Pointtina oli enemmän se, että urheilullisuuden puutetta haukutaan jatkuvasti liigassa, kun taas Amerikassa samaan aikaan on aivan oma keinotekoinen järjestelmänsä (draft & palkkakatto) sille, että kukaan ei olisi liian huono urheilullisesti.
Ja tämä on siis aivan OK ja hyvää viihdettä, ja eniten minua ärsyttääkin tuo kotimaan dissaus. Business edellä Suomessa meneminen huono, business edellä Amerikassa meneminen hyvä.
Pointtina edelleen se, että suljettu sarja se änärikin on, ja pudotuspelisaumat menettäneet joukkueet myyvät pelaajiaan varausvuoroja vastaan.
Tämähän on varmaan ikuisuus vääntö. Itse varmaan kuulun tuohon "uponnee kohderyhmään" - kohderyhmään. Olen seurannut NHL:ää ja Liigaa kumpaakin, mutta häätyy sanoa että Liigan seuraaminen on kokoajan vähentynyt. Kärppien kokoonpanon tiedän, ja jonku verran muita mutta paljon on joukkueita joista en edes osais 5 pelaajaa nimetä. Siihen vaikuttaa se änäriä on nykyään paljon helpompi seurata kuin joskus ysärillä, ja yksinkertaisesti änäri jääkiekko on paljon viihdyttävämpää kuin Liiga. Toki tähän vaikuttaa sekin että muutin Oulusta Vaasaan noin 5-vuotta sitten, ja Raksilaan ei oikein pääse kuin kerran-kaks kaudessa. Vaasassa silloin kun Kärpät täälä on. Paikanpäällä tykkään käydä katsoon, jos mahdollisuus on.
Itse asiaan. Mun mielestä on aika turhaa tuo vertailu Liigan ja NHL:n pelaaja myynneistä. Ja olen Eskon kanssa aika pitkälti samaa mieltä. En syytä SaiPaa ollenkaan siitä että myyvät pelaajat, kuten ei Eskokaan kun sarjajärjestelmä sen mahdollistaa. Jos olisin SaiPan TJ niin tekisin samoin.
Kyllähän noilla on silti mielestäni aika iso ero. NHL:ssä se "Bedard", McDavid tai Crosby voi kääntää koko seuraavat kaks vuosikymmentä ihan eriksi. Ja kuten sanot, NHL:ssä on "keinotekoinen draft & palkkakatto" joka pitää sarjan jollain tapaa urheilullisena. Täälä voi laittaa vaikka pelaajien kummin kaimat pelaamaan viimeiset 20 ottelua, ei ole edes keinotekoisesti mitään väliä ketä sielä pelaa, ei NHL:ssä niin kuitenkaan voi tehdä.
Se muuttaa jopa itselläni seurauskollisuuden rajaa, niin tärkeitä voi ja on varausvuorot. Esim. SaiPassa vaikka Ville Koho, tai Kärpistä Jari Viuhkola tai Kukkonen niin arvostan paljon kun pelaavat samassa joukkueessa koko uran. NHL:n puolelta toivon että Kane lähtisi Chicagosta loppukaudeksi jonnekkin ykköskierroksen varausvuoroa + prospectia vastaan. Samoin Toews vois mennä vaikka 2. ja 3. kierroksia vastaan jonnekkin. Ne tavallaan tekisivät vielä viimeisen "palveluksen" Chicagolle tekemällä niin. Tosin en pahoita mieltä vaikka eivät menisikään minnekkään, sen verran paljon ovat Chicagolle antaneet.
Voihan se olla vähän kummallista, mutta mua ei haittaa jos Chicago voittaa, eikä se jos häviää. Eikä haittaa jos Kane ja Toews lähtee muualle, mutta ei sekään haittaa jos jäävät. Mutta jos Kärpistä olis Kukkonen, Pyörälä tai Viuhkola lähtenyt jonnekkin muualle, ois v***nut aika hirviänä. Ja sama tapahtus jos Kärpät olis tilanteessa että myisivät kaikki pelaajat pois, ja pelaisivat niillä "kummin kaimoilla", ei palio tulis seurattua siinä vaiheessa.
No, näitä mielestäni on tosiaan sinänsä aika tyhmää edes vertailla.
Edit: muokattu muutama lause, ja lisätty myös kun tuli puhelu kesken viestin kirjotuksen niin jäi vähän vajaaksi. Toki koko viesti voisi olla muuallakin.