Tietenkin, jos omassa työssä ei ole mitään tavoitteita, niin joo, etätyö voi aamulypsyjen maassa tuntua sluibailulta.
Itsekin olen melko sosiaalinen, minkä vuoksi eilen kun olin toimistolla jauhoin vain paskaa (myös työjuttuja) kollegoiden kanssa. Yhtään en saanut töitä tehtyä koko päivänä. Tänään tein vartissa enemmän töitä etänä kuin eilen konttorilla koko päivän aikana. Eli ihmisinä olemme erilaisia, vaikka ilmeisesti sosiaalisia. Sen kyllä uskon, että uuden työn aloittaminen nyt korona-aikana on kyllä varmasti todella nihkeä paikka!Olen jo aikaisemmin valitellut täällä sitä, kuinka omalle, hyvinkin sosiaaliselle luonteelle, etätöiden tekeminen on täyttä helvettiä. Noh, nyt se vielä on korostunut, kun vaihdoin syyskuun lopussa uuteen työhön enkä luonnollisesti ole yksiäkään työkavereitani vielä nähnyt livenä, lähiesimiestäni lukuunottamatta. Meillä siis hybridimalli edelleen käytössä, mutta pääasiassa kaikki silti etänä.
Itse tosin olen nyt siis 40% työajalla ja lopun osittaisella hoitovapaalla ja pääasiassa vain maanantaisin toimistolla täyden päivän ja loput tunnit sitten kotona. Mutta kyllä se vaan on itselleni niin, ettei työn tekeminen kotona maistu lainkaan vaikka täysiä päiviä en kotona teekään. Maanantaisin toimistolla työnteko maistuu ja hommat luistaa, mutta kotona jumitan koneen edessä ja teen kaikkea muuta paitsi töitä.
Omaan mentaliteettiin ei vaan edelleenkään sovi työn tekeminen kotona. Olen aina ollut erittäin tarkka siitä, ettei kotiin tuoda töitä ja tästä johtuen koko etätyö sotii omia periaatteitani vastaan. Toivottavasti kuitenkin hybridimalli olisi laajalti käytössä Suomessa niin, että jokainen saa tehdä etätöitä jos haluaa ja jokainen joka haluaa olla toimistolla, saa olla toimistolla.
Ihan käsittämätöntä, että Suomessa on vieläkin työkulttuuria, jossa käsketään väkisin käymään toimistolla, jos siihen pakottavaa tarvetta ei ole.
Itsekin olen melko sosiaalinen, minkä vuoksi eilen kun olin toimistolla jauhoin vain paskaa (myös työjuttuja) kollegoiden kanssa. Yhtään en saanut töitä tehtyä koko päivänä.
Tuli mieleen kysyä, että kuinka esimiehenne johtavat työtänne etänä?
Itsekin olen melko sosiaalinen, minkä vuoksi eilen kun olin toimistolla jauhoin vain paskaa (myös työjuttuja) kollegoiden kanssa.
Mitenkäs tykkäysten laita, ehtiikö niitä antamaan enemmän?(Etenkin tänne kirjoittelu onnistuu paljon sujuvammin)
Mitenkäs tykkäysten laita, ehtiikö niitä antamaan enemmän?
Työhuone auttaa tuohon paljon. Itsellä pieni koppi, johon mahtuu juuri läppäri, näyttö ja muut tarvikkeet. Sitä en käytä mihinkään muuhun kuin työntekoon. Käytännössä ruokiksella poistun sieltä ja laitan oven kiinni, sama kun työpäivä päättyy.Omaan mentaliteettiin ei vaan edelleenkään sovi työn tekeminen kotona. Olen aina ollut erittäin tarkka siitä, ettei kotiin tuoda töitä ja tästä johtuen koko etätyö sotii omia periaatteitani vastaan.
Entä tilanteessa, jossa koko asunto on pieni koppi, johon juuri ja juuri mahtuu läppäri ja pari lisänäyttöä? (hymiö).Itsellä pieni koppi, johon mahtuu juuri läppäri, näyttö ja muut tarvikkeet.
Ihan käsittämätöntä, että Suomessa on vieläkin työkulttuuria, jossa käsketään väkisin käymään toimistolla, jos siihen pakottavaa tarvetta ei ole.
Ennen koronaa ystäväni työpaikalla ei voinut tehdä etätöitä koska... Tuotannon pitää tulla päivittäin tehtaalle tekemään töitä ja tasapuolisuuden vuoksi etätöitä ei saa tehdä mikään muukaan osasto (kuten suunnittelu tai toimisto yms). Koronan myötä löytyi sitten etätyömahdollisuus niille joille se sopii. Nyt ystäväni tekee 2-3 päivää viikossa etänä ja muut päivät toimistolla. Ehkä kohta siirtyy taas täysin etään jos täällä tulee etätyösuositus päälle. Kun täällä Päijät-Hämeessä ollaan ihan veitsen terällä...Yhtiön johto on vahvasti sitä mieltä, että paikalla pitää olla ja lievennyksiä ei kenellekään myönnetä, koska kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
Kun aiemmin asuin 42 neliön kaksiossa, niin etätyöpiste oli ”olohuoneen” ruokapöytä. Siinä läppäri, iso näyttö, kaikki paperit yms. Eikä niitä jaksanut aina työpäivän päätteeksi siitä raivata pois, kun ei ollut mitään, mihin raivata ne. Tai siis ei jaksanut koskaan. Oli aika aidosti sellainen fiilis, että oli kaiken aikaa töissä, kun ne työt oli näkyvästi esillä koko ajan.Työhuone auttaa tuohon paljon. Itsellä pieni koppi, johon mahtuu juuri läppäri, näyttö ja muut tarvikkeet. Sitä en käytä mihinkään muuhun kuin työntekoon. Käytännössä ruokiksella poistun sieltä ja laitan oven kiinni, sama kun työpäivä päättyy.
Auttaa kummasti tuohon
Juu niin toimii, mutta meillä ei ilman laajaa etätyösuositusta saa tehdä etätöitä ollenkaan. Ulkolainen firma... He ajavat työntekijät muille duuniin näillä idioottimaisilla säännöillään. Täytyy nyt etätyön aikana aktiovoitua hakemaan joku uusi duunipaikka. "If you piss of your employees, they will some day piss you off"Jopa asiakaspalvelu toimi korona-aikana hyvin, vaikka junnut tekivät himasta duunia. Oli hieno nähdä kuinka vastuuta otettiin silloin kun sitä tarjottiin.