Alla olevan linkin takaa pääsee sivustolle, jolta löytyy todella paljon kuvamateriaalia Estonialta sekä myös laivalla 1993 ja 1994 kuvattuja videoita. Etenkin videomateriaali on tulevan onnettomuuden varjossa jotenkin kylmäävää, kaikessa ruotsinlaiva- ja ysärinostalgisuudessaankin.
www.estline.ee
Kerta kaikkiaan hienoja videoita ja todella monella tavalla mielenkiintoista katsottavaa. Tietenkin hyvin traagistakin katsottavaa tässä vaiheessa, mutta muitakin aspekteja tulee mieleen. Mielestäni suomalaisessa keskustelussa on aina hieman vähäteltykin tätä onnettomuutta toteamalla Estonian olleen vanha romu, joka sitäpaitsi oli aivan varmasti osaamattomien virolaisten käsissä vielä ihan täysin laiminlyötykin ja viimeistään heidän käsissään muuttunut täysin romuksi. Voi toki olla, että tämä on vain minun mielikuvaani.
Kun näitä videoita katsoo, itse ainakin kiinnitän huomiota siihen, että ainakin sisältä Estonia oli edelleen hyvässä kunnossa ja jopa kutsuisin sitä hienoksikin näiden videoiden perusteella. Miehistön ammattitaitoa on tietenkin mahdoton arvioida vain videolta, mutta eivätpä nämä ainakaan luoneet mielikuvaa mistään hälläväliäjengistä. Autokannella kuvatut jututkaan eivät näytä siltä, että puhkiruostunut keulaportti olisi jo irtoamaisillaan.
Henkilökohtaistakin nostalgiaa minulla tässä mukana, Viking Sally oli aikanaan ensimmäinen laiva, jolle minä pääsin. Vuosi oli 1986 ja olin 6-vuotias, joten muistikuvia on vain yksittäisiä, vaikka ei ainoaksi vierailuksi jäänytkään. Yhdellä videolla tuolla oli jonkinlainen duunari vielä Viking Sallyn haalareissakin, ehkäpä se sitten yksi merkki siitä, että ei mistään maailman rikkaimmasta varustamosta ollut kyse.
Hieno laiva, jossa oli yksi heikkous. Keulaportti, jota ei ollut tarkoitettu noin vaativalle reitille. Olisi kyllä joku saanut reagoida siihen, että Diana II:n keulaportti oli jo osoittanut heikkouden merkkejä.