Epäpuhtaat ja kyseenalaiset taklaukset Pohjois-Amerikan sarjoissa

  • 2 182 619
  • 9 663

Pica

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tanner Jeannot
Minusta koko tilanne oli niin hämärä, että sillä ei suuremmin ole merkitystä ovatko Nealin luistimet jäässä vai ilmassa. Pelaaja on "vastuussa itsestään" - niin Nealin - mutta minulle tuli jo hetimmiten ensimmäisenä mieleen se, että nyt hän ajoi yhteen vaikka niin ei ollut tarkoituskaan. Huonoa tuuria, josta hän rikoksen uusijana joutunee sitten kärsimään, mutta edelleen olen sitä mieltä, tässä nimenomaisesta tapauksesta riittäisi sakko ja nimi kirjaan. Mutta entäpä sitten koko pelin tapahtumat huomioiden, vaikea sanoa. Eiköhän sieltä jotain konkreettista pelkkien sakkojen sijaan tule.

vlad.

Tuota aiemminkin linkitettyä videota kun katsoo 0:45 eteenpäin (Nealin takaa) niin minusta näyttää että on päättänyt taklata jo hyvissä ajoin ja hyppää ennen kontaktia.
Pää ei seuraa kiekkoa vaan on Couturieriin päin koko ajan. Ei missään nimessä vahinko, toinen parin minuutin päästä tapahtuva törttöily on tästä todisteena. Ei pysynyt järki Nealilla mukana ja toivottavasti siirtyy pikkusikasarjasta reilummin rangaistavien joukkoon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuota aiemminkin linkitettyä videota kun katsoo 0:45 eteenpäin (Nealin takaa) niin minusta näyttää että on päättänyt taklata jo hyvissä ajoin ja hyppää ennen kontaktia.
Pää ei seuraa kiekkoa vaan on Couturieriin päin koko ajan. Ei missään nimessä vahinko, toinen parin minuutin päästä tapahtuva törttöily on tästä todisteena. Ei pysynyt järki Nealilla mukana ja toivottavasti siirtyy pikkusikasarjasta reilummin rangaistavien joukkoon.

Olen edelleen sitä mieltä, että kyseessä on huonoa tuuria kuin todellista tahallista vahingoittamista. Hetkittäin minusta jopa näyttää siltä, että Neal suuntaa ensin itsensä kiekon perään ja vasta tässä vaiheessa vetää hätäisen taklauksen, jotta ei jää itse alle - tavallaan itsesuojeluvaisto pelaa. Olen itsekin ollut vastaavankaltaisissa tilantiessa, joissa kiekko/pallo hiukan yllättäen lähteekin muuhun suuntaan ja kun vauhdissa käätää kulkunsa sinne, tulee yhteentörmäyksen vaara ja sitä vaistonvaraisesti tekee "taklauksen", jotta ei tulisi jyrätyksi. Minusta Neal toimii osin näin, mutta Couturier, joka ei näe häntä laisinkaan, tulee täysin yllätetyksi ja siksi ikävä lopputulos. Pelaaja on vastuussa itsestään, joten kenties on sitten oikeutettua jakaa extraa Nealille, mutta eiköhän se selviä piakkoin millaiseen ratkaisuun Shanahan päätyy.

vlad.
 

Bartholomew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Olen edelleen sitä mieltä, että kyseessä on huonoa tuuria kuin todellista tahallista vahingoittamista. Hetkittäin minusta jopa näyttää siltä, että Neal suuntaa ensin itsensä kiekon perään ja vasta tässä vaiheessa vetää hätäisen taklauksen, jotta ei jää itse alle - tavallaan itsesuojeluvaisto pelaa. Olen itsekin ollut vastaavankaltaisissa tilantiessa, joissa kiekko/pallo hiukan yllättäen lähteekin muuhun suuntaan ja kun vauhdissa käätää kulkunsa sinne, tulee yhteentörmäyksen vaara ja sitä vaistonvaraisesti tekee "taklauksen", jotta ei tulisi jyrätyksi. Minusta Neal toimii osin näin, mutta Couturier, joka ei näe häntä laisinkaan, tulee täysin yllätetyksi ja siksi ikävä lopputulos. Pelaaja on vastuussa itsestään, joten kenties on sitten oikeutettua jakaa extraa Nealille, mutta eiköhän se selviä piakkoin millaiseen ratkaisuun Shanahan päätyy.

vlad.

itsekkin olen ollut pari kertaa nopeasti eteen tulleessa tilanteessa, jota on seurannut kovakin kontakti. Silti ikinä vielä en ole ehtinyt hyppäämään tehostaakseni tätä vahingossa syntynyttä osumaa.

Enkä kyllä tässä tapauksessa muutenkaan usko mihinkään vahinkoon. Turhautuneen pelaajan tyhmä teko minun mielesätä. Ja seuraava taklaus vaan vahvistaa tätä ajatusta.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Olen edelleen sitä mieltä, että kyseessä on huonoa tuuria kuin todellista tahallista vahingoittamista. Hetkittäin minusta jopa näyttää siltä, että Neal suuntaa ensin itsensä kiekon perään ja vasta tässä vaiheessa vetää hätäisen taklauksen, jotta ei jää itse alle - tavallaan itsesuojeluvaisto pelaa. Olen itsekin ollut vastaavankaltaisissa tilantiessa, joissa kiekko/pallo hiukan yllättäen lähteekin muuhun suuntaan ja kun vauhdissa käätää kulkunsa sinne, tulee yhteentörmäyksen vaara ja sitä vaistonvaraisesti tekee "taklauksen", jotta ei tulisi jyrätyksi. Minusta Neal toimii osin näin, mutta Couturier, joka ei näe häntä laisinkaan, tulee täysin yllätetyksi ja siksi ikävä lopputulos. Pelaaja on vastuussa itsestään, joten kenties on sitten oikeutettua jakaa extraa Nealille, mutta eiköhän se selviä piakkoin millaiseen ratkaisuun Shanahan päätyy.

vlad.

Tuo kävisi ehkä perusteluksi, mutta siinä on muutama iso asia minkä takia ei mielestäni voida puhua vahingosta.

1) Kyseessä ei ollut paitsi tilanne, joten Nealilla ei ollut mitään syytä tehdä ylimääräistä kurvausta laitaan Couturieria kohti, vaan olisi hänellä olisi ollut hyvin tilaa kaartaa kaverin edestä suoraan hyökkäysalueelle. Couturier ei myöskään liikkunut kyseisessä tilanteessa niin kovaa, että väistäminen olisi ollut mahdotonta, joten on mielestäni täysin mahdotonta puhua "yhteen törmäyksestä".

2) Nealin katse ei ollut kiekossa missään vaiheessa. Couturier menetti kiekon suunnilleen samalla aikaa kun Neal rikkoi hyökkäyssinisen. Tämän jälkeen Nealin pää on kääntyneenä koko ajan Couturieria kohti ja viime hetkellä Neal vielä kaartaa hieman lisää ettei vahingossa taklaa ohi vaan osuu nätisti omaan maaliinsa.

3) Tapahtumat noin minuuttia myöhemmin, kun Neal taklaa Girouxia päähän samassa vaihdossa. Ei mitään järkeä ja tuo tapahtuma nyt viimeistään osoittaa, että Neal oli kentällä ainoastaan vahingoittamassa muita. Jos mentäisiin normilinjan mukaan niin molemmista tilteistä 4 peliä vähintään, mutta nyt ollaan play-offeissa, niin ehkä sitten 1 peli maksimissaan yhteensä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
itsekkin olen ollut pari kertaa nopeasti eteen tulleessa tilanteessa, jota on seurannut kovakin kontakti. Silti ikinä vielä en ole ehtinyt hyppäämään tehostaakseni tätä vahingossa syntynyttä osumaa.

En edelleenkään allekirjoita väitettä, vaikka kuinka monta kertaa katsoisin nauhan uudelleen ja uudelleen, niin minun on vaikea nähdä tekoa täysin tahallisena. Jopa hyppy on siinä ja siinä onko se tarkoituksellinen hyppy, joka kohdistetaan vastustajaan vai onko se yllättyneen pelaajan reaktio, jossa luistimet irtoavat jäästä. Mutta kuten olen todennut, pelaaja on vastuussa itsestään, joten minulle nyt on sikäli sama saako Neal rangaistusta vai ei, ja jos saa niin millaisen.

vlad.

P.S. Sarjan viihdearvo huomioiden ei rangaistusta olisi kieltämättä mielenkiintoinen ratkaisu, mutta veikkaan, että voidaan jakaa pelikieltoa juuri siksi ettei Flyersin taholta lähdetä henk.koht. kostoretkiin.
 

ipaz

Jäsen
Ihme jauhamista vlad ja kumppanit siitä oliko Nealin taklaus tahallinen vai ei. Nuo pelaa tuolla lajian nimeltä jääkiekko, jossa on tarkoituksena aina välillä taklata vastustajaa. Joo joo tiedän! Taklauksen ensisijaisena tarrkoituksena on irroittaa pelaaja kiekosta ja toissijaisena antaa fyysinen ilmoitus siitä että siellä on peli. En tiedä mitä James Neal tuossa tilanteessa ajatteli, vai ajatteliko mitään, mutta videon perusteella taklauksen tarkoitus oli jyrätä Couturierin yli. Näitä ylijyräämisiä tapahtuu poijjaat aika usein lätkässä. Joskus sääntöjen mukaisesti (kuten Dustin Brown vs. H.Sedin) ja joskus sääntöjen vastaisesti. Jälkimmäistä varten on sitten olemassa Shanahanin ja Blaken vetämä "komitea" joka päättää, että kuinka väärin tuli toimittua. Tää on aika yksinkertainen laji, jossa tapahtuu paljon asioita todella nopeasti ja aina välillä kolahtaa. Fiksukin pelaaja voi pelin tiimellyksessä tehdä typeryyksiä, ja ottelu 3. kaltaisessa tunteita nostattavassa toiminnassa typeryyksien tekeminen nousee parilla potenssilla. Ni.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Bäckström pääsee Shanahanin kuultavaksi poikkaristaan Peverleyn naamaan. Match penaltyhan tarkoittaa automaattista yhden ottelun pelikieltoa, saas nähdä, tuleeko vielä lisää? Epäilen. Kuulustelu on jo tänään.

Dale Hunter syyttää Bruinsin pelaajia Bäckströmin head-huntingista
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Bob McKenzie twitter: "Arron Asham waived right to in-person hearing. It'll be done by phone at 5 p.m. ET. League has option of suspending 6 or more if it chooses."
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Kolme peliä, huh? No ei käy Shänäbännyä kateeksi, varsinkaan näin keväällä. Toiset tykkää ja toisilla tökkii.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Hagelin 3 peliä, Shaw ja Carkner kaksi mieheen on oma veikkaus.

Eipä noi Shanahanin tuomiot nyt kauheasti heittäneet omista arvioista. Shaw:lle siirrettiin yksi matsi Carknerin kakusta. Omasta mielestä muuten ihan hyvät, mutta tuo Carknerin rangaistus on aika pieni ja tuskin kukaan yhtä pienellä jatkossa pääsee jos käy tähtipelaajaa takomassa kyselemättä ja jään pinnassa.
 

Pica

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tanner Jeannot
Olen edelleen sitä mieltä, että kyseessä on huonoa tuuria kuin todellista tahallista vahingoittamista. Hetkittäin minusta jopa näyttää siltä, että Neal suuntaa ensin itsensä kiekon perään ja vasta tässä vaiheessa vetää hätäisen taklauksen, jotta ei jää itse alle - tavallaan itsesuojeluvaisto pelaa.
Nealille yksi peli, olit Vlad oikeassa. Neal omien sanojensa mukaan "...Jumped to brace himself for un-intentional collision" eli niin kuin tuolla aiemmin Bartholomew kirjoitti niin ehti kuitenkin hypätä ennen vahinko-osumaa. Pelin huili näyttäisi tulevan pelkästään tuosta Girouxiin kohdistetusta taklauksesta.
Shanahanin video
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Ja seuraava tapaus sisään.

Raffi Torres ajelee Marian Hossan keskialueella kylmäksi: YouTube.

Selvä hyppyhän siinä on. Nähdäkseni Torres yrittää kääntää itsensä taklaukseen niin, että menee olkapää edellä, ja tässä ylävartalon pyöräytyksessä jalat nousevat jäästä niin että taklaus kolahtaa turhan ylös. Mielestäni on aivan siinä rajoilla, onko Hossa jo kiekoton pelaaja.

Linjan (minkä vitun linjan?) perusteella pitäisi olla yksi peli, mutta saa nähdä mitä tulee kun tähti ajelleen paareilla ulos kaukalosta. Shanahanin keskiviikkoarpajaiset alkakoon.
 

Wiesellike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks & Kärpät
Linjan (minkä vitun linjan?) perusteella pitäisi olla yksi peli, mutta saa nähdä mitä tulee kun tähti ajelleen paareilla ulos kaukalosta. Shanahanin keskiviikkoarpajaiset alkakoon.

Teosta linjan mukaan varmaankin yksi peli, mutta kun tekijänä on rikoksenuusija Torres, niin voi tulla pari peliä extraa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Torres taisi säikähtää tuota tilannetta ja säikähdyksen voimasta hyppäsi ilmaan juuri ennen osumaa, tämähän on täysin normaalia piirretyissä.

Nämä play offit ovat menneet niin vihkoon Shanahanin puljulta, ettei tosikaan. Minkäänlaista linjaa ei rangaistuksissa näytä olevan. Niin kuin kirjoitin jo aikaisemmin, lähes jokaisessa ottelusarjassa on ollut näitä vahingoittamisyrityksiä ja jotkut ovat jopa niissä onnistuneet (mm. Hagelin). Jos ei anneta kunnon kakkua, niin ne eivät lopu, se on fakta. Tällaiset yhden pelin muistutukset ovat yhtä tyhjän kanssa, kun teko on ollut kuitenkin tarkoituksen mukainen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Capsien Nicklas Bäckström sai yhden ottelun pelikiellon poikkaristaan Peverleyn naamaan. Eli, ei tullut ylimääräistä penalttia tuon match penaltyn lisäksi.
 
Ja seuraava tapaus sisään.

Raffi Torres ajelee Marian Hossan keskialueella kylmäksi: YouTube.

Hyppy + osuu päähän = ruma. Kunnon kakkuhan tässä olisi paikallaan, mutta aiempaa linjaa noudattaen tulossa on 1 + aiempana rottana muutama peli lisää, eli noin kolme peliä yhteensä. Viittä toivoisin, jotta joku voisi jotain oppia. Hyvä niitti olisi ollut ilman hyppyä ja kohdistamista päähän, mutta Torres on Torres.
 

Bosco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh
Capsien Nicklas Bäckström sai yhden ottelun pelikiellon poikkaristaan Peverleyn naamaan. Eli, ei tullut ylimääräistä penalttia tuon match penaltyn lisäksi.

Eikös siitä nyt kuitenkin yksi peli tullut ylimääräistä, kun ei nuo match penaltyt tarkoita mitään automaattista yhden ottelun pelikieltoa NHL:ssä.

Ashamille ihan ok tuomio. Olisi voinut olla pitempikin, mutta puhdas rikehistoria piti neljässä pelissä, ja ei se poikkari kuitenkaan naamaan osunut. Neal selvisi vähällä, ottaen huomioon rikehistorian ja sen että tarkasteltavana oli kaksi erillistä taklausta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös