Epäpuhtaat ja kyseenalaiset taklaukset Pohjois-Amerikan sarjoissa

• 2 000 630
  • 9 018

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kyllähän Trouban pitäisi olla vastuussa kyynärpäästään. Crosbyhan olisi mennyt tilanteessa ohi, mutta nyt miehen pysäyttää vain kyynärpään osuma naamaan. Trouballa on suuria vaikeuksia taklauksissaan pitää kyynärpäät alhaalla. Lähes joka taklauksessa ne heiluvat ihan holtittomasti ja jo aiemmin pelissä kyynärpää Guentzelin takaraivoon josta tuli edes 2 min.

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Kyllähän Trouban pitäisi olla vastuussa kyynärpäästään. Crosbyhan olisi mennyt tilanteessa ohi, mutta nyt miehen pysäyttää vain kyynärpään osuma naamaan. Trouballa on suuria vaikeuksia taklauksissaan pitää kyynärpäät alhaalla. Lähes joka taklauksessa ne heiluvat ihan holtittomasti ja jo aiemmin pelissä kyynärpää Guentzelin takaraivoon josta tuli edes 2 min.

Tällä kaudella jo nähty monta tilannetta kyseiseltä herralta, joissa kädet osuvat vastustajaa helvetin korkealle. Samalle miehelle sattuu turhan paljon tälläisiä tilanteita ja ehkä pieni muistutus pelikiellon merkeissä, saisi kaverin miettimään omaa toimintaa kentällä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvin tuossa yllä jo kaksi esimerkkiä eli Kane ja Trouba. Trouban osuma Crosbyyn voisi mennä vahinkona, mutta ei kukaan aja kyynärpäällä päähän kahta kertaa vahingossa samassa pelissä. Kanen oli puhdas kosto viheltämättä jääneestä koukusta.
Kun tarkoituksella osutaan päähän niin silloin on turha sanoa ettei koittaisi muka aiheuttaa vammaa toiselle.

Niin, en minä tiedä oliko kummankaan tarkotuksena aiheuttaa RUUMINVAMMAA taklauksellaan. Itse en usko, että on kovinkaan montaa pelaajaa tuolla tasolla, jotka oikeasti yrittävät vahingoittaa vastustajaa. Joku Tom Wilson vetelee toki levyiksi jengiä ja välillä tulee loukkeja, mutta en minä usko hetkeäkään, että se päätavoite siinä taklauksessa on aiheuttaa vammoja toiselle. Satuttaa? Kyllä varmasti.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Niin, en minä tiedä oliko kummankaan tarkotuksena aiheuttaa RUUMINVAMMAA taklauksellaan. Itse en usko, että on kovinkaan montaa pelaajaa tuolla tasolla, jotka oikeasti yrittävät vahingoittaa vastustajaa. Joku Tom Wilson vetelee toki levyiksi jengiä ja välillä tulee loukkeja, mutta en minä usko hetkeäkään, että se päätavoite siinä taklauksessa on aiheuttaa vammoja toiselle. Satuttaa? Kyllä varmasti.
Niin no en minäkään usko, että kellään päässä pyörii tarkoituksellinen vastustajan loukkaannuttaminen, mutta miksi sitä toimintaa sitten kutsuisi, jos tietää, että todennäköisesti tässä käy nyt huonosti, mutta vedänpä silti taklauksen loppuun ja toivotaan ettei kävisi mitään. Trouban kohdalla vielä nämä taklaukset ovat hyvin usein sellaisia, että kyynärpää heiluu korkealla ja aiheuttaa aina riskin vakavallekin päävammalle.

Vähän sama kuin joku tietäisi ettei oma ajotaito ole kunnossa, mutta lähtee silti ajelemaan stadin keskustaan ruuhka-aikana ja on jo aiemmilla vastaavilla reissuilla aiheuttanut läheltäpiti tilanteita tai jopa haavereita. Ei tällä kaverilla tarkoituksena ole vahinkoa aiheuttaa, mutta jatkaa toimintaansa siitä huolimatta. Mistä se sitten kertoo ja miten tuota toimintaa voisi kuvailla?

Trouban pitäisi opetella taklaamaan kädet alhaalla. Ei voi samalla kaverilla joka taklaustilanteessa nousta kädet.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin no en minäkään usko, että kellään päässä pyörii tarkoituksellinen vastustajan loukkaannuttaminen, mutta miksi sitä toimintaa sitten kutsuisi, jos tietää, että todennäköisesti tässä käy nyt huonosti, mutta vedänpä silti taklauksen loppuun ja toivotaan ettei kävisi mitään.

Niin, lainaamani kirjoittaja puhui nimenomaan termillä "pyritään aiheuttamaan toiselle ruumiinvamma", siihen otin kiinni.

Tuo on vähän eri asia kuin se, että pelityyli on sellainen, jossa loukkaantumisen riski on suurempi. Samankaltaista autovertausta käyttäen, et kai sinä ole pyrkinyt ketään telomaan, jos ajat ylinopeutta ja menetät ajoneuvosi hallinnan ja syöksyt jalkakäytävälle..?

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Niin, lainaamani kirjoittaja puhui nimenomaan termillä "pyritään aiheuttamaan toiselle ruumiinvamma", siihen otin kiinni.

Tuo on vähän eri asia kuin se, että pelityyli on sellainen, jossa loukkaantumisen riski on suurempi. Samankaltaista autovertausta käyttäen, et kai sinä ole pyrkinyt ketään telomaan, jos ajat ylinopeutta ja menetät ajoneuvosi hallinnan ja syöksyt jalkakäytävälle..?
En, mutta kyllä siinä silloin minä olen rikkonut lakia isosti ja ansaitsisin rangaistuksen. Ihan samalla tapaa Trouba ansaitsisi pelikieltoa näistä kyynärpäätaklauksistaan, mutta eihän noista mitään tule tiedän sen. Saa vetää vaikka koko Pens-nipun kanveesiin kyynärpäillään.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sanoin toisaalla että Trouballa alkaa olemaan hieman liikaa näitä korkealle kohdistuneita taklauksia, että menisivät enää suoraan vahingosta. Toki tämä Crosbyyn osunut oli minusta vahinko ja tilanteessa oli epäonnea. Vähän sama monilla melko fyysisillä pelaajilla jotka pari kolme kertaa kauteen vetävät jonkun rajamailla olevan taklauksen, mutta herroille ei voi antaa pelikieltoa kun ei ole aiempaa historiaa pelikielloista.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En, mutta kyllä siinä silloin minä olen rikkonut lakia isosti ja ansaitsisin rangaistuksen. Ihan samalla tapaa Trouba ansaitsisi pelikieltoa näistä kyynärpäätaklauksistaan, mutta eihän noista mitään tule tiedän sen. Saa vetää vaikka koko Pens-nipun kanveesiin kyynärpäillään.

Kyllä, olen täysin samaa mieltä. Se alunperin lainaamasi kommenttini ei ollutkaan kannanotto NHL:n kurinpitolinjaan, vaan lainaamani nimimerkin näkemykseen (tai ainakin käyttämään termiin) tahallisesta vahingoittamisesta.

Se, että Trouba tai Wilson tai kuka vaan yrittää vetää himopommia, joka satuttaa vastustajaa niin, että paikat putoaa hampaista, ei todellakaan ole sama asia kuin tahallinen vahingoittaminen. Se on toki totta, että noissa aika usein myös tulee niitä loukkaantumisia, mutta silti sen taklauksen päätavoite ei varmasti ole saada toista lasarettiin.

edit. Vähän huono vertaus, mutta menköön. Tarkoitan siis kivun tuottamista, en ruumiinvamman tuottamista.

Sandersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Porin Ässät
Pahoittelut jos oli täällä jo:

Mielestäni tuo Guentzelin ajaminen oli paljon likaisempi temppu. Crosbyn tilanteessa on helppo perustella miksi tilanne on todella epäonninen, sen sijaan että se olisi mikään puhdas "nouto".

Troubasta noin muuten: monia näitä hänen isoja taklauksiaan yhdistää mielestäni se, että vastustaja pelaa kiekkoa huonossa asennossa tai katse on kiekossa. Mielelläänhän Trouba näitä hakee, ja sillä ei ole aina vaikutusta taklauspäätökseen että kuinka haavoittuvassa asemassa vastustaja on - mennään siellä sääntökirjan harmaalla alueella. Paljon kun taklaa, niin välillä osuu sitten noissa vauhdeissa rumasti.

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Trouballa on suuria vaikeuksia taklauksissaan pitää kyynärpäät alhaalla. Lähes joka taklauksessa ne heiluvat ihan holtittomasti
Joopajoo, nyt menee jo turhan sakkaiseksi fanilasijankkaamiseksi. Sitä on tainnut tulla katsottua useitakin pelejä Troubalta tällä kaudella?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joopajoo, nyt menee jo turhan sakkaiseksi fanilasijankkaamiseksi. Sitä on tainnut tulla katsottua useitakin pelejä Troubalta tällä kaudella?

Ehkäpä Trouba on vaan niin voitontahtoinen pelaaja, että välillä läikkyy yli..? Ja se on ihan ok, tai oli ainakin muutama vuosi sitten erään huippusentterin pätkiessä Ottawa-pakin sormet uuteen uskoon...

Sandersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Porin Ässät
Ehkäpä Trouba on vaan niin voitontahtoinen pelaaja, että välillä läikkyy yli..? Ja se on ihan ok, tai oli ainakin muutama vuosi sitten erään huippusentterin pätkiessä Ottawa-pakin sormet uuteen uskoon...
Tähän voisi sanoa ne kliseiset, että toistetaan sama taklaus vaikka kaksikolla Justin Braun/Teddy Blueger, niin ketään ei kiinnosta. Voitaisiin jopa nähdä se kontaktia edeltävä kiekontavoittelu, jolla on epäonninen seuraus.

Holtittomat kyynärpäät joka taklauksessa ja Rangersin harjoittama headhunttaus on sitten tosiaan jo vähän sakeampaa tavaraa. Toki olinhan minäkin täällä hetki sitten vaatimassa Shesterkinille oikeutta tuosta osumasta Carteriin, vaikka se sitten jo tulikin myönnettyä että ei nyt ihan niin törkeää toimintaa ollutkaan.

agent082

Jäsen
Eli toisin sanoen taklaaminen kiellettävä?
Ainakin NFL ilmoitti muutama vuosi sitten, että aivovaurioita pitää vähentää ja kielsi muutamat vaaralliset taklausmuodot ja oliko jopa yli kolmasosan aivotärähdykset vähentyneet. NHL:kin voisi yrittää vähentää aivovammoja ja puuttua esimerkiksi päähän kohdistuneisiin taklauksiin.

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Ainakin NFL ilmoitti muutama vuosi sitten, että aivovaurioita pitää vähentää ja kielsi muutamat vaaralliset taklausmuodot ja oliko jopa yli kolmasosan aivotärähdykset vähentyneet. NHL:kin voisi yrittää vähentää aivovammoja ja puuttua esimerkiksi päähän kohdistuneisiin taklauksiin.
Sieltäkin voisi koittaa ottaa mallia, eli katsoa sitä että osuuko niitti minkä verran päähän ja miksi se osuu. Eihän sille voi mitään jos kohde vaikka liikkuu viime hetkellä, mutta jos kohteella on pää alhaalla, niin onko ok että voimasta iso osa kohdistuu päähän vai pitäisikö osata kohdistaa taklaus kroppaan. Aika paljon edelleen taklauksissa voima kohdistetaan ylöspäin ja jonkin verran vielä hypätään.

Väistämättä tulevat linjaukset vaikuttavat myös avojään taklauksiin, mutta ei lajin hengen selviäminen voi mennä ihmisten terveyden edelle. Väitän että aika moni taklaus tälläkin kaudella olisi voitu vetää puhtaasti. Trouban taklaus esimerkiksi Khairaan tulee ihan suoraan ylös, vaikka vaihtoehtoja kyllä olisi.

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922

Aivan paska pysäytyskuva suoraan takaapäin, josta ei näe onko Trouban käden ja Crosbyn pään välillä nolla vai 100 milliä.

Tässä toisenlaista näkemystä:

Mitä Trouban taklauksiin yleisestiottaen tulee, kyllä ne ovat kovia ja osuvat korkealle. Useampi esimerkki tältäkin kaudelta, Khaira ja MacKinnon tulee heti mieleen.

Tilanne on kuitenkin se, että nämä taklaukset, niin vittumaisia kuin ovatkin, ovat toistaiseksi sallittuja NHL:n sääntökirjan mukaan kun se ensikontakti/suuri osa taklausvoimasta osuu rintaan tai olkapäähän.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että avojääpommit kiellettäisiin pelaajaturvallisuuteen vedoten. Aika harvinaisia ne muutenkin ovat, ei peli mielestäni siinä mitään menetä jos tuolla tavalla saadaan ehkäistyä aivotärähdyksiä. Mutta nykytilanteessa nämä taklaukset ovat vielä sallittuja ja sen pituinen se.

Crosbylle tsemppiä, paska tilanne koska aivotärähdyshistoriaa on. Ehkä voisi varmuuden vuoksi huilata loppusarjan ;)

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aivan paska pysäytyskuva suoraan takaapäin, josta ei näe onko Trouban käden ja Crosbyn pään välillä nolla vai 100 milliä.
Siis täh. Väität ettei tuo kyynärpää osu naamaan? Mikä siihen sitten osuu? Nyt menee mielenkiintoiseksi.

Selvä kyynärpäätaklaus eli sääntöjenvastainen taklaus.

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Siis täh. Väität ettei tuo kyynärpää osu naamaan? Mikä siihen sitten osuu? Nyt menee mielenkiintoiseksi.

Selvä kyynärpäätaklaus eli sääntöjenvastainen taklaus.
Seravallia minä tässä siteerasin, ja hänen näkemyksensä on että ei tainnut osua. Ottaen huomioon miten NHL ei asiasta viitsinyt Trouballe edes soitella tai jakaa sakkoja, voitaneen olettaa että siellä ollaan myös tätä mieltä. Tai sitten sitä että kyseessä oli korkeintaan kakkonen.

DoPSilla on käytössään vähän enemmän kuvakulmia kuin meillä ja medialla.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Seravallia minä tässä siteerasin, ja hänen näkemyksensä on että ei tainnut osua. Ottaen huomioon miten NHL ei asiasta viitsinyt Trouballe edes soitella tai jakaa sakkoja, voitaneen olettaa että siellä ollaan myös tätä mieltä. Tai sitten sitä että kyseessä oli korkeintaan kakkonen.

DoPSilla on käytössään vähän enemmän kuvakulmia kuin meillä ja medialla.
No aivan varmasti osui. Ei se nyt huvikseen tuon jälkeen naamaa pidellyt ja jättänyt playoff-peliä kesken. Ei tuo kuvakulma nyt niin paljon valehtele ettei siitä näkisi kyynärpään osuvan naamaan.

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
No aivan varmasti osui. Ei se nyt huvikseen tuon jälkeen naamaa pidellyt ja jättänyt playoff-peliä kesken. Ei tuo kuvakulma nyt niin paljon valehtele ettei siitä näkisi kyynärpään osuvan naamaan.
Itseäni ei hirveästi kiinnosta väitellä tästä asiasta. NHL on kuitenkin asiasta eri mieltä kanssasi, tai vähintäänkin siitä kuinka törkeä tuo oli. Samaten yksi arvostetuimmista insidereista. Eipä Marek ja Friedmankaan pitäneet taklausta likaisena tai edes huolimattomana, vaan epäonnisena onnettomuutena.

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ihan puhdas pelitilanne, ei edes taklaus. Noita vastaavia törmäyksiä on kymmeniä joka pelissä, nyt sattui osumaan vähän ylös kun 87 tuijotteli omia luistintenkärkiään.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itseäni ei hirveästi kiinnosta väitellä tästä asiasta. NHL on kuitenkin asiasta eri mieltä kanssasi, tai vähintäänkin siitä kuinka törkeä tuo oli. Samaten yksi arvostetuimmista insidereista. Eipä Marek ja Friedmankaan pitäneet taklausta likaisena tai edes huolimattomana, vaan epäonnisena onnettomuutena.
Joo kuten olen sanonut niin tiedän kyllä ettei NHL näistä pelikieltoja jakele. Samassa pelissä Trouba veti mun mielestä yhden vielä tuotakin törkeämmän kyynärpäätaklauksen ja sai siitä vain 2 min. Minun papereissani tuo täyttää täysin kyynärpäätaklauksen kriteerit ja mieluusti soisin NHL:n karsivan tuollaiset likaiset taklaukset, mutta NHL ei näin toimi.

Tämä on NHL:n linja. Mielestäni se on huono.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Perinteinen hipaise olkapäätä ja taklaa päähän eli tähtistatuksen pelaajilta ä good hit?
Varmaan oikeasti vaikea taklata pelkästään päähän niin ettei halutessaan voi tulkita hipaisua johonkin muualle.

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Joo kuten olen sanonut niin tiedän kyllä ettei NHL näistä pelikieltoja jakele. Samassa pelissä Trouba veti mun mielestä yhden vielä tuotakin törkeämmän kyynärpäätaklauksen ja sai siitä vain 2 min. Minun papereissani tuo täyttää täysin kyynärpäätaklauksen kriteerit ja mieluusti soisin NHL:n karsivan tuollaiset likaiset taklaukset, mutta NHL ei näin toimi.

Tämä on NHL:n linja ja se on todella surullinen. Nautin puhtaista taklauksista erittäin paljon ja tällä tyylillä ne hävitetään pelistä. NFL on pitkään jo tehnyt linjauksia, jolla vähennetään päävammoja, mitä luulette jääkiekossa tapahtuvan seuraavaksi? Vauhdit kasvaa ja pelaajat ovat koko ajan vahvempia ja nopeampia, jolloin seuraukset näistä Trouban kaltaisten metsästäjien taklauksista ovat vakavammat.

Onneksi löytyy vielä pelaajia, jotka osaavat lukea peliä, milloin taklauksen voi viedä loppuun täydellä voimalla, SEKÄ osaavat kontrolloida raajojaan, sitä taklausta annettaessa. Luojan kiitos näitä Trouban kaltaisia idiootteja ei ole kovin montaa, muuten fyysinen peli voisi olla hyvin erilaista NHL:ssä.

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922

Kuten itse sanoin myös, minua ei haittaisi vaikka Trouban tavaramerkkinä olevat avojääpommit kiellettäisiin sääntömuutoksella. Mutta linja on mikä on ja sen mukaan on elettävä.

Eiköhän se tässäkin vaadi (valitettavasti) sen että joku kerta sattuu oikein pahasti, ja vielä hyvälle pelaajalle. Jos Crosbylle tulee tästä nyt joku pitkä aivotärähdyshuili, se antaisi aika hyvin painetta omistajille miettiä näitä asioita. Vaakakupissa on silloin kovat taklaukset jotka ovat NHL:n tavaramerkki ja tähtipelaajien loukkaantumiset. Kumman menetys osuu enemmän lompakkoon?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy