Estonian uppoaminen

  • 249 468
  • 1 248

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Jaa nyt kun katsoin uudestaan, niin se taitaa olla. Näin eilen jossain uutisissa videopätkän, missä se näytti omaan silmään tulleen sisältäpäin. No ei se sitten pommikaan ole.
Itseasiassa räjähdys tekee samankaltaista jälkeä mutta tässä tapauksessa jäljet ei asiantuntijan mukaan viitanneet räjähdykseen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseasiassa räjähdys tekee samankaltaista jälkeä mutta tässä tapauksessa jäljet ei asiantuntijan mukaan viitanneet räjähdykseen.
Laivan sisällä tapahtunut räjähdys saisi aikaan pullistuman laivassa ja ulkopuolelta tuleva voima taas tämmöisen painauman. Voinemme melko varmasti sanoa, että voima mikä on tuon saanut aikaiseksi, on tullut ulkopuolelta. En ymmärrä millä fysiikalla laivan kylkeen tulee painauma sisällä tapahtuneesta räjähdyksestä.

Ja tarkennuksena, en todellakaan usko mihinkään räjähdykseen tai salaliittoon.
 

Tuamas

Jäsen
Niin.. Tämä on juurikin yksi näkökulma, mitä täällä Vaasassa aikoinaan paikallisten merimiesten ja silloisen Wasalinen henkilöstön toimesta kovasti ihmeteltiin. Miten laiva ei yhtäkkiä kestänyt Itämeren myrskyjä oltuaan vain reilun vuoden virolaisten käsissä. Vaasalaismiehistön lausuntojen mukaan laiva luovutettiin Merenkurkun liikenteestä virolaisille priimakuntoisena - ainakin 1990-luvun standardeilla, eikä mitään puutteita ja vikoja ollut esiintynyt. Kesällä 1992 Wasa Kingillä järjestettiin Merenkurkussa myös mittava meripelastusharjoitus, eikä senkään perusteella raportoitu puutteista. Tokikaan Merenkurkussa sääolosuhteet eivät ole yhtä hurjät kuin Itämerellä pahimmillaan, mutta kyllä Estonia oli täysin merikelpoiseksi suunniteltu niihinkin olosuhteisiin.

Sinänsä tässä on se, että kuten moneen kertaan todettua, noiden 1975-1985 välillä rakennettujen ro ro - alusten keulavisiirien kanssa oli vakavia ongelmia jo suoraan telakalta tultaessa, kun mentiin vaativampiin olosuhteisiin.

Tuona aikana Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen tuli 16 laivaa, näistä kuuden (Wellamo, Diana II, Viking Sally/Estonia, VIking Saga, Finlandia ja Marialla) keulavisiiri kärsi vähäistä suurempia vaurioita laivan elinkaaren aikana, kolmen laivan osalta ongelmia oli jo samana vuonna kuin laivat oli rakennettu (Wellamo, Finlandia ja Mariella), jonka seurauksena yhteensä 7 laivan visiirejä vahvistettiin (Wellamo, Svea Corona, Bore Star, Finlandia, SIlvia Regina ja Olympia).

Noita tuolla aikavälillä tehtyjä laivoja ei pääsääntöisesti ollut suoraan telakalta tullessa keulavisiirin osalta tehty noin kovaan säähän mitä tuolla reitillä oli ja säädatan perusteella Estonia oli vain 0-2 kertaa olemassaolonsa aikana ollut yhtä vaativissa keliolosuhteissa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Harmi, ettei psykoiskä ei saa enää kirjoittaa tänne. Saisi tämä(kin) ketju edes hiukan eloa.

En todellakaan usko tässä tapauksessa mihinkään salaliittoon, sukellusveneseen tai pommiin.
Aikanaan tuli yliopiston kahvilassa aamulla monttu auki tapitettua tätä tragediaa ja ajateltua, että voiko tämä olla mahdollista. Kyllä ja voi.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
En väitä etteikö näin olisi voinut olla, mutta väitteen lähteeseen pitää suhtautua kriittisesti. Mitä muutakaan edellinen omistaja- ja käyttäjätaho olisi voinut todeta, kuin että kaikki oli meidän aikana kunnossa. Aivan kuten laivan saksalainen valmistaja luonnollisesti toteaa, että me emme ole tehneet mitään virheitä.

(Eikä onnettomuustutkintakeskus tee virheitä, eikä laiva uppoa jos on reikä pohjassa *hymiö*)

Toki en minäkään kiistä, etteikö ihminen olisi taipuvainen kiistämään vastuitaan paskan osuessa tuulettimeen. Pointtina kuitenkin se, että laiva ei ollut mikään romu Viroon päätyessään, eikä vielä tuohon aikaan menestyneellä varustamolla ollut mitään syytä myydä virolaisille sikaa säkissä. Se ei tietenkään valitettavasti poissulje piilevien vikojen mahdollisuutta, kuten vaikkapa keulavisiirin lukitusmekanismin heikkoutta.

Vaikka monet Tukholman laivat usein päätyivät myöhemmin jäähdyttelemään Merenkurkkuun Viking Sallyn tapaan, oli Wasa King hyväkuntoisin ja modernein laiva koskaan, vaikka aiemmistakin laivoista varustamo piti hyvää huolta. Joitakin Merenkurkun vanhoja laivoja seilaa yhä haastavissa olosuhteissa maailmalla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Vaikka monet Tukholman laivat usein päätyivät myöhemmin jäähdyttelemään Merenkurkkuun Viking Sallyn tapaan, oli Wasa King hyväkuntoisin ja modernein laiva koskaan....
Itse olin tuolla sallylla joskus ehkä vuonna -89 tai -90 ja mielikuvaksi jäi, että vanha paska. Se oli tosi ahdas verrattuna jo silloin hki-sto reitillä kulkeneisiin uudempiin laivoihin. Olisikohan siinä ollut kerroskorkeus jotenkin matalampi tai jotain, mutta tommoinen mielikuva. Voi se toki olla, että hyttini oli jossain autokannen alla, joten se on korostanut fiilistä. Uudemmissa laivoissa on kuitenkin joku wow efekti, mutta tuossa se jäi uupumaan.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Itse olin tuolla sallylla joskus ehkä vuonna -89 tai -90 ja mielikuvaksi jäi, että vanha paska. Se oli tosi ahdas verrattuna jo silloin hki-sto reitillä kulkeneisiin uudempiin laivoihin. Olisikohan siinä ollut kerroskorkeus jotenkin matalampi tai jotain, mutta tommoinen mielikuva. Voi se toki olla, että hyttini oli jossain autokannen alla, joten se on korostanut fiilistä. Uudemmissa laivoissa on kuitenkin joku wow efekti, mutta tuossa se jäi uupumaan.

No sitä ovat monet Sallyllä/Kingillä olleet sanoneet, että laiva oli hyvin sokkeloinen, mikä osaltaan on varmasti vaikeuttanut monien pelastautumista Estonian äkillisessä kallistumisessa. Wasa Kingillä en itse koskaan ollut asuessani siihen aikaan Helsingissä. Muuten kyllä vaasalaisena nuo Uumajan reissut Merenkurkun purkkeineen ovat kuuluneet elämään lapsuudesta lähtien. Harvemmin nuo laivat enää sytyttävät. Silja Europa ja Symphony olivat joskus jotain erikoista. Nykyään lähinnä pakkopullaa jos niillä menee. Joku uusi Viking Grace oli myös iso pettymys. Pelkkä lautta. Ei sen enempää.
 
Suosikkijoukkue
KK
Voihan se olla, että sukellusveneen törmäyksen voimasta huonokuntoisen keulavisiirin rakenteet ovat pettäneet. Nuo on niin nopeita tilanteita, ettei niissä ehdi tehdä enää mitään korjausliikkeitä.
 

Nordis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Estoniaan löyhemmin tai tiiviimmin liittyviä henkilöitä on saanut surmansa hämärissä olosuhteissa useita. Eesti Päevaleht kertoo esimerkiksi Viron tullin pääjohtajana 1990-luvun alussa toimineen Igor Krištapovitš kohtalosta. Krištapovitš ammuttiin omalle pihalleen vain muutama viikko Estonian uppoamisen jälkeen.

Surman syitä on haettu monesta suunnasta: Krištapovitšin on arveltu työskennelleen yhdessä venäläisten kanssa tai pyörittäneen salakuljetusbisnestä juuri Estonialla. Verityön taustat ovat kuitenkin pysyneet selvittämättöminä – eikä ihme: Viron poliisi kirjasi samana vuonna noin 400 tappoa tai murhaa.

Yhtä hämärästi loppunsa kohtasi myös Estonian omistaneen varustamo Estlinen onnettomuuden aikainen toimitusjohtaja Harri Enula. Enulan ruumis löytyi Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna kesällä 1996. Eesti Päevalehden mukaan poliisi piti tapausta itsemurhana, eivätkä kuolemaan johtaneet tapahtumankulut ole selvinneet.

Henkensä menettäneiden listassa ovat myös Tallinnan keskustassa keskellä päivää ammutut Heikki ja Anne. Mies ja nainen työskentelivät turvallisuusfirmassa ja heidän ammuttiin Eesti Telefon -puhelinyhtiön kellarissa joulukuussa 1994. Myöhemmin Heikin äidin kerrotaan puhuneen, kuinka hänen poikansa oli saanut tehtäväkseen toimittaa paketti Estonialle juuri ennen laivan lähtemistä kohtalokkaalle viimeiselle matkalleen. Paketin kiinnostavuutta lisäsi se, että se oli pitänyt toimittaa suoraan laivan kapteenille. Sisällöstä ei Heikin äidillä ollut kuitenkaan tietoa.

Onko nämäkin hörhöjen keksimiä juttuja?
 

Tuamas

Jäsen
@Nordis

A)
Olisi kohteliasta merkitä juttu lainaukseksi lähteineen, jos lainaa kappaleittain tekstiä iltapäivälehdestä.


B)
Näissä on jopa jotain tausta-aineistoa, jolloin niillä voi jotain relevanssia ollakin asian suhteen.

Vähän olen pettynyt koulujärjestelmäämme lähdekritiikin, lainaamisen ja lähteistämisen opettamisessa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
KSML:ssa juttua aiheesta ja siinä todettiin laivan olleen kallistunut vuonna 2018 120astetta ja nyt videoidussa dokkarissa kallistumaksi mitattiin 132astetta... Jos laiva meren pohjan savessa kallistuu 12astetta parissa vuodessa niin pidän mahdollisena että vauriot ovat tulleet tuon liikkeen aiheuttamista voimista jo valmiiksi uppoamisesta kärsineeseen runkoon...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuo @Nordis käy täällä heittelemässä provosoivia täkyjä, eikä oikein tunnu vastaavaan mihinkään kysymyksiin, missä joutuisi arvioimaan asioita itse. Taitaa olla kalassa Estonian ympärillä pelkästään. Ehkä kannattaa sillä asenteella vastailla hänen viesteihinsä.
 

theZ

Jäsen
Salaliiton määritelmä on että siinä sovitaan jonkun rikollisen asian salassa pidosta. Ruotsin valtiolla ei ole velvollisuutta kertoa salassapidettäviksi määrätyistä asioista, joten sellaisten kertomatta jättäminen ei ole rikos eikä salaliitto. Niiden paljastaminen ilman lupaa olisi päinvastoin rikos.

Ok. Eikä Venäjän valtiolla varmaankaan ole velvollisuutta kertoa vaikkapa oppositioedustajien myrkytyksistä tai vaalivilpistä joten niissäkään ei ole salaliittoa. Pahoittelen väärän termin käyttöä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Mitä tässä nyt tätä uutisointia seurannut puolikeskittyneesti, niin on aika paljon sanottu mm. tältä Viron mieheltä että Estonian on upottanut törmäys ruotsalaisen sukellusveneen kanssa. Epäilemättä asiaa on hyvä tutkia uudelleen, mutta on mielestäni irvokasta näiltä tietyiltä tahoilta julistaa mitään tällaista pelkästään nyt valmistuneen dokumentin, tai siis siinä näkyvän yhden kuvan, perusteella.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta nimenomaan tuohon lyhyeen uuteen videopätkään nämä teoriat perustavat?

Ja jos nyt oletetaan, että laivaan olisi sitten vaikkapa se sukellusvene törmännyt, niin miten se olisi saanut keulaportin irtoamaan koska tuo reikä on käsitykseni mukaan ihan eri osassa laivaa? Tuskin törmäyksen aiheuttama voima on sitä saanut irtoamaan.

Ja edelleen, tuollaisessa törmäyksessä sukellusvene olisi myös kärsinyt vahinkoja, tuntuu aika uskomattomalta että tuollainen asia vahingoittuneine sukellusveneineen olisi pystytty salaamaan näin pitkään, olkoonkin että silloin siinä on armeija ollut taustalla.

Kohta julkisuuteen varmaankin tulee joku sisäpiiriläinen, joka toteaa nähneensä pahasti vahingoittuneen sukellusveneen syksyllä 1994 jollain ruotsalaisella armeijan telekalla tmv...

Asiaa on toki hyvä tutkia lisää, mutta aika käsittämätöntä että näinkin "varmoja" johtopäätöksiä ja teorioita asiasta on menty tekemään näillä tiedoilla. En tosin ole tuota dokumenttia nähnyt josko siellä jotain muuta merkittävää lisäinfoa on, mutta eiköhän se olisi mediassa ja reposteltu mikäli näin olisi.
 

Nordis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo @Nordis käy täällä heittelemässä provosoivia täkyjä, eikä oikein tunnu vastaavaan mihinkään kysymyksiin, missä joutuisi arvioimaan asioita itse. Taitaa olla kalassa Estonian ympärillä pelkästään. Ehkä kannattaa sillä asenteella vastailla hänen viesteihinsä.

Sori. En jaksanut alkaa korjaamaan. Se eilinen oli kieli poskella kirjoitettu kun kysyin onko Estonian keulavisiiri vaalea. Arvelin, että porukka täällä uskoo todistajan kuitenkin nähneen veden alla Estonian keulavisiirin.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Ihan kiinnostavaa, jos tutkinta aiotaan oikeasti käynnistää laajamittaisesti. Estonian uppoaminen on oikeastaan alkanut kiinnostamaan vasta aikuisiällä, vaikka uppoamisyön tapahtumat osuivat hyvin lähelle. Olin lapsi, asuimme kerrostalossa turussa tyksin lähellä (about 500-600metrin päässä) ja muistan kun kaksi helikopteria lensi todella matalalla kohti tyksiä. Hetken päästä näitä kahta helikopteria seurasi kolmas, neljäs, viides, kuudes jne... Siinä sitten koko perhe ihmeteltiin parvekkeella, että miksi koko turun taivas oli täynnä helikoptereita ja miksi niillä oli niin kiire tyksiin. Välillä jopa näytti, että kopterit tulisivat kerrostaloa päin, kun ne lensivät niin matalalla kauhealla nopeudella. Voin vain kuvitella, mitä vanhempani ovat pässään kelaillut, koska heti ei ollut mitään infoa, että mistä helvetistä on kyse. Nykyään tälläinen tieto olisi jo minuutissa iltalehdellä tai jodelissa.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Täällä on aika erikoista keskustelua, kun leimataan dokumentti katsomatta paskaksi sensaatiohakuisuudeksi. Kannattaisi ehkä katsoa se dokumenttisarja ensin ja tehdä sen jälkeen arviot, sillä täällä nytkin heitetään arvioita, jotka dokumentissa tyrmätään. Mietin myös itse ensin tuon löytyneen reiän johtuneen keulavisiirin osumisesta kylkeen, mutta laivojen vaurioihin perehtynyt professori tyrmää tämän, koska visiirissä ei ole jälkiä muusta kuin bulbiin osumisesta sen irrotessa.

On myös aika erikoista jankata asialla herkuttelusta ja omaisten järkyttämisestä, kun sarjassa haastatellaan useita alukselta selviytyneitä ja heidän omaisiaan, jotka eivät ole tyytyväisiä onnettomuuden tutkintaan ja kertovat omista silminnäkijän havainnoistaan miten laiva upposi nopeammin kuin raportissa sanotaan. Yhdellä selviytyneistä, juuri tällä joka on viimeisen kuvan laivalta ottanut, kertoi laivan kallistuneen 15 minuuttia ennen väitettyä aikaa ja hänen kellonsa tippuneen pöydältä kallistuman tapahtuessa ja sen sammuessa silloin. Kellosta oli hänellä vieläpä kuva mihin aikaan se oli pysähtynyt.

Aika paljon täällä puhutaan siitä visiiristä ja miten mitään ei pidä tutkia ja asia on loppuunkäsitelty, vaikka laivasta on löydetty 4 metriä korkea ja 1,5 metriä leveä reikä, jota ei ole missään raporteissa mainittu. Joko alus on tutkittu surkeasti, mikä heikentää raportin uskottavuutta ja todenperäisyyttä tai asia on salattu. Minusta ainakin on aika surkeasti tutkittu aluksen uppoaminen, jos 25 vuotta myöhemmin löydetään kyljestä noin massiivinen reikä.

Maahan tuolla on täysin pehmeää savea ja sen alla on moreenisavea. Mittauksissa ei kivistä mainita ja tuolla on kiviä tuosta erikoisesta yrityksestä haudata alus kiveen ja betoniin, josta myöhemmin luovuttiin. Tätä perusteltiin ettei haluta haudanryöstöä ja dokumentissa eettisen neuvoston jäsen kertoo pelkona olleen aluksessa olleen alkoholin ja korujen ryöstö, mikä on minusta hyvin absurdia. Miksi kukaan näkisi vaivaa ja rahaa sukeltaakseen jotain alkoholia aluksesta, jossa ihan todistajanlausuntojen mukaan lasia särkyi valtavasti? Eikä mitkään uhrien korut ole myöskään sen vaivan arvoista.

Dokumenttisahan on tosiaan useampi silminnäkijä, jotka kertovat laivalle saapuneen ennen sen viimeistä matkaa sotilasajoneuvoja. Ilmeisesti näiden takia lähtö olisi viivästynyt.

Tuo entinen valtiopäivien jäsen esitti myös hyvän kysymyksen, että miksi ihmeessä rampin kaiteet oli leikattu irti ja ne olivat pohjassa laivan vieressä. Tämä havainto tehtiin ensimmäisellä sukelluksella alukselle. Eli joku on käynyt aluksella aiemmin ja pyrkinyt rampille, syystä tai toisesta. Tai sitten se visiiri leikkasi ne irrotessaan siististi irti ja asetteli vielä nätisti uppoamispaikan viereen.

Siitä olen kyllä varma etteivät Ruotsin viranomaiset ole olleet rehellisiä perusteistaan olla nostamatta alusta ja miksi se on haluttu haudata betoniin.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta nimenomaan tuohon lyhyeen uuteen videopätkään nämä teoriat perustavat?

Silminnäkijähavainnot ovat isossa roolissa, samoin myös Estonian valmistanut saksalainen telakka, joka omissa tutkimuksissaan väitti ettei Estonian uppoaminen väitetyllä tavalla ole voinut tapahtua vain keulavisiirin irtoamisella vaan vesirajan alla on täytynyt olla reikä. Estonian uppoamisesta saakka on monet ihan alaa tuntevat kyseenalaistaneet ettei Estonian kaltainen laiva voi upota tuolla tavalla pelkästään visiirin uppoamisella, koska laivan pitäisi jäädä kellumaan ilmataskujen takia. Uppoaminen tarkoittaisi ilmataskun karanneen ulos vesirajan alapuolella olevasta reiästä, mitä yksi alan asiantuntija haastattelussa painottaa. Vastaavat lautat ovat usein jääneet kellumaan eivätkä ole heti uponneet visiirin irrotessa.

Tuossa siis haastatellaan esimerkiksi erästä ruotsalaista miestä, jonka majapaikka oli autokannen alapuolella, josta hän pakeni ylös heti ensimmäisen kolauksen kuultuaan. Hän kertoo nähneensä vettä tulleen seinästä sisään autokannen alapuolella, jolloin hän pakeni välittömästi pelkissä boksereissa laivan kannelle saakka. Siellä hän oli yksin ensimmäisten joukossa ja oli kurkannut laivan keulan yli ja nähnyt jonkun vaalean esineen liikkuneen laivasta poispäin laivasta.

Myös toinen ruotsalainen selviytyjä oli paennut autokannen alapuolelta ja nähnyt veden tulvivan seinistä alueella.

Tuo löydetty reikä on ilmeisesti juuri autokannen alapuolella ja osumakohdan kohdalla on hyttejä.
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Salaliitto tai peittely, minulle termillä ei ole mitään merkitystä, aivan se ja sama. Tässä hommassa on vaan jokin haissu alusta asti. Puhutaan laivan peittelystä betonilla, kaadetaa soraa päälle ja muuta vastaavaa. Skippaillaan todistajien näkemyksiä tai jopa muutetaan niitä. Osa tapaukseen liittyvystä henkilöistä kuolee pian turman jälkeen enemmän tai vähemmän hämärissä olosuhteissa, tosin Virossa tuohon aikaan henki oli halpa muutenkin.

Aseita kuljetettiin useita kertoja aluksella, kuljetettiinko silloin, kuka tietää. Tämäkin asia tuli julki vasta 10 vuotta onnettomuuden jälkeen. Tälläisiä pieniäkin juttuja kun salaillaan jatkuvasti niin kyllä siinä itse kullakin nousee mieleen teoriaa jos minkälaista, liittyy ne itse uppoamiseen tai ei. Se nyt toki on selvä asia jos 1000 ihmistä matkustaa, niin on siinä määrässä kaikenlaista hiipparia, eikä siinä mitään salaliittoa ole.

Puhutaan hautarauhasta omaisten takia, jotka kuitenkin ovat niitä mitkä ovat suurimpaan ääneen vaatineet lisätutkimuksia. Monet ovat sanoneet että pitää olla jotaan muutakin jotta noin iso purtilo uppoaa tuossa ajassa, no nyt siihen on ehkä saatu selvyyttä. Mikä moisen aiheutti, sitä en tiedä, mutta ainakin nyt uppoamisnopeus voisi jo täsmätäkin.

Entä tämä sukellusveneteoria sitten. Otetaan esimerkiksi että sukellusveneen on syystä X, Y tai Z noustava pintaan, katsovat tutkaa hätäisesti, ei ongelmaa, ylös vain. Oho, olikin laiva suoraan yläpuolella. Eli ei siihenkään mitään tahallisuutta tai muuta tarvita, vahinko mikä vahinko. Se kenen sukellusvene oli, jää arvailujen varaan, jos Ruotsin, hiukka vaikeaa peitellä, mutta onpa ne yrittäny peitellä paljon muutakin. Venäjän sukellusvene, noh, siellä ny taitaa kuolla pari sataa varusmiestä vuodessa muutenkin, se tuskin on ongelma (Tosin tämä vaihtoehto olisi outo siinä määrin kun lupasivat laivan ilmaiseksi nostaa, tai sitten se oli bluffia). Naton sukellusvene, jopa ihan mahdollinen, koska heillä oli juuri harjoituksia Itämerellä ja NSA kieltäytyy antamasta papereita toimittajille. Tai sitten ei mikään näistä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Niin.. Tämä on juurikin yksi näkökulma, mitä täällä Vaasassa aikoinaan paikallisten merimiesten ja silloisen Wasalinen henkilöstön toimesta kovasti ihmeteltiin. Miten laiva ei yhtäkkiä kestänyt Itämeren myrskyjä oltuaan vain reilun vuoden virolaisten käsissä. Vaasalaismiehistön lausuntojen mukaan laiva luovutettiin Merenkurkun liikenteestä virolaisille priimakuntoisena - ainakin 1990-luvun standardeilla, eikä mitään puutteita ja vikoja ollut esiintynyt. Kesällä 1992 Wasa Kingillä järjestettiin Merenkurkussa myös mittava meripelastusharjoitus, eikä senkään perusteella raportoitu puutteista. Tokikaan Merenkurkussa sääolosuhteet eivät ole yhtä hurjät kuin Itämerellä pahimmillaan, mutta kyllä Estonia oli täysin merikelpoiseksi suunniteltu niihinkin olosuhteisiin.

Loppuraportin (alla+liite) perusteella Estonialla oli lähes olematon määrä liikennöintiä vastaavissa olosuhteissa. Kuten sanoit, Merenkurkun myrskyt eivät yllä samalle tasolle. Lisäksi täällä onkin tuotu esille sitä kuinka kovilla keulaportit ovat olleet. Jopa tuolloin tuliterän Europan keulaportti otti damagea samana yönä.

Estonia loppuraportti kirjoitti:
ESTONIA oli ainoastaan kerran tai kaksi aikaisemmin matkalla Tallinnasta Tukholmaan joutunut yhtä ankaraan merenkäyntiin kuin onnettomuusyönä. Todennäköisyys kohdata voimakas vasta-aallokko oli aluksen aiemmilla reiteillä ollut hyvin pieni. Näin ollen onnettomuus tapahtui olosuhteissa, joissa aaltojen aiheuttama kuormitus oli todennäköisesti pahin, minkä alus koskaan kohtasi.
 

Liitteet

  • aallonkorkeus.jpg
    aallonkorkeus.jpg
    64 KB · kertaa luettu: 192

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siitä olen kyllä varma etteivät Ruotsin viranomaiset ole olleet rehellisiä perusteistaan olla nostamatta alusta ja miksi se on haluttu haudata betoniin.

Mikähän osuus Ruotsin viranomaisilla oli epätehellistä? Varmasti oli erilaisia käsityksiä, jotka vielä muuttuivat matkan aikana. Aluksi Estonia piti nostaa. Yksi keskeinen syy muutokselle oli hylyn sisältä tutkineiden sukeltajien video. Irtain ja satoja ihmisiä oli sulloutunut pieneen osaan laivaa, ja tavaraa oli paljon. Tästä sitten joukkokauhistuivat omaiset ja sen jälkeen viranomaiset.
 

Nordis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dokumenttisahan on tosiaan useampi silminnäkijä, jotka kertovat laivalle saapuneen ennen sen viimeistä matkaa sotilasajoneuvoja. Ilmeisesti näiden takia lähtö olisi viivästynyt.

Täällä kirjoitettiin, että Estonia ei tuona yönä kuljettanut mitään erikoista, mutta kuitenkin "ennen laivan viimeiselle matkalle lähtöä sinne oli viety tullin ohi kaksi kuorma-autollista rahtia, jolla oli yhdysvaltalainen sotilassaattue. Lastiperämies lisäsi toisen kuorma-autoista Estonian lastiluetteloon käsin. Vuonna 1999 saksalaisen tutkimusryhmän johtava laiva-asiantuntija, onnettomuustutkija ja kapteeni Werner Hummel sai Viron laivaviranomaisilta kopion Estonian lastiluettelosta ja valvontakameran tallenteesta. Lastiluettelosta löytyi vielä toinen käsin lisätty kuorma-auto, jota ei löytynyt Estlinen lastiluettelosta. Käytännössä tämä on kuitenkin lauttaliikenteessä yleistä, sillä lastia voidaan kirjata laivaan vielä hieman ennen lähtöä, jolloin kaikkia dokumentteja ei välttämättä saada aina valmiiksi etukäteen."

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Entä tämä sukellusveneteoria sitten. Otetaan esimerkiksi että sukellusveneen on syystä X, Y tai Z noustava pintaan, katsovat tutkaa hätäisesti, ei ongelmaa, ylös vain. Oho, olikin laiva suoraan yläpuolella.

Toistaiseksi kaksi asiantuntijaa, ruotsalainen alustekniikan proffa Olle Rutgersson sekä virolainen laivanrakennuksen tohtori, jonka nimeä en nyt muista, on ottanut tuoreeseen kuvaan reiästä kantaa. Heidän näkemys on, että reikähän ei ole sukellusveneen, vaan jotain ihan muuta. Todennäköisesti jotain, mitä tapahtui aluksen upotessa.

Sallittakoon tällainen vakava pohdiskelu vakavasta asiasta tähän väliin. Uskon, että salaliittohörhöt jatkavat silti täydellä höyryllä!
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta nimenomaan tuohon lyhyeen uuteen videopätkään nämä teoriat perustavat?

Enemmänkin siihen, että videokuva reiästä heittää vettä kiukaalle meille Estonian nopeaa uppoamista ihmetteleville. Siis meille, jotka emme ole riittävän valistuneita ymmärtääksemme suomalaisviranomaisen kantaa, ettei esimerksi reikä vesirajan alapuolella ole mitenkään vaarallinen juttu. Siitä olen samaa mieltä, ettei kuitenkaan liian paljon painoarvoa voi tässä vaiheessa laittaa koko dokumentille. Toivotaan nyt kuitenkin erityisesti virolaisten ja ruotsalaisten uhrien omaisten puolesta, että pöytä puhdistetaan vielä kerran mikäli jotain puhdistettavaa on. Voi olla kuitenkin idealismia vain se.

Huomionarvoista on se, että niin Virossa kuin Ruotsissakin Estoniaan liittyvät salaliittoteoriat ovat yleisiä ja aihe on edelleen erityisen arka. Vaikka suntaudun vakavasti asialliseen salaliittoteoriaan, niin Estonian kohdalla olen vähän fifty-sixty onnettomuuden kannalla.

Ainoana mahdollisena salaliittona pidän Venäjän vastatoimia asesalakuljetusten takia, joiden myöhempi peittely olisi ollut myös lännen/NATOn etujen mukaista. Ironista tässä olisikin se, että jos salaliitto paljastuisi todeksi, niin porukka pääsisi taas Jatkoajalla kertomaan kuinka paha se Venäjä on. Noh, olisihan se toki kiusallista myös "puolueettomalle" Ruotsille.

Itsekin olen habitukseltani varsin hassu ukkeli, mutta voi sitä surun päivää jos Kari Lehtola vielä paljastuisikin tosiasiassa vain joksikin Boris Jetsinin saunakaveriksi.

Sinivalkoista valhettako kaikki ollut vain? *itkuinen koiranpentuilme*
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös