On.Onko Musk toimillaan ennenkin osoittanut natsien suuntaan sympatiaa? (en tiedä itse)
"Only AfD can save Germany, end of story," declared Elon Musk, the CEO of Tesla and SpaceX, during a live stream discussion broadcasted on X.
On.Onko Musk toimillaan ennenkin osoittanut natsien suuntaan sympatiaa? (en tiedä itse)
Tämäpä juuri. Eihän kukaan muu, kuin Musk itse tiedä, mitä tervehdystä on ajatellut tekevänsä, Kaikki muut tekevät tulkintoja. Tulkintaan saattaa vaikuttaa esimerkiksi myös oma poliittinen kanta. Se, että joudutaan edes tekemään tulkintoja, on jotain mihin ei olla totuttu. Eikä tarvitsisi tottua.Minusta se, että media ja ihmiset keskustelupalstoilla joutuvat ylipäätään ruotimaan, tekikö Yhdysvaltain presidentin läheinen tukija ja kumppani natsitervehdyksen virkaanastumistilaisuudessa, vai sitä muistuttavan tervehdyksen, on jo todella absurdia ja kertoo siitä kuinka mielettömiä ja vaarallisia aikoja elämme. Kyseinen kädenheiluttaja kun vielä tykkää selvästi hengailla äärioikeistolaisten puolueiden kanssa.
Mä olen niin oikealla kuin suomalaisissa vaaleissa käytetyissä nelikentissä on mahdollista, mutta silti sitä mieltä, että kyse oli natsitervehdyksestä. Eikä tuossa ole hirveästi edes keskusteltavaa. Craig Bellamy -tervehdyksistä en ole kuullutkaan.Vai onko niin, että Muskia puolustavat ovat niin oikealla poliittisesti, että kaikki puolueet eduskunnassa tuntuvat äärivasemmistolta?
Millä perusteella?
Onko Musk toimillaan ennenkin osoittanut natsien suuntaan sympatiaa? (en tiedä itse)
Musk olisi voinut tehdä aika monenmoista tervehdystä lavalla ilman riskiä, että leimautuu natsiksi tai heidän tukijakseen. Jos olisi vain kokenut tärkeäksi, ettei tämmöistä leimautumista pääse tapahtumaan. Jostain syystä se ei näyttänyt olevan hänelle tärkeää. Juurikin nuo linkkaamasi artikkelit saattavat avata niitä syitä.Eli jos nyt kyseessä ei olisikaan mikään natsitervehdys niin kyseessä on tervehdys natseille. Eli käytännön ero on nolla, mutta ilmeisesti tuo on tärkeä homma.
Tästä nousi eilen työpaikallani myös juttelua kahvipöydässä. Vähän jopa yllättävästi yksi työkaveri pohti vähän samaan tapaan, että näinköhän tuo nyt kuitenkaan natsitervehdys oli, ja minkä takia asiasta on iso haloo tehty. Mielestäni toinen työkaveri vastasikin tähän hyvin, että eihän nyt juuri tuollaisessa tilaisuudessa, missä Musk oli vaan voi tehdä tuollaista tervehdystä. Omasta mielestä oli todella hyvin todettu. Melkein, missä tahansa tuollaiset natsitervehdykset ovat "hyväksyttävämpiä" (ja lainausmerkit laitettu hyvin vahvasti), kuin virkaanastujaistilaisuudessa, ja vielä kun molemmat Musk ja Trump vahvasti flirttailevat äärioikeiston suuntaan. Tuollaiset tervehdykset on parempi jättää sinne olutkellareihin ja pienen piirin porukoihin. Tai vielä parempi olisi jättää ne kokonaan pois.Vai voisiko, olisiko edes ihan pienenpieni mahdollisuus siihen että hän heilutti käsiään jonkun muun syyn vuoksi kuin tehdäkseen natsitervehdyksen ihan koko maailman katsoessa?
Olipas hyvin ilmaistu, allekirjoitan täysin.Eli jos nyt kyseessä ei olisikaan mikään natsitervehdys niin kyseessä on tervehdys natseille.
Elon Musk agrees with tweet accusing Jewish people of ‘hatred against whites’
Owner of X responds to antisemitic tweet calling it ‘the actual truth’ and criticizes Anti-Defamation Leaguewww.theguardian.com
Ollaan lähteestä mitä mieltä hyvänsä, niin jos jäljet vievät ihan faktisiin twiitteihin Muskilta, kai se aika relevanttia on?Nuo linkit, esim. Guardian joka on kallellaan niin vasemmalle kuin olla voi... En nyt ihan relevanttina niitä pitäisi.
Eli jos nyt kyseessä ei olisikaan mikään natsitervehdys niin kyseessä on tervehdys natseille. Eli käytännön ero on nolla, mutta ilmeisesti tuo on tärkeä homma.
Siis tälläkö tavalla nykyään linkitettyjä lähteitä tulkitaan? Katsotaan jostain Excelistä, että tämä linkkihän tulikin vasemmistomediasta ja relevanttina ei voi pitää?Nuo linkit, esim. Guardian joka on kallellaan niin vasemmalle kuin olla voi... En nyt ihan relevanttina niitä pitäisi.
Minusta se, että media ja ihmiset keskustelupalstoilla joutuvat ylipäätään ruotimaan, tekikö Yhdysvaltain presidentin läheinen tukija ja kumppani natsitervehdyksen virkaanastumistilaisuudessa, vai sitä muistuttavan tervehdyksen, on jo todella absurdia ja kertoo siitä kuinka mielettömiä ja vaarallisia aikoja elämme. Kyseinen kädenheiluttaja kun vielä tykkää selvästi hengailla äärioikeistolaisten puolueiden kanssa.
Absurdia on myös, että tätä (oliko vai eikö) ruoditaan näin paljon.
Mies on selvästi muissa maailmoissa liihottava ja väitetysti huumausaineiden käyttäjä. Itse olen enemmän huolissani mitä kaikkea hän keksii tehdä vallallaan kun jo tiedettiin että hän tukee AfD:tä yms. Sitä ei tervehdykset tai tervehdyksien tekemättä jättämiset muuta.
Tätä itsekin tässä olen vähän ihmetellyt. Että miten paljon keskitytään tähän kädenliikkeeseen. Että enemmänkin itseänikin mietityttää ne ajatukset ja suunnitelmat ja teot.Absurdia on myös, että tätä (oliko vai eikö) ruoditaan näin paljon.
Mies on selvästi muissa maailmoissa liihottava ja väitetysti huumausaineiden käyttäjä. Itse olen enemmän huolissani mitä kaikkea hän keksii tehdä vallallaan kun jo tiedettiin että hän tukee AfD:tä yms. Sitä ei tervehdykset tai tervehdyksien tekemättä jättämiset muuta.
Elon Musk agrees with tweet accusing Jewish people of ‘hatred against whites’
Owner of X responds to antisemitic tweet calling it ‘the actual truth’ and criticizes Anti-Defamation Leaguewww.theguardian.com
Musk doubles down on support for German far-right leader
Musk, who used his influence and vast wealth to propel Trump to victory in the 2024 White House race, has been vocal in his support for the AfD ahead of snap elections in Germany on February 23.www.lemonde.fr
Sitten tietysti Yhdysvaltalaisen äärioikeiston reaktiot Muskin tervehdykseen:
Right-Wing Extremists Are Abuzz Over Musk's Straight-Arm Salute
Right-wing extremists are abuzz over Elon Musk giving an awkward straight-armed salute during an inauguration rally for Donald Trump.www.rollingstone.com
Eli jos nyt kyseessä ei olisikaan mikään natsitervehdys niin kyseessä on tervehdys natseille. Eli käytännön ero on nolla, mutta ilmeisesti tuo on tärkeä homma.
Mielestäni ei lainkaan absurdia, tuo toiminta on kuitenkin aivan ennennäkemätöntä modernissa maailmassa. Tässä on kyseessä myös se, kuinka kokoajan hivutetaan radikaalimmat ajatustavat ja käyttäytymiset valtavirtaan ja hyväksytyksi toiminnaksi. Tätä suuntausta estämään, tai ainakin hidastamaan, näistä aivopieruista pitääkin puhua ja uutisoida kattavasti ja sopivalla vakavuudella.Absurdia on myös, että tätä (oliko vai eikö) ruoditaan näin paljon.
Nykyaikainen polarisoitunut keskustelu ja whataboutismi johtaa usein tähän, että keskitytään lopulta melko epäolennaisiin aisoihin. Itse en koe juuri edellä mainitusta syystä kovin mielekkääksi käyttää aikaa sen analysointiin, mikä oli juuri käsiliikkeen tarkoitus.Tätä itsekin tässä olen vähän ihmetellyt. Että miten paljon keskitytään tähän kädenliikkeeseen. Että enemmänkin itseänikin mietityttää ne ajatukset ja suunnitelmat ja teot.
Musk ei välttämättä ole sananmukaisesti "natsi", koska tuo liike todennäköisesti oli provosointia, mutta tuon ja muutaman muun esimerkin pohjalta henkisiltä kyvyiltään täysin väärä mies rooliin jossa saa vaikuttaa toisten ihmisten elämään.
Suosittelisin kuitenkin kaikkia huolestuneita kohdistamaan spektrinsä nyt hieman laajemmalle ja konkretiaan.
Ei mitenkään. Mikäli riittää aikaa ja voimavaroja niin kyllä käsiliikkeen analysoinnillekin paikkansa on. Esimerkiksi juuri ylempänä @Tuplatorkkari n esiin nostamista syistä.En käsitä miten se että on kiinnostunut/huolestunut/keskustelee tietystä asiasta merkitsisi sitä että ei reagoisi samoin moneen muuhun asiaan.
Nykyaikainen polarisoitunut keskustelu ja whatabautismi johtaa usein tähän, että keskitytään lopulta melko epäolennaisiin aisoihin. Itse en koe juuri edellä mainitusta syystä kovin mielekkääksi käyttää aikaa sen analysointiin, mikä oli juuri käsiliikkeen tarkoitus.
Jossain yhteyksissä aina nostetaan tällaisissa tempauksissa selitykseksi siirtää huomio muualle. En nyt väitä, että tämä oli vain tapa saada huomio toisaalle ja samalla pyrittäisiin edistämään jotain isompaa suunnitelmaa. Tällaisen väitteen tueksi tulisi olla jotain konkretiaa ja sitä minulla ei nyt ole, koska viime ajat olen ollut kiireiltäni estynyt seuraamaan kovin vahvasti tätäkään saagaa, vaikka nuo melko hengelliset juhlat kyllä katsoinkin.
Suosittelisin kuitenkin kaikkia huolestuneita kohdistamaan spektrinsä nyt hieman laajemmalle ja konkretiaan. Oli tuosta käsiliikkestä mitä mieltä tahansa, niin se ei kuitenkaan siitä huolimatta lopulta ole kuin erittäin huonoa käytöstä, joka on vain yksi sivu lisää Muskin tapauksessa. Tämä toki sinällään jo kertoo Yhdysvaltojen kansakunnan tilanteen alavireestä, että tällaista käytöstä täytyy edes todistaa.
Oikea ongelma on kuitenkin se diktaattorihalukas paskiainen heilautuksen takana, ei mikään käden liike, vaikkakin käsiele luonnollisesti on alleviivaa diktaattorihalukkaan paskanaamaisuutta ja haitallisuutta.