Mistä se oikein johtuu, että toiset pystyy ja saa ryhtyä kävelemään esimerkiksi 2vk leikkauksesta ihan helposti ja toisille määrätän kepit 4-6vk?
Mulla oli eturistiside ja sivusideleikkaus tasan kuukausi sitten. Ortoosin kanssa pystyy jonkun verran kävelemään ilman keppejä, mutta kepit silti melkein välttämättömyys kun kotoo lähtee pois.
Mistä sekin johtuu, että toisille riittää eturistisideleikkauksen jälkeen 6kk, jotta voi palata palloilulajin pariin ja toisille 9kk?
Perustuuko se ortopedien omiin kokemuksiin/varovaisuuteen, vai onko leikkauksissa sit eroja?
Itse loukkasin salibandyssä polven ja eturistiside napsahti poikki ja kierukka repesi hieman. Itselläni polvi oli kuitenkin rikkinäisenäkin sellainen, että pelasin tuen kanssa salibandyä vielä ainakin vuoden hajonneella polvella.
Nyt sitten kävin leikkauksessa tuossa alkukeväästä itsekin. Itse heitin kepit pois suunnilleen viikon jälkeen, mutta ulkona oli sen verran liukasta, että siellä varuiksi kepit otin mukaan. Kävely kuitenkin onnistui toki hieman ontuen mutta kuitenkin aika hyvin. Reisilihastakin pystyin jännittämään jo leikkuspäivänä. Omalla kohdallani turvotus laski aika nopeasti ja vahvoista kipulääkkeistäkin pääsin luopumaan aika nopeasti. Suunnilleen 3 viikkoa leikkausesta fysioterapeutti ihmetteli, että polveni taipuu jo lähes yhtä hyvin mitä terve polvi ja kävelyni oli jo normaalia. Sain sitten jo vähän vaativampaa kuntoutusohjelmaa.
Voin sanoa, että 2-3kk:n jälkeen polvi oli jo melkein uuden tuntuinen ja aloitin hölkkälenkit. Muutoin olin kuntouttanut polvea aktiivisesti ja uimassa ja salilla käynyt todella paljon.
Nyt mennyt leikkauksesta reilu 5kk ja sääreen on palaillut tunto jo lähes täysin, kun leikkauksessa tuntohermot siitä hiukan kärsi. Muutoinkin pystyn ihan normaalisti hölkkäilemään ja juoksemaan, vaikka isompia kiihdytyksiä en olekaan kokeillut. Hyppiminen ja yms. Ketteryysharjoitukset sujuu täysin ongelmitta. Voimakin palaillut aika normaalille tasolle, vaikka sillä saralla vielä hommia riittääkin.
Kysyisinkin, että onko palstalaisilla kokemuksia, että kuinka nopeasti uskaltanut palata takaisin pallopelien pariin? Ja mltä polvi on pallopeleissä tuntunut leikkauksen jälkeen? Onko monella hajonnut uudestaan?
Sitten loppuun omat epäilykseni, miksi kuntoutukseni sujunut oikeastaan erinomaisesti:
-Olin ikäänkuin kuntouttanut polven jo rikkinäisenäkin siihen kuntoon että pystyin sillä juoksemaan. Uskon, että tämä on ollut isossa roolissa oman kuntoutukseni sujumisessa.
-yritin heti leikkauksen jälkeen päästä mahdollisimman pian jaloilleni, vaikka se tuntuikin ajatuksena välillä pelottavalta alkuun kävellä ilman keppejä. Siitä se askel kerrallaan kuitenkin alkaa sujumaan. Muutoinkin aktivoin polvea ja reisilihasta mahdollisimman paljon heti, vaikka se kipeää tekikin.
-Sanoisin, että kuntopyörä ja uiminen on heti alusta alken loistavia kuntoutusmuotoja. Kuntopyörän avulla pysyy kunnossa ja se aktivoi kivasti koko jalkaa. Uimassa taas pystyi tekemään jo varsin varhaisessa vaiheessa erilaisia ketteryysharjotteita ja koordinaatioharjoitteita.
-muutoinkin varsinkin ensimmäiset 3 kuukautta on kriittistä aikaa ja silloin on pakko kuntouttaa ahkerasti ja venytellä, jotta polven saa mahdollisimman pian normaaliksi.