Mä on vähän tylsä, eli lähde?
Näin yleensä, mun mielestä nämä "rikkaat rikastuu, köyhä köyhtyy, keskiluokkaa kurjistuu, globalisaatio riistää"-puuheet kuulostaa anekdootti-tasolla järkeviltä, mutta jos niitä rupeaa miettimään, niin asiat ovat ihan sairaan paljon monimutkaisempi (Kannattaa muuten lukea Tuomas Enbusken pamfletti-asiasta). Sen takia mä en vain osta näitä väiteittä ilman kunnolisia perusteita.
Minäkin olen tylsä mutta kirjoittamani viesti perustuu lukuisiin artikkeleihin, dokumenttiohjelmiin joita olen aihepiirin tiimoilta sattunut katsomaan ja niiden yhteneväinen tekijä on se, että Yhdysvalloissa entistäkin suurempi joukko ihmisiä (jopa keskiluokkaan kuuluvia) joutuu työskentelemään entistä enemmän, jotta saavuttavat sen elintason johon he pääsivät vaikkapa juuri 90-luvulla vähäisemmällä määrällä töitä.
Koulutusmaksaa entistä enemmän, vakuutukset maksavat entistä enemmän, terveydenhuolto maksaa entistä enemmän (kaikilla ei esim. työnantaja maksa osaa tai kaikkia th-kuluista vakuutuksen muodossa tms). Eli vaikka hyödykkeiden hinta on laskenut, muiden ei-materiaalisten hyödykkeiden hinta taasen on kasvanut huimasti, mikä aiheuttaa sen, että on tehtävä entistä enemmän töitä, jotta saavuttaa saman mitä aiempina vuosina.
Esimerkeistäni yksin koulutus maksaa jo niin paljon, että maksaakseen lastensa yliopistokoulutuksen keskiluokkainen perhe joutuu monissa tapauksissa elämään kädestä suuhun, ja vielä suuremmalla todennäköisyydellä näin käy alempaa keskiluokkaan kuuluvien kohdalla. (Voidaan tietty pohtia, että onko yliopistokoulutus kaikkien kohdalla tarpeellinen, mutta se on toisen stoorin aika. Voin poimia esille yksittäistapauksen alemmankeskiluokan perheestä. Minulla on kaveri Yhdysvalloissa Detroitin lähistöllä. Hän jäi työttömäksi ja samalla se tiesi sitä, että hän joutui lopettamaan jatko-opinnot kesken, koska hänellä ei ollut varaa maksaa niitä viedäkseen ne loppuun saakka, ja koska äitinsä kuuluu alempaan keskiluokkaan ja koska hän joutuu jo muuten tekemään huomattavan paljon töitä pitääkseen yllä edes siedettävän elintason, tietää tämä sitä, että hänkään ei voi maksaa lapsensa opintojen viemistä loppuun saakka. Ja tämä on yleistä Yhdysvalloissa, koskettaa laajasti alempaa keskiluokkaa ja myös keskiluokkaa, jos siihen kuuluva perhe menettää yhden ansaintalähteensä.
"
Yliopistokoulutuksen hinta on viime vuosikymmeninä kasvanut yli kolme kertaa nopeammin kuin amerikkalaisten tulotaso. Samanaikaisesti talouden taantuma sekä laajemmat rakenteelliset muutokset ovat rajoittaneet hyvien työpaikkojen määrää, johtaen suureen määrään työttömiä ja tyytymättömiä, suhteellisen hyvin koulutettuja nuoria aikuisia." (lähde: Wall Street ja keskiluokan raivo, blogi: Marko Maunula).
"
Muuta velkaa oli yhä 75 prosentilla perheistä, mutta velan laatu on muuttunut. Lasten koulutukseen on otettu enemmän velkaa. Ensi kertaa tilastohistoriassa osuus oli suurempi kuin autovelkaisten." (HS: Amerikkalaisten keskimääräinen varallisuus romahti).
Jos nyt otetaan esimerkiksi tämä sinun esimerkki:
Miten elintaso on mitattu kymmenen vuotta sitten ja miten sitä mitataan nyt? Miten otetaan huomioon teknologinen kehitys (esim. paljonko maksaa työtunneissa 10-vuotta vanha tietokone?)
=>
Koska teknologia on kehittynyt niin huimasti viimeisen 10 - 15 vuoden en vain usko, että kukaan joutuu tekemään enemmän töitä hankkiakseen saman elintason kuin 10 - 15 vuotta sitten (esim. nykyhetkessä sulla menee tunti, jos haluat ostaa 10 vuotta vanha tietokoneen, 1 päivä jos haluat ostaa uuden). Valintakysymys. :)
Mahdat olla hyvässä työpaikassa, jos yhden päivän ansioilla ostat uuden tietokoneen. Minulla menee parikin kuukautta siihen, että saisin säästettyä rahaa edes kohtuullisen hintaisen tietokoneen ostoon (ts. laadukas vehje, köyhän ei kannata ostaa halpaa). Ja jos tietokoneen hinta suhteutetaan palkkatuloon, niin joudun tekemään sellaiset kolme viikkoa töitä, jotta saisin uuden ja laadukkaan kannettavan, mutta tällöin ei jää rahaa yhtään mihinkään muuhun - ei edes asumiseen.
Mutta minä nyt kuulunkin alempaan keskiluokkaan, tai valtionvarainministerimme mukaan köyhiin.
vlad.
Seuraavat linkit eivät ole suoranaisen tieteellisiä, mutta kuvastavat edes hiukan sitä arkea jossa Yhdysvalloissa tänään eletään, ja jossa myös osa keskiluokasta elää.
Taloussanomat:
Keskiluokka on luokkana häviämässä.
Barbara Ehrenreich:
Petetty keskiluokka. Perustuu kirjan arvosteluun, ja on asenteellinen johtuen Ehrenreichin poliittisesta suuntauksesta, mutta tässäkin on piilevää totuutta mukana.
Blogi:
Wall Street ja keskiluokan raivo.
New York Times:
Family Net Worth Drops to Level of Early ’90s, Fed Says.
HS:
Amerikkalaisten keskimääräinen varallisuus romahti.
googlen kautta löytyy lukematon joukko Yhdysvaltojen keskiluokan kriisiä käsittelevää aineistoa, osa niistä on värittynyttä mutta joukosta on kuitenkin löydettävissä se punainen lanka. Yhdysvaltojen keskiluokka on kriisissä, (osin taloudellinen lama on aiheuttanut sen mutta sekään ei selitä kaikkea).