojekti selvisi tämän viikon "miinakentästä" ja ei, ainakaan vielä, räjähtänyt taivaan tuuliin, mutta ei tässä edelleenkään ole ratkaistu yhtä ainutta perustavanlaatuista ongelmaa. Velkaongelma on paisunut ja paisuu entisestään, PIIGS-maiden (nuoriso)työttömyys on lähtenyt täysin lapasesta ja kyseisten maiden rahoitus on nykyisin pelkästään EKPn letkuruokinnan varassa. Yksityistä rahaa sinne ei virtaa, vaan suunta sillä on nimenomaan pois noista maista.
 
Nordea: Emme maksa heikkojen maiden laskuja | Yle Uutiset | yle.fi

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin EKP:n, ja siten veronmaksajien, kukkarosta taattaisiin talletussuoja. Ymmärtääkseni jo Espanjan pankkitukeen liittyi talletussuoja, mikä on suomalaisen veronmaksajan kannalta täysin perseestä.

Nordean konsernijohtaja toteaa mm. : "Valtioiden on oltava keskenään solidaarisia. Jos se ei onnistu, eivät pankitkaan voi siihen ryhtyä."

Valtioiden välistä solidaarisuutta ei todellisuudessa ole muualla kuin suomalaisten poliitikkojen mielikuvissa. Se, että Välimeren maat haluavat käyttämilleen varoille muita maksajia pohjoisesta, ei ole solidaarisuutta, vaan itsekkyyttä.

Mitä vähemmän Suomi on erilaisissa unioneissa Välimeren maiden kanssa, sen parempi.
Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudestaan ja odottaa eri tuloksia.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Voidaanko sanoa, että valoa rupeaa näkymään tunnelin päässä ... vai onko se juna?

Juna sieltä lopulta tulee, jossei vielä tänä vuonna niin lähivuosina kuitenkin. USA:n ja EU-maiden velkakertymä on jo ajat sitten ylittänyt kriittisen pisteen, ettei sitä milloinkaan makseta pois. USA:n liittovaltion talous on oikeastaan Eurokriisiä pahempi ongelma. Setelirahoituksellaan Fed luo koko maailmantalouteen ainoastaan lisää velkaa, joka tulee päätymään hyperinflaatioon ja todennäköisesti koko rahoitusjärjestelmän romahtamiseen. Ironista kyllä, Kiina menee siinä pesuveden mukana.

On tämä maailma kummallinen paikka. Ennen joutui huonoon valoon, jos oli epäisänmaallinen. Nyt Barroso kehoittaa EU:n jäsenvaltioita asettamaan huonoon valoon ne "populistit", jotka ratsastavat isänmaallisuudella EU:n liittovaltiokehitystä vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
– Venäjän vallan aikana Suomen vapausaste ja itsemääräämisoikeus oli suurempi kuin nyt EU:ssa.

– Silloin ei tarvinnut vastata Venäjän ja Venäjän imperiumin muiden suurruhtinaskuntien veloista.

OT: mutta täyttä puppua ja historian tuntemattomuutta. Suomessa oli Venäjän armeja, Venäjän nimittämä kenraalikuvernööri, esim tossa viimevuosisadan alussa sellanen mukava kaveri kun Poprikov. 1899 keisari peruutti helmikuun manifestilla Suomen erityisaseman ja perustuslailliset oikeudet kokonaan... Ennen ei ollut tarvetta, kun ei ollut oikein suomalaisakaan. Se suomalaisuus luotiin 1800 -luvun jälkipuoliskolla ruotsinkiälisen sivistyneistön voimin ja siitä tuli uhka kansallismielisenä liikkeenä Venäjälle.


Joo ei liity Euron kriisin, mutta potuttaa tollanen historiattomuus ja lyhytnäkösyys toimittajilta.
 
On tämä maailma kummallinen paikka. Ennen joutui huonoon valoon, jos oli epäisänmaallinen. Nyt Barroso kehoittaa EU:n jäsenvaltioita asettamaan huonoon valoon ne "populistit", jotka ratsastavat isänmaallisuudella EU:n liittovaltiokehitystä vastaan.
Ei suinkaan. Barroso ja muut unionistit vain haluavat poistaa 27 isänmaata ja korvata sen yhdellä. Vähän kuten Stalin aikoinaan. Toki Joe-setä tyytyi lähes puolta vähempään.

Ja mitä tekisikään Barroson omalla kukkarolle, jos näiden 27 maan budjetit olisivatkin EU:n budjetti, josta Barroso voisi olla päättämässä?

Tarinankertoja kirjoitti:
...Ennen ei ollut tarvetta, kun ei ollut oikein suomalaisakaan.
Ehkä Barroson ehdotus kantaa hedelmää ja suomalaisia ei ole enää tulevaisuudessakaan.

Mites muuten se muiden suuriruhtinaskuntien velkojen hoito?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mites muuten se muiden suuriruhtinaskuntien velkojen hoito?
Pöljä kysymyksen asettelu, kun rahatalousoli aivan toisenmuotoista. Fakta on, että Suuriruhtinaskunnan suvereeni hallitsija, Suomen suuriruhtinas, oli Venäjän Tsaari. Kaikki Suomen suuruhtinaskunnan omaisuus oli suoraan Tsaarin omaisuutta.. Suomen markka, eli raha, vaikka Suomen suuruhtinaskunnan valuutta, niin se oli Venäjän Tsaarin omaisuutta
Suomessa, muista reunavaltioista poiketen, ei ollut vahvistettu jura majestica -periaatetta, jonka mukaan suuriruhtinaskunnan sisäinen lainsäädäntö saattoi olla voimassa vain siltä osin kuin se ei toiminut emämaan etua ja lakeja vastaan. so.. Tsaari otti sen minkä halusi..

Barroso ja muut unionistit vain haluavat poistaa 27 isänmaata ja korvata sen yhdellä.

Mitkä 27 isänmaata? Ja millä yhdellä? Euroopassa on ollut erilasia valtiorakennelmia historiansa aikana useita, eikä nykyinen 27 valtiota suinkaan edusta mitään Eurooppalaista kansallisvaltiutta. Euroopassa on lukuisa kansoja, joilla ei ole omaa isänmaata, vaan he ovat osa jotain toista EU valtiota. Jos haluaa ajatella yleiseurooppalaista isänmaallisuutta, niin tokihan olet valmis myöntämään itsenäisyyden baskeille, skoteille, walsilaisille, ja romaaneille? niin ja tietysti Saamenmaan itsenäisyys irrotettuna Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Venäjästä? Tokihan ymmärrät suomalaisten olevan pohjoisessa valloittajina ja kantaväestön ”suomalaistajina”? Ja huomattavasti paremmalla menestyksellä kuin venäläisten yritys Poprikovin johdolla venäläistää suomalaiset.

Isänmaallisuus on ok, jos se on sitä mitä se on, kansallista identiteettiä, ylpeyttä omasta kulttuuriperinnöstä. Naurettavaa se on silloin, kun sitä käytetään keppihevosena ikään kuin vastavoimana jollekin EU:lle.. joka on demokraattisten valtioiden keskinäinen vapaaehtoinen seura. Sillä mikään tällänen valtioliitto ei tietenkään vaikuta mitenkään itse suomalaisuuteen.. ne skotitkin on edelleen skotteja 300 vuotta englantilaisten valliotuksen jälkeenkin…
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös