Elon Musk – visionääri vai tosielämän Bond-pahis?

• 50 536
  • 424

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko Musk toimillaan ennenkin osoittanut natsien suuntaan sympatiaa? (en tiedä itse)
On.

"Only AfD can save Germany, end of story," declared Elon Musk, the CEO of Tesla and SpaceX, during a live stream discussion broadcasted on X.

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta se, että media ja ihmiset keskustelupalstoilla joutuvat ylipäätään ruotimaan, tekikö Yhdysvaltain presidentin läheinen tukija ja kumppani natsitervehdyksen virkaanastumistilaisuudessa, vai sitä muistuttavan tervehdyksen, on jo todella absurdia ja kertoo siitä kuinka mielettömiä ja vaarallisia aikoja elämme. Kyseinen kädenheiluttaja kun vielä tykkää selvästi hengailla äärioikeistolaisten puolueiden kanssa.
Tämäpä juuri. Eihän kukaan muu, kuin Musk itse tiedä, mitä tervehdystä on ajatellut tekevänsä, Kaikki muut tekevät tulkintoja. Tulkintaan saattaa vaikuttaa esimerkiksi myös oma poliittinen kanta. Se, että joudutaan edes tekemään tulkintoja, on jotain mihin ei olla totuttu. Eikä tarvitsisi tottua.

Kappas keppanaa, kun ei tämmöistä kohua ollut Bidenin, Obaman, Bush Jr:n tai Clintonin virkaanastujaisissa. Vaan nyt kun Trump - joka muutenkin on ollut monilla tavoin kyseenalainen presidentti sekä presidenttiehdokas, ja joka on myös flirttailut melko suoraan äärioikeiston suuntaan - palaa presidentiksi, niin hänen tukijansa heiluu hurmioituneena käsi ojossa yleisön edessä. Mikä yhteensattuma!

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vai onko niin, että Muskia puolustavat ovat niin oikealla poliittisesti, että kaikki puolueet eduskunnassa tuntuvat äärivasemmistolta?
Mä olen niin oikealla kuin suomalaisissa vaaleissa käytetyissä nelikentissä on mahdollista, mutta silti sitä mieltä, että kyse oli natsitervehdyksestä. Eikä tuossa ole hirveästi edes keskusteltavaa. Craig Bellamy -tervehdyksistä en ole kuullutkaan.

Toki oikeistolainen suomalaisella nelikentällä on eri asia kuin oikeistolainen amerikkalaisella janalla.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Millä perusteella?

Onko Musk toimillaan ennenkin osoittanut natsien suuntaan sympatiaa? (en tiedä itse)

Sitten tietysti Yhdysvaltalaisen äärioikeiston reaktiot Muskin tervehdykseen:

Eli jos nyt kyseessä ei olisikaan mikään natsitervehdys niin kyseessä on tervehdys natseille. Eli käytännön ero on nolla, mutta ilmeisesti tuo on tärkeä homma.

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli jos nyt kyseessä ei olisikaan mikään natsitervehdys niin kyseessä on tervehdys natseille. Eli käytännön ero on nolla, mutta ilmeisesti tuo on tärkeä homma.
Musk olisi voinut tehdä aika monenmoista tervehdystä lavalla ilman riskiä, että leimautuu natsiksi tai heidän tukijakseen. Jos olisi vain kokenut tärkeäksi, ettei tämmöistä leimautumista pääse tapahtumaan. Jostain syystä se ei näyttänyt olevan hänelle tärkeää. Juurikin nuo linkkaamasi artikkelit saattavat avata niitä syitä.

Yabada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vai voisiko, olisiko edes ihan pienenpieni mahdollisuus siihen että hän heilutti käsiään jonkun muun syyn vuoksi kuin tehdäkseen natsitervehdyksen ihan koko maailman katsoessa?
Tästä nousi eilen työpaikallani myös juttelua kahvipöydässä. Vähän jopa yllättävästi yksi työkaveri pohti vähän samaan tapaan, että näinköhän tuo nyt kuitenkaan natsitervehdys oli, ja minkä takia asiasta on iso haloo tehty. Mielestäni toinen työkaveri vastasikin tähän hyvin, että eihän nyt juuri tuollaisessa tilaisuudessa, missä Musk oli vaan voi tehdä tuollaista tervehdystä. Omasta mielestä oli todella hyvin todettu. Melkein, missä tahansa tuollaiset natsitervehdykset ovat "hyväksyttävämpiä" (ja lainausmerkit laitettu hyvin vahvasti), kuin virkaanastujaistilaisuudessa, ja vielä kun molemmat Musk ja Trump vahvasti flirttailevat äärioikeiston suuntaan. Tuollaiset tervehdykset on parempi jättää sinne olutkellareihin ja pienen piirin porukoihin. Tai vielä parempi olisi jättää ne kokonaan pois.

Lisäyksenä vielä, että jotenkin tuo Muskin tervehdys ei yllätä, kun tausta on Apartheidin aikaisessa Etelä-Afrikassa.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi

Nuo linkit, esim. Guardian joka on kallellaan niin vasemmalle kuin olla voi... En nyt ihan relevanttina niitä pitäisi.

Toisaalta jo itsekin linkitit heti useita juttuja niin todennäköisyys "Oho, tuli vahingossa" laskee kokoajan kylläkin.

Olen yllättynyt.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Pitkälti näin, mutta ei kuitenkaan ihan. Musk tuki eleellään äärioikeistoa, ei vain natseja. Kannattaa huomata sekin, että useita eurooppalaisen äärioikeiston johtajia oli kutsuttu juhliin.

Kampong

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nuo linkit, esim. Guardian joka on kallellaan niin vasemmalle kuin olla voi... En nyt ihan relevanttina niitä pitäisi.
Siis tälläkö tavalla nykyään linkitettyjä lähteitä tulkitaan? Katsotaan jostain Excelistä, että tämä linkkihän tulikin vasemmistomediasta ja relevanttina ei voi pitää?

Mikä tuossakin uutisessa oli siis erityisen vasemmistolaista? Linkitettiin useita Muskin kommentteja ja analysoitiin niitä. Sitähän toivoisi, että tuollaisen relevanssin kyseenalaistamisen tueksi voisi myös kertoa, että mikä tuota relevanttiutta nakertaa? Onko esitetty väärää tietoa faktoina, onko analyysissa jätetty keskeisiä näkökulmia huomioimatta yms.?

Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Minusta se, että media ja ihmiset keskustelupalstoilla joutuvat ylipäätään ruotimaan, tekikö Yhdysvaltain presidentin läheinen tukija ja kumppani natsitervehdyksen virkaanastumistilaisuudessa, vai sitä muistuttavan tervehdyksen, on jo todella absurdia ja kertoo siitä kuinka mielettömiä ja vaarallisia aikoja elämme. Kyseinen kädenheiluttaja kun vielä tykkää selvästi hengailla äärioikeistolaisten puolueiden kanssa.

Absurdia on myös, että tätä (oliko vai eikö) ruoditaan näin paljon.

Mies on selvästi muissa maailmoissa liihottava ja väitetysti huumausaineiden käyttäjä. Itse olen enemmän huolissani mitä kaikkea hän keksii tehdä vallallaan kun jo tiedettiin että hän tukee AfD:tä yms. Sitä ei tervehdykset tai tervehdyksien tekemättä jättämiset muuta.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Mies on selvästi muissa maailmoissa liihottava ja väitetysti huumausaineiden käyttäjä. Itse olen enemmän huolissani mitä kaikkea hän keksii tehdä vallallaan kun jo tiedettiin että hän tukee AfD:tä yms. Sitä ei tervehdykset tai tervehdyksien tekemättä jättämiset muuta.

Todellisuudessa Musk nakertaa tällä vaikutusvaltaansa raskaastikin kun tötöilee tuolla tavoin. Ei hänen toimiaan oteta läheskään yhtä vakavasti kuin vielä pari vuotta sitten. Kyllä ihmiset näkevät että liikaa on vauhtia kaikilla sektoreilla. Lopputulemalle voi olla hyväksi että hölmöilee itsensä ulos asap.

Huumeiden käyttöä ei taatusti hyväksytä korkeissa viroissa edes MAGA-porukoissa ulkomaista puhumattakaan.

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers

Tätä itsekin tässä olen vähän ihmetellyt. Että miten paljon keskitytään tähän kädenliikkeeseen. Että enemmänkin itseänikin mietityttää ne ajatukset ja suunnitelmat ja teot.

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS

Sitten tietysti Yhdysvaltalaisen äärioikeiston reaktiot Muskin tervehdykseen:

Lisätään vielä tällainen melko tuore uutinen. Robinsoniahan Musk on aiemminkin X:ssä tukenut. Robinson on myös kutsusta käynyt vierailulla Venäjällä 2020 ja Venäjän 2022 hyökkäyksen jälkeen levittänyt Kremlin propagandaa.

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern

Mielestäni ei lainkaan absurdia, tuo toiminta on kuitenkin aivan ennennäkemätöntä modernissa maailmassa. Tässä on kyseessä myös se, kuinka kokoajan hivutetaan radikaalimmat ajatustavat ja käyttäytymiset valtavirtaan ja hyväksytyksi toiminnaksi. Tätä suuntausta estämään, tai ainakin hidastamaan, näistä aivopieruista pitääkin puhua ja uutisoida kattavasti ja sopivalla vakavuudella.

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Tätä itsekin tässä olen vähän ihmetellyt. Että miten paljon keskitytään tähän kädenliikkeeseen. Että enemmänkin itseänikin mietityttää ne ajatukset ja suunnitelmat ja teot.
Nykyaikainen polarisoitunut keskustelu ja whataboutismi johtaa usein tähän, että keskitytään lopulta melko epäolennaisiin aisoihin. Itse en koe juuri edellä mainitusta syystä kovin mielekkääksi käyttää aikaa sen analysointiin, mikä oli juuri käsiliikkeen tarkoitus.

Jossain yhteyksissä aina nostetaan tällaisissa tempauksissa selitykseksi siirtää huomio muualle. En nyt väitä, että tämä oli vain tapa saada huomio toisaalle ja samalla pyrittäisiin edistämään jotain isompaa suunnitelmaa. Tällaisen väitteen tueksi tulisi olla jotain konkretiaa ja sitä minulla ei nyt ole, koska viime ajat olen ollut kiireiltäni estynyt seuraamaan kovin vahvasti tätäkään saagaa, vaikka nuo melko hengelliset juhlat kyllä katsoinkin.

Suosittelisin kuitenkin kaikkia huolestuneita kohdistamaan spektrinsä nyt hieman laajemmalle ja konkretiaan. Oli tuosta käsiliikkestä mitä mieltä tahansa, niin se ei kuitenkaan siitä huolimatta lopulta ole kuin erittäin huonoa käytöstä, joka on vain yksi sivu lisää Muskin tapauksessa. Tämä toki sinällään jo kertoo Yhdysvaltojen kansakunnan tilanteen alavireestä, että tällaista käytöstä täytyy edes todistaa.

Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Musk ei välttämättä ole sananmukaisesti "natsi", koska tuo liike todennäköisesti oli provosointia, mutta tuon ja muutaman muun esimerkin pohjalta henkisiltä kyvyiltään täysin väärä mies rooliin jossa saa vaikuttaa toisten ihmisten elämään.

Tutustuttuani Muskin viimeaikaisiin touhuihin tarkemmin, on tarkennettava, Musk ei ehkä ole "natsi" siinä perinteisessä historiallisessa mielessä, mutta aika selvä fasisti hänestä on kuoriutunut.

Tuamas

Jäsen
Mm. AfD:tä ja Tommy Robinsonia avoimesti symppaava ja tukeva jantteri tuulettaa vahingossa kahdesti kainaloaan virkaanastujaisissa, ihan business as usual ja äärivasemmiston höpöhöpöä kaikki viittaukset mihinkään nassesympatioihin.

Voihan se toki olla esimerkiksi myös kunnianosoitus Mussolinille ja PNF:lle, joka kavereineen tuon reippaan roomalaistervehdyksen aikanaan toi takaisin eurooppalaiseen tapakulttuuriin.

Kunnes 1940-luvun puolivälin jälkeen inha äärivasemmisto aiheutti tuon kunniakkaan tervehdyksen stigmatisoinnin.

Viimeksi muokattu:

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
En käsitä miten se että on kiinnostunut/huolestunut/keskustelee tietystä asiasta merkitsisi sitä että ei reagoisi samoin moneen muuhun asiaan.
Ei mitenkään. Mikäli riittää aikaa ja voimavaroja niin kyllä käsiliikkeen analysoinnillekin paikkansa on. Esimerkiksi juuri ylempänä @Tuplatorkkari n esiin nostamista syistä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nykyaikainen polarisoitunut keskustelu ja whatabautismi johtaa usein tähän, että keskitytään lopulta melko epäolennaisiin aisoihin. Itse en koe juuri edellä mainitusta syystä kovin mielekkääksi käyttää aikaa sen analysointiin, mikä oli juuri käsiliikkeen tarkoitus.

Jossain yhteyksissä aina nostetaan tällaisissa tempauksissa selitykseksi siirtää huomio muualle. En nyt väitä, että tämä oli vain tapa saada huomio toisaalle ja samalla pyrittäisiin edistämään jotain isompaa suunnitelmaa. Tällaisen väitteen tueksi tulisi olla jotain konkretiaa ja sitä minulla ei nyt ole, koska viime ajat olen ollut kiireiltäni estynyt seuraamaan kovin vahvasti tätäkään saagaa, vaikka nuo melko hengelliset juhlat kyllä katsoinkin.

Suosittelisin kuitenkin kaikkia huolestuneita kohdistamaan spektrinsä nyt hieman laajemmalle ja konkretiaan. Oli tuosta käsiliikkestä mitä mieltä tahansa, niin se ei kuitenkaan siitä huolimatta lopulta ole kuin erittäin huonoa käytöstä, joka on vain yksi sivu lisää Muskin tapauksessa. Tämä toki sinällään jo kertoo Yhdysvaltojen kansakunnan tilanteen alavireestä, että tällaista käytöstä täytyy edes todistaa.

Olennaisinta on mennä eteenpäin, avata silmänsä ja nähdä mitä kädenliikkeen tekijän + muun Trumpin hallinnon taustalla tapahtuu. Kysehän on siitä, että useilla kriteereillä joko suoraan äärioikeistoa edustava tai sitä lähellä oleva USA:n hallinto tulee toteuttamaan USA:ssa merkittäviä uudistuksia. Osa niistä on yksilöity Project 2025 suunnitelmassa ja osa on Trumpin omia tai tulkintoja muista vastaavista.

Ensimmäiset asetukset kertoivat linjasta. USA:ssa mitataan presidentin ja hovinsa saavutuksia myös sillä, mitä hän saa aikaan 100 ensimmäisen päivän aikana. Kongressin voimasuhteet vaikuttavat, mutta Trump pystyy antamaan mm. haluamiaan asetuksia jos läpimeno tekee tiukkaa.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Niin, käden heilauttelut tai muutkaan heilauttelut eivät tietenkään vaikuta mihinkään. Idiootti saa vaikka marssia kaikki päivät ympäri kyliä mustassa univormussa totenkopf lippistä koristaen, jos ei aiheuta kanssaihmisille ikävyyksiä. Muskin(kin) tapauksessa ongelma on läntisen yhteiskuntajärjestyksen tietoinen tuhoaminen, jossa tuommoiset heilauttelut niille agendaansa väkivalloin edistäville tunnustuksellisille natseille on ainoastaan yksi minimaalinen nyanssi, vaikkakin näkyvä semmoinen. Luonnollisesti noihin näkyvimpiin touhuihin sitten kiinnitetään huomiota sen paljon merkityksellisemmän ja ihmiskunnalle haitallisemman myyräntyön ja paskanaamailun sijaan. Tässäkin ketjussa on väitelty sivutolkulla nyt että onko se natsitervehdys jos joku on joskus aiemmin tervehtinyt vähän samaan tyyliin (samoin kuin vaikka Junnila laitteli vain niitä intialaisia onnenmerkkejä someensa että onpa hieno kuvio hehheh), kun isossa kuvassa sillä ei ole merkitystä vaikka tapahtuikin nyt maailman isoimmalla areenalla ensimmäistä kertaa julkisesti. Oikea ongelma on kuitenkin se diktaattorihalukas paskiainen heilautuksen takana, ei mikään käden liike, vaikkakin käsiele luonnollisesti on alleviivaa diktaattorihalukkaan paskanaamaisuutta ja haitallisuutta.

Tuamas

Jäsen
Oikea ongelma on kuitenkin se diktaattorihalukas paskiainen heilautuksen takana, ei mikään käden liike, vaikkakin käsiele luonnollisesti on alleviivaa diktaattorihalukkaan paskanaamaisuutta ja haitallisuutta.

Toki tässä kun on taas nähnyt somessa näitä selittelyitä, voi todeta että tämä pilakuva on melko osuva.

Sinänsä nykymaailmaa ja politiikkaa, erityisesti Yhdysvalloissa, kun katsoo, tulee mieleen, että valitettavasti mainio satiirielokuva Idioluutio (Idiocracy) vuodelta 2006 on otettu esikuvaksi eikä varoitukseksi.

Liitteet

• 3c2740e2-7d21-4011-a62d-8adf4f3c63ee.jpeg
    3c2740e2-7d21-4011-a62d-8adf4f3c63ee.jpeg
    396 KB · kertaa luettu: 228

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Trump vapautti ensitöikseen näitä kongressiin hyökänneitä ihmisiä, joiden tarkoitus oli kumota vapailla vaaleilla tehty presidentinvalinta. Ihmisiä jotka täysin todistetusti hyökkäsivät aivan kohtisuoraan demokratian ydintä vastaan. Sanaa "pöyristyttävä" käytetään tänäpäivänä ärsyttävän paljon, mutta tuo jos joku ihan aidosti on pöyristyttävää, että presidentti vapauttamalla nämä ihmiset, käytännössä hyväksyy tuollaisen toiminnan.

Myös sanoja "ääri" ja "äärimmäinen" käytetään tänäpäivänä aivan liian heppoisin perustein. Tästä jälleen yhtenä surkuhupaisana esimerkkinä käyköön erään nimimerkin horinat edellisillä sivuilla jostain äärivasemmistosta.

Mutta tuossa porukassa oli ihan aidosti hyvin äärioikeistolaisia ihmisiä mukana, jotka kongressiin hyökkäsivät. Ei tuollaista tekoa voi miksikään muuksi kutsua, kuin äärimmäiseksi.

Ja nyt samaan aikaan tämä ketjumme sankari tekee tuollaisen tervehdyksen, joka on tyylipuhdas natsitervehdys. Se jotenkin, että tätä aletaan selittämään pois mussuttamalla jostain äärivasemmistosta, eikä myönnetä sitä ilmiselvää tosiasiaa, että on aivan hiton huolestuttavaa, että meillä on tämmöinen kaksikko USA:n presidenttinä ja presidentin liepeillä heiluvana vallankäyttäjänä on erittäin erikoista.

USA:n yllä leijuu tällä hyvin huolestuttavia pilviä sen suhteen, että valtio ihan aidosti olisi lipumassa demokratiasta kohti jonkinlaista autokratiaa. Tulevaisuus näyttää, miten käy.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy