Olen vasemmalla silmällä seurannut Muskia 2000-luvun alusta. Avaruusintoilijana syy on SpaceX. En tiedä, kuka houkutteli Muskin avaruusbisnekseen, mutta SpaceX on ollut sillä saralla käänteentekevä. SpaceX lähti kantorakettibisnekseen liiketoiminta edellä kehittämällä sarjatuotantoon sopivaa moneen kertaan käytettävää rakettia. Minusta myös Starlink oli oiva veto: moneen kertaan käytettävä raketti tarvitsee nimenomaan paljon laukaisuja, joten sitä on kannattanut ruokkia omalla bisneksellään. Kilpailijoissa tämä tietysti herätti ärtymystä. Teslaa olen seurannut vähemmän, mutta Teslan perustamisen aikoihin Musk oli vielä se, joka hän oli 2000-luvun alussa: intoilija ihan lapsekkuuteen saakka.
SpaceX:n johdossa Musk tuli minulle tutuksi huikentelevilla kannanotoillaan, kuinka esimerkiksi laukaisukustannukset tiputetaan kymmenesosaan neljässä vuodessa ja sadasosaan kahdeksassa. Hän tuli minulle tutuksi Mars-haaveistaan, kuinka Falcon Heavy ja Starship vievät ihmiset Marsiin kymmenessä vuodessa. Pidin ja pidän näitä lausuntoja enemmän toimitusjohtajan markkinapuheena, joilla koetettiin luoda "hyvää pöhinää" aiheen ympärillä.
Sanoisin, että Muskin persoonassa jotain on muuttunut noin 2015-2025 välisenä aikana. En väitä, että hän olisi alkujakaan ollut helpoin tai tasapainoisin persoona, mutta viimeisen vuosikymmenen aikana häneltä on mielestäni jotenkin sokka irronnut. Keittiöpsykologi minussa sanoisi, että hänellä on jonkin tyyppinen jumal-kompleksi, hän vaikuttaa oikeasti uskovan olevansa aina oikeassa. Voisin arvata, että hänen ihanteensa on sellainen Steve Jobs -tyyppinen eksentrinen miljardööri ja liikejohtaja, jolla on hankala ja kulmikas luonne, ja joka on kiinnostunut kaikenlaisista äärimmäisyyksistä.
En osaa pitää Muskia aatteen ihmisenä, vaan ennemminkin kapitalistina ja opportunistina. Hänen nykyisillä varoillaan hänen on helppo koettaa kepillä jäätä useasta suunnasta. En tiedä, mikä häntä vetää mukaan politiikkaan, mutta nähtävästi hän näkee, että pelkkä liiketoiminta ei hänen persoonallisuudelleen riitä, vaan hänen on päästävä vaikuttamaan laajemmin ihmisiin ja yhteiskuntaan omalla "neroudellaan".
Olen
@Cobol :n kanssa samoilla linjoilla siitä, että natsitervehdyskohu ei sinällään ole kovin relevantti asia, ei ainakaan minulle. Muskin osalta minä näen vaarallisemmaksi sen, että hänellä on mielestäni vauhtisokeutta eikä kovin paljoa järkeä päässä tässä asiassa tai tässä vaiheessa. Hän uskoo itseensä ja varallisuutensa takia hänellä on mahdollisuudet saada aikaiseksi paljon vahinkoa.
Pidän monia Trumpin nyt tekemiä päätöksiä todella huonoina. Capitolin valtaukseen osallistuneiden ihmisten armahtaminen on minusta yksi huonoimmista. Se antaa selkeän signaalin ääriainekselle siitä, että heillä on nyt vapaus tehdä mitä he haluavat. Se, että Musk ja muut uusmiljardöörit ovat Trumpin takana tätä tukemassa, on minusta itsessään vaarallista toimintaa jatkoa ajatellen. Kyse ei sinänsä ole näistä muutamasta henkilöstä, vaan siitä isosta massasta, joka kokee asiat omalla tavallaan. Trumpia äänestäneistä ei tarvitse olla kuin prosentti nk. kovan linjan ihmisiä, niin joukko on massiivinen. Musk ei välttämättä edes itse käsitä (tai välitä), millaista joukkoa hän käytöksellään ruokkii kovempiin otteisiin.
- - -
Lisäys: Niin, lisättäkööt se, että jo SpaceX-ajoilta 2000-luvun alkupuolelta Musk tuli tunnetuksi siitä, että hän ei kohtele työntekijöitään kovin hyvin, ja se jatkui myös Teslaan ja sittemmin Twitteriin. Sekin minusta vaikuttaa siltä, että hän on kopioinut pelikirjaansa Steve Jobsilta, mutta aikoo olla vielä äärimmäisempi ja eksentrisempi.