Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 721
  • 1 477

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Osaako joku sanoa, että missä kunnossa ruumiit ylipäänsä enää olisi? Pitkään ovat vedessä olleet, että onko siellä enää ylipäänsä ruumiita mitä nostaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta mitkä ne ilmenneet ongelmat olivat? Kysyn, koska en tiedä. Pahoittelut jos on ketjussa tullut ilmi.

Aluksen noston ongelmat ymmärrän, mutta ainakin brittisukeltajien mukaan ruumiiden nostossa ei olisi ollut mitään ongelmaa.

Tuossa kannatta ajatella asiaa noiden brittisukeltajien näkökulmasta. Väitän että ruumiiden nostosta olisi tullut ongelma mikäli kysymyksenasettelussa olisi laitettu hommalle jonkinlaiset raamit, esimerkiksi maksimihinta. Jos/kun ruumiiden nosto olisi ollut verrattain vaikeaa mutta kuitenkin teknisesti mahdollista, niin tottakai sukeltajat sanovat homman olevan ongelmatonta kun hommalle ei ole raameja.

Ja ainakin itselle jäi epäselväksi että onko puhe ollut ruumiiden nostamisesta, vai kaikkien ruumiiden nostamisesta. Näissä kahdessa kun on iso ero.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Rommeli Dokumenttia koskien tulikin jo vastauksia, mutta vaikka itsekään en ihan 100% keskittymisellä sitä katsonut, niin uskallan silti väittää, että sen autokannen vuotoa esittäneen mustavalkovideon kohdalla kerrottiin sen olevan kuvitusmateriaalia.

Itse asiassa olet oikeassa. Ainakin kolmannessa jaksossa käytettävässä pätkässä ilmestyy vasempaan yläkulmaan teksti "KUVITUS". Tuo ei toki poista sitä seikkaa, että jotkut ovat kuitenkin kuvitelleet tuon olleen autenttista kuvaa. Kaiken lisäksi kyseinen video esitetään kuvasuhteella 4:3 ja se vaikuttaa mustavalkokuvalta. Pointti tuossa ei vaan millään aukea. Tai no aukeaa se niin, että tuolla on tarkoitus vahvistaa Raben höpinöitä, jotka eivät tosiaan ihan kohtaa kameran kuvaa oikeasti katsoneiden miesten lausuntojen kanssa.
 
Itse asiassa olet oikeassa. Ainakin kolmannessa jaksossa käytettävässä pätkässä ilmestyy vasempaan yläkulmaan teksti "KUVITUS". Tuo ei toki poista sitä seikkaa, että jotkut ovat kuitenkin kuvitelleet tuon olleen autenttista kuvaa.
Aika hurjaa, jos joku oikeasti uskoi kyseessä olevan oikea video. Toki monelle myös varmaan ensimmäinen "kunnon" tutustuminen koko onnettomuuteen, mikä selittäisi sen.

KOLMAS KONEMESTARI: Vettä virtasi sisään valtavia määriä. Itse asiassa kameran kuva hämärtyi, koska kameraan osui roiskeita.

MOOTTORIMIES: Monitorista hän näki,että autokannella oli suuria aaltoja ja vedenpinta oli autojen tasalla.

JÄRJESTELMÄMESTARI: Valvontamonitorista näkyi, että autokannelle tuli suuria määriä vettä rampin molemmilta sivuilta, mahdollisesti enemmän oikealta kuin vasemmalta. Hän ei osannut sanoa tuliko vettä myös rampin yli, koska tämä alue ei näkynyt kameran kuvassa.

Kaikki kolme ihmettelivät, oliko keulavisiiri avautunut, sillä pelkkä tiivistevaurio ei olisi mahdollistanut näin voimakasta veden tuloa. Vettä tuli sisään yhtämittaisesti eikä vain aaltojen yhteydessä. Laiva kallistui 30–40 astetta ja koneet pysähtyivät.

(lähde: https://www.turvallisuustutkinta.fi)
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Jos tässä puhutaan siitä britti?sukeltajien kuvaamasta videosta pari? vuotta uppoamisen jälkeen, niin siellähän lillui paljonkin ruumiista irronnutta kudosta, joka näkyy videolla. Ruumiitakin toki näkyi mm. hyteissä.

Vasta pari vuotta sitten taisin nähdä saman videon, missä sukeltaja helium-äänineen tarkastaa yhtä Estonian hyteistä. Oikeastaan maalikko tunnistaa videolla lähinnä hytin oven, koska kaikenlaista epäpuhtautta leijuu siinä ympärillä niin paljon. Osaksi aines taisi olla ihmiskudosta, mistä sukeltaja taisikin videolla mainita. Jossain vaiheessa vasemmalla näkyy ikäänkuin naisen ruumis olisi hytin vessassa(?). Havainnosta ei voi olla kuitenkaan kuvan perusteella varma, eikä sukeltaja maininnut asiasta enempää.

Kovia karpaaseja nuo sukeltajat kyllä. Itse tunsin pahoinvointia videon katsottuani vielä seuraavana päivänäkin, vaikken ollut varma oliko videon hytissä myös ruumis vaiko ei. Sen verran aikoinaan pysäytti kuitenkin tämä Estonian tapahtuma.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Salt

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän osa ruumiista olisi varmasti ollut kohtuu vaivatonta tuoda ylös Rockwaterin sukeltajien toimesta. Dokumentissa puhunut sukeltaja mielestäni kummasteli sitä, ettei helposti noudettavissa olleita ruumiita voinut tuoda ylös. Esim näitä joita hyteissä oli ihan näkyvillä. Mutta muistelen lukeneeni jostain raportista, että nämä sukeltajat paikallistivat noin 150 ruumista hylyssä. Laivan ollessa kyljellään niin toinen puoli laivasta oli luonnollisesti täynnä irtorojua ja painavaakin tavaraa. Tästä ei ollut vaikea päätellä, että ruumiita oli suuret määrät tavaroiden ja rojun alla mahdollisesti hyvinkin huonokuntoisina. Tämä varmasti vaikutti päätökseen olla tuomatta ruumiita ylös hylystä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylös tuodut ruumiithan olisi pitänyt ensin tunnistaa, mikä olisi ollut sinänsä jo aika ikävä prosessi, kun väkeä oli niin paljon ja eri kansalaisuuksia plus osa varmasti ottanut aika reipasta osumaa. Sitten kaikki muut proseduurit, mitä ruumiille yleensäkin tehdään. Nostamisen, kuljetuksen, varastoinnin, hautaamisen yms lisäksi tuo tunnistamisruljanssi. En olisi itse ryhtynyt.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Lisäksi kaikkia vainajia ei missään tapauksessa saataisi ylös. Osa sellaisessa paikassa, jonne ei pääse, osan merivirrat vieneet teille tietymättömille jo aluksen upotessa.
Siitä ne alkaisivat uudet teoriat. Oliko matkustaja x agentti, jonka ruumis on haettu jonkun tahon toimesta pois jne jne.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse muistan hämärästi noilta ajoilta, että nimenomaan ruotsalaiset omaiset halusivat ruumiiden nostamista ja tavallaan jumittuivat siihen asiaan ja Ruotsin hallitus oli epävarma ja hyvittelevä, ja media ulvoi sivussa. Virossa ja Suomessa pidettiin merta hyvänä ja perinteisenä hautana. Muistan ajatelleeni, että maiden erilaisilla lähihistorioilla oli asian kanssa jotain tekemistä, kun ruotsalaiset halusivat mielestään terapeuttisempaa ratkaisua. Onko muuten normaalia, että satojen ihmisten haaksirikoissa ruvetaan ruumiita nostamaan merestä, itse aluksesta puhumattakaan? Eihän se mikään miellyttävä prosessi olisi kenellekään.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Nyt kun uutisissa sanottiin syyksi, että Viro, Ruotsi ja Suomi yhteistuumin tekevät uuden tutkimuksen, tuon laivan kyljessä olevaan reikään nojaten, niin toteaisin seuraavaa. Autokannen toisessa reunassa on ollut ehkä raskas ajoneuvoyhdistelmä, kun laiva on kallistunut tuon 90 asteeseen, niin viimeistään silloin kiinnitysketjut rekasta pettävät. Ehkä 50-60 tonnia rekkaa putoaa n.20 metriä laivan kylkeen sisäpuolelta, aiheuttaisiko repeämän runkoon? Ehkä aiheuttaisi, mutta mihin rekka on sitten mennyt? On hyvin voinut kimpoilla ja pomppia laivan upotessa pois aukon vierestä. Tämä on ihan minun päätelmää, jolla koitan kumota salaliittoteoriat.
 

Hexa

Jäsen
Nyt kun uutisissa sanottiin syyksi, että Viro, Ruotsi ja Suomi yhteistuumin tekevät uuden tutkimuksen, tuon laivan kyljessä olevaan reikään nojaten, niin toteaisin seuraavaa. Autokannen toisessa reunassa on ollut ehkä raskas ajoneuvoyhdistelmä, kun laiva on kallistunut tuon 90 asteeseen, niin viimeistään silloin kiinnitysketjut rekasta pettävät. Ehkä 50-60 tonnia rekkaa putoaa n.20 metriä laivan kylkeen sisäpuolelta, aiheuttaisiko repeämän runkoon? Ehkä aiheuttaisi, mutta mihin rekka on sitten mennyt? On hyvin voinut kimpoilla ja pomppia laivan upotessa pois aukon vierestä. Tämä on ihan minun päätelmää, jolla koitan kumota salaliittoteoriat.
Kyllähän tuosta oli jotain spekulaatioita jo silloin yli 20 vuotta sitten, että siirtynyt lasti eli käytännössä joku rekka olisi tehnyt tuon reiän kylkeen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja ainakin itselle jäi epäselväksi että onko puhe ollut ruumiiden nostamisesta, vai kaikkien ruumiiden nostamisesta. Näissä kahdessa kun on iso ero.
Ainakin Rockwaterin haasteltava puhuu dokumenitssä noin 150 ruumiista, jotka he olisivat suhteellisen helposti pystyneet nostamaan ylös. Eihän se iso määrä siinä reilun 800 ruumiin joukossa olisi ollut, mutta jotain silti, niinkuin haastattelussa mainitseekin.
 

Lapa7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Espoo, Capitals, Arsenal
Mä veikkaan että se reikä on tullut kun visiiri pudonnut ja jos kylki jotenkin viiltänyt sen visiirin yli.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mä veikkaan että se reikä on tullut kun visiiri pudonnut ja jos kylki jotenkin viiltänyt sen visiirin yli.

Mutta se reikä on tullut laivan sisältä ulospäin. Sitähän ne haluaa tutkia uudelleen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Autokannen toisessa reunassa on ollut ehkä raskas ajoneuvoyhdistelmä, kun laiva on kallistunut tuon 90 asteeseen, niin viimeistään silloin kiinnitysketjut rekasta pettävät.

Tästähän se eräs rekalla laivaan ajanut selviytyjä sanoi, että laivaan ajettaessa pyydettiin laittamaan vain käsijarru päälle, että mitään muuta ei hänen mukaansa oltu autoille tai rekoille tehty.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tästähän se eräs rekalla laivaan ajanut selviytyjä sanoi, että laivaan ajettaessa pyydettiin laittamaan vain käsijarru päälle, että mitään muuta ei hänen mukaansa oltu autoille tai rekoille tehty.

Juu, kuljettaja ei tee muuta. Joka-ainoa kerta Turun ja Tukholman välilläkin kiinnitetään yhdistelmät aluksen pohjalenkkeihin, tämän tekee laivan miehistö.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Vasta pari vuotta sitten taisin nähdä saman videon, missä sukeltaja helium-äänineen tarkastaa yhtä Estonian hyteistä. Oikeastaan maalikko tunnistaa videolla lähinnä hytin oven, koska kaikenlaista epäpuhtautta leijuu siinä ympärillä niin paljon. Osaksi aines taisi olla ihmiskudosta, mistä sukeltaja taisikin videolla mainita. Jossain vaiheessa vasemmalla näkyy ikäänkuin naisen ruumis olisi hytin vessassa(?). Havainnosta ei voi olla kuitenkaan kuvan perusteella varma, eikä sukeltaja maininnut asiasta enempää.

Kovia karpaaseja nuo sukeltajat kyllä. Itse tunsin pahoinvointia videon katsottuani vielä seuraavana päivänäkin, vaikken ollut varma oliko videon hytissä myös ruumis vaiko ei. Sen verran aikoinaan pysäytti kuitenkin tämä Estonian tapahtuma.

Kyllähän se hiljaiseksi veti, kun katsoi. Itse erotin ruumiin yhdessä kohtaa erään hytin yläpedin tasolla...
 
Nyt kun uutisissa sanottiin syyksi, että Viro, Ruotsi ja Suomi yhteistuumin tekevät uuden tutkimuksen, tuon laivan kyljessä olevaan reikään nojaten, niin toteaisin seuraavaa. Autokannen toisessa reunassa on ollut ehkä raskas ajoneuvoyhdistelmä, kun laiva on kallistunut tuon 90 asteeseen, niin viimeistään silloin kiinnitysketjut rekasta pettävät. Ehkä 50-60 tonnia rekkaa putoaa n.20 metriä laivan kylkeen sisäpuolelta, aiheuttaisiko repeämän runkoon? Ehkä aiheuttaisi, mutta mihin rekka on sitten mennyt? On hyvin voinut kimpoilla ja pomppia laivan upotessa pois aukon vierestä. Tämä on ihan minun päätelmää, jolla koitan kumota salaliittoteoriat.
Kyllähän tuosta oli jotain spekulaatioita jo silloin yli 20 vuotta sitten, että siirtynyt lasti eli käytännössä joku rekka olisi tehnyt tuon reiän kylkeen.
Mutta se reikä on tullut laivan sisältä ulospäin. Sitähän ne haluaa tutkia uudelleen.
Eikö se nimenomaan ole tullut asiantuntijoiden mukaan ulkoapäin. Eiköhän nuo päädy siihen tulokseen, että syntynyt pohjaan osuessa.
Mä veikkaan että se reikä on tullut kun visiiri pudonnut ja jos kylki jotenkin viiltänyt sen visiirin yli.
Tämä on kai jo todettu mahdottomaksi skenaarioksi.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Yks vanha merimies totesi aikoinaan 40 vuoden kokemuksella laivoista :” Laiva on puusta tai metallista tehty viivojen ja kaarien summa, jonka meri punnitsee. Hyväksyy tai hylkää”
Jos ihan järjellä ajattelee ja unohtaa teoriat, niin Estonian kohdalla kävi kuten onnettomuuksissa yleensä käy. Riittävän monta asiaa menee pieleen ja tulos on katastofi.
Laiva olisi kestänyt keulaportin putoamisen ja rampin aukeamisen. Seolisi kestänyt kääntyä pahassa kelissä Se olisi kestänyt vallinneen myrskyn.
Mutta kaikki nuo samaan aikaan oli liikaa. Lyhyesti sanottuna ”paska säkä”
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Erittäin ohuesti asiaan liittyen, Bob Dylanin laulu Titanicin uppoamisesta YouTubessa. Aina silloin tällöin tulee kuunneltua, lyriikat ovat aika hienot. Näitä sukellusvideoita ruumiineen en viitsi katsoa mutta Estonian ja Silja Europan mayday-keskustelut tuli taas kahlattua läpi. Hiljaiseksi vetää.





Täytyy varmaan seuraavaksi yrittää löytää se Silja Europan kapteenin haastattelu turmayöstä.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Estonialla rekat ja muut painavimmat ajoneuvot oli lastattu autokannen peräosaan, tämä oli aluksella käytäntö edullisen peräviipin saavuttamiseksi. Olisiko ollut Matti Saaren kirjasta Estonia tämä maininta, jossa laivalta selvinneen suomalaisen rekkakuskin tarinaa käytiin läpi. Tämä yhdistettynä siihen, että alus upposi kellahdettuaan perä edellä on vaikea uskoa reiän syntyneen lastin liikkumisesta. Tämän hetken ilmi tulleiden tietojen valossa reikä on sitä paitsi vaatinut voimia johon edes keulavisiiri (55 t) ei riittäisi. Todennäköisin vaihtoehto lienee pohjassa tapahtunut osuma kiveen tai rungon vääntyminen upotessa.

Todella mielenkiintoinen viikko ollut. Ensimmäisiä lapsuusmuistoja ovat uutiskuvat Estonian onnettomuudesta vanhasta kuvaputkisalorastamme, ja tuosta varmaan jäi tämä kiinnostus merionnettomuuksiin ja merenkulkuun. Siinä mielessä nämä uudet tiedot ovat itselle makeaa, kun oikeastaan kaikki saatavilla oleva materiaali on tätä turmaa koskien tullut käytyä läpi.

Alla olevan linkin takaa pääsee sivustolle, jolta löytyy todella paljon kuvamateriaalia Estonialta sekä myös laivalla 1993 ja 1994 kuvattuja videoita. Etenkin videomateriaali on tulevan onnettomuuden varjossa jotenkin kylmäävää, kaikessa ruotsinlaiva- ja ysärinostalgisuudessaankin.

 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Täytyy varmaan seuraavaksi yrittää löytää se Silja Europan kapteenin haastattelu turmayöstä.

Europan kipparin haastattelua en ole löytänyt, mutta alla Mariellan kapteenin.

Rankkaa kamaa.








Europan kapteenista Esa Mäkelästä ei tosiaan samantyylistä haastattelua löydy kuin Thörnroosista, mutta tässä klipissä kuitenkin aiheesta keskustellaan. Mäkelän osuus alkaa noin 11 minuutin kohdalla

Edit: oli jo pidempi aika kun olin tuota Mäkelän haastattelua viimeksi kuunnellut, niin oli vähän päässyt unohtumaan, olihan tuossa ihan enemmänkin tarinaa aiheeseen liittyen. Toteaa mm. tuon, että ei uskonut Estonian uponneen vaan kelluvan pohja ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen henkilökohtainen muisto tuohon liittyy minulla, että pääsin armeijasta 26.9. ja iso osa inttikavereista oli tuona yönä ohi on -risteilyllä. Itse en lähtenyt, kun oli jo kiire opintojen pariin, mutta jotenkin oli vähän sellainen fiilis, että jossain määrin läheltä liippasi, vaikka ei tietysti asiallisesti ottaen liipannutkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös