HIFK-faneille tuntuu usein olevan ominaista se, että joko odotukset pelaajasta nostetaan heti kärkeen niin korkeiksi, että niitä on vaikea illasta toiseen saavuttaa tai sitten pelaajalta ei odoteta yhtään mitään. Eli suomeksi sanottuna hän on paska hankinta jo heti tänne tullessaan. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa käy usein vielä se, että ihmiset lukitsevat mielipiteensä eikä sitä kovin helposti muuteta. Näihin kahteen sitten usein sisältyy sama ongelma: pelaaja tuottaa pettymyksen illasta toiseen. Ja niitä pettymyksiä puretaan sitten tänne, oli aihetta tai ei.
Jos sitten käy vielä niin, kuten Patrik Carlssonin kanssa, että seuran edustajat jostain ihmeen syystä kommentoivat jokaiselle vastaantulijalle, että tässä meillä on mielettömän potentiaalin omaava pelaaja, joka suurin piirtein rikkoo kaikki piste-ennätykset, seurauksena on tilanne, missä kenelläkään ei ole muuta kuin hävittävää. Carlssoninkin tapauksessa kyse oli enemmän mahdollisuudesta saada suurempi ja hyökkäävämpi rooli kuin aiemmassa seurassa. Ehkä tällä kaudella seuraava steppi olisi otettukin, kun sarja ja joukkue olivat tutumpia. Ei kausi huonostikaan mennyt, vaikka ei mikään ylivertainen pistelinko ollutkaan. Pelasi niin kuin joukkuetta parhaiten hyödytti, eli omilla vahvuuksillaan. En mä ainakaan tilastojenkaan perusteella odottanut muuta kuin mitä saatiin. Carlsson pelasi omassa roolissaan oikein hyvän kauden ja oli joukkueelle hyödyllinen myös silloin, kun pinnoja ei tullut. Puheet kovasta palkasta nostivat odotuksia lisää ja saivat turhan suuren roolin kesken kautta. Jos ajatellaan kautta kokonaisuudessaan, kuten mun mielestäni pitäisikin, ainakin mulle Purre oli palkkansa arvoinen. Enkä edes tiedä palkkaa. Ikimuistoiset maalit Jyväskylässä jättivät muiston, mitä tuskin koskaan unohdan. Kerrankin HIFK oli se, joka nousi epätoivoisesta tilanteesta ja vieläpä voittoon. Kerrankin meillä oli pelaaja, joka ne vaadittavat maalit iski. Ei samanlaista tunnetta saa mistään muualta eikä sitä pysty selittämään sellaiselle, joka ei urheilua seuraa.
Ei se ole sattumaa, että Carlssonia hehkutetaan tv-studiossa tai kopissa. Varmasti sai HIFK:sta sellaisia kokemuksia, jotka ovat tehneet hänestä SHL:ssäkin vielä vähän paremman pelaajan. Hieno pelaaja, jonka ottaisin välittömästi takaisin, jos mahdollisuus avautuisi.