Kuten tässä ketjussa on jo taidettu todettukin sotien perusteluina ovat aina samat koti, uskonto ja isänmaa. Silti väittäisin että niiden oikeana syynä on lähes aina ihmisen perusluonne eli ahneus. When money grow on trees, people live in peace. Itse en tosin ajettele termiä "ahneus" mitenkään kahteen osaan "oikeutettu ahneus" (esim eli tilanne jossa nälkää näkevä varastaa leipää) ja "oikeuttamaton ahneus" (jossa rikas haluaa entistä parempaa tilannetta itselleen), samaa ahneutta se on (kuten myös paperimies vastaan tehtaanomistajakin).
Ihmiset (ja itseasiassa eläimetkin) siis haluavat aina itselleen enemmän ja enemmän, mikä sinänsä onkin kaiken menestyksen edellytys sillä kaikki kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Kuitenkin moninaisessa maailmassa laajemman menestyksen saavuttaminen on mahdotonta ilman yhteistyötä. Niinpä hyvin yksioikoinen ahneus onkin usein lyhytnäköistä. Menestystä on siis hyödyllistä tavoitella myös suuremmalle joukolle, kuin vain itselleen ja jälkikasvulleen. Siis myös sukulaisilleen ja läheisilleen, mutta myös suuremmillekin joukoille joihin samaistuu; olkoon erottavana seikkana sitten sitten vaikkapa kansallisuus, ihonväri, uskonto tai muu vastaava hyvinkin toissijainen asia. Dali tässä onkin hyvin asian ytimessä.
dali kirjoitti:
Suvaitsemattomuus ja nurkkakuntaisuus ruokkii ennakkoluuloja ja leventää kuilua erilaisten ihmisten ja elämäntyylien välillä. Jos jotain pitää tuhota, niin aatteiden sijaan maailmasta pitää hävittää ahneus, oman edun tavoittelu ja suvaitsemattomuus.
Tähän väliin jokainen voi googlettaa John Lennonin Imaginen sanat ja alkaa haaveilla kuinka paljon onnellisempi ihmiskunta olisi jos se ei olisi sellainen kuin se on (vai olisiko se? filosofinen kysymys, mutta ei välttämättä)
dali kirjoitti:
Ihmiset eivät ole loppujen lopuksi kovinkaan erilaisia missään kolkassa maailmaa. Perustarpeet ovat aivan samanlaiset uskonnosta tai asuinpaikasta riippumatta. Ruokaa pitäisi saada päivittäin ja yöksi katto pään päälle.
Kuten aikaisemmasta kirjoittamastani kappaleesta voidaan päätellä, niin minä olen täysin samaa mieltä. Ja nimenomaan sen perusteella että ihmiset eivät ole loppujen lopuksi ole kovinkaan erilaisia, niin olen täysin eri mieltä tästä väitteestä:
repe_joke kirjoitti:
Suurinta osaa maailman uskovaisista et kyllä saa masinoitua millään aivopesulla, itsemurhaiskuihin tai muihin vastaaviin idioottimaisuuksiin.
Perustelen sitä mm. sillä että esim. reilu 50 vuotta sitten ylivoimaisesti suurin osa miehistä oli valmiita kuolemaan asiansa (isänmaan puolesta). Nämä keinotekoiset rajat uskonto ja isänmaa kun ovat sinänsä periaatteiltaan hyvin samanlaisia. Myös PeteX:ltä kuulisin mielelläni että laskeeko hän myös isänmaallisuutensa kuuluvan samaan "aivopesu-sarjaan" uskontojen kanssa?
PeteX kirjoitti:
Tapan jokaisen, joka tulee (edit: hyökkää) tähän maahan, mutta en hyökkää mihinkään vaikka käskettäisiin.
Minä itseasiassa pidän uskontoja yhtenä todisteena evoluutiosta. Ihmisillä on aina tuntunut olevan tarve hakea selitystä oman käsityskyvyn ylittäville asioille (ihmisluonne) sen verran samanlaisia uskomuksia on eri puolille maailmaa toisista riippumatta syntynyt. Siitä johtuen en uskontoja, mitenkään pahana asiana näe vaikka niiden varjolla pahaa tehtäisiinkin. rainmaniä peesatakseni minäkin tiedän ihmisiä joiden elämänlaatua uskonto parantaa niin minunkin mielestäni se on hieno juttu.
Sitten muutama hajakommentti:
Cube kirjoitti:
Käytännössä uskonasiat kuitenkin näyttelevät maailmassa ja jokaisen henkilökohtaisessa elämässä sen verran suurta roolia, ettei niiden mitätöinti oikein onnistu.
Omalta kohdaltani voin ainakin sanoa, että minun elämäni aikana se on aika hyvin onnistunut. Vanhempani eivät olleet uskovaisia, mutsin suhtautuminen uskontoihin on hyvin välinpitämätön ja faijan kuitenkin melko lievästi uskonto-vastainen. Meillä ei tuollaisista asioista keskusteltu, enkä koskaan kouluaikoina osallistunut uskonnon tunneille, enkä juurikaan myöskään et-opetukseen, en käynyt kirkoissa tai lukenut raamattua tai vastaavia tekstejä. Nykyiset ja hatarat tietoni uskonnoista on melko itsenäisesti täysi-ikäisenä hankittua.
erture kirjoitti:
Kyseessähän on lähes uskontoon rinnastettava ryhmä joka pyrkii tekemään "lähetystyötään" uskovien joukossa lähes samalla aktiivisuudella kuin esim. Jehovan todistajat.
"
(Vapaa-ajattelijain)Liitto tavoittelee täydellistä vakaumuksen-, ajatuksen- ja uskonnonvapautta. Liitto ajaa sellaisia lainsäädännöllisiä muutoksia, jotka turvaavat uskonnottomuuden ja ateismin vapauden sekä näiden katsomusten kaikenpuolisen tasa-arvoisen kohtelun muihin kansalaisiin nähden." Lähde:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/.
Ilmeneekö tuo väitteesi lähes samanlaisessa aktivisuudesta edes jotenkin tuosta lähteessä listatussa toiminta-ajatuksessa?? En liiton toimintaa tippaakaan tunne, mutta meidän ovella ei ole koskaan sellaisia käynyt. En myöskään heihin ole missään julkisessa paikassa törmännyt.
erture kirjoitti:
Eikö tämä ole jo voimassa?
Ei todellakaan ole. Niin kauan kuin koulussa opetetaan valtion eli veron maksaien varoilla ainetta jonka sisältö ei perustu mihinkään tieteeseen vaan joidenkin uskomuksiin, niin näin ei ole. Seuraavissa kahdessa quotessa on se jutun pointti melko pitkälle:
repe_joke kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että vanhempien ratkaisut uskonnon suhteen vaikuttavat lapsen näkemykseen asiasta. Jos lapsi kastetaan kirkkoon, niin on todennäköisempää, että lapsi myös pysyy kirkossa lopun elämäänsä. Jos taas ollaan "vapaa-ajattelijoita" ja ei kasteta lasta kirkkoon, niin sitten taas sama juttu toisinpäin.
vanhemmat voivat siis valinnoillaan päättää että miten lapsen päähän uskottavat. Valtion varoilla maksetun koulun tehtävän sen ei pitäisi olla.
sunnuntai kirjoitti:
Montakohan kymmentä prosenttia maailman uskovien määrä tippuisi jos lapsille ei väkisin pienestä pitäen puhuttaisi herran pelosta.
Minä veikkaan että uskovien osuus olisi tämän jälkeen alle kymmenen prosenttiin koko väestöstä. Kaava jolla uskoviksi ryhdytään ellei sitä ole opittu/opetettu jo äidinmaidosta tuntuu olevan aika samanlainen ja tässä se on esitettynä (myös esim TOJ on kertonut samanlaisen tarinan. Ja itseasiassa myös GWB):
veinikretski kirjoitti:
minä olen kiitollinen Rauman seurakunnalle siitä että kerran elämässäni kun en jaksanut enää ajaa omia asioitani enkä jaksanut selittää sosialipuolen luukulla että minulta on mennyt kaikki eikä rahaa ole eikä mitään muutakaan, niin he autoivat minua.