Estonian uppoaminen

  • 253 911
  • 1 263

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tuohon aikaan ihmiset eivät tainneet omistaa Ericssonin kaukosäätimen kokoista gsm-puhelinta kummempaa, jolla ei mitään taltioida, mutta tämän päivän ihminen vastaavassa tapauksessa tekisi asiaan kuuluvat ig-stoorit ja tiktok-päivitykset vielä laivan kyljeltäkin varmaan ennen kuin kiinnostuisi pelastusveneistä. Nuo olisivat onnettomuustutkinnassa yllättävän tärkeää materiaalia, koska nykyään joka hetki kuvataan ja data ei jää vain asianosaisen puhelimeen.

Tämä siis ottamatta kantaa, että mikä Estonian omaa sukua Viking Sallym tainnutti Ahdin valtakuntaan. Traaginen päivä. Muistan hyvin. Yhä vetää hiljaiseksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi kyllä melkoinen sattuma tai lottovoitto.

Jep. Mainittakoon varmuudeksi, että tuo kommenttini oli siis puhtaasti sarkasmia näitä salaliittoteorioita kohtaan. No, olen minä voittanut lotossakin. Viidellä oikein sai peräti vajaa 50€. Siihen loppui lottoamiseni.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuohon aikaan ihmiset eivät tainneet omistaa Ericssonin kaukosäätimen kokoista gsm-puhelinta kummempaa, jolla ei mitään taltioida, mutta tämän päivän ihminen vastaavassa tapauksessa tekisi asiaan kuuluvat ig-stoorit ja tiktok-päivitykset vielä laivan kyljeltäkin varmaan ennen kuin kiinnostuisi pelastusveneistä. Nuo olisivat onnettomuustutkinnassa yllättävän tärkeää materiaalia, koska nykyään joka hetki kuvataan ja data ei jää vain asianosaisen puhelimeen.
Jos en ihan väärin muista niin sellainen autenttinen kuva on olemassa ja julkaistu jossa mies istuu kyljelleen kallistuneen Estonian kyljen päällä. Mies pelastui ja oli haastattelussakin. Löytyisköhän googlesta, täytyy tsekata.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jos en ihan väärin muista niin sellainen autenttinen kuva on olemassa ja julkaistu jossa mies istuu kyljelleen kallistuneen Estonian kyljen päällä. Mies pelastui ja oli haastattelussakin. Löytyisköhän googlesta, täytyy tsekata.

Muistat oikein. Olisikohan ollut suomalainen mies, joka tuon kuvan otti.

Edit. Ruotsalainen oli.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äkkiä voisi kuvitella tuommoisen 10-30t litraa vettä per minuutti äärimmäisen kovassa kelissä keikauttavan laivan kallelleen jokusessa minuutissa ja ohjauskyky todennäköisesti häviää jo huomattavasti aikaisemmin. Varsinkin jos vesi pääsee suoraan laivan keskiosaan aiheuttaen holtitonta keinuntaa jo ennestään mahdottomassa kelissä.

Periaatteessa tuommoisissa useampirunkoisissa laivoissa se vedentulo ei ole ihan niin vaarallista reijästä kyljestä jos osa siitä jää osastoittain mahdollisimman alhaalle eikä pääse valtoimenaan heilumaan. Toki tuollakin tavalla se aikanaan uppoaa mutta hitaammin ja hallitummin.

Tämä tämmöisenä maallikkoveneilijän ajatuksenjuoksuna.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Aika hellyyttävää että todella uskot salaliittoteoreetikkojen lopettavan tuon paskan levittämisen jos nuo tutkittaisiin niinkuin salaliitto hörhöt haluavat? Maailmassa on oikeasti jengiä joiden mielestä holokaustia ei tapahtunut. Tai ihminen ei ole käynyt kuussa.
No en usko, että lakkaisivat levittämästä. Uskon sen sijaan, että niille ei tarvitsisi enää lotkauttaa korvaansakaan, kuten nyt tehdään, koska tuota tutkintaa ei suoritettu sellaisella pieteetillä, kuin se olisi pitänyt eli hörhöille annettiin ihan turhaan ammuksia. Ja kyllä, olen lukenut sen raportin aikoinaan ja kyllähän siitä jo silloin joskus nousi erinäisiä kysymyksiä, että miksi ei joitain asioita ole a) raportissa kerrottu tai b) tutkittu. Ne on tässäkin ketjussa mainittu. Raha ja hautarauha on noussut syinä esiin, mikä on ymmärrettävää mutta herättää silti ihmetystä. Toistetaan nyt vielä sekin, etten usko sekuntiakaan mihinkään salaliittoteorioihin yms. mutta uskon siihen, että virheitä tehtiin sekä tutkinnassa että itse uppoamiseen johtaneissa turvallisuustoimissa. Ja ei, en puhu nyt mistään räjähteistä tai siitä, että ufo oli ruumassa se aktivoitui automaattisesti lentäen keulaportista läpi.

Ja myös @Individual ei tietenkään jokaiseen salaliittohörhön käsienheilutteluun pidä reagoida, sehän nyt on ihan selvää ja loputon suo olisi se. Mutta onnettomuustilantessa "hautarauhaan" vetoaminen tutkinnan hidastamiseksi tai jopa estämiseksi vaikuttaa jotenkin käsittämättömältä, jopa ysärin ihmismieleen peilaamalla. Toki meitä on todella moneen junaan, mutta tämä onkin henkilökohtaista ihmettelyä, jota en vain pysty ymmärtämään. Sitäpaitsi, jos yhden urhin omainen haluaisi selvittää perinpohjin syyn, eikö sen pitäisi jo riittää?

Noh, eiköhän tästä viranomainen ota kopin jos kokee jotain tutkittavaa olevan ja olemme kenties jossain vaiheessa viisaampia. Koen edelleen (varsinkin nykyisessä ilmapiirissä) avoimuuden ja sen, että asiat selvitetään perin pohjin ns. luotettavan viranomaisen toimesta erittäin tärkeänä, sillä niin paljon sitä paskaa ja täyttä hörhöilyä riittää, että ne teoriat sopii ampua kyllä alas kovaa ja korkealta niin usein ja järeästi, kuin vain suinkin mahdollista.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Täytyy kyllä sanoa, että aika paljon pitää tulla kovaa faktaa tiskiin, että joku saa minut vakuuttuneeksi siitä, että Estonian upotti (ruotsalainen) sukellusvene. Tämä epäilty törmäys olisi kuitenkin osunut eri kohtaan laivassa joten miten se olisi saanut noin totaalisesti keulaportin repeytymään irti. Käytännössä kaksi eri lottovoiton luokkaa olevaa todennäköisyyttä olisi pitänyt tapahtua.

Lisäksi jos törmäys olisi tapahtunut niin en millään usko, että sitä oltaisiin voitu salata onnistuneesti näin pitkään. Lisäksi uskoisin, että tuollaisen osuman jäljiltä itse vaurio / reikä olisi nyt kuvattua isompi - olkoonkin, että tuskinpa koskaan saamme tietää kaikkia vaurioita aluksen rungossa.

Asiat ja niihin uskomiset eivät toki ole minun uskostani kiinni.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Älä helvetissä. Olipa yllättävä tieto. Kyllä sitä vettä tuli silti laivaan huomattava määrä nimenomaan ikkunoista ja ovista.

Kyse oli siitä, miten vettä pääsi niin helvetin paljon sinne vesitiiviin autokannen alle.

Silminnäkijä kertoi dokkarissa laivan olevan jo kallellaan kun lähti kiipeämään portaita ylös, eikä vesi tullut hänen mukaansa ylhäältä alas rappukäytävää pitkin, vaan seinistä läpi.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo itseä hieman ihmetyttää, että keulavisiirin irtoaminen on kerrottu niin, että se on kuin aukko mereen. Kuitenkin tuo aukko on reilusti vesirajan yläpuolella. Pakki päälle ja perä kohti aaltoja, eikä mitään ongelmaa?

Dokumentin mukaan kaikki tapahtui vielä n 15 min nopeammin, mitä virallinen tutkimus kertoo. Estonia ei olisi siis kallistunut, sitten suoristunut ja alkanut kallistua uudelleen. Kallistuminen olisi alkanut heti ja nopeasti. Tuo nopea uppoamisen viittaa kyllä minusta siihen, että jotain muutakin tapahtui. Luulisi, että ilmataskujen varassa iso laiva olisi kellunut pitkään.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos nyt kerran vesilinjan alapuolella on reikä sekä keulavisiiri puuttuu ja alueella on ollut jonkinmoiset sotaharjoitukset, niin onnettomuuteen on johtanut surullisten sattumusten summa.
Sukellusvene on törmännyt alukseen jonka johdosta Venäläisellä pieteetillä huollettu keulavisiirin kiinnitys on pettänyt (Ottaen huomioon,että sisar aluksissa ja muissa aikalaisissa on havaittu murtumia rakenteissa) alus on ottanut vettä sisäänsä ja kaatunut jolloin ilma on päässyt purkautumaan törmäyksen aiheuttamasta reiästä ja alus on uponnut epätyypillisen nopeasti.
Jos tuossa kelissä joku lähtee sotaharjoittelemaan, niin melkoisen kylmäpäistä meininkiä.

Uusi foliohattuteoria: Sama ruotsalainen sukellusvene yritti nyt jo toisen kerran töötätä Amorellan uppeluksiin. Any takers?
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tuo itseä hieman ihmetyttää, että keulavisiirin irtoaminen on kerrottu niin, että se on kuin aukko mereen. Kuitenkin tuo aukko on reilusti vesirajan yläpuolella. Pakki päälle ja perä kohti aaltoja, eikä mitään ongelmaa?

Estonian rakennehan oli sellainen, ettei komentosillalta ollut suoraa näkyvyyttä keulaporttiin joten siellä ei tiedetty, että se on irronnut. Täten ei osattu tehdä oikeita toimia, jotka olisivat hidastaneet veden pääsyä autokannelle.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseasiassa huhu kertoo, että laivalla olisi ollut Palmen murhaaja, Bodomin tappaja ja jääkiekosta ymmärtävä HIFK-fani.
Heh heh, tuo HIFK-fanihan tekee teoriasta täysin mahdottoman ja huhun lähteestä epäluotettavan. Vähän sama kuin, että miksi Jeesus ei syntynyt Ruotsissa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kyse oli siitä, miten vettä pääsi niin helvetin paljon sinne vesitiiviin autokannen alle.

Silminnäkijä kertoi dokkarissa laivan olevan jo kallellaan kun lähti kiipeämään portaita ylös, eikä vesi tullut hänen mukaansa ylhäältä alas rappukäytävää pitkin, vaan seinistä läpi.

Asia on selvitetty aika hyvin, yllätys yllätys, siinä loppuraportissa. Kun kallistuneen laivan perä oli vajonnut riittävästi, pääsi vesi perän ovien ja ikkunoiden kautta sisään ja siitä mitä ilmeisimmin keskikappia myöten autokannen alapuolelle. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, olivat autokannelta keskikappiin johtaneet ovet palo-ovia.

"Seinistä läpi' voi tuossa tapauksessa tarkoittaa hyvin montaa asiaa. Näin äkkiseltään ajatellen vesirajan alapuolella oleva reikä olisi aiheuttanut sen verran suuren ja nopean tulvan, ettei asiasta olisi todistajia jäänyt.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos en ihan väärin muista niin sellainen autenttinen kuva on olemassa ja julkaistu jossa mies istuu kyljelleen kallistuneen Estonian kyljen päällä. Mies pelastui ja oli haastattelussakin. Löytyisköhän googlesta, täytyy tsekata.

Ulkomuistista uskallan vielä tarkentaa että tämä kaveri ei varsinaisesti yrittänyt valokuvata, vaan valaista ympäristöä kameran salamalla. Tällaisesta valaisukuvasta sitten yhdessä näkyi mies istumassa. Ja tosiaan, sekä kuvattu että kuvaaja taisivat pelastua.

Jotkut nuoremmat voi ihmetellä miksei tyyppi pistänyt taskulamppusovellusta päälle.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuo itseä hieman ihmetyttää, että keulavisiirin irtoaminen on kerrottu niin, että se on kuin aukko mereen. Kuitenkin tuo aukko on reilusti vesirajan yläpuolella. Pakki päälle ja perä kohti aaltoja, eikä mitään ongelmaa?

Dokumentin mukaan kaikki tapahtui vielä n 15 min nopeammin, mitä virallinen tutkimus kertoo. Estonia ei olisi siis kallistunut, sitten suoristunut ja alkanut kallistua uudelleen. Kallistuminen olisi alkanut heti ja nopeasti. Tuo nopea uppoamisen viittaa kyllä minusta siihen, että jotain muutakin tapahtui. Luulisi, että ilmataskujen varassa iso laiva olisi kellunut pitkään.

Kyllä se noissa olosuhteissa oli nimenomaan suora aukko mereen, kun aallonkorkeutta oli metrikaupalla. Ja varsinainen ongelma oli siinä, ettei käytännössä kukaan tiennyt visiirin irronneen...
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuo itseä hieman ihmetyttää, että keulavisiirin irtoaminen on kerrottu niin, että se on kuin aukko mereen. Kuitenkin tuo aukko on reilusti vesirajan yläpuolella. Pakki päälle ja perä kohti aaltoja, eikä mitään ongelmaa?

7 metriset vasta-aallot voivat olla eri mieltä sinun kanssa vesiviivasta. Ja kyllä, juuri noin onnettomuus olisi ehkä voitu välttää, jos tämä olisi heti ymmärretty, eikä vasta silloin, kun ohjailukyky oli menetetty, bläkärin takia...
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suosittelisin oikeasti useampaakin käyttäjää tutustumaan tuohon onnettomuustutkintaraporttiin.

Olen koittanut lukea. Todella puuduttavaa tekstiä, ja sitten siellä on kaikkia vaikeaselkoisia kuvia ja jotain kaavioitakin. Netistä löytää paljon kiinnostavampaan muotoon kirjoitettuna juuri ne asiat mitä yksinkertaiset tutkintakomission kaverit yrittivät surkealla menestyksellä peitellä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tämän Dplayn uuden dokumentin mukaan kaksi viimeisenä piipun kautta pelastunutta konemiestä kertoi noin.

Ehkä dokumentissa puhutaan vähän paskaa?

Kerrottiinko siinä dokumentissa, että käytännössä jokainen konevalvomossa ollut näki monitorista, että autokannelle ryöppysi vettä aivan tuhottomasti? Kerrottiinko siinä myös, miten totesivat visiirin olleen paikoillaan? Entä miten pääsivät savupiippuun?
 

Tuamas

Jäsen
Tuo itseä hieman ihmetyttää, että keulavisiirin irtoaminen on kerrottu niin, että se on kuin aukko mereen. Kuitenkin tuo aukko on reilusti vesirajan yläpuolella. Pakki päälle ja perä kohti aaltoja, eikä mitään ongelmaa?

Se ongelma oli siinä, että komentosillalla ei tutkintaraportin perusteella ollut tietoa visiirin irtoamisesta eikä rampin ongelmista, koska näköyhteyttä näihin ei ollut ja merkkivalot näyttivät sitä mitä pitikin, jonka vuoksi ajoa jatkettiin 14 solmun vauhdilla.

Kaikissa aiemmissa tapauksissa, joissa keulavisiiri on vaurioitunut, ollaan suuronnettomuudelta vältytty, koska visiirin vauriot on havaittu komentosillalta ja on ryhdytty oikeisiin toimenpiteisiin välittömästi (vauhti pois ja kääntö).

Lisäksi merkitsevä aallonkorkeus oli yli neljän metrin, eli hetkittäin aallot olivat vielä merkittävästi tuota korkeampia.

Sää oli liian kova noin kälyiselle laivalle ja Estonia ei raportin perusteella ollut joutunut ajamaan yhtä huonoissa olosuhteissa kuin aivan maksimissaan kaksi kertaa olemassaolonsa aikana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös