Seuraavat kommentit perustuvat konevalvomossa olleiden lausuntoihin kuulusteluissa.
Suoraan virallisesta loppuraportistahan voi lukea nuo onnettomuushetkellä annetut tarinat ja hyvin lähellä tuotahan ne ovat ja vaikka vähän kallitumia olisikin liioiteltu, niin kallellaan se laiva jo siinä vaiheessa varmasti oli aika paljon: "lähtivät valvomosta hätäuloskäynnin kautta. Kallistuma oli tässä vaiheessa noin 45-50 astetta. Kallistuma oli noin 90 astetta, kun he pääsivät kannelle 8".
Kaikki kolme olivat konevalvomossa pääkoneiden pysähtyessä. Apukoneiden pysähtyessä järjestelmämestari oli edelleen konevalvomossa, kaksi muuta olivat kutoskannen tasalla. Hätägeneraattorin pysähtyessä kaikki kolme olivat ylhäällä tai toisin sanoen heidän päästyään ylös hätägeneraattori kävi yhä.
Raportista poimittuja yksityiskohtia:
- Pääkoneet pysähtyivät noin 30 asteen kallistumassa.
- Apukoneet pysähtyivät noin 40 asteen kallistumassa.
- Hätägeneraattori käynnistyi apukoneen pysähdyttyä ja pysähtyi noin 80-90 asteen kallistumassa.
Lisäksi lähtöhetkestä on mainittu se, että pelastuvenehälytys oli annettu ja silloin lähtivät tuolta pois, siihen asti seurasivat monitoreista tilannetta ja ajoramppi oli paikoillaan.
Mitkä seikat noiden kolmen lausunnoissa viittaavat siihen, että olisivat seuranneet rampin tilannetta monitorista hetkeä pidempään?
- Konemestari mainitsi katsoneensa monitoria heti kovien äänien jälkeen. Näki että keulasta tulee vettä sisään suuria määriä, jolloin kameran kuva sumentui. Tämän jälkeen lukitsi kameran tarkkailemaan ramppia. Välittömästi tämän jälkeen alus kallistui, eikä lausunnoissa mainita enää kameraa tai ramppia.
- Seuraavaksi valvomoon saapui moottorimies, joka näki monitorista suuria aaltoja autokannella.
- Näiden tapahtumien jälkeen järjestelmämestari tuli valvomoon ja näki monitorista, että autokannelle tuli suuria määriä vettä.
Enkä minäkään nyt tosiaan usko mihinkään sukellusveneeseen tässä, mutta se kyllä ihmetyttää, että loppuraportissa ei sanallakaan mainita tuota ajorampin paikallaan oloa vaan päin vastoin todetaan, että visiiri kallistui reunan yli ja jätti rampin kokonaan auki. Silminnäkijät siis sanovat rampin olevan paikoillaan ja kuten videoista näkee se on edelleen siellä paikallaan, raportissa taas sanotaan, että se repeityi kokonaan auki ja varmaan joku vedenpaine, törmäys pohjaan tms. vain sattui nostamaan sen takaisin ylös , kumpaa tuossa nyt uskoisi.
Luonnollisesti ramppi oli paikoillaan, kun se oli paikoillaan vielä pohjassakin. Raportissa kerrotaan, että avautumisen jälkeen ramppi liikkui vapaasti ja oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä ajoittain auki ja ajoittain lähes kokonaan kiinni. Silminnäkijöiden nähdessä rampin laivan ulkopuolelta käsin laiva oli kyljellään peräpää upoksissa. Missäköhän asennossa tuollainen suhteellisen vapaasti liikkuva keularamppi voisi mahdollisesti olla moisessa tilanteessa?
Eli voitko nyt kertoa, mikä tuossa virallisessa raportissa niin pahasti sakkaa?