Salaliitto tai peittely, minulle termillä ei ole mitään merkitystä, aivan se ja sama. Tässä hommassa on vaan jokin haissu alusta asti. Puhutaan laivan peittelystä betonilla, kaadetaa soraa päälle ja muuta vastaavaa. Skippaillaan todistajien näkemyksiä tai jopa muutetaan niitä. Osa tapaukseen liittyvystä henkilöistä kuolee pian turman jälkeen enemmän tai vähemmän hämärissä olosuhteissa, tosin Virossa tuohon aikaan henki oli halpa muutenkin.
Aseita kuljetettiin useita kertoja aluksella, kuljetettiinko silloin, kuka tietää. Tämäkin asia tuli julki vasta 10 vuotta onnettomuuden jälkeen. Tälläisiä pieniäkin juttuja kun salaillaan jatkuvasti niin kyllä siinä itse kullakin nousee mieleen teoriaa jos minkälaista, liittyy ne itse uppoamiseen tai ei. Se nyt toki on selvä asia jos 1000 ihmistä matkustaa, niin on siinä määrässä kaikenlaista hiipparia, eikä siinä mitään salaliittoa ole.
Puhutaan hautarauhasta omaisten takia, jotka kuitenkin ovat niitä mitkä ovat suurimpaan ääneen vaatineet lisätutkimuksia. Monet ovat sanoneet että pitää olla jotaan muutakin jotta noin iso purtilo uppoaa tuossa ajassa, no nyt siihen on ehkä saatu selvyyttä. Mikä moisen aiheutti, sitä en tiedä, mutta ainakin nyt uppoamisnopeus voisi jo täsmätäkin.
Entä tämä sukellusveneteoria sitten. Otetaan esimerkiksi että sukellusveneen on syystä X, Y tai Z noustava pintaan, katsovat tutkaa hätäisesti, ei ongelmaa, ylös vain. Oho, olikin laiva suoraan yläpuolella. Eli ei siihenkään mitään tahallisuutta tai muuta tarvita, vahinko mikä vahinko. Se kenen sukellusvene oli, jää arvailujen varaan, jos Ruotsin, hiukka vaikeaa peitellä, mutta onpa ne yrittäny peitellä paljon muutakin. Venäjän sukellusvene, noh, siellä ny taitaa kuolla pari sataa varusmiestä vuodessa muutenkin, se tuskin on ongelma (Tosin tämä vaihtoehto olisi outo siinä määrin kun lupasivat laivan ilmaiseksi nostaa, tai sitten se oli bluffia). Naton sukellusvene, jopa ihan mahdollinen, koska heillä oli juuri harjoituksia Itämerellä ja NSA kieltäytyy antamasta papereita toimittajille. Tai sitten ei mikään näistä.