Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 561
  • 1 477

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Alla olevan linkin takaa pääsee sivustolle, jolta löytyy todella paljon kuvamateriaalia Estonialta sekä myös laivalla 1993 ja 1994 kuvattuja videoita. Etenkin videomateriaali on tulevan onnettomuuden varjossa jotenkin kylmäävää, kaikessa ruotsinlaiva- ja ysärinostalgisuudessaankin.
Sama juttu itselläkin, vaikken itse ollut kyseisenä ajankohtana vielä syntynytkään niin kylmät väreet tulee kun katselee noita valokuvia laivan sisältä. Kuvittelee ne tapahtumat ja sen paniikin tuonne ympäristöön, ne ahtaat hyttikäytävät, mihin porukka jäi jumiin ja nuo aulat, missä peliautomaatit ja muu irtaimisto tulevat niskaan ynnä muuta. Hyi helvetti
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Alla olevan linkin takaa pääsee sivustolle, jolta löytyy todella paljon kuvamateriaalia Estonialta sekä myös laivalla 1993 ja 1994 kuvattuja videoita. Etenkin videomateriaali on tulevan onnettomuuden varjossa jotenkin kylmäävää, kaikessa ruotsinlaiva- ja ysärinostalgisuudessaankin.


Kerta kaikkiaan hienoja videoita ja todella monella tavalla mielenkiintoista katsottavaa. Tietenkin hyvin traagistakin katsottavaa tässä vaiheessa, mutta muitakin aspekteja tulee mieleen. Mielestäni suomalaisessa keskustelussa on aina hieman vähäteltykin tätä onnettomuutta toteamalla Estonian olleen vanha romu, joka sitäpaitsi oli aivan varmasti osaamattomien virolaisten käsissä vielä ihan täysin laiminlyötykin ja viimeistään heidän käsissään muuttunut täysin romuksi. Voi toki olla, että tämä on vain minun mielikuvaani.

Kun näitä videoita katsoo, itse ainakin kiinnitän huomiota siihen, että ainakin sisältä Estonia oli edelleen hyvässä kunnossa ja jopa kutsuisin sitä hienoksikin näiden videoiden perusteella. Miehistön ammattitaitoa on tietenkin mahdoton arvioida vain videolta, mutta eivätpä nämä ainakaan luoneet mielikuvaa mistään hälläväliäjengistä. Autokannella kuvatut jututkaan eivät näytä siltä, että puhkiruostunut keulaportti olisi jo irtoamaisillaan.

Henkilökohtaistakin nostalgiaa minulla tässä mukana, Viking Sally oli aikanaan ensimmäinen laiva, jolle minä pääsin. Vuosi oli 1986 ja olin 6-vuotias, joten muistikuvia on vain yksittäisiä, vaikka ei ainoaksi vierailuksi jäänytkään. Yhdellä videolla tuolla oli jonkinlainen duunari vielä Viking Sallyn haalareissakin, ehkäpä se sitten yksi merkki siitä, että ei mistään maailman rikkaimmasta varustamosta ollut kyse.

Hieno laiva, jossa oli yksi heikkous. Keulaportti, jota ei ollut tarkoitettu noin vaativalle reitille. Olisi kyllä joku saanut reagoida siihen, että Diana II:n keulaportti oli jo osoittanut heikkouden merkkejä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä tuo on ollut painajaismainen tilanne aikoinaan myös muille kuin Estonian kyydissä olleille. Tarkoitan siis niin pelastajia kuin paikalle tulleilla laivoilla ollutta miehistöä ja matkustajia. Aivan vieressä totaalinen kaaos ja katastrofi, eikä kellään mahdollisuuksia auttaa ainakaan läheskään kaikkia.

Ketjuun linkitetyistä videoista ja haastatteluista paljastuu hyvin juuri tämä tragedian puoli. Edes kokeneet kapteenit eivät voineet tai halunneet uskoa koko tilanteen kamaluutta, myös helikoptereissa mennään aika vaikeiksi, kun kuullaan mistä todella on kyse. Vaikka tästä on tullut aika paljon vuosien aikana luettua, niin ehkä vasta nyt tajusin kuinka paljon ihmisiä loppujen lopuksi olikaan vedessä.

Tässä muuten hyvä transkripti radioliikenteestä, jos ei ole jo tässä ketjussa ollutkin:


Itse muuten vasta nyt ihan äsken tajusin, että olen ollut aikoinani Estonialla. Tosin silloinhan se oli vielä Viking Sally, mutta kuitenkin. Tuli se uutinen siitä, että vanha murha on selviämässä ja muistin, että oltiin laivalla henkirikoksen aikoihin. Ei kyllä ollut sitten sama keissi, vaan aiempi Reijo Hammarin surmatyö. Mutta laiva oli sama ja tosiaankin Sally, eli sittemmin Estonia. Aika jännä juttu, että perheen parissa ei ollut Estonian uppoamisenkaan yhteydessä tullut puheeksi, että ollaan oltu sillä laivalla pariinkiin otteeseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sellainen henkilökohtainen muisto tuohon liittyy minulla, että pääsin armeijasta 26.9. ja iso osa inttikavereista oli tuona yönä ohi on -risteilyllä. Itse en lähtenyt, kun oli jo kiire opintojen pariin, mutta jotenkin oli vähän sellainen fiilis, että jossain määrin läheltä liippasi, vaikka ei tietysti asiallisesti ottaen liipannutkaan.
Minä olin silloin Säkylässä ja tuvassa lähimpänä radiota niin aina kuudelta laitoin RadioMafian päälle, siellä sitten oli uutiset ja "Matkustajalautta uponnut Itämerellä" jne. Oli aika epätodellinen ja pysäyttävä uutinen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus aikanaan kun tuli kuunneltua tuo ”Estonia Mayday” hätäpuhelu YouTubesta niin alussa luulin, että toi oli joku huono zoukki. Siis jotenkin niin amatöörimäistä toimintaa... Mayday ilmeisesti aivan liian myöhään jos kallistus jo montakymmentä astetta, sitten ihmetellään mitä kieltä puhutaan... ”Puhutko sä suomea?” ja tota rataa. Luulisi, että tuolla kapteenien tasolla olisi englanti yhteinen kieli ettei tarvitsi käyttää aikaa tuollaiseen ihmettelyyn.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joskus aikanaan kun tuli kuunneltua tuo ”Estonia Mayday” hätäpuhelu YouTubesta niin alussa luulin, että toi oli joku huono zoukki. Siis jotenkin niin amatöörimäistä toimintaa... Mayday ilmeisesti aivan liian myöhään jos kallistus jo montakymmentä astetta, sitten ihmetellään mitä kieltä puhutaan... ”Puhutko sä suomea?” ja tota rataa. Luulisi, että tuolla kapteenien tasolla olisi englanti yhteinen kieli ettei tarvitsi käyttää aikaa tuollaiseen ihmettelyyn.

Täytyy nyt muistaa kyseinen ajankohta. Ei olisi tuolloin ollut ihmeellistä jos kapteeni olisi ennen sotia syntynyt henkilö ja yleinen kielitaito "hieman" nykyistä huonompaa. Todennäköisesti molemmat englantia olisi osannut mutta luultavammin vain ammattisanaston osalta paremmin, joten hyvähän se on varmistaa kun kotivesillä kumminkin olivat.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö tuolla Estonialla ollut viestiyhteydet poikki, jonka takia tuo Mayday lähti niin myöhään? Blackoutistahan tuo puhuu noissa radioviesteissä. Mutta tavallaan ihmeellisen vähätteleviä viestejä tilanteeseen nähden. Olisiko toisaalta mitään kerinnyt muuttaa, vaikka olisi heti ensimmäisenä viestinä huutanut "jumalauta me upotaan", kun taisi nuo laivat jokatapauksessa reagoida tuohon Mayday viestiinkin ja ruveta etsimään Estonian sijaintia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Joskus aikanaan kun tuli kuunneltua tuo ”Estonia Mayday” hätäpuhelu YouTubesta niin alussa luulin, että toi oli joku huono zoukki. Siis jotenkin niin amatöörimäistä toimintaa... Mayday ilmeisesti aivan liian myöhään jos kallistus jo montakymmentä astetta, sitten ihmetellään mitä kieltä puhutaan... ”Puhutko sä suomea?” ja tota rataa. Luulisi, että tuolla kapteenien tasolla olisi englanti yhteinen kieli ettei tarvitsi käyttää aikaa tuollaiseen ihmettelyyn.

Eikös Estonian kapteeni/miehistö ollut virolainen ja Viro itsenäistyi 91, paljonkohan Neuvostovirossa on ollut englanninopetusta tarjolla...ihan normaalia hakea tehokkain kommunikaatiopinta tankeroenglannin sijaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eikö tuolla Estonialla ollut viestiyhteydet poikki, jonka takia tuo Mayday lähti niin myöhään? Blackoutistahan tuo puhuu noissa radioviesteissä. Mutta tavallaan ihmeellisen vähätteleviä viestejä tilanteeseen nähden. Olisiko toisaalta mitään kerinnyt muuttaa, vaikka olisi heti ensimmäisenä viestinä huutanut "jumalauta me upotaan", kun taisi nuo laivat jokatapauksessa reagoida tuohon Mayday viestiinkin ja ruveta etsimään Estonian sijaintia.
Sehän siinä oli, ettei ne tienneet olevansa välittömässä uppoamisvaarassa. Komentosillalla ei tiedetty, että keulassa on vettä hörppivä aukko reikä, kun sensorit ja valot näyttivät kaiken olevan kunnossa.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yle/fst:ltä tuli joskus aikaa sitten ruotsinkielinen dokumentti jossa aika tyhjentävästi selvitettiin miksi tuossa kävi niin kuin kävi.
Löytynee varmaan jostain nettiavaruudesta jos osaa etsiä (ite en osaa)
- Nuo keulavisiirin rakenteen ongelmat oli jo alusta rakennettaessa tiedossa mutta kun alus oli suunniteltu rannikko/saaristoliikenteseen niin kaiketi katsottiin että siinä se vielä toimii. Alkuperäisissä luokitustodistuksissa oli maininta että aluksella ei saa ajaa 30 merimailia kauempana ulkomerellä. Sopivasti vaan tuo sivu luokitustodituksesta oli jo siinä vaiheessa hävinnyt kun laiva tuli Tallinkin omistukseen.
- Keulan ajoramppi oli lyhyt, siihen piti satamassa asentaa lisäosa purkua ja lastausta varten joka tietenkin hidasti satamassa toimimista. Ramppia pidennettiin myöhemmin, ja yläkannelle (huom.keulavisiirin sisään) tehtiin koppi johon rampin pää asettui. Siksi, kun keulavisiiri irtosi, se veti ajorampin mukanaan auki.
- Normaalisti kun merelllä tulee konevika tai vastaava, laiva pyritään pitämään keula tuuleen jotta se pysyy hallinnassa. Tässä tapauksessa se vaan oli täysin väärä liike mutta komentosillallahan ei tiedetty että laivan keula on auki mereen.
- Tämä on muistinvaraista tietoa, alue jossa haaveri tapahtui on matalampaa kuin ympäröivä merialue eli mysrskyssä tähän muodostuu erittäin jyrkkää aallokkoa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy nyt muistaa kyseinen ajankohta. Ei olisi tuolloin ollut ihmeellistä jos kapteeni olisi ennen sotia syntynyt henkilö ja yleinen kielitaito "hieman" nykyistä huonompaa. Todennäköisesti molemmat englantia olisi osannut mutta luultavammin vain ammattisanaston osalta paremmin, joten hyvähän se on varmistaa kun kotivesillä kumminkin olivat.

Joo siltä se tosiaankin kuulosti. Nyt monelta unohtuu että siellä oli myös ruotsia kotikielenään puhuvia liikkeellä, englannilla nämä hätäviesti keskustelut niin kaikki olisivat toivottavasti heti samalla aaltopituudella. Jos ei englanti taivu, niin sitten korkeintaan perämieheksi natsat.

Nyt jos oikein muistan niin tuolla pätkällä kuuluu viroa, suomea ja ruotsia ja karmeaa kommunikointi ongelmaa perusasioissa.

Eihän tämä onnettomuutta olisi miksikään enää muuttanut mutta olisi mielestäni pitänyt jo silloin olla itsestäänselvää. Mikäköhän mahtaa olla tilanne tänäpäivänä?

(peilaan lentoliikenteeseen jossa yhteinen kieli selvä)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
(peilaan lentoliikenteeseen jossa yhteinen kieli selvä)

Aivan, lentoliikenteessä yhteinen kieli on ihan selvä

Tosiasia on että tuolla vesialueella liikkuvilla aluksilla yhteinen kieli oli suomi, se että viikkari ja Silja puhuivat ruotsia johtuu juuri siitä että se oli heille yhteinen kieli -> nopein tapa vaihtaa tiedot. Jos tuossa kaikki olisivat tankeroineet, olisi voinut aikaa palaa vielä enemmän.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aivan, lentoliikenteessä yhteinen kieli on ihan selvä

Tosiasia on että tuolla vesialueella liikkuvilla aluksilla yhteinen kieli oli suomi, se että viikkari ja Silja puhuivat ruotsia johtuu juuri siitä että se oli heille yhteinen kieli -> nopein tapa vaihtaa tiedot. Jos tuossa kaikki olisivat tankeroineet, olisi voinut aikaa palaa vielä enemmän.

Mä en vaan osta tätä selitystä. Ton kokoluokan alusta jos pääsee ajamaan niin englanti vaan pitää olla hallussa ja yhteinen kieli kaikille. Noilla samoilla vesillä liikkuu myös rahtilaivaa, öljytankkeria jne ja Suomen kielelläkö tuolla pitäisi pärjätä vaikkapa jonkun ranskalaisen laivakapteenin?

Toivotaan, että tämä asia on laitettu kuntoon tai koko meriturvallisuus on täydessä blackoutissa vielä 2020 luvulla. Mayday!!!!
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Kyllähän asiointikielenä tuolloinkin meriliikenteessä oli englanti, ja keskustelun alkupuolella Silja Europalta sitä noudatetaankin. Se, että Estonian Kotkassa opiskellut perämies alkaa puhua suomea ja kyselee jatkuvasti ollaanko apuun tulossa kertoo Estonian bryggalla olevan täysin paniikki. Siinä englanti unohtui nopeasti, kun piti saada tietoa ulkopuolelle.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Aikamoista kaoottista sohellusta on ollut tuo pelastusveneidenkin käyttöönotto, mutta toisaalta, oli kuinka koulutusta henkilöstöllä tai ei, hekin ovat ihmisiä ja ovat mielentilaltaan niin kauhunvallassa tuossa kaiken tapahtuessa minuuteissa, niin ei tuossa kukaan enää Macgyverina muita kykene auttamaan, vaan ensisijaisesti huolehtimaan itsestään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikamoista kaoottista sohellusta on ollut tuo pelastusveneidenkin käyttöönotto, mutta toisaalta, oli kuinka koulutusta henkilöstöllä tai ei, hekin ovat ihmisiä ja ovat mielentilaltaan niin kauhunvallassa tuossa kaiken tapahtuessa minuuteissa, niin ei tuossa kukaan enää Macgyverina muita kykene auttamaan, vaan ensisijaisesti huolehtimaan itsestään.

Niin ja sitten se keli. Kuten todettu, ei tuollainen 20 m/s puhaltava tuuli Itämerellä mikään täysin tavaton ole, mutta jokainen voi yrittää mennä pihalle vaikka pystyttämään telttaa tuollaisessa kelissä ja pilkkopimeässä, niin saa vähän käsitystä, miten helppoa tai vaikeaa tuollaisissa olosuhteissa on toimia kallellaan olevan laivan kannella.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä en vaan osta tätä selitystä. Ton kokoluokan alusta jos pääsee ajamaan niin englanti vaan pitää olla hallussa ja yhteinen kieli kaikille. Noilla samoilla vesillä liikkuu myös rahtilaivaa, öljytankkeria jne ja Suomen kielelläkö tuolla pitäisi pärjätä vaikkapa jonkun ranskalaisen laivakapteenin?

Toivotaan, että tämä asia on laitettu kuntoon tai koko meriturvallisuus on täydessä blackoutissa vielä 2020 luvulla. Mayday!!!!

Positiivistä on ettei käytetty kieli ollut syyllinen tai olisi voinut muuttaa lopputulosta mitenkään.

Uskalla kyllä väittää tuolla maailman merillä seilaavan melko ummikkoja ja paljon, ammattisanasto varmaan suurimmalla osalla sentäs taittuu.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Sehän siinä oli, ettei ne tienneet olevansa välittömässä uppoamisvaarassa. Komentosillalla ei tiedetty, että keulassa on vettä hörppivä aukko reikä, kun sensorit ja valot näyttivät kaiken olevan kunnossa.

Vähän huonosti olen ketjua nyt viime aikoina seurannut, eli saattaa olla että vitsailet, mutta laivahan oli tuossa vaiheessa jo aivan kallellaan. Kolmas perämies Andres Tammes sanoo tuossa tallenteessa että uskoo kallistuman olevan pari-kolmekymmentä astetta. Todellisuudessa tuolloin n. klo 1.25 kallistuma oli jo nelisenkymmentä astetta eli ei tarvinnut olla edes kokenut merenkävijä tietääkseen että paatti menee vähintäänkin nurin.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten ihmetyttää tällaista tavallista huviveneilijää seuraavat asiat (vaikka ysäriä mentiinkin niin mitään tekosyitä ei saisi olla):

1) jos Estonia oli sitten blackoutissa niin eikö tosiaan mikään turva/varajärjestelmä tuon kokoluokan laivassa päästä näyttämään esim koordinaatteja tai tekemään Mayday hätäviestiä heti kun siihen aihetta?

2) miten voi olla että Siljan ym kipparit äimistelivät Estonian sijaintia, siinä tutkassa / plotterilla se näkyy koko ajan.

Tulee mieleen että sitä oli niin mukavoiduttu tasan jokaisella komentosillalla että sitten kun tapahtui jotain yllättävää niin meni viineri väärään kurkkuun ja sormi #erseeseen.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
2) miten voi olla että Siljan ym kipparit äimistelivät Estonian sijaintia, siinä tutkassa / plotterilla se näkyy koko ajan.

Miten tarkkoja nuo siviilimerenkulun tutkat olivat tai ovat nykyäänkään? Tarkalla sijainnilla apuun tulleet ovat pystyneet määrittämään tarkan kurssin Estonialle.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Sitten ihmetyttää tällaista tavallista huviveneilijää seuraavat asiat (vaikka ysäriä mentiinkin niin mitään tekosyitä ei saisi olla):

1) jos Estonia oli sitten blackoutissa niin eikö tosiaan mikään turva/varajärjestelmä tuon kokoluokan laivassa päästä näyttämään esim koordinaatteja tai tekemään Mayday hätäviestiä heti kun siihen aihetta?

2) miten voi olla että Siljan ym kipparit äimistelivät Estonian sijaintia, siinä tutkassa / plotterilla se näkyy koko ajan.

Tulee mieleen että sitä oli niin mukavoiduttu tasan jokaisella komentosillalla että sitten kun tapahtui jotain yllättävää niin meni viineri väärään kurkkuun ja sormi #erseeseen.
1: Oli. Mutta se oli toisella puolella komentosiltaa. I.e joko useampi metri alamäkeen tai ylämäkeen. Kun Tammes lopulta sijainnin antaa, kuulee taustalta kun joku muu sitä huutaa.
2: Näky joo. Mutta tuonajan tutkissa ei kummoisemmin tunnistetietoja ollu. Eli Estonia näkyi tutkassa, ei vaan tiedetty mikä täplä oli Estonia.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
2) miten voi olla että Siljan ym kipparit äimistelivät Estonian sijaintia, siinä tutkassa / plotterilla se näkyy koko ajan.

Onko tuon ajan laitteistolla tutkassa näkynyt myös se, että mikä laiva kohde X on? Tuolla Mayday-videollakin lähinnä Mariella arvuuttelee että olisiko suht lähellä oleva paatti Estonia mutta ei ole tästä varma.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tarkkoja nuo siviilimerenkulun tutkat olivat tai ovat nykyäänkään? Tarkalla sijainnilla apuun tulleet ovat pystyneet määrittämään tarkan kurssin Estonialle.

Kyllä ne aika tarkkoja on, eihän niillä muuten tekisi yhtään mitään. Pointti lähinnä se, että kurssi heti Estoniaa kohti, sen tarkemman sijainnin olisi voinut tarkistaa matkalla. Nyt tuosta pätkästä syntyi mielikuva, että pitkään kesti kunnes mitään kurssin muutosta tehtiin, tämä saattoi maksaa monta ihmishenkeä. Eikös jossain ollut että taisivat nähdä kun Estonia viimeisen kerran puhalsi ilmat pois ja jatkoi kohti pohjaa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko tuon ajan laitteistolla tutkassa näkynyt myös se, että mikä laiva kohde X on? Tuolla Mayday-videollakin lähinnä Mariella arvuuttelee että olisiko suht lähellä oleva paatti Estonia mutta ei ole tästä varma.

Joo, näin arvelinkin. Mutta kun tuota väliä jokainen kippari on sata kertaa sahannut niin se marssijärjestys aina käytännössä sama.

Mun mielestä kipparin hommaan kuuluu tiedostaa että tuo tuossa on Estonia, takana tulee Viikkari jne... siis sellainen yleinen tilannekuva pitäisi olla selvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös