Jotenkin tämä turvallisuusnäkökulma on aika kaukaa haettu.
Kai siinä yksinään on vähän sellaista "kiusa se on pienikin kiusa" -mentaliteettia. Sitä paitsi se ei voi edes toteutua kovin nopealla aikataululla, koska Suomi ei pysty vaihtamaan koko raideverkkoa ja kaikkea kalustoaan toiselle rataleveydelle nopeasti. Niinpä siihen tulisi väistämättä pitkä siirtymäaika, jolloin käytössä olisi kahta raideleveyttä, kahta kalustoa ja myös noita ratkaisuja, jotka sopivat molemmille raideleveyksille. Ennen kuin koko rataverkko on pelkästään Keski-Euroopan kapeammalla raideleveydellä, niin siihen menee kevyesti vuosikymmeniä.
Jos Suomi oikeasti lähtisi muuttamaan kaikki raideleveytensä "turvallisiksi", niin sehän olisi ikuisuusprojekti (jotain tunnin junaa turkuun on suunniteltu kymmeniä vuosia ja edelleen jatkuu) ja kyllä siellä Venäjällä siinä ajassa keksittäisiin miten tänne tultaisiin junailemaan eri raideleveyksille, jos sellainen niiden strategiansa olisi.
Tämä raideleveysasia pulpahtaa joka kerta pintaan, kun puhutaan Helsinki-Tallinna -tunnelista. Minua itseäni eniten kiehtoo ajatus siitä, että meillä olisi Suomesta ratayhteys Keski-Eurooppaan. Siksi minusta tämä asia on kyllä selvittämisen arvoinen. Ei siis se, että Suomessa noin vain vaihdettaisiin raideleveyttä, vaan se, että se yhdistyisi hankkeisiin, joilla Suomen rataverkko yhdistetään Keski-Euroopan rataverkkoon. Niin ja Jäämeren rata siihen samaan syssyyn tarkasteltavaksi.