EU:n ja euron tulevaisuus?

  • 610 411
  • 4 704

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Orbanista on eittämättä se hyöty, että lapioi hiekkaa federalistien hegemonian rattaisiin. Pitää komission ja valtionpäämiehet kiireisinä ja touhukkaina. Ei jää kaikelle toimettomuudesta juontavalle liittovaltiopöljäilylle niin paljoa aikaa eikä energiaa.

Orban ei puheessaan asemoinut Unkaria Venäjän liittolaiseksi. Se on valeuutisointia eikä siitä vääntelemällä muuksi muutu.

Korjataan pari muuta asiaa. 1) Orban ei sanonut, ettei Venäjän pidä neuvotella Euroopan kanssa vaan kertoi tilannearvion, ettei Venäjä halua neuvotella Euroopan Unionin kanssa ja 2) ei harmitellut Saksan ja Venäjän energiayhteistyön loppumista vaan ainoastaan kertoi, että Saksa/EU yritti viimeiseen asti pitää kaasuvirran käynnissä, jottei riippuvuus Yhdysvalloista kasva. Mutta se on ihan totta, että Orbanin mielestä Ukraina ei voi voittaa ja että Euroopan pitäisi asemoida itsensä välimaastoon tavoittelemaan rauhansopimusta. Mää olen eri mieltä, mutta mikä yllätys se on kun määhän oon Orbanin kanssa monista muistakin asioista eri mieltä. Mää fanitan Halla-ahoa enkä Orbania.

Tässä parempi linkki, josta pääsee lukemaan koko puheen sanasta sanaan. Luin sen itse päivällä.


Mulla on ollut jostain vuoden 2017 tienoilta asti tapana tarkistaa kaikki näihin tiettyihin aihepiireihin liittyvät skandaaliuutiset muista lähteistä. Niihin aikoihin hoksasin, ettei Trump-uutisointi on niin skandaalihakuista ja valheellista niin systemaattisesti, ettei se ollut vahinko. Valkeni, että kyse on överiksi menneestä propagandasodasta ja aivopesusta, jossa ei ole tarkoituskaan kuvata ulkomaailmaa suomalaisille sellaisena kuin se oikeasti on. Ei se tarkoita, ettei HS:ää (ja Yleä ynnä muita) pidä lukea, luen paljon. Mistäpä muualtakaan mää voisin seurata uutisia kattavasti äidinkielelläni kun ei tässä maassa mitään oppositiomielisiä mediataloja ole. Kaikki mediat parin suvun käsissä ja niiden päällä massiivinen valtiorahoitteinen YLE... Täytyy vaan pitää suojaus ylhäällä eli tarkistaa kaikki poskettomimmat väitteet alkulähteistä tai mahdollisimman läheltä.
Orban on kremlin piski samaan tyyliin kuin Italian oikeisto- ja vasemmistopopulistit, Kreikan oikeisto- ja vasemmistopopulistit ja esimerkiksi Le Pen. Nuo on kaikki äärimmäsen haitallisia tahoja joiden pääsy mihinkään valta-asemaan pitäisi pystyä estämään. Unkarissa tuo estäminen on käynyt hankalaksi Orbanin monopolisoidessa tiedonvälityksen (eikä ole muuten siinä kyse mistään "voi juku miten yle ja hs mädättää ja levittää juutalaispropagandaa ja edistää väestönvaihtoa", vaan ihan oikeasta paskanjauhamisesta pyrkimyksenä tyhmentää ja robotisoida kansaa yhden johtajan alle), samoin kuin vaikkapa Turkissa. Italiassa kissanhännänvetoa harrastetaan joka suuntaan mutta sielläkin paskamaarahoitteinen haittaoikeisto on saamassa myytyä kansalle jämäneukkulasta ja omista toimistaan johtuvien ongelmien olevan jollain logiikalla lähtöisin globalisteista, federalisteista ja oikeastaan kaikkialta muualta paitsi itäpaskasta ja peiliin katsojasta. Ei ne kuitenkaan EU:sta ole lähdössä, kuten ei yllättäen Unkarikaan, vaikka miten ahistaa ja vituttaa homotus ja mädätys.

Halla-aho ei ole Kremlin piski, siitä eittämättä pisteet. Puolueestaan on myös muutamia sellaisia lähtenyt, näkyvimpänä toki lihapää.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Unkarissa tuo estäminen on käynyt hankalaksi Orbanin monopolisoidessa tiedonvälityksen (eikä ole muuten siinä kyse mistään "voi juku miten yle ja hs mädättää ja levittää juutalaispropagandaa ja edistää väestönvaihtoa", vaan ihan oikeasta paskanjauhamisesta pyrkimyksenä tyhmentää ja robotisoida kansaa yhden johtajan alle)
Tuo on tuomittavaa, mikäli asia on noin. Viesti on ainakin tullut YLE:n ja Hesarin kautta perille minulle ja varmaan jokaiselle muullekin suomalaiselle. Julkisuudessa esitettyihin todisteisiin olen näin sananvapausihmisenä tietenkin syventynyt, ja ne todisteet tärkeiksi joskin aika häilyviksi ja riittämättömiksi todennut. Lehdistönvapauden puutteesta luennoivilla Suomi-medioilla on ilman muuta halu ja kyky valehdella Unkarin median tilasta, vaikkei mitään ongelmia oikeasti olisikaan. Mutta sehän ei tarkoita sitä, ettei ongelmat voisi olla aitoja. Varmasti osin onkin. Tää on vaan sellainen asia, jota en pysty tarkastamaan mistään alkulähteistä, kun unkarin kieli ei taitu eikä muutenkaan ole rajattomasti aikaa. Tapaan ajatella, etten voi oikeasti tietää tai arvioida asiaa. Kokisin toisin, jos suomalaiset mediatalot eivät olisi huutaneet sutta liian monta kertaa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Lyhyt kiteytys siitä on, että EU on sekä talous- että arvoyhteisö, eikä kumpaakaan voi nähdä ilman toista.
Minusta kaikki liitot ovat sekä-että. Mutta minusta EU on silti ensisijaisesti talousliitto (jossa siis näennäisesti demokraattisessa päätöksenteossa painaa ensisjaisesti valtion talouden koko) ja NATO ensisijaisesti puolustusliitto (jossa näennäisesti demokraattisessa päätöksenteossa ensisijaisesti painaa valtion sotilaallinen suorituskyky).

Totta kai joka ikinen liitto hakee myös jonkunlaista arvopohjaa ja se on jopa tärkeää noiden liittojen toimintakyvylle, mutta pitäisin silti sen jollain tavalla erossa näiden liittojen ensisijaisesta funktiosta. Ne arvot vaihtuvat sen mukaan, mitä jäsenvaltioiden voimakeskittymät kulloinkin edustavat, ts. jos jollain toisilla arvoilla saavutetaan taloudellinen valta-asema, niin EU vaihtaa siihen, jos jollain toisilla saavutetaan maksimaalinen sotilaallinen suorituskyky, niin NATO vaihtaa siihen.

Arvot heijastelevat realiteetteja - ei toisin päin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@karotenoidi kiitos, kun avasit näkökantaasi ja pahoittelen omaa provosoivaa lähestymistä aikaisemmin.

Henkkoht unkarin meno kuvotti jo aikaisemmin, mutta tämä ryss… rosvovaltion liehittely Ukrainan sodan aikana on ollut kuvottavaa ja nyt viimeistään olisi aika kenkäistä tuo EU:sta pois. Kiinnostaisi tietää mitä visegrad-toverit esim Puolasta ajattelevat Orbanin menosta.

Veikkaan, että mainitsemasi Halla-aho ei myöskään kovin paljoa arvosta orbanin putinin nuoleskelua. Halla-aholle itse annan pointsit, ei kuulu suosikkeihini, mutta hän on ollut erittäin hyvä ja johdonmukainen Ukrainan sodan aikaisten ulostulojen kanssa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Veikkaan, että mainitsemasi Halla-aho ei myöskään kovin paljoa arvosta orbanin putinin nuoleskelua. Halla-aholle itse annan pointsit, ei kuulu suosikkeihini, mutta hän on ollut erittäin hyvä ja johdonmukainen Ukrainan sodan aikaisten ulostulojen kanssa.
Halla-aho on tosiaan ollut erinomainen tässä kriisissä, ei kahta sanaa, mutta aiemmin hän löytänyt paljonkin aikaa olla joko kehuva tai vähintään huomattavan ambivalentti Orbanin Unkarin suhteen. Autoritäärisyys itsessään ei siis ole hänelle selkeästikään mikään huomattava este. Mutta siis oikeasti sangen hyvä, että tulee terve reaktio edes silloin kun jokin autoritäärinen valtio myötäilee Putinia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko se sitten kuinka paljon parempi sanoa yhtä ja tehdä samaa (Unkari) vai sanoa yhtä ja tehdä toista (Saksaonpaskamaa)?

Niin nopean googlauksen perusteella Saksa on tähän mennessä rahallisesti tukenut about miljardilla eurolla. Unkari 45 miljoonalla. Ymmärrän kritiikin saksaa kohtaan, mutta varmaan säkin ymmärrät mikä ero noilla kahdella summalla on. Ja Saksa kuitenkin lahjoittaa jotakin, unkari, niin no ei tee mitään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Olisi kiva nähdä paljonko se Saksa tukee Venäjää, eikä se paljonko se tukee Ukrainaa.

Toisekseen Ukraina tarvitsee enemmän aseita ja vähemmän rahaa. Mutta jatkot eivät ole tämän ketjun asiaa.
Saksasta on ämpyilyn ohessa myös lähtenyt aseita, esimerkiksi niitä panssarihaupitseja ja ovat luvanneet (vai jo toimittaneet) 3 MLRS järjestelmää (sama määrä mitä UK, kyseessä siis se tuplaurkuinenen M270 mitä Suomella 40 ja Ukrainalla käytössä toistaiseksi ollut vasta 2).

Toki kun ovat vapaaehtoisesti hirttäytyneet neukku- ja jämäneukkukaasuun niin aiheuttaa luonnollisesti sitten soutamista ja huopaamista. Unkarin puolella homma on enemmän sen pelkän huopaamisen puolella. Saksan suhteen on kuitenkin jonkunlaista toivoa kunhan vaihtoehtoisia energialähteitä tulee tarjolle, orbaniitteja sellaiset ei kiinnosta kun itäpaska toimittaa varmasti ilomielin alehintaisia tai tarvittaessa ilmaisiakin fossiilisia maksuna omasta edustajasta sekä hajaannuksesta EU:ssa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi kiva nähdä paljonko se Saksa tukee Venäjää, eikä se paljonko se tukee Ukrainaa.

Toisekseen Ukraina tarvitsee enemmän aseita ja vähemmän rahaa. Mutta jatkot eivät ole tämän ketjun asiaa.

Hieno spinnaus Unkarista Saksaan. Edelleen toinen noista ei käytännössä millään tasolla tue Ukrainaa vaan lähinnä keskittyy kaveeraamaan roskaväen kanssa varmistaakseen halvan öljyn ja kaasun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En ennusta valoisaa tulevaisuutta jos tuollaisia edes ehdotetaan. En osaa edes arvioida paljonko rataverkon uusiminen maksaisi. Aina voi hämmästyä typerääkin typerämmistä ehdotuksista.
Mielenkiintoinen näkemys EU:lta. Maailmanpoliittisesta tilanteesta johtuen EU-komissio on muuttamassa TEN-T-asetusta. Komission esityksen mukaan uudet raideyhteydet pitäisi rakentaa eurooppalaisen standardin (1 435 mm) levyisiksi.

Noin pikaisesti pohtien:

+ mahdollistaisi paremman kilpailun hankinnoista
+ venäläinen kalusto ei voisi suoraan ajaa Suomen sisälle
+ yhteys Baltiaan ja sitä kautta Eurooppaan olisi hieman perustellumpi
+ rautatiet saataisiin kuntoon pitkälti EU:n eli Suomen ja muiden maiden rahoilla

Kallistahan tuo olisi, mutta tähän saisi aivan varmasti reippaasti erilaisia tukia. Periaatteessa kannatan EU:n komission esitystä. Syynä sama eli maailmanpoliittinen tilanne.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
+ rautatiet saataisiin kuntoon pitkälti EU:n eli Suomen ja muiden maiden rahoilla

Kallistahan tuo olisi, mutta tähän saisi aivan varmasti reippaasti erilaisia tukia. Periaatteessa kannatan EU:n komission esitystä. Syynä sama eli maailmanpoliittinen tilanne.

Oikeastiko uskot että EU rahoittaisi Suomen hankkeita enemmän kuin että sitten jo koplattaisiin tuolla varjolla johonkin italialaisiin ikkunoiden tiivistyksiin rahaa toiseen suuntaan?

Toisaalta voi olla että koplataan joka tapauksessa joten täytyisi toki tutkia voisiko jossain hankkeessa jäädä saamapuolelle.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Mielenkiintoinen näkemys EU:lta. Maailmanpoliittisesta tilanteesta johtuen EU-komissio on muuttamassa TEN-T-asetusta. Komission esityksen mukaan uudet raideyhteydet pitäisi rakentaa eurooppalaisen standardin (1 435 mm) levyisiksi.

Noin pikaisesti pohtien:

+ mahdollistaisi paremman kilpailun hankinnoista
+ venäläinen kalusto ei voisi suoraan ajaa Suomen sisälle
+ yhteys Baltiaan ja sitä kautta Eurooppaan olisi hieman perustellumpi
+ rautatiet saataisiin kuntoon pitkälti EU:n eli Suomen ja muiden maiden rahoilla

Kallistahan tuo olisi, mutta tähän saisi aivan varmasti reippaasti erilaisia tukia. Periaatteessa kannatan EU:n komission esitystä. Syynä sama eli maailmanpoliittinen tilanne.
Olen periaatteessa samaa mieltä hyödyistä, mutta aika muutoksen keskellä olisi varmaankin aika mielenkiintoista raideliikenteessä. Lisäksi hintalappu tälle operaatiolle on sen verran iso, että tätä varten komissio saisi kyllä mielestäni luvan kirjoittaa myös aika muhevan shekin vaatimuksensa kyytipojaksi, että hankkeesta tulisi Suomen kannalta oikeasti järkevä
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista

En ennusta valoisaa tulevaisuutta jos tuollaisia edes ehdotetaan. En osaa edes arvioida paljonko rataverkon uusiminen maksaisi. Aina voi hämmästyä typerääkin typerämmistä ehdotuksista.
Tähän voi ottaa verrokiksi Espanjan. Perinteinen raideleveys on (Napoleonin pelossa valittu) 1668 mm mutta uudet radat (kaikki?) ovat eurooppalaista normia eli 1435. En osaa sanoa miten paljon EU on tästä heitä hyvittänyt.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oikeastiko uskot että EU rahoittaisi Suomen hankkeita enemmän kuin että sitten jo koplattaisiin tuolla varjolla johonkin italialaisiin ikkunoiden tiivistyksiin rahaa toiseen suuntaan?

Toisaalta voi olla että koplataan joka tapauksessa joten täytyisi toki tutkia voisiko jossain hankkeessa jäädä saamapuolelle.
Jospa EU-valtiot maksaisivat molemmat - Italian ikkunat ja Suomen raiteet :)

Kyse on EU:n ja NATO:n sisällä turvallisuusasiasta. Minusta on outoa, että EU kokee leveyden turvallisuusasiana, mutta Suomen hallitus ei. En lähtisi tämän osalta harakoimaan. Ehkäpä seuraava, toivottavasti oikeistovetoinen hallitus suhtautuu asiaan vakavammin ja ainakin selvittää mahdollisuudet & kustannukset & maksajat. Iso täytyy olla EU:n tuki, koska hanke on erittäin kallis.

Olen periaatteessa samaa mieltä hyödyistä, mutta aika muutoksen keskellä olisi varmaankin aika mielenkiintoista raideliikenteessä. Lisäksi hintalappu tälle operaatiolle on sen verran iso, että tätä varten komissio saisi kyllä mielestäni luvan kirjoittaa myös aika muhevan shekin vaatimuksensa kyytipojaksi, että hankkeesta tulisi Suomen kannalta oikeasti järkevä

Totta. Mutta järkeväksi tulee laskea mielestäni sekin ettei Venäjä voi ajaa suoraan sisään Suomen rautateitä pitkin edes teoriassa. Tositilanteessa se tuskin onnistuu, mutta ymmärrän tässä komissiota enemmän kuin Harakkaa. Kyse on myös viestistä Venäjälle. Asia kannattaa selvittää kustannuksineen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta. Mutta järkeväksi tulee laskea mielestäni sekin ettei Venäjä voi ajaa suoraan sisään Suomen rautateitä pitkin edes teoriassa. Tositilanteessa se tuskin onnistuu, mutta ymmärrän tässä komissiota enemmän kuin Harakkaa. Kyse on myös viestistä Venäjälle.
Eikö tässä nyt kuitenkin puhuta pääasiassa uusien junayhteyksien rakentamisesta? ja ei sellaisia olla Venäjälle rakentamassa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikö tässä nyt kuitenkin puhuta pääasiassa uusien junayhteyksien rakentamisesta? ja ei sellaisia olla Venäjälle rakentamassa?
Itse tulkitsin tämän hieman laajemmin:

"UUDET raideyhteydet pitäisi EU-komission mukaan rakentaa eurooppalaisen standardin mukaan. Lisäksi tulisi tehdä suunnitelma, miten olemassa oleva rataverkko voisi siirtyä eurooppalaisen standardin raideleveyteen – ”lukuun ottamatta niitä verkon osia, joilla tämä ei ole hyöty-kustannussyistä perusteltua.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan uusiksi raideyhteyksiksi ei lasketa yhteyksiä, joilla rakentaminen on alkanut ennen asetuksen voimaantuloa. Ministeriö sanoo, että uusi asetus koskisi esimerkiksi Suomi-rataa ja Itärataa, mutta Turun tunnin junan osalta todennäköisesti vain oikorataa Espoo-Salo".


Minusta siis tulisi selvittää hyödyt, kustannukset ja maksajat huomioiden Venäjän sikamainen ja brutaali hyökkäyspolitiikka.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tulkitsin tämän hieman laajemmin:

"UUDET raideyhteydet pitäisi EU-komission mukaan rakentaa eurooppalaisen standardin mukaan. Lisäksi tulisi tehdä suunnitelma, miten olemassa oleva rataverkko voisi siirtyä eurooppalaisen standardin raideleveyteen – ”lukuun ottamatta niitä verkon osia, joilla tämä ei ole hyöty-kustannussyistä perusteltua.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan uusiksi raideyhteyksiksi ei lasketa yhteyksiä, joilla rakentaminen on alkanut ennen asetuksen voimaantuloa. Ministeriö sanoo, että uusi asetus koskisi esimerkiksi Suomi-rataa ja Itärataa, mutta Turun tunnin junan osalta todennäköisesti vain oikorataa Espoo-Salo".
Ei minulle aukene, miten esimerkiksi tuo tunnin juna voisi toimia kahdella eri raideleveydellä. Junissa kahdet rattaat? Toinen erikoisuus on se ettei vaatimus koskea Irlantia kun se on saari, vaikka EU näkökulmasta Suomikin on aikalailla saari.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei minulle aukene, miten esimerkiksi tuo tunnin juna voisi toimia kahdella eri raideleveydellä. Junissa kahdet rattaat? Toinen erikoisuus on se ettei vaatimus koskea Irlantia kun se on saari, vaikka EU näkökulmasta Suomikin on aikalailla saari.
Ei aukene minullekaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yksi näkökulma on myös se, että NATO-maiden välillä olisi rautatie Baltiasta Suomeen, jos Helsinki - Tallinna rautatie toteutettaisiin. Samalla Suomen yhteydet EU:n sisällä paranisivat ja tavaraliikenne kulkisi Baltian kautta Helsinkiin ja täältä eteenpäin ympäri Suomea.

Minusta sen verran merkityksellinen hanke, että se tulisi selvittää. Nyt ollaan paljolti laivojen varassa tavaraliikenteessä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ei minulle aukene, miten esimerkiksi tuo tunnin juna voisi toimia kahdella eri raideleveydellä. Junissa kahdet rattaat? Toinen erikoisuus on se ettei vaatimus koskea Irlantia kun se on saari, vaikka EU näkökulmasta Suomikin on aikalailla saari.
Tästä raideleveyden muuttamisesta on puhuttu usein samassa yhteydessä, kun on puhuttu Helsinki-Tallinna -tunnelista. Silloin Suomen raideliikenne yhdistyisi Euroopan raideliikenteeseen. Kahdella raideleveydellä kulkeminen voidaan tehdä kaksilla rattailla tai vaikkapa telit vaihtamalla (kuten Puolan ja Valko-Venäjän rajalla).

Minusta asia kannattaa selvittää ja sitoa suunnitelmiin Helsinki-Tallinna -tunnelista. Jos tunneli tulee, niin yhdenmukaisesta raideleveydestä on hyötyä. Jos tunneli tulee, hommasta voisi olla iloa, jos ei tule, niin ainoa ilo on se, ettei Venäjä pääse rellestämään Suomen raiteilla :)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli ei ole turvallisuuspoliittisesti merkitystä Suomen raideleveydellä, kun on olemassa teknologia, jolla venäläiset pääsisivät ajelemaan eri raideleveyksille.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Yksi näkökulma on myös se, että NATO-maiden välillä olisi rautatie Baltiasta Suomeen, jos Helsinki - Tallinna rautatie toteutettaisiin. Samalla Suomen yhteydet EU:n sisällä paranisivat ja tavaraliikenne kulkisi Baltian kautta Helsinkiin ja täältä eteenpäin ympäri Suomea.

Minusta sen verran merkityksellinen hanke, että se tulisi selvittää. Nyt ollaan paljolti laivojen varassa tavaraliikenteessä.

Tällaista varten ei tarvita uutta raideleveyttä kuin lyhyt pätkä. Ukrainassa on sama raideleveys kuin meillä, ja Puolaan matkaavien junien telat on vaihdettu raja-asemalla kapeampaan raideleveyteen. Matkustajajunaa varten voidaan rakentaa kapeampi raide Helsingin päärautatieasemalle, mutta olisi ihan älytöntä rakentaa tulevia maakuntaratoja yhteensopimattomaksi jo olemassaolevien ratojen kanssa.

…jos ei tule, niin ainoa ilo on se, ettei Venäjä pääse rellestämään Suomen raiteilla

Linjaus koskisi uusia ratoja, ei nykyisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tällaista varten ei tarvita uutta raideleveyttä kuin lyhyt pätkä. Ukrainassa on sama raideleveys kuin meillä, ja Puolaan matkaavien junien telat on vaihdettu raja-asemalla kapeampaan raideleveyteen. Matkustajajunaa varten voidaan rakentaa kapeampi raide Helsingin päärautatieasemalle, mutta olisi ihan älytöntä rakentaa tulevia maakuntaratoja yhteensopimattomaksi jo olemassaolevien ratojen kanssa.
Ehkäpä asia kannattaa silti selvittää. Itseäni viehättää HKI-TALL ratahanke, jolla on myös turvallisuuspoliittinen aspekti mm. tavaraliikenteenkin ja huoltovarmuuden kautta. Mutta onko syytä kaventaa raideleveyttä ja jos on, kuinka kattavasti, se tulisi selvittää maksajien lisäksi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ehkäpä asia kannattaa silti selvittää. Itseäni viehättää HKI-TALL ratahanke, jolla on myös turvallisuuspoliittinen aspekti mm. tavaraliikenteenkin ja huoltovarmuuden kautta. Mutta onko syytä kaventaa raideleveyttä ja jos on, kuinka kattavasti, se tulisi selvittää maksajien lisäksi.
Tämäpä juuri ja länsirahoituksella. Kaiketi se Vesterbackan Kiina-kytköksiin perustuva rahoitus on jo haudattu kokonaan, ainakin toivottavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös