Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 526
  • 1 477

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Olennainen tieto hätäkutsussa oli blackout. Se kertoi, että tilanne on vakava ja jostain tulee vettä sisään, kun generaattorit meinaa sammua. Pelkkä lastin siirtyminen ja kallistuma ei olisi tätä tehnyt.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Onko lukuja, että kuinka paljon miehistön jäseniä selvisi ja kuinka moni hukkui? Oliko se tuon kapteenin kohtalo juuri se kiistelty seikka?

Työvuorossa olleen kapteeni Arvo Anderssonin kohtalosta ei liene epäselvyyksiä, mutta reissulla mukana olleen laivan toisen kapteenin Avo Pihtin kohtalo on yksi kiistellyimmistä. Kumpikaan kapteeneista ei ole äänessä tuossa radioliikenteessä, vaan siinä puhuvat laivan toinen ja kolmas perämies Tormi Ainsalu ja Andres Tammes. Näistä Tammesin ruumis löytyi merestä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tulee vähän mieleen Futisforumin Klassikko, kun ne thaimaalaiset pojat jäi sinne luolaan. Joku kirjoittaja ihmetteli tosissaan, että kuinka hankala muka lapset on hakea sieltä,ryhmä A sisään, neljä lasta ulos ja sitten ryhmä B sisään, neljä lasta ulos etc. Kuinka hankala on ohjata laivaa, käännös kohti viroa ja pelastamaan Estonian matkustajat. Kaiken voi tarkentaa sitten matkalla.

Mun on äärettömän hankala ymmärtää, että mitä vaikkapa Siljan kapteeni olisi voinut tehdä toisin. Epämääräiset viestit Estonialta "todella pahalta näyttää nyt kyllä", joista ei saa varmuutta että uppoaako laiva vai mitä. Ja saada myöhemmin viesti, että ihmisiä kelluu meressä, mutta laivaa ei näy missään. Minusta tuossa huokui ammattitaito, käsittämättömän rauhallisena pysyivät kapteenit, vaikka tilanne oli katastrofi.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Tulee vähän mieleen Futisforumin Klassikko, kun ne thaimaalaiset pojat jäi sinne luolaan. Joku kirjoittaja ihmetteli tosissaan, että kuinka hankala muka lapset on hakea sieltä,ryhmä A sisään, neljä lasta ulos ja sitten ryhmä B sisään, neljä lasta ulos etc. Kuinka hankala on ohjata laivaa, käännös kohti viroa ja pelastamaan Estonian matkustajat. Kaiken voi tarkentaa sitten matkalla.

Toki, varsinkin koska tässä puhutaan maksimissaan reilun vartin gäpistä, vs. jos kaikki olisi sujunut apuun tulleiden alusten osalta täydellisen optimaalisesti.

Pelastusoperaatio kun kesti tunteja ja Estonia olisi ollut jo uponneena, riippumatta reagointinopeudesta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Toki, varsinkin koska tässä puhutaan maksimissaan reilun vartin gäpistä, vs. jos kaikki olisi sujunut apuun tulleiden alusten osalta täydellisen optimaalisesti.

Pelastusoperaatio kun kesti tunteja ja Estonia olisi ollut jo uponneena, riippumatta reagointinopeudesta.

Jep. Ja ainahan näistä otetaan opiksi, tarkastetaan proseduurit ja katsotaan voiko jonkun homman tehdä paremmin. Mutta nykyisen tiedon valossa mikään ei olisi muuttunut, vaikka paikalla oltaisiin oltu kymmenen minuuttia nopeammin. Keli olisi ollut yhtä paska, tietoa yhtä vähän ja ihmisiä yhtä paljon meressä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minusta Mariella oli lähempänä kuin Europa ja ihmettelin miksi Estonia pyysi Europaa apuun eikä Mariellaa. Ehkä he luulivat Mariellaa Europaksi, jos tutka oli vielä toiminnassa.

Minä ainakin käsitin näistä tallenteista ja transkripteistä niin, että Estonia oli yrittänyt saada yhteyttä jo aiemmin, eikä sillä ollut enää tässä vaiheessa niin merkitystä että keneen yhteys saadaan. Kunhan vaan johonkin. Ja Estonian perämieshän tosiaan pyysi sitten siljalaisia välittämään tiedon myös Vikingille.

No tämä ihan oma oletus. Kapteeni kuulosti alussa siltä ettei tajunnut tilanteen vakavuutta (ihan luonnollista varmaankin, ehkä ajatteli että koneet vain sammuneet tms). Jonkun aikaa siinä meni niitä koordinaatteja ihmetellessä mutta uskallan väittää että moni menehtyi tämän vempuloinnin seurauksena.

Enpä nyt itse vempuloinniksi kutsuisi. Aika isoja päätöksiä ja liikkeitä on jouduttu tekemään muutaman minuutin aikaikkunassa. Tuo Europan kapteenihan kertoi käyneensä sitä paitsi juuri nukkumaan. Oli tullut sitten pyjamassa komentosillalle juuri siinä vaiheessa kun Estonia katosi tutkasta.

En tiedä laivojen komentoketjusta niin tarkasti, että osaisin sanoa, oliko perämiehillä mahdollisuus toimia tuossa omavaltaisesti vai kuuluiko heidän odottaa kapteenia komentosillalle. Mutta ei tässä varmastikaan ole aikaa hukattu käytännössä ollenkaan, vaan kurssi on käännetty melkein heti. Siitä toki kaikki lienevät samaa mieltä, että kukaan ei varmasti ymmärtänyt tilanteen vakavuutta ennen kuin Mariella oli ihmismeren keskellä.

Tuo sen sijaan taitaa olla ihan höpöjuttuja, että moni menehtyi jonkun kuvitellun viivyttelyn seurauksena. Kyllä se taisi olla ihan sama olisiko joku paatti ollut viittä minuuttia aiemmin paikalla. Kyllä siellä lautoilla ja ehkä meressäkin oli vielä pitkään elossa olevia, eli jos heidän pelastaminen matkustalaivoihin olisi vaan ollut toteutettavissa, niin sitä olisi varmaan tehty. Nyt kun se ei juurikaan ollut, niin eipä se siis olisi auttanut, vaikka laivat olisivat olleet paikalla hivenen aiemmin. Toki tuuli vei lauttoja erilleen toisistaan, mutta aika marginaalinen asia, kun pelastusmahdollisuudet nojasivat muutenkin lähinnä tsägään.

Nyt ei oltu missään Hangon edustalla vaan vettä ihan riittämiin joka puolella.

Merenkulun suhteen olen ihan täysi ummikko, mutta niille ketkä asiata ymmärtävät niin esim tästä löytyy merikarttaa:


Estonian uppoamispaikka merkittynä. Lähellä on muutama muu itä-länsi-suuntainen väylä Ja jonkun verran pohjoisempana menee sitten tämä Helsingin ja Tukholman välinen väylä, missä muut matkustajalaivat menivät. Pohjois-eteläsuunnassa ei ole merkittyjä väyliä. Sen sijaan oli jokunen matalampi kohta (karttaan merkittynä ainakin 20, jonka oletan tarkoittavan metrejä). En tiedä oliko Europan ja Mariellan kipparien väistettävä näitä kohtia, mutta ainakin heidän oli tutkittava että reitti on turvallinen.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä ainakin käsitin näistä tallenteista ja transkripteistä niin, että Estonia oli yrittänyt saada yhteyttä jo aiemmin, eikä sillä ollut enää tässä vaiheessa niin merkitystä että keneen yhteys saadaan. Kunhan vaan johonkin. Ja Estonian perämieshän tosiaan pyysi sitten siljalaisia välittämään tiedon myös Vikingille.

Olet oikeassa.

Itse luulin virheellisesti, että Europan vastaanottama viesti olisi ollut ensimmäinen kokeilu. Tosiaan ensimmäinen yritys oli Mariellaan, mutta siitä ei tullut mitään.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onko missään muuten annettu oikeasti näyttöä siitä, että komentosillalla olisi tiedetty autokannen olleen veden vallassa? Lähinnä siksi kysyn, että kaiketi ainoastaan konevalvomossa ollut kolmikko näki tuolla vettä, eivätkä he mielestäni ole kuulusteluissa maininneet komentosiltaa informoineensa. Konemestari sanoi jossain kuulustelussa, nähneensä vettä monitorista ja että sama kuva olisi näkynyt myös komentosillalla. Vaan näkikö kukaan tuolla oikeasti asiaa? 1-kannella olleesta vedestä Silver Linde (todistustensa mukaan) informoi komentosiltaa ja hän sai tiedon ylös pyrkiviltä matkustajilta.

Eli uskaltaisin melkein väittää, että on täysin mahdollista, ettei komentosillalla tiedetty tilanteesta juuri mitään. On myös omituista, että konevalvomosta ei oltu enempää yhteydessä ylös. On myös ristiriitaista, mitä kautta konevalvomosta poistuttiin, kun pääasiassa puhutaan hätäpoistumistiestä ja jossain yhteydessä taas miehistön portaista, jotka tosiaan menivät ihan savupiippujen vieressä. Onnettomuustutkintaraportissa esitetään tuosta hätäpoistumistiestä ainoastaan alkupää ja se lähtee itse asiassa konekuilun ulkopuolelta. Ilman piirustuksia on mahdoton sanoa, lähtikö raportin osoittamasta kohdasta hätätie ja mihin tuo meni.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tässä linkki Estonian henkilökunnan listaukseen. Pelastuneet kursivoitu
Ei heitä hirveästi selvinnyt, Silver Linde oikeastaan ainoa päällystöön kuuluva

Kone- ja järjestelmämestarit myös.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Olennainen tieto hätäkutsussa oli blackout. Se kertoi, että tilanne on vakava ja jostain tulee vettä sisään, kun generaattorit meinaa sammua. Pelkkä lastin siirtyminen ja kallistuma ei olisi tätä tehnyt.

Kyllä kallistuma voi johtaa ja johtaakin blackoutiin. Hätägeneraattori toki toimii vielä pidempään ja niin se teki Estoniallakin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinpä. Mutta meinasin yleisemmälläkin tasolla että luulisi Viikkari & Silja kipparin tietävän missä suunnassa Estonian on pakko olla (siis suunta heti etelämmäksi ja tarkemmat koordinaatit matkalla). Luulisi, että nämä kaverit kyllä tiedostaisivat missä noi muut pääkilpailijat milloinkin suunnilleen menevät. Samaa reittiä ajaneet vuosikymmenet vakioaikatauluilla... itse täällä Turun saaristossa pystyy 10 min tarkkuudella sanomaan että kohta pitäisi toi tulla tuolta ja toi tuolta...

Tuli tuo pätkä kuunneltua alusta uudestaan ja kuulostaahan se siltä että ekaa kertaa oltaisiin jouduttu yli kuusi metrisen veneen puikkoihin... hidasta, uneliasta...

Pääkilpailijat? Olet kyllä aika vitun kassalla, jos kuvittelet tuolla merellä myrskyisinä öinä seilatessa ajateltavan jotain markkinaosuuksia risteilymatkustajista. Näistä asioista vastaavat varustamoissa ihan toiset tahot kuin kapteenit tai perämiehet. Muutenkin voisit jo vähitellen lopettaa tuon trollailun.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Joo, näin arvelinkin. Mutta kun tuota väliä jokainen kippari on sata kertaa sahannut niin se marssijärjestys aina käytännössä sama.

Mun mielestä kipparin hommaan kuuluu tiedostaa että tuo tuossa on Estonia, takana tulee Viikkari jne... siis sellainen yleinen tilannekuva pitäisi olla selvä.
Taisi olla Siljan kippari joka sanoi haastattelussa, että koska sääennuste oli se mikä se oli, valitsivat rantaa lähempänä kulkevan reitin ja päättivät ajaa alkumatkan niin lujaa kuin purkki kulkee ja hidastaa puolessa matkassa tarpeen mukaan. Etukäteen oli selvää, että Tukholmaan tultaisiin myöhässä. Kuinka paljon, ei (todellakaan) osattu arvata.

Samoin Estonian reitti vaihteli lähempänä ja kauempana rantaa kulkevien välillä. Ja samaan aikaan joka yö samassa paikassa samassa marssijärjestyksessä kulkeminen on kyllä melkoista utopiaa.

That being said, mikään ei kai estäisi, että joka yö tällainen "kertakäyttöinen" tilannekatsaus olisi voitu tehdä. Tehdäänkö nykyään, en tiedä. Jos ja kun tutkassa näkyy jo automaattisesti alusten identiteetti, se on varmaan jo turhaa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jostain näiltä main lähtenyt jankkaus ja vänkäys on johtanut pelikieltoon.
Pääkilpailijat? Olet kyllä aika vitun kassalla, jos kuvittelet tuolla merellä myrskyisinä öinä seilatessa ajateltavan jotain markkinaosuuksia risteilymatkustajista. Näistä asioista vastaavat varustamoissa ihan toiset tahot kuin kapteenit tai perämiehet. Muutenkin voisit jo vähitellen lopettaa tuon trollailun.

Se nyt oli vaan sanavalinta kun en jaksanut toistaa niitä kahta muuta :-)
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taisi olla Siljan kippari joka sanoi haastattelussa, että koska sääennuste oli se mikä se oli, valitsivat rantaa lähempänä kulkevan reitin ja päättivät ajaa alkumatkan niin lujaa kuin purkki kulkee ja hidastaa puolessa matkassa tarpeen mukaan. Etukäteen oli selvää, että Tukholmaan tultaisiin myöhässä. Kuinka paljon, ei (todellakaan) osattu arvata.

Samoin Estonian reitti vaihteli lähempänä ja kauempana rantaa kulkevien välillä. Ja samaan aikaan joka yö samassa paikassa samassa marssijärjestyksessä kulkeminen on kyllä melkoista utopiaa.

That being said, mikään ei kai estäisi, että joka yö tällainen "kertakäyttöinen" tilannekatsaus olisi voitu tehdä. Tehdäänkö nykyään, en tiedä. Jos ja kun tutkassa näkyy jo automaattisesti alusten identiteetti, se on varmaan jo turhaa.

Joo, no en mä osaa itsekään sanoa miten noi meni sinä yönä mutta itse kun on tullut veneilty paljonkin niin 99/100 tietyissä paikoissa esim noi ruotsinlaivat menee niin että Viikkari ajaa väylää lähempää ja Silja selvästi kauempaa. Tämä oli se mun jutun pointti aikaisemmin päivällä mutta joku maakrapu ylempänä pahoitti mielensä :-) Ei saa arvostella ketään, maailma on valmis paikka ja tapaturmia / onnettomuuksia ei sitten varmaan enää tapahdu, morjens!
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei saa arvostella ketään, maailma on valmis paikka ja tapaturmia / onnettomuuksia ei sitten varmaan enää tapahdu, morjens!

Älä uhriudu.

Arvostella saa ja kritiikkiä pitääkin antaa, jos sen pystyy perustelemaan. Sinä olet antanut ymmärtää, että Europan ja Mariellan henkilökunta oli ammattitaidonta, koska he kuulostivat "hitailta ja uneliailta". Väität, että Europa ja Mariella olisivat voineet lähteä nopeammin apuun ja tämän jahkailun takia menetettiin useita henkiä. Sinulla ei minkäänlaista perustetta väitteellesi.
 
Viimeksi muokattu:

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Estonian kapteeni/miehistö ollut virolainen ja Viro itsenäistyi 91, paljonkohan Neuvostovirossa on ollut englanninopetusta tarjolla...ihan normaalia hakea tehokkain kommunikaatiopinta tankeroenglannin sijaan.

Aihetta sivuten (noh onhan kyseessä sama laiva) Ylen Viking Sallyn saksalaisparin murhaa käsittelevässä jutussa mainittiin kuulusteluja haitanneen ettei Turun poliisista meinannut löytyä englantia taitavia rikostutkijoita. Herran vuonna 1987! Aika käsittämätöntä nykypäivän vinkkelistä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet oikeassa.

Itse luulin virheellisesti, että Europan vastaanottama viesti olisi ollut ensimmäinen kokeilu. Tosiaan ensimmäinen yritys oli Mariellaan, mutta siitä ei tullut mitään.

Tuosta kielestä kun päivällä kyselin niin menikö tämä näin?

”Puhutko sä suomea?” Puikoissa ruotsalainen ja ja matka jatkui...
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älä uhriudu.

Arvostella saa ja kritiikkiä pitääkin antaa, jos sen pystyy perustelemaan. Sinä olet antanut ymmärtää, että Europan ja Mariellan henkilökunta oli ammattitaidonta, koska he kuulostivat "hitailta ja unelijailta". Väität, että Europa ja Mariella olisivat voineet lähteä nopeammin apuun ja tämän jahkailun takia menetettiin useita henkiä. Sinulla ei minkäänlaista perustetta väitteellesi.

Heh. No se on sanottava että tuo reagoiminen tapahtui nopeammin mitä itse alunperin luulin mutta kyllä tuo ”pätkä” antaa vähän kummeli fiiliksen. Tuli joskus erään lentäjän kanssa onnettomuuksista puhuttaessa tämä Estonian keissi puheeksi ja hänkin luuli että se pätkä oli huono vitsi.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuosta kielestä kun päivällä kyselin niin menikö tämä näin?

”Puhutko sä suomea?” Puikoissa ruotsalainen ja ja matka jatkui...

Ei mennyt.

Se lieni menneen näin:

01:21.55 Estonia: Mayday Mayday Estonia please.
01:22.14 Mariella: Estonia Mariella.
01:22.34 Mariella: Estonia Mariella over.

Lähde

Tämän jälkeen Estonia teki uuden hätäkutsun, johon vastasi Silja Europa. Estonia ei siis vastannut Mariellan vastaukseen hätäkutsuun.

Heh. No se on sanottava että tuo reagoiminen tapahtui nopeammin mitä itse alunperin luulin mutta kyllä tuo ”pätkä” antaa vähän kummeli fiiliksen. Tuli joskus erään lentäjän kanssa onnettomuuksista puhuttaessa tämä Estonian keissi puheeksi ja hänkin luuli että se pätkä oli huono vitsi.

Miksi hän niin luuli?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heh. No se on sanottava että tuo reagoiminen tapahtui nopeammin mitä itse alunperin luulin mutta kyllä tuo ”pätkä” antaa vähän kummeli fiiliksen. Tuli joskus erään lentäjän kanssa onnettomuuksista puhuttaessa tämä Estonian keissi puheeksi ja hänkin luuli että se pätkä oli huono vitsi.

Minulle ei oikein aukea että millaista radioliikenteen olisi pitänyt mielestäsi olla?
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei mennyt.

Se lieni menneen näin:

01:21.55 Estonia: Mayday Mayday Estonia please.
01:22.14 Mariella: Estonia Mariella.
01:22.34 Mariella: Estonia Mariella over.

Lähde

Tämän jälkeen Estonia teki uuden hätäkutsun, johon vastasi Silja Europa. Estonia ei siis vastannut Mariellan vastaukseen hätäkutsuun.



Miksi hän niin luuli?

Sittenseuraava ihmetys (Sorry!)...
Jos noin vakavasta tapauksesta kuin Mayday kysymys niin miten voi olla ettei viesti mene perille tai siihen ei vastata?
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei saa arvostella ketään, maailma on valmis paikka ja tapaturmia / onnettomuuksia ei sitten varmaan enää tapahdu, morjens!

"Yhyy, mun fantasiaöyhötys ei saa vastakaikua, kun muut tukeutuu ilkeästi faktoihin."

Heh. No se on sanottava että tuo reagoiminen tapahtui nopeammin mitä itse alunperin luulin mutta kyllä tuo ”pätkä” antaa vähän kummeli fiiliksen. Tuli joskus erään lentäjän kanssa onnettomuuksista puhuttaessa tämä Estonian keissi puheeksi ja hänkin luuli että se pätkä oli huono vitsi.

Heh, joo tosi huvittavaa kuunnella kun toinen kamppailee hengestään...
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Yhyy, mun fantasiaöyhötys ei saa vastakaikua, kun muut tukeutuu ilkeästi faktoihin."



Heh, joo tosi huvittavaa kuunnella kun toinen kamppailee hengestään...

Siis ei tuossa todellakaan mitään hauskaa ollut, se vaan kuulostaa siltä että kyseessä joku mauton sketsi. Näin mä mietin itsekin alkuun...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sittenseuraava ihmetys (Sorry!)...
Jos noin vakavasta tapauksesta kuin Mayday kysymys niin miten voi olla ettei viesti mene perille tai siihen ei vastata?
Onko sulla jotain ongelmia ymmärryksessä vai sekoitatko tarkoituksella?

Estonia kutsui mayday-hätäkutsulla. Mariella vastasi siihen ja halusi tietää Estonialta, mikä siellä on hätänä. Estonia ei vastannut Mariellalle eli ei kertonut, mikä on hätänä. Saattoi liittyä siihen Estonian virtaongelmaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös