EU – loppu lähenee?

  • 62 982
  • 530

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minulla on ainakin kädet kyynärpäitä myöden ristissä Syrizan voiton puolesta...

Kaikista Saksan poliitikkojen, Merkelin ja kumppaneiden lausunnoista voi päätellä, että he pyrkivät tavalla tai toisella vaikuttamaan Kreikan vaalitulokseen.

Jotenkin tuntuu, ettei Kreikan ero eurosta ole yhtään niin yhdentekevää Euroopan talouseliitille, kuin mitä annetaan ymmärtää.

Mikäli Kreikan ero olisikin menestystarina, uhkaa syntyä dominoefekti ja luottamus euroalueeseen on historiaa. Täytyy muuten ihmetellä Olli Rehnin lausuntoja, että kaikki on hyvin ja business as usual. Ottaen huomioon, että Rehn tuskin on noin tyhmä, niin ei voi kuin ihmetellä tätä epärehellisyyttä. Sen lauluja laulat ja niin edelleen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eikös tuo default tarkoittanut perustilaa? Niinhän Jungner meitä valisti aikanaan?

Jaa, Jungerista en tiedä, mutta valtioista puhuen defaultilla on yleensä tarkoitettu maksukyvyttömyyttä tai maksuista kieltäytymistä. Ei kai mikään sääntö, mutta ei myöskään täysin harvinainen tilanne. Jos olisin kreikkalainen niin agitoisin pirusti defaultin ja drakman puolesta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mikäli Kreikan ero olisikin menestystarina, uhkaa syntyä dominoefekti ja luottamus euroalueeseen on historiaa. Täytyy muuten ihmetellä Olli Rehnin lausuntoja, että kaikki on hyvin ja business as usual. Ottaen huomioon, että Rehn tuskin on noin tyhmä, niin ei voi kuin ihmetellä tätä epärehellisyyttä. Sen lauluja laulat ja niin edelleen.

Rehnin lausunnot ovat tyhmiä, mutta sen voi vielä jotenkin inhimillisesti ymmärtää, että hän puolustaa linjaa, joka EU:ssa käynnistettiin hänen toimiessa talouskomissaarina. Vaikeampaa on ymmärtää vaikkapa Alex Stubbin lausuntoja, jotka ovat olleet aivan käsittämättömiä. "Kreikassa ja muualla asiat ovat nyt kunnossa ja on pölhöpopulismia väittää muuta". Stubbin kohdalla tuon on pakko tarkoittaa sitä, että hän on joko vitun kassalla tai sitten täysin sokea idealismissaan, kun on kyse hänen rakastamastaan Unionista ja sen yhteisvaluutasta. En ole edes varma, että kummasta toivoisin olevan kyse. Joka tapauksessa huolestuttavaa, että tällainen kaveri on maamme pääministerinä ja muutaman kuukauden päästä mahdollisesti valtiovarainministerinä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Stubbin kohdalla tuon on pakko tarkoittaa sitä, että hän on joko vitun kassalla tai sitten täysin sokea idealismissaan...

Stubb lienee niin hyvässä kuin pahassa mielessä näitä euroidealisteja, se lienee kaikille selvää. Eihän tässä missään pahuuden ytimessä olla, mutta voinee ihan perustellusti kysellä, josko yhtenäinen ja integroituva Eurooppa on ainakin jossain mielessä pelkkä utopia, siinä missä vaikkapa kommunistinen yhteiskunta.

Aikahan tämän näyttää, rauhanprosessina EU on ollut hieno, toisaalta yksi koko jutun perusideoista eli Saksan vaikutusvallan vähentäminen on kääntynyt kyllä ihan päälaelleen. Stubbin ja muiden euroidealistien kohdalla lopullinen tuomio tulee sitten historiassa siitä, miten he pystyvät sopeutumaan, myöntämään vihreitään ja toki siitä, että miten EU:lle lopulta käy.

Jos saan kertoa oman kantani, niin olen lämpimästi kannattanut Euroopan yhdentymistä, joskin viimeisten vuosien aikana kääntynyt kritisoimaan mm. yhteisvaluuttaa. Yksi asia, mitä aina olen ihmetellyt, niin kansallisvaltioiden väheksymistä ja utopiaa siitä, että nämä rajat olisivat häviämään päin. Ei tule tapahtumaan, ei sitten millään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kalle Isokalliosta voi olla montaa mieltä ja ymmärtääkseni hän on esimerkiksi monen vasemmalle kallellaan olevan halveksunnan kohde, mieleen tulee ainakin @mjr tältä palstalta.

Nyt kun aamulla katsoin Isokallion kommentteja Jälkiviisaissa, niin huomaan hänen olevan ihan samaa mieltä Kreikan lainoista kuin allekirjoittanut: näitä rahoja ei tulla koskaan maksamaan takaisin muille valtiolle, ml. Suomi, summat ovat hurjia ja mielikuvituksellisia. Tämän asian suhteen on samantekevää, kuuluuko Kreikka tulevaisuudessa euroon vai ei...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kalle Isokalliosta voi olla montaa mieltä ja ymmärtääkseni hän on esimerkiksi monen vasemmalle kallellaan olevan halveksunnan kohde, mieleen tulee ainakin @mjr tältä palstalta.

No, Isokallio on oikeassa lukuisissakin yksittäisissä asioissa - hänellä ei vain ole mitään varsinaista kansantaloudellista ymmärrystä. Olettaisin että hän olisi hyvinkin pätevä hoitamaan yksittäisen yrityksen tai kodin taloutta.

Btw, vain tänä pääoman ja liberalisoinnin kulta-aikana voisi minua pitää erityisesti "vasemmalla kallella olevana" - 70-luvulla olisin ollut reaktionäärinen semi- tai koko-fasisti.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun aamulla katsoin Isokallion kommentteja Jälkiviisaissa, niin huomaan hänen olevan ihan samaa mieltä Kreikan lainoista kuin allekirjoittanut: näitä rahoja ei tulla koskaan maksamaan takaisin muille valtiolle, ml. Suomi, summat ovat hurjia ja mielikuvituksellisia. Tämän asian suhteen on samantekevää, kuuluuko Kreikka tulevaisuudessa euroon vai ei...
Kyllä kaikki johtavat poliitikotkin sen tietää, ainakin uskoisin näin, että Kreikkaan lainatuista rahoista saadaan takaisin vain murto-osa, jos sitäkään. Poliitikkoja kiinnostaa ainoastaan se, osuuko velkaleikkaus omalle "vahtivuorolle", jolloin asiasta joutuu kantamaan myös poliittista vastuuta ja selittelemään kansalle, ettei tämä nyt mennyt ihan niin kuin Strömsössä. Esim. Jykä Käteistä, joka oli yhtenä pääjehuna masinoimassa Suomen osallistumista tukipaketteihin ja pelastamassa suomalaisia työpaikkoja (lue: oma suojatyöpaikka EUssa) tuskin enää kiinnostaa Kreikan velkaleikkauksen sisäpoliittiset ulottuvuudet.

Poliitikkojen kannalta miellyttävin ratkaisu Kreikan velkojen suhteen on se, että korot leikataan nollaan ja laina-aikoja pidennetään vuosilla/vuosikymmenillä. Käytännössähän tällaisessa toimenpiteessä on kyse velkojen leikkauksesta ja/tai anteeksiannosta, mutta poliitikko voi kirkkain silmin selittää, että "nyt ollaan solidaarisia Kreikalle ja kyllä he sitten 50 vuoden päästä maksavat lainat takaisin (kun minä jo kasvan koiranputkea kotipitäjässä)".
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No, Isokallio on oikeassa lukuisissakin yksittäisissä asioissa - hänellä ei vain ole mitään varsinaista kansantaloudellista ymmärrystä. Olettaisin että hän olisi hyvinkin pätevä hoitamaan yksittäisen yrityksen tai kodin taloutta.
...

Nostin Isokallion keskusteluun vain sivujuonteena, olen seurannut hänen arvioitaan muutaman vuoden koskien Kreikan lainoittamista, takuita ja velanmaksua. Minun nähdäkseni voidaan sanoa Isokallion olleen oikeilla linjoilla asian suhteen.

Aikamoinen puhallus koko Kreikka, saksalaisilla pankeilla toki on jo omansa, niin ei Euroopan mahtavin valtiokaan kovin kiinnostunut ole Kreikkaan tämän suhteen kiristämään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aikamoinen puhallus koko Kreikka, saksalaisilla pankeilla toki on jo omansa, niin ei Euroopan mahtavin valtiokaan kovin kiinnostunut ole Kreikkaan tämän suhteen kiristämään.

Mutta se puhallus ei ollut Kreikan vaan eurooppalaisten suurpankkien, joiden pelastaminen oli "Kreikan" "apupakettien" päätarkoitus (ja se sivutarkoitus oli euron tukeminen - hintana tässä oli Kreikan taloudellisten edellytysten tuhoaminen hyvin pitkäksi aikaa). Kreikka toki eli pellossa ja siitä saa maksaa, mutta normaalissa tilanteessa siitä saa maksaa vain se valtio, joka elää pellossa. Nyt finanssisektori oli niin heikossa tilassa ja niin paniikkiin taipuvainen, ettei Kreikalle annettujen lainojen voitu sallia mennä luottotappioiksi, ja koko homma naamioitiin joksikin "EU-solidaarisuudeksi". Ja häikäilemättömimmin toimi tässä, niin, Saksa, jonka pankit olivat erityisen haavoittuvaisia, ja jotka nyt on pelastettu koko Euroopan voimin.

Täytyy sanoa, että koko tämän homman ajatteleminen pistää niin vihaksi ettei tosikaan. Siinä oikeastaan meni kaikki luottoni niin EU:hun kuin Saksan ja Ranskan johtoasemaan EU:ssa. Nyt asenne on: don't trust, verify - eikä ikinä enää avoimia shekkejä. Olisi pitänyt 50-luvun alussa perustaa brittien johtama järjellinen, vähäbyrokraattinen Euroopan talousalue.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mutta se puhallus ei ollut Kreikan vaan eurooppalaisten suurpankkien, joiden pelastaminen oli "Kreikan" "apupakettien" päätarkoitus (ja se sivutarkoitus oli euron tukeminen - hintana tässä oli Kreikan taloudellisten edellytysten tuhoaminen hyvin pitkäksi aikaa)...

Juu, siis tästä ihan 100% samaa mieltä. Vihaksihan tämä pistää täälläkin, mutta tämänhetkistä tilannetta jos miettiin, niin eihän tämä yllättävää ole, että nyt puhutaan Kreikan euroerosta, paluusta drakmaan ja velkojen maksamatta jättämisestä. Minä olen lämpimästi EU:ta ja länsi-integraatiota kannattanut ihminen, olin ehkä vähä loukkaantunut pari, kolme vuotta sitten, kun muutama tuttu suhtautui naureskellen arviooni, ettei näitä rahoja enää nähdä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä olen lämpimästi EU:ta ja länsi-integraatiota kannattanut ihminen, olin ehkä vähä loukkaantunut pari, kolme vuotta sitten, kun muutama tuttu suhtautui naureskellen arviooni, ettei näitä rahoja enää nähdä.

Niin, mutta se nyt kai on ollut alusta saakka sangen selvää - olisihan ollut tietysti mahdollista, että kaikkien makrotaloudellisten oppien räikeä rikkominen olisi luonut talouskasvua Kreikkaan, mikä olisi ollut ainoa perusta takaisinmaksulle. Mutta kävikin "yllättäen" niinkuin keynesiläiset (ja itse asiassa monetaristisetkin) oppikirjat ennustavat eli Kreikan talous romahti ja on pysynyt syvässä lamassa eikä tule pitkään aikaan saavuttamaan tervettä kasvua sille järjettömän ylivahvassa valuutassa. Eli noita rahoja ei tosiaan tulla näkemään, ei ehkä senttiäkään, ehkä osa tulee takaisin. Mutta sehän ei ole ongelma, koska nyt ne eivät enää ole pankkien rahoja. Yksityiset voitot, sosialisoidut tappiot - finanssisektori kapitalismin korkeimpana vaiheena...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tänään keskustellaan Kreikan mahdollisesta euroerosta A-talkissa klo 21. Mukaan studioon on saatu roudattua mielenkiintoinen kattaus, eli ainakin Olli Rehn, Kimmo Sasi sekä Timo Soini. Voi olla hyvääkin viihdettä tiedossa.

Minua kyllä huvittaa jo etukäteen, että aikooko Rehn jatkaa samalla ei hätää, kaikki on hyvin-linjallaan vai kuullaanko muuta kuin hymistelyä...
 

Carlos

Jäsen
Noista yksityisistä voitoista saivat tosin osansa kreikkalaisetkin.

Voi olla, nyt maksavat takaisin kyllä rajusti. Veroprosentti on vähintään 50, ja sillä ei saa edes mitään julkisia palveluita. Ei oo helppoo sanoisi Raipe.

Jännä muuten nähdä miten Sveitsin keskuspankin toimet huomioidaan, sillä siinä ainakin lähti yksi tukijalka Eurolta. Nyt kukaan ei enää keinotekoisesti sitä puolusta, ellei sitten EKP itse. Joka taas tunnetusti ei ole kovin pitkälle kantava keino.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään keskustellaan Kreikan mahdollisesta euroerosta A-talkissa klo 21. Mukaan studioon on saatu roudattua mielenkiintoinen kattaus, eli ainakin Olli Rehn, Kimmo Sasi sekä Timo Soini. Voi olla hyvääkin viihdettä tiedossa.


Mukana on myös näköjään Li Andersson, joka on kyllä aivan väärässä seurassa tuolla, kun vastassa on politiikan konkareita.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mukana on myös näköjään Li Andersson, joka on kyllä aivan väärässä seurassa tuolla, kun vastassa on politiikan konkareita.

Keskusteluhan on jo alkanut... Rehn ja Sasi konkareina puolustavat, Andersson pyrkii haastamaan, Soini haastaa ja kurmoottaa myös Anderssonia...

Mielestäni Andersson on ihan hyvä keskustelija, mutta hieman noloa vassareille, ettei heiltä löydy ketään saman kaliiberin keskustelijaa...
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni Andersson on ihan hyvä keskustelija, mutta hieman noloa vassareille, ettei heiltä löydy ketään saman kaliiberin keskustelijaa...


Tuota minä juuri tarkoitin. Ei se ole Lin vika, että hän on tuolla. Ei taida vasemmistolaista talouden asiantuntijaa olla olemassakaan, ja kun puheenjohtaja Paavo ei ilmeisesti uskaltanut osallistua kun ei taida hänellä osaaminen riittää asian suhteen ollenkaan, niin aika vähissä on vasemmiston vaihtoehdot.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Mukana on myös näköjään Li Andersson, joka on kyllä aivan väärässä seurassa tuolla, kun vastassa on politiikan konkareita.

Onhan Li ihan nätti nainen. Kyllä hän Ollin, Timon ja Kimmon pesee ulkonäössä.
Mutta joo, aika vastaantulija, niinkuin kaikki vassarit. Eihän sosialistilla ole mitään annettavaa talouspolitiikassa muutenkaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aika erikoiselta tuntuu, kun keskustelun vetäjä rupeaa kertomaan tv-keskustelussa omia mielipiteitään...
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onhan Li ihan nätti nainen. Kyllä hän Ollin, Timon ja Kimmon pesee ulkonäössä.
Mutta joo, aika vastaantulija, niinkuin kaikki vassarit. Eihän sosialistilla ole mitään annettavaa talouspolitiikassa muutenkaan.

No minusta Andersson on ihan realisti, kun tuo esiin sen, että Kreikka ei tule selviytymään nykyisestä velkatasostaan ilman velkajärjestelyä. Sasi taas joko valehtelee tai on ihan kassalla, kun väittää että Kreikka voi selviytyä veloistaan. Ekonomistien valtavirta ymmärtääkseni jakaa tässä kohdin enemmän Anderssonin ja Vasemmistoliiton näkökulman kuin Sasin ja Kokoomuksen linjan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No minusta Andersson on ihan realisti, kun tuo esiin sen, että Kreikka ei tule selviytymään nykyisestä velkatasostaan ilman velkajärjestelyä. Sasi taas joko valehtelee tai on ihan kassalla, kun väittää että Kreikka voi selviytyä veloistaan. Ekonomistien valtavirta ymmärtääkseni jakaa tässä kohdin enemmän Anderssonin ja Vasemmistoliiton näkökulman kuin Sasin ja Kokoomuksen linjan.

Mielestäni Anderssonilla oli ihan hyviä pointteja ja olin joistain asioista hänen kanssaan ihan samaa mieltä. Puhaasti esiintymisestä: Andersson kuitenkin jäi vähän jyrätyksi keskustelussa, puheenvuorojen suhteen etenkin. Ilmeisesti kovat konkarit olivat hänellekin (vielä) hieman liikaa. Yksi asia mikä Lin pitää laittaa kuntoon on tuo juttu, että ilmeili taas tyytymättömänä kun ei puheenvuoroa saanut ja kamera tämän heti huomasi.

Minä olen ihan varma, että Anderssonista tulee pätevä vasemmistolaispoliitikko tulevina vuosina meidän porvarien harmiksi erilaisiin tilaisuuksiin, mutta tänään seura oli vielä hitusen liian kokenutta...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kimmo Sasin ilme hänen kuunnellessa Li Andersonin puhetta oli muutamassa kohdassa todella priceless.

Jos meinaat sitä pientä ivaa silmäkulmissa, niin saattoi olla Kimmolta ihan harkittua pakansekoittamista. Kimmosta nyt voi olla montaa mieltä, mutta pekkaristen ja heinäluomien tapaan monessa marinadissa keitetty konkari kyseessä....
 

Morgoth

Jäsen
Jos meinaat sitä pientä ivaa silmäkulmissa, niin saattoi olla Kimmolta ihan harkittua pakansekoittamista. Kimmosta nyt voi olla montaa mieltä, mutta pekkaristen ja heinäluomien tapaan monessa marinadissa keitetty konkari kyseessä....

Itse tulkitsin, että hän oli välillä ihan aidosti hämmästynyt ja kuunteli kuin jotain lasta selittämässä jotakin. Voi olla, että tulkitsin ihan väärin, mutta jäi sellainen mielikuva että Kimmo ei vähempää voisi arvostaa jonkun puheita. Mitenkään komentoimatta asiasisältöä niin kyllä Rehn, Sasi ja Soini olivat ihan eri sarjassa kokemuksensa vuoksi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minusta on hassua, että yksi keskustelija arvioidaan muita heikommaksi siksi, että hän ei ole 50-65-vuotias harmaantunut mies, vaan kolmekymppinen nainen. Minusta asia-argumentteja ja keskustelun sisältöä tarkasteltaessa ei Andersson ollut keskustelun heikoin lenkki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös