Mainos

Espoon Sellossa ampumavälikohtaus

• 139 355
  • 702

HemmoP

Jäsen
Tämä on mielenkiintoinen ajatus, tosin täysin toteuttamis kelvoton. Kuka sanoo, että Shkupolli on sairastunut ennen Suomeen muuttamista? Mitä jos hän onkin sairastunut Suomessa olo aikana? Ja mikä se syy on?

Missä sanotaan, että Shkupoli on sairastanut jotain ? Lisäksi hänen rikollistaustansa tarkempi selvittely ennen Suomeen tuloa on ymmärtääkseni kesken.

Ja puhuin nyt yleisellä tasolla kriteereistä maahantuloon, en tästä yksittäistapauksesta jolla ei mielestäni ole paljoakaan tekemistä maahanmuuton ongelmien, vaan enemmänkin sosiaalisten- ja lainsäädännöllisten ongelmien kanssa.

em rajoitus ilman taustaa tuleville tehoaisi maasta toiseen ilman papereita ajelehtiviin moninkertaisiin tp-hakijoihin ei pelkästään rikolliseen ainekseen. Pakolaiskiintiöt voitaisiin täyttää esim pakolaisleireiltä kerättävillä yhteisöillä (iso perhe/kylä) joilta voidaan todeta esim asumishistoria tietyllä alueella. Tällaisessa tapauksessa heillä olisi jo oma pieni yhteisö joka omalta osaltaan estää syrjäytymistä.

Eli ei maahan ilman todettua historiaa (asuin-, kuinka päätyi Suomeen etc ), eikä se tarkoita sitä, etteikö myös rikollista taustaa omaavia olisi tulijoiden joukossa.

Ja kaikki ajatuksethan ovat toteuttamiskelvottomia jos niin halutaan ajatella, ja sehän sopii mainiosti joidenkin ajattelemattomuustapaan.

TOTEUTTAMISKELVOTON ! POPULISMIA ! RASISMIA ! etc

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Eli ei maahan ilman todettua historiaa (asuin-, kuinka päätyi Suomeen etc ), eikä se tarkoita sitä, etteikö myös rikollista taustaa omaavia olisi tulijoiden joukossa.

Hyvä idea. Ja kuten jo sanoin, ei välttämättä olisi estänyt tätä tapahtumaa, mutta yleisellä tasolla olisi oikein hyvä ratkaisu.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Eli ei maahan ilman todettua historiaa (asuin-, kuinka päätyi Suomeen etc ), eikä se tarkoita sitä, etteikö myös rikollista taustaa omaavia olisi tulijoiden joukossa...

Sori, ymmärsin kirjoituksesi väärin. Minusta maahanmuuttajan henkilöllisyyden varmistaminen pitäisi olla ehto maahintulolla. Tosin tämä mielestäni ei karsi pois ongelmatapauksia, koska väärien papereiden saaminen taitaa olla näille tapauksille mahdollista.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sori, ymmärsin kirjoituksesi väärin. Minusta maahanmuuttajan henkilöllisyyden varmistaminen pitäisi olla ehto maahintulolla. Tosin tämä mielestäni ei karsi pois ongelmatapauksia, koska väärien papereiden saaminen taitaa olla näille tapauksille mahdollista.

Ei karsi kokonaan, mutta vaikeuttaa asiaa huomattavasti. Ja varmasti siinä rahanpuutteen vuoksi jää joku vakavia rikoksiakin tekevä ulkopuolelle.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja useampi apua tarvitseva.

Niitä jää ulos aina, teki Suomi mitä tahansa. Valitettavasti maahanmuuttoasiaa ei voi käsitellä yksilötasolla vaan tilastollisesti.

Toivotaan että tästä tragedista tulee ainakin se hyöty että ulkomaalaisten karkottamista helpoitetaan huomattavasti.

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja useampi apua tarvitseva.

Arvasin, että tämä tulee eteen ennemmin tai myöhemmin. Se tuli ennemmin. :) Näin on, että moni jää ulos, mutta se on sitten arvokysymys, että kumpi on tärkeämpää. Omaa kantaa tuskin tarvitsee enää painottaa, eikä sillä ole merkitystäkään, koska minun toivomani oman maamme etua korostava malli, ei koskaan tule tapahtumaan. Täytyy vain toivoa, etten itse joudu edes välillisesti kärsimään näistä "avuntarvitsijoista". Siis sen enempää kuin mitä korotettujen verojen muodossa joudun heitä avustamaan.

Toivottavasti te, joiden tahtoa nyt toteutetaan, olette tyytyväisiä vallitsevaan tilaan. Silti toivoisin, että tuon laupeuden tilassanne, uhraisitte edes hetken niistä ajatuksista, joita uhraatte näille ulkolaisille ihmispolosille, myös niille kotimaisille henkilöille, jotka ovat joutuneet "kulttuurimme rikastamisen" uhreiksi. Heitäkin nimittäin on.

Enkä nyt tarkoita, että sinä, TosiFani olet em. henkilö, vaikka lainasinkin sinun tekstiäsi tässä. Yleisesti kaikille tarkoitettu tuo vuodatus.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vähän off-topicia tästä Gerdtistä... kukaanhan ei todellisuudessa tiedä oliko Gerdtin edes tarkoitus räjäyttää pommia Myyrmannissa vai jossain lähistöllä olevassa metsässä. Toisekseen muistaakseni Gerdtiltä ei mitään varsinaista "vihaan ihmiskuntaa"-viestiä jäänyt.

Mutta eikö Gerdt myös ollut hivenen syrjäytynyt, häntä taidettiin pitää luokassaan hivenen outona tapauksena - näin muistelen. Sen sijaan "pommi-palstalla" hän taisi olla varsin suosittu ja arvostettukin.

Se oliko Gerdtin aikomus räjäyttää pommi Myyrmannissa vai ei ei välttämätt selviä kuunaan, joskin erityisesti hänen isä on puhunut sen puolesta, että poikansa ei ollut tarkoitus laukaista pommia kauppakeskusessa vaan muualla. Mutta onko isällä puhtaan jauhot pussissa vai tarkoituksena puhdistaa poikansa mainetta niin paljon kuin suinkin mahdollista? Eräiden arveluiden mukaan Gerdtin tarkoitus oli räjäyttää pommi paikassa jossa on paljon ihmisiä mutta ei räjäyttää itseään samalla. Mikä on sitten totuus...

vlad.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Gerdtillä oli taustanaan se "Einstein"-nimimerkki, joka vähän kiusasi ja vuorotellen yllytti Petriä ja tämä oli niin lapsellinen, että lähti mukaan leikkiin. Ehdin lukea sitä keskustelupalstaa 1-2 tuntia ennen kuin poliisi sulki ketjun ja aika selkeä kuva miten homma eteni, tuli niiltä sivuilta silloin.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
henkilöille, jotka ovat joutuneet "kulttuurimme rikastamisen" uhreiksi. Heitäkin nimittäin on.

Kun lienet henkilö, jolla lähipiirissä on ihmisiä joutunut ihmisiä "kulttuurin rikastamisen" uhreiksi, voinet kertoa, mitä kaikkea näille on sitten tapahtunut? Kerrottuasi, lupaan suoda kirjoittamallesi ajatuksen, että satuiletko, vai puhut asiaa.

Tämä joukkomurha ei kuitenkaan millään tavoin tangenteeraa maahanmuutto - ja pakolaispolitiikan kanssa, joten siltä osin tätä asiaa kannattanee käsitellä omassa rasistiketjussaan, kyllä sitä samanmieliset lukee ja toisiaan virtuaalisesti selkään taputtelee hienoista iltasaduista.

Miksi muuten selkeästi rasistiset kirjoittajat eivät kykene myöntää olevansa rasisteja? Luulevatko, että tulevat vakavammin otetuksi tälläisen "rasismi ja somalit on kaksi asiaa, joita en siedä" höpötyksen takaa?

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kun lienet henkilö, jolla lähipiirissä on ihmisiä joutunut ihmisiä "kulttuurin rikastamisen" uhreiksi, voinet kertoa, mitä kaikkea näille on sitten tapahtunut? Kerrottuasi, lupaan suoda kirjoittamallesi ajatuksen, että satuiletko, vai puhut asiaa.

Lähipiiristä moni ei ole joutunut "kulttuurin rikastamisen" uhriksi, mutta virkamiehenä tiedän, että näin on liian monelle Suomessa tapahtunut. Uhrilla tarkoitan tässä yhteydessä rikoksen uhria. Yllättävää, että yhtäkkiä se onkin minä, joka omaa empatiaa. Ilmeisesti sinulta sitä ei sittenkään löydy. Tai sitten jaat sitä yhtä valikoidusti kuin minäkin, mutta eri periaatteilla. Kumpi meistä sitten on parempi, on jokaisen omassa harkinnassa. Itse en pidä itseäni sinua parempana, vain erilaisena.

Mitä tulee tuohon satuiluun, niin kunhan pääsen kotiin töistä ja ehdin, niin postaan sinulle vähän dataa yv:nä. Yritän saada aikaiseksi viimeistään tiistaihin mennessä. Perheellisenä kotona on muutakin hommaa kuin keskustella Jatkoajan palstalla. :)

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miksi muuten selkeästi rasistiset kirjoittajat eivät kykene myöntää olevansa rasisteja? Luulevatko, että tulevat vakavammin otetuksi tälläisen "rasismi ja somalit on kaksi asiaa, joita en siedä" höpötyksen takaa?

Mikä määritellään rasismiksi? Onko se rasisimia jos kohdistaa, osin oikeatakin, arvostelua somaleita kohtaan? Minusta on helpoista leimata toinen ihminen rasistiksi sellaisessa tapauksessa jossa hän arvostelee maahanmuuttopolitiikkaa, pakolaisten asemaa maassame, tiettyjen kulttuuritaustan omaavien henkilöiden toimintaa maassamme etc. Näissä tapauksissa toivoisin kummaltakin suunnalta tarkastelua pintaa syvemmälle - ja tunnusta, esitän kritiikkiä harjoitettua maahanmuuttopolitiikkaa kohtaan koska se ei ole järkevällä tasolla. Kokonaisuus kaipaisi kunnollista remonttia, jotta integroituminen tapahtuisi inhimillisessä ajassa ja jotta yhteiskuntamme hyötyisi maahanmuuttajista/pakolaisista. Se ei liene tarkoitus, että maahan tullaan vuosikymmeniksi elämään sossun tuloilla, vai mitä? Jos minut leimataan tällaisten vaatimusten tähden rasistiksi niin ok! - olen sitten sellainen mutta vastaavasti melkoinen taivaanrannanmaalari täytyy olla ihmisen, joka antaa vuosikymmeniä aikaa sopeutumiselle ilman konkreettisia vaatimuksia. Enkä tarkoita, että kaikki somalit, kurdit, albaanit tjsp. ovat "velttoilijoita" mutta kokonaisuutena näille ryhmille on asetettava myös vaatimuksia pelkän porkkanan vastapainoksi.

vlad.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Niin, Suomessahan tietyt vasemmisto-vihreä-kulttuuri-intellektuellit piirit leimaavat kaikki kriittisesti maahanmuuttajiin suhtautuvat rasisteiksi samantien.

Itse en näe tarvetta ottaa maahanmuuttajia nykyistä määrää joten olen ilmeisesti rasisti. Eikä häiritse sekunttiakaan myöntää tätä jos täytän näiden tiettyjen tahojen määritelmät rasistille, olen itse asiassa helvetin ylpeä siitä.

HemmoP

Jäsen
En ole rasisti, enkä suostu siihen, että joku joka ei ymmärrä sanan rasismi merkitystä minut leimaa rasistiksi. Enemmänkin näen ongelman leimaajan rajoittuneisuudessa omaan agendaansa johon en voi vaikuttaa muuten, kuin perustelemalla omani. Ja sekään ei tarkoita, että sitoudun loputtomasti perustelemaan omaa mielipidettäni niillä argumenteilla tai todisteilla, mitä vastapuoli ei halua/pysty ymmärtämään.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Niin, kaipa se on punaviinivasureiden yhtä helppo leimata kaikki maahanmuuttokriittisyys rasismiksi ja natseiluksi kuin oikeamman laidan väen on leimata esim. kaikki kulutuskriittisyys ja luonnonsuojelu viherpiiperoiden ja muiden homojen maailmanparannushömpäksi. Ei mulla muuta, jatkakaa.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesarin mukaan on hyvin harvinaista, että lähestymiskiellossa olevat syyllistyvät henkirikoksiin. Nyt puheenaiheeksi on nousemassa se, että Suomessa ihmisen vainoaminen ei ole kriminalisoitu kuten muualla Euroopassa. Toivotaan, ettei jää pelkäksi puheeksi tämäkin.

Morgoth

Jäsen
Hesarin mukaan on hyvin harvinaista, että lähestymiskiellossa olevat syyllistyvät henkirikoksiin. Nyt puheenaiheeksi on nousemassa se, että Suomessa ihmisen vainoaminen ei ole kriminalisoitu kuten muualla Euroopassa. Toivotaan, ettei jää pelkäksi puheeksi tämäkin.

Parannettavaa on taatusti, mutta päivän Iltasanomien mukaan ex-vaimo oli kuitenkin saatuaan lähestysmiskiellon ampujaan voimaan taas alkanut olemaan ampujan kanssa kunnes havaitsi sen taas virheeksi. Mikäköhän ex-vaimon saisi taas lähentymään tähän mieheen, joka ainakin iltasanomien jutun mukaan oli aivan sairaalloisen mustasukkainen, ja jokseenkin häiriintynyt? No, varsin ihmeellisiä tuollaiset sotkut osaavat olla.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitähän mä tuolla jo aikaisemmin kirjoitin - että suurin osa näistä lähestymiskielloista purkautuu kiellon antajan toimesta. Sitä voidaan sitten miettiä, mikä siihen on syynä... Muodostuuko elämä niin vaikeaksi ja liikkumatila niin pieneksi, että kiellon hakija alistuu kohtaloonsa - miettii, että on pienempi paha pitää kiellon kohde hyväntuulisena. Sitten voi joskus päästä itsekin liikkumaan jonnekin ilman jatkuvaa pelkoa siitä, että varjo seuraa ja esittelee välineitä, minkä avulla aikoo ottaa nirrin pois.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eli ei maahan ilman todettua historiaa (asuin-, kuinka päätyi Suomeen etc ),

Oletko ajatellut, että monesti kun lähdetään pakoon jostain, niin se oma henkilöllisyys on viimeinen asia, joka halutaan paljastaa? Siksi ne omat paperit tuhotaan usein paon yhteydessä, tai hankitaan väärät. Sitten kun on raja ylitetty, on mahdotonta hankkia ne takaisin.

Sitten vielä toinen juttu. Turvapaikanhakijoita löytyy jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Miksi sen teltassa asuvan perheen pitäisi olla etuasemassa? Hehän sitäpaitsi ovat usein jo turvassa. Eikä heillä ole yleensä edes papereita, ei mitään.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, kaipa se on punaviinivasureiden yhtä helppo leimata kaikki maahanmuuttokriittisyys rasismiksi ja natseiluksi kuin oikeamman laidan väen on leimata esim. kaikki kulutuskriittisyys ja luonnonsuojelu viherpiiperoiden ja muiden homojen maailmanparannushömpäksi. Ei mulla muuta, jatkakaa.

Voi olla mahdollista että olet oikeassa mutta se on taas eri ketjun aihe.

Eli odotan vielä JypFabun määritelmää rasistille niin katsotaan tarviiko myöntää mitään vai ei.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Niin, Suomessahan tietyt vasemmisto-vihreä-kulttuuri-intellektuellit piirit leimaavat kaikki kriittisesti maahanmuuttajiin suhtautuvat rasisteiksi samantien.

Itse en näe tarvetta ottaa maahanmuuttajia nykyistä määrää joten olen ilmeisesti rasisti. Eikä häiritse sekunttiakaan myöntää tätä jos täytän näiden tiettyjen tahojen määritelmät rasistille, olen itse asiassa helvetin ylpeä siitä.

Minä en kyllä tarkoittanut kenenkään leimaamista, ei se ole mun asia. Mutta sattuu vaan jengi vetämään täällä rajat kiinni ja mamut mäkeen jargonia asiayhteydessä, johon se ei kuulu tipan tippaa. Maahanmuuttajakysymyksen jankkaaminen yhteydessä, jossa sillä ei ole mitään tekemistä ja noilla äänenpainoilla, riittää kyllä rasistiseksi mannanotoksi, vaikka en punkusta välitäkään.

Jos kuitenkin joku sitä maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkaa haluaa niin kovin pohtia, kannattais alkaa miettimään sitä kotouttamispolitiikkaa jota ei ole ja sen merkitystä asiassa. Järjetön hysteria vaikuttaa tasan pelkästään naurettavalta hepsankeikkojen hössötykseltä.

Metkaa vielä kaiken lisäksi tässäkin ketjussa on se, että samat nimimerkit, jotka toisissa yhteyksissä vannoo globalisaation autuutta, ventiloi täällä muutaman muukalaisen takia. Vain rusinat pullasta kelpaa vai...

Mutta tokikaan, minun tarkoitukseni ei ollut leimailla ketään, vaan ihan uteliaisuuttani ihmettelin,miksei, jos selvästi rasistisen maailmankuvan omaa, voi sanoa sitä suoraan, vaan pitää kaikenmaailman piiloviestein aatettaan ujuttaa, kuin ei siihen luottaisi sitten kuitenkaan, tai häpeäisi.

Mun faija oli natsi ja se oli itsensä peittelemättä, vaikka mun mielestä täysi tomppeli olikin. Liekö nämä nykyajan hanslankarit omaksuneet sitten saastuneesta politiikasta tuollaisen opportunismin mallin, jossa puhutaan pelkkää paskaa ja pannaan puukko selkään kun kaveeri kääntyy.

Mieluummin kyllä kohtaan vaikka minkä sortin pakolaisia, kun tämmösiä kyykäärmeitä komppaan.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Metkaa vielä kaiken lisäksi tässäkin ketjussa on se, että samat nimimerkit, jotka toisissa yhteyksissä vannoo globalisaation autuutta, ventiloi täällä muutaman muukalaisen takia. Vain rusinat pullasta kelpaa vai...

Mutta tokikaan, minun tarkoitukseni ei ollut leimailla ketään, vaan ihan uteliaisuuttani ihmettelin,miksei, jos selvästi rasistisen maailmankuvan omaa, voi sanoa sitä suoraan, vaan pitää kaikenmaailman piiloviestein aatettaan ujuttaa, kuin ei siihen luottaisi sitten kuitenkaan, tai häpeäisi.

Vähän häiritsee tuon sinun asenteesi jossa sinä kerrot mistä saa tässä ketjussa keskustella ja mistä ei. Esimerkiksi maahanmuuttajien karkottaminen rikosten takia on mielestäni varsin relevantti pointti. Ja se että puhut muutamasta muukalaisesta oli joko aika karua vähättelyä tai sitten viittaat johonkin yksittäiseen tapaukseen.

Ja sitten takaisin kysymykseeni eli kuka määrittelee "selvästi rasistisen maailmankuvan"? Koska minä väitän että esim. meidän kahden välillä on helvetin iso kuilu tuon määrittelyssä, se että jokin/joku on selvästi rasistista ei välttämättä ole sitä monelle muulle.

Olenko rasisti jos vastustan nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa ja haluaisin muuttaa sitä siten että mamuja otetaan niiltä alueilta jotka ovat osoittaneet parasta sopetumiskykyä? Ja että kokonaismääriä vähennetään selvästi?

Hilmanuutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onko joku rasisti vai ei?

Miten jonkin valtion pakolaispolitiikka toimii?

Siis tää Sellon tragedia on niin turha maailman mittakaavassa.

...

Kuulen jatkuvasti yllämainittujen kaltaisia kommentteja tapahtumasta, jossa mies on ottanut oikeuden muiden ihmisten elämistä omiin käsiinsä.

Mitä ajattelevat tästä kaikesta tämän tragedian uhrien läheiset? Toki syitä pitää pohtia, mutta että pari minuuttia asian julkitulemisen jälkeen joku on syyllistämässä pakolaispolitiikkaa.

Itse en tuntenut ketään Sellon uhreista. Olin kuitenkin lähellä Myyrmannin tragediaa aikoinaan. Silloin tragedian uhrit vielä olivat se pääasia, joista välitettiin. Ilmeisesti tuon jälkeen olemme saaneet niskaamme niin paljon paskaa, että metsän puut jäävät näkymättömiin.

Pakolais- ja mamupolitiikka on sen verran kimurantti kysymys, että itse en suostu siihen edes järkytykseltäni vielä ottaa kantaa. Mutta sen voin vasemmalle kallella olevana ihmisenä sanoa, että vasuripuolen ihmisiä (jotka tunnen) tuntuu kiinnostavan lähinnä suuremmat linjat. Oikeille laitureille muistuttaisin, että syynä tähän tragediaan ei ole pakolais- tai mamupolitiikka vaan sairas yksilö.

Minulla on kaksi pientä lasta. Itse ajattelen suurimman osan kaikista asioista heidän kauttaan. Esikoiseni syntyi reilut viisi vuotta sitten. Sen jälkeen on tapahtunut vaikka ja mitä. Paskaan paikkaan olen hänet ja pikkusiskonsa tuonut.

Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Paskaan paikkaan olen hänet ja pikkusiskonsa tuonut.

Toivottavasti et kuitenkaan istuta lapsiisi tuota. Hehän perivät nämä asenteet aika nopeasti, eikä aikaakaan, kun tuntuu kuin katsoisi peiliin, heitä tutkiessaan.

Minusta ainakin maailma on hyvä paikka elää ja elämä on ihmisen parasta aikaa.

Vaikka näitä hirmutekoja sattuukin silloin tällöin, niin ne ovat kuitenkin aika kaukana meidän jokapäiväisestä elämästämme ja voidaan kysyä, miten ne meihin vaikuttaisivat, ilman internettiä?

Mietin tässä yksi päivä... en nähnyt viime vuonna yhtään välikohtausta, jossa olisi ollut väkivaltaa mukana. Liikun paljon yleisillä kulkuneuvoilla, eikä niissäkään tapahtunut mitään. Ei edes kukaan alkkis örissyt ja pelotellut lapsia.
Jotenkin tuntuu siltä, että vaikka kaupungin asukkaiden lukumäärä kasvaa koko ajan, niin se ei tee sitä samassa suhteessa noiden sekopäiden kanssa. Sillä jos tarkastellaan historiaa, niin onhan näitä tapauksia löytynyt kautta aikojen. Meillä on ollut kahdeksaa surmanluotia yms.

Faijan kanssa kävelimme kerran hautausmaalla. Erään haudan kohdalla hän kertoi, että tuossa makaa nelinkertainen murhamies.

On näitä aina ollut ja tulee ikävä kyllä olemaan myös tulevaisuudessa, vaikka tehtäisiin mitä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy