Käytännön esimerkki omalta työuralta: Olin varaluottamusmies työpaikallani joskus 1980-luvulla. Kesätyöntekijälle sanottiin palkkalaskennassa tylysti, että 30.07 päättyneen työuran palkka maksetaan vasta 16.08. Interraimatkalle lähtenyt opiskelija soitti minulle. Soitin liiton lakimiehelle ja hän totesi, että lopputili on maksettava neljä pankkipäivää työsuhteen päättymisestä. Sanktio oli maksaa viivästyneistä päivistä palkka kaksinkertaisena.
Kumma kylllä palkanmaksutäti klikkasi hiirtä niin, että työntekijä sai omat rahansa ajoissa.
Aika joustamatonta touhua. Voi olla että pykälät ovat olleet tuohon aikaan tuollaiset, en osaa sanoa. Ymmärrän kyllä että reilaamista edesauttaa kummasti, jos lopputili kopsahtaa tilille vähän aiemmin kuin vasta reissun päätyttyä. Olen itse päättänyt työsuhteen muutaman kerran. Koskaan ei ole tullut mieleenikään penätä lopputiliä tuontapaisen maksuaikataulun mukaan, vaan olen pitänyt itsestään selvänä että rahat maksetaan normaalien palkanmaksupäivien yhteydessä. Rahat on aina maksettu sentään oikein, mikä onkin pääasia. Jos liksa tulee normaalia nopeammin tilille niin antaa tulla vaan, hyvä homma. Millainen yleissitova käytäntö lopputilin maksamisen ajankohdasta on nykyään, onko tietoa?Käytännön esimerkki omalta työuralta: Olin varaluottamusmies työpaikallani joskus 1980-luvulla. Kesätyöntekijälle sanottiin palkkalaskennassa tylysti, että 30.07 päättyneen työuran palkka maksetaan vasta 16.08. Interraimatkalle lähtenyt opiskelija soitti minulle. Soitin liiton lakimiehelle ja hän totesi, että lopputili on maksettava neljä pankkipäivää työsuhteen päättymisestä. Sanktio oli maksaa viivästyneistä päivistä palkka kaksinkertaisena.
Nyt on pakko vetäistä vastapalloon ja asettaa tämä lausuma vähintään kyseenalaiseksi. Joskus 1980-luvulla toteutuneessa palkanmaksutapahtumassa on ollut erittäin epätodennäköistä, että suoritus olisi organisoitu kansanomaisesti hiireksi kutsutulla kaksiulotteisella osoitinlaitteella jota liikutetaan tasopintaa kuten pöytää vasten. Toki Windows 1.0 ja 2.0 tulivat markkinoille jo 80-luvun puolella, mutta nämä eivät likimainkaan yleistyneet toimistostandardeiksi. PC-puolella graafinen käyttöliittymä yleistyi vasta 90-luvun alussa, jolloin Windowsin kolmosversio julkaistiin. Jossain määrin 80-luvulla toki käytettiin Applen vermeitä, joissa graafinen käyttöliittymä oli mukana jo varhaisvaiheista saakka. Kuitenkin monet yrityssovellukset kuten taloushallinnan ja palkanmaksun järjestelmät olivat jos eivät kokonaan niin erittäin suurelta osin merkkipohjaisia sovelluksia vielä 1980-luvun loppuun saakka.Kumma kylllä palkanmaksutäti klikkasi hiirtä niin, että työntekijä sai omat rahansa ajoissa.
Millainen yleissitova käytäntö lopputilin maksamisen ajankohdasta on nykyään, onko tietoa?
Huoh, TaSa taas näytti journalistiset taitonsa ja tarttui yhteen kohtaan yli 20 sivuisessa esityksessä, jossa pohdittiin mahdollisisa toimia työurien pidentämiseen. Lueppa Erämään kettu koko pdf, joka löytyy täältä http://www.sak.fi/suomi/ServiceServlet?type=attachment&source=SAKAttachments&id=896SAK: Potkuja mieluummin nuorille
Mitähän tuohon taas nyt sanoisi... Tätäkö on se Ihalaisen pari vuotta sitten peräänkuuluttama nuorennusleikkaus?
Työmarkkinajärjestöjen yhteistä ehdokkaasta valtakunnansovittelija. Ei sitten mennyt SAK:lla ihan putkeen tässä hommassa.
Eikö sovittelija ole valtion virkamies? Mistä lähtien etujärjestöt saavat päättää valtion virkamiesten palkkaamisista? Ymmärrän toki että luottamus on tärkeä asia mutta minua ainakin häiritsee lievästi se että SAK/AKAVA/EK(?) saavat vuorollaan nimittää oman jätkän tehtävään ja ministeri toimii päätöksen kumileimasimena.
Eikö tehtävään tulisi nimittää taustaltaan paras hakija riippumatta AY-taustastaan? Voiko rannalle jäänyt hakija valittaa päätöksestä?
Miksi ei liittojenkin toimistolla voisi olla ulosmarsseja yms? Kylillä huhutaan että erään Akavalaisen liiton toimistolla oli ylityökielto lähellä taannoin, eikä siinäkään ole mitään ihmeellistä. Etuja pitää valvoa, kaikkialla.
Yksi syy lisää erota SAK:sta:
SAK:n palkkalistoilla oleva vassarikätyri paljastunut. Kaltaistensa tavoin ei halua kommentoida asiaa mitenkään. Mutta jos kommentti jossain vaiheessa tulee, uskon vakaasti selityksen olevan "nuoruuden hairahdus".
Linkki uusimpaan STASI-paljastukseen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009110910567263_uu.shtml
SAK:sta eroamiseen on paljon konkreettisempiakin syitä kuin sen yksittäisen työntekijän Stasi-menneisyys. Vasemmistopoliitikkojen vaalivankkureiden hinaamiseen voi halutessaan/tyhmyyttään (aatteellisesta näkökannasta riippuen tarpeeton yliviivataan) osallistua SAK:n jäsenmaksun muodossa. Ellei tällainen toiminta houkuttele, niin työttömyyskassan palvelut saa myös epäpoliittisesta Loimaan Kassasta, ja huomattavasti edullisemmin kuin SAK:sta.Yksi syy lisää erota SAK:sta:
SAK:n palkkalistoilla oleva vassarikätyri paljastunut. Kaltaistensa tavoin ei halua kommentoida asiaa mitenkään. Mutta jos kommentti jossain vaiheessa tulee, uskon vakaasti selityksen olevan "nuoruuden hairahdus".
Ja tämä on syy erota SAK:sta koska SAK on laiminlyönyt velvollisuutensa tarkastaa palkattavien mahdolliset STASI taustat? Palkkaa vain STASIn kätyreitä? Jotain muuta mutta mitä?
Vasemmistopoliitikkojen vaalivankkureiden hinaamiseen voi halutessaan/tyhmyyttään (aatteellisesta näkökannasta riippuen tarpeeton yliviivataan) osallistua SAK:n jäsenmaksun muodossa. Ellei tällainen toiminta houkuttele, niin työttömyyskassan palvelut saa myös epäpoliittisesta Loimaan Kassasta, ja huomattavasti edullisemmin kuin SAK:sta.
Palkansaajien etuja valvottaessa ammattiyhdistysliikkeellä on keskeinen rooli, ja SAK isoimpana on erityisen tärkeä. Itse toivon mahdollisimman monen ns. duunaritöissä olevan järjestäytyvän SAK:laiseen liittoo, joten yleinen järjestäytymisaste pysyy korkeana. Näin ay-liikkeen neuvotteluvoima säilyy, eikä palkanssaajien etuja noin vain tallota.
Mikäköhän mahtaisi olla esimerkiksi palkkakehitys mikäli työnantajat ihan ilman ay-liikettä asiasta päättäisivät?