Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 550
  • 1 477

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Juuri sanottiin radiossa, että Viro avaa tutkinnan uudelleen, koska asiassa on valtavasti epäselvyyksiä. Varmaan nykytekniikalla saadaan uutta tietoa, jos hylystä jotain voidaan vielä luotettavasti tutkia.

Erittäin hyvä. En usko, että huijaukset asian ympäriltä poistuvat, mutta ehkä uusi tutkimus hieman vähentää niitä.

Se että Britannia allekirjoitti ON mielenkiintoista koska esim Saksa ei.

Vai niin. Kun asia kiinnostaa, kaiva miksi Norja ei myöskään allekirjoittanut. Muistaakseni sama syy. Tämä ei liity onnettomuuteen mitenkään.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Miksi britit siis sen allekirjottivat?
No kun niiden sukellusvene oli matkalla pommittamaan Oolannin fästninkiä rikki ja vahingossa täräyttivät Estonian kylkeen! Hyshys...

Tai sitten liittyy jotenkin noihin Lloydsin (register tai insurance market) kuvioihin. Ehkä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tiedä sitten onko tällä mitään konkreettista merkitystä. Paitsi että jos joku haluaa lähteä hylylle sukeltelemaan, niin oman persnahan turvaamiseksi lähtöpaikka retkelle pitäisi olla esim. Saksa.

Ei ole mitään merkitystä. Siis onnettomuuden osalta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Seuraavat kommentit perustuvat konevalvomossa olleiden lausuntoihin kuulusteluissa.

Suoraan virallisesta loppuraportistahan voi lukea nuo onnettomuushetkellä annetut tarinat ja hyvin lähellä tuotahan ne ovat ja vaikka vähän kallitumia olisikin liioiteltu, niin kallellaan se laiva jo siinä vaiheessa varmasti oli aika paljon: "lähtivät valvomosta hätäuloskäynnin kautta. Kallistuma oli tässä vaiheessa noin 45-50 astetta. Kallistuma oli noin 90 astetta, kun he pääsivät kannelle 8".


Kaikki kolme olivat konevalvomossa pääkoneiden pysähtyessä. Apukoneiden pysähtyessä järjestelmämestari oli edelleen konevalvomossa, kaksi muuta olivat kutoskannen tasalla. Hätägeneraattorin pysähtyessä kaikki kolme olivat ylhäällä tai toisin sanoen heidän päästyään ylös hätägeneraattori kävi yhä.

Raportista poimittuja yksityiskohtia:

- Pääkoneet pysähtyivät noin 30 asteen kallistumassa.
- Apukoneet pysähtyivät noin 40 asteen kallistumassa.
- Hätägeneraattori käynnistyi apukoneen pysähdyttyä ja pysähtyi noin 80-90 asteen kallistumassa.

Lisäksi lähtöhetkestä on mainittu se, että pelastuvenehälytys oli annettu ja silloin lähtivät tuolta pois, siihen asti seurasivat monitoreista tilannetta ja ajoramppi oli paikoillaan.

Mitkä seikat noiden kolmen lausunnoissa viittaavat siihen, että olisivat seuranneet rampin tilannetta monitorista hetkeä pidempään?

- Konemestari mainitsi katsoneensa monitoria heti kovien äänien jälkeen. Näki että keulasta tulee vettä sisään suuria määriä, jolloin kameran kuva sumentui. Tämän jälkeen lukitsi kameran tarkkailemaan ramppia. Välittömästi tämän jälkeen alus kallistui, eikä lausunnoissa mainita enää kameraa tai ramppia.

- Seuraavaksi valvomoon saapui moottorimies, joka näki monitorista suuria aaltoja autokannella.

- Näiden tapahtumien jälkeen järjestelmämestari tuli valvomoon ja näki monitorista, että autokannelle tuli suuria määriä vettä.

Enkä minäkään nyt tosiaan usko mihinkään sukellusveneeseen tässä, mutta se kyllä ihmetyttää, että loppuraportissa ei sanallakaan mainita tuota ajorampin paikallaan oloa vaan päin vastoin todetaan, että visiiri kallistui reunan yli ja jätti rampin kokonaan auki. Silminnäkijät siis sanovat rampin olevan paikoillaan ja kuten videoista näkee se on edelleen siellä paikallaan, raportissa taas sanotaan, että se repeityi kokonaan auki ja varmaan joku vedenpaine, törmäys pohjaan tms. vain sattui nostamaan sen takaisin ylös , kumpaa tuossa nyt uskoisi.

Luonnollisesti ramppi oli paikoillaan, kun se oli paikoillaan vielä pohjassakin. Raportissa kerrotaan, että avautumisen jälkeen ramppi liikkui vapaasti ja oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä ajoittain auki ja ajoittain lähes kokonaan kiinni. Silminnäkijöiden nähdessä rampin laivan ulkopuolelta käsin laiva oli kyljellään peräpää upoksissa. Missäköhän asennossa tuollainen suhteellisen vapaasti liikkuva keularamppi voisi mahdollisesti olla moisessa tilanteessa?

Eli voitko nyt kertoa, mikä tuossa virallisessa raportissa niin pahasti sakkaa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sitten ne kaiteet, @DonTirri

Kaiteet näkyy kuvissa, joita tutkimuslautakunta käytti. Toistaiseksi ei ole kukaan nähnyt Estonian uppoamisen aikoihin ketään leikkaamassa rampin kaiteita. Tällaista teoriakaan ei ole. Kaiteet hakkautuivat vähitellen irti rampin ollessa kiinni/auki periaatteella myrskyssä. Pienoissukellusveneen kuvissa kaiteet siis irti ja ketään ei siinä parissa päivässä ehtinyt paikalle pyörimään ja leikkaamaan kaiteita tyyliin "kävin täällä".
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Vai niin. Kun asia kiinnostaa, kaiva miksi Norja ei myöskään allekirjoittanut. Muistaakseni sama syy. Tämä ei liity onnettomuuteen mitenkään.
Miten Norja on relevantti?
Ja jos sulla kerran on valmiit vastaukset niin voit ne varmaan jakaa? Minulla ei ole. Siksi kysyin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miten Norja on relevantti?
Ja jos sulla kerran on valmiit vastaukset niin voit ne varmaan jakaa? Minulla ei ole. Siksi kysyin.
Kumpikaan ei ole relevantti onnettomuuden kannalta. Mailla on erilaisia käytäntöjä. Ne liittyvät omiin periaatteisiin merenkulun osalta.

Tuo "dokumentti" juoksee epäolennaisuuksien perässä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Estonian uppoaminen on ensimmäisiä juttuja, joka on jäänyt isosti mieleen. Olin tuolloin seitsemän vuotias, ja muistan edelleen äitini järkytyksen sekä aamun uutiset.

Aivan hirvittävä onnettomuus, ja tekee pahaa edes miettiä sitä, että millainen pakokauhu tuolla laivalla on ollut. Hyi helvetti.

Foliohattuilun isoin ongelma on se, ettei niin hyviä faktoja ja todisteita löydy, etteikö joku kyseenalaista asiaa. Ihan sama, vaikka tutkimus avattaisiin uudestaan ja todettaisiin aukottomasti, että tämän takia Estonia upposi. Silti löytyisi ihmisiä, jotka olisivat eri mieltä, ja ulisivat samaa paskaa kapteenista joka oli ensin hengissä, mutta katosi yhtäkkiä.

Minä uskon Estonian uponneen keulavisiirin irtoamisen takia. Joskin olen sitä mieltä, että tutkinta on näin jälkikäteen katsottuna ollut ylimielistä, mikä on omiaan ruokkimaan salaliittoja.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli äärettömän mielenkiintoinen dokumentti katsottavaksi ja samalla pääsin perille ihan kunnolla, mitä tuolloin kauheana yönä tapahtui.

Dokumentti itsessään kyllä ruokkii valitettavan paljon foliohattukansaa ja löyhästi tulee jopa mieleen 9/11 lost chance(?) dokumentti, jossa haluttiin virallinen selitys kyseenalaistaa täysin. Ei nyt kuitenkaan ollut niin sekopäinen lopputulos, että olisi ruvennut vituttamaan, kun väkisin koitetaan hakea salaliittoa.

Vaikka sisäinen psychoisäni haluaisikin uskoa hullutuksia ja mielettömiä teorioita, niin järjen ääni päässä kuitenkaan sanoo, että melko kaukaa on haettu mikään muu, kuin se mitä onnettomuudesta on raportoitu, eli uppoamisen aiheutti keulavisiirin tippuminen.

Jokatapauksessa toivon, että jos ja kun nyt tutkimus aloitetaan uudestaan, niin ne kaikki vastaukset uhreille/uhrien omaisille saadaan, mitä he ovat vuosien varrella miettineet ja odottaneet, jotka toivottavasti auttaisi henkisesti pääsemään yli niistä välikysymyksistä, joita heille on vuosien varrella foliohattujen toimesta varmaan esitetty.

Jos jokin asia itseäni näin lopuksi ihmetyttää, niin hylyn peittäminen betonilla. Se ei kuitenkaan yksinään sytytä minun sisäistä foliohattuani, kuten ei myöskään se kyljessä ammottava reikä. Todennäköisesti se on varmaan tullut meren pohjassa vuosien varrella, eikä silloin, kuin laiva oli turmiomatkallaan.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Voisikohan tuo vaalea esine selittyä kuun valon heijastumisella merenpinnasta? Onnettumuuden sattuessa oli pilkkopimeään ja välillä kuu tuli näkyviin. Silja Europan kapteeni mainitsi kuun pilkottamisesta ajoittain radiokeskustelussa meripelastuksen kanssa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Edes Silja Euroopan ja Mariellan kapteenit eivät osanneet odottaa Estonian uponneen. Onnettomuuspaikalle saapuessaan he pelkäsivät, että saattavat pimeässä ja myrskyssä ajaa pimenneen ja kaatuneena kelluvan Estonian päälle. Vallitsi merenkulun ammattilaisten keskuudessa siis hyvin laaja konsensus siitä, ettei autolautta noin vain uppoaisi.

Ohessa lainaamassani dokumentissa mm. kapteenien haastatteluja, mutta kannattaa katsoa se nimenomaan siksi, että kaikenlaisen nettiväännöstä ja viisastelusta huolimatta tuona kohtalokkaana yönä aiheutui valtavasti inhimillistä kärsimystä. On paikallaan inhimillisistä syistä itse kunkin pysähtyä kuulemaan selvinneiden kertomuksia riippumatta siitä, mitä mieltä on uppoamisen syistä. On edelleen kylmäävää ajatella, miten vaikeat olosuhteet ovat olleet ja miten hiuskarvan varassa siellä on oltu - myös pelastajat. Ihmisten nostaminen laivoille ja helikoptereihin on ollut haverin jälkeisenä aamuna ihan käsittämätön ponnistus.



Viro siis haluaa uuden tutkimuksen. Ehkä se olisi paikallaan uusinta tekniikkaa hyödyntäen, vaikka hylky itsessään ei varmasti kohta 30 vuoden jälkeen ole siihen enää ihan otollisin hetki. Onhan hylkyä jo ehditty tutkia aikaisemminkin. Tällaisissa suuronettomuuksissa legendat jäävät elämään omaa historiaansa, ja siitä olen samaa mieltä, että aina löytyy joukko ihmisiä, joille mikään määrä tutkimusta ei ole riittävästi. Itse lähden siitä, että oleellisinta olisi saada Venäjä, Ruotsi ja NATO myöntämään, että jamesbond-leikit meni vähän liian pitkälle, mikäli maton alta todella löytyy paskaa.

Täysi tuki kuitenkin Viron kansalle, sikäli kun uusi tutkimus heidän tahtonsa on.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Edes Silja Euroopan ja Mariellan kapteenit eivät osanneet odottaa Estonian uponneen. Onnettomuuspaikalle saapuessaan he pelkäsivät, että saattavat pimeässä ja myrskyssä ajaa pimenneen ja kaatuneena kelluvan Estonian päälle. Vallitsi merenkulun ammattilaisten keskuudessa siis hyvin laaja konsensus siitä, ettei autolautta noin vain uppoaisi.
No eipä kukaan odottanut Titanicin voivan upota mutta merenpohjassa sekin on. Monissa lentokoneissa, laivoissa ja autoissa on käynyt niin, että sieltä löytyy joku kummallinen vika minkä ei pitänyt tapahtua.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitkä seikat noiden kolmen lausunnoissa viittaavat siihen, että olisivat seuranneet rampin tilannetta monitorista hetkeä pidempään?

- Konemestari mainitsi katsoneensa monitoria heti kovien äänien jälkeen. Näki että keulasta tulee vettä sisään suuria määriä, jolloin kameran kuva sumentui. Tämän jälkeen lukitsi kameran tarkkailemaan ramppia. Välittömästi tämän jälkeen alus kallistui, eikä lausunnoissa mainita enää kameraa tai ramppia.

- Seuraavaksi valvomoon saapui moottorimies, joka näki monitorista suuria aaltoja autokannella.

- Näiden tapahtumien jälkeen järjestelmämestari tuli valvomoon ja näki monitorista, että autokannelle tuli suuria määriä vettä.



Luonnollisesti ramppi oli paikoillaan, kun se oli paikoillaan vielä pohjassakin. Raportissa kerrotaan, että avautumisen jälkeen ramppi liikkui vapaasti ja oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä ajoittain auki ja ajoittain lähes kokonaan kiinni. Silminnäkijöiden nähdessä rampin laivan ulkopuolelta käsin laiva oli kyljellään peräpää upoksissa. Missäköhän asennossa tuollainen suhteellisen vapaasti liikkuva keularamppi voisi mahdollisesti olla moisessa tilanteessa?

Eli voitko nyt kertoa, mikä tuossa virallisessa raportissa niin pahasti sakkaa?

Mietitäänpä tilannetta konehuoneessa. Ensin kuuluu ääniä ja kameraa käännetään ramppia kohti, tässä vaiheessa ramppi näyttää olevan kunnossa, monitoria tuskin jäädään tuijottamaan. Sitten alus kallistuu yhtäkkiä, samaan aikaan konevalvomossa lävähtää kymmeniä hälytyksiä päälle. Uskallan väittää että tässä vaiheessa koko valvomossa olevan miehistön ensisijainen tavoite on kuitata hälytyksiä ja pitää laivan järjestelmät käynnissä. Tuossa tilanteessa kellään konevalvomossa ei ole aikaa alkaa katsomaan pitkiä aikoja ramppimonitoria. Monitoria varmasti katsotaan hetkittäin, siitä nähdään että autokannella on vettä, mutta väitän ettei konevalvomossa kukaan katsonut monitoria yli 5 sekuntia yhtäjaksoisesti. Aallot paukuttavat ramppia auki ja kiinni, tuossa tilanteessa; kaiken muun actionin keskellä; monitorilta näyttäisi hetkittäin että ramppi olisi kiinni.

Eli en epäile etteikö monitorista olisi voinut näyttää hetkittäin siltä että ramppi olisi ollut kiinni, mutta uskallan väittää että kun alus oli jo kallistunut niin kukaan ei ole jäänyt monitoria varsinaisesti tarkkailemaan.

Jos konehuoneessa olleiden ihmisten kertomus oman kokemuksen pohjalta kyseisessä tilanteessa ja tekninen näyttö keskenään ristiriidassa, niin itselleni ei ainakaan tuota vaikeuksia uskoa ennemmin teknistä näyttöä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edes Silja Euroopan ja Mariellan kapteenit eivät osanneet odottaa Estonian uponneen. Onnettomuuspaikalle saapuessaan he pelkäsivät, että saattavat pimeässä ja myrskyssä ajaa pimenneen ja kaatuneena kelluvan Estonian päälle. Vallitsi merenkulun ammattilaisten keskuudessa siis hyvin laaja konsensus siitä, ettei autolautta noin vain uppoaisi.

Vaikka keulavisiirejä oli aikaisemmin jo vaurioitunut, niin yhtään tunnettua tapausta ei ollut jossa se olisi tippunut kokonaan. ”Tyypillinen” hätätilannehan tuollaisessa kelissä olisi ollut lastin liikkumisesta aiheutunut kallistuma tai kaatuminen Ja siitä aiheutunut blackout. Voisin myös arvella että jotain tällaista tilannetta oli apuun tulleillakin mielessä.

Mikäli Estonia olisi hätäkutsussaan kertonut että keulaportti on selällään ja autokansi veden vallassa, niin konsensus olisi ollut erilainen.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
.... Kuinka kauan siinä meni kun Estonia, pinnalta kadottuaan, vajosi meren pohjaan? Minuutteja.
Tätä olen välillä miettinyt, mutten ole jaksanut alkaa etsimään onko asiaa mainittu esimerkiksi tutkimusraportissa. Mutta siis kun tuo meri on niin kovin matala (noin 80m) ja laiva iso (noin 155m pitkä), niin onko miten todennäköistä että perä osui pohjaan siinä vaiheessa kun keula vielä oli pinnalla? Toki varmaan siihen on kulunut jonkun aikaa että laiva on kokonaisuudessaan pohjaan asettunut, mutta varmaan aika nopeasti on väkisinkin joku kohta laivasta osunut pohjaan.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Edes Silja Euroopan ja Mariellan kapteenit eivät osanneet odottaa Estonian uponneen. Onnettomuuspaikalle saapuessaan he pelkäsivät, että saattavat pimeässä ja myrskyssä ajaa pimenneen ja kaatuneena kelluvan Estonian päälle.
Kyllä, ja järkytyksen pystyy tuntemaan heidän äänestään tuossa mayday-nauhoituksessa, kun heille selviää paikalle tullessaan ettei mitään laivaa enää ole.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ehkä siksi, että he merikansana haluavat kansalaistensa mereistä hautarauhaa kunnioitettavan. Merihautaus on edelleen elävä perinne Iso-Britanniassa. Tässä tapauksessa yhden britin hauta on Estonian hylyssä. Toinen syy verrattuna Saksaan (jonka kansalaisia kuoli viisi) verrattuna voi olla se, että sopimus edellyttää lainsäädäntöä, jossa hylylle sukeltelu kielletään ja sitä säädetään rangaistus. Eri maiden valmiudet lakien säätämiseen esim. olemassa olevien säädösten pohjalta voivat olla hyvin erilaiset. Veikkaan, että käytännölliset syyt ovat tässä takana. Norjalaiset eivät allekirjoittaneet, koska heidän mielestään yksittäisille laivoille ei tarvita erityiskohtelua, vaan jonkinlainen yleinen rauhoitus kaikille hylyille. Liekö Saksalla sama mielessä. Nyt sitten erilaiset hihhulit hyppäävät hylyllä Saksan lipun alla tekemässä "dokumentteja".

Alkuperäinen sopimus Ruotsin lainsäädännössä:

Norjalaisilla tässäkin hyvä pointti. Parasta olisi, kun hylky olisi yleisesti ottaen rauhoitettu, mutta sen tutkimukseen voisi anoa lupaa, joka harkinnanvaraisesti myönnettäisiin.

Nykyinen tilanne on lähinnä vitsi, koska edes Ruotsin viranomaisten tilaaman tutkimuksen yhteydessä sukeltaminen ei ole mahdollista, mutta kaupallisen dokumentin tekemiseksi se on mahdollista, jos vain muistaa sukellella vaikkapa Sveitsiin rekisteröidyn firman nimissä.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kyllä tämä varmasti jossain lukee, mutta kysyn silti, eli olivatkohan kaikki onnettomuudesta pelastetut noiden hekojen pintapelastajien poimimia, vai saivatko paikalle saapuneet laivat nostettua ketään omiin aluksiinsa? Oliko tuossa DPlayn dokumenttisarjan ekassa osassa, vai missähän, että jotain pelastuslauttaa oltaisiin yritetty nostaa laivaan, mutta se keikahti kumoon ja samalla siinä ollut matkustaja tippui ja menehtyi. Olen miettinyt noiden pintapelastajien työtä ja koko hekoryhmän työtä siltä kantilta, että miten paljon on tarvinnut mielenlujuutta siinä, että on säilynyt toimintakuntoisena tuollaisen tragedian edessä. Vaikka kuinka tahtoisi, niin yhtään nopeammin ei pysty evakuoimaan pelastuslautallista ihmisiä kuin mitä se ottaa ja samalla on tietoisena siitä, että ihmisiä kuolee lautoilla kylmyyteen. Kaikkensa tekee sen eteen, että nekin vähät vielä hengissä olevat saataisiin pelastettua ja kuitenkin satoja ja taas satoja ihmisiä on jo merenpohjassa. Ja lopulta lautoilta ei löydy kuin vainajia.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Enkä minäkään nyt tosiaan usko mihinkään sukellusveneeseen tässä, mutta se kyllä ihmetyttää, että loppuraportissa ei sanallakaan mainita tuota ajorampin paikallaan oloa vaan päin vastoin todetaan, että visiiri kallistui reunan yli ja jätti rampin kokonaan auki. Silminnäkijät siis sanovat rampin olevan paikoillaan ja kuten videoista näkee se on edelleen siellä paikallaan, raportissa taas sanotaan, että se repeityi kokonaan auki ja varmaan joku vedenpaine, törmäys pohjaan tms. vain sattui nostamaan sen takaisin ylös , kumpaa tuossa nyt uskoisi.

Aikaisemmin linkittämässäni ohjelmassa eräs Estoniasta selvinnyt Virolainen mies kertoi pelastautuneensa autokannelta kiivettyään jonkinlaisen esteen (ajorampin?) yli, kun vettä tulvi autokannelle. Hän ei tosin kertonut sitä aikoinaan, minkä perusteella joku voisi pitää miehen kertomusta puppuna. Tämä hänen kertomus voisi tosin myös puoltaa sitä, että ajoramppi ei koskaan edes auennut, kuten sukelluskuvista näkyy. Tästäkin voi kertoa minkälaisia uskottavia teorioita miten vain haluaa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tuommoinen kertomus ole oikeastaan puolesta tai vastaan, enemmänkin päinvastoin.

Näissä kertomuksissa on aina ongelmana ihmisen fysiologia ja ihmismielen mahdollisuudet hieman muuttaa todellisuutta.

Hankaluus tuossa kiipeämisessä on ollut alun jälkeen jo pelkästään kallistuma ensin sivulle ja sitten sivulle sekä taakse. Jos ei kyseessä nyt varsinainen bätmäni ole ollut, ei tuon keularampin yli kiivetä enää tuossa loppuvaiheessa mutta ihan alussa on voitu jopa kiivetä. Toiselta kannalta katottuna kiipeäminen on ollut mahdollisimman helppoa juuri tuossa lopussa jos keula on ollut auki ja on jollain ihmeellä sinne keulaan jäänyt odottelemaan.

Onko kellään tietoa selvinneiden ns.keskimääräisistä havainnoista eli onko suuri enemmistö jotain tiettyä tarinaa kertonut pääpiirteittäin ja osa kertonut aivan päinvastaista?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tätä olen välillä miettinyt, mutten ole jaksanut alkaa etsimään onko asiaa mainittu esimerkiksi tutkimusraportissa. Mutta siis kun tuo meri on niin kovin matala (noin 80m) ja laiva iso (noin 155m pitkä), niin onko miten todennäköistä että perä osui pohjaan siinä vaiheessa kun keula vielä oli pinnalla? Toki varmaan siihen on kulunut jonkun aikaa että laiva on kokonaisuudessaan pohjaan asettunut, mutta varmaan aika nopeasti on väkisinkin joku kohta laivasta osunut pohjaan.
Youtubessa on ainakin yksi laadukas animaatio jossa uppoamisen on kuvattu tapahtuneen juuri noin. Eli kyllä tuo vissiin hyvinkin mahdollista ellei jopa todennäköistä voipi olla. Etsin joskus pätkän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tätä olen välillä miettinyt, mutten ole jaksanut alkaa etsimään onko asiaa mainittu esimerkiksi tutkimusraportissa. Mutta siis kun tuo meri on niin kovin matala (noin 80m) ja laiva iso (noin 155m pitkä), niin onko miten todennäköistä että perä osui pohjaan siinä vaiheessa kun keula vielä oli pinnalla? Toki varmaan siihen on kulunut jonkun aikaa että laiva on kokonaisuudessaan pohjaan asettunut, mutta varmaan aika nopeasti on väkisinkin joku kohta laivasta osunut pohjaan.



Youtubessa on ainakin yksi laadukas animaatio jossa uppoamisen on kuvattu tapahtuneen juuri noin. Eli kyllä tuo vissiin hyvinkin mahdollista ellei jopa todennäköistä voipi olla. Etsin joskus pätkän.
Tuossa se pätkä on. En mä tiedä kestääkö se tieteellistä tarkastelua mutta lopussa siitä näkee mittakaavaa aika hyvin ettei paatti kovin syvälle uppoa. Ja perä kolahtaa pohjaan kun keula on yhä pinnalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Salt @Eikka86

Yksikään pelastautunut ei ole väittänyt pelastautuneensa autokannelta rampin yli tai mitään muutakaan kautta. Ei yksikään. Tässäkin ketjussa asia on mielestäni käsitelty ainakin jo kertaalleen.

Sainpa sitten aikaiseksi vihdoinkin aloittaa tuon dokumentin katsomisen. Kaksi jaksoa on nyt alla aiemmin näkemieni klippien lisäksi ja kyllähän tuo on moneltakin kantilta hyvin pysäyttävä. Haastateltujen omaisten ja pelastautuneiden tuska on käsin kosketeltavissa, mutta silti dokumentti näyttää todellisen karvansa jo aika lailla alkumetreillä. Pyritään vetoamaan syvälle tunteisiin, mikä onnistuu erinomaisesti ja jatkuvasti taustalla syötetään kaikenlaista epäluuloa milloin mitäkin kohtaan. Varsinaista näyttöä ei kuitenkaan oikeastaan edes yritetä antaa, vaan asioita esitetään ylimalkaisina heittoina taattuun "olisvoinut" -tyyliin.

Toistaiseksi silmiin on osunut räikeitä esimerkkeinä seuraavia:

- Toisen jakson alussa näytetään pätkä, jossa konemestari pelastautumisen jälkeen kertoo nähneensä kameran välityksellä, kun autokannelle tulvi suuria määriä vettä. Kolmannesta jaksosta näkemäni klipin perusteella Jutta Rabe taas puhuu pienestä määrästä ja siitä, että koko konevalvomossa ollut miehistö tarkkaili monitoria, kunnes laiva oli täysin kyljellään. Todellisuudessa Raben väite ei ole linjassa yhdenkään konevalvomossa olleen kanssa.

- Ohjelmassa pyörii toistuvasti videota, joka ei luonnollisestikaan ole autenttista kuvaa, vaan puhdasta animaatiota ja vahvaa arkistomateriaalia, mutten ainakaan huomannut yhtäkään mainintaa moisesta. Hyvänä esimerkkinä videoleike, jossa vesi vuotaa rampista ja jota näytetään useammassakin kohdassa. Tuo video on jostain oudosta (edellä mainitusta johtuen ei liene oikeasti outo) syystä editoitu näyttämään vanhalta VHS-tallenteelta. Ainakin leikkeen nähneet ymmärtänevät kyllä pointtini. Eräällä toisella foorumilla joku ilmeisesti ihan oikeasti piti kyseistä leikettä aitona.

- Toisessa jaksossa mässäillään jo vähän turhankin paljon sukellusten aikana nähdyillä ruumiilla. En toki osaa sanoa, näkyykö tuossa oikeasti niitä, koska katselin sukellusvideoiden aikana tarkoituksella toisaalla. Joka tapauksessa olisi ehkä syytä mainita ennen kyseisiä kohtauksia, että herkempien kannattaa skipata. Joku ehkä vahvistaa asian?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ohjelmassa pyörii toistuvasti videota, joka ei luonnollisestikaan ole autenttista kuvaa, vaan puhdasta animaatiota ja vahvaa arkistomateriaalia, mutten ainakaan huomannut yhtäkään mainintaa moisesta.

Eikös tuo mainita ainakin ensimmäisen jakson alussa, että dokkarissa on käytetty Estonialta kuvattua arkistomateriaalia?

- Toisessa jaksossa mässäillään jo vähän turhankin paljon sukellusten aikana nähdyillä ruumiilla. En toki osaa sanoa, näkyykö tuossa oikeasti niitä, koska katselin sukellusvideoiden aikana tarkoituksella toisaalla. Joka tapauksessa olisi ehkä syytä mainita ennen kyseisiä kohtauksia, että herkempien kannattaa skipata. Joku ehkä vahvistaa asian?

Ei siinä näytetty yhtäkään ruumista, sukeltaja kuvasi ruumiita otsakamerallaan, mutta dokkarissa näkyi toisen kameran kuvaa.

Omasta mielestäni erittäin laadukas dokumentti kolmen jakson perusteella ja herättää myös minussa, todellisessa salaliittoskeptikossa, kysymyksiä. Ehkä eniten on herättänyt kysymyksiä se, miksi hylky haluttiin niin nopeasti peittää betonilla? Eräs selviytyjä tuosta sanoikin hyvin, että jos kyseessä olisi ollut tavallinen onnettomuus, miksi hylkyä oltaisiin haluttu peittää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös