Etätyö

  • 27 193
  • 199
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
On tässä etätyössä puolensa ja puolensa. Kotikonttori alkaa olla melkoinen kotkanpesä, kun on parin työnantajan vermeet ja opiskelukamat vielä päälle. Pitäisiköhän tuonne vielä ängetä sähköpöytä, kun sellaisenkin saisi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Uimalakki tilanteessasi kannattaa ehdottomasti alkaa kärkkymään ja hakemaan uutta duunia. Näin saat kokemusta taas haastatteluista ja mahdollisesti verrokkeja duuneja nykyiselle. Tuollainen johtaminen ei ole mitenkään normaalia ja ainakaan itseä ei vituta mikään enempää töissä, kuin epäluottamus hyvistä tuloksista huolimatta. Käsittääkseni koodareista on huutava pula, joten kysyntää luulisi olevan.

Olen etäisesti (heh) samanlaisessa tilanteessa, eli valtavan pettynyt työnantajani johtoon. Eri syystä tosin, meillä ollaan oltu etänä (toki narinaa siitäkin alkuun aika paljon) ja ollaan varmaan jatkossakin pitkälti. Olenkin tässä ravannut eri haastatteluissa ja yhden tarjouksen ehtinyt hylkäämäänkin. Pointtina se, että kannattaa olla hakumoodissa jo ennen sitä pistettä, kun ei jaksaisi olla sekuntiakaan enää nykyisellä työnantajallaan - silloin saattaa suutuspäissään vain tarttua ensimmäiseen työtarjoukseen, joka ei välttämättä ole sen kummoisempi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Uimalakki

Ei aivan vastaava tilanne ja työtehtäväni muutenkin erilainen, mutta hiukan samaa piirrettä oli meillä syksyllä. Toki aloitin itse vastikään tehtävässäni, joten ymmärrän sikäli, että halusivat tutustua minuun ja toisaalta nostan hattua, että sain syksyllä jo kuitenkin tehdä päivän tai pari viikossa etänä. Uudenmaan etätyösuosituksen jälkeen olen ollutkin etänä koko ajan. Pystyn keskittymään itsekin paremmin yksin kotona ja toisaalta töitä on tullut kyllä 99% tunnollisesti tehtyä, kun aika tunnollinen ja sääntöorientoitunut olen. Lisäksi tuo 7,5h päivässä tuntuu aika iisiltä painaa opetushommien jälkeen. 1% sluibaamista tulee siitä, että joulun alla ennen vapaita oli kieltämättä vähän vaikea enää iltapäivän tunteina keskittyä itse asiaan, ja saattoi siinä jokunen oma hommakin tulla tehdyksi työajalla.

Viittauksesi myyntipuoleen osuu omiin havantoihini myös. Ei ole todellakaan tarvetta yleistää liikaa, mutta myös meillä se tiimi oli selkeästi eniten koronatoimia vastaan ja roikkui viimeiseen saakka toimistolla. Toki osin ymmärrän sosiaaliset syyt, mutta en oikein ymmärrä sitä, miten myynti paranee, jos jengi tekee sitä etänä toimistosta vrt. koti. Oman työni osalta vielä vähemmän, koska iso osa palavereistani pidettäisiin joka tapauksessa videon välityksellä ja lähinnä lähikoulutus on se, mikä nyt uupuu. Ehkä noihin myyntihommiin sitten hakeutuu sosiaalisemmat persoonat ja tietynlaiset jätkäluonteet, jotka kärsivät yksin kotona olemisesta ja toisaalta ehkä eivät jaksa aivan tosissaan jokaista ohjeistusta etäisyyksistä ottaa. Edellisestä ei tarvitse nyt kenenkään tuohon stereotypiaan sopimattoman myyjän ottaa nokkiinsa, koska vedin tarkoituksellisen mustavalkoisesti.

Siihen olen kuitenkin tyytyväinen, että toimarimme otti selkeän kannan etäilyyn, kun tilanne lähti heikkenemään ja laittoi myyjätkin ruotuun. Itsekään ei ole tarvinnut kokea syyllisyyttä etäilystä enää, kun tulosta on tullut ja hyvää palautetta asiakkailta.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
@Uimalakki

Voin tapojeni mukaan olla totaalisen väärässä mutta...

Olet koodari jolla jokunen työkokemusvuosi ainakin taskussa? Löytänet kyllä toisen duunipaikan kun aktiivisesti etsit jos nykyisessä työskenteleminen ei maistu.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Neely Ei minulla työkokemusta vielä ole kuin 1.5 vuotta ja ihan pystymetsästä näihin hommiin lähdin, joten en vielä voi kokemuksella lesoilla. Uskoisin kyllä paikan saavani jo tällä hetkellä muualtakin, mutta nykyinen paikka on hyvä nimenomaan oppimiseen ja kokemuksen kerryttämiseen. Vertailukohtaa ei toki ole tältä alalta, mutta saan tehdä mielekästä hommaa sopivalla vastuulla ja vähän mietityttää tuon puolen heikkeneminen mikäli nyt lähtisin paikkaa vaihtamaan. Kokeneempana sitten niitä vaihtoehtojakin olisi ihan eri tavalla.
Kannattaa nähdä tämä myös vahvuutena. Parin vuoden päästä kokeneempana ei enää mikään tahansa lähtötason pesti kelpaa ja palkkapyyntökin nousee. Nyt vaikuttaa siltä, että voit suhteellisen vapaasti siirtyä vielä ns. entry level -tason hommiin.

Olen huomannut itse, että moni kiinnostava homma on tavallaan itselle askel taaksepäin, ja siksi hiertää sellaiseen vaihtaminen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
"Over the last year we often felt not just unheard, but at times actively ignored. Messages like, 'we know many of you are eager to reconnect in person with your colleagues back in the office,' with no messaging acknowledging that there are directly contradictory feelings amongst us feels dismissive and invalidating. Not only do many of us already feel well-connected with our colleagues worldwide, but better connected now than ever. We've come to look forward to working as we are now, without the daily need to return to the office. It feels like there is a disconnect between how the executive team thinks about remote / location-flexible work and the lived experiences of many of Apple's employees."

Ote Applen työntekijöiden vastalauseesta toimistolle palaamiseen. Kuin suoraan oman työnantajani "Irakin tiedotusministerin" tiedotteista.

Omalla työnantajalla on vähän samanlainen tilanne kuin Applella. Pääkonttoriin panostettu vähän aikaa sitten todella isolla rahalla ja ainoa vaihtoehto on olla konttorilla. Tämä siis Norjassa, joka näyttää olevan jenkkejäkin vanhoillisempi etätyön suhteen.

Suomessa mennään etätyösuosituksen mukaan, mutta kun se loppuu niin pakko olla konttorilla. Olen alkanut hakea uutta duunia aktiivisesti ja haistatan vitut konttorille, jonne julkisilla kestää 2.5h päivässä ja autoa en osta, koska en sitä tarvitse ja sekin maksaa useamman satasen kuukaudessa. Asun siis Pk-seudulla, eli verottajakaan ei kompensoi millään tavalla työmatkoja.

Perjantaina ilmoitan työnantajalle, että en ole tulossa duuniin enää kesäloman jälkeen, jos työskentelypaikka on konttori. Katsotaan mikä on vastaus. Harmi sinänsä kun duunista olen tykännyt, mutta työnantajasta en. Oman alan paikkoja on pilvin pimein saatavilla Pk-seudulla ja useimmat työnantajat ovat etätyö myönteisiä.

Onko muita painiskelemassa tällaisten ongelmien kanssa?
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Ote Applen työntekijöiden vastalauseesta toimistolle palaamiseen. Kuin suoraan oman työnantajani "Irakin tiedotusministerin" tiedotteista.

Omalla työnantajalla on vähän samanlainen tilanne kuin Applella. Pääkonttoriin panostettu vähän aikaa sitten todella isolla rahalla ja ainoa vaihtoehto on olla konttorilla. Tämä siis Norjassa, joka näyttää olevan jenkkejäkin vanhoillisempi etätyön suhteen.

Suomessa mennään etätyösuosituksen mukaan, mutta kun se loppuu niin pakko olla konttorilla. Olen alkanut hakea uutta duunia aktiivisesti ja haistatan vitut konttorille, jonne julkisilla kestää 2.5h päivässä ja autoa en osta, koska en sitä tarvitse ja sekin maksaa useamman satasen kuukaudessa. Asun siis Pk-seudulla, eli verottajakaan ei kompensoi millään tavalla työmatkoja.

Perjantaina ilmoitan työnantajalle, että en ole tulossa duuniin enää kesäloman jälkeen, jos työskentelypaikka on konttori. Katsotaan mikä on vastaus. Harmi sinänsä kun duunista olen tykännyt, mutta työnantajasta en. Oman alan paikkoja on pilvin pimein saatavilla Pk-seudulla ja useimmat työnantajat ovat etätyö myönteisiä.

Onko muita painiskelemassa tällaisten ongelmien kanssa?
Meillä oli vielä vuosi sitten keväällä niin, että jos halusi olla etätöissä niin piti anoa esimieheltä lupa ja kirjoittaa lappu jossa kerrotaan mitä aikoo etäpäivänä tehdä ja miksi sen voi tehdä etänä, sekä lupaa olla 8-16 tavoitettavisssa. Korona tuli sopivaan aikaan muuttamaan tämän vanhoillisen ajattelun.

Työpaikkani on Helsingin keskustassa, mutta rakennuksessa on omat haasteensa. Se alkaa olla auttamatta liian vanha eikä sitä pysty muuttamaan toimintamme tarpeisiin, koska se on suojeltu. Tilaa on myös ihan liian paljon ja voi vaan miettiä paljonko nuo vuokrat maksaa firmalle. Henkilöstöltä on kyselty miten halutaan työtä jatkaa koronan jälkeen ja olen ymmärtänyt että reilu enemmistö haluaa jatkaa näin, mutta myös käydä päivän tai kaksi viikossa konttorilla jos on tarve. Tämä olisi itsellenikin sopivin ratkaisu ja en missään nimessä halua palata enää täysipäiväisesti konttorille. Etänä saan paljon enemmän aikaan, kun ei ole ketään häiritsemässä ja sama tietysti talouden hoidon suhteen. Tietysti työn ja vapaa-ajan suhde hämärtyy, mutta olen oppinut kestämään tämän.

Olen nyt pari työntekijää perehdyttänyt tänä ja viime kesänä hommiin ja tähän teams on melkein parempi kuin paikan päällä tehtävä opetus. Uusi työntekijä saa videot ja muut saa näppärästi talteen ja voi palata niihin aina tarvittaessa. Lisäksi yhteydenpito toisiin ihmisiin on nopeutunut kun ei tarvitse etsiä onko toimistolla ja missä huoneessa.

Jos sanottaisiin, että nyt kaikki takaisin työpaikalle, niin varmasti etsisin uutta työpaikkaa välittömästi. Etätyö on myös ekologinen ratkaisu joka tulee ottaa huomioon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Etäduunissa on sekin hyvä puoli, että välillä kun tyhjentää tiskikoneen tai käyttää koiran ulkona, alkaa pääkin toimia paremmin kuin hetkeä aiemmin jonkin ajatuspähkinän parissa. Asiantuntijatyössä keskittyminen tosiaan on kotona pääosin paljon toimistoa parempaa, työmatka-aika säästyy jne jne... Mutta joo, saa nyt nähdä. Lomiin asti mennään aikalailla kevään mukaan ja saa nähdä, mitä syksy tuo tullessaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Etäduunissa on sekin hyvä puoli, että välillä kun tyhjentää tiskikoneen tai käyttää koiran ulkona, alkaa pääkin toimia paremmin kuin hetkeä aiemmin jonkin ajatuspähkinän parissa. Asiantuntijatyössä keskittyminen tosiaan on kotona pääosin paljon toimistoa parempaa, työmatka-aika säästyy jne jne... Mutta joo, saa nyt nähdä. Lomiin asti mennään aikalailla kevään mukaan ja saa nähdä, mitä syksy tuo tullessaan.
Samat kokemukset oman reilut 6 kk kestäneen etätyön aikana. Lähes pelkästään positiivisia havaintoja. Työmatkoihin ei hukkaantunut aikaa, ei kellon tarkkailua, ei tarvinnut miettiä pukeutumista, parran ajoa, tukan pesua. Ei miettiä lounastauon ajoittamista tai pituutta, aamulla tunti pitempään unta. Työpäivän venyminen iltamyöhään ei haitannut, sähköposteihin vastailin n. klo 23 asti, etteivät ihan hoopona pitäisi.
Työnantaja ilmeisesti ei pitänyt siitä, että melkein kaikilla on ollut samoja kokemuksia.. Tämä oli tullut ilmi kaikille tehdyssä kyselyssä. Koronan helpotuttua on etätyö nimittäin nyt kielletty.
Edit:
Toki omaan etätyöhön liittyi vuorottelu; joka kolmas viikko toimistolla - jossa tietenkin oli vain muutama muu samaan aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itse odotan kuin kuuta nousevaa, että etätyösuositus poistetaan. Itse en vain pysty sietämään etätöitä ja tämä korona-aika onkin ollut etätöiden takia täyttä paskaa. Itse kaipaan kaikkea sitä, mitä töihin yleensä on liittynyt: työmatkat, kahvitauot työkavereiden kanssa, lounastauot työkavereiden kanssa, paskan jauhaminen työkavereiden kanssa ja ennen kaikkea sitä, ettei työ ja vapaa-aika sekoitu näin. Kotona ei vaan mielestäni kuulu tehdä töitä. Koti on ihan muita asioita varten.

Lisäksi en ole varmaan ollut ikinä näin tehoton, kuin tämän etätyöjakson aikana. Jos olisin itseni esimies, olisin varmaan jo muutaman vakavan keskustelun pitänyt työtehokkuudesta.

Summa summarum, etätyöt on perseestä.
 

hege

Jäsen
Itselleni sopii hyvin joku 60/40 malli missä enemmän etää kuin toimistoa. Meillä annetaan varmasti aika hyvin tehdä etää tulevaisuudessa, mutta on sitten niitä joiden mielestä pitäisi kaikkien olla konttorilla 8-16 jotta pääsisi jonkun kanssa kahville.
Omassa yksikössä keskusteltu, että yritetään kokoontua fyysisesti kerran kuussa johtoryhmään mutta muuten mentäisiin aika väljillä linjoilla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itse odotan kuin kuuta nousevaa, että etätyösuositus poistetaan. Itse en vain pysty sietämään etätöitä ja tämä korona-aika onkin ollut etätöiden takia täyttä paskaa. Itse kaipaan kaikkea sitä, mitä töihin yleensä on liittynyt: työmatkat, kahvitauot työkavereiden kanssa, lounastauot työkavereiden kanssa, paskan jauhaminen työkavereiden kanssa ja ennen kaikkea sitä, ettei työ ja vapaa-aika sekoitu näin. Kotona ei vaan mielestäni kuulu tehdä töitä. Koti on ihan muita asioita varten.

Lisäksi en ole varmaan ollut ikinä näin tehoton, kuin tämän etätyöjakson aikana. Jos olisin itseni esimies, olisin varmaan jo muutaman vakavan keskustelun pitänyt työtehokkuudesta.

Summa summarum, etätyöt on perseestä.

Otetaan tähän vielä lisäkommenttina sellainen, että mielestäni etätyöt pitäisi olla kyllä olla oletus työskentelytapa niillä aloilla, joilla etätyöt on mahdollisia. Mutta sitten halukkaat saisivat tehdä myös toimistolla töitä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@iibor
Piti tykätä viesteistäsi, koska tunnistan tuon mitä kirjoitat. On kuitenkin todettava, että olen vähitellen alkanut jollain tavalla tottua osittaiseen etätyöhön. Pääasiallisesti en haluaisi etänä töitä tehdä itsekään - ja tietysti kommenttini ehkä on siinä mielessä tyhmä, että on aika vissi ero siinä joutuuko tekemään etätöitä koko ajan, vai onko mahdollista käydä välillä toimistolla.

Etätyön onnistumisen kannalta joka tapauksessa oleellista on se, mitä täällä muutkin ovat esiin nostaneet, että olosuhteet ovat kunnossa. Meidän taloudessa näin on periaatteessa yhdelle aikuiselle. Jos molemmat ovat etänä, joutuu toinen tekemään työnsä keittiön pöydän ääressä. On meillä sentään työtuoli niitäkin tilanteita varten, samoin sängyn alta kaivettavissa ekstranäyttö jne jne. Mutta on siinä vähän sovittamista etenkin nyt kun lapset ovat lomalla.

Talvella ehkä paras puoli oli se, että kesken etätyöpäivän saatoin piipahtaa hiihtolenkillä - se maistui kyllä. Mikäänhän ei nytkään estäisi käymästä juoksemassa. Toisaalta vaimon kanssa ollaan joskus käyty yhdessä lounaalla kodin ulkopuolella - varsin mukavaa vaihtelua sekin.

Täytyy joka tapauksessa olla kiitollinen siitä, että meillä on konttorilla edelleen vanhanaikaisesti omat huoneet. Jokunen kahden-kolmen hengen huonekin on, mutta nyt kun moni on vapaaehtoisesti etänä, riittää huoneita reilusti yli konttorirottien määrän. Tämä mahdollistaa kaikkien halukkaiden työskentelyn konttorilla myös korona-aikaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kaikenlaiset pakot etä- ja toimistotyön ympärillä ovat perseestä. En kannata sitä, että työntekijöitä pakotetaan toimistolle, mutta toisaalta sinne toimistolle tulee suoda pääsy niille, ketkä kokevat sen tavan toimia mieleiseksi. Vapaus valita on mielestäni ihan ehdoton lähtökohta työskentelylle. Vapautta on myös se, että työskentelytapaa voi vaihtaa lennosta tai harrastaa jonkinlaista sekäettä-toimintaa.

Oman työnantajan johto on harmillisesti ollut toimistotyöskentelyn puolella. Osasyynä on varmasti se, että kaikilla päättävässä asemassa olevilla on pieniä lapsia kotona, jotka varmasti aiheuttavat hämminkiä kotoa käsin työskentelyssä (toimistolle pääsee oikeasti rauhoittumaan). Ilmeisesti syksyllä meillä palataan ainakin osittaiseen toimistotyöskentelyyn. Vähän hassusti idea myytiin meille työntekijöille ajatuksella, että "emme halua mitään pakkoja, mutta kaksi päivää viikossa on pakko olla toimistolla". Kun kysyttiin perusteluja, vastattiin vain "pitää muistaa, ettei kaikille sovi etätyö".

Minä en kaipaa lainkaan toimistolle. Työni on hyvin pitkälle palaveripainotteista ja työskentelemme avokonttorissa, jossa pitäisi antaa naapurille työrauha. Neukkareita on paljon, mutta ne ovat vessan kokoisia koppeja ja jos niihin änkee kolme ihmistä samaan palaveriin, niin happi alkaa käymään vähiin 30 minuutin jälkeen. Neukkareita ei ole myöskään aina vapaana, eli aikana ennen koronaa palaverien ajankohtia sumplittiin työntekijöiden kalenterien lisäksi myös neuvotteluhuoneiden vapautumisen mukaan. Sen jälkeen kun siirryttiin etätyöaikakauteen, palavereja on voinut järjestää todella helposti ja lyhyellä varoitusajalla (mikä ei ole myöskään pelkkä hyvä juttu). Olen tykännyt myös siitä, että samanlaista palaveriväsymystä ei tapahdu omassa kodissa etäyhteyden kautta osallistuessa. Jos happi alkaa loppumaan niin voi vaihtaa huonetta tai avata ikkunaa rauhassa.

Myös kotityöt hoituvat vaivattomasti. Ennen tuli kiroiltua kun tajuat klo 21 maissa, että astiat on loppu ja kone pyörittämättä. Illalla tai aamulla ei kerkeä ja töistä palatessasi pitäisi tiskata, ennen kuin pääset syömään. Etätöissä on voinut heittää koneen pyörimään keskellä päivää samalla kun tekee töitä ja koneen valmistelu sekä purkaminen antaa mukavan tauon.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko muita painiskelemassa tällaisten ongelmien kanssa?
Vuosi sitten huhti-toukokuulla tein pitkäaikaiselle työnantajalleni esityksen laajennetusta etätyöoikeudesta tietyin ehdoin ja odotin vastausta. Vastaus luvattiin syksyn aikana. Helmikuulla kehityskeskustelussa kysyin esitykseni ja mitä etätyön osalta tapahtuu koronatilanteen normalisoituessa. Kun ei osattu sanoa juuta eikä jaata, niin tartuin toiseen tarjolla olleeseen vaihtoehtoon,jossa sain itse laatia mieleiseni etätyösopimuksen. Palkka nousi ja jos pitää toimistolle mennä, niin sekin matka puolittui.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuosi sitten huhti-toukokuulla tein pitkäaikaiselle työnantajalleni esityksen laajennetusta etätyöoikeudesta tietyin ehdoin ja odotin vastausta. Vastaus luvattiin syksyn aikana. Helmikuulla kehityskeskustelussa kysyin esitykseni ja mitä etätyön osalta tapahtuu koronatilanteen normalisoituessa. Kun ei osattu sanoa juuta eikä jaata, niin tartuin toiseen tarjolla olleeseen vaihtoehtoon,jossa sain itse laatia mieleiseni etätyösopimuksen. Palkka nousi ja jos pitää toimistolle mennä, niin sekin matka puolittui.
Näinhän siinä helposti käy ja uskon vahvasti, että änkyräfirmat joutuvat tässä asiassa taipumaan. Vaikka kuinka oltaisiin vanhaa liittoa ja periaatetta, niin ei vaan ole varaa päästää kovia tekijöitä menemään näin triviaalilla asialla (paitsi ehkä julkisella). Samaten ketterät firmat kyllä haistavat veren, jos isoissa taloissa tuodaan näitä kankeita käytäntöjä takaisin, ja suorarekry saattaa laulaa syksyllä kovaa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Minä en kaipaa lainkaan toimistolle. Työni on hyvin pitkälle palaveripainotteista ja työskentelemme avokonttorissa, jossa pitäisi antaa naapurille työrauha.
Sama vaiva täälläkin. Vaikea kaivata avokonttoriin, kun oma ja muiden palaverimessu raikaa muulle seurakunnalle.

Syytän erityisesti rakenneratkaisuja. Jos avokonttorilla - anteeksi, monitilalla - haettiin yhteisöllisyyttä tai muita pehmeitä arvoja, käytännön työelämä pakottaa toimimaan toisin. Korvat suojaan vastamelukuulokkeilla ja sermit ympärille, jotta saisi omaa tilaa ja rauhaa ajatuksilleen.

Paluu osittaiseen konttorielämään tulee olemaan itselleni vaikeahko paikka, ainakin jos siihen ei osaa suhtautua välipäivinä, jolloin työtehon ei tarvitse olla tapissa. Jos kotona saa työympäristön täysin itselleen sopivaksi, on työnantajan tiloissa toiminta tähän verrattuna aina huonompi kompromissi.

Tunnustan, ettei edes digityö ole vain bittiojan kaivamista, vaan osana töitä on muita osa-alueita, joita työyhteisö tarvitsee toimiakseen. Vanhempi työntekijä tietää jo mitä tehdä, mutta nuoremmilla homma voi olla vielä hakusessa.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Sama vaiva täälläkin. Vaikea kaivata avokonttoriin, kun oma ja muiden palaverimessu raikaa muulle seurakunnalle.

Syytän erityisesti rakenneratkaisuja. Jos avokonttorilla - anteeksi, monitilalla - haettiin yhteisöllisyyttä tai muita pehmeitä arvoja, käytännön työelämä pakottaa toimimaan toisin. Korvat suojaan vastamelukuulokkeilla ja sermit ympärille, jotta saisi omaa tilaa ja rauhaa ajatuksilleen.

Meilläkin menee firmassa pääkonttorin toimisto remonttiin ja perinteiset huoneet muutetaan avokonttoriksi. Ilmoitin jo esimiehelle, että en tykkää avokonttoreista, joten varmaan tulee tehtyä aika paljon kotona töitä. Tässä on myös muutto edessä ja koitan samalla saada siirrettyä toimipisteeni tehtaalle, mistä löytyy perinteiset toimistot jos tarvitsee "lähityötä" tehdä.

Tyttöystävä vaihtoi juuri nykyisen työnantajansa sisällä tehtävään, mikä on 100% etänä. Palkkakin nousi hänellä yli 200€/kk + säästöt työmatkoista, mitkä olisivat muuton myötä olleet tunti suuntaansa.

Tässä muuten hyvä podcast jakso noista avokonttoreista ja siitä mikä niissä on pielessä:

 

BaronFIN

Jäsen
Työelämä:

Utopia:
- ylläpidetään servicedeskin avokonttorissa istumajärjestystä tiimirakenteen mukaan, mahdollistaa nopean konsultaation kaverilta.
- Aikaa ennen koronaa istumajärjestys vaihtui noin puolen vuoden välein.

Käytäntö:
- Kaikki ovat Teams/Skypessä ja konsultaatiotuki pyydetään Teamsin kautta.
- Vastamelukuulokkeet 24/7.
- Tiimipalaverit pidetään Teamsissa, koska lähiesihenkilö on firman toisessa pisteessä 200km päässä.
- Avokonttori on tarkoitettu Tsaarin ajalta peräisin olevalle vanhan koulukunnan Skappari-tyyppiselle ”luulee itsestään liikoja” -punaisen värisävyn johtajalle, joka ei luota itseensä eikä alaisiin vaan haluaa kaiken pitää silmiensä alla ”kontrollissa”.

Lopputulos:
- Koronan myötä etätyö ei muuttanut työ lopputulosta mitenkään
- Servicedesk pysyi edelleen elinvoimaisena.
- Projektit jatkui kuten ennenkin.
- Laskutusasteet pysyi ennallaan, jopa nousseet.
- Säästöjä työmatkoista, parkkimaksuista
- Jumalainen työrauha
- Firmalle taivaallinen mahdollisuus säästää seinistä.

Ainoa mikä nykyisessä etätyö-mallissa on mahdollinen ongelma, on uuden asiantuntijan tiimiin perehdyttäminen. Mutta tämä on täysin ratkaistavissa asia, kunhan on riittävän selkeä kohta kohdan listaus dokumentaation muodossa.
 

444

Jäsen
Meillä siirryttiin etätöihin käytännössä kokonaan 2020 maaliskuun alussa. Se oli jännää aikaa se, tuntui kuin maailma olisi jotenkin järkkynyt. Tiedote tuli kesken työpäivän ja iltapäiväkahvien jälkeen pakkailtiin jo kamoja. Etätyömahdollisuus oli ollut jo aiemminkin, mutta itse en sitä juurikaan käyttänyt, koska koin toimiston olevan parempi paikka hoitaa työt, kun oli tulostimet ja paperit ja muut aina saatavilla. Lisäksi oma pieni kaksioni ei oikein soveltunut etätöihin, kun kunnollinen näyttökin puuttui.
Elokuussa yritettiin paluuta toimistolle lomien jälkeen, ja viikkoa myöhemmin kehotettiin jälleen etätöihin tilanteen muututtua. Tässä välissä ehdin jo itsekin muuttaa maalle, joskin työmatka piteni ajallisesti vain vartin suuntaansa (45 min julkisilla vs. 1 h autolla). Kotona oli jo puitteet kunnossa ja ajatus toimistotyöstä tuntui todella ikävältä. Tässä ajassa olin ehtinyt jo omaksua etätyön suomat mahdollisuudet ja muokannut työskentelytapani sellaisiksi, että homma hoitui kotona jo erittäin hyvin.

Täytyy sanoa, että meillä tämä asia on osattu hoitaa alusta asti perin hyvin. Kyseessä on asiantuntijaorganisaatio, jossa lähes kaikilla on hyvät mahdollisuudet etätyöskentelyyn, ei toki ihan kaikilla työtehtävistä johtuen. Talven ja kevään aikana kartoitettiin ihmisten halukkuutta palata toimistolle tai jäädä etätöihin, ja valtaosa halusi 1-2 toimistopäivää viikossa. Minulle yksikin on ihan riittävä. Toimistolla on ollut ikäviä sisäilmaongelmia oikeastaan siitä asti, kun talo joskus 1800-luvun lopulla on rakennettu. No ei ehkä niin kauan, mutta kuitenkin. Näihin on toki panostettu, mutta ei riittävästi. Eniten toimistolta kaipaan sitä sparrausapua haasteissa. Ennen pystyi vain kävelemään kollegan luokse, mutta nykyään vaatisi teams-puhelua sun muuta, ja se ei mielestäni aja samaa asiaa. Yhteydenpito ja tiedottaminen ovat heikentyneet myös yhtiön sisäisen kyselyn perusteella huomattavasti. Sen sijaan esimiestyöskentely on parantunut, ja aika ajoin tuleekin muistutuksia siitä, että muistetaanhan pitää taukoja myös etätöissä ja pidetään huoli siitä, että työn ja vapaa-ajan raja ei häily liikaa. Itselläni se on häilynyt paljonkin ja monesti olen kiinni töissä välissä 8-22, toki tehden sen perus 7,5h päivässä, mutta töiden teon ollessa enemmän syklittäistä. Tunnin taukoja siellä täällä. Oman esimieheni kanssa olemme tästä keskustelleet, ja hänelle sopii mainiosti, että teen työni siihen kellonaikaan kuin minulle parhaiten sopii. Ja miksi tämä olisikaan toisin, kun tällä tavoin saavutan parhaat tulokset työssäni. Meiltä siis puuttuu ainakin tässä tiimissä ns. kyttäyskulttuuri täysin ja työnantajan puolelta on täysi luotto siihen, että hommat tulee tehtyä.

Mielenkiintoista nähdä se paluu syksymmällä (mahdollisesti) myös osittaiseen toimistotyöhön. Etenkin kun oma elämäni jakaantuu tätä nykyä kahdelle paikkakunnalle, joista toisesta on vähän enemmän matkaa toimistolle. Mutta eiköhän kaiken saa sovittua etukäteen, sen verran hyvin homma on hoitunut tähänkin mennessä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainoa mikä nykyisessä etätyö-mallissa on mahdollinen ongelma, on uuden asiantuntijan tiimiin perehdyttäminen. Mutta tämä on täysin ratkaistavissa asia, kunhan on riittävän selkeä kohta kohdan listaus dokumentaation muodossa.
Oman kokemuksen mukaan tämäkään ei ole ongelma. Olen jo kivikaudella eli 2017 perehdyttänyt Skypen kautta työntekijän (ulkomailla toimipisteessä) ja viimeisen vuoden aikana tiimiini kaksi uutta työntekijää. Toimii ihan hämmentävän hyvin, paitsi tuosta menee helposti myös hieman puhki, eli tauotus pitää muistaa.

Hyvä vinkki perehdytykseen: kouluttaessa asiaa x tunnin ajan Teamsin kautta, kannattaa nauhottaa puhelu ja antaa talteen uudelle työntekijälle. Varsinkin jos on jotain erityisen teknistä, niin on hyvin helppo palata videoon ja rullata oikeaan kohtaan. Tämän tavan opin aikanaan omalta perehdyttäjältäni, toki silloin pistettiin toimistolla Skype nauhoittamaan ruudulle.

Toki tiimiytyminen etänä on oma juttu, mutta jotenkin sekin on toiminut. Enpä minäkään omassa työssä toimistopäiviä pidä enää minään muuna, kuin sosiaalisena tapahtumana ja vähän parempana lounaana.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Etäduuni on silloin tällöin ihan jees. Mutta jos pitäisi jatkuvasti tehdä, niin kyllä se hajottaisi. Toki ammattikin on sosiaalinen ja sen takia siitä nautinkin. Jotain Teamsia ja vastaavia jaksaa ehkä tunnin, mutta sitten alkaa riittämään.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Täähän meni kovinkin hienosti. Viime viikon alusta 100% konttorilla. Kävin torstaina pienessä operaatiossa, jonka jälkeen lääkäri sanoi, että jos on mahdollisuus etätyöhön, älä lähde heilumaan kylille. Ei käynyt työnantajalle. Ota saikkua, jos et pysty tulemaan toimistolle. Ok näin tehdään.

Nämä ulkomaiset firmat ovat kyllä erikoisia. Se ei käy, koska se ei käy. Turha varmaan sanoa, että duunitori kovassa käytössä. Suomessa toimitaan hieman toisin, joten jos olet hakemassa ulkomaalaisiin firmoihin, nämä asiat kannattaa selvittää tarkkaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään olin aamun eli vajaat puolet päivästä etänä. Tein kirjallisia hommia, joihin työmaalla olisi varmaan mennyt noin parin työpäivän tunnit, kun koko ajan olisi ollut joku asiakas kyselemässä jotain. Näin se sosiaalialallakin parhaimmillaan toimii, vaikka jotkut sitä vastaan vänkäävätkin. Sitten kun on paikalla on paljon fressimpi myös asiakastyössä kun voi keskittyä enemmän heihin tietokoneen sijaan.

Toki itse en etänä halua olla kuin silloin tällöin, jotkut sitten karkaavat asiakkaita aina kun siihen on pienikin mahdollisuus.
 

BaronFIN

Jäsen
Puolitoista vuotta etänä, siunattu työrauha, asiakaslaskutusaste 85%, projektit valmistuneet ajallaan, palkankorotus 25% ja etätyösuositus loppuu viikon päästä -> takaisin toimistolle.

Siis mitä vittua :D Työpäiväni: yksi projekti on Lappeenrannassa, toinen Pietarsaaressa ja kolmas löytyy Päijät-Hämeestä. Välissä sitten tiimipalaveri. Nämä tehdään kaikki etänä muutenkin.

Yhtiö puhui vielä talvella ”tehdään työkulttuurin muutos yhdessä” ja ensi viikosta sitten taas toimistolla tiimipalaverissa: siis avokonttorilla kuuntelemassa yhteisTeamsissa kun Turusta käsin esimies kertaa, että talven lomat piti hakea viime kuun loppuun mennessä ja sitten kaiku kiertää kun naapuri avaa suunsa. Ja toimistokuukkeli raahaa ylipitkille kahvitauoille, käy välillä röökillä ja kysyy sen seitsemättä kertaa jonninjoutavuuksia tai on muuten vaan yksinäinen…


Miten vitussa me pärjättiinkään mennyt puolitoista vuotta. Kyllä mä oikeasti luulin, että hyvät käytännöt olisivat voineet jäädä, mutta kun ei niin ei.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös