Onko lukuja, että kuinka paljon miehistön jäseniä selvisi ja kuinka moni hukkui? Oliko se tuon kapteenin kohtalo juuri se kiistelty seikka?
Tulee vähän mieleen Futisforumin Klassikko, kun ne thaimaalaiset pojat jäi sinne luolaan. Joku kirjoittaja ihmetteli tosissaan, että kuinka hankala muka lapset on hakea sieltä,ryhmä A sisään, neljä lasta ulos ja sitten ryhmä B sisään, neljä lasta ulos etc. Kuinka hankala on ohjata laivaa, käännös kohti viroa ja pelastamaan Estonian matkustajat. Kaiken voi tarkentaa sitten matkalla.
Toki, varsinkin koska tässä puhutaan maksimissaan reilun vartin gäpistä, vs. jos kaikki olisi sujunut apuun tulleiden alusten osalta täydellisen optimaalisesti.
Pelastusoperaatio kun kesti tunteja ja Estonia olisi ollut jo uponneena, riippumatta reagointinopeudesta.
Minusta Mariella oli lähempänä kuin Europa ja ihmettelin miksi Estonia pyysi Europaa apuun eikä Mariellaa. Ehkä he luulivat Mariellaa Europaksi, jos tutka oli vielä toiminnassa.
No tämä ihan oma oletus. Kapteeni kuulosti alussa siltä ettei tajunnut tilanteen vakavuutta (ihan luonnollista varmaankin, ehkä ajatteli että koneet vain sammuneet tms). Jonkun aikaa siinä meni niitä koordinaatteja ihmetellessä mutta uskallan väittää että moni menehtyi tämän vempuloinnin seurauksena.
Nyt ei oltu missään Hangon edustalla vaan vettä ihan riittämiin joka puolella.
Minä ainakin käsitin näistä tallenteista ja transkripteistä niin, että Estonia oli yrittänyt saada yhteyttä jo aiemmin, eikä sillä ollut enää tässä vaiheessa niin merkitystä että keneen yhteys saadaan. Kunhan vaan johonkin. Ja Estonian perämieshän tosiaan pyysi sitten siljalaisia välittämään tiedon myös Vikingille.
Tässä linkki Estonian henkilökunnan listaukseen. Pelastuneet kursivoitu
Ei heitä hirveästi selvinnyt, Silver Linde oikeastaan ainoa päällystöön kuuluvaEstonia crew list
Crew list of the Estonia during her last voyage, by department. Those who survived are listed in italics . DECK CREW Captain Arv...estoniadisaster1994.blogspot.com
Olennainen tieto hätäkutsussa oli blackout. Se kertoi, että tilanne on vakava ja jostain tulee vettä sisään, kun generaattorit meinaa sammua. Pelkkä lastin siirtyminen ja kallistuma ei olisi tätä tehnyt.
Näinpä. Mutta meinasin yleisemmälläkin tasolla että luulisi Viikkari & Silja kipparin tietävän missä suunnassa Estonian on pakko olla (siis suunta heti etelämmäksi ja tarkemmat koordinaatit matkalla). Luulisi, että nämä kaverit kyllä tiedostaisivat missä noi muut pääkilpailijat milloinkin suunnilleen menevät. Samaa reittiä ajaneet vuosikymmenet vakioaikatauluilla... itse täällä Turun saaristossa pystyy 10 min tarkkuudella sanomaan että kohta pitäisi toi tulla tuolta ja toi tuolta...
Tuli tuo pätkä kuunneltua alusta uudestaan ja kuulostaahan se siltä että ekaa kertaa oltaisiin jouduttu yli kuusi metrisen veneen puikkoihin... hidasta, uneliasta...
Taisi olla Siljan kippari joka sanoi haastattelussa, että koska sääennuste oli se mikä se oli, valitsivat rantaa lähempänä kulkevan reitin ja päättivät ajaa alkumatkan niin lujaa kuin purkki kulkee ja hidastaa puolessa matkassa tarpeen mukaan. Etukäteen oli selvää, että Tukholmaan tultaisiin myöhässä. Kuinka paljon, ei (todellakaan) osattu arvata.Joo, näin arvelinkin. Mutta kun tuota väliä jokainen kippari on sata kertaa sahannut niin se marssijärjestys aina käytännössä sama.
Mun mielestä kipparin hommaan kuuluu tiedostaa että tuo tuossa on Estonia, takana tulee Viikkari jne... siis sellainen yleinen tilannekuva pitäisi olla selvä.
Pääkilpailijat? Olet kyllä aika vitun kassalla, jos kuvittelet tuolla merellä myrskyisinä öinä seilatessa ajateltavan jotain markkinaosuuksia risteilymatkustajista. Näistä asioista vastaavat varustamoissa ihan toiset tahot kuin kapteenit tai perämiehet. Muutenkin voisit jo vähitellen lopettaa tuon trollailun.
Taisi olla Siljan kippari joka sanoi haastattelussa, että koska sääennuste oli se mikä se oli, valitsivat rantaa lähempänä kulkevan reitin ja päättivät ajaa alkumatkan niin lujaa kuin purkki kulkee ja hidastaa puolessa matkassa tarpeen mukaan. Etukäteen oli selvää, että Tukholmaan tultaisiin myöhässä. Kuinka paljon, ei (todellakaan) osattu arvata.
Samoin Estonian reitti vaihteli lähempänä ja kauempana rantaa kulkevien välillä. Ja samaan aikaan joka yö samassa paikassa samassa marssijärjestyksessä kulkeminen on kyllä melkoista utopiaa.
That being said, mikään ei kai estäisi, että joka yö tällainen "kertakäyttöinen" tilannekatsaus olisi voitu tehdä. Tehdäänkö nykyään, en tiedä. Jos ja kun tutkassa näkyy jo automaattisesti alusten identiteetti, se on varmaan jo turhaa.
Ei saa arvostella ketään, maailma on valmis paikka ja tapaturmia / onnettomuuksia ei sitten varmaan enää tapahdu, morjens!
Eikös Estonian kapteeni/miehistö ollut virolainen ja Viro itsenäistyi 91, paljonkohan Neuvostovirossa on ollut englanninopetusta tarjolla...ihan normaalia hakea tehokkain kommunikaatiopinta tankeroenglannin sijaan.
Olet oikeassa.
Itse luulin virheellisesti, että Europan vastaanottama viesti olisi ollut ensimmäinen kokeilu. Tosiaan ensimmäinen yritys oli Mariellaan, mutta siitä ei tullut mitään.
Älä uhriudu.
Arvostella saa ja kritiikkiä pitääkin antaa, jos sen pystyy perustelemaan. Sinä olet antanut ymmärtää, että Europan ja Mariellan henkilökunta oli ammattitaidonta, koska he kuulostivat "hitailta ja unelijailta". Väität, että Europa ja Mariella olisivat voineet lähteä nopeammin apuun ja tämän jahkailun takia menetettiin useita henkiä. Sinulla ei minkäänlaista perustetta väitteellesi.
Tuosta kielestä kun päivällä kyselin niin menikö tämä näin?
”Puhutko sä suomea?” Puikoissa ruotsalainen ja ja matka jatkui...
Heh. No se on sanottava että tuo reagoiminen tapahtui nopeammin mitä itse alunperin luulin mutta kyllä tuo ”pätkä” antaa vähän kummeli fiiliksen. Tuli joskus erään lentäjän kanssa onnettomuuksista puhuttaessa tämä Estonian keissi puheeksi ja hänkin luuli että se pätkä oli huono vitsi.
Heh. No se on sanottava että tuo reagoiminen tapahtui nopeammin mitä itse alunperin luulin mutta kyllä tuo ”pätkä” antaa vähän kummeli fiiliksen. Tuli joskus erään lentäjän kanssa onnettomuuksista puhuttaessa tämä Estonian keissi puheeksi ja hänkin luuli että se pätkä oli huono vitsi.
Ei mennyt.
Se lieni menneen näin:
01:21.55 Estonia: Mayday Mayday Estonia please.
01:22.14 Mariella: Estonia Mariella.
01:22.34 Mariella: Estonia Mariella over.
Lähde
Tämän jälkeen Estonia teki uuden hätäkutsun, johon vastasi Silja Europa. Estonia ei siis vastannut Mariellan vastaukseen hätäkutsuun.
Miksi hän niin luuli?
Ei saa arvostella ketään, maailma on valmis paikka ja tapaturmia / onnettomuuksia ei sitten varmaan enää tapahdu, morjens!
Heh. No se on sanottava että tuo reagoiminen tapahtui nopeammin mitä itse alunperin luulin mutta kyllä tuo ”pätkä” antaa vähän kummeli fiiliksen. Tuli joskus erään lentäjän kanssa onnettomuuksista puhuttaessa tämä Estonian keissi puheeksi ja hänkin luuli että se pätkä oli huono vitsi.
Minulle ei oikein aukea että millaista radioliikenteen olisi pitänyt mielestäsi olla?
"Yhyy, mun fantasiaöyhötys ei saa vastakaikua, kun muut tukeutuu ilkeästi faktoihin."
Heh, joo tosi huvittavaa kuunnella kun toinen kamppailee hengestään...
Onko sulla jotain ongelmia ymmärryksessä vai sekoitatko tarkoituksella?Sittenseuraava ihmetys (Sorry!)...
Jos noin vakavasta tapauksesta kuin Mayday kysymys niin miten voi olla ettei viesti mene perille tai siihen ei vastata?