Entiset HIFK-pelaajat muualla

  • 2 375 681
  • 8 234

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä kaiholla katsoo tuota Patrik Carlssonin peliä SHL finaaleissa. Huikea ukko ja koko ajan oikeita ratkaisuja ja ollut siinä sivussa vielä melko tehokaskin. Nytkin ensimmäiseen erään jo kaksi syöttöä ja Ruotsin studio hehkuttaa kaveria. Ihme sinänsä, että edes tuli tänne pelaamaan vuodeksi, mutta aina mahtuisi takaisin minun IFK:hon.

Edit. Ja kolmannen erän alkuun jo kolmas syöttö hienon karvauspelin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä kaiholla katsoo tuota Patrik Carlssonin peliä SHL finaaleissa. Huikea ukko ja koko ajan oikeita ratkaisuja ja ollut siinä sivussa vielä melko tehokaskin. Nytkin ensimmäiseen erään jo kaksi syöttöä ja Ruotsin studio hehkuttaa kaveria. Ihme sinänsä, että edes tuli tänne pelaamaan vuodeksi, mutta aina mahtuisi takaisin minun IFK:hon.

Edit. Ja kolmannen erän alkuun jo kolmas syöttö hienon karvauspelin jälkeen.

Joo sitä ei sillon tajunnutkaan aina miten hyvä ja monipuolinen pelaaja kyseessä. Miettikääs jos sais nyt katto-Carlssonin takaisin. Sit vois sanoo, että keskikaista meillä kunnossa ens kauteen :)

Kohta k-c juhlii SHL-mestaruutta.
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä kaiholla katsoo tuota Patrik Carlssonin peliä SHL finaaleissa. Huikea ukko ja koko ajan oikeita ratkaisuja ja ollut siinä sivussa vielä melko tehokaskin. Nytkin ensimmäiseen erään jo kaksi syöttöä ja Ruotsin studio hehkuttaa kaveria. Ihme sinänsä, että edes tuli tänne pelaamaan vuodeksi, mutta aina mahtuisi takaisin minun IFK:hon.

Edit. Ja kolmannen erän alkuun jo kolmas syöttö hienon karvauspelin jälkeen.

Olihan Carlsson aivan huikea kiinnitys Nybarilta vaikka kaikki eivät hänen arvoaan tuntuneetkaan ymmärtävän kuin vasta playoffseissa. Äärimmäisen monipuolinen pelaaja. Nyt kaivattaisiin Tobiakseltakin vastaavaa näyttöä tiskiin.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kannattaa katsella viestejä mitä hänestä kirjoitettiin. Huikeita iltoja ja vähmmän huikeita iltoja. https://keskustelu.jatkoaika.com/threads/patrik-carlsson-hifk-hon.66205/

Olen toki kärryillä mitä hänestä kirjoiteltiin. Siksi sanoinkin "kaikki eivät hänen arvoaan tuntuneetkaan ymmärtävän kuin vasta playoffseissa".

Eihän kyseessä mikään perinteinen pistenikkari/pelinrakentajasentteri ollut, mutta puolustussuuntaan illasta toiseen aivan erinomaisen virheetöntä tekemistä silloinkin kun pisteitä ei tullut.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK-faneille tuntuu usein olevan ominaista se, että joko odotukset pelaajasta nostetaan heti kärkeen niin korkeiksi, että niitä on vaikea illasta toiseen saavuttaa tai sitten pelaajalta ei odoteta yhtään mitään. Eli suomeksi sanottuna hän on paska hankinta jo heti tänne tullessaan. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa käy usein vielä se, että ihmiset lukitsevat mielipiteensä eikä sitä kovin helposti muuteta. Näihin kahteen sitten usein sisältyy sama ongelma: pelaaja tuottaa pettymyksen illasta toiseen. Ja niitä pettymyksiä puretaan sitten tänne, oli aihetta tai ei.

Jos sitten käy vielä niin, kuten Patrik Carlssonin kanssa, että seuran edustajat jostain ihmeen syystä kommentoivat jokaiselle vastaantulijalle, että tässä meillä on mielettömän potentiaalin omaava pelaaja, joka suurin piirtein rikkoo kaikki piste-ennätykset, seurauksena on tilanne, missä kenelläkään ei ole muuta kuin hävittävää. Carlssoninkin tapauksessa kyse oli enemmän mahdollisuudesta saada suurempi ja hyökkäävämpi rooli kuin aiemmassa seurassa. Ehkä tällä kaudella seuraava steppi olisi otettukin, kun sarja ja joukkue olivat tutumpia. Ei kausi huonostikaan mennyt, vaikka ei mikään ylivertainen pistelinko ollutkaan. Pelasi niin kuin joukkuetta parhaiten hyödytti, eli omilla vahvuuksillaan. En mä ainakaan tilastojenkaan perusteella odottanut muuta kuin mitä saatiin. Carlsson pelasi omassa roolissaan oikein hyvän kauden ja oli joukkueelle hyödyllinen myös silloin, kun pinnoja ei tullut. Puheet kovasta palkasta nostivat odotuksia lisää ja saivat turhan suuren roolin kesken kautta. Jos ajatellaan kautta kokonaisuudessaan, kuten mun mielestäni pitäisikin, ainakin mulle Purre oli palkkansa arvoinen. Enkä edes tiedä palkkaa. Ikimuistoiset maalit Jyväskylässä jättivät muiston, mitä tuskin koskaan unohdan. Kerrankin HIFK oli se, joka nousi epätoivoisesta tilanteesta ja vieläpä voittoon. Kerrankin meillä oli pelaaja, joka ne vaadittavat maalit iski. Ei samanlaista tunnetta saa mistään muualta eikä sitä pysty selittämään sellaiselle, joka ei urheilua seuraa.

Ei se ole sattumaa, että Carlssonia hehkutetaan tv-studiossa tai kopissa. Varmasti sai HIFK:sta sellaisia kokemuksia, jotka ovat tehneet hänestä SHL:ssäkin vielä vähän paremman pelaajan. Hieno pelaaja, jonka ottaisin välittömästi takaisin, jos mahdollisuus avautuisi.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa katsella viestejä mitä hänestä kirjoitettiin. Huikeita iltoja ja vähmmän huikeita iltoja. https://keskustelu.jatkoaika.com/threads/patrik-carlsson-hifk-hon.66205/
Näillä puheilla mä luulen että sun keskikaistan palaset eivät osuisi kohdalle vaikka saisi änäristä raapia kenet tahansa. Ymmärrän jollain tavalla negatiivisuuden, mutta joka helvetin postauksessa niin se menee jo yli.

Purre oli hyvä pelaaja, ei erinomainen ja teki oikeita asioita enemmän kuin vääriä. Jos hän olisi enemmän vääriä tekevä, tuskin herra pelailisi 0+3 paukuilla SHL finaaleissa.

Nopeasti aika peittää muistot, muistan yhden illan Jyväskylässä...
 

SteveBoy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki täytyy tässäkin huomioida, että herra pelasi eilen frölundan nelosen keskellä. IFK:ssa yritettiin istuttaa ykkösen keskelle. Hyvä tasainen pelaaja, mutta ei aivan terävintä kärkeä.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toki täytyy tässäkin huomioida, että herra pelasi eilen frölundan nelosen keskellä. IFK:ssa yritettiin istuttaa ykkösen keskelle. Hyvä tasainen pelaaja, mutta ei aivan terävintä kärkeä.

Ei kyllä ollut nelosketju muuta kuin paperilla. Eilenkin peliaikaa lähes 17 minuuttia. Ja ketju Rakhshani-Carlsson-Rosseli Olsen ei tosiaan ole nelosketju. Sanoisin että erinomainen kakkossena SHL:ään. Aika samanlainen sentteri loppujenlopuksi Tyrväisen kanssa (ja Paajasen).
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Olihan Carlsson aivan huikea kiinnitys Nybarilta vaikka kaikki eivät hänen arvoaan tuntuneetkaan ymmärtävän kuin vasta playoffseissa. Äärimmäisen monipuolinen pelaaja. Nyt kaivattaisiin Tobiakseltakin vastaavaa näyttöä tiskiin.
En nyt tarkoita sinua, mutta mielestäni liikaa keskitytään yhden yksittäisen hankinnan onnistumiseen tai hänen pisteisiin.
Minulle on aivan sama, tekeekö IFK:n ykköspyssyksi oletettu kaveri tehot 5+15 vai 35+35, kunhan joukkue pärjää ja kokonaisuus toimii.
Minulle ei ole mikään sulka Salmelaisen hattuun, jos IFK:lla on pistepörssin voittaja joukkueessa, jos joukkue muutoin kyntää.
Tottakai IFK:n resursseilla meillä tulisi miltei aina olla Liigan pistepörssin top 3 pelaaja joukkueessa ja mielellään 2-3 pelaaja top 10 joukossa.
Silti urheilutoimenjohtajaa tulisi mielestäni arvioda joukkueen menestyksen perusteella.
Kaikki junnupuolen kehittäminen, farmijoukkueiden järjestäminen, pelaajien palkkaaminen, pelaajien kehitystyspolun rakentaminen, tulee kulminoitua joukkueen menestykseen.
Carlsson oli kyllä hyvä pelaaja, mutta kun joukkue ei menesty, niin kalleimmat jätkät yleensä joutuvat tulilinjalle, varsinkin jos eivät voita pistepörssejä tai muita palkintoja.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En nyt tarkoita sinua, mutta mielestäni liikaa keskitytään yhden yksittäisen hankinnan onnistumiseen tai hänen pisteisiin.
Minulle on aivan sama, tekeekö IFK:n ykköspyssyksi oletettu kaveri tehot 5+15 vai 35+35, kunhan joukkue pärjää ja kokonaisuus toimii.
Minulle ei ole mikään sulka Salmelaisen hattuun, jos IFK:lla on pistepörssin voittaja joukkueessa, jos joukkue muutoin kyntää.
Tottakai IFK:n resursseilla meillä tulisi miltei aina olla Liigan pistepörssin top 3 pelaaja joukkueessa ja mielellään 2-3 pelaaja top 10 joukossa.
Silti urheilutoimenjohtajaa tulisi mielestäni arvioda joukkueen menestyksen perusteella.
Kaikki junnupuolen kehittäminen, farmijoukkueiden järjestäminen, pelaajien palkkaaminen, pelaajien kehitystyspolun rakentaminen, tulee kulminoitua joukkueen menestykseen.
Carlsson oli kyllä hyvä pelaaja, mutta kun joukkue ei menesty, niin kalleimmat jätkät yleensä joutuvat tulilinjalle, varsinkin jos eivät voita pistepörssejä tai muita palkintoja.

Oma pointtini nyt lähinnä oli, että keskikaistalle tarvitaan laatua. Paajanen korvaa ihan varmasti Santalan, mutta siinä se. 26 vuotias pelaaja, joka on tehnyt parhaimmillaan 35 pistettä kaudella 2015-2016. Jos siis pisteistä puhutaan. Keskikaista oli ongelma jo viime kaudella ja nyt (Paajasen lisäksi ilman kunnollista sentteriä) siitä puuttuu Tyrväisen paikkaajakin. Eikö lähtökohtaisesti joukkuetta pitäisi pyrkiä vahvistamaan?

Totta helvetissä joukkueen menestyminen ratkaisee ja kun eri osa-alueet ovat kunnossa, niin se mahdollistaa menestyksen. Siinä olet toki oikeassa, että yksittäiset hankinnat ovat yhtä tyhjän kanssa mikäli joukkue kyntää. Tarvitaan laadukas kokonaisuus.

Tiedän, että hankintana Carlsson olisi utopiaa tällaisen tykkikauden jälkeen (ja taitaa sopimuskin löytyä ensi kaudeksi), mutta samankaltaisiin hakuihin pitäisi pyrkiä kuin mitä hän oli toissakaudella IFK:hon tullessaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedän, että hankintana Carlsson olisi utopiaa tällaisen tykkikauden jälkeen (ja taitaa sopimuskin löytyä ensi kaudeksi), mutta samankaltaisiin hakuihin pitäisi pyrkiä kuin mitä hän oli toissakaudella IFK:hon tullessaan.
Mielestäni Sallinen osuu tähän profiiliin paremmin kuin hyvin, jos siis on ”varmojen” huhupuheiden perusteella tulossa. Lähtökohtaisesti ei mikään pistelinko, mutta äärimmäisen monipuolinen EHT-tason hyökkääjä ja jokaisen valmentajan luottomies. Ja ei noita SHL- ja/tai Leijonajoukkueen kapteeninnatsoja ihan nolla-ansioilla hankita, joten varmasti riittävästi johtajuutta ja uskottavuutta muiden pelaajien silmissä on.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mielestäni Sallinen osuu tähän profiiliin paremmin kuin hyvin, jos siis on ”varmojen” huhupuheiden perusteella tulossa. Lähtökohtaisesti ei mikään pistelinko, mutta äärimmäisen monipuolinen EHT-tason hyökkääjä ja jokaisen valmentajan luottomies. Ja ei noita SHL- ja/tai Leijonajoukkueen kapteeninnatsoja ihan nolla-ansioilla hankita, joten varmasti riittävästi johtajuutta ja uskottavuutta muiden pelaajien silmissä on.

Olen kyllä samaa mieltä, että Sallinen olisi erinomainen haku toteutuessaan. Johtajaominaisuuksilla varustettu kokonaisvaltainen EHT-tason pelaaja. Valitettavasti hän ei kuitenkaan ole sentteri ja pointtini oli, että jostain pitäisi ehdottomasti kaivaa vielä monipuolinen pelaaja myös keskikaistalle (nythän huhuissa on siis pyörinyt ainoastaan Paajanen). Omissa toiveissani olisi jotain sellaista kuin Carlsson oli kaudella 2017-2018.

Jos vertaa kyseisen kauden keskikaistaa "Carlsson - Tyrväinen - Malinen - Nykopp/Mieho/Ahtola" tämänhetkiseen olettamaan "Paajanen - Lundell - Jääskä - Nykopp/Keränen", niin kyllähän tuostakin voidaan todeta, että ilman yhtä laatupelaajaa ero on melkoinen.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omissa toiveissani olisi jotain sellaista kuin Carlsson oli kaudella 2017-2018.
Itse olen yrittänyt saada ”silminnäkijähavaintoja” ynnä faktaa siitä, mitkä on Sallisen sentterikyvyt ja minkä verran mies on keskellä pelannut. Verrokkina voisi olla vaikkapa juuri Katto-Kassinen. Molemmilla lukee EPssä LW/C, mutta itsellä ei ole mitään aavistusta siitä, miten ovat keskikaistalla menestyneet pl. Kassisen aika HIFKssa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse olen yrittänyt saada ”silminnäkijähavaintoja” ynnä faktaa siitä, mitkä on Sallisen sentterikyvyt ja minkä verran mies on keskellä pelannut. Verrokkina voisi olla vaikkapa juuri Katto-Kassinen. Molemmilla lukee EPssä LW/C, mutta itsellä ei ole mitään aavistusta siitä, miten ovat keskikaistalla menestyneet pl. Kassisen aika HIFKssa.

Carlsson on enemmänkin mallia "sentteri, joka kykenee pelaamaan myös laidassa". Ennen IFK:hon tuloaan oli edellisinä kausina pelannut säännöllisesti SHL-mestarin 2.-3. sentterinä ja pelaa kyseisellä tontilla tälläkin hetkellä finaaleita.

Jere Sallinen taas on osastoa "pelannut joskus satunnaisia otteluita keskellä". Itse en muista ainoatakaan, mutta joku tiesi kertoa, että Jokereissa olisi joitain yksittäisiä matseja kyseisellä tontilla tuurannut. Eli en missään muodossa usko, että häntä kaavailtaisiin ensi kauden joukkueeseen keskushyökkääjäksi vaan pikemminkin näen hänen menevän jonnekin Raskin tontin suunnille vaikka laita onkin eri.

Mitä tulee mainitsemiisi pelipaikkoihin EliteProspectsissa, niin Carlssonin kuvauksessa lukee mm. "Carlsson is a smart forward who can play anywhere up front" sekä "Defensively responsible when playing center". Sallisen kohdalla lähinnä "Sallinen is a speedy winger with good hands." Esimerkiksi Åstenillakin lukee pelipaikan kohdalla "C/W" vaikka eihän hän ole profiililtaan lainkaan sentteri siitäkin huolimatta, että on joskus loukkaantumissumassa joutunut pakon sanelemana kyseisellä tontilla pelaamaan ja josta varmaan on myös tuo kirjain EP:n tietokantaan revitty.
 
Viimeksi muokattu:

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Näillä puheilla mä luulen että sun keskikaistan palaset eivät osuisi kohdalle vaikka saisi änäristä raapia kenet tahansa. Ymmärrän jollain tavalla negatiivisuuden, mutta joka helvetin postauksessa niin se menee jo yli.

Purre oli hyvä pelaaja, ei erinomainen ja teki oikeita asioita enemmän kuin vääriä. Jos hän olisi enemmän vääriä tekevä, tuskin herra pelailisi 0+3 paukuilla SHL finaaleissa.

Nopeasti aika peittää muistot, muistan yhden illan Jyväskylässä...
Mielestäni viestissäni ei ollut mitään negaa. Fakta oli se että välillä tuli monen pelin putki että kukaan edes huomasi kaveria kentällä. Huippuillat oli hienoja ei siinä mitään.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Näillä puheilla mä luulen että sun keskikaistan palaset eivät osuisi kohdalle vaikka saisi änäristä raapia kenet tahansa. Ymmärrän jollain tavalla negatiivisuuden, mutta joka helvetin postauksessa niin se menee jo yli.

Purre oli hyvä pelaaja, ei erinomainen ja teki oikeita asioita enemmän kuin vääriä. Jos hän olisi enemmän vääriä tekevä, tuskin herra pelailisi 0+3 paukuilla SHL finaaleissa.

Nopeasti aika peittää muistot, muistan yhden illan Jyväskylässä...
Myöskin täällä on tapana nostaa pelaaja esille jonain marttyyrina, kun nyt muualla kulkee jälleen finaaleissa."Purre" oli hyvä sentteri, mutta kyllä häneltä odotettiin silti paljon enemmän. Ennen toissa kautta useaan otteeseen myös omien pelaajien suulta oli eri medioissa, että nyt on erinomainen kaveri liigaan, joka tulee tekemään tuhoisaa jälkeä. Vähän vaisu kuva jäi, eikä lähellekään esim Tyrväisen tasoa.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Jos Söde pitäisi summata yhteen klippiin, vastaukseni olisi ehdottomasti tämä.

Vaikka termi on pahasti ylikäytetty, niin tässä paikassa kiistattoman oikeutettu: hieno mies.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös