Elon Musk – visionääri vai tosielämän Bond-pahis?

• 28 005
  • 253

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on aivan käsittämätön väite. Olen yrittänyt ymmärtää, mutta tämä on ihan uskomatonta. Sulla on hirttänyt tämän äärivasemmiston kanssa kaasu kiinni suorastaan tragikoomisella tavalla.

Varsin laajasti niin mediassa kuin sosiaalisessakin mediassa puhutaan tuosta heilaamisesta natsitervehdyksenä. Joko äärivasemmisto on ihan helvetisti suurempi kuin olen kuvitellutkaan, tai sitten sinun pitäisi nyt oikeasti vetää vähän happea kyseisen narratiivin kanssa.

Kyse ei myöskään ole mistään "pienestä osasta" kuten jostain syystä haluat asian maalata.

Jaa-a. Teepä väitteistäsi lista ja tarkastele mihin puolueisiin/mihin medioihin painottuu väitteet siitä, että kyllä kyllä, Musk teki natsitervehdyksen. Siis ainoana kantana kyllä kyllä, se oli natsitervehdys. Käydään niitä sitten läpi. Suomen tasolla laita- ja äärivasemmisto on vauhdissa (puoluejohto, mepit, kansanedustajat, tunnetut puolueita lähellä olevat/jäsenyyden omaavat blogistit).

Muita en itse löytänyt kun kävin niitä läpi. Toki somessa ja medioissa nostetaan - kuten pitääkin - samassa tekstissä näkemyksiä puolesta ja vastaan. Tämä on oikea tapa tässä(kin) asiassa.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa-a. Teepä väitteistäsi lista ja tarkastele mihin puolueisiin/mihin medioihin painottuu väitteet siitä, että kyllä kyllä, Musk teki natsitervehdyksen. Siis ainoana kantana kyllä kyllä, se oli natsitervehdys.
Miksi sinulle on niin kovin, kovin tärkeää, että se mainitaan juuri näin mustavalkoisesti? Jotkut puhuvat roomalaisesta tervehdyksestä jonka takana on pyrkimys viestiä äärioikeistolle - ei siitä tervehdys paljon natsimmaksi muutu.

Lisäksi: jos asiasta puhuva taho/lehti on vasemmistolainen, niin tekeekö natsitervehdyksestä puhuminen siitä automaattisesti äärivasemmistolaisen? Mä en vaan saa tätä sun johtoajatustasi mahtumaan päähäni, en millään.

Kirjoittaja ei kykene kirjoittamaan kolmea virkettä enempää vetämättä mukaan kuvitteellisen äärivasemmiston ja kehtaa vielä puhua, miten ”haen yhteistä nimittäjää eurooppalaiselle yhteistyölle. Ja se ei synny natsitervehdyksiä näkemällä siellä ja täällä.”

Pahoin pelkään, että tässä on Overtonin ikkunaa on hivutettu äärioikealle siinä määrin, että Cobolin mielestä palstalla liehuaa vain anarkistien punamusta lippu, ja kaikki muut ovat kykenemättömiä ymmärtämään sen, mitä hän on Muskin ei-natsitervehdyksessä nähnyt.

Sikäli harmi keskittyä yhteen käyttäjään, mutta itsepä olet itsesi tämän keskustelun keskiöön nostanut. Älä kuitenkaan yritä piiloutua minkään rationaalisuuden maskin taakse. Näet äärivasemmistoa kaikkialla, mutta et kykene kirjoittamaan ääri-etuliitettä sanan ”oikeisto” eteen missään tilanteessa. Jokainen arvostettu mediatalo on vasemmistolainen (ellei jopa ääri-), mikäli kehtaavat kutsua Muskin hämmentävää elettä natsitervehdykseksi. ADL kelpaa liittolaiseksi ja suureksi ihmisoikeustoimijaksi silloin, kun nuolevat Trumpin hallintoa. ADL:n roolia Israelin valtion lobbarina ei toki voi mainita sinulle olematta äärivasemmistoa. Paria tuntia myöhemmin sama järjestö muuten kauhisteli, miten Trump armahti nipun äärioikeistolaisia ja uusnatseja.

Ja ei tarvitse tosiaan vastata minulle. Olet tässä keskustelussa näyttänyt fanatismisi tason ja sen, että ei tässä mistään oikeasta ymmärtämisestä tai parhaan argumentin voittamisesta ole kyse. Pelkkää vesien samentamista ja valehtelua ryyditettynä marttyyrimäisillä harmitteluilla, kuinka muut eivät ymmärrä eikä näiden mielipiteiden olekaan tarkoitus miellyttää.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi sinulle on niin kovin, kovin tärkeää, että se mainitaan juuri näin mustavalkoisesti? Jotkut puhuvat roomalaisesta tervehdyksestä jonka takana on pyrkimys viestiä äärioikeistolle - ei siitä tervehdys paljon natsimmaksi muutu.

Jo historiallisista ja demokratiaan liittyvistä syistä. Olisi käsittämätöntä jos Musk, Trump tai joku muu olisi tehnyt natsitervehdyksen kyseissä tilaisuudessa. Ei se paljon parempi ole Muskin kopioidessa Bellamyn tervehdystä, mutta ei sentään natsitervehdystä nähty Trumpin aloittaessa virkaansa.

Lisäksi: jos asiasta puhuva taho/lehti on vasemmistolainen, niin tekeekö natsitervehdyksestä puhuminen siitä automaattisesti äärivasemmistolaisen? Mä en vaan saa tätä sun johtoajatustasi mahtumaan päähäni, en millään.

Äärivasemmistoon kuuluu a) voimakas ideologinen vastenmielisyys USA:ta vastaan ja b) kyky paitsi nähdä natseja, myös leimata ihmiset natseiksi tai fasisteiksi ilman syytä. Media joka antaa vain tälle leimaamiselle tilaa (ilman siis toisen mahdollisuuden tuomista esille) on osa äärivasemmistolaisuuta. Halusi tai ei,

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Siis ainoana kantana kyllä kyllä, se oli natsitervehdys.

Minä voin kertoa omana kantanani, että Musk teki kaksi natsitervehdystä. Natsitervehdys on natsitervehdys vaikka sen jälkeen kertoilisi joulupukin olevan herra. Tietysti jos haluaa uskotella itselleen että Musk ei tiennyt mitä teki, niin sitten. Tarkoituksellinen provokaatio jonka outti hienosti pelattu sydämenheittelyillä.

Tai ehkä olen äärivassari. Täytyykin laittaa Burzumia soimaan.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Olen vasemmalla silmällä seurannut Muskia 2000-luvun alusta. Avaruusintoilijana syy on SpaceX. En tiedä, kuka houkutteli Muskin avaruusbisnekseen, mutta SpaceX on ollut sillä saralla käänteentekevä. SpaceX lähti kantorakettibisnekseen liiketoiminta edellä kehittämällä sarjatuotantoon sopivaa moneen kertaan käytettävää rakettia. Minusta myös Starlink oli oiva veto: moneen kertaan käytettävä raketti tarvitsee nimenomaan paljon laukaisuja, joten sitä on kannattanut ruokkia omalla bisneksellään. Kilpailijoissa tämä tietysti herätti ärtymystä. Teslaa olen seurannut vähemmän, mutta Teslan perustamisen aikoihin Musk oli vielä se, joka hän oli 2000-luvun alussa: intoilija ihan lapsekkuuteen saakka.

SpaceX:n johdossa Musk tuli minulle tutuksi huikentelevilla kannanotoillaan, kuinka esimerkiksi laukaisukustannukset tiputetaan kymmenesosaan neljässä vuodessa ja sadasosaan kahdeksassa. Hän tuli minulle tutuksi Mars-haaveistaan, kuinka Falcon Heavy ja Starship vievät ihmiset Marsiin kymmenessä vuodessa. Pidin ja pidän näitä lausuntoja enemmän toimitusjohtajan markkinapuheena, joilla koetettiin luoda "hyvää pöhinää" aiheen ympärillä.

Sanoisin, että Muskin persoonassa jotain on muuttunut noin 2015-2025 välisenä aikana. En väitä, että hän olisi alkujakaan ollut helpoin tai tasapainoisin persoona, mutta viimeisen vuosikymmenen aikana häneltä on mielestäni jotenkin sokka irronnut. Keittiöpsykologi minussa sanoisi, että hänellä on jonkin tyyppinen jumal-kompleksi, hän vaikuttaa oikeasti uskovan olevansa aina oikeassa. Voisin arvata, että hänen ihanteensa on sellainen Steve Jobs -tyyppinen eksentrinen miljardööri ja liikejohtaja, jolla on hankala ja kulmikas luonne, ja joka on kiinnostunut kaikenlaisista äärimmäisyyksistä.

En osaa pitää Muskia aatteen ihmisenä, vaan ennemminkin kapitalistina ja opportunistina. Hänen nykyisillä varoillaan hänen on helppo koettaa kepillä jäätä useasta suunnasta. En tiedä, mikä häntä vetää mukaan politiikkaan, mutta nähtävästi hän näkee, että pelkkä liiketoiminta ei hänen persoonallisuudelleen riitä, vaan hänen on päästävä vaikuttamaan laajemmin ihmisiin ja yhteiskuntaan omalla "neroudellaan".

Olen @Cobol :n kanssa samoilla linjoilla siitä, että natsitervehdyskohu ei sinällään ole kovin relevantti asia, ei ainakaan minulle. Muskin osalta minä näen vaarallisemmaksi sen, että hänellä on mielestäni vauhtisokeutta eikä kovin paljoa järkeä päässä tässä asiassa tai tässä vaiheessa. Hän uskoo itseensä ja varallisuutensa takia hänellä on mahdollisuudet saada aikaiseksi paljon vahinkoa.

Pidän monia Trumpin nyt tekemiä päätöksiä todella huonoina. Capitolin valtaukseen osallistuneiden ihmisten armahtaminen on minusta yksi huonoimmista. Se antaa selkeän signaalin ääriainekselle siitä, että heillä on nyt vapaus tehdä mitä he haluavat. Se, että Musk ja muut uusmiljardöörit ovat Trumpin takana tätä tukemassa, on minusta itsessään vaarallista toimintaa jatkoa ajatellen. Kyse ei sinänsä ole näistä muutamasta henkilöstä, vaan siitä isosta massasta, joka kokee asiat omalla tavallaan. Trumpia äänestäneistä ei tarvitse olla kuin prosentti nk. kovan linjan ihmisiä, niin joukko on massiivinen. Musk ei välttämättä edes itse käsitä (tai välitä), millaista joukkoa hän käytöksellään ruokkii kovempiin otteisiin.

- - -

Lisäys: Niin, lisättäkööt se, että jo SpaceX-ajoilta 2000-luvun alkupuolelta Musk tuli tunnetuksi siitä, että hän ei kohtele työntekijöitään kovin hyvin, ja se jatkui myös Teslaan ja sittemmin Twitteriin. Sekin minusta vaikuttaa siltä, että hän on kopioinut pelikirjaansa Steve Jobsilta, mutta aikoo olla vielä äärimmäisempi ja eksentrisempi.

Viimeksi muokattu:

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Lisäys: Niin, lisättäkööt se, että jo SpaceX-ajoilta 2000-luvun alkupuolelta Musk tuli tunnetuksi siitä, että hän ei kohtele työntekijöitään kovin hyvin, ja se jatkui myös Teslaan ja sittemmin Twitteriin. Sekin minusta vaikuttaa siltä, että hän on kopioinut pelikirjaansa Steve Jobsilta, mutta aikoo olla vielä äärimmäisempi ja eksentrisempi.
Hyvä kirjoitus, mutta tähän lisättyyn osioon haluaisin kommentoida. En usko tuossa olevan kysymys sen enempää mistään kopioinnista. Maailmassa silloin tällöin kohtaa ihmisiä jotka tykkäävät haukkua muita vammaisiksi ja alistaa alamaisiaan. Ei heillä useinkaan ole tavoitteenaan toimia jonkun esikuvan lailla vaan he ovat vain mullkuja. Nykyisin narsismikortin käyttäminen alkaa olla jo vähän kulunut juttu, mutta kyllähän ihmisen käytös monesti johtuu ennemmin persoonasta kuin siitä, että haluttaisiin kulkea jonkun esikuvan polkuja.

Viimeksi muokattu:

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Pahoin pelkään, että tässä on Overtonin ikkunaa on hivutettu äärioikealle siinä määrin, että Cobolin mielestä palstalla liehuaa vain anarkistien punamusta lippu, ja kaikki muut ovat kykenemättömiä ymmärtämään sen, mitä hän on Muskin ei-natsitervehdyksessä nähnyt.

Niin tämä on sitä nykyaikaa. Ihan kuten ne ovat äärioikeistolaisia ja salaliittiteoreetikkoja ketkä ei suoraan osta väitettä että Musk olisi tehnyt natsitervehdyksen.

Pelkkää vesien samentamista ja valehtelua ryyditettynä marttyyrimäisillä harmitteluilla, kuinka muut eivät ymmärrä eikä näiden mielipiteiden olekaan tarkoitus miellyttää.

Eihän jatkoajan(kaan) keskustelupalsta ainakaan poliittisten aiheiden ympärillä ole mitään muuta kuin tahallista väärinymmärrystä, uhriutumista, vastakkainasettelua ja puhdasta vittuilua. Ei aina mutta hyvin usein.

Itse en todellakaan (eikä kukaan muukaan palstalla) tiedä mikä oli se todellinen syy tuolle mutta tässäkin ketjussa tervehdys on lukittu natsitervehdykseksi, oli tarkoitusperät mitkä tahansa ja millekään muulle mahdollisuudelle kuin se että se oli natsitervehdys ei anneta mitään mahdollisuutta.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Niin tämä on sitä nykyaikaa. Ihan kuten ne ovat äärioikeistolaisia ja salaliittiteoreetikkoja ketkä ei suoraan osta väitettä että Musk olisi tehnyt natsitervehdyksen.

Eihän jatkoajan(kaan) keskustelupalsta ainakaan poliittisten aiheiden ympärillä ole mitään muuta kuin tahallista väärinymmärrystä, uhriutumista, vastakkainasettelua ja puhdasta vittuilua. Ei aina mutta hyvin usein.

Itse en todellakaan (eikä kukaan muukaan palstalla) tiedä mikä oli se todellinen syy tuolle mutta tässäkin ketjussa tervehdys on lukittu natsitervehdykseksi, oli tarkoitusperät mitkä tahansa ja millekään muulle mahdollisuudelle kuin se että se oli natsitervehdys ei anneta mitään mahdollisuutta.
Näyttääkö tuo mielestäsi muulta kuin natsitervehdykseltä? Jos haluaa välttyä siltä ettei väärinymmärryksiä tule, niin täytyisi pidättäytyä "Bellamyn tervehdyksiltä".

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En tunne näitä tervehdyksiä, mutta eikös natsitervehdys tehdä kehon rintamalinjan suuntaan eikä sivulle? Minusta natsitervehdystä voisi selvyyden vuoksi muuttaa niin, että vasemman käden etu- ja keskisormi on laitettava vaakasuoraan nenän alle. Tällöin ei jäisi epäiltävää.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
En tunne näitä tervehdyksiä, mutta eikös natsitervehdys tehdä kehon rintamalinjan suuntaan eikä sivulle? Minusta natsitervehdystä voisi selvyyden vuoksi muuttaa niin, että vasemman käden etu- ja keskisormi on laitettava vaakasuoraan nenän alle. Tällöin ei jäisi epäiltävää.
Paitsi, että Musk ei tee käden ojennusta sivulle, vaan suht suoraan rintamalinjaan nähden. Hän kallistaa päätään vasemmalle, mikä luo illuusion käden sivuun ojennuksesta.

Varmistettu natsi tekee natsitervehdyksen, kaikki muut Bellamyn.
Joo ja ollakseen varmistettu natsi, täytyy löytyä hihamerkki ja puoluekirja. Varmaan joku Twitteristä tuttu verified-merkki myös.

Noin muuten, muutaman edellisen sivun voisi tiivistää esim. seuraavasti:
”Olette kaikki äärivasemmistolaisia, jos kuvittelitte Muskin tekevän natsitervehdyksen. Sehän on siis täysin identtinen asia kuin Bellamyn tervehdys, mutta sillä on vain eri nimi. Mielestäni tämä oli Bellamyn tervehdys, mutta minä en olekaan äärivasemmistolainen. Ja minä olen oikeassa, koska tunnen henkilökohtaisesti Muskin mielenmaiseman ja tiedän tasan tarkkaan, mitä hän tuossa vaiheessa ajatteli ja hänen tarkoitusperänsä. Tunnen myös Trumpin hyvin henkilökohtaisesti. Samoin olen Yhdysvaltain politiikan erityisasiantuntija, ja olen pahoillani, että te minua alemmat ette pysty lukemaan yhtä tarkasti kaikkia sen nyansseja. Mainitsinko muuten jo äärivasemmiston? Kokeillaan vielä neljännen kerran samaan viestiin: äärivasemmisto. Ja te kaikki olette äärivasemmistoa, kun luulette natsitervehdystä tekevän henkilön tekevän natsitervehdystä. Minä sen sijaan olen teitä ylempänä, ja tiedän tämän olleen nats… Bellamyn tervehdys, joka tosiaan on tässä kontekstissa täysin sama asia. Valitsemani asiantuntijat ovat kanssani samalla linjalla, eri linjalla olevat asiantuntijat ovat äärivasemmistoa.”

Emmätiä. Naurattaa.

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Jo historiallisista ja demokratiaan liittyvistä syistä. Olisi käsittämätöntä jos Musk, Trump tai joku muu olisi tehnyt natsitervehdyksen kyseissä tilaisuudessa. Ei se paljon parempi ole Muskin kopioidessa Bellamyn tervehdystä, mutta ei sentään natsitervehdystä nähty Trumpin aloittaessa virkaansa.

Emme me palstalla tästä eri mieltä ole. Asia on käsittämätön. Mutta näihin käsittämättömiin asioihin on jokaisen syytä tottua, sillä niitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessakin. Maailma nimittäin muuttuu ja entiset totuudet (ja ehkä totuudet yleensäkin) hylätään. Jokainen voi rationalisoida omasta vinkkelistään mitä tapahtui käden liikkeessä, mutta voimakkaan viestin sillä Musk sai lähetettyä. Musk on roolissaan provokaattori ja maailman rikkaimpana ihmisenä oikeastaan täysin ilman vastuuta. Ehkä maailma muuttuu hänen mielestään liian hitaasti ja hän haluaa sitä kiihdyttää.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Näyttääkö tuo mielestäsi muulta kuin natsitervehdykseltä? Jos haluaa välttyä siltä ettei väärinymmärryksiä tule, niin täytyisi pidättäytyä "Bellamyn tervehdyksiltä".

Onko kaikki aina sitä miltä näyttää?

Pystyt nyt täysin aukottomasti toteamaan faktana nähtyäsi somessa klipin että hän teki natsitervehdyksen?

Vai voisiko, olisiko edes ihan pienenpieni mahdollisuus siihen että hän heilutti käsiään jonkun muun syyn vuoksi kuin tehdäkseen natsitervehdyksen ihan koko maailman katsoessa?

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps

Pystyt nyt täysin aukottomasti toteamaan faktana nähtyäsi somessa klipin että hän teki natsitervehdyksen?

Vai voisiko, olisiko edes ihan pienenpieni mahdollisuus siihen että hän heilutti käsiään jonkun muun syyn vuoksi kuin tehdäkseen natsitervehdyksen ihan koko maailman katsoessa?
Hän tekee natsitervehdyksen, ei se jauhamalla Bellamystä muuksi muutu. Voisiko vaihtoehtoinen tapahtumankulku olla kuitenkin se, että huumepäissään vaan erehtyi ajasta ja paikasta. Hänellä on kyllä mahdollisuus karistaa perusteettomat epäilykset jatkossa.

Mutta nyt se on sitä miltä se näyttää.

Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Minusta se, että media ja ihmiset keskustelupalstoilla joutuvat ylipäätään ruotimaan, tekikö Yhdysvaltain presidentin läheinen tukija ja kumppani natsitervehdyksen virkaanastumistilaisuudessa, vai sitä muistuttavan tervehdyksen, on jo todella absurdia ja kertoo siitä kuinka mielettömiä ja vaarallisia aikoja elämme. Kyseinen kädenheiluttaja kun vielä tykkää selvästi hengailla äärioikeistolaisten puolueiden kanssa.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Emme tiedä, että mitä Muskin päässä liikkui tuossa huumeilla ja/tai lääkkeillä kiihdetytyssä euforisessa voitonriemun hetkessä, mutta natsitervehdyksenä se ulos tuli muiden eleiden lisäksi. Ja sellaisena se pysyy, vaikka sitä nimittäisi miksi.
Kuten @Andromeda edellä kirjoitti, seuraavat neljä vuotta kertoo mahdollisesti jotain muuta. Toistaiseksi Musk näyttää ajattelevan olevansa tälläisten juttujen yläpuolella.

Trump hallitsee edelleen Jatkoajan palstaa n. 260 maanantaista eteenpäin kirjoitetulla viestillä, mutta Musk kirii koko ajan ja hengittää jo melkein niskaan yli 180 viestillä.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy