Etätyö

  • 27 185
  • 199

hege

Jäsen
Vahva etäsuositus ja maskipakko tuli toimistolle eli etänä ollaan taas. Tässä vähän ehti jo tottua toimistolla käymiseen pari kertaa viikossa mutta nyt sitten mennään taas näin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietenkin, jos omassa työssä ei ole mitään tavoitteita, niin joo, etätyö voi aamulypsyjen maassa tuntua sluibailulta.

Jep ei ihan avautunut missä julkisenpuolen sluibailuosastolla osa on töissä jos toivotellaan hyviä lomia etätöiden alkaessa.

Meillä jenkkiläisten johtajien toimesta on jo alkuvuodesta lähtien hehkutettu ”Work from anywhere” ja osa firman myymistä palveluista kannustavat tuohon. Ja tosiaan töitä saa tehdä mistä haluaa, toki pitää mennä virallisen prosessin läpi jos nyt päätettäisiin lähteä Espanjaan pysyvästi ja työsopimus pitäisi uusia. Itse käyn konttorilla kerran kuukaudessa, satunnaisesti muissa Pohjoismaissa/asiakkailla eli pääasiassa kotoa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Yksi kaveri puheli että pörssifirmassa, yhdessä yksikössä (eli tietyn kaupungin "toimistolla") oli verrattu työhön kuluneita tunteja ja budjetoituja tunteja kvartaaleittain. Kun koko yksikkö oli etätöissä, niin toteutuneet alitti budjetoidut muutamalla prosentilla. Yksi poikkeus oli kuulemma viime vuoden kevät, kun siirryttiin etätöihin, niin tuli piikki ylöspäin. Mutta sen jälkeen kuulemma etätyöt ovat tehostaneet toimintaa.

Joten ylempää oli tietysti tullut määräys että maanantai ja perjantai on etätöitä, kolme päivää pitää olla toimistolla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olen jo aikaisemmin valitellut täällä sitä, kuinka omalle, hyvinkin sosiaaliselle luonteelle, etätöiden tekeminen on täyttä helvettiä. Noh, nyt se vielä on korostunut, kun vaihdoin syyskuun lopussa uuteen työhön enkä luonnollisesti ole yksiäkään työkavereitani vielä nähnyt livenä, lähiesimiestäni lukuunottamatta. Meillä siis hybridimalli edelleen käytössä, mutta pääasiassa kaikki silti etänä.

Itse tosin olen nyt siis 40% työajalla ja lopun osittaisella hoitovapaalla ja pääasiassa vain maanantaisin toimistolla täyden päivän ja loput tunnit sitten kotona. Mutta kyllä se vaan on itselleni niin, ettei työn tekeminen kotona maistu lainkaan vaikka täysiä päiviä en kotona teekään. Maanantaisin toimistolla työnteko maistuu ja hommat luistaa, mutta kotona jumitan koneen edessä ja teen kaikkea muuta paitsi töitä.

Omaan mentaliteettiin ei vaan edelleenkään sovi työn tekeminen kotona. Olen aina ollut erittäin tarkka siitä, ettei kotiin tuoda töitä ja tästä johtuen koko etätyö sotii omia periaatteitani vastaan. Toivottavasti kuitenkin hybridimalli olisi laajalti käytössä Suomessa niin, että jokainen saa tehdä etätöitä jos haluaa ja jokainen joka haluaa olla toimistolla, saa olla toimistolla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen jo aikaisemmin valitellut täällä sitä, kuinka omalle, hyvinkin sosiaaliselle luonteelle, etätöiden tekeminen on täyttä helvettiä. Noh, nyt se vielä on korostunut, kun vaihdoin syyskuun lopussa uuteen työhön enkä luonnollisesti ole yksiäkään työkavereitani vielä nähnyt livenä, lähiesimiestäni lukuunottamatta. Meillä siis hybridimalli edelleen käytössä, mutta pääasiassa kaikki silti etänä.

Itse tosin olen nyt siis 40% työajalla ja lopun osittaisella hoitovapaalla ja pääasiassa vain maanantaisin toimistolla täyden päivän ja loput tunnit sitten kotona. Mutta kyllä se vaan on itselleni niin, ettei työn tekeminen kotona maistu lainkaan vaikka täysiä päiviä en kotona teekään. Maanantaisin toimistolla työnteko maistuu ja hommat luistaa, mutta kotona jumitan koneen edessä ja teen kaikkea muuta paitsi töitä.

Omaan mentaliteettiin ei vaan edelleenkään sovi työn tekeminen kotona. Olen aina ollut erittäin tarkka siitä, ettei kotiin tuoda töitä ja tästä johtuen koko etätyö sotii omia periaatteitani vastaan. Toivottavasti kuitenkin hybridimalli olisi laajalti käytössä Suomessa niin, että jokainen saa tehdä etätöitä jos haluaa ja jokainen joka haluaa olla toimistolla, saa olla toimistolla.
Itsekin olen melko sosiaalinen, minkä vuoksi eilen kun olin toimistolla jauhoin vain paskaa (myös työjuttuja) kollegoiden kanssa. Yhtään en saanut töitä tehtyä koko päivänä. Tänään tein vartissa enemmän töitä etänä kuin eilen konttorilla koko päivän aikana. Eli ihmisinä olemme erilaisia, vaikka ilmeisesti sosiaalisia. Sen kyllä uskon, että uuden työn aloittaminen nyt korona-aikana on kyllä varmasti todella nihkeä paikka!

Tuli mieleen kysyä, että kuinka esimiehenne johtavat työtänne etänä? Omaa työtäni ei ole lisääntyneen etäilyn myötä johdettu mitenkään. Teen omat työni kylllä hyvin, mutta ei niitä enää kukaan seuraa tai ohjaa millään tavalla. Kerran vuodessa luodaan vuoden tavoitteet ja kerran vuodessa ne tarkistetaan. Mielestäni tämä on aivan surkeaa johtamista.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ihan käsittämätöntä, että Suomessa on vieläkin työkulttuuria, jossa käsketään väkisin käymään toimistolla, jos siihen pakottavaa tarvetta ei ole.

Ennen koronaa meillä sai olla 2 päivää viikossa etänä. Nyt koronan jäljiltä linjaus on paljon vapaampi ja jatkossa meillä on yksi päivä viikossa, jolloin meidän tiimin olisi hyvä olla toimistolla.
Paljon hyvää korona on huomaamatta tuonut työelämään. Ennen koronaa en ollut koskaan ollut etänä ja nyt olen lähes jatkuvasti. Ja paljon enemmän saan aikaa kuin tuolla avokonttorissa. (Etenkin tänne kirjoittelu onnistuu paljon sujuvammin)
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itsekin olen melko sosiaalinen, minkä vuoksi eilen kun olin toimistolla jauhoin vain paskaa (myös työjuttuja) kollegoiden kanssa. Yhtään en saanut töitä tehtyä koko päivänä.

Toki tässäkin voi itsellä hieman totuus hämärtyä ja oikeasti mä mitään töitä saa tehtyä, mutta tuntuu tosi tehokkaalta, kun on saanut jauhettua jäätävät määrät paskaa työkavereiden kanssa, työt tehdään jos ehtii.

Ja kotona sitten ei tule jauhettua paskaa eikä tehtyä töitä, niin tuntuu ettei saa mitään aikaan :D

Tuli mieleen kysyä, että kuinka esimiehenne johtavat työtänne etänä?

No ei ihan kauheasti johdeta. Jos en itse kysyisi välillä joitain juttuja esimieheltä, en varmaan koskaan kuulisi hänestä mitään.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Tietyllä tavalla toimistolla työskentely on ihan hauskaa sosiaalisuuden kannalta ja saa sitten työt pois mielestä, kun officelta lähtee. Mutta.

Tämän saavuttaakseni minun täytyy herätä n. tunti aiemmin ja ajella syyttäsuotta 7km toimistolle ja näin talviaikaan vieläpä usein lämmitellä autoa mennen tullen. Näin ICT-alalla työskentelevänä ei mitään oikeaa syytä ole raahautua toimistolle.

Onneksi taas joulukuu ollaan kokonaan etänä. Tämä kuu mentiin kaksi pv toimistolla, kolme etänä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsekin olen melko sosiaalinen, minkä vuoksi eilen kun olin toimistolla jauhoin vain paskaa (myös työjuttuja) kollegoiden kanssa.

Kun toimistolla käy päivän viikossa niin se menee vähän näin. Ihan vastaavasti tuntuu siltä, että ne jotka ovat sen yhden päivän silloin tällöin etänä, käyttävät etäpäivän pyykinpesuun ja imurointiin.

Sitten on erikseen toimistokuukkelit, joilla riittää juttua viikon ihan jokaiselle päivälle. Meilläkin oli yksi sellainen, mutta siitä onneksi päästiin vähän niinkuin vahingossa eroon. Nämä ovat erityisen haitallisia, kun ne tuhoavat työtehon paitsi itseltään niin myös uhriksi joutuneelta työkaverilta. Olen vähän miettinyt, miten nämä voisi seuloa pois työhaastattelussa. Siinä ei varmaan auta kuin hyvä ihmistuntemus tai konsulttifirman psykologi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Omaan mentaliteettiin ei vaan edelleenkään sovi työn tekeminen kotona. Olen aina ollut erittäin tarkka siitä, ettei kotiin tuoda töitä ja tästä johtuen koko etätyö sotii omia periaatteitani vastaan.
Työhuone auttaa tuohon paljon. Itsellä pieni koppi, johon mahtuu juuri läppäri, näyttö ja muut tarvikkeet. Sitä en käytä mihinkään muuhun kuin työntekoon. Käytännössä ruokiksella poistun sieltä ja laitan oven kiinni, sama kun työpäivä päättyy.

Auttaa kummasti tuohon
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Itsellä pieni koppi, johon mahtuu juuri läppäri, näyttö ja muut tarvikkeet.
Entä tilanteessa, jossa koko asunto on pieni koppi, johon juuri ja juuri mahtuu läppäri ja pari lisänäyttöä? (hymiö).

No joo, mutta ei mulla tässä kaksiossa erillistä työhuonetta ole, ellen mene siivouskomeroon työpäiväksi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tätä ketjua kun lukee, niin hyvin tuntuu etätyö sopivan useimmille ihmisille, vaikka mediasta saa vähän toisenlaisen käsityksen. Kirjoittelu on ollut sen suuntaista, että ihmiset tulevat hulluiksi kotonaan ja kärsivät kun ei näe kollegoja entiseen malliin. Ja eihän koti kaikille ole hyvä paikka, valitettavasti. Silloin voi olla kuuppa kovilla. Sanonpa kuitenkin, että itselläni kun ei mahdollisuutta etätyöhön ole, niin varsinkin pandemian alkuaikoina tuntui jänskältä mennä töihin jossa ei ihmisiä voi vältellä, ja kun ei vielä tiennyt tarkalleen mikä zombie-apokalypsi maailmalla leviää. Siinä mielessä kovilla tässä on olleet asiakaspalvelijat, hoitsut ym. perusduunarit. Puolensa kaikella.
 
Tämä oma etätoimisto on ainoastaan läppäri. Olen jo vuosikausia ollut sähköisten asiakirjojen kannattaja, jo kauan ennen pandemiaa. Vanhemmat jäärät vielä haluavat about aivan kaiken paperille, koska ilmeisesti se on jotenkin eri juttu lukea asioita paperilta kuin näytöltä. Kotitoimistoni on siis käytännössä keittiö tai olkkari ja työt on pois silmistä ja pois mielestä kun laskee läppärin kannen kiinni ja laittaa sen lataukseen. Meillä linjauksena oli että toistaiseksi jatketaan samalla tapaa, mutta yhteisiä tiimikokoontumisia tehdään n. kerran kuussa ja lähitöitä saa tehdä jos viihtyy paperiroskan keskellä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan käsittämätöntä, että Suomessa on vieläkin työkulttuuria, jossa käsketään väkisin käymään toimistolla, jos siihen pakottavaa tarvetta ei ole.

Täytyy muistaa, että ennen koronaa etätyö oli täysin kiellettyä, siihen nähden nykytilanne on edistystä. Meilläkin hommat onnistuvat täysin etänä ja samalla välttää avokonttorin hälyn, mutta silti toimistopakko on nyt 3 päivää viikossa tiukkojen maski ym. rajoitusten ollessa voimassa. Yhtiön johto on vahvasti sitä mieltä, että paikalla pitää olla ja lievennyksiä ei kenellekään myönnetä, koska kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Yhtiön johto on vahvasti sitä mieltä, että paikalla pitää olla ja lievennyksiä ei kenellekään myönnetä, koska kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
Ennen koronaa ystäväni työpaikalla ei voinut tehdä etätöitä koska... Tuotannon pitää tulla päivittäin tehtaalle tekemään töitä ja tasapuolisuuden vuoksi etätöitä ei saa tehdä mikään muukaan osasto (kuten suunnittelu tai toimisto yms). Koronan myötä löytyi sitten etätyömahdollisuus niille joille se sopii. Nyt ystäväni tekee 2-3 päivää viikossa etänä ja muut päivät toimistolla. Ehkä kohta siirtyy taas täysin etään jos täällä tulee etätyösuositus päälle. Kun täällä Päijät-Hämeessä ollaan ihan veitsen terällä...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Täytyy tunnustaa, että vähän harmittaa, että oma ala ei oikein mahdollista etätöitä jatkossakaan. Kyllähän tuo antaisi monenlaisia etuja, itselle merkittävimmät olisivat ajansäästö työmatkoissa sekä mahdollisuus työskennellä välillä vaikkapa Lapista käsin.

Itse siis opetusalalla, enkä siis tätä työtä haluaisikaan tehdä säännöllisesti etänä. Osana opetusta etätunnitkin kyllä onnistuvat ja ovat ihan hyviä, mutta säännöllisenä työtapana ei ole hyvä, eikä myöskään itselle hyvin sovi. Lisäksi koululla on kyllä askareita, jotka ihan aidosti jää sitten muiden tehtäväksi samalla palkalla, jos joku etäilee. Meilläkin työnantaja suhtautuu kyllä jo myötämielisesti etätyöhönkin juuri noin ajoittain suoritettuna, mutta ei se ihan niin yksinkertaista kuitenkaan ole. Opiskelijoille kuvio olisi hankala, kun lähituntien lomassa pitäisi etsiä soppi koululta etätunnin ajaksi. Kyllähän joku kolo aina kaikille löytyisi, mutta osallistuakseen aktiivisesti tunnille opiskelija tarvitsisi "samanoloisen" työtilan tälle kuin opettajakin, koulun nurkissa jää kuunteluoppilaaksi, mikä ei ole ollenkaan tarkoituksenmukaista.

Mutta nauttikaa te, joille mahdollista. Muistakaa myös, että mahdolliset muut kotonaolijat kaipaavat ehkä ajoittain omaa aikaa ilman, että puoliso/vanhempi pyörii koko ajan siinä jaloissa ;)
 

444

Jäsen
Työhuone auttaa tuohon paljon. Itsellä pieni koppi, johon mahtuu juuri läppäri, näyttö ja muut tarvikkeet. Sitä en käytä mihinkään muuhun kuin työntekoon. Käytännössä ruokiksella poistun sieltä ja laitan oven kiinni, sama kun työpäivä päättyy.

Auttaa kummasti tuohon
Kun aiemmin asuin 42 neliön kaksiossa, niin etätyöpiste oli ”olohuoneen” ruokapöytä. Siinä läppäri, iso näyttö, kaikki paperit yms. Eikä niitä jaksanut aina työpäivän päätteeksi siitä raivata pois, kun ei ollut mitään, mihin raivata ne. Tai siis ei jaksanut koskaan. Oli aika aidosti sellainen fiilis, että oli kaiken aikaa töissä, kun ne työt oli näkyvästi esillä koko ajan.
Sitten muutinkin periferiaan, sopivan kokoiseen omakotitaloon, josta löytyi ylimääräinen huone työntekoon. Ei siinäkään huoneessa ovea ole, mutta ainakin työt on pois silmistä silloin, kun niitä ei tee. Ja ero on tosiaan huomattavan suuri aiempaan verrattuna. Aina kun ei halua töitä tehdä, niin ulos huoneesta ja that’s it. Tietokonetta en juuri muuhun käytä, joten ei tule siitäkään ongelmia. Mutta pystyn kyllä hyvin samaistumaan siihen, että jos sitä erillistä työhuonetta ei ole, niin se saattaa painaa takaraivossa hyvinkin paljon. Itselleni etätyöt olivat suurin syy muuttamiselle, sillä seinät tuntuivat kaatuvan päälle kaiken aikaa.
 

J.Petke

Jäsen
Meidän firma siirtyi myös bybridimalliin, jossa jokaisen tiimin vetäjä saa päättää mikä malli on tiimille paras. Itselläni tällä hetkellä on 3 päivää toimistolla ja 2 himassa. Pidän työtovereistani ja sosialisoimisesta duunissa, joten tuo on mielestäni ihan sopiva jako. Kyllä meilläkin joustoa on tarvittaessa ja esim. ulkomailla voi yhdistään esim. kaksi viikkoa lomaa ja jäädä kahdeksi viikoksi duuniin sen jälkeen. Jopa asiakaspalvelu toimi korona-aikana hyvin, vaikka junnut tekivät himasta duunia. Oli hieno nähdä kuinka vastuuta otettiin silloin kun sitä tarjottiin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jopa asiakaspalvelu toimi korona-aikana hyvin, vaikka junnut tekivät himasta duunia. Oli hieno nähdä kuinka vastuuta otettiin silloin kun sitä tarjottiin.
Juu niin toimii, mutta meillä ei ilman laajaa etätyösuositusta saa tehdä etätöitä ollenkaan. Ulkolainen firma... He ajavat työntekijät muille duuniin näillä idioottimaisilla säännöillään. Täytyy nyt etätyön aikana aktiovoitua hakemaan joku uusi duunipaikka. "If you piss of your employees, they will some day piss you off"

Noilla tyypeillä ei ole aavistustakaan esim. siitä, että mulla on 14vrk irtisanomisaika. Kyseisessä maassa on pitkät irtisanomisajat ja rekryn ehtii tehdä hyvin sinä aikana. Mulla on pari viikkoa lomaa jäljellä, joten arvannette miten aion tuon loman käyttää :) Meitä on vain kaksi tyyppiä tekemässä asiakaspalvelua, joten sittenpähän näkevät sääntöjensä seuraukset.
 

Glove

Jäsen
Kolme viikkoa olen ollut uudessa paikassa. Hommat mitä tähän asti olen tehnyt, voisi aivan hyvin tehdä etänä. Jos siihen ei ole mitään teknisiä esteitä. Luulisin, että onnistuu, mutta enpä minä nyt heti alkuun viitsi alkaa vaatimaan etätyömahdollisuutta. Ehkä joskus myöhemmin.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Meillä sai jo ennen koronaa tehdä 50% työstä etänä, mutta tuntuu, että tuota etua ei minun lisäkseni hirveän moni käyttänyt. Tällä hetkellä toimistolle saa mennä, mutta toimipisteemme noin 100 henkilöstä vain alle 10 viettää siellä aikaa säännöllisesti. Tuntuu, että paluuta entiseen ei enää tule tapahtumaan.

Yrityksemme teki loppukesästä linjauksen, että tulevaisuudessa saa kuka tahansa tehdä 100% etänä, mutta esimies voi tarvittaessa kutsua toimistolle. Kotona olemiseen ei vaadita mitään vääntöä, mutta sen sijaan toimistokäynnit tulee merkata omaan kalenteriin.

Itsellä ei ole omaa työhuonetta kotona, mutta joku 400 euron peruslaadukas sähköpöytä ja seisontamatto löytyy olohuoneen nurkasta. Vaikka työpiste on vapaa-ajalla koko ajan niskan takana, niin kyllä se duuni unohtuu kun läppärin paiskaa kiinni.

Nämä pimeät ja kylmät talviaamut on hetkiä kun etätyötä arvostan. Senkun heräilee rauhassa keittelemään kahvia sen sijaan, että olisi hytisemässä pihalla raappaamassa auton ikkunoita. Koirien omistajana myös elukoiden lenkkimäärät varmaan triplaantuneet työmatkoista säästyvän ajan myötä :).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös