Eroa SAK:sta!

  • 22 903
  • 167

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Muistanko ihan väärin mutta eikö Loimaan kassa perustettu työnantajien toimesta?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käytännön esimerkki omalta työuralta: Olin varaluottamusmies työpaikallani joskus 1980-luvulla. Kesätyöntekijälle sanottiin palkkalaskennassa tylysti, että 30.07 päättyneen työuran palkka maksetaan vasta 16.08. Interraimatkalle lähtenyt opiskelija soitti minulle. Soitin liiton lakimiehelle ja hän totesi, että lopputili on maksettava neljä pankkipäivää työsuhteen päättymisestä. Sanktio oli maksaa viivästyneistä päivistä palkka kaksinkertaisena.

Kumma kylllä palkanmaksutäti klikkasi hiirtä niin, että työntekijä sai omat rahansa ajoissa.

Kumma että liiton lakimies antoi sinulle väärää tietoa, ellei palkkalaki ole siitä merkittävästi muuttunut.

Peruskäytäntöhän toki on se, että viimeisenä päivänä pitäisi palkkansa saada, usein se ei vaan ole mahdollista joten viimeistään seuraavana työnantajan normaalina palkanmaksupäivänä. Tässä tapauksessa ilmeisesti tuo 16.8

Kuitenkin niin, että mahdollinen viipymisestä johtuva korvaus (odotusajan palkka) on enintään 6 päivän palkka. (Tätä ei useinkaan vaadita koska ymmärretään palkanlaskijan työkuorma. Ihminen hänkin on, vaikka ei olisikaan SAK jäsen.)

Yllättävää tässä ei ole se, että ay-aktiivi ottaa ensimmäisenä yhteyttä lakimieheen eikä edes ilmeisesti yritä keskustella kohtuullisesta järjestelystä. Vaan vaatii perusteettomia etuoikeuksia toverilleen, huraa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käytännön esimerkki omalta työuralta: Olin varaluottamusmies työpaikallani joskus 1980-luvulla. Kesätyöntekijälle sanottiin palkkalaskennassa tylysti, että 30.07 päättyneen työuran palkka maksetaan vasta 16.08. Interraimatkalle lähtenyt opiskelija soitti minulle. Soitin liiton lakimiehelle ja hän totesi, että lopputili on maksettava neljä pankkipäivää työsuhteen päättymisestä. Sanktio oli maksaa viivästyneistä päivistä palkka kaksinkertaisena.
Aika joustamatonta touhua. Voi olla että pykälät ovat olleet tuohon aikaan tuollaiset, en osaa sanoa. Ymmärrän kyllä että reilaamista edesauttaa kummasti, jos lopputili kopsahtaa tilille vähän aiemmin kuin vasta reissun päätyttyä. Olen itse päättänyt työsuhteen muutaman kerran. Koskaan ei ole tullut mieleenikään penätä lopputiliä tuontapaisen maksuaikataulun mukaan, vaan olen pitänyt itsestään selvänä että rahat maksetaan normaalien palkanmaksupäivien yhteydessä. Rahat on aina maksettu sentään oikein, mikä onkin pääasia. Jos liksa tulee normaalia nopeammin tilille niin antaa tulla vaan, hyvä homma. Millainen yleissitova käytäntö lopputilin maksamisen ajankohdasta on nykyään, onko tietoa?

Luulen että jos esim. poikkeavan palkanmaksun perusteista on jossain liittotasolla sovittu jotain, niin varsinkaan pienissä yrityksissä ei välttämättä tunneta kaikkia yksityiskohtia. Tällaisesta tietämättömyydestä voi sitten koitua epäedullisia joskin tavallisesti vähäisiä seuraamuksia yhtä hyvin työntekijälle kuin työnantajalle. Oletan että vastaavanlaisissa tapauksissa toimitaan yleensä hyvässä uskossa eikä tahallisesti pykäliä tai sopimuksia rikkoen. Luulisi että tuollaiset asiat pystyy sopimaan paikan päällä, varsinkin jos varmistetaan mitä pykälissä oikeasti lukee. Ettei ensimmäisenä ryhdyttäisi uhkaamaan osapuolia ronskeilla sanktioilla.

Kumma kylllä palkanmaksutäti klikkasi hiirtä niin, että työntekijä sai omat rahansa ajoissa.
Nyt on pakko vetäistä vastapalloon ja asettaa tämä lausuma vähintään kyseenalaiseksi. Joskus 1980-luvulla toteutuneessa palkanmaksutapahtumassa on ollut erittäin epätodennäköistä, että suoritus olisi organisoitu kansanomaisesti hiireksi kutsutulla kaksiulotteisella osoitinlaitteella jota liikutetaan tasopintaa kuten pöytää vasten. Toki Windows 1.0 ja 2.0 tulivat markkinoille jo 80-luvun puolella, mutta nämä eivät likimainkaan yleistyneet toimistostandardeiksi. PC-puolella graafinen käyttöliittymä yleistyi vasta 90-luvun alussa, jolloin Windowsin kolmosversio julkaistiin. Jossain määrin 80-luvulla toki käytettiin Applen vermeitä, joissa graafinen käyttöliittymä oli mukana jo varhaisvaiheista saakka. Kuitenkin monet yrityssovellukset kuten taloushallinnan ja palkanmaksun järjestelmät olivat jos eivät kokonaan niin erittäin suurelta osin merkkipohjaisia sovelluksia vielä 1980-luvun loppuun saakka.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
SAK: Potkuja mieluummin nuorille

Mitähän tuohon taas nyt sanoisi... Tätäkö on se Ihalaisen pari vuotta sitten peräänkuuluttama nuorennusleikkaus?
Huoh, TaSa taas näytti journalistiset taitonsa ja tarttui yhteen kohtaan yli 20 sivuisessa esityksessä, jossa pohdittiin mahdollisisa toimia työurien pidentämiseen. Lueppa Erämään kettu koko pdf, joka löytyy täältä http://www.sak.fi/suomi/ServiceServlet?type=attachment&source=SAKAttachments&id=896

Sen jälkeen voit miettiä, että onko SAK tässä ajatellut nuoria lainkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

No eikös se nimenomaan mennyt. SAK sai kompromissin, jolla siirretään "palkansaajavuoro" seuraavaan kauteen ja otetaan nyt virkamies tähän väliin. Seuraavalla kierroksella SAK sitten pitää huolen siitä, että sillä on vahva ehdokas, joka pysyy ehdokkaana, ja saa omansa läpi. Tällä kertaa kun palkansaajapuolella oli ainakin yksi vahva ehdokas, mutta oli akavalainen, jolloin tämä ei kelvannut SAK:lle. SAK:n tahto tämä ratkaisu oli.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eikö sovittelija ole valtion virkamies? Mistä lähtien etujärjestöt saavat päättää valtion virkamiesten palkkaamisista? Ymmärrän toki että luottamus on tärkeä asia mutta minua ainakin häiritsee lievästi se että SAK/AKAVA/EK(?) saavat vuorollaan nimittää oman jätkän tehtävään ja ministeri toimii päätöksen kumileimasimena.

Eikö tehtävään tulisi nimittää taustaltaan paras hakija riippumatta AY-taustastaan? Voiko rannalle jäänyt hakija valittaa päätöksestä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö sovittelija ole valtion virkamies? Mistä lähtien etujärjestöt saavat päättää valtion virkamiesten palkkaamisista? Ymmärrän toki että luottamus on tärkeä asia mutta minua ainakin häiritsee lievästi se että SAK/AKAVA/EK(?) saavat vuorollaan nimittää oman jätkän tehtävään ja ministeri toimii päätöksen kumileimasimena.

Eikö tehtävään tulisi nimittää taustaltaan paras hakija riippumatta AY-taustastaan? Voiko rannalle jäänyt hakija valittaa päätöksestä?

Se luottamus se pointti tietysti on, eli onhan henkilön nautittava molempien puolten luottamusta, sen takia tämä ns. seitsikon kautta kulkee. Varsinaista pakkosopimista kun ei ole, olisi hyödytöntä, että apuna käytettävä valtakunnansovittelija olisi jo ennalta sellainen, joka ei jollekin osapuolelle kelpaisi. Muotoilu taitaa olla jotain tyyliin "vakiintuneen käytännön mukaan työministeri kuuntelee järjestöjä valtakunnansovittelijaa nimitettäessä", mutta valtioneuvostohan asiasta päättää. Tämän täytyy täyttää kelpoisuusehdot, nyt kai esillä olleista hakeneista kaikki niin tekivät, jolloin valituksen perusteet jäisivät kovin vähäisiksi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Suosikkijoukkue
TuTo
Miksi ei liittojenkin toimistolla voisi olla ulosmarsseja yms? Kylillä huhutaan että erään Akavalaisen liiton toimistolla oli ylityökielto lähellä taannoin, eikä siinäkään ole mitään ihmeellistä. Etuja pitää valvoa, kaikkialla.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Miksi ei liittojenkin toimistolla voisi olla ulosmarsseja yms? Kylillä huhutaan että erään Akavalaisen liiton toimistolla oli ylityökielto lähellä taannoin, eikä siinäkään ole mitään ihmeellistä. Etuja pitää valvoa, kaikkialla.

Oma pää puhtaana ja puolustuksen kautta, jokaisen jääkiekko-orientoituneen anonyymikeskustelijan motto!

Ei voi olla niin että vaaditaan oikeudenmukaisuutta duunarille ja työehtoja paremmaksi, samalla kun paskotaan omaan pesään ja sijoitetaan ulkomaisiin pörssiyhtiöihin jotta liitolle virtaa massia.

By. näin suomessa 2009
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi syy lisää erota SAK:sta:

SAK:n palkkalistoilla oleva vassarikätyri paljastunut. Kaltaistensa tavoin ei halua kommentoida asiaa mitenkään. Mutta jos kommentti jossain vaiheessa tulee, uskon vakaasti selityksen olevan "nuoruuden hairahdus".

Linkki uusimpaan STASI-paljastukseen:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009110910567263_uu.shtml
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
YLE kertoi tänään uutisissaan, että taantuma on lisännyt ammattiyhdistysten jäsenmääriä. Itse en löytänyt linkkiä uutiseen, mutta eiköhän se päivän mittaan jostakin eteen putkahda.
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi syy lisää erota SAK:sta:

SAK:n palkkalistoilla oleva vassarikätyri paljastunut. Kaltaistensa tavoin ei halua kommentoida asiaa mitenkään. Mutta jos kommentti jossain vaiheessa tulee, uskon vakaasti selityksen olevan "nuoruuden hairahdus".

Linkki uusimpaan STASI-paljastukseen:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009110910567263_uu.shtml

Ja tämä on syy erota SAK:sta koska SAK on laiminlyönyt velvollisuutensa tarkastaa palkattavien mahdolliset STASI taustat? Palkkaa vain STASIn kätyreitä? Jotain muuta mutta mitä?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuossa IL:n jutussa on yksi mielenkiintoinen väite Petra Sauerzapf-Poserin suusta.

"Siitä (Stasin tarjouksista) ei ollut helppo kieltäytyä."

Mitäköhän tuo tarkoitti? Tähän saakka kaikki aikalaiset ovat sanoneet, että Stasin tarjouksien mukana ei tullut kaupantekijöinä mitään uhkauksia jotka kohdistuisivat omaan tai läheisten turvallisuuteen. Viimeksi Lipponen kertoi muistelmiensa julkistuksen yhteydessä että pyydetty oli ja yhtään sormea ei katkottu keltään.

Jos Petra Sauerzapf-Poserilla on tietoa että Stasi käytti väkivaltaa myös Suomessa ilmiantajien suostutteluun, niin se olisi todellinen skooppi.

Vai tarkoittiko hän, että selkärangattomien ihmisten on vaikea kieltäytyä moraalittomista teoista jos heille tarjotaan taloudellista etua?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yksi syy lisää erota SAK:sta:

SAK:n palkkalistoilla oleva vassarikätyri paljastunut. Kaltaistensa tavoin ei halua kommentoida asiaa mitenkään. Mutta jos kommentti jossain vaiheessa tulee, uskon vakaasti selityksen olevan "nuoruuden hairahdus".
SAK:sta eroamiseen on paljon konkreettisempiakin syitä kuin sen yksittäisen työntekijän Stasi-menneisyys. Vasemmistopoliitikkojen vaalivankkureiden hinaamiseen voi halutessaan/tyhmyyttään (aatteellisesta näkökannasta riippuen tarpeeton yliviivataan) osallistua SAK:n jäsenmaksun muodossa. Ellei tällainen toiminta houkuttele, niin työttömyyskassan palvelut saa myös epäpoliittisesta Loimaan Kassasta, ja huomattavasti edullisemmin kuin SAK:sta.

Tuskin on SAK:n vika, jos sen työntekijä paljastuu entiseksi Stasi-kätyriksi. Eiköhän noita entisiä Stasin puolesta vakoilleita työskentele hyvinkin moninaisissa organisaatioissa, heitä on varmaan työelämässä melko joukko edelleen. Yhteiskunta ei valitettavasti näytä juurikaan tuomitsevan näitä luopioita, joita meillä riittää eduskuntaan saakka. Tässä kohdassa vika on kyllä vähintään yhtä paljon kansassa kuin esimerkiksi Pentti Tiusasessa. Ihmeen paljon löytyy jämäsakkia äänestämään Arkadianmäelle tuollaistakin ketkua.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja tämä on syy erota SAK:sta koska SAK on laiminlyönyt velvollisuutensa tarkastaa palkattavien mahdolliset STASI taustat? Palkkaa vain STASIn kätyreitä? Jotain muuta mutta mitä?

Jokainen tekee toki itse omat johtopäätöksensä. Linkitykseni perimmäinen tarkoitus oli välittää uutinen SAK:n asioista kiinnostuneille.

Itse en voisi olla vapaaehtoisesti jäsenenä sellaisessa järjestössä, jonka merkittävässä asemassa olevalla on maanpetturuuteen vahvasti viittaava tausta. Kieltäytyisin myös menemästä lääkärille, jos tietäisin Pentti Tiusasen vastaavaan diagnosoinnista. En voisi luottaa hänen arvostelukykyynsä, koska hän on itse myöntänyt olleensa nuoruudessa kritiikitön tyhmä eli ns. hyödyllinen idiootti. Mikä takaa sen, ettei hän enää ole sitä? Kyllä kai 25-vuotiaan pitäisi jo ymmärtää se, milloin häntä höynäytetään. Itse ainakin ymmärsin.
 

Viljuri

Jäsen
Hyödyllinen idiootti oli henkilö, joka osallistui jossakin muodossa Neuvostoliiton valtapyyteiden pönkittämiseen, olematta itse kommunisti tai Neuvostojärjestelmän tukija.

Tämä määritelmä ei täyty taistolaisten kohdalla. Tiusasen yrittämä silmänkääntö asian suhteen ei ole juuri muuta kuin julkisuudessa ja julkisuutta varten harjoitettua tietoista ja jatkettua valehtelua. Tässä hän ei kuitenkaan mitenkään erityisemmin eroa lukuisista edelleen vallassa olevista maamme toimittajakunnan, akatemian tai kulttuurielämän edustajista.

Kysymys siitä, että mistä näille tulee ääniä tai vaikutusvaltaa, ei ole kuitenkaan kovinkaan vaikea asia haarukoitavaksi todellisuudessa, jos julkisuudessa harjoitettu "teatteri" ja "pintavaahto" jätetään omaan arvoonsa. Jokaisessa ihmisessä on kuitenkin jonkinasteinen sokea totalitaristinen pohjavire, mikä miedoimmillaan näkyy esimerkiksi halukkuutena toimia osana jotakin koneistoa ja alistua koneiston määräysvaltaan ilman pyrkimystäkään omaan kriittiseen ja konstruktiiviseen ajatustoimintaan.

Historiallisesti katsottuna ristiretkille tai muihin uskonsotiin on aina löytynyt halukkaita lähtijöitä (jo paljon ennen asevelvollisuutta tai kansallisvaltiota) ja myös "noitien" polttamiseen tai pogromien toimeenpanoon halukkaita löytyi jokaisesta (kylä)yhteisöstä. Ja "minä/me vastaan muut" -asetelmaan perustuvat ammattikunnat ja killat ovat aina olleet suosittuja, aivan kuten koulu- tai muu kiusaaminen ja initiaatioriitit.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Vasemmistopoliitikkojen vaalivankkureiden hinaamiseen voi halutessaan/tyhmyyttään (aatteellisesta näkökannasta riippuen tarpeeton yliviivataan) osallistua SAK:n jäsenmaksun muodossa. Ellei tällainen toiminta houkuttele, niin työttömyyskassan palvelut saa myös epäpoliittisesta Loimaan Kassasta, ja huomattavasti edullisemmin kuin SAK:sta.

Tuosta Loimaan Kassan edullisuudesta voidaan olla montaa mieltä, tänä vuonna sen jäsenmaksu taisi olla 67 euroa, minä maksoin omalle akavalaiselle IAET-kassalleni 45 euroa. Mistä johtuu että Loimaan kassa on niin paljon kalliimpi?

Palkansaajien etuja valvottaessa ammattiyhdistysliikkeellä on keskeinen rooli, ja SAK isoimpana on erityisen tärkeä. Itse toivon mahdollisimman monen ns. duunaritöissä olevan järjestäytyvän SAK:laiseen liittoo, joten yleinen järjestäytymisaste pysyy korkeana. Näin ay-liikkeen neuvotteluvoima säilyy, eikä palkanssaajien etuja noin vain tallota.

Mikäköhän mahtaisi olla esimerkiksi palkkakehitys mikäli työnantajat ihan ilman ay-liikettä asiasta päättäisivät?
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Palkansaajien etuja valvottaessa ammattiyhdistysliikkeellä on keskeinen rooli, ja SAK isoimpana on erityisen tärkeä. Itse toivon mahdollisimman monen ns. duunaritöissä olevan järjestäytyvän SAK:laiseen liittoo, joten yleinen järjestäytymisaste pysyy korkeana. Näin ay-liikkeen neuvotteluvoima säilyy, eikä palkanssaajien etuja noin vain tallota.

Mikäköhän mahtaisi olla esimerkiksi palkkakehitys mikäli työnantajat ihan ilman ay-liikettä asiasta päättäisivät?

Itse kuulun ammattiliittoon vain työehtosopimusten yleissitovuuden takia. Mielestäni se on niin tärkeä asia ettei sitä voi sivuuttaa vain liittymällä "halvempaan" loimaan liittoon.

Olen nyt työkomennuksella Romaniassa ja täällä ei paljon ammattiliittoja tunneta. No ei kyllä työntekijöillä ole paljon etujakaan. Alla muutama esimerkki paikallisesta työelämästä. Kaikki eivät ole firmasta jossa minä työskentelen.
Työaika on 40-48 tuntia viikossa ja tämä jakaantuu 5-6 työpaivään/vko. Duunarit eivät vielä perjantaina ruokatuntiin mennessä välttämättä tiedä tarvitseeko tulla lauantaina töihin.
Mikäli päivän aikana ei ole töitä kaikille niin työnantaja voi laittaa kaverin kotiin. Tietenkin ilman palkkaa.
Mikäli työaikamuoto on 3/7 niin sunnuntaista ei tarvitse maksaa erillistä korvausta. Tietenkään ilta- ja yövuorosta ei makseta erillisiä lisiä.
Työtapaturmia ei käytännössä ole. työntekijä kenelle sattuu työtapaturma irtisanotaan. Työtapaturmasta seuraa viranomastutkinta ja yleensä sakot. Työntekijät ilmoittavat kaikki tapaturmat kotona sattuneiksi.
Työntekijä voidaan irtisanoa ilman sen kummempaa yt neuvottelua. Irtisanomisaika on 2 viikkoa jonka ajalta yleensä maksetaan palkka kotiin. Tietenkin työantaja voi halutessaan palkata uuden työntekijän seuraavalla viikolla tekemään juuri saa työta kuin irtisanottu henkilö teki.
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suomessa on paljon ammattiliitto-osaamista, mutta kysyntä vähenee. EU-aikana ammattiliittojen pitäisi alkaa viedä osaamistaan halpamaihin. Hyödyttäisivät sillä tavalla kotimaistakin työntekijää ihan eri tavalla kuin änkyröinnillä tuulimyllyjä vastaan.

Miksi ammattiliiton toiminnan pitäisi rajautua valtioiden rajojen mukaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eihän se rajaudukaan, vaan kansainvälistä ja erityisesti EU-tason toimintaa ja järjestöjä on paljon. Sopimustoiminta on vielä pääasiallisesti kansallista, mutta sekin varmasti elää jatkossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös